Odpłatność za przewozy pracownicze przejmowane przez przedsiębiorstwa publicznego transportu samochodowego.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA KOMUNIKACJI
z dnia 2 sierpnia 1965 r.
w sprawie odpłatności za przewozy pracownicze przejmowane przez przedsiębiorstwa publicznego transportu samochodowego.

W związku z przepisami uchwały nr 359 Rady Ministrów z dnia 13 września 1961 r. w sprawie usprawnienia organizacji transportu samochodowego (Monitor Polski Nr 77, poz. 324) i uchwały nr 415 Rady Ministrów z dnia 6 października 1959 r. w sprawie podziału zadań przewozowych pomiędzy transportem kolejowym i transportem samochodowym (Monitor Polski Nr 96, poz. 508) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Zarządzenie określa jednolite warunki odpłatności za przewozy pracowników do pracy i z pracy, zwane w dalszym ciągu "przewozami pracowniczymi", wykonywane przez przedsiębiorstwa publicznego transportu samochodowego, a przejęte przez te przedsiębiorstwa od zakładów pracy i od przedsiębiorstw branżowego transportu samochodowego stosownie do przepisów uchwały nr 359 Rady Ministrów z dnia 13 września 1961 r. w sprawie usprawnienia organizacji transportu samochodowego (Monitor Polski Nr 77, poz. 324) oraz od kolei stosownie do przepisów uchwały nr 415 Rady Ministrów z dnia 6 października 1959 r. w sprawie podziału zadań przewozowych pomiędzy transportem kolejowym i transportem samochodowym (Monitor Polski Nr 96, poz. 508).
2.
Projekty programów (planów) przejmowania przewozów pracowniczych przez przedsiębiorstwa publicznego transportu samochodowego (ust. 1) na terenie poszczególnych województw opiniują właściwe wojewódzkie komisje związków zawodowych.
§  2.
Za korzystanie z przewozów pracowniczych pracownik ponosi opłatę w wysokości równej opłacie za miesięczny pracowniczy bilet kolejowy na daną odległość według taryfy obowiązującej w dniu 30 września 1959 r. Opłatę tę pracownik uiszcza zakładowi pracy.
§  3.
1.
Zakłady pracy zatrudniające pracowników korzystających z przewozów pracowniczych uiszczają przedsiębiorstwom publicznego transportu samochodowego (§ 1 ust. 1) wykonującym te przewozy opłaty ustalone za takie przewozy w taryfie przewozu osób i bagażu w komunikacji autobusowej międzymiastowej.
2.
Zakłady pracy pokrywają różnicę między opłatą taryfową za dany przewóz (ust. 1) a opłatą ponoszoną przez pracownika stosownie do przepisów § 2.
§  4.
Przepisy § 2 stosuje się również w razie wykonywania przewozów pracowniczych przez przedsiębiorstwa branżowego transportu samochodowego oraz przez zakłady pracy własnym taborem samochodowym do czasu przejęcia tych przewozów przez przedsiębiorstwa publicznego transportu samochodowego. W razie wykonywania przewozów pracowniczych przez przedsiębiorstwa branżowego transportu samochodowego mają odpowiednio zastosowanie przepisy § 3.
§  5.
1.
Przepisy zarządzenia nie naruszają uprawnień pracowników, przysługujących im na podstawie innych obowiązujących przepisów oraz układów zbiorowych pracy.
2.
Pracownicy, z wyjątkiem wymienionych w ust. 1, którzy w dniu wejścia w życie zarządzenia korzystają faktycznie z przewozów pracowniczych na warunkach korzystniejszych od ustalonych w niniejszym zarządzeniu, korzystają nadal z przewozów na tych warunkach przez okres dwóch lat od dnia wejścia w życie zarządzenia.
§  6.
Warunki odpłatności za przewozy pracownicze przejęte przez Wojewódzkie Przedsiębiorstwo Państwowej Komunikacji Samochodowej w Katowicach, Wojewódzkie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Katowicach oraz Miejskie Przedsiębiorstwa Komunikacyjne w Częstochowie i Bielsku-Białej, stosownie do przepisów uchwały nr 521 Komitetu Ekonomicznego Rady Ministrów z dnia 7 grudnia 1961 r. w sprawie przejmowania przez samochodowych przewoźników publicznych przewozów pracowniczych na terenie województwa katowickiego w latach 1962-1967, normują odrębne przepisy.
§  7.
Zarządzenie nie dotyczy odpłatności za przewozy pracownicze wykonywane w ramach regularnej komunikacji autobusowej, jeżeli pracownicy korzystający z tych przewozów nie korzystali poprzednio z przewozów do pracy i z pracy, wykonywanych przez zakłady pracy własnym taborem samochodowym lub przez przedsiębiorstwa branżowego transportu samochodowego albo przez kolej.
§  8.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Środowisko psychologów i psychoterapeutów bez prawa do opiniowania projektu ustawy?

Przedstawiciele środowiska psychologów i psychoterapeutów wskazują na ograniczanie możliwości przedstawiania przez nich opinii do rządowego projektu ustawy o zawodzie psychologa oraz samorządzie zawodowym psychologów, nad którym pracuje sejmowa podkomisja nadzwyczajna. Może to wywoływać poczucie deficytu demokracji, zwłaszcza gdy procedowane regulacje dotyczą konkretnych zawodów i grup społecznych, a tym samym także praw i obowiązków osób do nich należących.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1965.41.235

Rodzaj: Zarządzenie
Tytuł: Odpłatność za przewozy pracownicze przejmowane przez przedsiębiorstwa publicznego transportu samochodowego.
Data aktu: 02/08/1965
Data ogłoszenia: 11/08/1965
Data wejścia w życie: 11/08/1965