Gospodarstwa pomocnicze prowadzone na zasadach rozrachunku gospodarczego przez jednostki budżetowe.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW
z dnia 20 kwietnia 1967 r.
w sprawie gospodarstw pomocniczych prowadzonych na zasadach rozrachunku gospodarczego przez jednostki budżetowe.

Na podstawie art. 51 pkt 1 ustawy z dnia 1 lipca 1958 r. o prawie budżetowym (Dz. U. z 1958 r. Nr 45, poz. 221 i z 1963 r. Nr 28, poz. 164) zarządza się, co następuje:
I. PRZEPISY OGÓLNE

Rozdział  1

Przepisy wstępne.

§  1.
1.
Zarządzenie określa zasady gospodarki finansowej gospodarstw pomocniczych prowadzonych przez jednostki budżetowe na zasadach rozrachunku gospodarczego, zwanych dalej gospodarstwami.
2.
Ilekroć w zarządzeniu jest mowa o utworzeniu gospodarstwa, należy przez to rozumieć wyodrębnienie organizacyjne działalności ubocznej lub części działalności podstawowej jednostki budżetowej.
3.
Przepisy ogólne zarządzenia (cz. I) mają zastosowanie do wszystkich gospodarstw objętych zarządzeniem, chyba że przepisy szczególne (cz. II) stanowią inaczej.
§  2.
1.
Dochody gospodarstwa są zużywane na wydatki związane z jego działalnością.
2.
Zyski gospodarstwa, pozostałe po zaspokojeniu potrzeb określonych w zarządzeniu, są dochodami budżetowymi.
3.
Straty gospodarstwa mogą być pokrywane z budżetu w wypadkach określonych w zarządzeniu.

Rozdział  2

Tworzenie i likwidacja gospodarstw.

§  3.
1.
Gospodarstwa tworzy się w trybie:
1)
zarządzenia ministra za zgodą Ministra Finansów - w zakresie gospodarstw budżetu centralnego,
2)
uchwały prezydium wojewódzkiej rady narodowej - w zakresie gospodarstw budżetu terenowego

- zwanych dalej "decyzjami".

2.
Gospodarstwo może być utworzone z dniem 1 stycznia na podstawie wniosku zgłoszonego przez jednostkę budżetową w terminie do dnia 1 lipca roku poprzedniego.
3.
Wniosek o utworzenie gospodarstwa powinien zawierać:
1)
nazwę i siedzibę jednostki budżetowej,
2)
szczegółowe określenie wyodrębnionej działalności,
3)
określenie dotychczasowej formy finansowania oraz właściwego budżetu,
4)
źródła i kalkulację dochodów oraz kalkulację kosztów,
5)
uzasadnienie celowości utworzenia gospodarstwa,
6)
określenie środków majątkowych jednostki budżetowej przydzielanych gospodarstwu z podziałem na:
a)
środki pieniężne,
b)
zapasy materiałowe,
c)
przedmioty nietrwałe,
d)
środki trwałe,
7)
opinię wydziału finansowego prezydium właściwej rady narodowej co do gospodarstwa budżetu terenowego.
4.
W zakresie tworzenia gospodarstw stosuje się ponadto przepisy § 1 ust. 1 i 3 zarządzenia Ministra Finansów z dnia 17 marca 1966 r. w sprawie uproszczonych zasad gospodarki finansowej gospodarstw pomocniczych jednostek budżetowych (Monitor Polski Nr 12, poz. 80).
§  4.
1.
Decyzja o utworzeniu gospodarstwa powinna zawierać w szczególności:
1)
nazwę i siedzibę jednostki budżetowej,
2)
nazwę i siedzibę gospodarstwa,
3)
szczegółowe określenie wyodrębnionej działalności jednostki budżetowej,
4)
szczegółowe określenie środków majątkowych jednostki budżetowej, przydzielonych gospodarstwu z podziałem ustalonym w § 3 ust. 3 pkt 6.
2.
Odpis decyzji o utworzeniu gospodarstwa należy przesłać bezzwłocznie Ministerstwu Finansów, a w razie tworzenia gospodarstwa przez prezydium wojewódzkiej rady narodowej - również właściwemu ministerstwu.
§  5.
Zmiany statutu organizacyjnego jednostki budżetowej w związku z utworzeniem gospodarstwa powinny być dokonane w trybie obowiązujących przepisów.
§  6.
Decyzja o utworzeniu gospodarstwa stanowi dla banku podstawę do otwarcia rachunku bankowego.
§  7.
Przekazanie gospodarstwu przydzielonych mu środków majątkowych następuje protokolarnie.
§  8.
1.
Kierownik jednostki budżetowej wyznacza kierownika gospodarstwa, udziela mu pełnomocnictwa w zakresie kierownictwa oraz odwołuje go ze stanowiska.
2.
Głównego księgowego gospodarstwa wyznacza kierownik jednostki budżetowej na wniosek głównego księgowego tej jednostki.
3.
Ministerstwa (prezydia wojewódzkich rad narodowych) mogą ustalić inny tryb powoływania kierownika i głównego księgowego gospodarstwa aniżeli określony w ust. 1 i 2.
4.
Dokumenty obrotu pieniężnego, obrotu materiałów i towarów, jak również dokumenty o charakterze rozliczeniowym podpisują w granicach pełnomocnictwa kierownik i główny księgowy gospodarstwa, jeżeli odrębne przepisy nie stanowią inaczej.
5.
Zakres uprawnień i obowiązków głównego księgowego gospodarstwa określają przepisy o uprawnieniach i obowiązkach głównych księgowych przedsiębiorstw państwowych.
6.
Umowy związane z działalnością gospodarstwa zawiera w imieniu jednostki budżetowej kierownik gospodarstwa, jeżeli odrębne przepisy nie stanowią inaczej.
§  9.
1.
Likwidacja gospodarstwa następuje w trybie określonym w § 3 ust. 1, przy czym ma odpowiednie zastosowanie przepis § 4 ust. 2.
2.
Decyzja o likwidacji gospodarstwa powinna określać termin likwidacji i stanowi dla właściwego oddziału banku finansującego podstawę do zamknięcia w wyznaczonym terminie rachunku bankowego gospodarstwa.
3.
Środki pieniężne pozostałe na rachunku po dokonaniu rozliczeń likwidacyjnych podlegają przekazaniu na dochody budżetowe, niedobory zaś pokrywane są z budżetu w trybie przepisów prawa budżetowego.
4.
Przekazanie jednostce budżetowej środków majątkowych zlikwidowanego gospodarstwa następuje protokolarnie.

Rozdział  3

Planowanie finansowe.

