Organizacja i zadania służby inwestycyjnej w państwowych jednostkach organizacyjnych.

ZARZĄDZENIE
PRZEWODNICZĄCEGO KOMISJI PLANOWANIA PRZY RADZIE MINISTRÓW
z dnia 27 lipca 1965 r.
w sprawie organizacji i zadań służby inwestycyjnej w państwowych jednostkach organizacyjnych.

W celu dostosowania organizacji, zakresu działania i zadań służb inwestycyjnych do aktualnych zasad realizacji inwestycji, na podstawie art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 25 lutego 1964 r. o zmianach w organizacji i zakresie działania naczelnych organów administracji państwowej w dziedzinie budownictwa i planowania przestrzennego (Dz. U. Nr 8, poz. 49) zarządza się, co następuje:

I.

Przepisy ogólne.

§  1.
1.
Przepisy zarządzenia dotyczą państwowych jednostek organizacyjnych prowadzących oraz nadzorujących działalność inwestycyjną, zwanych w dalszym ciągu "jednostkami organizacyjnymi".
2.
Przepisy dotyczące nadzoru nad robotami budowlanymi mają również odpowiednie zastosowanie do budowlanych remontów kapitalnych.
§  2.
Zainteresowani ministrowie (kierownicy centralnych urzędów) mogą w uzasadnionych wypadkach dostosować w niezbędnym zakresie przepisy niniejszego zarządzenia do potrzeb i specyficznych warunków działania podległych i nadzorowanych jednostek organizacyjnych. Zarządzenia resortowe, odbiegające od zasad określonych niniejszym zarządzeniem, wydawane są w porozumieniu z Przewodniczącym Komisji Planowania przy Radzie Ministrów.
§  3.
Zobowiązuje się kierowników jednostek organizacyjnych do usprawnienia działalności podległej służby inwestycyjnej, w szczególności przez:
1)
zapewnienie pełnego przestrzegania obowiązujących warunków przygotowania inwestycji do realizacji, zasady prawidłowej wyceny kosztów inwestycji oraz zasady efektywności ekonomicznej inwestycji w fazie przygotowania i realizacji,
2)
zaostrzenie kryteriów odbioru obiektów (robót), ze szczególnym uwzględnieniem jakości wykonywanych robót, terminowości wykonania oraz nie przekraczania zatwierdzonych kosztów budowy,
3)
stosowanie w maksymalnym zakresie zasady jednorazowego rozliczania obiektów w budownictwie powszechnym oraz stopniowe przechodzenie na rozliczanie kilkufazowe obiektów w budownictwie przemysłowym i specjalistycznym - w miarę rozwoju tych zasad rozliczeń,
4)
stosowanie przy zawieraniu umów o roboty budowlane w maksymalnym zakresie zasady generalnego wykonawstwa, a także - w miarę rozwijania się instytucji generalnego dostawcy - szerokie wprowadzanie w budownictwie przemysłowym zasady generalnych dostaw.
§  4. 1
1.
Inwestor państwowy zobowiązany jest zapewnić prawidłowy nadzór nad realizacją inwestycji, a w szczególności nad robotami budowlanymi oraz montażem maszyn i urządzeń inwestycyjnych w formie:
1)
sprawowania nadzoru we własnym zakresie,
2)
powierzania nadzoru w trybie obowiązujących przepisów uprawnionym jednostkom organizacyjnym.
2.
W razie przekazania funkcji nadzoru inwestorskiego generalnemu wykonawcy (generalnemu dostawcy) inwestor obowiązany jest dopilnować, aby w umowie z generalnym wykonawcą zostały uwzględnione te wszystkie czynności inspektora nadzoru inwestorskiego, zawarte w załączniku nr 3 do zarządzenia, których wykonanie przejmuje organ kontroli wewnętrznej generalnego wykonawcy.
3.
Generalny wykonawca, który zgodnie z umową przejął funkcję nadzoru inwestorskiego, obowiązany jest zapewnić ścisłą współpracę własnych organów kontroli z inwestorem. Współpraca ta polegać powinna w szczególności na:
1)
uwzględnieniu przy nadzorze nad robotami opinii i uwag upoważnionych przedstawicieli inwestora, zamieszczonych w dzienniku budowy w wyniku przeprowadzonej lustracji realizacji inwestycji,
2)
przesyłaniu inwestorowi kopii skierowanych do właściwego organu państwowego nadzoru budowlanego zawiadomień o stwierdzonych przez organy kontroli wewnętrznej wypadkach naruszenia w toku budowy przepisów budowlanych lub obowiązujących zasad bezpieczeństwa obiektu w trakcie budowy oraz o innych nieprawidłowościach i uchybieniach technicznych, które stanowiłyby naruszenie ogólnie obowiązujących zasad realizacji obiektów budowlanych.
4.
W zakresie inwestycji przemysłowych, polegających głównie na dostawach i montażu maszyn i urządzeń, zainteresowane jednostki inwestorskie powinny zlecić całokształt funkcji koordynacji i nadzoru nad realizacją tych inwestycji generalnym dostawcom maszyn i urządzeń, wyznaczonym decyzją właściwych ministrów do przyjmowania takich zleceń.
§  5. 2
W razie zawarcia umowy z generalnym wykonawcą o rozszerzony zakres generalnego wykonawstwa, zgodnie z zarządzeniem nr 12 Prezesa Rady Ministrów z dnia 19 stycznia 1968 r. w sprawie generalnego wykonawstwa inwestycji przemysłowych i specjalnych (Dz. Bud. Nr 1, poz. 1), na podstawie której generalny wykonawca obejmuje zakresem czynności generalnego wykonawstwa organizację i koordynację rozszerzonego nadzoru i kontroli nad wykonywaniem robót, w tym i nadzór inwestorski, czynności inwestora na terenie budowy ograniczają się do:
1)
przekazania placu budowy,
2)
okresowych kontroli jakości robót oraz jakości stosowanych materiałów,
3)
dokonywania zgodnie z umową odbiorów części obiektów i robót poza obiektem,
4)
nadzoru nad przeprowadzeniem rozruchu technologicznego,
5)
dokonania odbioru końcowego zakończonych obiektów, robót poza obiektem i skontrolowania usunięcia wad ujawnionych w okresie rękojmi za wady.

II.

Zadania służb inwestycyjnych.

§  6.
1.
Służba inwestycyjna wykonuje czynności jednostki organizacyjnej związane z działalnością inwestycyjną i oceną projektów inwestycji.
2.
Szczegółowe zadania i zakres działania służby inwestycyjnej ustalają kierownicy jednostek organizacyjnych w zależności od zakresu, charakteru, warunków i rozmiarów działalności inwestycyjnej, na podstawie "Wytycznych w sprawie zadań oraz zakresu działania służby inwestycyjnej", stanowiących załącznik nr 1 do zarządzenia, oraz "Wytycznych w sprawie zakresu obowiązków inspektorów nadzoru inwestorskiego w budownictwie", stanowiących załącznik nr 3 do zarządzenia.

III.

Organizacja służb inwestycyjnych.

