Rozliczenia z budżetem centralnym z tytułu zysków i strat przedsiębiorstw, zjednoczeń i ministerstw.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW
z dnia 18 lutego 1966 r.
w sprawie rozliczeń z budżetem centralnym z tytułu zysków i strat przedsiębiorstw, zjednoczeń i ministerstw.

Na podstawie § 59 uchwały nr 276 Rady Ministrów dnia 28 października 1965 r. w sprawie gospodarki finansowej zjednoczeń przemysłowych i zgrupowanych w nich państwowych przedsiębiorstw objętych planowaniem centralnym (Monitor Polski Nr 61, poz. 316) i § 55 uchwały nr 277 Rady Ministrów z dnia 28 października 1965 r. w sprawie gospodarki finansowej zjednoczeń budownictwa zgrupowanych w nich państwowych przedsiębiorstw objętych planowaniem centralnym (Monitor Polski Nr 61, poz. 317) zarządza się, co następuje:

Dział  I.

Zasady ogólne.

§  1.
Przepisy zarządzenia dotyczą jednostek, objętych przepisami:
1)
uchwały nr 276 Rady Ministrów z dnia 28 października 1965 r. w sprawie gospodarki finansowej zjednoczeń przemysłowych i zgrupowanych w nich państwowych przedsiębiorstw objętych planowaniem centralnym (Monitor Polski Nr 61, poz. 316), zwanej dalej "uchwałą nr 276",
2)
uchwały nr 277 Rady Ministrów z dnia 28 października 1965 r. w sprawie gospodarki finansowej zjednoczeń budownictwa i zgrupowanych w nich państwowych przedsiębiorstw objętych planowaniem centralnym (Monitor Polski Nr 61, poz. 317), zwanej dalej "uchwałą nr 277",
3)
zarządzenia Ministra Finansów z dnia 20 listopada 1965 r. w sprawie gospodarki finansowej niektórych przedsiębiorstw zbytu i zaopatrzenia (Monitor Polski Nr 65, poz. 366), zwanego dalej "zarządzeniem z dnia 20 listopada 1965 r."
§  2.
1.
Ilekroć w zarządzeniu jest mowa:
1)
o przedsiębiorstwach - należy przez to rozumieć także zakłady działające według zasad pełnego wewnętrznego rozrachunku gospodarczego, prowadzone przez centralę zjednoczenia,
2)
o jednostkach rozliczających - należy przez to rozumieć:
a)
ministerstwa i urzędy centralne, zwane dalej "ministerstwami", dokonujące rozliczeń w sposób określony w budżecie za wszystkie zgrupowane jednostki bądź za grupy zjednoczeń i przedsiębiorstw lub za poszczególne przedsiębiorstwa bezpośrednio podległe ministrom,
b)
zjednoczenia, centrale bądź inne jednostki równorzędne oraz przedsiębiorstwa podległe bezpośrednio ministrom, rozliczające się z budżetem bezpośrednio, w sposób określony w budżecie - zwane dalej "zjednoczeniami",
3) 1
o zyskach lub stratach, zarówno przedsiębiorstw, jak i jednostek rozliczających - należy przez to rozumieć wykazane w planie lub sprawozdaniu finansowym:
a)
zyski zmniejszone o kwoty przeznaczone na fundusz zakładowy lub odpisy na fundusz nagród za osiągnięcia ekonomiczne załóg albo inne odpisy, wynikające z odrębnych przepisów,
b)
straty zwiększone o kwoty zmniejszeń określone pod lit. a),
4)
o zysku nienależnym - należy przez to rozumieć zysk niezależny od działalności przedsiębiorstw i zysk nieprawidłowy w rozumieniu § 42 ust. 2 i 3 uchwały nr 276, § 49 ust. 2 i 3 uchwały nr 277 i § 15 ust. 2 zarządzenia z dnia 20 listopada 1965 r.,
5)
o dodatkowym odpisie na fundusz rozwoju - należy przez to rozumieć dodatkowy odpis z tytułu poprawy wyników stosownie do § 39 i § 46 ust. 4 uchwały nr 276, § 46 i § 50 ust. 4 uchwały nr 277 lub dodatkowy odpis na fundusz inwestycyjno-remontowy i uzupełnienie własnych środków obrotowych jednostek objętych zarządzeniem z dnia 20 listopada 1965 r.,
6)
o rachunku rozliczeń - należy przez to rozumieć "Rachunek rozliczeń z tytułu wpłat z zysku i dotacji".
2.
Przepisy zarządzenia, które nie określają, jakich dotyczą jednostek, odnoszą się zarówno do przedsiębiorstw, jak i wszystkich jednostek rozliczających.
§  3.
1.
Rozliczenia obejmują:
1)
wpłaty z zysku,
2)
dotacje podmiotowe na straty i fundusze.
2.
Dotacje przedmiotowe rozlicza się według zasad określonych odrębnymi przepisami.
§  4.
1.
Rozliczeń dokonuje się narastająco od początku roku.
2.
Rozróżnia się rozliczenia:
1)
okresowe - na podstawie wyniku wykazanego w miesięcznych i kwartalnych sprawozdaniach finansowych,
2)
roczne (wstępne i ostateczne) - na podstawie wyniku wykazanego w rocznych sprawozdaniach finansowych.
3.
Wykazane w rocznych sprawozdaniach finansowych wyniki (zyski lub straty) podlegają zweryfikowaniu zgodnie z przepisami § 42 uchwały nr 276, § 49 uchwały nr 277 i § 15 zarządzenia z dnia 20 listopada 1965 r.
4.
Zyski nienależne zarówno przedsiębiorstw rentownych, jak i deficytowych podlegają zgodnie z przepisami wymienionymi w ust. 3 przekazaniu do budżetu w całości lub w części za pośrednictwem rachunków rozliczeń jednostek rozliczających.
§  5.
1.
Jednostki rozliczające planowo rentowne dokonują rozliczeń z budżetem z tytułu wpłat z zysku według procentowych norm finansowych ustalonych przez Ministra Finansów w porozumieniu z właściwym ministrem.
2.
W razie zmiany norm finansowych, o których mowa w ust. 1, dokonanej na podstawie obowiązujących przepisów, za podstawę rozliczeń okresowych i rocznych przyjmuje się normy zmienione.
3.
Jednostki rozliczające planowo deficytowe otrzymują dotacje na straty i fundusze do wysokości wynikającej z ich planów, jednak w kwotach nie wyższych od ustalonych w budżecie, z uwzględnieniem zmian dokonanych na podstawie odrębnych przepisów.
§  6.
1.
Jednostki rozliczające prowadzą we właściwych oddziałach banków rachunki pod nazwą "Rachunek rozliczeń z tytułu wpłat z zysku i dotacji".
2.
Jednostki rozliczające prowadzą dla rozliczeń z budżetem odpowiednią księgowość według zasad określonych odrębnymi przepisami, uwzględniającą wpłaty na rachunek rozliczeń oraz wypłaty z tego rachunku według poszczególnych rodzajów i poszczególnych lat.
§  7.
1.
Na rachunki rozliczeń zjednoczeń wpływają dotacje z budżetu lub z rachunku ministerstwa oraz przelewy od przedsiębiorstw.
2.
Z rachunku rozliczeń zjednoczenia dokonują przelewów:
1)
do budżetu lub na rzecz ministerstwa,
2)
na rzecz przedsiębiorstw,
3)
na inne rachunki zjednoczenia, przewidziane uchwałą nr 276 i uchwałą nr 277.
§  8.
1.
Na rachunki rozliczeń ministerstw wpływają dotacje z budżetu i przelewy od zjednoczeń oraz zwroty nadmiernie udzielonych dotacji.
2.
Z rachunku rozliczeń ministerstwa dokonują przelewów:
1)
do budżetu,
2)
na rzecz zjednoczeń,
3)
na inne rachunki ministerstwa, przewidziane uchwałą nr 276 i uchwałą nr 277.

