Szczegółowy zakres, skład i tryb działania komisji koordynacji przewozów.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA KOMUNIKACJI
z dnia 26 sierpnia 1968 r.
w sprawie szczegółowego zakresu, składu i trybu działania komisji koordynacji przewozów.

Na podstawie art. 28 ust. 2 i 3 ustawy z dnia 27 listopada 1961 r. o transporcie drogowym i spedycji krajowej (Dz. U. Nr 53, poz. 297) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Działające przy właściwych do spraw komunikacji organach prezydiów wojewódzkich rad narodowych (rad narodowych miast wyłączonych z województw), zwanych dalej wydziałami komunikacji, komisje koordynacji przewozów, zwane dalej komisjami, są organami opiniodawczymi i wnioskodawczymi w sprawach koordynacji przewozów osób i ładunków koleją, transportem samochodowym i żeglugą śródlądową.
2.
Przepisy niniejszego zarządzenia stosuje się odpowiednio do komisji wspólnych ustanowionych w trybie określonym w art. 28 ust. 3 ustawy z dnia 27 listopada 1961 r. o transporcie drogowym i spedycji krajowej (Dz. U. Nr 53, poz. 297).
3.
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa:
1)
o wojewódzkiej radzie narodowej - należy przez to rozumieć również radę narodową miasta wyłączonego z województwa,
2)
o województwie - należy przez to rozumieć również obszar miasta wyłączonego z województwa.
§  2.
1.
Zadaniem komisji jest opracowywanie opinii i wniosków dotyczących zapewnienia pełnego i racjonalnego współdziałania pomiędzy koleją, transportem samochodowym i żeglugą śródlądową w zakresie przewozów osób i ładunków.
2.
Do zakresu działania komisji należy:
1)
inicjowanie, stawianie wniosków i wydawanie opinii w sprawach zasadniczych transportu na obszarze województwa, dotyczących w szczególności:
a)
układu sieci komunikacyjnej na obszarze województwa z uwzględnieniem potrzeb wynikających z istniejącego stanu i planowanego rozwoju gospodarczego województwa,
b)
charakteru i wielkości potrzeb przewozowych oraz związanego z tym potencjału przewozowego różnych gałęzi transportu i ich roli w pełnym zaspokojeniu tych potrzeb,
c)
zastępowania na określonych odcinkach dotychczasowej obsługi transportowej przez inne, bardziej ekonomiczne, gałęzie transportu, w oparciu między innymi o ustalone w tym zakresie programy działania, usytuowanie i możliwość wykorzystania transportu wodnego śródlądowego oraz ocenę wielkości masy towarowej w przewozie i wywozie, która z racji położenia i profilu produkcyjnego poszczególnych zakładów powinna być przeznaczona do przewozu transportem wodnym śródlądowym,
d)
ulepszenia nawierzchni poszczególnych odcinków dróg publicznych i umocnienia mostów oraz poprawy warunków nawigacyjnych na poszczególnych odcinkach śródlądowych dróg wodnych,
2)
stawianie wniosków i wydawanie opinii w sprawach związanych z bieżącą obsługą transportową województwa, dotyczących w szczególności:
a)
budowy, otwierania, zamykania i działalności stacji i przystanków kolejowych, dworców i przystanków komunikacji samochodowej, placówek ekspedycji Przedsiębiorstwa Spedycji Krajowej, jak również portów i przystani żeglugi śródlądowej,
b)
budowy, otwierania, zamykania i działalności bocznic kolejowych oraz spraw spornych ich obsługi,
c)
rozkładów jazdy,
d)
opłat przewozowych i innych opłat związanych z przewozami przy uwzględnieniu ich charakteru, jako środka zapewniającego racjonalne wykorzystanie poszczególnych gałęzi transportu,
e)
podziału zadań przewozowych pomiędzy różne gałęzie transportu, zwłaszcza w okresie przewozów jesiennych,
f)
rytmiczności przewozów i likwidacji szczytów przewozowych,
3)
stawianie wniosków i wydawanie opinii we wszystkich innych sprawach dotyczących koordynacji przewozów na obszarze województwa pomiędzy koleją, transportem samochodowym i żeglugą śródlądową,
4)
analizowanie wykonania planów przewozowych na obszarze województwa pod kątem widzenia racjonalizacji przewozów oraz właściwego wykorzystania środków przewozowych.