§  7.
1.
Formy organizacyjne służby inwestycyjnej jednostek organizacyjnych, prowadzących oraz nadzorujących działalność inwestycyjną, powinny być dostosowane do rodzaju i warunków działalności inwestycyjnej oraz rozmiarów tej działalności.
2.
Ustala się następujące formy organizacyjne służby inwestycyjnej w jednostkach organizacyjnych, prowadzących działalność inwestycyjną:
1)
w zakresie inwestycji jednostek produkcyjnych:
a)
przedsiębiorstwo w budowie - dla inwestycji produkcyjnych, których eksploatacja przewidziana jest w formie odrębnych przedsiębiorstw,
b)
właściwe przedmiotowo komórki organizacyjne przedsiębiorstw - dla inwestycji przedsiębiorstw czynnych,
c)
właściwe przedmiotowo komórki organizacyjne nadrzędnej jednostki organizacyjnej (zjednoczenia, prezydium rady narodowej, ministerstwa) lub wyznaczonej przez nią podległej jednostki organizacyjnej - dla inwestycji przeznaczonych dla mających powstać przedsiębiorstw, jeżeli utworzenie przedsiębiorstwa w budowie bądź zarządu inwestycji produkcyjnych jest gospodarczo nie uzasadnione,
d)
zarząd inwestycji produkcyjnych - powoływany w gospodarczo uzasadnionych wypadkach przy zjednoczeniach i jednostkach równorzędnych w celu realizacji inwestycji produkcyjnych dla danej gałęzi gospodarki narodowej oraz wspólnych inwestycji produkcyjnych o charakterze międzybranżowym;
2)
w zakresie inwestycji jednostek nieprodukcyjnych:
a)
właściwe przedmiotowo komórki organizacyjne jednostki organizacyjnej, będącej przyszłym użytkownikiem realizowanej inwestycji i dysponentem środków finansowych,
b)
właściwe przedmiotowo komórki organizacyjne jednostki nadrzędnej nad przyszłym użytkownikiem (zjednoczenia, prezydium rady narodowej, ministerstwa) lub wyznaczonej przez nią podległej jednostki organizacyjnej - w razie niemożności wskazania przyszłego użytkownika realizowanej inwestycji,
c)
zarząd inwestycji nieprodukcyjnych - w zakresie inwestycji nieprodukcyjnych, polegających na budowie wielkich obiektów lub zespołów obiektów (np. kompleksowe inwestycje wodne, budowa zespołów gmachów administracyjnych, dużych teatrów, zespołów gmachów szpitalnych, zespołów gmachów szkół wyższych itp.),
d)
dyrekcje inwestycji miejskich (dotychczasowe dyrekcje budowy osiedli robotniczych) - w zakresie inwestycji o charakterze miejskim;
3)
w zakresie inwestycji rolniczych i wodnych melioracji:
a)
dyrekcje budownictwa rolniczego i terenowe inspektoraty budownictwa rolniczego - dla inwestycji rolniczych jednostek organizacyjnych podległych i nadzorowanych przez Ministra Rolnictwa,
b)
wojewódzkie zarządy wodnych melioracji oraz powiatowe inspektoraty wodnych melioracji - dla inwestycji w dziedzinie wodnych melioracji.
3.
Szczegółowe formy organizacji służb inwestycyjnych ustalają kierownicy właściwych jednostek organizacyjnych na podstawie "Wytycznych w sprawie ramowych zasad organizacji służby inwestycyjnej", stanowiących załącznik nr 2 do zarządzenia.
§  8.
1.
Jednostki organizacyjne, za zgodą jednostki nadrzędnej, mogą w gospodarczo uzasadnionych wypadkach powierzać niektóre czynności służby inwestycyjnej w zakresie inwestycji produkcyjnych innym jednostkom organizacyjnym.
2.
W zakresie inwestycji nieprodukcyjnych o charakterze miejskim, inwestycji rolniczych jednostek podległych i nadzorowanych przez Ministra Rolnictwa, inwestycji w dziedzinie melioracji i elektryfikacji wsi, a także - w gospodarczo uzasadnionych wypadkach - innych inwestycji nieprodukcyjnych jednostki organizacyjne będące inwestorami powierzają realizację tych zadań jednostkom uprawnionym do powierniczego wykonywania obowiązków inwestora państwowego.

IV.

Zespoły ekspertów i komisje oceny projektów inwestycyjnych.

§  9-11. 3
(uchylone).

V.

Przepisy przejściowe i końcowe.

§  12.
1.
Zasady wynagradzania i premiowania pracowników służby inwestycyjnej oraz przyznawania nagród regulują odrębne przepisy.
2. 4
Do czasu wejścia w życie nowych przepisów w sprawie zasad wynagradzania pracowników służby inwestycyjnej prezydia właściwych rad narodowych mogą tworzyć na dotychczasowych zasadach fundusz nagród dla inspektorów nadzoru oraz innych pracowników dyrekcji inwestycji miejskich, odpowiedzialnych za przygotowanie i realizację inwestycji.
§  13.
Centralne związki spółdzielcze dostosują w niezbędnym zakresie formy organizacyjne i zadania służby inwestycyjnej spółdzielczości do zasad ustalonych niniejszym zarządzeniem.
§  14.
Z dniem wejścia w życie zarządzenia tracą moc dotychczasowe przepisy w zakresie unormowanym niniejszym zarządzeniem.
§  15.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  Nr 1.

WYTYCZNE W SPRAWIE ZADAŃ ORAZ ZAKRESU DZIAŁANIA SŁUŻBY INWESTYCYJNEJ

I.

Zasady ogólne.

§  1.
1.
Służba inwestycyjna jednostek organizacyjnych prowadzących i nadzorujących działalność inwestycyjną realizuje zadania w dziedzinie inwestycji w sposób zapewniający najlepsze wyniki gospodarcze i efekty ekonomiczne inwestycji, przestrzegając we wszystkich fazach przygotowania i realizacji inwestycji zasady kompleksowości i koncentracji, koordynacji branżowej i terenowej, właściwego udokumentowania i uzasadnienia celowości gospodarczej, ekonomicznej efektywności inwestycji, terminowości oddawania inwestycji do użytku, maksymalnej oszczędności kosztów inwestycji oraz innych czynników optymalizacji efektów.
2.
Kierownicy jednostek organizacyjnych powinni zapewnić w zakresie odpowiednim do rodzaju i rozmiarów działalności inwestycyjnej danej jednostki organizacyjnej (podległych jednostek organizacyjnych) realizację przez służbę inwestycyjną wszystkich zadań, zapewniających planową realizację inwestycji.
§  2.
Dla zapewnienia optymalnej efektywności przedsięwzięć inwestycyjnych służba inwestycyjna poszczególnych jednostek organizacyjnych, powiązanych ze sobą bezpośrednią współpracą gospodarczą w ramach porozumień branżowych, kooperacji itp., ma obowiązek współdziałania na odcinku realizacji przedsięwzięć inwestycyjnych, wchodzących w zakres wspólnych zainteresowań.

II.

Zadania służby inwestycyjnej jednostek organizacyjnych prowadzących działalność inwestycyjną.

A.

Zadania w zakresie programowania.

§  3.
1.
Służba inwestycyjna uczestniczy w programowaniu inwestycji w zakresie ustalonym odrębnymi przepisami, odpowiednio do wewnętrznego podziału zadań na tym odcinku między zainteresowanymi komórkami organizacyjnymi danej jednostki.
2.
Służba inwestycyjna opracowuje wnioski, wynikające z prac analitycznych, pozwalające na usprawnienie procesów inwestycyjnych i wzrost ich efektywności.

B.

Zadania w zakresie planowania.

§  4.
1.
Służba inwestycyjna, stosownie do swego zakresu działania, opracowuje perspektywiczne, wieloletnie, dwuletnie i roczne plany inwestycyjne według zasad, trybu i układów organizacyjnych ustalonych we właściwych przepisach, wytycznych i instrukcjach.
2.
Plany inwestycyjne powinny być oparte na programach rozwoju danych jednostek organizacyjnych oraz ściśle powiązane z perspektywicznymi, wieloletnimi i rocznymi planami gospodarczymi (produkcji, usług itp.) oraz planami rozwoju techniki.
§  5.
W fazie opracowywania projektów planów inwestycyjnych służba inwestycyjna obowiązana jest zapewnić pełną realność planowanych inwestycji, a w szczególności:
1)
przestrzegać zasady koncentracji inwestycji i obowiązujących warunków rozpoczynania nowych inwestycji z uwzględnieniem priorytetu inwestycji kontynuowanych,
2)
przestrzegać zasady prawidłowego opracowania planów rzeczowych inwestycji pod względem zapewnienia dostaw maszyn i urządzeń inwestycyjnych, wykonawstwa robót budowlanych i zabezpieczenia innych czynników sprawnej realizacji inwestycji,
3)
uwzględniać w projektach planów zasadę kompleksowości inwestycji oraz zasady koordynacji branżowej i terenowej inwestycji,
4)
przestrzegać prawidłowego udokumentowania i uzasadnienia wyceny kosztów inwestycji oraz powiązania nakładów na poszczególne inwestycje z obowiązującymi wskaźnikami jednostkowymi kosztów inwestycji, a także prawidłowego podziału nakładów inwestycyjnych na poszczególne lala w powiązaniu z obowiązującymi cyklami budowy,
5)
zapewnić konieczną dokumentację prawną i projektową niezbędną dla włączenia poszczególnych inwestycji do planu, zarówno w zakresie inwestycji kontynuowanych, jak i inwestycji nowo rozpoczynanych.