Dział  II.

Zasady i tryb rozliczeń jednostek rozliczających.

Rozdział  1.

Rozliczenie zysków.

§  9.
Podział zysku jednostek rozliczających określają przepisy § 24 uchwały nr 276 i § 25 uchwały nr 277 oraz § 13 i § 21 zarządzenia z dnia 20 listopada 1965 r.
§  10.
Przy rozliczeniach okresowych (miesięcznych, kwartalnych) jednostek rozliczających wpłatę z zysku stanowi część zysku wykazanego w sprawozdaniu finansowym, wynikająca z zastosowania do zysku osiągniętego procentowej normy finansowej wpłaty z zysku.
§  11.
1.
Przy rozliczeniach rocznych jednostek rozliczających wpłatę z zysku oblicza się przez zastosowanie procentowej normy finansowej do zysku wynikającego ze sprawozdania finansowego, zmniejszonego o sumę zysków nienależnych zgrupowanych przedsiębiorstw.
2.
Jednostki rozliczające poza wpłatą obliczoną zgodnie z ust. 1 przekazują do budżetu całość lub część zysków nienależnych zgrupowanych przedsiębiorstw.
§  12.
Jednostki rozliczające, które dokonują rozliczeń z budżetem bezpośrednio, przelewają wpłaty z zysku na rachunek dochodów budżetu centralnego w wydziale finansowym prezydium wojewódzkiej rady narodowej, (rady narodowej miasta wyłączonego z województwa).

Rozdział  2.

Rozliczenie strat i dotacji.

