Ramowe zasady, tryb i organizacja bilansowania i rozdziału robót budowlano-montażowych.

ZARZĄDZENIE NR 30
PREZESA RADY MINISTRÓW
z dnia 19 maja 1967 r.
w sprawie ramowych zasad, trybu i organizacji bilansowania i rozdziału robót budowlano-montażowych.

W celu usprawnienia bilansowania i rozdziału robót budowlano-montażowych jako podstawy do opracowania planów inwestycyjnych i planów budownictwa zarządza się, co następuje:
§  1.
Zarządzenie określa począwszy od planu na rok 1968 zasady, tryb i organizację bilansowania robót budowlano-montażowych oraz rozdział tych robót.
§  2.
1.
Bilanse robót budowlano-montażowych, zwane dalej w skrócie bilansami robót, obejmują:
1)
całość potrzeb w zakresie robót budowlano-montażowych, tj. roboty budowlano-montażowe objęte planem inwestycyjnym oraz roboty objęte planami kapitalnych, średnich i bieżących remontów, planami eksploatacyjnymi, planami budownictwa tymczasowego oraz innymi planami,
2)
całość zdolności wykonawczych budownictwa, tj. zarówno przedsiębiorstw budowlano-montażowych, jak i jednostek oraz komórek wykonawczych w systemie gospodarczym.
2.
Rozdziału robót budowlano-montażowych dokonuje się:
1)
w systemie zleceniowym między wszystkie przedsiębiorstwa budowlano-montażowe,
2)
w systemie gospodarczym między samodzielne oddziały wykonawstwa inwestycyjnego, wojewódzkie zarządy dróg publicznych oraz zakłady usług remontowo-budowlanych Centrali Rolniczej Spółdzielni "Samopomoc Chłopska".
§  3.
1.
Bilanse oraz plan rozdziału robót budowlano-montażowych należy sporządzać dla całego kraju oraz dla poszczególnych województw.
2.
Bilans oraz plan rozdziału robót budowlano-montażowych należy sporządzać z podziałem na resorty nadzorujące inwestorów i wykonawców z uwzględnieniem ważniejszych rodzajów budownictwa.
§  4.
Bilanse robót oraz plany rozdziału robót budowlano-montażowych powinny być opracowane w takim trybie i terminach, aby stanowiły podstawę do opracowania projektu planu inwestycyjnego i budownictwa.
§  5.
1.
Podstawą do opracowania wojewódzkich bilansów robót są:
1)
umowy wieloletnie zawarte między inwestorami a wykonawcami oraz porozumienia wieloletnie zawarte między Ministerstwem Budownictwa i Przemysłu Materiałów Budowlanych a resortami przemysłowymi w zakresie robót kontynuowanych,
2)
zgłoszenia inwestorów co do potrzeb w zakresie robót nowo rozpoczynanych,
3)
zgłoszenia jednostek nadrzędnych przedsiębiorstw budowlano-montażowych co do ich zdolności wykonawczych,
4)
orientacyjne dane organów bilansujących (§ 8 ust. 2) co do rozmiarów wykonawstwa robót systemem gospodarczym.
2.
Podstawą do opracowania krajowego bilansu robót są wojewódzkie bilanse robót.
§  6.
1.
Na podstawie wojewódzkiego bilansu robót organy bilansujące (§ 8 ust. 2) opracowują plan rozdziału robót budowlano-montażowych. Plan ten ewidencjonuje roboty budowlano-montażowe kontynuowane oraz określa wykonawców robót nowo rozpoczynanych i ich wielkość.
2.
Plan, o którym mowa w ust. 1, jest podstawą do opracowania projektów planów techniczno-ekonomicznych właściwych przedsiębiorstw.
§  7.
1.
Wykonawstwo nowo rozpoczynanych robót budowlano-montażowych należy przede wszystkim zapewnić dla:
1)
inwestycji centralnych,
2)
inwestycji produkcyjnych zjednoczeń,
3)
budownictwa rolniczego,
4)
budownictwa mieszkaniowego oraz towarzyszącego w zakresie handlu i usług,
5)
budownictwa szkolnego i szpitalnego.
2.
Roboty w zakresie inwestycji centralnych, inwestycji produkcyjnych zjednoczeń, budownictwa mieszkaniowego oraz budownictwa szkolnego i szpitalnego należy ulokować przede wszystkim w przedsiębiorstwach podległych Ministrowi Budownictwa i Przemysłu Materiałów Budowlanych zgodnie z ich profilem produkcyjnym.
3.
Przedsiębiorstwa podległe Ministrowi Budownictwa i Przemysłu Materiałów Budowlanych w zasadzie zwolnione są od wykonywania drobnych i nieskomplikowanych robót inwestycyjnych oraz robót realizowanych w trybie odrębnych przepisów (inwestycje zaliczane do tzw. grupy "B"). Roboty tego typu mogą być jednak realizowane przez przedsiębiorstwa budowlano-montażowe resortu budownictwa na podstawie decyzji organów bilansujących (§ 8 ust. 2), jeżeli:
1)
realizowane są na tym samym placu budowy, co inwestycje podstawowe,
2)
dotyczą inwestycji przedsiębiorstw w resortach nie posiadających własnych przedsiębiorstw budowlano-montażowych albo nie mogą być wykonane systemem gospodarczym.
4.
