Współpraca i koordynacja działalności handlu hurtowego i handlu detalicznego.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA HANDLU WEWNĘTRZNEGO
z dnia 15 października 1965 r.
w sprawie współpracy i koordynacji działalności handlu hurtowego i handlu detalicznego.

W celu pogłębienia współpracy i koordynacji działalności gospodarczej organizacji handlu hurtowego i handlu detalicznego, na podstawie § 1 ust. 2 uchwały nr 116 Rady Ministrów z dnia 14 maja 1965 r. o współpracy i koordynacji gospodarczej (Monitor Polski Nr 33, poz. 178) zarządza się, co następuje:
§  1.
Wprowadza się koordynację działalności organizacji handlu hurtowego i handlu detalicznego w zakresie artykułów:
1)
włókienniczych, odzieżowych, dziewiarskich, pończoszniczych oraz galanteryjnych,
2)
obuwniczych, galanterii skórzanej i z tworzyw sztucznych oraz futrzarskich,
3)
gospodarstwa domowego następujących branż:
a)
sprzętu zmechanizowanego i jego części zamiennych, objętej zakresem działania Przedsiębiorstwa Techniczno-Handlowego Zmechanizowanego Sprzętu Domowego "Eldom",
b)
metalowej, elektrotechnicznej, chemii gospodarczej, tworzyw sztucznych, szczotkarskiej, drzewnej, środków piorących, kosmetyczno-perfumeryjnej, ceramicznej i szklanej, objętych zakresem działania Centrali Handlowej "Arged",
4)
meblarskich,

realizowaną w drodze porozumień terenowobranżowych, zwanych dalej "porozumieniami", na zasadach ustalonych w uchwale nr 116 Rady Ministrów z dnia 14 maja 1965 r. o współpracy i koordynacji gospodarczej (Monitor Polski Nr 33, poz. 178) i w niniejszym zarządzeniu.

§  2.
1.
Celem porozumienia jest pełniejsze zaspokajanie popytu rynku miejskiego i wiejskiego na artykuły, o których mowa w § 1.
2.
Zakres porozumienia powinien być dostosowany do aktualnych potrzeb i warunków rozwojowych rejonu objętego porozumieniem oraz jego uczestników, a w szczególności powinien obejmować:
1)
współpracę i koordynację branżową działalności uspołecznionego handlu hurtowego i detalicznego z zapewnieniem obustronnych korzyści hurtu i detalu wynikających ze współpracy, zmierzającej do pełnego zaspokojenia potrzeb konsumentów,
2)
uzgodnienie jednolitej polityki zaopatrzenia rynku i bilansowania masy towarowej rynkowej w danej branży,
3)
informowanie o kształtowaniu się rynku w danej branży,
4)
uzgadnianie polityki gromadzenia zapasów interwencyjnych oraz sezonowych w hurcie i detalu,
5)
opiniowanie rozwoju sieci hurtowej i detalicznej,
6)
koordynację akcji przeceny towarów,
7)
uzgadnianie polityki w zakresie odbioru jakościowego towarów,
8)
usprawnienie organizacji obrotu towarowego i obsługi konsumentów,
9)
opracowywanie dla drobnej wytwórczości biuletynów informujących o aktualnej sytuacji zaopatrzeniowej z uwzględnieniem artykułów, których podaż w stosunku do popytu jest niewystarczająca i powinna być uwzględniona w planach produkcyjnych,
10)
podejmowanie środków mających na celu zapewnienie:
a)
właściwego profilowania produkcji drobnej wytwórczości oraz
b)
dostaw masy towarowej z przemysłu drobnego na zaopatrzenie rynku,
11)
ustalanie możliwości przerzutu nadwyżek produkcji przemysłu drobnego na zaopatrzenie rynku innych województw.
3.
Porozumienie zawierane jest w formie umów pomiędzy zainteresowanymi jednostkami organizacyjnymi handlu hurtowego i handlu detalicznego, oddzielnie dla każdej grupy artykułów wymienionych w § 1, i powinno:
1)
zawierać - poza wykazem jednostek organizacyjnych podpisujących porozumienie i uczestników porozumienia - określenie organów i przedstawicieli reprezentujących uczestników porozumienia,
2)
określać szczegółowo zakres i przedmiot koordynacji, tryb i sposób jej wykonywania, prawa i obowiązki zjednoczenia wiodącego, prawa i obowiązki reprezentantów uczestników porozumienia, prawa i obowiązki uczestników porozumienia oraz sankcje na wypadek niedotrzymania warunków porozumienia,
3)
przewidywać w razie potrzeby zróżnicowanie form, trybu i zasięgu koordynacji w odniesieniu do poszczególnych uczestników porozumienia bądź w stosunku do poszczególnych zagadnień,
4)
określać szczegółowy sposób finansowania wydatków związanych z działalnością komisji oraz zawierać inne niezbędne postanowienia.
