Gospodarowanie niektórymi materiałami drzewnymi.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA LEŚNICTWA I PRZEMYSŁU DRZEWNEGO
z dnia 18 marca 1968 r.
w sprawie gospodarowania niektórymi materiałami drzewnymi.

Na podstawie art. 3 ust. 1 dekretu z dnia 29 października 1952 r. o gospodarowaniu artykułami obrotu towarowego i zaopatrzenia (Dz. U. z 1952 r. Nr 44, poz. 301 i z 1956 r. Nr 54, poz. 244) oraz § 1 pkt 8 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 11 lipca 1956 r. w sprawie zakresu działania Ministra Leśnictwa i Przemysłu Drzewnego (Dz. U. Nr 30, poz. 141) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Zarządzenie dotyczy materiałów drzewnych pochodzących:
1)
z lasów i zadrzewień państwowych nie wchodzących w skład państwowego gospodarstwa leśnego,
2)
z lasów i zadrzewień należących do indywidualnych posiadaczy wspólnot gruntowych, rolniczych spółdzielni produkcyjnych oraz stanowiących mienie gromadzkie.
2.
Za materiały drzewne w rozumieniu ust. 1 uważa się:
1)
drewno okrągłe iglaste o średnicy 7 cm i wyżej, mierzonej wraz z korą w cieńszym końcu,
2)
drewno okrągłe liściaste o średnicy 20 cm i wyżej, mierzonej wraz z korą w cieńszym końcu, z wyjątkiem drewna z drzew owocowych,
3)
papierówkę iglastą i liściastą,
4)
materiały tarte i ciosane.
§  2.
1.
Jednostki państwowe, zarządzające lasami i zadrzewieniami określonymi w § 1 ust. 1 pkt 1, obowiązane są zgłaszać każdorazowo pozyskane i zaprzychodowane drewno do dyspozycji okręgowych zarządów lasów państwowych.
2.
Zgłoszone drewno okręgowe zarządy lasów państwowych przeznaczają przede wszystkim na potrzeby jednostki zarządzającej lasami lub zadrzewieniami, w ilości nie przekraczającej przyznanego jej przydziału drewna. Ewentualna nadwyżka zgłoszonego drewna podlega nabyciu przez jednostki wymienione w § 5 ust. 1 lub sprzedaży nabywcy wskazanemu w zleceniu sprzedaży, wydanym przez okręgowy zarząd lasów państwowych.
§  3.
1.
Posiadacze lasów określonych w § 1 ust. 1 pkt 2, którzy na podstawie obowiązujących przepisów otrzymali zezwolenie bądź decyzję nakazującą wyrąb drzew, oraz posiadacze zadrzewień mogą:
1)
zużyć pozyskane drewno na własne potrzeby,
2)
zbyć pozyskane drewno jednostkom określonym w § 5,
3)
zbyć pozyskane drewno innej osobie fizycznej na jej własne potrzeby, bez prawa dalszej odprzedaży.
2.
Przez własne potrzeby posiadacza lasu bądź nabywcy drewna od posiadacza lasu rozumie się zużycie drewna we własnym gospodarstwie w stanie okrągłym lub w postaci tarcicy, przerób tego drewna lub wyprodukowanej z niego tarcicy na wyroby przeznaczone do użytku własnego oraz na zbyt, pod warunkiem posiadania uprawnień wymaganych przez obowiązujące przepisy na produkcję określonych wyrobów przeznaczonych do zbytu.
3.
Właścicielom drewna iglastego pochodzącego z lasów i zadrzewień należących do indywidualnych posiadaczy oraz drewna iglastego nabytego od przedsiębiorstw lasów państwowych, którzy zamiast żądania usługowego przetarcia dostarczyli to drewno jednostkom określonym w § 5 ust. 2 pkt 2 i 3, przysługuje prawo nabycia, w zamian za równowartość dostarczonego drewna, odpowiedniej ilości tarcicy według zasad ustalonych w odrębnych przepisach.
§  4.
1.
W celu nadania materiałów drzewnych określonych w § 1 do przewozu kolejami lub innymi publicznymi środkami lokomocji przez:
1)
osoby fizyczne,
2)
wspólnoty gruntowe,
3)
rolnicze spółdzielnie produkcyjne,
4)
zarządy mienia gromadzkiego,

nadawca obowiązany jest uzyskać na liście przewozowym poświadczenie legalności ich pochodzenia.