§  13.
1.
Otwarcie kredytów na pokrycie strat i na fundusze dla ministerstw i zjednoczeń rozliczających się z budżetem bezpośrednio następuje w wysokości i terminach określonych w przepisach o rachunkowości budżetowej.
2.
Jednostki, o których mowa w ust. 1, dokonują z otwartych kredytów przelewów na własne rachunki rozliczeń na straty i fundusze w terminach miesięcznych w wysokości 1/12 kwoty dotacji ustalonej w planie rocznym bądź w kwotach wyższych lub niższych, jeżeli uzasadnia to stan finansowy lub wymaga tego sezonowość produkcji i zbytu.
§  14.
1.
Jednostki, o których mowa w § 13, dokonują w ciągu 2 dni od upływu terminu ustalonego dla składania sprawozdań finansowych rozliczeń dotacji pobranych z otwartych kredytów na pokrycie strat i na fundusze.
2.
Zjednoczenia nie rozliczające się bezpośrednio z budżetem dokonują w terminach określonych w ust. 1 rozliczeń sum dotacji otrzymanych z rachunku rozliczeń ministerstwa.
§  15.
1.
Przy rozliczeniach okresowych podlegają rozliczeniu tylko dotacje na straty i na fundusz zakładowy.
2.
Jeżeli strata wykazana w okresowym sprawozdaniu finansowym jest niższa od dotacji przekazanej na ten okres, należną dotację ustala się w wysokości straty wynikającej ze sprawozdania finansowego.
3.
Nadpłacone kwoty dotacji na straty oraz na fundusz zakładowy podlegają zwrotowi w terminie ustalonym w § 14 ust. 1 lub zaliczeniu na poczet okresu następnego.
§  16.
1.
Po zakończeniu roku sprawozdawczego dokonuje się rozliczeń z tytułu dotacji na straty oraz na fundusz zakładowy. Dotacje na pozostałe fundusze przyjmuje się w wysokości określonej planem.
2.
Jeżeli z rocznego sprawozdania finansowego zjednoczenia planowo deficytowego wynika, że poniosło ono stratą mniejszą od straty planowanej, to należną dla zjednoczenia dotację na straty ustala się w wysokości wynikającej ze sprawozdania, a dotacje na fundusze - w wysokości planowanej, zwiększonej o dodatkowe odpisy na fundusz rozwoju z tytułu poprawy wyników przedsiębiorstw.
3.
Jeżeli przedsiębiorstwa zgrupowane w zjednoczeniu planowo deficytowym osiągnęły zyski nienależne, a strata wynikająca z rocznego sprawozdania finansowego zjednoczenia jest niższa od straty planowanej, to należną dla zjednoczenia dotację na straty ustala się w wysokości straty wynikającej ze sprawozdania finansowego, zwiększonej stosownie do wyników weryfikacji sprawozdań finansowych przedsiębiorstw oraz zwiększonej w sposób określony w ust. 2.
4.
W razie gdy dotacja na straty ustalona dla zjednoczenia, po skorygowaniu jej w myśl ust. 3, byłaby wyższa od dotacji planowanej, zjednoczenie otrzymuje dotację na straty w wysokości określonej w ust. 5.
5.
Jeżeli zjednoczenie poniesie stratę wyższą od planowanej, to dotację na straty otrzyma w wysokości straty planowanej.
6.
Jeżeli z rocznego sprawozdania finansowego zjednoczenia planowo deficytowego wynika, że zamiast straty osiągnęło ono zysk, to zysk ten po zmniejszeniu go stosownie do wyników weryfikacji sprawozdań finansowych przedsiębiorstw oraz o dodatkowe odpisy na fundusz rozwoju przedsiębiorstw (ust. 2) podlega przekazaniu do budżetu lub na rachunek rozliczeń ministerstwa. W tym wypadku udzielona zjednoczeniu dotacja na straty podlega zwrotowi; jeżeli jednak zwiększone odpisy na fundusz rozwoju przedsiębiorstw zgrupowanych w zjednoczeniu będą wyższe od skorygowanego w ten sposób zysku zjednoczenia, to o różnicę tę zmniejsza się kwotę dotacji podlegającej zwrotowi.
7.
W razie gdy wskutek zmniejszenia zysku wynikającego z rocznego sprawozdania finansowego zjednoczenia planowo deficytowego stosownie do wyników weryfikacji sprawozdań finansowych przedsiębiorstw (ust. 6) zjednoczenie to wykaże przy rozliczeniu rocznym stratę, to dokonuje ono rozliczenia tej straty stosownie do przepisu ust. 2 lub ust. 5.
8.
Nadmiernie udzielone dotacje na straty i fundusz zakładowy przy rozliczeniach rocznych podlegają zwrotowi w terminach określonych w § 14 ust. 1 na dochód budżetu bądź na rachunek rozliczeń, z którego dotacja została udzielona.
9.
Przepisy ust. 1-8 stosuje się odpowiednio do ministerstw rozliczających się za zjednoczenia.
§  17.
Jednostki rozliczające udzielają przedsiębiorstwom dotacji na straty i fundusze w okresach miesięcznych w zasadzie w wysokości 1/12 kwoty dotacji ustalonej w planie jednostki dotowanej. Udzielenie dotacji na straty w kwotach wyższych albo niższych niż 1/12 lub wstrzymanie udzielenia dotacji może nastąpić, jeśli uzasadnia to stan finansowy bądź wymaga tego sezonowość produkcji i zbytu. Zwiększenie dotacji na fundusz rozwoju może być dokonane w ciągu roku tylko w granicach kwot ustalonych w planie na dany rok. Dotacje na fundusz zakładowy udzielane są w wysokości i terminach określonych w §§ 21 i 26.

Dział  III.

Zasady i tryb rozliczeń przedsiębiorstw.

Rozdział  1.

Rozliczenie zysków.