§  3.
1.
Do porozumienia powinny przystąpić:
1)
wszystkie przedsiębiorstwa państwowe, spółdzielnie lub związki spółdzielni, prowadzące handel hurtowy odpowiednimi artykułami przeznaczonymi na zaopatrzenie rynku danego województwa, z tym że w odniesieniu do spółdzielni zaopatrzenia i zbytu uczestnikami porozumień są wojewódzkie związki gminnych spółdzielni "Samopomoc Chłopska", reprezentujące zarówno hurt, jak i detal,
2)
uspołecznione wojewódzkie organizacje gospodarcze prowadzące handel detaliczny na terenie danego województwa.
2.
Jednostki organizacyjne, o których mowa w ust. 1, mogą być uczestnikami również innych porozumień, jeśli wymaga tego różnorodność prowadzonej przez nie działalności.
§  4.
1.
Organem porozumienia jest komisja wojewódzka.
2.
W skład komisji wojewódzkiej wchodzą przedstawiciele uczestników porozumienia, o których mowa w § 3 ust. 1.
3.
Zaleca się prezydiom wojewódzkich rad narodowych wyznaczenie:
1)
na przewodniczących komisji wojewódzkich dyrektorów państwowych branżowych przedsiębiorstw hurtowych (zjednoczeń wiodących), działających na terenie danego województwa; w razie działania państwowego przedsiębiorstwa handlu hurtowego na terenie miasta wyłączonego z województwa i województwa przewodniczącym jednej z tych dwóch komisji może być także zastępca dyrektora tego przedsiębiorstwa,
2)
na zastępców przewodniczących komisji wojewódzkich, z wyjątkiem miast wyłączonych z województw - przedstawicieli wojewódzkiego związku gminnych spółdzielni "Samopomoc Chłopska"; w miastach wyłączonych z województw zastępca przewodniczącego wybierany jest na okres pół roku przez komisję wojewódzką spośród jej członków.
4.
Uchwały komisji wojewódzkich zapadają zwykłą większością głosów według zasad reprezentatywności ustalonych w porozumieniu i są, z ograniczeniami określonymi w § 13 ust. 5 pkt 3 uchwały nr 116 Rady Ministrów z dnia 14 maja 1965 r. o współpracy i koordynacji gospodarczej, wiążące dla wszystkich uczestników porozumienia oraz ich jednostek nadrzędnych, które podpisały porozumienie. W razie równości głosów decyduje głos przewodniczącego. Uchwały w sprawach odszkodowań i kar umownych nakładanych na uczestników w razie niedotrzymania warunków porozumienia oraz uchwały w sprawie zmiany postanowień porozumienia wymagają do swojej ważności 3/4 liczby głosów. Uchwały pociągające za sobą zobowiązania majątkowe, z wyjątkiem dotyczących odszkodowań i kar, wymagają zgody zainteresowanego członka komisji.
5.
Komisja wojewódzka działa na podstawie uchwalonego przez siebie regulaminu.
6.
Obsługę komisji wojewódzkich oraz prace związane z funkcjami wynikającymi z porozumienia sprawuje państwowe branżowe przedsiębiorstwo handlu hurtowego (zjednoczenie wiodące), wyznaczone przez prezydium wojewódzkiej rady narodowej. W razie działania państwowego przedsiębiorstwa handlu hurtowego (zjednoczenia wiodącego) na terenie dwóch województw posiadających oddzielne porozumienia obsługuje ono obie komisje. W miarę potrzeby państwowe przedsiębiorstwo handlu hurtowego (zjednoczenie wiodące) może utworzyć stały sekretariat techniczno-ekonomiczny do obsługi komisji.
§  5.
W pracach komisji wojewódzkiej, o której mowa w § 4, biorą także udział z głosem doradczym przedstawiciele wojewódzkich organizacji przedsiębiorstw i spółdzielni przemysłu terenowego produkujących artykuły wyszczególnione w § 1 i przedstawiciele państwowych przedsiębiorstw przemysłu kluczowego produkujących wyżej wymienione artykuły prawie wyłącznie na rynek danego województwa, a w razie istnienia terenowych porozumień branżowych przemysłu - przedstawiciele tych porozumień.
§  6.
1.
Działalność komisji wojewódzkich powinna zmierzać do zapewnienia ogólnego interesu społecznego z uwzględnieniem interesów i równości uprawnień uczestników porozumienia.