§  10.
1.
Podstawę gospodarki finansowej gospodarstwa stanowi jednostkowy plan finansowy będący częścią składową planu techniczno-ekonomicznego, opracowany na okres roku kalendarzowego, obejmujący wszystkie dochody i wydatki związane wyłącznie z działalnością gospodarstwa. Plany finansowe gospodarstw rolnych i leśnych opracowuje się na rok gospodarczy:
1)
w gospodarstwach rolnych - na okres od 1 lipca do 30 czerwca,
2)
w gospodarstwach leśnych - na okres od 1 października do 30 września.
2.
Jednostkowe plany finansowe gospodarstw sporządza się według wzorów ustalonych przez właściwe ministerstwo i uzgodnionych z Ministerstwem Finansów.
3.
Podstawą opracowania jednostkowych planów finansowych są normy i wskaźniki finansowe.
4.
Normami finansowymi są:
1)
procentowa norma podziału zysku na wpłatę do budżetu i na finansowanie wzrostu środków obrotowych,
2)
procentowe normy podziału amortyzacji na część przeznaczoną dla gospodarstwa na potrzeby remontowe oraz na wpłatę do budżetu.
5.
Wskaźnikami finansowymi są:
1)
akumulacja z całokształtu działalności,
2)
wysokość dotacji na straty i na środki obrotowe,
3)
planowany normatyw środków obrotowych i jego zmiany w ciągu roku,
4)
wpłaty do budżetu z tytułu rozliczeń funduszów własnych w obrocie, a ponadto
5)
w gospodarstwach rolnych - udział procentowy wydatków (nakładów) w wartości wytworzonej produkcji towarowej, w gospodarstwach leśnych zaś - udział procentowy kosztów własnych w wartości wytworzonej produkcji towarowej.
6.
Zasady i tryb opracowywania zbiorczych planów finansowych gospodarstw ustalają przepisy o opracowywaniu projektu budżetu.
§  11.
1.
Ministerstwo Finansów po uchwaleniu projektu budżetu Państwa przez Radę Ministrów ustala wstępnie normy i wskaźniki finansowe dla gospodarstw objętych tym samym zbiorczym planem finansowym.
2.
Na podstawie otrzymanych norm i wskaźników finansowych właściwe ministerstwa oraz podległe im jednostki ustalają wstępnie normy i wskaźniki dla grup gospodarstw objętych planem zbiorczym niższego stopnia oraz dla poszczególnych gospodarstw.
3.
Ostateczne ustalenie norm i wskaźników finansowych następuje na podstawie uchwalonego przez Sejm budżetu Państwa. Jeżeli w związku z uchwaleniem budżetu nie ma potrzeby dokonywania zmiany norm i wskaźników, ustalenia wstępne (ust. 1 i 2) nabierają mocy ostatecznej.
§  12.
1.
Wydziały finansowe prezydiów rad narodowych po uchwaleniu projektu budżetu przez prezydia rad narodowych ustalają wstępnie normy i wskaźniki finansowe dla gospodarstw objętych tym samym zbiorczym planem finansowym.
2.
Na podstawie norm i wskaźników ustalonych przez wydział finansowy właściwe wydziały prezydiów rad narodowych ustalają normy i wskaźniki dla gospodarstw.
3.
Ostateczne ustalenie norm i wskaźników finansowych następuje na podstawie uchwalonego przez radę narodową budżetu. Jeżeli w związku z uchwaleniem budżetu nie ma potrzeby dokonywania zmiany norm i wskaźników, ustalenia wstępne (ust. 1 i 2) nabierają mocy ostatecznej.
§  13.
Normy i wskaźniki finansowe dla gospodarstw rolnych i leśnych są ustalane w terminach przewidzianych dla państwowych przedsiębiorstw rolnych i leśnych.
§  14.
Ministerstwa i wydziały prezydiów rad narodowych ustalają dla gospodarstw poza wskaźnikami, o których mowa w § 10 ust. 5, wskaźniki wynikające z odrębnych przepisów (np. wskaźnik funduszu płac), a ponadto mogą ustalać dodatkowe wskaźniki finansowe w zależności od potrzeb branżowych.
§  15.
Jednostki budżetowe, zatwierdzając w trybie obowiązujących przepisów plany techniczno-ekonomiczne gospodarstw, nie mogą pogarszać norm i wskaźników finansowych w zakresie rozliczeń z budżetem, ustalonych w trybie §§ 11, 12 i 14.
§  16.
1.
Zmiany planów finansowych gospodarstw, powodujące zwiększenie dotacji budżetowych, mogą być dokonywane po wprowadzeniu odpowiednich zmian w budżecie.
2.
Zmiany planów finansowych gospodarstw, powodujące zmniejszenie wpłat do budżetu, mogą być dokonywane za zgodą Ministerstwa Finansów w zakresie gospodarstw budżetu centralnego, a za zgodą wydziału finansowego prezydium właściwej rady narodowej - w zakresie gospodarstw budżetu terenowego.
3.
Zmiany planów finansowych gospodarstw dotyczące funduszu płac nie mogą powodować zwiększenia ustalonych kwot tego funduszu, chyba że odrębne przepisy stanowią inaczej.
4.
W wypadkach nie wymienionych w ust. 1 i 2 zmiany planów finansowych gospodarstw dokonywane są przez jednostki budżetowe na zasadach przepisów obowiązujących przedsiębiorstwa państwowe tej samej branży.

Rozdział  4

Fundusz statutowy.

§  17.
1.
Gospodarstwa posiadają fundusz statutowy.
2.
Fundusz statutowy powinien równać się wartości środków trwałych oraz 60% normatywu środków obrotowych gospodarstwa.
§  18.
1.
Fundusz statutowy gospodarstwa podlega zwiększeniu o:
1)
wartość przejętych do eksploatacji zakończonych inwestycji,
2)
wartość zakończonych remontów kapitalnych środków trwałych,
3)
wartość nieodpłatnie przejętych środków trwałych,
4)
kwotę umorzeń przekraczających wartość zlikwidowanych środków trwałych,
5)
część zysku przeznaczonego na pokrycie wzrostu środków obrotowych,
6)
dotacje z budżetu.
2.
Fundusz statutowy gospodarstwa ulega zmniejszeniu o:
1)
kwoty okresowego umorzenia wartości środków trwałych,
2)
wartość nieodpłatnie przekazanych środków trwałych,
3)
nie umorzoną część wartości zlikwidowanych środków trwałych,
4)
stratę nie pokrytą dotacjami z budżetu,
5)
nadwyżkę funduszów własnych w obrocie powstałą w ciągu roku lub na początek roku, przekazaną do budżetu.
3.
Poza wypadkami wymienionymi w ust. 1 i 2 fundusz statutowy gospodarstwa ulega zwiększeniu lub zmniejszeniu w razie przeszacowania środków trwałych i obrotowych wskutek urzędowej zmiany cen na zasadach obowiązujących przedsiębiorstwa państwowe tej samej branży oraz w innych wypadkach określonych odrębnymi przepisami.
4.
Przez urzędową zmianę cen (ust. 3) należy rozumieć zmiany cen zarządzone przez Radę Ministrów, Prezesa Państwowej Komisji Cen oraz właściwych ministrów działających w granicach posiadanych uprawnień do ustalania cen.

Rozdział  5

Normowanie i finansowanie środków obrotowych.