§  18.
1.
Zysk przedsiębiorstw, z wyjątkiem przedsiębiorstw wymienionych w ust. 2, podlega podziałowi na:
1)
wpłatę z zysku,
2)
odpis na fundusz rozwoju.
2.
Zysk przedsiębiorstw zbytu i zaopatrzenia, do których stosuje się przepisy zarządzenia z dnia 20 listopada 1955 r., podlega podziałowi na:
1)
wpłatę z zysku,
2)
odpis na fundusz inwestycyjno-remontowy,
3)
uzupełnienie własnych środków obrotowych.
3.
Przedsiębiorstwa dokonują wpłat z zysku na rachunek rozliczeń jednostek rozliczających. Do przedsiębiorstw rozliczających się z budżetem bezpośrednio stosuje się odpowiednio § 12.
§  19.
Przy rozliczeniach okresowych przedsiębiorstw wpłatę z zysku stanowi cześć zysku wykazanego w sprawozdaniu finansowym, wynikająca z zastosowania do zysku osiągniętego procentowej normy finansowej wpłaty z zysku.
§  20.
1.
Przy rozliczeniach rocznych przedsiębiorstw należną wpłatę z zysku ustala się przez zastosowanie procentowej normy finansowej wpłaty z zysku do wykazanego w sprawozdaniu finansowym zysku zmniejszonego o zysk nienależny.
2.
Przedsiębiorstwa przelewają zysk nienależny do budżetu oraz na fundusz rezerwowy jednostki rozliczającej zgodnie z przepisami § 42 ust. 4 uchwały nr 276, § 9 ust. 4 uchwały nr 277 i § 15 ust. 4 zarządzenia z dnia 20 listopada 1965 r. Kwoty zysku nienależnego podlegające przekazaniu do budżetu przelewane są odrębnie od pozostałych wpłat z zysku za pośrednictwem jednostek rozliczających.
3.
W razie gdy zysk nienależny przedsiębiorstwa jest wyższy od zysku wynikającego z jego sprawozdania finansowego, w związku z czym przedsiębiorstwo przy rozliczeniu rocznym wykazało stratę, stosuje się odpowiednio przepis § 23 ust. 7.
4.
Jeżeli w związku z niską rentownością przedsiębiorstwa nie ustalono dla niego procentowej normy finansowej wpłaty z zysku, a przedsiębiorstwo osiągnęło zysk ponadplanowy, to jednostka rozliczająca obowiązana jest ustalić dla takiego przedsiębiorstwa procentową normę wpłat z zysku od zysku ponadplanowego. Ustalona norma nie może być niższa od procentowej normy wpłaty z zysku jednostki rozliczającej.
5.
Jeżeli jednostka rozliczająca jest planowo deficytowa lub jeżeli jest planowo rentowna, lecz nie ustalono dla niej normy procentowej wpłat z zysku, to w wypadku, o którym mowa w ust. 4, ustala ona normę procentową wpłaty z zysku dla przedsiębiorstw, które osiągnęły zysk wyższy od planowanego, w wysokości nie niższej niż przeciętna norma wpłaty z zysku przedsiębiorstw planowo rentownych zgrupowanych w tej jednostce.
6.
O wysokości procentowej normy wpłat z zysku dla przedsiębiorstw, ustalonej zgodnie z ust. 4 i 5, jednostka rozliczająca obowiązana jest zawiadomić wydział finansowy właściwy dla przedsiębiorstwa (§ 30).
§  21.
1.
Odpisy na fundusz zakładowy przy rozliczeniach okresowych i przy wstępnych rozliczeniach rocznych uwzględnia się w wysokości wnioskowanej przez przedsiębiorstwo.
2.
Przy ostatecznych rozliczeniach rocznych odpisy na fundusz zakładowy uwzględnia się w wysokości kwot przysługujących na podstawie zatwierdzonego sprawozdania finansowego.
3.
W razie zwiększenia odpisów na fundusz zakładowy z rezerwy, będącej do dyspozycji zjednoczenia bądź ministerstwa, ma odpowiednie zastosowanie przepis § 5 ust. 1.

Rozdział  2.

Rozliczenie strat i dotacji.

§  22.
1.
Przedsiębiorstwa otrzymują dotacje na straty i fundusze z rachunków rozliczeń jednostek rozliczających lub z budżetu w zależności od sposobu powiązań z budżetem.
2.
Zasady, tryb i terminy otrzymywania przez przedsiębiorstwa dotacji regulują przepisy § 17 i § 26.
3.
Rozliczenie otrzymanych dotacji następuje w terminach określonych w § 25.
4.
Decyzja o zaliczeniu dotowanej jednostce nadpłaconej dotacji na poczet okresu następnego powinna być dokonana przez jednostkę rozliczającą w formie notatki zamieszczonej na sprawdzonym rozliczeniu (§ 27 ust. 5).
§  23.
1.
W zakresie rozliczeń okresowych przedsiębiorstw deficytowych stosuje się odpowiednio przepisy § 15 i § 17.
2.
Po zakończeniu roku sprawozdawczego dokonuje się rozliczeń z tytułu dotacji na straty oraz na fundusz zakładowy.
3.
Jeżeli strata wynikająca z rocznego sprawozdania finansowego przedsiębiorstwa planowo deficytowego jest niższa od straty planowanej, to należną dotację ustala się w wysokości straty wynikającej ze sprawozdania finansowego, zwiększonej o przysługujący przedsiębiorstwu dodatkowy odpis na fundusz rozwoju z tytułu poprawy wyników, stosownie do § 46 ust. 4 uchwały nr 276, § 50 ust. 4 uchwały nr 277 oraz § 10 ust. 3 zarządzenia z dnia 20 listopada 1965 r. Jeśli tak ustalona dotacja jest wyższa od straty planowanej, stosuje się odpowiednio przepis ust. 7.
4.
Jeżeli przedsiębiorstwo, którego strata wynikająca z rocznego sprawozdania finansowego jest niższa od straty planowanej, osiągnęło zysk nienależny, dotację na straty ustala się w wysokości straty wynikającej ze sprawozdania finansowego, zwiększonej stosownie do wyników weryfikacji sprawozdania finansowego oraz zwiększonej o dodatkowy odpis na fundusz rozwoju (ust. 3). Jeżeli tak ustalona dotacja jest wyższa od dotacji planowanej, stosuje się odpowiednio przepis ust. 7.
5.
W razie gdy z rocznego sprawozdania finansowego przedsiębiorstwa planowo deficytowego wynika, że zamiast straty osiągnęło ono zysk, to zysk ten, zmniejszony stosownie do wyników weryfikacji sprawozdania finansowego oraz zmniejszony o dodatkowy odpis na fundusz rozwoju (ust. 3), podlega przekazaniu na rachunek rozliczeń jednostki rozliczającej lub do budżetu, a udzielona dotacja podlega zwrotowi. Jeżeli osiągnięty zysk nie planowany nie wystarcza na pokrycie dodatkowego odpisu na fundusz rozwoju, brakującą kwotę na pokrycie tego odpisu przedsiębiorstwo potrąca ze zwracanej dotacji.
6.
Jeżeli w wypadku, o którym mowa w ust. 5, wskutek skorygowania zysku wynikającego z rocznego sprawozdania finansowego przedsiębiorstwo wykaże w rozliczeniu rocznym stratę, to dokonuje ono rozliczenia tej straty stosownie do przepisu ust. 3 lub ust. 7.
7.
Jeżeli w wyniku ostatecznego rozliczenia rocznego okaże się, że przedsiębiorstwo poniosło stratę ponadplanową (nie planowaną), jednostka rozliczająca może udzielić dotacji na straty z rachunku rozliczeń, pod warunkiem uprzedniego przelania przypadających od niej zgodnie z ustalonymi normami finansowymi wpłat z zysku do budżetu oraz dokonania odpowiednich odpisów na fundusze.
§  24.
Przy rozliczeniach okresowych oraz rozliczeniach rocznych wstępnych i ostatecznych w zakresie odpisów na fundusz zakładowy stosuje się odpowiednio przepisy § 21.

