Gospodarka rolna prowadzona w ramach działalności pozaoperacyjnej o charakterze socjalno-bytowym w przedsiębiorstwach państwowych.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA ROLNICTWA
z dnia 13 sierpnia 1965 r.
w sprawie gospodarki rolnej prowadzonej w ramach działalności pozaoperacyjnej o charakterze socjalno-bytowym w przedsiębiorstwach państwowych.

Na podstawie § 5 uchwały nr 402 Rady Ministrów z dnia 10 grudnia 1963 r. w sprawie działalności pozaoperacyjnej o charakterze socjalno-bytowym przedsiębiorstw państwowych (Monitor Polski Nr 95, poz. 444) zarządza się, co następuje:
§  1.
Zarządzenie dotyczy przedsiębiorstw państwowych, które w ramach działalności pozaoperacyjnej o charakterze socjalno-bytowym prowadzą gospodarkę rolną, zwaną dalej "pozaoperacyjną gospodarką rolną". Zarządzenia nie stosuje się do przedsiębiorstw państwowych gospodarstw rolnych.
§  2.
1.
Pozaoperacyjna gospodarka rolna w przedsiębiorstwie obejmuje użytkowanie:
1)
gospodarstwa rolnego lub ogrodniczego,
2)
użytków rolnych nie wchodzących w skład gospodarstwa rolnego ani ogrodniczego.
2.
Wielkość użytkowanego przez przedsiębiorstwo gospodarstwa (użytków rolnych) powinna odpowiadać istotnym potrzebom działalności pozaoperacyjnej o charakterze socjalno-bytowym. Kierunek produkcji rolnej powinien być określony w zależności od tych potrzeb.
§  3.
Ministrowie, którzy nadzorują lub którym podlegają przedsiębiorstwa prowadzące pozaoperacyjną gospodarkę rolną, przedstawiają Ministrowi Rolnictwa zbiorcze projekty planu wraz ze sprawozdaniem z pozaoperacyjnej gospodarki rolnej. Zasady opracowania tych planów i sprawozdań określają wytyczne stanowiące załącznik do zarządzenia.
§  4.
Przedsiębiorstwa państwowe przedstawiają do zaopiniowania projekty rocznych i wieloletnich planów inwestycyjnych dotyczących działalności określonej w § 1 właściwym do spraw rolnych organom prezydiów wojewódzkich rad narodowych (rad narodowych miast wyłączonych z województw).
§  5.
Obiekty określone w § 2 ust. 1 włącza się do terenowych planów melioracyjnych na zasadach obowiązujących państwowe gospodarstwa rolne resortu rolnictwa.
§  6.
Właściwe do spraw rolnych organy prezydiów rad narodowych w razie potrzeby udzielają przedsiębiorstwom pomocy fachowej w zakresie prowadzenia pozaoperacyjnej gospodarki rolnej oraz wydają opinie co do właściwego wykorzystania przydzielonych trwałych i obrotowych środkówi produkcji.
§  7.
Przy rozdziale podstawowych maszyn rolniczych uwzględnia się potrzeby pozaoperacyjnej gospodarki rolnej.
§  8.
W razie stwierdzenia przez właściwy do spraw rolnych organ prezydium rady narodowej, właściwej ze względu na położenie gospodarstwa (użytków rolnych), nieuzasadnionego lub nieracjonalnego użytkowania przez przedsiębiorstwa gospodarstwa (użytków rolnych), należy je przekazać innej jednostce gwarantującej właściwe użytkowanie gruntów. Przekazanie następuje w trybie przepisów o przekazywaniu w ramach administracji państwowej przedsiębiorstw, instytucji oraz zakładów, nieruchomości i innych obiektów majątkowych.
§  9.
Szczegółowe zasady prowadzenia pozaoperacyjnej gospodarki rolnej w przedsiębiorstwach państwowych zawarte są w wytycznych, stanowiących załącznik do zarządzenia.
§  10.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK 