§  19.
1.
Normowaniu podlegają następujące składniki środków obrotowych gospodarstwa:
1)
materiały (materiały podstawowe i pomocnicze, paliwo, opakowanie, części zapasowe maszyn i urządzeń, przedmioty nietrwałe),
2)
półfabrykaty i produkcja w toku,
3)
wyroby gotowe,
4)
towary,
5)
nakłady przyszłych okresów.
2.
Wytyczne w sprawie normowania środków obrotowych ustalają właściwe ministerstwa lub jednostki nadrzędne.
§  20.
Gospodarstwo ustala wysokość normatywu środków obrotowych w porozumieniu z oddziałem banku finansującego.
§  21.
1.
Środki obrotowe gospodarstwa w granicach ustalonego normatywu pokrywane są w 60% funduszami własnymi w obrocie, w pozostałej zaś części kredytem bankowym.
2.
Udzielając kredytu bank zmniejsza jego wysokość o występujące w gospodarstwie zobowiązania prawidłowe.
3.
Do zobowiązań prawidłowych zalicza się nie przeterminowane zobowiązania gospodarstwa z tytułu:
1)
płac,
2)
ubezpieczeń społecznych,
3)
rozliczeń międzyokresowych biernych,
4)
dostaw, robót i usług,
5)
wpłat z zysku do budżetu lub na rachunek środków specjalnych.
§  22.
Wyposażenie gospodarstw w fundusze własne w obrocie oraz zasady normowania środków obrotowych ze względu na rozmiar i rodzaj działalności lub warunki branżowe gospodarstw mogą być za zgodą Ministra Finansów ustalone przez właściwych ministrów w sposób odmienny od zasad określonych w §§ 19 i 21.
§  23.
1.
Planowanym wzrostem lub planowanym zmniejszeniem środków obrotowych w ciągu roku jest różnica wartości normatywu w części podlegającej sfinansowaniu funduszami własnymi w obrocie na początek i koniec okresu, którego rozliczenie dotyczy, zmniejszona lub zwiększona o kwotę pierwszego wyposażenia w przedmioty nietrwałe ze środków planu inwestycyjnego.
2.
Nadwyżką lub niedoborem funduszów własnych w obrocie na początek roku jest różnica między sumą tych funduszów a normatywem na początek roku w części podlegającej sfinansowaniu funduszami własnymi w obrocie.
§  24.
1.
Nadwyżki funduszów własnych w obrocie gospodarstwa z tytułu planowanego zmniejszenia normatywu w ciągu roku oraz nadwyżki funduszów własnych w obrocie na początek roku, wynikające z zatwierdzonego planu i sprawozdania finansowego, podlegają wpłacie do budżetu.
2.
Nadwyżki funduszów własnych w obrocie z tytułu zmniejszenia środków obrotowych w ciągu roku wpłacane są na rachunek dochodów budżetowych w ostatniej dekadzie każdego kwartału.
3.
Planowane nadwyżki funduszów własnych w obrocie na początek roku wpłacane są do budżetu w ciągu miesiąca po upływie roku sprawozdawczego.
4.
Jeżeli ustalona na podstawie zatwierdzonego sprawozdania finansowego nadwyżka funduszów własnych w obrocie na początek roku jest wyższa od planowanej, różnica podlega dodatkowej wpłacie w ciągu 10 dni po zatwierdzeniu sprawozdania, nadpłacone zaś kwoty podlegają zwrotowi.
5.
Nadwyżka funduszów własnych w obrocie na początek roku, powstała wskutek polepszenia wyników, może być w odpowiedniej części - za zgodą Ministerstwa Finansów co do gospodarstw budżetu centralnego, a wydziału finansowego prezydium wojewódzkiej rady narodowej co do gospodarstw budżetu terenowego - przeznaczona na inwestycje drobne, dopuszczone do realizacji poza planem inwestycyjnym na podstawie odrębnych przepisów. Nadwyżka ta podlega przekazaniu na fundusz remontowy gospodarstwa.
§  25.
1.
Niedobór funduszów własnych w obrocie na początek roku, który nie może być pokryty z zysku, pokrywany jest dotacją z budżetu.
2.
Dotacje na finansowanie planowanych niedoborów (ust. 1) przelewane są w kwotach przewidzianych w rocznych planach finansowych.
3.
Jeżeli ustalony na podstawie rozliczenia rocznego niedobór funduszów własnych w obrocie na początek roku jest wyższy od otrzymanej dotacji, dotacja może być zwiększona na zasadach określonych w § 32 ust. 2, a gdy niedobór jest niższy od otrzymanej dotacji - różnica podlega zwrotowi.
§  26.
1.
Planowany wzrost środków obrotowych w ciągu roku finansowany jest z odpisów z zysku.
2.
Jeżeli wynik finansowy gospodarstwa nie pozwala na sfinansowanie planowanego wzrostu środków obrotowych, może być przyznana na ten cel dotacja z budżetu.
3.
Dotacja planowana na sfinansowanie wzrostu środków obrotowych w ciągu roku jest przekazywana miesięcznie w wysokości 1/12 dotacji przewidzianej w rocznym planie finansowym. Udzielenie dotacji w kwotach wyższych lub niższych może nastąpić, jeżeli uzasadnia to sezonowość produkcji.

Rozdział  6

Rozliczenia z tytułu zysków i strat.

