Zasady i tryb wprowadzania oraz ocena eksperymentów gospodarczych.

UCHWAŁA Nr 46
RADY MINISTRÓW
z dnia 28 lutego 1969 r.
w sprawie zasad i trybu wprowadzania oraz oceny eksperymentów gospodarczych.

Rada Ministrów uchwala, co następuje:
§  1.
1.
Uchwała określa zasady i tryb wprowadzania oraz oceny eksperymentów gospodarczych w przedsiębiorstwach państwowych, w zjednoczeniach i w innych jednostkach.
2.
Ilekroć w dalszych przepisach uchwały mowa jest o przedsiębiorstwach, rozumie się przez to przedsiębiorstwa, zjednoczenia i inne jednostki wymienione w ust. 1
§  2.
1.
Eksperymenty gospodarcze podejmowane są w celu doświadczalnego sprawdzenia projektowanych w przyszłości zmian w obowiązującym systemie planowania i zarządzania.
2.
Eksperyment gospodarczy może być wprowadzony w przedsiębiorstwie posiadającym niezbędne do tego warunki, a w szczególności odpowiednie warunki techniczne, ekonomiczne i organizacyjne, zapewniające realność zamierzonego eksperymentu.
3.
W rozumieniu uchwały nie są eksperymentami gospodarczymi ustalane dla poszczególnych przedsiębiorstw, w obowiązującym trybie, szczególne zasady działania, uwzględniające ich specyfikę gospodarczą, organizacyjną itp.
§  3.
Na czas trwania eksperymentu gospodarczego stosuje się ustalenia określone w zarządzeniu o jego wprowadzeniu (§ 6) zamiast odpowiednich przepisów ogólnych normujących sprawy objęte eksperymentem.
§  4.
1.
Z inicjatywą wprowadzenia eksperymentu gospodarczego mogą występować do właściwego ministra naczelne, centralne i terenowe organy administracji państwowej, zjednoczenia (jednostki równorzędne), przedsiębiorstwa oraz organizacje społeczne, polityczne i zawodowe, jak również samorządy robotnicze.
2.
Jeżeli inicjatywa wprowadzenia eksperymentu gospodarczego pochodzi od przedsiębiorstwa, w którym eksperyment gospodarczy miałby być wprowadzony, występuje ono z inicjatywą do swej jednostki nadrzędnej.
§  5.
1.
Z wnioskiem o wprowadzenie eksperymentu gospodarczego występuje minister, któremu podlega przedsiębiorstwo lub przez którego przedsiębiorstwo jest nadzorowane. Wniosek o wprowadzenie eksperymentu gospodarczego przedsiębiorstw przemysłowych powinien być uprzednio zaakceptowany przez konferencję samorządu robotniczego, zjednoczeń przemysłowych zaś przez kolegia zjednoczeń z udziałem przedstawicieli samorządów robotniczych zgrupowanych przedsiębiorstw.
2.
Wniosek ministra o wprowadzenie eksperymentu gospodarczego przedstawiany jest Przewodniczącemu Komisji Planowania przy Radzie Ministrów, Ministrowi Finansów, Przewodniczącemu Komitetu Pracy i Płac, zarządowi głównemu właściwego branżowego związku zawodowego, a ponadto innym właściwym organom, których zakresu działania dotyczy problematyka eksperymentu, oraz jednocześnie zostaje przesłany Prezesowi Komisji Organizacji Zarządzania do wiadomości.
3.
Jednostki wymienione w ust. 2 i organy zainteresowane w problematyce objętego wnioskiem eksperymentu gospodarczego przesyłają swą opinię wnioskodawcy w okresie miesiąca od daty przedstawienia im wniosku oraz w odpisie Prezesowi Komisji Organizacji Zarządzania.
4.
Właściwy minister, po rozpatrzeniu otrzymanych opinii i zestawieniu ewentualnych rozbieżności, przesyła wniosek o wprowadzenie eksperymentu gospodarczego Prezesowi Komisji Organizacji Zarządzania dla rozpatrzenia zgłoszonych rozbieżności i ustalenia ostatecznego tekstu wniosku przez Komisję Organizacji Zarządzania. Ewentualne rozbieżności nie usunięte na posiedzeniu Komisji Organizacji Zarządzania Prezes Komisji przedkłada wraz z wnioskiem i stanowiskiem Komisji Prezesowi Rady Ministrów do decyzji i akceptacji.
5.
Wniosek o wprowadzenie eksperymentu powinien określać:
1)
cel eksperymentu,
2)
projektowane zasady eksperymentu,
3)
jednostkę eksperymentującą,
4)
projektowane zmiany w stosunku do ogólnie obowiązujących przepisów,
5)