C.

Zadania w zakresie organizowania procesów inwestycyjnych.

§  6.
Do zadań służby inwestycyjnej w zakresie organizowania procesów inwestycyjnych należy:
1)
opracowywanie wniosków i uzyskanie zatwierdzania lokalizacji ogólnej i szczegółowej, zapewnienie dla inwestycji właściwego terenu (działki) oraz załatwienie spraw związanych z przejęciem nieruchomości i terenów pod zabudowę,
2)
opracowywanie danych wyjściowych do projektowania na podstawie założeń generalnych, a w razie ich braku - na podstawie odpowiednich programowych opracowań zastępczych,
3)
zapewnienie zbadania stanu technicznego i oceny przydatności obiektów budowlanych przeznaczonych do odbudowy, przebudowy i rozbudowy,
4)
zapewnienie terminowego sporządzania dokumentacji inwestycyjnej, dążąc w tym zakresie do wyboru najbardziej ekonomicznych rozwiązań, uwzględniając m. in.:
a)
wprowadzanie nowoczesnych i ekonomicznych rozwiązań technologicznych, optymalnie wydajnych maszyn i urządzeń z uwzględnieniem możliwości ograniczenia importu w zakresie maszyn, surowców i półfabrykatów dla przyszłej produkcji,
b)
zmniejszenie zakresu robót budowlanych przez ograniczenie obudowy, wyeliminowanie przerostów kubaturowych, stosowanie lekkich konstrukcji itp.,
c)
wykorzystanie, zgodnie z zasadą oszczędnej zabudowy (zagospodarowania terenów), istniejących możliwości zmniejszenia powierzchni terenów zakładów przemysłowych, osiedli mieszkaniowych i obiektów usługowych przez zwiększenie wskaźnika zabudowy, scalenie budynków, ograniczenie obiektów pomocniczych i usługowych, sieci energetycznych, komunikacji i innych (bocznice kolejowe, uzbrojenie itp.), a także możliwości budowy wspólnych obiektów, w szczególności dla sąsiadujących ze sobą zakładów,
d)
wykorzystanie, w uzgodnieniu z wykonawcą możliwości przejściowego użytkowania w czasie trwania budowy niektórych obiektów jako tymczasowych urządzeń budowy,
5)
zapewnienie przestrzegania w umowach o prace projektowe obowiązujących cykli projektowania,
6)
współpraca z komórkami i jednostkami właściwymi do spraw oceny projektów inwestycyjnych,
7)
przygotowanie inwestycji do realizacji z punktu widzenia zapewnienia wykonawstwa robót budowlanych oraz zaopatrzenia inwestycji w maszyny, urządzenia i materiały, które zgodnie z obowiązującymi przepisami dostarcza inwestor,
8)
organizowanie wykonawstwa inwestycyjnego systemem gospodarczym i zapewnienie dostaw materiałów dla tych robót,
9)
przygotowywanie zgodnie z obowiązującymi przepisami umów o roboty budowlane, o dostawę maszyn i urządzeń inwestycyjnych i materiałów specjalnych oraz zapewnienie sprawnej realizacji tych umów,
10)
zorganizowanie nadzoru inwestorskiego, odbiorów częściowych i końcowych obiektów i zadań inwestycyjnych oraz przygotowywanie oddania inwestycji do użytku (eksploatacji).
§  7.
Obowiązkiem służby inwestycyjnej jest właściwe przygotowanie oraz zapewnienie prawidłowej i rytmicznej realizacji inwestycji zgodnie z projektem, na którego podstawie dana inwestycja została włączona do planu inwestycyjnego. Dotyczy to w szczególności zakresu rzeczowego, kosztu i cykli budowy prowadzonych inwestycji. W tym celu służba inwestycyjna obowiązana jest przeprowadzać okresowe analizy przebiegu realizacji inwestycji oraz opracowywać na tej podstawie wnioski i podejmować działania zmierzające do usprawnienia realizacji inwestycji.
§  8.
W przedsiębiorstwach produkcyjnych w budowie (zakładach, wydziałach w budowie) właściwe przedmiotowo komórki organizacyjne wykonują zadania służby inwestycyjnej związane z przygotowaniem obiektów do eksploatacji, a w szczególności:
1)
organizują czynności związane ze sprawdzeniem montażu urządzeń dla celów eksploatacji oraz przystosowaniem terenu zakładu do podjęcia eksploatacji,
2)
organizują zaplecze usługowe zakładu (wydziału itp.),
3)
opracowują schemat organizacyjny i regulamin organizacyjny zakładu oraz przygotowują jego obsadę,
4)
organizują czynności związane z przysposobieniem pracowników do pracy w zakładzie i w razie potrzeby przeprowadzają ich szkolenie,
5)
przeprowadzają bądź zapewniają i nadzorują przeprowadzenie rozruchu technologicznego, prób w zakresie uruchomienia, regulacji i zsynchronizowania ruchu próbnego maszyn, urządzeń i obiektów,
6)
przygotowują, w uzgodnieniu z użytkownikiem, w razie potrzeby plan eksploatacji wstępnej.

D.

Zadania w zakresie nadzoru inwestorskiego nad realizacją obiektów inwestycyjnych.