Dział  IV.

Terminy przelewów i kontrola rozliczeń.

Rozdział  1.

Terminy przelewów wpłat z zysku i dotacji.

§  25.
1.
Przedsiębiorstwa obowiązane są dokonywać przelewów wpłat z zysku na rachunek rozliczeń zjednoczeń i ministerstw, a w razie bezpośrednich rozliczeń - do budżetu w ciągu 2 dni od terminu ustalonego do składania sprawozdań finansowych jednostce rozliczającej.
2.
Zjednoczenia obowiązane są przelewać przypadające wpłaty z zysku do budżetu lub na rachunek rozliczeń ministerstw w ciągu 2 dni od terminu ustalonego do składania sprawozdań finansowych ministerstwu.
3.
Ministerstwa, które zgodnie z budżetem dokonują rozliczeń za podległe jednostki (§ 2 ust. 1 pkt 2), przekazują przypadające wpłaty z zysku w ciągu 2 dni od terminu ustalonego do składania sprawozdań finansowych Ministerstwu Finansów.
4.
Uzupełniające wpłaty z zysku, wynikające ze sprawdzonych w trybie § 27 i § 30 rozliczeń okresowych i wstępnych rozliczeń rocznych, powinny być dokonywane w ciągu 2 dni od daty otrzymania ze zjednoczenia lub ministerstwa sprawdzonego rozliczenia bądź otrzymania odpowiedniej decyzji właściwego wydziału finansowego, a wynikające z rozliczeń ostatecznych - w ciągu 10 dni od daty zatwierdzenia rocznego sprawozdania finansowego.
5.
Nadpłacone kwoty wpłat z zysku, ustalone na podstawie rozliczeń okresowych i rocznych, podlegają zaliczeniu na poczet wpłat okresu następnego lub zwrotowi w terminie 5 dni od daty złożenia wniosku przez płatnika.
6.
Odroczenie terminu złożenia sprawozdania finansowego powoduje odroczenie terminu przekazania wpłaty z zysku lub zwrotu nadpłaconej dotacji o tę samą ilość dni, o jaką zgodnie z obowiązującymi przepisami o sprawozdawczości finansowej został odroczony termin złożenia sprawozdania finansowego.
§  26.
1.
Ministerstwa i zjednoczenia rozliczające się z budżetem bezpośrednio przelewają z otwartych kredytów dotacje na straty oraz na fundusze na własne rachunki rozliczeń w terminie do dnia 3 każdego miesiąca.
2.
Ministerstwa przelewają z rachunku rozliczeń dotacje na straty i fundusze dla zjednoczeń nie rozliczających się z budżetem bezpośrednio lub dla przedsiębiorstw w terminie do dnia 5 każdego miesiąca.
3.
Zjednoczenia przelewają z rachunku rozliczeń na rzecz przedsiębiorstw dotacje na straty i na fundusze w terminie do dnia 7 każdego miesiąca.
4.
Zjednoczenia nie rozliczające się z budżetem bezpośrednio dokonują przy rozliczeniach rocznych zwrotu nadmiernie otrzymanych dotacji na straty i fundusze na rachunek rozliczeń ministerstwa.
5.
Zjednoczenia rozliczające się z budżetem bezpośrednio oraz ministerstwa rozliczające się z budżetem za zjednoczenia zwracają przy rozliczeniach rocznych na dochód budżetu nadmiernie pobrane dotacje na straty i fundusze.

Rozdział  2.

Kontrola rozliczeń.