Roboty z zakresu budownictwa rolniczego powinny być wykonywane przez przedsiębiorstwa podległe i nadzorowane przez Ministra Rolnictwa, z wyjątkiem robót wykonywanych na terenach, na których - zgodnie z corocznie ustalonymi zadaniami - roboty z zakresu budownictwa rolniczego wykonywać będą również przedsiębiorstwa podległe Ministrowi Budownictwa i Przemysłu Materiałów Budowlanych. Przedsiębiorstwa resortu rolnictwa obowiązane są na terenach wiejskich wykonywać w coraz szerszym zakresie zadania budownictwa związane bezpośrednio z obsługą rolnictwa oraz zadania w dziedzinie budownictwa mieszkaniowego, szkolnego i służby zdrowia na wsi.
§  8.
1.
Dla opracowania bilansu robót i planu rozdziału robót budowlano-montażowych w skali kraju powołuje się w Komisji Planowania przy Radzie Ministrów Centralną Komisję Bilansowania i Rozdziału Robót.
2.
Dla opracowania wojewódzkich bilansów robót i planów rozdziału robót budowlano-montażowych powołuje się przy wojewódzkich komisjach planowania gospodarczego wojewódzkie komisje bilansowania i rozdziału robót, łącznie dla województw i miast wyłączonych z województw, z wyjątkiem miasta st. Warszawy i miasta Łodzi, dla których powołuje się miejskie komisje bilansowania i rozdziału robót przy miejskich komisjach planowania gospodarczego.
3.
Przewodniczącymi wojewódzkich komisji bilansowania i rozdziału robót powinni być przewodniczący lub zastępcy przewodniczących wojewódzkich komisji planowania gospodarczego lub osoby wyznaczone przez przewodniczących w wojewódzkich rad narodowych. Zastępcami przewodniczących komisji powinni być dyrektorzy zjednoczeń wiodących budownictwa. W komisjach działających równocześnie dla województw i miast wyłączonych z województw powinno być dwóch zastępców, przewodniczących: przewodniczący miejskiej komisji planowania gospodarczego miasta wyłączonego z województwa oraz dyrektor zjednoczenia wiodącego budownictwa.
4.
Przewodniczący Komisji Planowania przy Radzie Ministrów określi szczegółowo zakres, organizację i tryb działania Centralnej Komisji Bilansowania i Rozdziału Robót oraz wytyczne co do organizacji i trybu działania wojewódzkich komisji bilansowania i rozdziału robót budowlano-montażowych.
§  9.
Zobowiązuje się Przewodniczącego Komisji Planowania przy Radzie Ministrów oraz przewodniczących prezydiów wojewódzkich rad narodowych, aby w okresie szczególnego natężenia prac związanych z bilansowaniem robót budowlano-montażowych zapewnili terminowość ich wykonania przez czasowe oddelegowanie do prac w komisjach pracowników z innych komórek.
§  10.
1.
Tracą moc dotychczasowe przepisy w zakresie organizacji, trybu oraz bilansowania i rozdziału robót budowlano-montażowych, a w szczególności:
1)
zarządzenie nr 64 Przewodniczącego Komisji Planowania przy Radzie Ministrów z dnia 5 grudnia 1960 r. w sprawie komisji rozdziału robót budowlano-montażowych oraz
2)
przepisy §§ 15 i 16 zarządzenia Przewodniczącego Komisji Planowania przy Radzie Ministrów z dnia 30 kwietnia 1964 r. w sprawie wstępnych prac związanych z opracowaniem projektów planu inwestycyjnego i planu budownictwa na lata 1965 i 1966 (Monitor Polski Nr 30, poz. 133).
2.
Do czasu zorganizowania Centralnej Komisji Rozdziału Robót i wojewódzkich komisji rozdziału robót i wydania szczegółowych przepisów, o których mowa w § 8 ust. 4, obowiązek wykonywania prac związanych z przygotowaniem bilansów i rozdziałem robót ciąży na Ministerstwie Budownictwa i Przemysłu Materiałów Budowlanych i zjednoczeniach wiodących budownictwa.
§  11.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Środowisko psychologów i psychoterapeutów bez prawa do opiniowania projektu ustawy?

Przedstawiciele środowiska psychologów i psychoterapeutów wskazują na ograniczanie możliwości przedstawiania przez nich opinii do rządowego projektu ustawy o zawodzie psychologa oraz samorządzie zawodowym psychologów, nad którym pracuje sejmowa podkomisja nadzwyczajna. Może to wywoływać poczucie deficytu demokracji, zwłaszcza gdy procedowane regulacje dotyczą konkretnych zawodów i grup społecznych, a tym samym także praw i obowiązków osób do nich należących.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1967.29.137

Rodzaj: Zarządzenie
Tytuł: Ramowe zasady, tryb i organizacja bilansowania i rozdziału robót budowlano-montażowych.
Data aktu: 19/05/1967
Data ogłoszenia: 29/05/1967
Data wejścia w życie: 29/05/1967