3.
Przepisy ust. 1 i 2 nie mają zastosowania do wojskowych przewozów kolejowych i samochodowych oraz do wojskowych bocznic kolejowych.
§  3.
1.
Komisja współdziała w zakresie zadań wymienionych w § 2 z właściwymi organami wojewódzkiej rady narodowej i jej prezydium, jednostkami gospodarki uspołecznionej oraz instytucjami i organizacjami, działającymi na obszarze województwa.
2.
Dane i informacje niezbędne do wykonywania swych zadań komisja otrzymuje od wydziału komunikacji i od zainteresowanych jednostek organizacyjnych.
§  4.
1.
W skład komisji wchodzą:
1)
jako przewodniczący - zastępca przewodniczącego prezydium wojewódzkiej rady narodowej lub kierownik wydziału komunikacji prezydium wojewódzkiej rady narodowej w zależności od tego, którą z tych osób prezydium, biorąc pod uwagę zakres zagadnień koordynacji przewozów w danym województwie, wyznaczy na stanowisko przewodniczącego komisji,
2)
jako zastępca przewodniczącego:
a)
kierownik wydziału komunikacji prezydium wojewódzkiej rady narodowej, jeżeli przewodniczącym komisji jest zastępca przewodniczącego prezydium wojewódzkiej rady narodowej,
b)
stały przedstawiciel wojewódzkiej komisji planowania gospodarczego, jeżeli przewodniczącym komisji jest kierownik wydziału komunikacji prezydium wojewódzkiej rady narodowej,
3)
jako członkowie:
a)
stały przedstawiciel wojewódzkiej komisji planowania gospodarczego, jeżeli przewodniczącym komisji jest zastępca przewodniczącego prezydium wojewódzkiej rady narodowej,
b)
zastępca do spraw eksploatacyjnych dyrektora okręgu kolei państwowych (DOKP),
c)
stały przedstawiciel porozumienia terenowo-branżowego w transporcie samochodowym,
d)
dyrektor właściwego wojewódzkiego oddziału Przedsiębiorstwa Spedycji Krajowej,
e)
stały przedstawiciel właściwego terenowo przedsiębiorstwa żeglugi śródlądowej,
f)
stały przedstawiciel wojewódzkiego sztabu wojskowego.
2.
Przewodniczący prezydium wojewódzkiej rady narodowej może w razie potrzeby powołać jako członków komisji również przedstawicieli innych przedsiębiorstw transportowych oraz organów administracji państwowej nie wymienionych w ust. 1 pkt 3, z tym że łączna liczba członków komisji nie powinna przekraczać 11 osób.
§  5.
1.
W razie potrzeby, a w szczególności w celu uzyskania opinii i wyjaśnień, przewodniczący komisji może zaprosić na posiedzenie komisji przedstawicieli zainteresowanych organów prezydium wojewódzkiej rady narodowej oraz innych organów administracji państwowej lub przedsiębiorstw, instytucji i organizacji, a w wyjątkowych wypadkach, gdy jest to konieczne, także rzeczoznawców i konsultantów spośród osób o wysokich kwalifikacjach w dziedzinie transportu.
2.
Na posiedzenie komisji powinni być zaproszeni również przedstawiciele jednostki nie reprezentowanej w komisji, jeżeli na posiedzeniu ma być rozpatrywana sprawa dotycząca tej jednostki.
3.
Osoby wymienione w ust. 1 i 2 nie biorą udziału w głosowaniu.
§  6.
Komisja sporządza roczny plan pracy, który określa kierunki jej działalności.
§  7.
1.
Przewodniczący zwołuje posiedzenie komisji w terminach ustalonych w planie pracy.
2.
W razie potrzeby przewodniczący powinien zwołać posiedzenie komisji także w innym terminie, z własnej inicjatywy, na wniosek członka komisji lub zainteresowanej jednostki.
§  8.
Przewodniczący ustala porządek obrad komisji i w razie potrzeby przydziela poszczególnym członkom komisji tematy do opracowania. W uzasadnionych wypadkach przewodniczący może powoływać podkomisje.
§  9.