§  27.
1.
Jednostki rozliczające i przedsiębiorstwa powinny sporządzać rozliczenia okresowe i roczne wpłat z zysku i dotacji na straty według wzoru stanowiącego załącznik do zarządzenia.
2.
Rozliczenia okresowe i roczne powinny być przedstawiane przez:
1)
jednostki rozliczające, dokonujące rozliczeń z budżetem bezpośrednio - wydziałowi finansowemu prezydium wojewódzkiej rady narodowej (rady narodowej miasta wyłączonego z województwa),
2)
jednostki rozliczające, które nie rozliczają się z budżetem bezpośrednio - ministerstwom, a w odpisie właściwemu dla jednostki rozliczającej wydziałowi finansowemu prezydium wojewódzkiej rady narodowej (rady narodowej miasta wyłączonego z województwa),
3)
przedsiębiorstwa bezpośrednio podległe ministrom, lecz nie rozliczające się z budżetem bezpośrednio - ministerstwu, a w odpisie właściwemu dla przedsiębiorstwa wydziałowi finansowemu prezydium powiatowej rady narodowej (dzielnicowej rady narodowej),
4)
przedsiębiorstwa zgrupowane w zjednoczeniach - zjednoczeniom, a w odpisie właściwemu dla przedsiębiorstwa wydziałowi finansowemu.
3.
Rozliczenia okresowe należy przedstawiać w terminie przewidzianym do składania sprawozdań finansowych.
4.
Rozliczenia roczne należy przedstawiać:
1)
wstępnie - w terminie przewidzianym do składania sprawozdań finansowych,
2)
ostatecznie - w ciągu 5 dni po zatwierdzeniu sprawozdań finansowych.
5.
Jednostki rozliczające sprawdzają przedstawione im przez przedsiębiorstwa rozliczenia, o których mowa w ust. 1, w terminie 5 dni od daty ich otrzymania. Sprawdzone rozliczenia podlegają zwrotowi jednostce, która je sporządziła, w ciągu 2 dni od daty sprawdzenia.
6.
Jeżeli w terminach przewidzianych do składania sprawozdań finansowych jednostki rozliczające nie otrzymały sprawozdań finansowych od wszystkich jednostek, powinny przy sporządzaniu rozliczeń okresowych, jak i rocznych co do jednostek, które nie złożyły sprawozdania, oprzeć się na danych ostatniego sprawozdania finansowego, uzupełniając dane za okres brakujący danymi planowanymi. W tych wypadkach rozliczenia traktuje się jako wstępne, a rozliczenia właściwe przeprowadza się po sporządzeniu pełnego sprawozdania finansowego.
§  28.
W razie niedokonania wpłat z zysku lub niezwrócenia nadpłaconych dotacji w terminach ustalonych zarządzeniem bank będzie dokonywał przelewu odpowiedniej kwoty na podstawie zlecenia wystawionego przez jednostki rozliczające lub właściwy wydział finansowy.
§  29.
Zjednoczenia i przedsiębiorstwa, które nie uiszczą w terminach ustalonych w zarządzeniu należnych wpłat z zysku lub nie zwrócą nadpłaconych dotacji, przekazują na rachunek właściwego wydziału finansowego odsetki za zwłokę w wysokości ustalonej w odrębnych przepisach za każdy dzień zwłoki.
§  30.
1.
Właściwe wydziały finansowe, badają przebieg i sprawdzają prawidłowość rozliczeń jednostek rozliczających i przedsiębiorstw. W razie stwierdzenia nieprawidłowości wydziały finansowe obowiązane są wydać odpowiednią decyzję ustalającą prawidłową wpłatę i zawiadomić o tym właściwą jednostkę rozliczającą.
2.
Organami właściwymi do kontroli rozliczeń są:
1)
dla rozliczeń jednostek rozliczających - wydział finansowy prezydium właściwej wojewódzkiej rady narodowej (rady narodowej miasta wyłączonego z województwa),
2)
dla rozliczeń wojewódzkich zjednoczeń (§ 31) oraz przedsiębiorstw - wydział finansowy prezydium powiatowej rady narodowej (rady narodowej miasta stanowiącego powiat) lub dzielnicowej rady narodowej miasta wyłączonego z województwa, na którego terenie znajduje się siedziba przedsiębiorstwa lub zjednoczenia.

Rozdział  3.

Przepisy szczególne.

§  31.
1.
Przedsiębiorstwa Centrali Przemysłu Mięsnego zgrupowane w wojewódzkich zjednoczeniach dokonują rozliczeń za pośrednictwem tych zjednoczeń.
2.
Wojewódzkie zjednoczenia przelewają na rachunek rozliczeń Centrali Przemysłu Mięsnego sumę wpłat z zysku otrzymaną od przedsiębiorstw rentownych oraz przekazują otrzymane od Centrali dotacje na straty i fundusze dla przedsiębiorstw deficytowych.
3.
Centrala Przemysłu Mięsnego rozlicza się z budżetem na podstawie procentowej normy finansowej wpłaty z zysku, zastosowanej do zbiorczego wyniku Centrali, stanowiącego saldo zysków i strat zgrupowanych przedsiębiorstw.
4.
Przepisy ust. 1-3 stosuje się odpowiednio do Centrali Przemysłu Zbożowo-Młynarskiego "PZZ" i zgrupowanych w niej jednostek.
5.
Wojewódzkie zjednoczenia, o których mowa w ust. 2 i 4, prowadzą rachunki rozliczeń. Wpłata z zysku podlegająca przekazaniu na rachunek jednostek rozliczających powinna być przelana przez wojewódzkie zjednoczenia w terminie 2 dni od daty ustalonej do składania sprawozdań finansowych jednostkom rozliczającym.
6.
Dotacje na straty i fundusze powinny być przelewane na rzecz przedsiębiorstw przez wojewódzkie zjednoczenia w terminie 5 dni od daty otrzymania środków na ten cel.
§  31a. 2
Podstawą rozliczeń ośrodków przemysłu meblarskiego i Zjednoczenia Przemysłu Meblarskiego jest zysk wykazany w sprawozdaniach finansowych, zmniejszony o zyski zgrupowanych w tych ośrodkach spółdzielni pracy.
§  32.
1.
Przedsiębiorstwa zgrupowane w Centrali Zbytu Stali "Centrostal" i Centrali Gospodarki Złomem "Centrozłom" dokonują rozliczeń ze Zjednoczeniem Hutnictwa Żelaza i Stali za pośrednictwem tych central.
2.
Wpłatę z zysku central wymienionych w ust. 1 oblicza się na podstawie procentowej normy finansowej, zastosowanej do zbiorczego wyniku poszczególnych central, stanowiącego saldo zysków i strat zgrupowanych przedsiębiorstw.
3.
Centrale wymienione w ust. 1 prowadzą rachunki rozliczeń.
§  33.
1.
Zjednoczenie Produkcji Leśnej "Las" oraz jednostki w nim zgrupowane dokonują rozliczeń za okresy kwartalne (rozliczenia okresowe) i za okres roczny.
2.
Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio do Centralnego Urzędu Geologii oraz jednostek podległych.
§  34.
Jednostki, których działalność objęta jest rokiem gospodarczym, dokonują rozliczeń na podstawie rocznych sprawozdań finansowych dotyczących roku gospodarczego.
§  35.
Jednostki rozliczające się z budżetem bezpośrednio, w których występują jednostki objęte rokiem kalendarzowym i gospodarczym, lub gdy zgrupowane w nich przedsiębiorstwa zaliczone zostały do różnych działów gospodarki narodowej, sporządzają odrębne rozliczenia za jednostki objęte rokiem kalendarzowym, jednostki objęte rokiem gospodarczym oraz za jednostki zaliczone do poszczególnych działów gospodarki narodowej.