§  27.
1.
Zysk gospodarstwa przeznacza się na wpłatę do budżetu oraz na uzupełnienie środków obrotowych.
2.
Podział zysku na cele wymienione w ust. 1 określa zatwierdzony przez jednostkę budżetową plan finansowy gospodarstwa.
§  28.
Gospodarstwa dokonują wpłat z zysku do budżetu zaliczkowo na podstawie okresowych (kwartalnych) sprawozdań finansowych oraz po zakończeniu roku:
1)
wstępnie - na podstawie sporządzonego rocznego sprawozdania finansowego,
2)
ostatecznie - na podstawie zatwierdzonego rocznego sprawozdania finansowego.
§  29.
1.
Przed dokonaniem ostatecznego rozliczenia zysku podlega on weryfikacji w celu wyeliminowania zysku niezależnego od działalności gospodarstwa oraz zysku nieprawidłowego, zwanych dalej "zyskiem nienależnym", i ustalenia zysku prawidłowego.
2.
W zakresie weryfikacji zysku gospodarstw stosuje się przepisy dotyczące przedsiębiorstw państwowych.
3.
Zysk nienależny podlega wpłacie do budżetu w terminie określonym w § 31 ust. 2.
4.
Jeżeli zysk nienależny gospodarstwa jest wyższy od zysku wykazanego w sprawozdaniu finansowym, przekazaniu do budżetu podlega zysk nienależny do wysokości zysku wykazanego w sprawozdaniu, zmniejszonego o odpisy, o których mowa w § 34 ust. 1.
§  30.
1.
Przy rozliczeniach okresowych (kwartalnych) wpłatę z zysku stanowi część zysku wykazanego w sprawozdaniu finansowym, wynikająca z zastosowania do zysku osiągniętego planowanej normy procentowej wpłaty z zysku.
2.
Przy rozliczeniach rocznych należną wpłatę z zysku ustala się przez zastosowanie planowanej normy procentowej wpłaty z zysku do zysku wykazanego w rocznym sprawozdaniu finansowym, zmniejszonego o zysk nienależny, tzn. do zysku prawidłowego.
§  31.
1.
Gospodarstwa dokonują zaliczkowych wpłat z zysku za okresy kwartalne oraz wpłaty wstępnej za okres roczny (§ 28 pkt 1) w ciągu 5 dni od terminu ustalonego do składania sprawozdań finansowych jednostce budżetowej.
2.
Ostateczne wpłaty z zysku dokonywane są w ciągu 10 dni po zatwierdzeniu rocznego sprawozdania finansowego.
§  32.
1.
Jeżeli gospodarstwo zamiast planowanego zysku wykaże w sprawozdaniu finansowym stratę, nie dokonuje ono wpłat do budżetu, a wpłacone kwoty podlegają zwrotowi; przy ostatecznym rozliczeniu rocznym mają odpowiednie zastosowanie przepisy § 33 ust. 5.
2.
Nie planowane straty mogą być pokryte dotacją z budżetu na zasadach prawa budżetowego po uprzednim przeprowadzeniu przez jednostkę budżetową szczegółowej analizy przyczyn powstania strat i ustaleniu środków zmierzających do ich usunięcia w przyszłości.
§  33.
1.
Dotacji na finansowanie strat udziela się w okresach miesięcznych w zasadzie w wysokości 1/12 planowanej rocznej dotacji. Udzielenie dotacji w kwotach wyższych albo niższych lub wstrzymanie dotacji może nastąpić, jeżeli uzasadnia to stan finansowy bądź wymaga tego sezonowość produkcji.
2.
Jeżeli strata wykazana w kwartalnym sprawozdaniu finansowym jest niższa od dotacji udzielonej od początku roku do końca okresu sprawozdawczego, należną dotację ustala się w wysokości faktycznie poniesionej straty, a nadpłacone kwoty dotacji podlegają zwrotowi w terminie 5 dni po sporządzeniu kwartalnego sprawozdania finansowego lub zaliczeniu na poczet dotacji okresu następnego za zgodą jednostki budżetowej, wyrażoną w formie adnotacji na rozliczeniu.
3.
Jeżeli strata wykazana w kwartalnym sprawozdaniu finansowym jest wyższa od udzielonej dotacji, należną dotację ustala się w wysokości planowanej na dany okres sprawozdawczy, dodatkowa dotacja zaś może być przyznana w ciągu roku na zasadach określonych w § 32 ust. 2.
4.
Jeżeli zamiast straty w kwartalnym sprawozdaniu finansowym wykazany zostanie zysk, osiągnięty zysk nie planowany podlega wpłacie do budżetu, a udzielona dotacja na sfinansowanie strat podlega zwrotowi w terminie określonym w ust. 2.
5.
Po upływie roku sprawozdawczego różnica między faktycznie poniesioną w ciągu roku stratą a otrzymaną w tym okresie dotacją nie podlega rozliczeniu. Różnica ta powinna być wykazywana w rozliczeniu z tytułu nadwyżek lub niedoborów funduszów własnych w obrocie na początek następnego roku.
§  34.
1.
Jeżeli na podstawie odrębnych przepisów gospodarstwo uprawnione jest do tworzenia funduszu zakładowego bądź funduszu nagród za osiągnięcia ekonomiczne załóg lub premiowego, to w gospodarstwie rentownym przez zysk podlegający rozliczeniu (§ 27 ust. 1) rozumie się zysk zmniejszony o odpisy na fundusz, a gospodarstwo planowo deficytowe otrzymuje odrębną dotację na fundusz.
2.
Zasady i tryb tworzenia funduszów, o których mowa w ust. 1, regulują odrębne przepisy.

Rozdział  7

Fundusz remontowy i amortyzacja.

§  35.
1.
Gospodarstwa finansują kapitalne remonty ze środków zgromadzonych na bankowym rachunku funduszu remontowego w banku finansującym. Z funduszu tego mogą być również finansowane inwestycje drobne, dopuszczone do realizacji poza planem inwestycyjnym na podstawie odrębnych przepisów.
2.
Inwestycje gospodarstw nie wymienione w ust. 1 finansowane są w trybie przewidzianym w odrębnych przepisach dla finansowania inwestycji jednostek budżetowych.
§  36.
1.
Fundusz remontowy tworzy się:
1)
z amortyzacji pozostawionej do dyspozycji gospodarstwa,
2)
z zysków ze sprzedaży lub likwidacji środków trwałych po potrąceniu kosztów sprzedaży lub likwidacji,
3)
z odszkodowań ubezpieczeniowych uzyskanych w związku ze szkodami wyrządzonymi w środkach trwałych,
4)
z dotacji ze środków specjalnych jednostki budżetowej przeznaczonych zgodnie z odrębnymi przepisami na finansowanie kapitalnych remontów,
5)
z nadwyżek, o których mowa w § 24 ust. 5,
6)
z innych środków przewidzianych w odrębnych przepisach.
2.
Fundusz remontowy gromadzony jest na odrębnym rachunku bankowym.
3.
W zakresie kapitalnych remontów finansowanych z funduszu remontowego gospodarstw mają odpowiednie zastosowanie przepisy dotyczące przedsiębiorstw dysponujących takim funduszem.
§  37.
1.
Gospodarstwa dokonują odpisów amortyzacyjnych od wartości ewidencyjnej środków trwałych przydzielonych gospodarstwu według stawek obowiązujących przedsiębiorstwa państwowe lub według stawek określonych odrębnymi przepisami.
2.
Podział amortyzacji na część przeznaczoną na fundusz remontowy oraz na część podlegającą wpłacie do budżetu określa zatwierdzony przez jednostkę budżetową plan finansowy zgodnie z ustaloną normą finansową.
3.
W zakresie rozliczania amortyzacji gospodarstw mają odpowiednie zastosowanie przepisy dotyczące przedsiębiorstw państwowych.

Rozdział  8

Opodatkowanie, ceny, kredyt i kontrola bankowa.

§  38.
Zasady opodatkowania gospodarstw podatkiem obrotowym i od operacji nietowarowych oraz rozliczania różnic budżetowych określają odrębne przepisy.
§  39.
1.
Gospodarstwa planują i sprzedają swe produkty i towary oraz świadczą usługi po obowiązujących cenach.
2.
Ceny wyrobów i usług nietypowych będą ustalane zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami.
§  40.
Oprócz kredytów bankowych, o których mowa w § 21 ust. 1, gospodarstwa mogą zaciągnąć inne kredyty na zasadach określonych przez bank finansujący.
§  41.
Banki prowadzą ograniczoną kontrolę funduszu płac gospodarstw zgodnie z zasadami dotyczącymi przedsiębiorstw państwowych.

Rozdział  9

Księgowość, sprawozdawczość i kontrola rozliczeń z budżetem.