Czynności sekretariatu komisji wykonuje wydział komunikacji. Do obowiązków wydziału komunikacji należy w tym zakresie obsługa kancelaryjna oraz wstępne przygotowanie dla komisji materiałów w zakresie spraw zasadniczych transportu na obszarze województwa (§ 2 ust. 2 pkt 1), jak również przygotowywanie wstępnej oceny rozpatrywanych zagadnień, a także informacji dla komisji i prezydium wojewódzkiej rady narodowej o realizacji wniosków i opinii komisji oraz czuwanie nad realizacją tych wniosków i opinii.
§  10.
Zawiadomienia o posiedzeniu komisji wraz z ustalonym porządkiem obrad i odpowiednimi materiałami (§ 9) doręcza się zainteresowanym co najmniej na 5 dni przed posiedzeniem.
§  11.
1.
Wyniki narad na posiedzeniach komisji ujmuje się w protokole:
1)
w formie uzgodnionych opinii i wniosków, które podlegają wprowadzeniu w życie w trybie obowiązujących przepisów,
2)
w razie rozbieżności - w formie stanowisk poszczególnych członków komisji, które przedstawia się wraz ze stanowiskiem wydziału komunikacji do rozstrzygnięcia prezydium wojewódzkiej rady narodowej bądź - jeżeli sprawa należy do zakresu działania organów naczelnych - wraz ze stanowiskiem prezydium wojewódzkiej rady narodowej - Ministrowi Komunikacji.
2.
Uzgodnione opinie i wnioski komisji (ust. 1 pkt 1) oraz opinie i wnioski ustalone w wyniku rozstrzygnięcia prezydium wojewódzkiej rady narodowej (ust. 1 pkt 2) - w zależności od charakteru spraw, zakresu działania i posiadanych kompetencji - wprowadzane są w życie w trybie obowiązujących przepisów:
1)
przez wydział komunikacji we własnym zakresie działania,
2)
przez właściwe terenowo jednostki transportowe i zainteresowane przedsiębiorstwa na podstawie odpowiednich powiadomień lub poleceń wydziału komunikacji,
3)
przez odpowiednie komórki organizacyjne Ministerstwa Komunikacji na podstawie polecenia Ministra Komunikacji wydanego po zasięgnięciu opinii zainteresowanych ministrów (kierowników urzędów centralnych).
3.
Opinie i wnioski komisji w sprawach wchodzących w zakres działania organów naczelnych oraz dotyczące spraw zastępowania przewozów kolejowych przewozami samochodowymi wymagają uzgodnienia przez prezydium wojewódzkiej rady narodowej.
§  12.
1.
W sprawach, w których zainteresowane są dwa lub więcej województwa, komisje przy wydziałach komunikacji tych województw mogą odbywać wspólne posiedzenia, na których przewodniczy przewodniczący komisji województwa inicjującego sprawę.
2.
Do posiedzeń wspólnych (ust. 1) stosuje się odpowiednio przepisy §§ 7, 8, 10 i 11.
§  13.
1.
Przewodniczący komisji może w razie potrzeby, w ramach przyznanych kredytów i zgodnie z obowiązującymi przepisami, zlecać specjalistom zarówno spośród członków komisji, jak i spoza ich grona, opracowanie ważniejszych zagadnień wchodzących w zakres działania komisji.
2.
Za udział w posiedzeniach komisji, odbywanych poza godzinami służbowymi, przysługuje wynagrodzenie na zasadach ustalonych w § 5 uchwały nr 38 Rady Ministrów z dnia 30 stycznia 1954 r. w sprawie trybu powoływania komisji resortowych i wynagrodzenia za udział w posiedzeniach (Monitor Polski Nr A-30, poz. 442), w wysokości: przewodniczącemu - 57 zł, członkom i sekretarzowi komisji - po 38 zł. Osoby określone w § 5 ust. 1 otrzymują wynagrodzenie jak członkowie komisji, z tym że rzeczoznawcy (konsultanci) otrzymują wynagrodzenie za udział w posiedzeniu komisji tylko wtedy, gdy nie otrzymują osobnego wynagrodzenia za opinię lub ekspertyzę.
3.
Wydatki związane z działalnością komisji pokrywane są przez wydział komunikacji w ramach posiadanych na ten cel kredytów budżetowych.
§  14.
Traci moc zarządzenie Ministra Komunikacji z dnia 29 lipca 1959 r. w sprawie terenowej koordynacji przewozów (Monitor Polski Nr 71, poz. 377).
§  15.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024