2.
Dowód legalności pochodzenia dla celu określonego w ust. 1 stanowi dla drewna:
1)
nabytego od przedsiębiorstw państwowych i uspołecznionych uprawnionych do jego sprzedaży - dokument nabycia,
2)
pochodzącego z lasów i zadrzewień określonych w § 1 ust. 1 pkt 2 - zaświadczenie wydane przez biuro gromadzkiej rady narodowej.
3.
Prezydium wojewódzkiej rady narodowej może w drodze zarządzenia wydanego w trybie określonym w przepisach o wydawaniu przepisów prawnych przez rady narodowe wprowadzić zakaz wywozu poza granice województwa lub poszczególnych powiatów drewna pochodzącego z lasów i zadrzewień określonych w § 1 ust. 1 pkt 2, jeżeli potrzeby zaopatrzenia w drewno ludności wiejskiej województwa lub powiatu nie są w pełni zaspokojone.
§  5.
1.
Nabywanie materiałów drzewnych określonych w § 1 ust. 2, pochodzących z lasów i zadrzewień określonych w § 1 ust. 1 pkt 1, powierza się na zasadach wyłączności okręgowym zarządom lasów państwowych, działającym poprzez nadleśnictwa, zespoły składnic i składnice.
2.
Nabywanie materiałów drzewnych określonych w § 1 ust. 2, pochodzących z lasów i zadrzewień określonych w § 1 ust. 1 pkt 2, powierza się na zasadach wyłączności następującym jednostkom podległym Ministrowi Leśnictwa i Przemysłu Drzewnego:
1)
okręgowym zarządom lasów państwowych, działającym poprzez nadleśnictwa, zespoły składnic i składnice,
2)
okręgowym przedsiębiorstwom przemysłu drzewnego, działającym poprzez tartaki i zakłady przemysłu drzewnego,
3)
samodzielnym zakładom przemysłu drzewnego,
4)
zakładom przemysłu sklejek,
5)
zakładom przemysłu zapałczanego,
6)
zakładom i fabrykom przemysłu celulozowo-papierniczego,
7)
zakładom przemysłu płyt pilśniowych i wiórowych.
3.
Jednostki określone w ust. 2 zobowiązane są do nabycia każdej dowiezionej im ilości materiałów drzewnych określonych w § 1 ust. 2 pkt 1-3, a pochodzących z lasów i zadrzewień określonych w § 1 ust. 1, z tym że w odniesieniu do jednostek określonych w ust. 2 pkt 2 do 7 obowiązek ten dotyczy drewna, które bez konieczności odmanipulowania sortymentów nieprzydatnych odpowiadają ich celom produkcyjnym.
4.
Jednostki określone w ust. 2 mogą nabywać również inne materiały drzewne niż określone w § 1 ust. 2, o ile są one potrzebne do wykonania planów gospodarczych.
5.
Jednostki wymienione w ust. 2 pkt 2 i 3 obowiązane są, na życzenie właściciela drewna iglastego określonego w § 3 ust. 3, do sprzedaży tarcicy iglastej w zamian za równowartość dostarczonego drewna iglastego, według zasad określonych w odrębnych przepisach.
§  6.
1.
Jednostki dokonujące przecierania drewna mogą przyjąć w celu usługowego przetarcia drewno, bez względu na jego grubość, dopiero po stwierdzeniu legalności jego pochodzenia.
2.
Dowodem legalności pochodzenia drewna dla celu określonego w ust. 1 jest dla drewna:
1)
nabytego od przedsiębiorstw państwowych i uspołecznionych uprawnionych do jego sprzedaży - dokument nabycia,
2)
pochodzącego z lasów określonych w § 1 ust. 1 pkt 2 - zezwolenie na wyrąb drzew, wydane na podstawie obowiązujących przepisów, lub decyzja nakazująca wyrąb drzew,
3)
pochodzącego z zadrzewień określonych w § 1 ust. 1 pkt 2 - zaświadczenie wydane przez biuro gromadzkiej rady narodowej,
4)
określonego w pkt 2 w wypadku, gdyby było ono przewiezione publicznym środkiem lokomocji - zaświadczenie wydane przez biuro gromadzkiej rady narodowej, wymienione w § 4 ust. 2 pkt 2.
§  7.
1.
Jednostki dokonujące przecierania drewna obowiązane są do prowadzenia dla drewna przyjętego w celu usługowego przetarcia:
1)
książki kontroli przetarcia drewna, według wzoru stanowiącego załącznik nr 1 do zarządzenia,
2)
kwitariusza przyjęcia drewna na skład, według wzoru stanowiącego załącznik nr 2 do zarządzenia,
3)
kwitariusza wywozu materiałów tartych, według wzoru stanowiącego załącznik nr 3 do zarządzenia.
2.
Fakt przetarcia drewna powinien być odnotowany przez przecierającego na przedstawionym przez właściciela drewna dokumencie, stwierdzającym legalność pochodzenia drewna, określonym w § 6 ust. 2, przez zamieszczenie w sposób trwały (atramentem lub kopiowym ołówkiem) następującej adnotacji: "Przetarto .... m3 drewna, według kwitu nr .... z dnia ....... i wydano ....... m3 tarcicy według kwitu nr ....... z dnia .......".
§  8.
Przepisy zarządzenia dotyczące:
1)
prezydiów wojewódzkich rad narodowych - stosuje się odpowiednio do prezydiów rad narodowych miast wyłączonych z województw,
2)
biur gromadzkich rad narodowych - stosuje się odpowiednio do właściwych organów prezydiów rad narodowych osiedli, miejskich rad narodowych miast nie stanowiących powiatów oraz dzielnicowych rad narodowych.
§  9.
Traci moc zarządzenie Ministra Leśnictwa i Przemysłu Drzewnego z dnia 31 stycznia 1961 r. w sprawie gospodarowania niektórymi materiałami drzewnymi (Monitor Polski z 1961 r. Nr 15, poz. 80 i z 1964 r. Nr 70, poz. 326).
§  10.
Zarządzenie wchodzi w życie po upływie jednego miesiąca od dnia ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr 1.

