Zm.: zarządzenie w sprawie opłat rejestracyjnych od pojazdów samochodowych i przyczep oraz trolejbusów.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA KOMUNIKACJI
z dnia 25 kwietnia 1967 r.
zmieniające zarządzenie w sprawie opłat rejestracyjnych od pojazdów samochodowych i przyczep oraz trolejbusów.

Na podstawie art. 17 ust. 3 i 4 ustawy z dnia 27 listopada 1961 r. o bezpieczeństwie i porządku ruchu na drogach publicznych (Dz. U. Nr 53, poz. 295) i § 136 ust. 6 rozporządzenia Ministrów Komunikacji i Spraw Wewnętrznych z dnia 1 października 1962 r. w sprawie ruchu na drogach publicznych (Dz. U. z 1962 r. Nr 61, poz. 295, z 1965 r. Nr 19, poz. 128 i Nr 54, poz. 337 oraz z 1966 r. Nr 54, poz. 328) zarządza się, co następuje:
§  1.
W zarządzeniu Ministra Komunikacji z dnia 7 stycznia 1967 r. w sprawie opłat rejestracyjnych od pojazdów samochodowych i przyczep oraz trolejbusów (Monitor Polski Nr 4, poz. 20) wprowadza się następujące zmiany:
1)
w § 1:
a)
w ust. 1 po pkt 7 dodaje się pkt 7a i pkt 7b w brzmieniu:

"7a) od pojazdów samochodowych o ładowności powyżej 0,75 t, lecz o dopuszczalnym ciężarze całkowitym do 2,5 t włącznie (samochody ciężarowe wszystkich rodzajów, samochody specjalne, ciągniki z wyjątkiem posiadających cechy konstrukcyjne ograniczające szybkość do 20 km na godzinę, autobusy), nie przeznaczonych do zarobkowego transportu drogowego:

a) za okres jednego roku kalendarzowego, licząc od dnia 1 stycznia roku, w którym nastąpiła pierwsza rejestracja - 970 zł,

b) za okres półroczny, jeżeli rejestracja nastąpiła w drugim półroczu - 520 zł,

c) za okres dwóch następnych lat kalendarzowych po roku, w którym nastąpiła pierwsza rejestracja, jeżeli termin badania technicznego wyznaczony został po upływie 3 lat od pierwszej rejestracji, po - 900 zł rocznie,

d) za okres każdego następnego roku kalendarzowego po upływie trzech lat kalendarzowych od roku, w którym samochód został zarejestrowany - 950 zł,

- z tym że jeżeli termin badania technicznego wyznaczony został po upływie 2 lat, opłata za drugi rok wynosi - 900 zł,

7b) od pojazdów samochodowych o ładowności powyżej 0,75 t, lecz o dopuszczalnym ciężarze całkowitym do 2,5 t włącznie (samochody ciężarowe wszystkich rodzajów, samochody specjalne, ciągniki z wyjątkiem posiadających cechy konstrukcyjne ograniczające szybkość do 20 km na godzinę, autobusy), przeznaczonych do zarobkowego transportu drogowego:

a) za okres jednego roku kalendarzowego, licząc od dnia 1 stycznia roku, w którym nastąpiła pierwsza rejestracja - 1.020 zł,

b) za okres półroczny, jeżeli rejestracja nastąpiła w drugim półroczu - 570 zł,

c) za okres każdego następnego roku kalendarzowego - 950 zł;",

b)
w ust. 1 pkt 8 początkowe zdanie otrzymuje brzmienie:

"8) od pojazdów samochodowych o dopuszczalnym ciężarze całkowitym powyżej 2,5 t (samochody ciężarowe wszystkich rodzajów, samochody specjalne, ciągniki z wyjątkiem posiadających cechy konstrukcyjne ograniczające szybkość do 20 km na godzinę, autobusy):",

c)
w ust. 1 pkt 9 końcowe zdanie otrzymuje brzmienie:

"opłaty te nie dotyczą ciągników o wyżej określonej szybkości, przeznaczonych wyłącznie do robót rolno-ogrodniczych i tylko okolicznościowo używanych w połączeniu z przyczepą na drogach publicznych do transportu narzędzi rolniczych, ziemiopłodów itp.; opłata od tych ciągników przy zgłaszaniu ich do ewidencji (dopuszczaniu do ruchu) wynosi - 30 zł.",

d)
w ust. 1 pkt 10 początkowe zdanie otrzymuje brzmienie:

"10) od przyczepy (naczepy), z wyjątkiem przyczep jednoosiowych przeznaczonych do przewozu bagażu lub sprzętu turystycznego ciągnionych przez samochody osobowe, autobusy i motocykle:",

e)
w ust. 1 dodaje się pkt 11 w brzmieniu:

"11) od przyczep o ładowności do 0,75 t używanych do prac rolnych - 30 zł.",

f)
w ust. 2 po pkt 4 dodaje się pkt 4a i pkt 4b w brzmieniu:

"4a) od pojazdów samochodowych o ładowności powyżej 0,75 t, lecz o dopuszczalnym ciężarze całkowitym do 2,5 t włącznie (samochody ciężarowe wszystkich rodzajów, samochody specjalne, ciągniki z wyjątkiem posiadających cechy konstrukcyjne ograniczające szybkość do 20 km na godzinę, autobusy), nie przeznaczonych do zarobkowego transportu drogowego:

a) za okres jednego roku kalendarzowego, licząc od dnia 1 stycznia roku, w którym nastąpiła pierwsza rejestracja - 1.420 zł,

b) za okres półroczny, jeżeli rejestracja nastąpiła w drugim półroczu - 745 zł,

c) za okres dwóch następnych lat kalendarzowych po roku, w którym nastąpiła pierwsza rejestracja, jeżeli termin badania technicznego wyznaczony został po upływie 3 lat od pierwszej rejestracji, po - 1.350 zł rocznie,

d) za okres każdego następnego roku kalendarzowego po upływie trzech lat kalendarzowych od roku, w którym pojazd został zarejestrowany - 1.400 zł,

- z tym że jeżeli termin badania technicznego wyznaczony został po upływie 2 lat, opłata za drugi rok wynosi - 1.350 zł;

4b) od pojazdów samochodowych o ładowności powyżej 0,75 t, lecz o dopuszczalnym ciężarze całkowitym do 2,5 t włącznie (samochody ciężarowe wszystkich rodzajów, samochody specjalne, ciągniki z wyjątkiem posiadających cechy konstrukcyjne ograniczające szybkość do 20 km na godzinę, autobusy), przeznaczonych do zarobkowego transportu drogowego:

a) za okres jednego roku kalendarzowego, licząc od dnia 1 stycznia roku, w którym nastąpiła pierwsza rejestracja - 1.470 zł,

b) za okres półroczny, jeżeli rejestracja nastąpiła w drugim półroczu - 795 zł,

c) za okres każdego następnego roku kalendarzowego - 1.400 zł;",

g)
w ust. 2 dodaje się pkt 6 w brzmieniu:

"6) od ciągników, których cechy konstrukcyjne ograniczają szybkość do 20 km na godzinę, przeznaczonych do transportu drogowego:

a) za okres każdego roku kalendarzowego, licząc od dnia 1 stycznia roku, w którym nastąpiło zgłoszenie do ewidencji - 450 zł,

b) za okres półroczny, jeżeli zgłoszenie do ewidencji nastąpiło w drugim półroczu - 225 zł;

opłaty te nie dotyczą ciągników o wyżej określonej szybkości, przeznaczonych wyłącznie do robót rolno-ogrodniczych i tylko okolicznościowo używanych z przyczepą na drogach publicznych do transportu narzędzi rolniczych, ziemiopłodów itp.; opłata od tych ciągników przy zgłaszaniu ich do ewidencji (dopuszczaniu do ruchu) wynosi - 30 zł;",

