Zm.: uchwała w sprawie premiowania pracowników umysłowych w państwowych przedsiębiorstwach przemysłowych.

UCHWAŁA Nr 380
RADY MINISTRÓW
z dnia 6 grudnia 1966 r.
zmieniająca uchwałą w sprawie premiowania pracowników umysłowych w państwowych przedsiębiorstwach przemysłowych.

Rada Ministrów w porozumieniu z Centralną Radą Związków Zawodowych uchwala, co następuje:
§  1.
W uchwale nr 130 Rady Ministrów z dnia 4 maja 1964 r. w sprawie premiowania pracowników umysłowych w państwowych przedsiębiorstwach przemysłowych (Monitor Polski Nr 32, poz. 138) wprowadza się następujące zmiany:
1)
§ 1 otrzymuje brzmienie:

"§ 1. 1. Premie pracowników umysłowych państwowych przedsiębiorstw przemysłowych wypłaca sit; z funduszu premiowego ustalonego w wysokości określonej we wskaźnikach planu.

2. Tryb ustalania funduszu premiowego dla przedsiębiorstw określa Rada Ministrów w uchwale o narodowym planie gospodarczym.

3. Wysokość planowanego funduszu premiowego dla poszczególnych przedsiębiorstw powinna być zróżnicowana przez jednostki nadrzędne w zależności: od stopnia napięcia i złożoności zadań, poprawy wyniku ekonomicznego, wzrostu produkcji eksportowej oraz zakresu spełnianych przez dane przedsiębiorstwo funkcji przedsiębiorstwa prowadzącego (patronackiego), z tym że fundusz ten nie może być niższy niż 10 % i wyższy niż 30% płac zasadniczych pracowników umysłowych. W indywidualnych wypadkach właściwy minister (kierownik urzędu centralnego) w porozumieniu z Przewodniczącym Komitetu Pracy i Płac może zezwolić na zatwierdzenie funduszu premiowego powyżej 30%, nie więcej jednak niż 35% płac zasadniczych pracowników umysłowych.

4. W ramach planowanego funduszu premiowego tworzy się w każdym zjednoczeniu (jednostce równorzędnej) rezerwę funduszu premiowego w wysokości do 5°/o tego funduszu określonego w planie dla zgrupowanych przedsiębiorstw. Rezerwę te przeznacza się na zwiększenie funduszu premiowego za realizację niektórych ważnych i wyjątkowo trudnych zadań, zwłaszcza zleconych poszczególnym przedsiębiorstwom do wykonania dodatkowo w ciągu roku, ze szczególnym uwzględnieniem zadań z zakresu poprawy wyniku ekonomicznego, z dziedziny postępu techniczno-ekonomicznego oraz produkcji eksportowej. Kwoty z rezerwy funduszu premiowego są przydzielane niezależnie od funduszu premiowego, o którym mowa w ust. 3.";

2)
w § 2 ust. 1 wyraz "dodatkowych" zastępuje się wyrazem "ponadplanowych";
3)
w § 2 dodaje się ust. 8 i 9 w brzmieniu:

"8. Właściwi ministrowie (kierownicy urzędów centralnych) i przewodniczący prezydiów wojewódzkich rad narodowych oraz rad narodowych miast wyłączonych z województw mogą wyrazić zgodę na podział funduszu premiowego na 2 części;

- I część przeznaczoną na premie dla członków kierownictwa i pracowników zarządu przedsiębiorstwa,

- II część przeznaczoną na premie dla pracowników komórek ruchu przedsiębiorstwa, o których mowa w § 11.

Zasady podziału funduszu premiowego na poszczególne części określa Przewodniczący Komitetu Pracy i Płac.