§  9.
1.
Służba inwestycyjna zobowiązana jest zapewnić prawidłowy nadzór inwestorski nad robotami budowlanymi oraz montażem maszyn i urządzeń inwestycyjnych.
2. 5
Nadzór inwestorski powinien w szczególności zapewnić:
1)
podejmowanie przez inwestora w czasie realizacji inwestycji decyzji dotyczących zagadnień technicznych, ekonomicznych i użytkowych inwestycji w ramach projektu budowlanego i obowiązujących przepisów,
2)
koordynację działalności częściowych wykonawców - w razie braku generalnego wykonawcy, oraz koordynację robót wykonywanych systemem gospodarczym z robotami wykonywanymi przez generalnego wykonawcę,
3)
zgodność wykonywania inwestycji z zatwierdzoną dokumentacją projektową i kosztorysami oraz warunkami technicznymi wykonania i odbioru robót budowlanych i montażowych, normami państwowymi, warunkami pozwolenia na budowę, a także zasadami współczesnej wiedzy technicznej,
4)
kontrolę właściwej jakości wykonywanych robót budowlanych i montażowych,
5)
zgodność wykonania robót z umową oraz ustalonymi z wykonawcą, na podstawie obowiązujących normatywów cykli budowy, terminami wykonania robót,
6)
prawidłowość ustalania wynagrodzeń za wykonane roboty zgodnie z umową i obowiązującymi przepisami o rozliczeniach.
3.
W celu zapewnienia prawidłowości przebiegu procesów inwestycyjnych służba inwestycyjna zobowiązana jest do stosowania wobec kontrahentów, nie wywiązujących się z warunków umowy, odpowiednich sankcji za niedotrzymywanie umownych terminów, niewłaściwą jakość wykonywanych robót, dostaw i usług itp. zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami.
§  10.
1.
Inwestor państwowy sprawuje nadzór inwestorski:
1)
przez pracowników własnych,
2)
w drodze zlecenia w trybie obowiązujących przepisów określonych czynności nadzoru:
a)
jednostkom projektowym (biuro projektów, pracownia, terenowy zespół usług projektowych), łącząc w miarę możności nadzór inwestorski z nadzorem autorskim,
b)
służbom inwestycyjnym jednostek organizacyjnych, uprawnionych do przyjmowania tych zleceń.
2.
W wyjątkowo uzasadnionych wypadkach niemożności zapewnienia nadzoru w trybie przewidzianym w ust. 1 inwestor państwowy może - za zgodą jednostki nadrzędnej - wykonywanie określonych czynności nadzoru w zakresie robót specjalistycznych zlecać osobom fizycznym posiadającym odpowiednie uprawnienia budowlane.
§  11.
Zakres obowiązków inspektora nadzoru inwestorskiego ustala inwestor na podstawie "Wytycznych w sprawie zakresu obowiązków inspektorów nadzoru inwestorskiego w budownictwie", stanowiących załącznik nr 3 do zarządzenia.
§  12.
1.
Jednostki organizacyjne, wykonujące funkcje inwestora państwowego w trybie zastępstwa inwestycyjnego, nie będące przyszłymi użytkownikami inwestycji, obowiązane są współdziałać w trakcie realizacji inwestycji z przedstawicielami przyszłych użytkowników.
2.
Przy wykonywaniu funkcji inwestora w zakresie inwestycji mieszkaniowych zainteresowane jednostki organizacyjne obowiązane są współdziałać ponadto z administracją, która ma objąć wykonane obiekty, oraz ze społecznymi organizacjami reprezentującymi przyszłych lokatorów.
§  13.
1.
Służba inwestycyjna inwestora państwowego w uzasadnionych wypadkach zapewnia w trybie obowiązujących przepisów sprawowanie nadzoru autorskiego w zakresie realizowanych robót budowlanych i montażowych.
2.
Jeżeli jednostka projektowa będąca autorem projektu nie pełni nadzoru inwestorskiego, zobowiązana jest ona do pełnienia na zlecenie inwestora nadzoru autorskiego za wynagrodzeniem, ustalonym zgodnie z obowiązującymi przepisami. Odrębne wynagrodzenie za nadzór autorski nie przysługuje w razie pełnienia przez przedstawiciela właściwej jednostki projektowej nadzoru inwestorskiego.
3.
Przekazywanie wniosków nadzoru autorskiego pod adresem wykonawcy budowy powinno odbywać się w uzgodnieniu lub za pośrednictwem inspektora nadzoru.
4.
Przy drobnych lub nieskomplikowanych robotach inwestycyjnych oraz przy realizacji projektów typowych nie podlegających poważniejszej adaptacji należy zrezygnować z nadzoru autorskiego lub ustalić, stosownie do potrzeb, ograniczony nadzór aktorski. Decyzje w tych sprawach podejmuje inwestor przy zawieraniu umowy o prace projektowe.

E.

Zadania w zakresie finansowania i rozliczeń inwestycji.

§  14.
Służba inwestycyjna opracowuje wnioski w sprawie zapewniania odpowiednich limitów nakładów i środków finansowych na realizację inwestycji.
§  15. 6
1.
Służba inwestycyjna organizuje prace związane z bieżącym i końcowym rozliczeniem realizowanych inwestycji. W szczególności służba inwestycyjna dokonuje rozliczeń z wykonania zadania inwestycyjnego i osiągniętych w wyniku zrealizowanych inwestycji efektów gospodarczych oraz przeprowadza analizy pozwalające na ocenę wykonanych inwestycji pod względem ekonomicznym i użytkowym.
2.
Rozliczenie powinno być przygotowane przez służbę inwestycyjną w porozumieniu z generalnym wykonawcą oraz z kierującym biurem projektów przed terminem oddania do użytku zadania inwestycyjnego, zgodnie z zarządzeniem Przewodniczącego Komisji Planowania przy Radzie Ministrów z dnia 29 lipca 1966 r. w sprawie rozliczania się z zakończonych i oddawanych do użytku inwestycji (Monitor Polski Nr 41, poz. 208).

III.

Zadania służby inwestycyjnej jednostek organizacyjnych nadzorujących działalność inwestycyjną (ministerstw, centralnych urzędów, rad narodowych, zjednoczeń i jednostek równorzędnych).

§  16.
Służba inwestycyjna jednostek organizacyjnych nadzorujących działalność inwestycyjną prowadzi w ramach ogólnie obowiązujących przepisów i wytycznych politykę inwestycyjną, zgodnie z potrzebami danej organizacji gospodarczej (zjednoczenia, gałęzi gospodarki narodowej, resortu itp.) oraz nadzorowanych jednostek organizacyjnych, wykonując w szczególności następujące zadania:
1)
współudział w programowaniu inwestycji danych organizacji gospodarczych (branż, gałęzi gospodarki narodowej),
2)
zbiorcze planowanie inwestycji podległych (nadzorowanych) jednostek organizacyjnych,
3)
współudział w prowadzeniu kompleksowych badań z zakresu efektywności inwestycji, w związku z prowadzonymi przez nadzorowane jednostki organizacyjne przedsięwzięciami inwestycyjnymi,
4)
czynności związane z uruchomieniem w trybie obowiązujących przepisów odpowiednich limitów nakładów na inwestycje nadzorowanych jednostek organizacyjnych,
5)
nadzór i kontrolę całokształtu działalności inwestycyjnej podległych jednostek organizacyjnych w trybie i na zasadach ogólnie obowiązujących,
6)
prowadzenie zbiorczej sprawozdawczości z realizacji procesów inwestycyjnych podległych jednostek organizacyjnych.
§  17.
Przedstawiciele służby inwestycyjnej, a także inni pracownicy jednostek organizacyjnych nadzorujących działalność inwestycyjną uprawnieni są w trybie obowiązujących przepisów, na podstawie upoważnienia kierownictwa danej jednostki organizacyjnej, do wstępu na budowy prowadzone przez nadzorowane jednostki organizacyjne oraz do wpisywania do dziennika budowy uwag i spostrzeżeń dotyczących danej budowy.
§  18.
W zakresie realizacji przez jednostki organizacyjne nadzorujące działalność inwestycyjną własnych inwestycji mają odpowiednie zastosowanie przepisy niniejszych wytycznych dotyczące jednostek organizacyjnych prowadzących działalność inwestycyjną.

ZAŁĄCZNIK  Nr 2.

WYTYCZNE W SPRAWIE RAMOWYCH ZASAD ORGANIZACJI SŁUŻBY INWESTYCYJNEJ

I.

Przedsiębiorstwo w budowie.