KSIĄŻKA KONTROLI PRZETARCIA DREWNA

Lp. Imię i nazwisko posiadacza drewna oraz jego dokładny adres Dowód legalności pochodzenia drewna Drewno przywiezione do przetarcia Wydano materiały tarte Rachunek za przetarcie drewna Podpis obierającego przetarte drewno, opłacającego należność za przetarcie drewna
wystawca dowodu data i nr dowodu gatunek drewna ilość sztuk drewna masa m3 data gatunek drewna ilość sztuk oraz ich numery masa m3 data rodzaj materiału tartego rodzaj przetarcia: pojedyncze, podwójne masa m3 data i nr rachunku na jaką kwotę zł
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18

ZAŁĄCZNIK Nr 2.

Pieczątka tartaku

KWIT Nr .........

przyjęcia na skład drewna do przetarcia.

W dniu ............ przyjęto od Ob. ...........................

zamieszkałego w ............ na podstawie*) ...................

nr ..., z dnia ..... następujące dłużyce (kłody) do przetarcia:

Nr Gatunek Wymiary Masa m3
długość średnica

...........

(podpis)

_________

*) Wymienić właściwy dowód spośród określonych w § 6 ust. 2 zarządzenia.

ZAŁĄCZNIK Nr 3.

Pieczątka tartaku

KWIT Nr ..........

wywozowy na materiały tarte.

Tartak .......... niniejszym zaświadcza, że Ob. ...............

ze wsi .............. gromady wiezie w dniu .......... 19.. r.

własne materiały tarte, pochodzące z przetarcia dostarczonego

przez niego surowca okrągłego w ilości ............. sztuk kłód

.......... m3, a mianowicie:

bale .......................... sztuk .......... m3

deski ......................... sztuk .......... m3

krawędziaki ................... sztuk .......... m3

inne materiały tarte .......... sztuk .......... m3

(podać rodzaj)

Niniejszy kwit wystawiono na podstawie*) ............. z dnia

.......... 19.. r. oraz książki kontroli przetarcia drewna nr

porządkowy ......

....................

(kierownik tartaku)

_________

*) Wymienić właściwy dowód spośród określonych w § 6 ust. 2 zarządzenia.

Zmiany w prawie

Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Środowisko psychologów i psychoterapeutów bez prawa do opiniowania projektu ustawy?

Przedstawiciele środowiska psychologów i psychoterapeutów wskazują na ograniczanie możliwości przedstawiania przez nich opinii do rządowego projektu ustawy o zawodzie psychologa oraz samorządzie zawodowym psychologów, nad którym pracuje sejmowa podkomisja nadzwyczajna. Może to wywoływać poczucie deficytu demokracji, zwłaszcza gdy procedowane regulacje dotyczą konkretnych zawodów i grup społecznych, a tym samym także praw i obowiązków osób do nich należących.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1968.13.83

Rodzaj: Zarządzenie
Tytuł: Gospodarowanie niektórymi materiałami drzewnymi.
Data aktu: 18/03/1968
Data ogłoszenia: 01/04/1968
Data wejścia w życie: 02/05/1968