9. W ramach funduszu premiowego przedsiębiorstwa może być tworzona na podstawie uchwały konferencji samorządu robotniczego rezerwa funduszu premiowego w wysokości do 5% tego funduszu - na cele, o których mowa w § 1 ust. 4.";

4)
w § 3 ust. 5 pkt 2 skreśla się wyrazy "oraz inne zadania dodatkowe";
5)
w § 3 ust. 5 dodaje się punkt 3 w brzmieniu:

"3) Dyrektor zjednoczenia (jednostki równorzędnej) obowiązany jest w uzasadnionych wypadkach do wyznaczania kierownictwu przedsiębiorstwa zadania z zakresu ponadplanowej rentowności w ramach zadań opłacanych z rezerwy funduszu premiowego.";

6)
w § 3 ust. 6 dodaje są wyrazy: "Podwyższenie liczby punktów do 75 może nastąpić na podstawie decyzji dyrektora zjednoczenia w razie wyznaczenia więcej niż 25 punktów na zadanie powszechnie obowiązujące z zakresu jakości produkcji, o którym mowa w § 4 ust. 1 pkt 2 lit. b.";
7)
W § 4:
a)
ust. 1 i 2 otrzymują brzmienie:

"1. Ustala się jako:

1) powszechnie obowiązujący warunek wypłaty premii - wykonanie jednego z następujących wskaźników finansowych, obowiązującego w danym przedsiębiorstwie jako wskaźnik dyrektywny: dyrektywnego wskaźnika rentowności (netto, brutto lub przerobu; albo wskaźnika stopy zysku,

2) powszechnie obowiązujące zadania stanowiące podstawę premiowania:

a) wykonanie produkcji określonych asortymentów i usług,

b) dotrzymanie i poprawa określonych zadań z zakresu jakości produkcji (obowiązujących standardów jakościowych produkcji) w formie ustalanej dla danej branży lub przedsiębiorstwa przez dyrektora zjednoczenia (jednostki równorzędnej), z tym że premia przewidziana za wykonanie tego zadania powinna odpowiadać co najmniej 25 punktom premiowym.

Za zadania jakościowe uważa się w szczególności:

- brak reklamacji w stosunku do produkcji sprzedanej,

- osiągnięcie określonego udziału poszczególnych gatunków produkcji.

2. Sposób obliczania wskaźników finansowych, o których mowa w ust. 1 pkt 1, ustalają w drodze zarządzenia Przewodniczący Komisji Planowania przy Radzie Ministrów i Minister Finansów. Rodzaj finansowego wskaźnika dyrektywnego, którego wykonanie stanowi powszechnie obowiązujący warunek wypłaty premii, ustalają dla przedsiębiorstw przemysłowych zgrupowanych w zjednoczeniu (jednostce równorzędnej) właściwi ministrowie (kierownicy urzędów centralnych) w porozumieniu z Ministrem Finansów. Dotyczy to również tych przedsiębiorstw, w których funkcje dyrektywnych wskaźników spełniają inne wskaźniki aniżeli wymienione w ust. 1 pkt 1.";

b)
skreśla się ust. 3, a dotychczasowe ust. 4 i 5 oznacza się jako ust. 3 i 4,
c)
w ust. 4 (dotychczasowym ust. 5) pkt 2 otrzymuje brzmienie:

2) wykonania wartościowych zadań eksportowych, wyrażonych w złotych dewizowych, z podziałem na podstawowe obszary geograficzne z uwzględnieniem zmian między tymi obszarami, wprowadzonych przez Ministra Handlu Zagranicznego lub przez upoważnione przez niego jednostki organizacyjne handlu zagranicznego,";

8)
w § 7 ust. 2 skreśla się wyrazy "dodatkowego lub",
9)
w § 7 dodaje się ust. 3 w brzmieniu:

"3. W razie powstania sporu między dostawcą a odbiorcą na tle jakości produkcji, premia za zadanie, o którym mowa w § 4 ust. 1 pkt 2 lit. b), ulega wstrzymaniu w części dotyczącej zareklamowanej dostawy do czasu rozstrzygnięcia sporu w obowiązującym trybie. Część wstrzymanej premii określa się wartościowo lub ilościowo w takiej proporcji, w jakiej pozostaje wartość lub ilość zareklamowanej dostawy w relacji do całości dostawy. Wstrzymanie premii następuje z chwilą zgłoszenia reklamacji, z tym że w wypadku zgłoszenia reklamacji po wypłacie premii za okres, w którym reklamowany, produkt został wytworzony - wstrzymaniu podlega premia przypadająca za zadanie z zakresu jakości produkcji w okresie następującym bezpośrednio po zgłoszeniu reklamacji. Wstrzymana premia podlega wypłacie po rozstrzygnięciu sporu na rzecz dostawcy, niezależnie od okresu, w którym rozstrzygnięcie to nastąpi (rok bieżący czy lata następne).";

10)
w § 8 ust. 1 i 2 otrzymują brzmienie:

"1. W razie niewykonania dyrektywnego wskaźnika finansowego (§ 4 ust. 1 pkt 1) kwota premii obliczona zgodnie z przepisami § 7 ulega obniżeniu według tabel potrąceń ustalonych dla poszczególnych przez dyrektorów zjednoczeń (jednostek równorzędnych) przy założeniu, że premia nie przysługuje w razie osiągnięcia wyniku ekonomicznego na poziomie 95% lub poniżej. Tabele te powinny zawierać zróżnicowane procenty odchyleń od planu, przy których premia nie przysługuje - w zależności od stopnia napięcia zadań w zakresie wyniku ekonomicznego.

2. Rozliczenie wyniku ekonomicznego następuje w rachunku narastającym od początku roku, przy czym wynik ten podlega korekcie według zasad ustalonych dla obliczenia podstawy odpisów na fundusz zakładowy.";

11)
w § 8 dotychczasową treść ust. 3 skreśla się, a ust. 4 staje się ust. 3;
12)
w § 11:
a)
ust. 3 otrzymuje brzmienie:

"3. Przyznanie premii pracownikom poszczególnych komórek ruchu przedsiębiorstwa uzależnia się wyłącznie od wykonania zadań wyznaczonych tym komórkom, tzn. jest niezależne od wykonania zadań przez całe przedsiębiorstwo, z tym że dla komórek produkcyjnych ustala się jako warunek wypłaty premii wykonanie wyznaczonego zadania z zakresu kosztów produkcji syntetyzującego działalność danej komórki, np.:

- nieprzekraczanie planowanego wskaźnika udziału kosztów wytwarzania w wartości produkcji i usług,

- nieprzekraczanie planowanych jednostkowych kosztów wytwarzania,

lub wykonanie - w zależności od decyzji dyrektora przedsiębiorstwa - innych wskaźników planu określających efektywność wykorzystania środków i wyniki ekonomiczne poszczególnych komórek ruchu. W razie niespełnienia ustalonego dla danego wydziału warunku, fundusz premiowy obliczony zgodnie z przepisami ust. 1-5 ulega obniżeniu według tabel ustalonych w regulaminach zakładowych w sposób określony w § 8 ust. 1. ";

b)
w ust. 5 skreśla się wyrazy "dodatkowego lub",
c)
po ust. 5 dodaje się nowy ust. 6 w brzmieniu:

"6. Premie pracowników pomocniczo-produkcyjnych komórek ruchu oraz komórek nieprodukcyjnych korzystających z III części funduszu premiowego - oblicza się na podstawie wykonania zadań własnych, a wypłatę premii uzależnia się bądź od spełnienia warunków określonych dla obsługiwanych komórek produkcyjnych, o których mowa w ust. 3, bądź od spełnienia warunków określonych dla kierownictwa przedsiębiorstwa. Zasada ta nie dotyczy pracowników służby kontroli technicznej, których premia uzależniona jest wyłącznie od 1iczby (wartości) reklamacji zewnętrznych I wewnętrznych.",

d)
dotychczasowy ust. 6 oznacza się jako ust. 7, a dotychczasowy ust. 7 skreśla się;
13)
w § 12: ust. 1 i 2 otrzymują brzmienie:

"1. 1) W przedsiębiorstwach, w których udział produkcji kooperacyjnej w rozumieniu uchwały nr 314 Rady Ministrów z dnia 8 sierpnia 1961 r. w sprawie usprawnienia kooperacji przemysłowej (Monitor Polski Nr 69, poz. 296) stanowi w wartości produkcji towarowej od 10% do 80%, wypłatę premii w pełnej wysokości, obliczonej zgodnie z §§ 4, 9 ust. 2 i 11, dla:

a) kierownictwa przedsiębiorstwa,

b) pracowników technicznych i ekonomicznych zatrudnionych w komórkach organizacyjnych zajmujących się planowaniem, zaopatrzeniem i zbytem produkcji,

c) pracowników inżynieryjno-technicznych i ekonomicznych wydziałów produkcyjnych wykonujących dostawy kooperacyjne oraz wydziałów wytwarzających dla nich elementy dostaw kooperacyjnych

uzależnia się dodatkowo od wykonania przez przedsiębiorstwo w terminie dostaw w ramach kooperacji przemysłowej.

Decyzję o objęciu pracowników poszczególnych wydziałów systemem bodźców związanych z kooperacją podejmuje dyrektor przedsiębiorstwa.

2) Stopień wykonania zadań kooperacyjnych ustala się przez odniesienie wartości dostaw zrealizowanych w terminach umownych do ogólnej wartości dostaw, które zgodnie z umowami powinny być dokonane w danym kwartale. Rozliczenie następuje przez podsumowanie wartości poszczególnych pozycji umów według stopnia ich wykonania, chyba że w umowie zastrzeżono kompleksowość dostawy. W takim wypadku do rozliczenia przyjmuje się całą wartość dostawy objętej umową. Dostawa kooperacyjna o wyższej wartości od określonej dla danego terminu nie może wyrównywać niedoborów w innych dostawach kooperacyjnych.

3) W razie niespełnienia warunku wykonania dostaw w ramach kooperacji przemysłowej premia przypadająca pracownikom wymienionym w pkt 1 za wykonanie zadań stanowiących podstawę premiowania (§ 4, § 9 ust. 2 i § 11) ulega obniżeniu według następującej tabeli:

Lp. % wykonania dostaw kooperacyjnych % potrąceń premii
1 100 % 0
2 poniżej 100 do 98 za każdy 0,l% 2,5 %
3 98 i poniżej 50 %

W szczególnie uzasadnionych wypadkach właściwi ministrowie (kierownicy urzędów centralnych - przewodniczący prezydiów wojewódzkich rad narodowych i rad narodowych miast wyłączonych z województw) mogą - na podstawie wniosku przedsiębiorstwa-dostawcy uzgodnionego z odbiorcą dostaw kooperacyjnych - wyrazić zgodę na niestosowanie na określony czas sankcji za niewykonanie dostaw kooperacyjnych elementów lub artykułów, których produkcja znajduje się w stadium opanowywania.

4) W rasie pełnego i terminowego wykonania dostaw kooperacyjnych przy równoczesnym niepełnionym wykonaniu zadań stanowiących podstawę premiowania i potrąceniu z tego tytułu części premii pracownikom wymienionym w pkt 1, potracenie to ulega zmniejszeniu o 50 %.

5) W razie pełnego wykonania przez przedsiębiorstwo zadań kooperacyjnych, tworzy się - niezależnie od zmniejszenia potrąceń premii, o których mowa w pkt 4 - fundusz na dodatkowe premie dla pracowników wymienionych w pkt 1. Fundusz ten oblicza się w formie narzutów procentowych na premie pracowników objętych przepisami pkt 1, przypadające za wykonanie zadań stanowiących podstawę premiowania, według następującej tabeli:

Lp. W przedsiębiorstwach o udziale produkcji kooperacyjnej w planowanej wartości produkcji towarowej - w %% Procentowy wskaźnik odpisu na dodatkowe premie
1 10-20 6
2 21-40 9
3 41-60 12
4 61-80 15

6) Upoważnia się ministrów (kierowników urzędów centralnych) do ustalania w uzasadnionych wypadkach zasady wydzielenia części funduszu, o którym mowa w pkt 5, nie przekraczającej 10°/o tego funduszu, na dodatkowe premie dla kierownictwa i pracowników wydziałów produkcyjnych nie wymienionych w pkt 1 lit. c), które wykonały w pełni swoje zadania produkcyjne w układzie asortymentowym.