§  1.
1.
Przedsiębiorstwo w budowie może być utworzone dla inwestycji o charakterze produkcyjnym, której eksploatacja przewidziana jest w formie odrębnego przedsiębiorstwa.
2.
Utworzenie przedsiębiorstwa w budowie może nastąpić po zatwierdzeniu projektu wstępnego i włączeniu inwestycji do planu. W wypadkach uzasadnionych warunkami i zakresem inwestycji, w szczególności w celu zapewnienia właściwej koordynacji działań związanych z opracowaniem projektu i przygotowaniem inwestycji do realizacji, przedsiębiorstwo w budowie może być utworzone w fazie przygotowania projektu wstępnego danej inwestycji. Do czasu utworzenia przedsiębiorstwa w budowie funkcję inwestora oraz pozostałe czynności na odcinku programowania, planowania i przygotowania inwestycji, wchodzące w zakres działania służby inwestycyjnej, wykonuje jednostka nadrzędna lub wyznaczona przez nią jednostka organizacyjna.
3.
Przedsiębiorstwo w budowie tworzy się na podstawie przepisów o tworzeniu przedsiębiorstw państwowych. Nazwa przedsiębiorstwa powinna określać przedmiot działalności z dodaniem wyrazów "w budowie". Siedziba przedsiębiorstwa w budowie powinna znajdować się w miejscu realizowanej inwestycji.
§  2.
1.
Do zakresu działania przedsiębiorstwa w budowie należy wykonywanie zadań związanych z planowaniem, realizacją rzeczową i finansową inwestycji, przygotowaniem powstałych w wyniku inwestycji obiektów do eksploatacji oraz ich uruchomieniem.
2.
Akt o utworzeniu przedsiębiorstwa w budowie powinien określać:
1)
zakres działania i zadania przedsiębiorstwa,
2)
warunki, po których spełnieniu nastąpi przekształcenie przedsiębiorstwa w budowie w czynne przedsiębiorstwo eksploatacyjne.
§  3.
1.
Dla dużych inwestycji o złożonym procesie produkcyjnym, wymagających specjalnych prac technologicznych, konstrukcyjnych lub projektowo-konstrukcyjnych, przedsiębiorstwo w budowie może utworzyć biuro (pracownię) technologiczno-konstrukcyjne. Zadaniem tego biura (pracowni) jest przygotowanie dokumentacji dla przyszłej produkcji, opracowanie konstrukcji nietypowych urządzeń technicznych oraz prowadzenie prac badawczych dla przyszłej produkcji.
2.
Biuro (pracownia) technologiczno-konstrukcyjne może w uzasadnionych wypadkach wykonywać również prace w zakresie dokumentacji projektowej dotyczącej realizacji inwestycji, a w szczególności prace związane z uzupełnieniem dokumentacji w trakcie realizacji budowy oraz z dostosowaniem projektów do konkretnych materiałowo-technicznych warunków prowadzenia robót na danej budowie.
3.
Przedsiębiorstwo w budowie może w gospodarczo uzasadnionych wypadkach tworzyć własne brygady wykonawstwa budowlanego w celu wykonania sposobem gospodarczym określonego zakresu robót.
§  4.
1.
W ciągu miesiąca od powołania przedsiębiorstwa w budowie przedsiębiorstwo to powinno opracować:
1)
plan działalności na okres do planowanego terminu przekształcenia w czynne przedsiębiorstwo eksploatacyjne,
2)
plan działalności na dany rok kalendarzowy.
2.
W części finansowej planów powinny być wyodrębnione wydatki rzeczowe inwestycji, w tym również wydatki związane z uruchomieniem zakładu oraz wydatki ogólno-administracyjne.
3.
Przed uruchomieniem zakładu przedsiębiorstwo w budowie w razie potrzeby opracowuje plan eksploatacji wstępnej zakładu.
4.
Plany działalności przedsiębiorstwa w budowie, jak również plan eksploatacji wstępnej zatwierdzane są w trybie obowiązujących przepisów.
§  5.
1.
Finansowanie działalności inwestycyjnej, w tym również wydatków ogólno-administracyjnych przedsiębiorstwa w budowie, następuje ze środków inwestycyjnych w ramach środków określonych w dokumentacji (zbiorcze zestawienie kosztów budowy).
2.
Dla ustalenia wysokości kwoty wydatków ogólno-administracyjnych na dany rok budowy przedsiębiorstwo w budowie załącza do projektu planu finansowego preliminarz wydatków. Wysokość wydatków ogólno-administracyjnych wraz z planem finansowym podlega przed zatwierdzeniem szczegółowej analizie przez jednostkę nadrzędną z punktu widzenia zasadności tych wydatków.
§  6.
1.
Preliminarz wydatków ogólno-administracyjnych i plan finansowy przedsiębiorstwa w budowie powinny być powiązane z zatwierdzonymi dla danego przedsiębiorstwa wskaźnikami zatrudnienia i funduszu płac w ramach limitu funduszu płac przewidzianego na dany rok w narodowym planie gospodarczym.
2.
Wydatki osobowe przedsiębiorstwa w budowie, ponoszone ze środków na rozruch i szkolenie załogi przedsiębiorstwa, powinny być planowane i realizowane w trybie obowiązujących przepisów, w ramach ustalonego dla danego przedsiębiorstwa limitu funduszu płac.
§  7.
Wydatki ogólno-administracyjne przedsiębiorstwa w budowie związane z działalnością inwestycyjną obciążają:
1)
w okresie działania przedsiębiorstwa w budowie - środki inwestycyjne,
2)
po przekształceniu przedsiębiorstwa w budowie w czynne przedsiębiorstwo działające na zasadach rozrachunku gospodarczego - środki obrotowe przedsiębiorstwa.
§  8.
Właściwy minister (prezydium właściwej rady narodowej), który powołał przedsiębiorstwo w budowie, przekształca je z chwilą spełnienia warunków, o których mowa w § 2 ust. 2 pkt 2, w czynne przedsiębiorstwo eksploatacyjne.

II.

Służba inwestycyjna czynnych przedsiębiorstw, zakładów i innych jednostek organizacyjnych.

§  9.
1.
W czynnych przedsiębiorstwach, zakładach i innych jednostkach organizacyjnych, w których inwestycje polegają na rozbudowie poszczególnych wydziałów lub uzupełnieniu ich wyposażenia technicznego, budowie dodatkowych obiektów, rozbudowie obiektów istniejących bądź na uzupełnieniu wyposażenia w środki trwałe - służbę inwestycyjną wykonują właściwe przedmiotowo komórki organizacyjne.
2.
Służba inwestycyjna czynnych przedsiębiorstw, zakładów i innych jednostek organizacyjnych powinna być zorganizowana w zakresie odpowiadającym potrzebom na odcinku działalności inwestycyjnej danej jednostki organizacyjnej, tj. bądź w formie wydzielonych komórek organizacyjnych i stanowisk pracy, bądź w formie funkcji wykonywanych przez przedmiotowo właściwe komórki i stanowiska pracy danej jednostki organizacyjnej.
3.
Koszty, związane z wykonywaniem służby inwestycyjnej przez właściwe przedmiotowo komórki i stanowiska pracy w przedsiębiorstwach, zakładach i innych jednostkach organizacyjnych na rozrachunku gospodarczym pokrywane są ze środków obrotowych, a w jednostkach budżetowych - ze środków budżetowych.
§  10.
1.
W czynnych przedsiębiorstwach produkcyjnych, w których budowane są nowe zakłady lub wydziały produkcyjne albo pomocniczo-produkcyjne bądź oddziały eksploatacyjne, stanowiące zasadnicze rozszerzenie działalności przedsiębiorstw, może być utworzona komórka ruchowa w budowie (zakład, wydział, oddział w budowie), o ile zwiększone z tego tytułu zadania inwestycyjne nie mogą być wykonane przez służbę inwestycyjną przedsiębiorstwa bądź też uzasadniają to inne względy organizacyjno-techniczne.
2.
Kierownictwo przedsiębiorstwa tworzy zakład (wydział, oddział) w budowie nie wcześniej niż po zatwierdzeniu projektu inwestycji i włączeniu jej do planu. W decyzji o utworzeniu komórki ruchowej w budowie należy określić zadania, po których wykonaniu komórka ta zostanie przekształcona w czynny zakład (wydział, oddział).
3.
Szczegółowy zakres działania i zadania zakładu (wydziału, oddziału) w budowie ustala kierownictwo przedsiębiorstwa stosownie do potrzeb i warunków pracy przedsiębiorstwa, uwzględniając w zakresie działalności inwestycyjnej przepisy Wytycznych w sprawie zadań oraz zakresu działania służby inwestycyjnej, stanowiących załącznik nr 1 do zarządzenia.
4.
Koszty utrzymania zakładu (wydziału, oddziału) w budowie obciążają środki obrotowe danego przedsiębiorstwa.

III.

Zarząd inwestycji produkcyjnych.