§  42.
1.
Gospodarstwa prowadzą księgowość według branżowego planu kont, zatwierdzonego przez właściwego ministra, na podstawie przepisów w sprawie planów kont dla jednostek gospodarki uspołecznionej.
2.
Gospodarstwa sporządzają sprawozdawczość rzeczową według instrukcji wydanych przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego oraz sprawozdawczość finansową według instrukcji wydanych przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego w porozumieniu z Ministrem Finansów dla jednostek działających na zasadach rozrachunku gospodarczego.
3.
W zakresie rewizji finansowo-księgowej oraz badania i zatwierdzania sprawozdań finansowych gospodarstw stosuje się przepisy obowiązujące przedsiębiorstwa państwowe.
§  43.
Gospodarstwa sporządzają rozliczenia z budżetem według wzorów ustalonych przez Ministerstwo Finansów.
§  44.
1.
W razie dokonania przez gospodarstwo wpłat do budżetu z naruszeniem przepisów § 24, § 31 i § 37 ust. 2, bank finansujący na podstawie zlecenia pokrycia należności budżetowej, wystawionego przez jednostkę budżetową lub wydział finansowy prezydium właściwej rady narodowej - dokona przelewu odpowiedniej kwoty na rachunek dochodów budżetowych.
2.
Przepisy ust. 1 stosuje się do wpłat na rachunek środków specjalnych, o których mowa w cz. II "Przepisy szczególne".
§  45.
Gospodarstwa, które nie uiszczą w terminach ustalonych zarządzeniem należnych wpłat przypadających na rzecz budżetu, przekazują na rachunek dochodów budżetowych odsetki za zwłokę w wysokości i na zasadach obliczania odsetek za zwłokę od zaległości budżetowych należnych od jednostek gospodarki uspołecznionej.
§  46.
Wydziały finansowe prezydiów rad narodowych sprawują nadzór nad przebiegiem rozliczeń gospodarstw z budżetem na podstawie składanych rozliczeń oraz zatwierdzonych planów finansowych i sprawozdań finansowych tych gospodarstw.