Rozdział  4.

Przepisy dotyczące funduszu rozwoju przedsiębiorstw objętych uchwałą nr 276.

§  36.
Przedsiębiorstwa rentowne dokonują przelewu odpisów na fundusz rozwoju na specjalny rachunek bankowy w terminach i trybie ustalonych dla przelewu wpłat z zysku.
§  37.
1.
Przedsiębiorstwa przelewają odpisy z zysku w ciągu roku na rachunek bankowy "A" funduszu rozwoju.
2.
Przedsiębiorstwa uprawnione są do dokonywania w terminie do 31 stycznia zaliczkowych przelewów na rachunek "B" funduszu rozwoju w wysokości do 60% środków zgromadzonych na rachunku "A" funduszu rozwoju według stanu na dzień 31 grudnia roku poprzedniego.
3.
Pozostałe środki na rachunku "A" funduszu rozwoju podlegają przelaniu na rachunek "B" funduszu rozwoju po zakończeniu rozliczeń rocznych i po zatwierdzeniu sprawozdań finansowych.
§  38.
1.
Zjednoczenia planowo deficytowe lub nisko rentowne, dla których ustalono dotacje na fundusz rozwoju dla przedsiębiorstw planowo deficytowych lub nisko rentownych, otrzymują dotacje na ten fundusz (na sfinansowanie potrzeb danego roku) w terminie do dnia 15 stycznia tego roku i przelewają je zgrupowanym przedsiębiorstwom w terminie do dnia 31 stycznia na rachunek "B" funduszu rozwoju.
2.
Zjednoczenia planowo rentowne grupujące przedsiębiorstwa planowo deficytowe lub nisko rentowne przelewają do dnia 31 stycznia część zysku na rachunek "B" funduszu rozwoju tych przedsiębiorstw.
§  39.
W razie nieprzekazania odpisów z zysku na rachunek "A" funduszu rozwoju w terminach ustalonych zarządzeniem przedsiębiorstwa obowiązane są do przekazania na rzecz właściwego wydziału finansowego odsetek za zwłokę w wysokości 12% w stosunku rocznym.

Dział  V.

Przepisy przejściowe i końcowe.

§  40.
Kwoty przyznane na rok 1966 przedsiębiorstwom objętym uchwałą nr 276 na pokrycie potrzeb w zakresie środków obrotowych i własnych inwestycji produkcyjnych roku 1966 podlegają przelaniu na rachunek "B" funduszu rozwoju.
§  41.
Do rozliczeń rocznych wstępnych i ostatecznych za 1965 r. oraz do rozliczeń okresowych i rocznych jednostek objętych rokiem gospodarczym 1965/1966 stosuje się przepisy zarządzenia Ministra Finansów z dnia 13 maja 1963 r. w sprawie rozliczeń z budżetem centralnym z tytułu zysków i strat niektórych przedsiębiorstw, zjednoczeń i ministerstw (Monitor Polski Nr 46, poz. 227).
§  42.
Z zastrzeżeniem przepisu § 41 traci moc zarządzenie Ministra Finansów z dnia 13 maja 1963 r. w sprawie rozliczeń z budżetem centralnym z tytułu zysków i strat niektórych przedsiębiorstw, zjednoczeń i ministerstw (Monitor Polski Nr 46, poz. 227).
§  43.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia i ma zastosowanie do rozliczeń z budżetem z tytułu zysków i strat:
1)
jednostek rozliczających się na podstawie sprawozdań finansowych obejmujących okres roku kalendarzowego - od dnia 1 stycznia 1966 r.,
2)
jednostek rozliczających się na podstawie sprawozdań finansowych obejmujących rok gospodarczy - od pierwszego dnia miesiąca, w którym zaczyna się rok gospodarczy 1966/1967.

ZAŁĄCZNIK  3

.................................

(nazwa i adres przedsiębiorstwa

lub jednostki rozliczającej)

ROZLICZENIE OKRESOWE WSTĘPNE - OSTATECZNE*)

za okres od dnia 1.1.196 .. r. do dnia ... 196 .. r.

w tys. zł
Część I Część II
Lp. Wyszczególnienie Plan roczny Wykonanie za okres sprawozdawczy Lp. Wyszczególnienie Plan roczny Wykonanie za i okres sprawozdawczy
1 2 3 4 5 6 7 8
1 Zysk bilansowy 1 Strata bilansowa
2 Odliczenia od zysku 2 Korekta straty:
- odpis na fundusz

zakładowy

- inne odpisy

a) fundusz zakładowy
3 Zysk po uwzględnieniu odliczeń b) inne odpisy
c) zysk nienależny
(lp. 1-2) 3 Strata do rozliczenia
4 Zysk nienależny X Rozliczenie dotacji
5 Zysk do rozliczenia (lp. 3-4)

w tym zysk ponadplanowy

4 Dotacje podmiotowe według planu oraz sprawozdań finansowych:
Podział zysku a) na straty

b) na fundusz zakładowy

6 Roczna procentowa norma wpłaty z zysku ... %**) c) na fundusz rozwoju lub

uzupełnienie własnych

środków obrotowych

7 Procentowy odpis na fundusz rozwoju lub uzupełnienie własnych środków obrotowych ..% d) na fundusz

inwestycyjno-remontowy

8 Inne odpisy ...% 5 Dotacje na straty:

a) należne

X
9 Wpłata z zysku (lp. 5 x 6): b) niedopłata (5a-4a) X
a) należna X c) nadpłata do zwrotu