§  11.
1.
W celu zapewnienia sprawnej realizacji inwestycji produkcyjnych wspólnych dla danej gałęzi gospodarki narodowej, a także dla realizacji wspólnych inwestycji produkcyjnych o charakterze międzybranżowym w ramach terenowej i branżowej koordynacji inwestycji, mogą być w gospodarczo uzasadnionych wypadkach powoływane przy zjednoczeniach (jednostkach równorzędnych), w zasadzie na ograniczony okres, zarządy inwestycji produkcyjnych.
2.
W szczególności zarządy inwestycji produkcyjnych mogą być powoływane m. in. w celu:
1)
realizacji inwestycji produkcyjno-usługowych wspólnych dla zgrupowanych przedsiębiorstw, dla przedsiębiorstw objętych porozumieniem branżowym, a także realizacji inwestycji wspólnych o charakterze międzybranżowym,
2)
realizacji inwestycji polegających na budowie nowych przedsiębiorstw produkcyjnych, o ile nie zachodzi uzasadniona potrzeba powołania dla tych inwestycji przedsiębiorstw w budowie,
3)
realizacji inwestycji jednorodnych bądź zbliżonych pod względem techniczno-produkcyjnym dla większej liczby podległych i współpracujących jednostek organizacyjnych (np. modernizacja przedsiębiorstw, kompleksowe przedsięwzięcia inwestycyjne związane z rekonstrukcją techniczno-organizacyjną branży itp.).
3.
W zakresie inwestycji, których realizacja została powierzona zarządowi inwestycji produkcyjnych, zarząd ten wykonuje funkcje inwestora na zasadach i w trybie zastępstwa inwestycyjnego.
§  12.
1.
Zarząd inwestycji produkcyjnych pełni funkcją inwestora państwowego i koordynatora oraz wykonuje inne czynności służby inwestycyjnej w zakresie całokształtu powierzonych do realizacji zadań inwestycyjnych.
2.
W zakresie inwestycji związanych z realizowanymi inwestycjami podstawowymi oraz inwestycji związanych z działalnością gospodarczą danego zjednoczenia (jednostki równorzędnej), jednostek podległych, a także jednostek uczestniczących w porozumieniu branżowym, zarząd inwestycji produkcyjnych może wykonywać funkcje inwestorskie również na odcinku inwestycji nieprodukcyjnych.
§  13.
1.
Zarząd inwestycji produkcyjnych przy zjednoczeniu (jednostce równorzędnej) objętym planem centralnym powołuje kierownictwo danego zjednoczenia, informując o tym właściwego ministra.
2.
Zarząd inwestycji produkcyjnych przy zjednoczeniu (jednostce równorzędnej) terenowym powołuje - na wniosek właściwej jednostki organizacyjnej - prezydium wojewódzkiej rady narodowej.
§  14.
1.
Powołanie zarządu inwestycji produkcyjnych może nastąpić po zatwierdzeniu projektu wstępnego oraz po włączeniu do planu inwestycyjnego zadań inwestycyjnych, których realizację powierza się danemu zarządowi. W decyzji o powołaniu zarządu inwestycji produkcyjnych powinny być określone zadania i warunki, po których spełnieniu dany zarząd podlega likwidacji.
2.
Wybór siedziby zarządu inwestycji produkcyjnych w wypadku przedsięwzięć inwestycyjnych zlokalizowanych w różnych miejscach powinien zapewnić sprawną obsługę poszczególnych obiektów.
3.
Zakres działania zarządu inwestycji produkcyjnych oraz jego strukturę organizacyjną określa organ powołujący dany zarząd na podstawie zasad zawartych w zarządzeniu.
4.
Zarząd inwestycji produkcyjnych może w gospodarczo uzasadnionych wypadkach tworzyć własne brygady wykonawstwa budowlanego w celu wykonania sposobem gospodarczym określonego zakresu robót.
5.
Zniesienie zarządu inwestycji produkcyjnych następuje w zasadzie po spełnieniu zadań i warunków, o których mowa w ust. 1. W uzasadnionych wypadkach zarządowi inwestycji produkcyjnych mogą być powierzone nowe zadania inwestycyjne. W wypadkach takich decyzję o przedłużeniu okresu działania danego zarządu należy podjąć w trybie i na zasadach określonych w ust. 1.
§  15.
1.
Koszty utrzymania zarządu inwestycji produkcyjnych pokrywane są, o ile przepisy szczególne nie stanowią inaczej:
1)
ze środków obrotowych zainteresowanych jednostek lub odpowiednich funduszów (nieinwestycyjnych) zjednoczeń - w razie realizacji inwestycji jednostek czynnych,
2)
ze środków inwestycyjnych zainteresowanych jednostek - w razie realizacji inwestycji polegających na budowie nowych przedsiębiorstw produkcyjnych, dla których nie powołano przedsiębiorstw w budowie,

proporcjonalnie do wielkości ponoszonych przez zainteresowane jednostki kosztów inwestycji, na podstawie zbiorczych zastawień kosztów budowy. Przekazywanie środków, o których mowa, następuje według zasad określonych właściwymi przepisami.

2.
Preliminarz wydatków ogólno-administracyjnych zarządu inwestycji produkcyjnych powinien być powiązany z zatwierdzonymi dla danego zjednoczenia (jednostki równorzędnej) wskaźnikami zatrudnienia i funduszu płac w ramach limitu funduszu płac, przewidzianego na dany rok w narodowym planie gospodarczym.
3.
Ewentualne wydatki osobowe zarządu inwestycji produkcyjnych, ponoszone ze środków na rozruch i szkolenie załogi przedsiębiorstw, powinny być planowane i realizowane w ramach ustalonego dla danego zarządu limitu funduszu płac, przydzielonego w drodze rozdziału wskaźników dyrektywnych narodowego planu gospodarczego.
4.
Preliminarz wydatków ogólno-administracyjnych zarządu inwestycji produkcyjnych planu centralnego zatwierdza kierownictwo właściwego zjednoczenia, a zarządu inwestycji produkcyjnych planu terenowego - prezydium właściwej wojewódzkiej rady narodowej.

IV.

Zarząd inwestycji nieprodukcyjnych.

§  16.
1.
Zarząd inwestycji nieprodukcyjnych może powołać właściwy minister w razie realizacji jednorazowych zadań inwestycyjnych objętych planem centralnym (budżetem centralnym), o ile zachodzi ku temu uzasadniona warunkami i rozmiarami danych inwestycji potrzeba, a w szczególności o ile prowadzenia danych inwestycji nie można powierzyć właściwej podległej jednostce organizacyjnej.
2.
Powołanie zarządu inwestycji nieprodukcyjnych może nastąpić również w uzasadnionych gospodarczo wypadkach w celu realizacji kilku następujących bezpośrednio po sobie zadań inwestycyjnych.
§  17.
1.
O ile wskazują na to względy celowości gospodarczej, zarządy inwestycji nieprodukcyjnych mogą na podstawie obowiązujących przepisów dotyczących inwestycji wspólnych wykonywać funkcje inwestora zastępczego na odcinku inwestycji objętych zakresem ich działania.
2.
Zarządy inwestycji powołane przez ministra mogą, na zasadzie porozumienia ministra z prezydium właściwej rady narodowej, wykonywać funkcje inwestora również w zakresie zadań objętych planem terenowym (budżetem terenowym).
§  18.
1.
Utworzenie zarządu inwestycji nieprodukcyjnych może nastąpić po zatwierdzeniu projektu wstępnego danej inwestycji i włączeniu jej do planu inwestycyjnego. W decyzji o utworzeniu zarządu inwestycji nieprodukcyjnych powinny być określone warunki, po których spełnieniu dany zarząd podlega likwidacji.
2.
Zarząd inwestycji nieprodukcyjnych powinien mieć siedzibę w miejscu realizacji zadania inwestycyjnego. W razie realizacji przez zarząd inwestycji nieprodukcyjnych przedsięwzięć inwestycyjnych, zlokalizowanych w różnych miejscach, wybór siedziby zarządu powinien zapewnić sprawną obsługę poszczególnych obiektów.
3.
Zakres działania zarządu inwestycji nieprodukcyjnych oraz jego strukturę organizacyjną określa organ powołujący zarząd inwestycji na podstawie zasad zawartych w niniejszym zarządzeniu.
4.
W zakresie zniesienia i przedłużenia okresu działania zarządu inwestycji nieprodukcyjnych mają odpowiednio zastosowanie przepisy § 14 ust. 5.
§  19.
1.
Wydatki ogólno-administracyjne związane z funkcjami inwestycyjnymi sprawowanymi przez zarządy inwestycji nieprodukcyjnych pokrywane są, o ile przepisy szczególne nie stanowią inaczej, ze środków inwestycyjnych. Preliminarz wydatków ogólno-administracyjnych powinien być powiązany z zatwierdzonymi dla danego zarządu wskaźnikami zatrudnienia i funduszu płac, w ramach limitu funduszu płac przewidzianego na dany rok w narodowym planie gospodarczym.
2.
Wydatki zarządu inwestycji nieprodukcyjnych, o których mowa w ust. 1, pokrywane są w wypadkach przewidzianych w § 17 w wielkościach ustalonych przez zainteresowane strony według zasad określonych właściwymi przepisami.