warunki, których spełnienie jest niezbędne przed wprowadzeniem w życie eksperymentu,
6)
zasady oceny eksperymentu oraz zamierzone efekty ekonomiczne, w tym skutki finansowe,
7)
okres trwania i termin zakończenia eksperymentu,
8)
tryb kontroli przebiegu eksperymentu oraz niezbędny zakres sprawozdawczości i informacji służących do sprawdzenia skuteczności założonych zasad.
§  6.
1.
Wprowadzenie eksperymentu następuje w drodze zarządzenia Prezesa Rady Ministrów.
2.
Zarządzenie Prezesa Rady Ministrów o wprowadzeniu eksperymentu określa w szczególności zasady i zakres eksperymentu oraz czas jego trwania.
3.
W jednostkach działających na podstawie statutu zasady eksperymentu zawierające rozwiązania odmienne od postanowień statutowych powinny być wprowadzone do statutu, na określony czas, w postaci aneksu.
§  7.
1.
Zmian zasad, zakresu i czasu trwania eksperymentu dokonuje się w trybie określonym dla wprowadzania eksperymentów.
2.
W uzasadnionych wypadkach, po porozumieniu się z właściwym ministrem (§ 8), Prezes Komisji Organizacji Zarządzania przedstawia Prezesowi Rady Ministrów odpowiednie wnioski w sprawie doskonalenia zasad i wprowadzania zmian w zasadach działającego eksperymentu albo jego zawieszenia w części lub w całości.
§  8.
Minister, któremu podlega lub który nadzoruje przedsiębiorstwo eksperymentujące, sprawuje nadzór nad przebiegiem eksperymentu oraz dokonuje oceny jego wyników.
§  9.
1.
Koordynacja w skali krajowej wprowadzonych eksperymentów należy do Komisji Organizacji Zarządzania. Komisja rozpatruje również oceny wyników poszczególnych eksperymentów, dokonane w myśl § 8.
2.
Komisja Organizacji Zarządzania, opierając się na dokonanej ocenie przeprowadzonych eksperymentów, występuje do Rady Ministrów, ministrów i innych właściwych organów z wnioskami o dostosowanie lub zmianę obowiązujących przepisów, zgodnie z pozytywnymi wynikami przeprowadzonych eksperymentów.
3.
Prezes Komisji Organizacji Zarządzania przedkłada Prezesowi Rady Ministrów coroczne sprawozdanie z przebiegu prowadzonych eksperymentów gospodarczych.
§  10.
Instytut Planowania opracuje w terminie do dnia 31 grudnia 1969 r. metodologię oraz zasady oceny i analizy wyników prowadzonych eksperymentów gospodarczych.
§  11.
Zasady niniejszej uchwały stosuje się odpowiednio w razie wprowadzania eksperymentów gospodarczych w organizacjach spółdzielczych.
§  12.
Tracą moc:
1)
uchwała nr 25 Rady Ministrów z dnia 5 stycznia 1959 r. w sprawie zakończenia eksperymentów ekonomicznych podjętych na podstawie uchwały nr 44 Rady Ministrów z dnia 31 stycznia 1957 r. oraz w sprawie zasad i trybu prowadzenia dalszych prac doświadczalnych w dziedzinie organizacji i ekonomiki przedsiębiorstw (Monitor Polski Nr 14, poz. 49), z tym że eksperymenty podjęte w oparciu o przepisy tej uchwały będą kontynuowane do czasu ich zakończenia według przepisów dotychczasowych;
2)
§ 45, § 46 i § 47 uchwały nr 383 Rady Ministrów z dnia 7 grudnia 1966 r. w sprawie zasad organizacji i funkcjonowania zjednoczeń przemysłowych (Monitor Polski Nr 69, poz. 327).
§  13.
Uchwała wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Środowisko psychologów i psychoterapeutów bez prawa do opiniowania projektu ustawy?

Przedstawiciele środowiska psychologów i psychoterapeutów wskazują na ograniczanie możliwości przedstawiania przez nich opinii do rządowego projektu ustawy o zawodzie psychologa oraz samorządzie zawodowym psychologów, nad którym pracuje sejmowa podkomisja nadzwyczajna. Może to wywoływać poczucie deficytu demokracji, zwłaszcza gdy procedowane regulacje dotyczą konkretnych zawodów i grup społecznych, a tym samym także praw i obowiązków osób do nich należących.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1969.10.93

Rodzaj: Uchwała
Tytuł: Zasady i tryb wprowadzania oraz ocena eksperymentów gospodarczych.
Data aktu: 28/02/1969
Data ogłoszenia: 19/03/1969
Data wejścia w życie: 19/03/1969