2.
Do zakresu działania komisji wojewódzkiej należy w szczególności:
1)
podejmowanie uchwał w sprawach związanych z realizacją postanowień zawartych w porozumieniu branżowym,
2)
czuwanie nad realizacją porozumienia i postanowień powziętych na jego podstawie,
3)
rozpatrywanie wniosków i opinii uczestników porozumienia oraz ich jednostek nadrzędnych,
4)
uzgadnianie spornych spraw pomiędzy uczestnikami porozumienia, wynikających z realizacji oraz interpretacji postanowień porozumienia branżowego,
5)
branie udziału przez swoich przedstawicieli w terenowych porozumieniach branżowych przemysłu,
6)
branie udziału w naradach zwoływanych przez komisje odpowiedniego porozumienia ogólnobranżowego.
§  7.
Wydatki związane z realizacją zadań porozumienia obciążają rachunek kosztów własnych uczestników, o których mowa w § 3 ust. 1.
§  8.
1.
Wykonanie koordynacji na podstawie porozumienia nie narusza uprawnień właściwych naczelnych i terenowych organów administracji państwowej oraz jednostek nadrzędnych uczestników porozumienia, a wynikających z wykonywanych przez nie funkcji kierownictwa, nadzoru i kontroli w stosunku do podległych im jednostek organizacyjnych.
2.
Porozumienie nie może ograniczać samodzielności uczestników porozumienia, zastrzeżonej przepisami.
§  9.
1.
Prezydia wojewódzkich rad narodowych podejmują uchwały zapewniające zawarcie i realizację poszczególnych porozumień, o których mowa w § 1, na zasadach określonych w uchwale nr 116 Rady Ministrów z dnia 14 maja 1965 r. o współpracy i koordynacji gospodarczej oraz w niniejszym zarządzeniu.
2.
W uzasadnionych wypadkach prezydium wojewódzkiej rady narodowej i prezydium rady narodowej miasta wyłączonego z województwa po porozumieniu z Ministrem Handlu Wewnętrznego mogą ustalić, że jednym porozumieniem zostaną objęte jednostki organizacyjne działające na terenie województwa i miasta wyłączonego z województwa.
3.
W razie zawarcia wspólnego porozumienia (ust. 2) zaleca się prezydiom wojewódzkiej rady narodowej i rady narodowej miasta wyłączonego z województwa powołanie na zastępcę przewodniczącego komisji wojewódzkiej tego porozumienia przedstawiciela wojewódzkiego związku gminnych spółdzielni "Samopomoc Chłopska".
§  10.
1.
Przewodniczący prezydiów wojewódzkich rad narodowych w porozumieniu z właściwymi jednostkami nadrzędnymi uczestników porozumienia w myśl obowiązujących przepisów rozstrzygają spory między uczestnikami porozumienia co do treści porozumienia, które ma być zawarte.
2.
Przewodniczący prezydiów wojewódzkich rad narodowych mogą zawieszać uchwały komisji wojewódzkiej, które byłyby sprzeczne z potrzebami racjonalnego zaopatrzenia rynku i obowiązującymi przepisami.
3.
Spory powstałe w czasie realizacji porozumienia rozstrzygane są w trybie ustalonym przepisami uchwały nr 116 Rady Ministrów z dnia 14 maja 1965 r. o współpracy i koordynacji gospodarczej.
§  11.
1.
Ilekroć w zarządzeniu jest mowa o prezydiach wojewódzkich rad narodowych, należy przez to rozumieć także prezydia rad narodowych miast wyłączonych z województw.
2.
Ilekroć w zarządzeniu jest mowa o państwowych przedsiębiorstwach handlu hurtowego, należy przez to rozumieć także państwowe przedsiębiorstwa handlu meblami.
§  12.
1.
Traci moc zarządzenie Ministra Handlu Wewnętrznego z dnia 3 października 1962 r. w sprawie współpracy i koordynacji działalności handlu hurtowego i handlu detalicznego (Monitor Polski z 1962 r. Nr 73, poz. 341 i z 1963 r. Nr 95, poz. 445).
2.
Właściwe organy porozumień terenowobranżowych, o których mowa w § 1 (zjednoczenia wiodące, komisje), dostosują organizację istniejących porozumień branżowych do zasad zawartych w niniejszym zarządzeniu i w uchwale nr 116 Rady Ministrów z dnia 14 maja 1965 r. o współpracy i koordynacji gospodarczej, czyniąc równocześnie odpowiednie zmiany w umowach - porozumieniach branżowych.
§  13.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024