V.

Służba inwestycyjna w dziedzinie inwestycji o charakterze miejskim.

§  20.
Zadania związane z obsługą inwestorską inwestycji o charakterze miejskim realizują w zależności od zasięgu terytorialnego i zakresu działania dyrekcje inwestycji miejskich bądź wojewódzkie (miejskie w miastach wyłączonych z województw) dyrekcje inwestycji miejskich.
§  21.
Dyrekcje inwestycji miejskich wykonują stałą działalność inwestycyjną polegającą w szczególności na:
1)
budowie i rozbudowie osiedli, dzielnic miejskich, zespołów domów mieszkalnych lub pojedynczych obiektów łącznie z budową i rozbudową urządzeń usługowych, finansowanych ze środków funduszów mieszkaniowych rad narodowych,
2)
realizacji pozostałych inwestycji o charakterze miejskim, finansowanych ze środków budżetowych, rad narodowych, o ile przepisy szczególne nie przewidują odmiennych zasad realizacji tych inwestycji,
3)
realizacji na warunkach odpłatności - w trybie zastępstwa inwestycyjnego - inwestycji o charakterze miejskim finansowanych przez inwestorów planu centralnego, spółdzielnie budownictwa mieszkaniowego oraz inne organizacje spółdzielcze i społeczne,
4)
wykonywaniu na warunkach odpłatności nadzoru inwestorskiego na zlecenie innych inwestorów planu centralnego, spółdzielni budownictwa mieszkaniowego oraz innych organizacji spółdzielczych i społecznych.
§  22.
1.
Dyrekcje inwestycji miejskich powołuje - na wniosek prezydium właściwej rady narodowej - prezydium wojewódzkiej rady narodowej w porozumieniu z Ministrem Gospodarki Komunalnej.
2.
Bezpośredni nadzór nad działalnością dyrekcji inwestycji miejskich sprawują prezydia właściwych rad narodowych.
3.
Zwierzchni nadzór nad działalnością dyrekcji inwestycji miejskich sprawuje Minister Gospodarki Komunalnej.
§  23.
Dyrekcja inwestycji miejskich, utworzona dla jednego powiatu, miasta lub dzielnicy, może objąć swym zakresem działania teren pobliskich powiatów, miast lub dzielnic.
§  24.
Wojewódzkie (miejskie w miastach wyłączonych z województw) dyrekcje inwestycji miejskich:
1)
wykonują działalność inwestycyjną określoną w § 21 w odniesieniu do inwestycji położonych na terenach powiatów i miast, dla których nie zostały utworzone odrębne dyrekcje inwestycji miejskich,
2)
sprawują nadzór i kontrolę nad działalnością dyrekcji inwestycji miejskich, współdziałają w tym zakresie z jednostkami organizacyjnymi szczebla wojewódzkiego i centralnego oraz wykonują inne funkcje wchodzące do zadań jednostek organizacyjnych nadzorujących działalność inwestycyjną stosownie do ustaleń Wytycznych w sprawie zadań oraz zakresu działania służby inwestycyjnej, stanowiących załącznik nr 1 do zarządzenia,
3)
wykonują z ramienia prezydium wojewódzkiej rady narodowej (rady narodowej miasta wyłączonego z województwa) funkcje koordynacji, nadzoru i kontroli nad całością budownictwa mieszkaniowego o charakterze miejskim, na zasadach ustalonych przez Ministra Gospodarki Komunalnej.
§  25.
1.
W uzasadnionych wypadkach, w szczególności w województwach (miastach wyłączonych z województw), w których duże nasilenie inwestycji o charakterze miejskim utrudnia właściwe wykonywanie przez wojewódzkie (miejskie w miastach wyłączonych z województw) dyrekcje inwestycji miejskich funkcji nadzoru i koordynacji działalności poszczególnych dyrekcji inwestycji miejskich oraz funkcje koordynacji, nadzoru i kontroli nad całością budownictwa mieszkaniowego typu miejskiego, prezydium wojewódzkiej rady narodowej (rady narodowej miasta wyłączonego z województwa) może powołać w porozumieniu z Ministrem Gospodarki Komunalnej wojewódzkie (miejskie) zarządy inwestycji miejskich.
2.
Wojewódzkie (miejskie w miastach wyłączonych z województw) zarządy inwestycji miejskich wykonują zadania określone w § 24 pkt 2 i 3.
§  26.
Zasady współdziałania dyrekcji inwestycji miejskich na odcinku lokalizacji, programowania, planowania, przygotowania, finansowania i realizacji inwestycji rad narodowych z właściwymi organami rad narodowych ustala Minister Gospodarki Komunalnej w porozumieniu z ministrami nadzorującymi działalność tych organów.
§  27.
1.
Zasady zawierania przez dyrekcje inwestycji miejskich i wojewódzkie (miejskie w miastach wyłączonych z województw) dyrekcje inwestycji miejskich umów o realizację w trybie zastępstwa inwestycyjnego i nadzoru inwestorskiego inwestycji wymienionych w § 21 pkt 3 i 4 ustala Minister Gospodarki Komunalnej w porozumieniu z Ministrem Finansów.
2.
Dyrekcje inwestycji miejskich mogą podejmować się w ramach realizowanych inwestycji dokonywania zakupów oraz montażu specjalnych urządzeń i wyposażenia, związanych z tymi inwestycjami.
§  28.
1.
Dyrekcje inwestycji miejskich oraz wojewódzkie (miejskie) zarządy inwestycji miejskich są samodzielnymi jednostkami budżetowymi, których wydatki i dochody objęte są odrębną częścią w budżetach rad narodowych i w dziale 1 "Gospodarka narodowa".
2.
Wpływy związane z prowadzeniem przez dyrekcje inwestycji miejskich działalności inwestycyjnej na podstawie umów o zastępstwo inwestycyjne i umów o nadzór inwestorski zaliczane są na dochód budżetu tej rady narodowej, której dana dyrekcja podlega.
§  29.
1.
Fundusz płac i etaty dla dyrekcji inwestycji miejskich oraz dla wojewódzkich (miejskich) zarządów inwestycji miejskich ustalają prezydia właściwych rad narodowych na podstawie wskaźników zatrudnienia określonych przez Ministra Gospodarki Komunalnej.
2.
Limity funduszu płac przyznawana są dyrekcjom inwestycji miejskich i wojewódzkim (miejskim) zarządom inwestycji miejskich w ramach funduszu płac przewidzianego na dany rok w narodowym planie gospodarczym.
3.
Prezydium właściwej rady narodowej może zwiększyć w ciągu roku dyrekcji inwestycji miejskich - za zgodą Ministra Gospodarki Komunalnej i Ministra Finansów - stan zatrudnienia, fundusz płac oraz środki na wydatki ogólno-administracyjne, o ile dana dyrekcja otrzyma w trakcie wykonywania budżetu dodatkowe zadania. Zwiększenie to może nastąpić w granicach dodatkowych wpływów przewidzianych z nowych zadań, z zachowaniem przepisów ust. 1 i 2.

VI.

Służba inwestycyjna w rolnictwie.