WYTYCZNE W SPRAWIE PROWADZENIA POZAOPERACYJNEJ GOSPODARKI ROLNEJ W PRZEDSIĘBIORSTWACH PAŃSTWOWYCH

§ 1.
1.
Przez pozaoperacyjną gospodarkę rolną rozumie się użytkowanie przez przedsiębiorstwa państwowe gospodarstwa rolnego lub ogrodniczego albo użytków rolnych nie wchodzących w skład gospodarstwa rolnego ani ogrodniczego.
2.
Prowadzenie pozaoperacyjnej gospodarki rolnej ma za zadanie zaopatrzenie w artykuły rolne z własnej produkcji jednostek realizujących zadania socjalno-bytowe, jak: stołówek, bufetów itp.
3.
Wielkość gospodarstwa (użytków rolnych), które ma służyć celom wymienionym w ust. 2, określa w porozumieniu z właściwym do spraw rolnych organem prezydium powiatowej rady narodowej jednostka nadrzędna, której podlega przedsiębiorstwo użytkujące obiekt.
§  2.
1.
Dyrektorzy przedsiębiorstw prowadzących pozaoperacyjną gospodarkę rolną powinni ustalić właściwe formy jej zorganizowania.
2.
Powołanie do realizacji zadań określonych w § 1 ust. 2 gospodarstw działających według zasad ograniczonego wewnętrznego rozrachunku gospodarczego wymaga zgody jednostki nadrzędnej, a gospodarstw działających według zasad pełnego wewnętrznego rozrachunku gospodarczego - zgody ministra resortowego. W stosunku do przedsiębiorstw podporządkowanych radom narodowym wymagana jest zgoda prezydium właściwej terenowo rady narodowej.
3.
Gospodarstwa działające według zasad ograniczonego wewnętrznego rozrachunku gospodarczego mogą być tworzone w przedsiębiorstwach, jeżeli wartość sprzedanych w ciągu roku artykułów rolnych jest nie niższa w zasadzie niż 1 mln zł, a gospodarstwa działające według zasad pełnego rozrachunku, jeżeli wartość sprzedanych w ciągu roku artykułów rolnych jest nie niższa niż 1,5 mln zł.
4.
Dyrektorzy przedsiębiorstw powinni wyznaczyć osobę odpowiedzialną w przedsiębiorstwie za prowadzenie pozaoperacyjnej gospodarki rolnej.
5.
Kierunek pozaoperacyjnej gospodarki rolnej określają potrzeby, jakie mają być zaspokojone w zakresie dostarczenia artykułów rolnych, a w szczególności warzyw, mięsa i mleka.
6.
Ilość inwentarza żywego, zwłaszcza bydła i trzody chlewnej, należy dostosować do wielkości pomieszczeń w istniejących budynkach inwentarskich, wykorzystując ewentualnie możliwości adaptacji innych budynków gospodarskich.
§  3.
1.
Zakres pozaoperacyjnej gospodarki rolnej, jej koszty i dochody określa roczny plan działalności pozaoperacyjnej, stanowiący część planu techniczno-ekonomicznego przedsiębiorstwa, zatwierdzonego zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami. Wyniki bilansowe gospodarstw na rozrachunku powinny być włączone do rachunku strat i zysków przedsiębiorstwa.
2.
Na dochody z pozaoperacyjnej gospodarki rolnej składają się:
1)
dochody ze sprzedaży artykułów rolnych,
2)
dochody za świadczone usługi,
3)
inne dochody.
3.
Na koszty pozaoperacyjnej gospodarki rolnej składają się:
1)
płace i ubezpieczenia społeczne,
2)
koszty materiałowe (nasiona, pasze, nawozy, paliwo i inne),
3)
opłaty za usługi innych jednostek,
4)
remonty bieżące i konserwacja,
5)
amortyzacja,
6)
wydatki administracyjne oraz wydatki na ubezpieczenie rzeczowe, na bezpieczeństwo i higienę pracy i inne.
4.
Ewidencja dochodów i kosztów pozaoperacyjnej gospodarki rolnej jest prowadzona w sposób określony przepisami obowiązującymi w tym zakresie, a w szczególności zawartymi w okólniku Ministerstwa Finansów z dnia 23 stycznia 1965 r. w sprawie ewidencji kosztów i dochodów działalności pozaoperacyjnej przedsiębiorstw państwowych (Dz. Urz. Min. Fin. Nr 2, poz. 7).
5.
W rozliczeniach między gospodarstwem a jednostką korzystającą z produkcji gospodarstwa powinny być stosowane obowiązujące ceny skupu (płacone państwowym gospodarstwom rolnym przez punkty skupu, mleczarnie, spółdzielnie ogrodnicze). Za świadczone usługi przyjmuje się do rozliczeń koszty własne, na które składają się koszty materiałowe, robocizna i wartość amortyzacji.
§  4.
1.
W stosunku do gospodarstw działających według zasad wewnętrznego rozrachunku gospodarczego obowiązują w zakresie ewidencji, planowania i statystyki w zakresie pozaoperacyjnej gospodarki rolnej przepisy dotyczące państwowych gospodarstw rolnych resortu rolnictwa. W szczególnych wypadkach ministrowie resortowi mogą, w porozumieniu z Ministrem Rolnictwa, Przewodniczącym Komisji Planowania przy Radzie Ministrów oraz Prezesem Głównego Urzędu Statystycznego ustalić odrębne przepisy w zakresie ewidencji, planowania i statystyki.
2.
Ministrowie resortowi ustalą jednolite zasady ewidencji, planowania i statystyki obowiązujące w stosunku do obiektów prowadzonych w ramach pozaoperacyjnej gospodarki rolnej, a nie będących gospodarstwami prowadzonymi według zasad wewnętrznego rozrachunku gospodarczego.
3.
Przy opracowywaniu planu pozaoperacyjnej gospodarki rolnej należy kierować się objaśnieniami do planu gospodarczo-finansowego państwowych gospodarstw rolnych resortu rolnictwa.
4.
Ministrowie przedstawiają Ministrowi Rolnictwa zbiorczy projekt planu podległych im i nadzorowanych przez nich przedsiębiorstw w zakresie powierzchni użytków rolnych i powierzchni zasiewów ogółem, z wyszczególnieniem powierzchni zasiewów zbóż, ziemniaków, buraków cukrowych i warzyw, pogłowia bydła (z wyszczególnieniem pogłowia krów) i trzody chlewnej, produkcji zwierzęcej w zakresie żywca ogółem z wyszczególnieniem żywca bydlęcego i wieprzowego oraz mleka i żywca drobiowego. W tym samym zakresie ministrowie przekażą podstawowe wskaźniki z planów podległych im przedsiębiorstw właściwym do spraw rolnych organom prezydiów wojewódzkich rad narodowych.
5.
Zakres obowiązującej sprawozdawczości określają zarządzenia Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego i Ministra Finansów.
6.
Ministrowie przedstawiają projekty planów oraz sprawozdania Ministrowi Rolnictwa w terminach ustalonych odrębnymi przepisami.
§  5.
Niniejsze wytyczne uwzględniają podstawowe zasady związane z prowadzeniem pozaoperacyjnej gospodarki rolnej. Ministrowie resortowi w miarę potrzeby mogą uzupełnić wytyczne określeniem szczegółowych zasad racjonalnego prowadzenia pozaoperacyjnej gospodarki rolnej w przedsiębiorstwach podległych im bądź przez nich nadzorowanych.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024