(4a-5a)

X
b) faktyczna X 6 Dotacje na fundusz zakładowy:
c) różnica: zaległość +

nadpłata -

X a) należne X
10 Wpłata z zysku nienależnego: b) niedopłata (6a-4b) X
a) należna X c) nadpłata do zwrotu

(4b-6a)

X
b) faktyczna

c) różnica: zaległość +

nadpłata -

X

X

X

7 Dotacje na fundusz rozwoju lub uzupełnienie własnych środków obrotowych:
a) należne X
b) niedopłata (7a-4c) X
c) nadpłata do zwrotu

(4c-7a)

X
8 Dotacje na fundusz inwestycyjno-remontowy:
a) należne X
b) niedopłata (8a-4d) X
c) nadpłata do zwrotu

(4d-8a)

X

Sprawdzono (§ 27 i § 30 zarządzenia)

dnia ....................... dnia ..........................

(podpisy osób (podpisy dyrektora i

sprawdzających) głównego księgowego

jednostki sporządzającej

rozliczenia)

______

*) Niepotrzebne skreślić.

**) Dotyczy również przedsiębiorstw, które w planie nie miały ustalonej rocznej procentowej normy wpłaty z zysku, a osiągały zysk ponadplanowy, oraz przedsiębiorstw, które zamiast straty osiągnęły zysk.

Uwagi:

1)
Przedsiębiorstwa przesyłają 1 egzemplarz rozliczenia wydziałowi finansowemu oraz 2 egzemplarze jednostce rozliczającej; z dwóch egzemplarzy jednostka rozliczająca zwraca po sprawdzeniu 1 egzemplarz jednostce sporządzającej. Zjednoczenia przesyłają 1 egzemplarz swego rozliczenia wydziałowi finansowemu, 2 egzemplarze ministerstwu, jeśli pełni ono funkcje jednostki rozliczającej. Ministerstwa pełniące funkcje jednostki rozliczającej przesyłają 1 egzemplarz swego rozliczenia wydziałowi finansowemu. Ponadto jednostki rozliczające przesyłają 1 egzemplarz rozliczenia za miesiąc kończący kwartał do właściwego departamentu finansującego Ministerstwa Finansów.
2)
Lp. 7 części I wypełniają wszystkie przedsiębiorstwa, a lp. 8 - przedsiębiorstwa, które mają odpisy na fundusz inwestycyjno-remontowy.
3)
W razie gdy jednostka wykazuje zysk zamiast straty, należy odpowiednio wypełnić część I i II rozliczenia. O ile występują dodatkowe odpisy na fundusz rozwoju od poprawy wyników, jednostki rozliczające powinny podać w osobnym załączniku dokładne rozliczenie otrzymanych dotacji przez zgrupowane jednostki.
4)
Należna wpłatę z zysku nienależnego do budżetu jednostki rozliczające wyliczają na podstawie zestawienia sporządzonego według niżej zamieszczonego wzoru:

ZESTAWIENIE

zysku nienależnego i wpłat tego zysku do budżetu za rok 196 ...

Lp. Nazwa i adres jednostek podległych (zjednoczenia - przedsiębiorstwa) Zysk nienależny Wpłata do budżetu
%*) kwota
1 2 3 4 5
Razem:

______

*) 75% zysku nienależnego odprowadzają przedsiębiorstwa objęte przepisami uchwały nr 277.

85% zysku nienależnego odprowadzają przedsiębiorstwa objęte przepisami uchwały nr 276 i zarządzenia z dnia 20 listopada 1965 r.

100% zysku nienależnego odprowadzają wszystkie przedsiębiorstwa objęte zarządzeniem, lecz tylko od tej części zysku nienależnego, który został ujawniony przez organy kontroli zewnętrznej. Wielkość tego zysku podać osobno.

1 § 2 ust. 1 pkt 3 zmieniony przez § 1 pkt 1 zarządzenia z dnia 21 stycznia 1969 r. (M.P.69.3.28) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 stycznia 1969 r.
2 § 31a dodany przez § 1 pkt 2 zarządzenia z dnia 21 stycznia 1969 r. (M.P.69.3.28) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 stycznia 1969 r.
3 Załącznik zmieniony przez § 1 pkt 3 zarządzenia z dnia 21 stycznia 1969 r. (M.P.69.3.28) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 stycznia 1969 r.

Zmiany w prawie

Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024
Tabletka "dzień po" bez recepty - Sejm uchwalił nowelizację

Bez recepty dostępny będzie jeden z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - zakłada uchwalona w czwartek nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tabletka będzie dostępna bez recepty ma być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stoi na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 22.02.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 21.02.2024
Standardy ochrony dzieci. Placówki medyczne mają pół roku

Lekarz czy pielęgniarka nie będą mogli się tłumaczyć, że nie wiedzieli komu zgłosić podejrzenie przemocy wobec dziecka. Placówki medyczne obowiązkowo muszą opracować standardy postępowania w takich sytuacjach. Przepisy, które je do tego obligują wchodzą właśnie w życie, choć dają jeszcze pół roku na przygotowania. Brak standardów będzie zagrożony grzywną. Kar nie przewidziano natomiast za ich nieprzestrzeganie.

Katarzyna Nocuń 14.02.2024