2)
w § 3:
a)
w ust. 1 pkt 2 i 3 początkowe wyrazy "od samochodów osobowych i ciężarowych" zastępuje się wyrazami "od pojazdów samochodowych",
b)
w ust. 1 pkt 5 początkowe zdanie otrzymuje brzmienie:

"5) od przyczep (naczep), z wyjątkiem przyczep jednoosiowych przeznaczonych do przewozu bagażu lub sprzętu turystycznego ciągniętych przez samochody osobowe, autobusy i motocykle, oraz przyczep o ładowności do 0,75 t używanych do prac rolnych:",

c)
dodaje się ust. 3 w brzmieniu:

"3. Przepisy ust. 1 pkt 2, 3 i 4 nie dotyczą ciągników, których cechy konstrukcyjne ograniczają szybkość do 20 km na godzinę, i motocykli.",

3)
w § 5 ust. 1 początkowe zdanie otrzymuje brzmienie:

"Ustala się następujące opłaty za nowe tablice rejestracyjne, wydane w zamian tablic zniszczonych lub zagubionych oraz w razie zmiany właściwości miejscowej organu do spraw komunikacji prezydium rady narodowej właściwego do rejestracji pojazdu:",

4)
w § 6:
a)
początkowe zdanie otrzymuje brzmienie:

"Ustala się następujące opłaty za korzystanie z tablic ze znakami próbnymi oraz za wydanie pozwolenia czasowego dopuszczającego pojazd do ruchu:",

b)
dodaje się pkt 3 w brzmieniu:

"3) za wydanie pozwolenia czasowego dopuszczającego do ruchu na drogach publicznych pojazd należący do osoby prawnej nie będącej jednostką gospodarki uspołecznionej lub do osoby fizycznej - 30 zł;

przepis ten nie dotyczy inwalidów (§ 2 ust. 2).",

5)
po § 6 dodaje się §§ 6a i 6b w brzmieniu:

"§ 6a. Opłatę rejestracyjną uiszcza się przy rejestracji pojazdu lub przy przedstawieniu pojazdu do badania technicznego. W latach, na które nie wyznaczono badania technicznego pojazdu, opłaty roczne należy uiszczać do dnia 31 marca każdego roku.

§ 6b. 1. W razie wycofania pojazdu z ruchu przed upływem okresu, za który została uiszcza opłata rejestracyjna, część opłaty przypadająca za nie rozpoczęty jeszcze rok (lata) kalendarzowy podlega zwrotowi.

2. Zwrotu opłaty dokonuje na wniosek zainteresowanego organ, na którego rachunek suma podlegająca zwrotowi została zarachowana. Do wniosku o zwrot należy dołączyć zaświadczenie stwierdzające wycofanie pojazdu z ruchu, wydane przez właściwy organ do spraw komunikacji prezydium powiatowej (miejskiej, dzielnicowej) rady narodowej, oraz dowód dokonania wpłaty."

§  2.
W razie niewyznaczenia na rok 1967 badania technicznego pojazdu, opłatę rejestracyjną przypadającą za ten rok należy uiścić do dnia 30 czerwca 1967 r.
§  3.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia z mocą od dnia 1 stycznia 1967 r.

Zmiany w prawie

Powstańcy nie zapłacą podatku dochodowego od nagród

Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2024 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie będzie dotyczyło nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.

Monika Pogroszewska 06.05.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1967.26.120

Rodzaj: Zarządzenie
Tytuł: Zm.: zarządzenie w sprawie opłat rejestracyjnych od pojazdów samochodowych i przyczep oraz trolejbusów.
Data aktu: 25/04/1967
Data ogłoszenia: 09/05/1967
Data wejścia w życie: 09/05/1967, 01/01/1967