2. 1) W przedsiębiorstwach nie posiadających produkcji kooperacyjnej lub w których udział tej produkcji w wartości produkcji towarowej jest niższy niż 10 % i wyższy niż 80%, wypłatę premii w pełnej wysokości, obliczonej zgodnie z §§ 4, 9 ust. 2 i 11, dla:

a) pracowników wymienionych w ust. 1 pkt 1 lit. a) i b) oraz

b) pracowników inżynieryjno-technicznych i ekonomicznych wydziałów (oddziałów) produkcyjnych

uzależnia się dodatkowo od rytmicznego wykonania zadań produkcyjnych.

Przez zadania produkcyjne rozumie się produkcję wyrażoną w jednostkach naturalnych lub za pomocą mierników zbliżonych do zakładów pracy i rozliczaną w poszczególnych miesiącach danego kwartału; w razie niemożności ustalenia takich mierników, produkcja ta może być wyrażona według cen zbytu, fabrycznych lub niezmiennych.

Decyzję o:

- doborze mierników produkcji,

- wyłączeniu niektórych przedsiębiorstw, zakładów lub wydziałów - oddziałów produkcyjnych spod działania bodźców związanych z rytmicznością produkcji,

podejmuje właściwy minister (kierownik, urzędu centralnego).

Wyłączenie, o którym wyżej mowa, może mieć miejsce przy produkcji opartej na automatycznej lub całkowicie zmechanizowanej regulacji procesu technologicznego (produkcja aparaturowo-agregatowa), w którym:

- wydajność urządzeń produkcyjnych jest ściśle określona,

- wpływ pracowników na wielkość i tempo przebiegu produkcji jest znikomy.

2) W razie niespełnienia w okresach miesięcznych warunku rytmicznego wykonania zadań produkcyjnych, premie przypadające w danym kwartale pracownikom wymienionym w pkt 1 za wykonanie zadań stanowiących podstawę premiowania (§§ 4, 9 ust. 2 i § 11) ulegają obniżeniu według następującej tabeli:

Lp. % wykonania miesięcznych zadań produkcji przy premiowaniu kwartalnym % potrącenia premii przypadającej na miesiąc (1/3 premii kwartalnej)
1 100 0
2 poniżej 100 do 98 za każdą 0,1 %
2,5 %
3 98 i poniżej 50 %

3) W razie pełnego i rytmicznego wykonania zadań produkcyjnych przez przedsiębiorstwo, tworzy się fundusz na dodatkowe premie dla pracowników wymienionych w pkt 1. Fundusz ten oblicza się w formie narzutów procentowych na premie pracowników objętych przepisami pkt 1, przypadające za wykonanie zadań stanowiących podstawę premiowania - według następującej tabeli:

Lp. Za rytmiczne wykonanie zadań produkcyjnych Procentowy wskaźnik odpisu na dodatkową premię
1 w jednym kwartale 6
2 w dwóch kolejnych kwartałach 8
3 w trzech kolejnych kwartałach 10
4 w czterech i dalszych kolejnych kwartałach 12

Nierytmiczne wykonanie zadań produkcyjnych w jednym kwartale powoduje utratę prawa do dodatkowej premii; prawo to zostaje przywrócone w razie rytmicznego wykonania tych zadań w następnych kwartałach, z tym że wzrost premii następuje poczynając od wielkości określonej pod lp. 1 tabeli.