II. PRZEPISY SZCZEGÓLNE

§  47.
1.
Przepisy §§ 48-64 dotyczą gospodarstw rolnych i leśnych wykonujących działalność dydaktyczną oraz naukowo-badawczą, zwanych w tych przepisach "gospodarstwami doświadczalnymi", prowadzonych przez szkoły wyższe i placówki Polskiej Akademii Nauk oraz przez instytuty naukowo-badawcze finansowane w formie jednostek budżetowych, z wyjątkiem instytutów podległych Ministrowi Rolnictwa.
2.
Ilekroć w przepisach §§ 48-64 jest mowa:
1)
o szkołach wyższych, należy przez to rozumieć również placówki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty naukowo-badawcze,
2)
o ministerstwie, należy przez to rozumieć również Polską Akademię Nauk,
3)
o rektorze, należy przez to rozumieć również dyrektora placówki naukowej PAN oraz dyrektora instytutu naukowo-badawczego.
§  48.
1.
Gospodarstwa doświadczalne dysponują następującymi funduszami:
1)
funduszem statutowym,
2)
funduszem remontowym,
3)
funduszem badań naukowych.
2.
Oprócz funduszów wymienionych w ust. 1 rolne gospodarstwa doświadczalne dysponują funduszem premiowym, a leśne gospodarstwa doświadczalne funduszem nagród za osiągnięcia ekonomiczne załóg.
§  49.
Ministerstwo Oświaty i Szkolnictwa Wyższego może na wniosek rektora szkoły wyższej zezwolić w uzasadnionych wypadkach na redystrybucję zbędnych środków funduszu remontowego pomiędzy gospodarstwami doświadczalnymi szkoły wyższej w granicach do 40% planów z rocznych wpływów z tytułu odpisów amortyzacyjnych na ten fundusz gospodarstwa przekazującego środki.
§  50.
1.
Fundusz badań naukowych tworzy się z części zysku prawidłowego w wysokości określonej w § 55 lub w § 56 oraz w § 59.
2.
Fundusz badań naukowych przeznacza się na prowadzenie prac naukowo-badawczych i dydaktycznych w gospodarstwie doświadczalnym na zasadach ustalonych przez ministra.
3.
Odpisów na fundusz badań naukowych dokonuje się raz w roku na podstawie zatwierdzonego rocznego sprawozdania finansowego.
§  51.
Ustala się górną granicę wyposażenia rolnych gospodarstw doświadczalnych w fundusze własne na poziomie 50% wartości inwentarza żywego oraz 50% zapasów na początek roku gospodarczego.
§  52.
Rolne gospodarstwa doświadczalne nie dokonują rozliczeń z budżetem z tytułu zmniejszenia środków obrotowych w ciągu roku.
§  53.
Leśne gospodarstwa doświadczalne powinny być wyposażone w fundusze własne w obrocie w wysokości równej normatywowi środków obrotowych, zmniejszonemu o wartość zobowiązań prawidłowych.
§  54.
W zakresie udzielania gospodarstwom doświadczalnym kredytów bankowych stosuje się odpowiednie przepisy dotyczące przedsiębiorstw rolnych i leśnych, z tym że gospodarstwa te nie korzystają z kredytu na inwestycje.
§  55.
Zysk prawidłowy rolnego gospodarstwa doświadczalnego, po potrąceniu odpisów na fundusz premiowy, dzieli się, jak następuje:
1)
co najmniej 40% na wpłatę do budżetu,
2)
do 60% na finansowanie środków obrotowych oraz na fundusz badań naukowych.
§  56.
Zysk prawidłowy leśnego gospodarstwa doświadczalnego, po pokryciu dodatkowego odpisu na fundusz nagród za osiągnięcia ekonomiczne załóg, dzieli się, jak następuje:
1)
co najmniej 70% na wpłatę do budżetu,
2)
do 30% na finansowanie środków obrotowych oraz na fundusz badań naukowych.
§  57.
Rolne gospodarstwa doświadczalne dokonują zaliczkowych wpłat z zysku do budżetu w wysokości 60% planowanej rocznej wpłaty w terminie do dnia 31 stycznia. Ostateczne rozliczenie z budżetem z tytułu zysku przeprowadzane jest na podstawie zatwierdzonego rocznego sprawozdania finansowego w terminie 10 dni od daty zatwierdzenia tego sprawozdania.
§  58.
Rolne gospodarstwo doświadczalne planowo deficytowe otrzymuje zaliczkowo w terminie do końca lutego 60% dotacji na pokrycie strat, przewidzianej w zatwierdzonym planie finansowym.
§  59.
1.
Rolne gospodarstwo doświadczalne planowo deficytowe, wykazujące w rocznym sprawozdaniu finansowym zmniejszenie planowanej straty, otrzymuje dotację na straty do wysokości wynikającej z zatwierdzonego planu finansowego. Kwota dotacji równa zmniejszeniu planowanej straty może być przeznaczona:
1)
w 20% - na fundusz badań naukowych,
2)
w 80% - na sfinansowanie niedoboru lub zwiększenie funduszów własnych w obrocie.
2.
Jeżeli wyposażenie w fundusze własne w obrocie rolnego gospodarstwa doświadczalnego planowo deficytowego wykazującego poprawę wyniku (ust. 1) uzasadnia pozostawienie w gospodarstwie mniejszej części dotacji aniżeli określona w ust. 1 pkt 2, pozostała część dotacji podlega zwrotowi do budżetu jako nadwyżka funduszów własnych w obrocie na początek roku.
3.
Rolne gospodarstwo doświadczalne planowo deficytowe, wykazujące w rocznym sprawozdaniu finansowym zysk, otrzymuje i wykorzystuje dotację zgodnie z zasadami ustalonymi w ust. 1 i 2. Osiągnięty zysk, zmniejszony o zysk nienależny, podlega podziałowi zgodnie z § 55.
4.
Jeżeli poprawa wyniku rolnego gospodarstwa doświadczalnego planowo deficytowego została osiągnięta wskutek czynników, które powodują powstawanie zysków nienależnych, nadmiernie udzielona dotacja na straty podlega zwrotowi do budżetu.
§  60.
Przewidziane w budżecie dotacje na pokrycie niedoboru funduszów własnych w obrocie gospodarstw doświadczalnych przekazywane są na podstawie zatwierdzonych rocznych sprawozdań finansowych w terminie do dnia 25 grudnia.
§  61.
Rolne gospodarstwa doświadczalne rentowne, których zysk nie wystarcza na pełne pokrycie funduszu premiowego, oraz gospodarstwa deficytowe otrzymują dotacje na ten cel z budżetu w terminie 5 dni od daty zatwierdzenia rocznego sprawozdania finansowego.
§  62.
1.
Prace naukowo-badawcze wykonywane przez gospodarstwa doświadczalne są wstępnie finansowane ze środków obrotowych tych gospodarstw w granicach kredytów budżetowych przewidzianych na ten cel dla szkoły wyższej. Poniesione wydatki, z wyjątkiem wydatków z funduszu badań naukowych, refundowane są z kredytów budżetowych szkoły wyższej w ustalonych przez nią terminach, co najmniej jednak dwa razy w roku: po raz pierwszy do dnia 31 grudnia i po raz drugi do końca roku gospodarczego.
2.
Podstawą refundacji, o której mowa w ust. 1, są rozliczenia sporządzane przez gospodarstwa doświadczalne według wzorów ustalonych przez właściwe ministerstwo.
§  63.
Dochody i wydatki związane z działalnością naukowo-badawczą i dydaktyczną, finansowaną z kredytów budżetowych szkoły wyższej, powinny być wyodrębnione w księgowości gospodarstw doświadczalnych.
§  64.
1.
Szkoła wyższa i właściwe ministerstwo sporządzają zbiorcze zestawienie rozliczeń z budżetem według wzoru ustalonego przez Ministerstwo Finansów. Zbiorcze rozliczenia należy przesyłać Ministerstwu Finansów w terminie do dnia 15 listopada w zakresie rolnych gospodarstw doświadczalnych oraz w terminie do dnia 15 grudnia w zakresie leśnych gospodarstw doświadczalnych. Rozliczenia sporządza się odrębnie dla gospodarstw rentownych i odrębnie dla gospodarstw deficytowych.
2.
Opracowane zgodnie z odrębnymi przepisami zbiorcze sprawozdanie opisowo-analityczne działalności gospodarstw doświadczalnych powinno być przesyłane Ministerstwu Finansów w terminie 3 miesięcy po zakończeniu roku gospodarczego.
§  65.
1.
Zyski gospodarstw szkół wyższych i placówek naukowych Polskiej Akademii Nauk, zwane nadwyżkami w § 13 ust. 1 uchwały nr 108 Rady Ministrów z dnia 16 marca 1963 r. w sprawie zasad współpracy pomiędzy szkołami wyższymi a jednostkami organizacyjnymi gospodarki uspołecznionej (Monitor Polski Nr 32, poz. 163) oraz w § 8 ust. 1 uchwały nr 109 Rady Ministrów z dnia 16 marca 1963 r. w sprawie zasad współpracy pomiędzy placówkami naukowymi Polskiej Akademii Nauk a jednostkami organizacyjnymi gospodarki uspołecznionej (Monitor Polski Nr 32, poz. 164), są przekazywane raz w roku na rachunek środków specjalnych typu 9 "Nadwyżki pozostałe po wykonaniu zamówień" właściwych jednostek budżetowych.
2.
Dochody i wydatki związane z pracami pozaplanowymi, o których mowa w uchwałach wymienionych w ust. 1, powinny być wyodrębnione w księgowości gospodarstw.
3.
W szkołach wyższych oraz placówkach naukowych Polskiej Akademii Nauk posiadających rachunki środków specjalnych typu 3 "Zlecone zamówienia w szkołach wyższych i placówkach naukowych PAN" lub gospodarstwa pomocnicze typu D "Zakłady doświadczalne" mogą być tworzone gospodarstwa działające na zasadach rozrachunku gospodarczego dla wykonywania zadań określonych w uchwałach wymienionych w ust. 1 pod warunkiem zlikwidowania dotychczasowych form działalności i włączenia ich do tworzonego gospodarstwa.
§  66.
1.
Zyski gospodarstw rolnych, leśnych, ogrodniczych i tuczarni oraz gospodarstw remontowo-budowlanych i warsztatów zakładów służby zdrowia i opieki społecznej podległych oraz nadzorowanych przez Ministra Zdrowia i Opieki Społecznej przeznacza się w pierwszej kolejności na pokrycie potrzeb w zakresie środków obrotowych, na fundusz remontowy, a następnie - na rachunek środków specjalnych typu 5 "Polepszenie wyżywienia chorych i podopiecznych" właściwego zakładu.
2.
Zasady podziału zysku ustalone w ust. 1 mogą być za zgodą Ministerstwa Finansów stosowane w innych gospodarstwach zakładów służby zdrowia i opieki społecznej.
§  66a. 1
1.
Zysk gospodarstw będących warsztatami szkolnymi zakładów i ośrodków szkolenia inwalidów podległych Ministrowi Zdrowia i Opieki Społecznej przeznacza się:
1)
co najmniej w 70% - na zwiększenie środków obrotowych, na fundusz remontowy, a następnie na wyposażenie zakładów w urządzenia ułatwiające inwalidom pracę i naukę,
2)
w pozostałej kwocie - na nagrody dla nauczycieli, uczniów i pracowników warsztatu szkolnego oraz na cele socjalne i kulturalne.
2.
Zasady wykorzystania kwoty określonej w ust. 1 pkt 2 ustali regulamin wydany przez Ministra Zdrowia i Opieki Społecznej w porozumieniu z Ministrem Finansów.
§  67.
Zyski gospodarstw: rolnych, leśnych i ogrodniczych oraz warsztatów szkolnych prowadzonych przez domy dziecka, ośrodki wychowawcze, specjalne zakłady wychowawcze, pogotowia opiekuńcze i szkoły specjalne przeznacza się w pierwszej kolejności na pokrycie potrzeb w zakresie środków obrotowych, na fundusz remontowy, a następnie - na rachunek środków specjalnych typu 20 "Poprawa warunków kulturalno-oświatowych i materialnych w instytucjach wychowawczych" właściwych jednostek budżetowych.
§  68. 2
Zasady gospodarki finansowej gospodarstw rolnych podległych i nadzorowanych przez Ministra Rolnictwa oraz gospodarstw podległych Ministrowi Obrony Narodowej regulują odrębne przepisy. W sprawach nie uregulowanych w tych przepisach obowiązują przepisy części I niniejszego zarządzenia.
§  69.
1.
Zyski gospodarstw będących warsztatami szkolnymi szkół zawodowych podległych Ministrowi Oświaty i Szkolnictwa Wyższego oraz Ministrowi Przemysłu Ciężkiego, z wyjątkiem warsztatów szkół zawodowych specjalnych, o których mowa w § 67, przeznacza się:
1)
co najmniej w 40% - na rachunek środków specjalnych typu 6 "Rozbudowa działalności warsztatów szkolnych wyodrębnionych w gospodarstwa pomocnicze" właściwego kuratorium okręgu szkolnego lub Ministerstwa Przemysłu Ciężkiego,
2)
co najmniej w 30% - na zwiększenie środków obrotowych oraz na fundusz remontowy,
3) 3
w pozostałej kwocie - na nagrody dla nauczycieli, uczniów i pracowników warsztatu szkolnego oraz na cele socjalne i kulturalne z tym że kwota przeznaczona na te cele i nagrody nie może być wyższa od 16% funduszu płac ustalonego w narodowym planie gospodarczym dla pracowników warsztatów szkolnych szkół zawodowych właściwego resortu.
2.
Zasady wykorzystania kwoty określonej w ust. 1 pkt 3 ustalają regulaminy wydane przez Ministra Oświaty i Szkolnictwa Wyższego oraz Ministra Przemysłu Ciężkiego w porozumieniu z Ministrem Finansów.
3.
Jeżeli część zysku określona w ust. 1 pkt 3 przewyższa kwotę nagród, które mogą być przyznane zgodnie z regulaminem wymienionym w ust. 2, różnicę przeznacza się na cele określone w ust. 1 pkt 2.
4.
Warsztat może dysponować częścią zysku przeznaczoną na nagrody oraz na cele socjalne i kulturalne po przyjęciu rocznego sprawozdania finansowego.
5. 4
Przepisy ust. 1-4 mają odpowiednie zastosowanie do warsztatów szkół zawodowych podległych Ministrowi Przemysłu Maszynowego oraz Ministrowi Górnictwa i Energetyki.
§  70.
1.
Jeżeli osiągnięty zysk nie wystarcza na pokrycie potrzeb określonych w § 69 ust. 1 pkt 2 i 3, warsztat szkoły zawodowej podległej Ministrowi Oświaty i Szkolnictwa Wyższego może być częściowo lub całkowicie zwolniony przez kuratorium okręgu szkolnego od wpłaty na rachunek środków specjalnych typu 6 oraz może otrzymać dotację z tego rachunku.
2. 5
Przepis ust. 1 ma odpowiednie zastosowanie do warsztatów szkół zawodowych podległych Ministrowi Przemysłu Ciężkiego, Ministrowi Przemysłu Maszynowego oraz Ministrowi Górnictwa i Energetyki.
§  71. 6
Część zysku określona w § 69 ust. 1 pkt 1, część amortyzacji nie przeznaczona na fundusz remontowy oraz nadwyżka funduszów własnych w obrocie warsztatu podlega przekazaniu na rachunek środków specjalnych typu 6 kuratorium okręgu szkolnego lub Ministerstwa Przemysłu Ciężkiego albo Ministerstwa Przemysłu Maszynowego bądź Ministerstwa Górnictwa i Energetyki.
§  72. 7
Pozostałość środków pieniężnych z likwidacji warsztatów, o których mowa w § 69 ust. 1, podlega przekazaniu na rachunek środków specjalnych typu 6 kuratorium okręgu szkolnego lub Ministerstwa Przemysłu Ciężkiego albo Ministerstwa Przemysłu Maszynowego bądź Ministerstwa Górnictwa i Energetyki.
§  73.
1.
Zysk gospodarstw będących warsztatami szkolnymi szkół zawodowych nadzorowanych przez Ministra Rolnictwa przeznacza się:
1)
co najmniej w 40% na rzecz budżetu,
2)
do wysokości 60% na zaspokojenie potrzeb w zakresie środków obrotowych oraz na fundusz remontowy.
2.
W szczególnie uzasadnionych wypadkach podział nadwyżki może być ustalony odmiennie przez Ministerstwo Rolnictwa za zgodą Ministerstwa Finansów.
§  74.
Gospodarstwa zakładów karnych podległych Ministrowi Sprawiedliwości przekazują 10% zysku na dochód budżetu. Pozostała część zysku przeznaczona jest:
1)
w 65% na rachunek środków specjalnych typu 28 "Rozbudowa działalności gospodarstw pomocniczych oraz urządzeń kulturalno-oświatowych i socjalnych zakładów dla nieletnich oraz zakładów karnych" Centralnego Zarządu Więziennictwa na cele określone w przepisach o środkach specjalnych,
2)
w 20% na rachunek środków specjalnych typu 27 "Poprawa warunków w urządzeniach kulturalno-oświatowych i socjalnych zakładów karnych" zakładu karnego na wynagrodzenia za pracę więźniów i uczniów oraz na nagrody dla więźniów wyróżniających się w pracy i nauce,
3)
w 10% na rachunek środków specjalnych typu 27 zakładu karnego na wydatki związane ze szkoleniem kursowym więźniów oraz na zakupy prasy, sprzętu i gier świetlicowych dla więźniów,
4)
w 5% na rachunek środków specjalnych typu 28 Centralnego Zarządu Więziennictwa na nagrody dla pracowników więziennictwa.
§  75.
Gospodarstwa zakładów karnych przekazują część amortyzacji nie przeznaczoną na fundusz remontowy oraz nadwyżki funduszów własnych w obrocie na rachunek środków specjalnych typu 28 Centralnego Zarządu Więziennictwa.
§  76.
Pozostałości środków pieniężnych z likwidacji gospodarstw zakładów karnych podlegają przekazaniu na rachunek środków specjalnych typu 28 Centralnego Zarządu Więziennictwa.
§  77.
1. 8
Zysk gospodarstw rolnych, leśnych, ogrodniczych oraz warsztatów szkolnych zakładów poprawczych, schronisk dla nieletnich i zakładów wychowawczych, zwanych dalej zakładami dla nieletnich, podległych Ministrowi Sprawiedliwości, przeznacza się:
1)
w 65% - na rachunek środków specjalnych i jednostek budżetowych typu 28 «Rozbudowa działalności gospodarstw pomocniczych oraz urządzeń kulturalno-oświatowych i socjalnych zakładów dla nieletnich oraz zakładów karnych» Ministerstwa Sprawiedliwości z przeznaczeniem na cele określone odrębnymi przepisami lub w przepisach o środkach specjalnych,
2)
w 35% - na rachunek środków specjalnych jednostek budżetowych typu 20 «Poprawa warunków kulturalno-oświatowych i materialnych w instytucjach wychowawczych» zakładów dla nieletnich z przeznaczeniem:
a)
30% na bieżące wydatki zakładów dla nieletnich, związane ze szkoleniem kursowym wychowanków, na ich potrzeby kulturalne, oświatowe i na nagrody dla wychowanków,
b)
5% na nagrody dla pracowników zakładów dla nieletnich, którzy przyczynili się do zwiększenia nadwyżek.
2. 9
Zasady wykorzystania kwoty określonej w ust 1 pkt 2 lit. b) ustala regulamin wydany na podstawie odrębnych przepisów.
3. 10
Jeżeli część zysku określona w ust. 1 pkt 2 lit. b) przewyższa kwotę nagród, które mogą być przyznane zgodnie z regulaminem, o którym mowa w ust. 2, różnicę przeznacza się na cele określone w ust. 1 pkt 2 lit. a).
4. 11
Zakład dla nieletnich może dysponować zyskiem przeznaczonym na nagrody oraz na cele socjalne i kulturalne po zatwierdzeniu rocznego sprawozdania finansowego.
5. 12
W szczególnie uzasadnionych wypadkach podział zysku poszczególnych gospodarstw może być ustalony odmiennie przez Ministerstwo Sprawiedliwości za zgodą Ministerstwa Finansów.
§  77a. 13
Gospodarstwa zakładów dla nieletnich przekazują odpisy amortyzacyjne na rachunek środków specjalnych typu 28 Ministerstwa Sprawiedliwości, które przeznaczone są na zakupy inwestycyjne i kapitalne remonty w tych gospodarstwach.
§  78.
Pozostałości środków pieniężnych z likwidacji gospodarstw, o których mowa w § 77, podlegają przekazaniu na rachunek środków specjalnych typu 28 Ministerstwa Sprawiedliwości.
§  79.
Gospodarstwa, z wyjątkiem określonych w § 65 ust. 1, których plany, zgodnie z obowiązującymi przepisami, przewidują wpłaty na rachunki środków specjalnych, dokonują tych wpłat na zasadach i w terminach określonych dla poszczególnych rodzajów wpłat.
§  80.
1.
Do gospodarstw rolnych oraz leśnych, nie będących gospodarstwami doświadczalnymi w rozumieniu § 47 oraz nie wymienionych w §§ 66, 67, 68 i 77, mają odpowiednie zastosowanie przepisy §§ 51-60, z tym że gospodarstwa te nie dokonują odpisów z zysku na fundusz badań naukowych, a określona na ten cel część zysku zwiększa wpłatę do budżetu.
2.
Do gospodarstw wymienionych w §§ 66, 67 i 77 mają odpowiednie zastosowanie przepisy §§ 51-54.
§  81.
W stosunku do gospodarstw prowadzących działalność w zakresie administracji budynków mogą być wprowadzone za zgodą Ministerstwa Finansów niektóre zasady gospodarki finansowej określone przepisami w sprawie gospodarki finansowej zarządów budynków mieszkalnych rad narodowych.
§  82.
Właściwi ministrowie za zgodą Ministra Finansów mogą zwolnić określone gospodarstwa od stosowania przepisów szczególnych zarządzenia.