4) Wypłat z funduszu premiowego dokonuje się w okresach kwartalnych z wyjątkiem wypadków, o których mowa w pkt 8. Dla pracowników, którym przyznanie premii za zadania stanowiące podstawę premiowania uzależnia się od kształtowania się wyniku ekonomicznego (kierownictwo i pracownicy ruchu przedsiębiorstwa) - premie kwartalne mają charakter zaliczki na poczet rocznych rozliczeń premii.

5) Wykonanie zadań stanowiących warunki wypłaty premii w formie:

a) wykonania zadań kooperacji przemysłowej,

b) rytmicznego wykonania zadań produkcyjnych

oblicza się w sposób narastający od początku do końca każdego kwartału.

6) W razie niespełnienia w przekroju przedsiębiorstwa warunków, o których mowa w pkt 5, potrącenia z premii dokonuje się wyłącznie tym komórkom ruchu przedsiębiorstwa, które nie wykonały swych zadań z tego zakresu, przy czym w odniesieniu do komórek ruchu objętych systemem bodźców związanych z kooperacją stosuje się ulgi wymienione w ust. 1 pkt 4.

7) W razie pełnego wykonania w przekroju przedsiębiorstwa zadań, o których mowa w pkt 5, dodatkowe premie (ust. 1 pkt 5 i ust. 2 pkt 3) przysługują wyłącznie tym komórkom ruchu przedsiębiorstwa, które w pełni wykonały swe zadania z tego zakresu.

8) W przedsiębiorstwach lub wydziałach produkcyjnych, wytwarzających produkcję o krótkim cyklu produkcyjnym, może mieć zastosowanie za zgodą dyrektora zjednoczenia miesięczny system wypłaty premii, przy równoczesnym określaniu zadań stanowiących podstawę premiowania w każdym miesiącu. W razie przyjęcia zasady premiowania za okresy miesięczne - wypłatę premii za każdy miesiąc uzależnia się od rytmicznego wykonania zadań produkcyjnych, ustalonych na poszczególne dekady, przy zastosowaniu potrąceń, o których mowa w pkt 2. Ostateczne rozliczenie funduszu premiowego następuje w zależności od kształtowania się wyniku ekonomicznego według ogólnie obowiązujących zasad.

9) Zadania produkcyjne, których rytmiczne wykonywanie stanowi warunek wypłaty premii, ustala dla kierownictwa dyrektor zjednoczenia (jednostki równorzędnej) przy założeniu, że w podziale tych zadań na:

a) miesiące - średnia dobowa produkcja rozliczana w przekroju miesiąca (po wyłączeniu planowych remontów) nie może wykazywać obniżenia z jednego miesiąca na drugi o więcej aniżeli 2%,

b) dekady - przy premiowaniu miesięcznym - średnia dobowa produkcja rozliczana w przekroju dekady nie może wykazywać obniżenia z jednej dekady na drugą o więcej aniżeli 3 punkty, z wyjątkiem okresów, w których wykonuje się planowane remonty urządzeń produkcyjnych.

Ministrowie (kierownicy urzędów centralnych) mogą na określony czas ustalić dla niektórych przedsiębiorstw odmienne relacje od wymienionych pod lit. a) i b), o ile jest to uzasadnione:

- specyfiką procesu technologicznego,

- daleko idącą zmianą asortymentów produkcji, wynikającą z. uruchomienia produkcji nowych wyrobów lub zmianą zamówień,

- zakresem planowanych urlopów wypoczynkowych robotników bezpośrednio produkcyjnych, znacznie odbiegającym od przeciętnego, a wynikających z przesłanek racjonalnej organizacji produkcji. Dotyczy to wypadków, w których wielkość produkcji jest bezpośrednio związana z wielkością zatrudnienia i czasem pracy robotników bezpośrednio produkcyjnych.";

b)
ust. 5 otrzymuje brzmienie:

"5. Wypłaty premii z planowanego funduszu premiowego, o którym mowa w § 1 ust. 3, nie mogą przekraczać funduszu premiowego ustalonego na dany rok dla poszczególnych grup pracowników przedsiębiorstwa.

Dodatkowe premie za:

- wykonanie dostaw kooperacyjnych (ust. 1 pkt 5),

- rytmiczne wykonanie zadań produkcyjnych (ust. 2 pkt 3)

wypłacane są poza planowanym funduszem płac i nie podlegają obowiązkowi wygospodarowania.";

c)
dodaje się ust. 7 i 8 w brzmieniu:

"7. W razie podwyższenia funduszu premiowego w trybie ust. 1 pkt 5 lub ust. 2 pkt 3 - podwyższenie to uzasadnia wzrost wypłat ponad limity ustalone w § 1 ust. 3. W takim wypadku wypłaty premii indywidualnych kierownictwa przedsiębiorstwa i pracowników technicznych i ekonomicznych mogą przekraczać o 10 punktów limity ustalone w § 8 ust. 3, § 9 ust. 3 oraz § 11 ust. 9.

8. W razie niewykonania zadań stanowiących podstawę premiowania bądź niespełnienia warunków wypłaty premii z przyczyn niezależnych od przedsiębiorstwa - dyrektor zjednoczenia (jednostki równorzędnej) może wyrazić zgodę na wypłatą premii, z tym że premie te obciążają rezerwę funduszu premiowego będącą w dyspozycji Zjednoczenia (§ 1 ust. 4)."

14)
w § 13 po wyrazach "III części funduszu premiowego" dodaje się wyrazy "oraz premii dodatkowych, o których mowa w § 12 ust. 1 pkt 5 i ust. 2 pkt 3";
15)
w § 18 skreśla się pkt 7; dotychczasowe pkt 8 i 9 stają się pkt 7 i 8;
16)
w § 19 wprowadza się pkt 3 w brzmieniu:

"3) wprowadzić w poszczególnych przedsiębiorstwach lub branżach system premiowania pracowników umysłowych oparty na odmiennych zasadach";

17)
w "Ramowych zasadach premiowania pracowników umysłowych w państwowych przedsiębiorstwach przemysłowych", stanowiących załącznik do uchwały:
a)
w ust. 3 skreśla się wyrazy "wyrażonego udziałem tych kosztów w wartości produkcji sprzedanej" oraz przecinek przed tymi wyrazami;
b)
w ust. 10 pkt 2 dodaje się na końcu wyrazy: "Nie dotyczy to potrąceń z premii, ulg w potrąceniach z premii oraz premii dodatkowych, o których mowa w § 12. ust. 1 i 2".
§  2.
Przepisy niniejszej uchwały dotyczące rytmicznego wykonania zadań produkcyjnych (potrącenie z premii i premie dodatkowe.) nie dotyczą kopalń soli, przemysłu rolno-spożywczego i pozostałych przemysłów o produkcji sezonowej, energetyki zawodowej, przedsiębiorstw eksploatacji gazu i ropy naftowej oraz przemysłowych przedsiębiorstw remontowych.
§  3.
Zaleca się centralnym organizacjom spółdzielczym zastosowanie niniejszej uchwały w spółdzielczych jednostkach organizacyjnych, w których system premiowania oparty jest na zasadach określonych w uchwale nr 130 Rady Ministrów z dnia 4 maja 1964 r. w sprawie premiowania pracowników umysłowych w państwowych przedsiębiorstwach przemysłowych.
§  4.
Upoważnia się Przewodniczącego Komitetu Pracy i Płac do wydania jednolitego tekstu uchwały nr 130 Rady Ministrów w sprawie premiowania pracowników umysłowych w państwowych przedsiębiorstwach przemysłowych z uwzględnieniem zmian wynikających z niniejszej uchwały i zastosowaniem kolejnej numeracji paragrafów, ustępów i punktów.
§  5.
Uchwała wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 1967 r., z tym że w I kwartale 1967 r. potrącenia premii za niewykonanie zadań kooperacyjnych i nierytmiczne wykonanie zadań produkcyjnych, o których mowa w § 1 pkt 13 lit. a) niniejszej uchwały, mogą być decyzją ministrów zmniejszone do połowy.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024