III. PRZEPISY KOŃCOWE

§  83.
Odpisy decyzji o utworzeniu gospodarstw przed wejściem w życie zarządzenia należy, po dostosowaniu tych decyzji do przepisu § 4 ust. 1, przesłać jednostkom wymienionym w § 4 ust. 2 w terminie do dnia 31 lipca 1967 r.
§  84.
Ilekroć w zarządzeniu jest mowa:
1)
o ministrach lub ministerstwach, należy przez to rozumieć również kierowników urzędów centralnych lub urzędy centralne,
2)
o prezydiach wojewódzkich rad narodowych, należy przez to rozumieć również prezydia rad narodowych miast wyłączonych z województw.
§  85.
Tracą moc:
1)
zarządzenie Przewodniczącego Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego i Ministra Finansów z dnia 25 kwietnia 1952 r. w sprawie zasad organizacji i systemu finansowego gospodarstw pomocniczych, prowadzonych przez jednostki budżetowe według zasad rozrachunku gospodarczego (Monitor Polski Nr A-37, poz. 545),
2)
zarządzenie Ministra Finansów z dnia 31 lipca 1965 r. w sprawie zasad gospodarski finansowej rolnych i leśnych gospodarstw pomocniczych wykonujących działalność dydaktyczną oraz naukowo-badawczą, prowadzonych na zasadach rozrachunku gospodarczego (Monitor Polski Nr 44, poz. 252),
3)
inne przepisy w sprawie gospodarstw pomocniczych prowadzonych na zasadach rozrachunku gospodarczego przez jednostki budżetowe.
§  86.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia, z tym że w zakresie rozliczeń za rok 1966 stosuje się przepisy wymienione w § 85.
1 § 66a dodany przez § 1 pkt 1 zarządzenia z dnia 15 sierpnia 1969 r. (M.P.69.38.315) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 września 1969 r.
2 § 68 zmieniony przez § 1 pkt 2 zarządzenia z dnia 15 sierpnia 1969 r. (M.P.69.38.315) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 września 1969 r.
3 § 69 ust. 1 pkt 3 zmieniony przez § 1 pkt 2 lit. a) zarządzenia z dnia 15 sierpnia 1969 r. (M.P.69.38.315) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 września 1969 r.
4 § 69 ust. 5 dodany przez § 1 pkt 2 lit. b) zarządzenia z dnia 15 sierpnia 1969 r. (M.P.69.38.315) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 września 1969 r.
5 § 70 ust. 2 zmieniony przez § 1 pkt 4 zarządzenia z dnia 15 sierpnia 1969 r. (M.P.69.38.315) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 września 1969 r.
6 § 71 zmieniony przez § 1 pkt 5 zarządzenia z dnia 15 sierpnia 1969 r. (M.P.69.38.315) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 września 1969 r.
7 § 72 zmieniony przez § 1 pkt 6 zarządzenia z dnia 15 sierpnia 1969 r. (M.P.69.38.315) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 września 1969 r.
8 § 77 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 7 lit. a) zarządzenia z dnia 15 sierpnia 1969 r. (M.P.69.38.315) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 września 1969 r.
9 § 77 ust. 2 dodany przez § 1 pkt 7 lit. b) zarządzenia z dnia 15 sierpnia 1969 r. (M.P.69.38.315) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 września 1969 r.
10 § 77 ust. 3 dodany przez § 1 pkt 7 lit. b) zarządzenia z dnia 15 sierpnia 1969 r. (M.P.69.38.315) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 września 1969 r.
11 § 77 ust. 4 dodany przez § 1 pkt 7 lit. b) zarządzenia z dnia 15 sierpnia 1969 r. (M.P.69.38.315) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 września 1969 r.
12 § 77 ust. 5 zmieniony przez § 1 pkt 7 lit. b) zarządzenia z dnia 15 sierpnia 1969 r. (M.P.69.38.315) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 września 1969 r.
13 § 77a dodany przez § 1 pkt 8 zarządzenia z dnia 15 sierpnia 1969 r. (M.P.69.38.315) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 września 1969 r.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024