§  30.
1.
Czynności służby inwestycyjnej w zakresie inwestycji jednostek podległych i nadzorowanych przez Ministra Rolnictwa łącznie z inwestycjami rolniczych spółdzielni produkcyjnych i kółek rolniczych, z wyjątkiem inwestycji w zakresie wodnych melioracji oraz elektryfikacji wsi, realizują dyrekcje budownictwa rolniczego. W zakres czynności dyrekcji budownictwa rolniczego mogą wchodzić również zadania z dziedziny budowlanych remontów kapitalnych.
2.
Dyrekcjom budownictwa rolniczego może być powierzone wykonywanie w trybie zastępstwa inwestycyjnego funkcji inwestora w dziedzinie budownictwa rolniczego również w zakresie inwestycji planu terenowego i centralnego nie wymienionych w ust. 1.
§  31.
1.
W skład dyrekcji budownictwa rolniczego wchodzą terenowe inspektoraty budownictwa rolniczego, powoływane na podstawie wytycznych Ministra Rolnictwa przez prezydia wojewódzkich rad narodowych w porozumieniu z prezydiami właściwych powiatowych rad narodowych.
2.
Wymienione w ust. 1 terenowe inspektoraty budownictwa rolniczego mogą obejmować swoim zakresem działania jeden lub więcej powiatów.
§  32.
1.
Bezpośredni nadzór nad działalnością dyrekcji budownictwa rolniczego i podległych im terenowych inspektoratów budownictwa rolniczego sprawują prezydia wojewódzkich rad narodowych.
2.
Zwierzchni nadzór nad działalnością dyrekcji budownictwa rolniczego sprawuje Minister Rolnictwa.
§  33.
1.
Organizację i zakres działania dyrekcji budownictwa rolniczego i terenowych inspektoratów budownictwa rolniczego określają prezydia wojewódzkich rad narodowych na podstawie wytycznych Ministra Rolnictwa ustalonych na podstawie przepisów niniejszego zarządzenia.
2.
Minister Rolnictwa ustala wytyczne określające zasady współpracy dyrekcji budownictwa rolniczego z wydziałami rolnictwa i leśnictwa prezydiów wojewódzkich i powiatowych rad narodowych, wojewódzkimi zjednoczeniami państwowych gospodarstw rolnych oraz innymi jednostkami prowadzącymi inwestycje o charakterze rolniczym.
§  34.
1.
Dyrekcje budownictwa rolniczego oraz podległe im terenowe inspektoraty budownictwa rolniczego są samodzielnymi jednostkami budżetowymi, których wydatki i dochody objęte są odrębną częścią w budżetach rad narodowych w dziale 1 "Gospodarka narodowa".
2.
Wpływy związane z prowadzeniem przez dyrekcje budownictwa rolniczego działalności inwestycyjnej na podstawie umów o zastępstwo inwestycyjne i umów o nadzór inwestorski zaliczane są na dochód budżetu tej rady narodowej, której dana dyrekcja podlega.
§  35.
1.
Fundusz płac i etaty dla dyrekcji budownictwa rolniczego ustalają prezydia wojewódzkich rad narodowych na podstawie wskaźników zatrudnienia, określonych przez Ministra Rolnictwa.
2.
Limity funduszu płac przyznawane są dyrekcjom budownictwa rolniczego w ramach funduszu płac przewidzianego na dany rok w narodowym planie gospodarczym.
3.
Prezydium wojewódzkiej rady narodowej może zwiększyć w ciągu roku dyrekcji budownictwa rolniczego - za zgodą Ministra Rolnictwa i Ministra Finansów - stan zatrudnienia, fundusz płac oraz środki na wydatki ogólno-administracyjne, o ile dana dyrekcja otrzyma w trakcie wykonywania budżetu dodatkowe zadania. Zwiększenie to może nastąpić w granicach dodatkowych wpływów przewidzianych z nowych zadań, z zachowaniem przepisów ust. 1 i 2.

VII.

Służba inwestycyjna w dziedzinie wodnych melioracji.

§  36.
1.
Służbę inwestycyjną w dziedzinie wodnych melioracji wykonują:
1)
wojewódzkie zarządy wodnych melioracji, tworzone przez prezydia wojewódzkich rad narodowych,
2)
powiatowe inspektoraty wodnych melioracji, tworzone przez prezydia powiatowych rad narodowych.
2.
W miastach wyłączonych z województw i w miastach stanowiących powiaty, gdzie zakres realizowanych melioracji jest nieznaczny, funkcje służby inwestycyjnej w tym zakresie wykonują właściwe wydziały rad narodowych.
§  37.
1.
Wojewódzkie zarządy wodnych melioracji i powiatowe inspektoraty wodnych melioracji podlegają prezydiom właściwych rad narodowych poprzez wydziały rolnictwa i leśnictwa.
2.
Zwierzchni nadzór nad działalnością wojewódzkich zarządów wodnych melioracji sprawuje Minister Rolnictwa.
§  38.
1.
Wojewódzkie zarządy wodnych melioracji i powiatowe inspektoraty wodnych melioracji są samodzielnymi jednostkami budżetowymi, których wydatki pokrywane są z budżetów rad narodowych z działu I "Gospodarka narodowa".
2.
Organizację oraz szczegółowy zakres działania wojewódzkich zarządów wodnych melioracji i powiatowych inspektoratów wodnych melioracji ustalają prezydia właściwych rad narodowych na podstawie wytycznych Ministra Rolnictwa.
§  39.
W zakresie funduszu płac i etatów dla tych komórek organizacyjnych wojewódzkich zarządów wodnych melioracji, które pełnią funkcje związane z obsługą inwestorską inwestycji w dziedzinie wodnych melioracji, mają odpowiednie zastosowanie przepisy § 35 ust. 1 i 2.

VIII.

Służba inwestycyjna jednostek organizacyjnych nadzorujących działalność inwestycyjną.

§  40.
1.
W jednostkach organizacyjnych nadzorujących działalność inwestycyjną (ministerstwa, zjednoczenia, prezydia rad narodowych i ich wydziały) funkcje służby inwestycyjnej wykonują właściwe przedmiotowo komórki organizacyjne.
2.
Służba inwestycyjna jednostek organizacyjnych nadzorujących działalność inwestycyjną powinna być zorganizowana w zakresie odpowiadającym potrzebom na odcinku tej działalności, tj. bądź w formie wydzielonych komórek organizacyjnych i stanowisk pracy, bądź w formie funkcji wykonywanych przez przedmiotowo właściwe komórki i stanowiska pracy danej jednostki organizacyjnej.
3.
Szczegółowy zakres działania i zadania służby inwestycyjnej ustalają ministrowie, prezydia rad narodowych oraz kierownicy jednostek organizacyjnych nadzorujących działalność inwestycyjną w zależności od rozmiaru i zakresu tej działalności, według Wytycznych w sprawie zadań oraz zakresu działania służby inwestycyjnej, stanowiących załącznik nr 1 do zarządzenia.
§  41.
Wydatki związane z wykonywaniem służby inwestycyjnej w jednostkach organizacyjnych nadzorujących działalność inwestycyjną planowane są w ramach budżetu (planu finansowego) danej jednostki organizacyjnej.
§  42.
W razie prowadzenia bezpośredniej działalności inwestycyjnej przez jednostki organizacyjne, nadzorujące działalność inwestycyjną (inwestycje własne, prowadzenie inwestycji kompleksowych dla potrzeb danej branży bądź dla zespołu podległych jednostek, inwestycji wspólnych o charakterze międzybranżowym itp.), w zakresie tej działalności mają zastosowanie odpowiednie przepisy zarządzenia dotyczące jednostek prowadzących działalność inwestycyjną.

ZAŁĄCZNIK  Nr 3.

WYTYCZNE W SPRAWIE ZAKRESU OBOWIĄZKÓW INSPEKTORÓW NADZORU INWESTORSKIEGO W BUDOWNICTWIE

I.

Zasady ogólne.

§  1.
Inspektor nadzoru inwestorskiego, zwany w dalszym ciągu niniejszych wytycznych "inspektorem nadzoru", jest przedstawicielem inwestora na budowie określonych obiektów budowlanych, upoważnionym w granicach pełnomocnictwa do podejmowania wszelkich decyzji, zgodnie z przepisami prawa budowlanego, przepisami w sprawie umów o roboty budowlane oraz innymi przepisami szczególnymi.
§  2.
1.
Funkcje inspektora nadzoru rozpoczynają się z chwilą podpisania przez niego oświadczenia stwierdzającego podjęcie pełnienia nadzoru inwestorskiego nad danymi robotami budowlanymi.
2.
Obowiązki inspektora nadzoru wygasają w zasadzie po przeprowadzeniu komisyjnego sprawdzenia, w trybie obowiązujących przepisów, nadzorowanej budowy lub roboty po okresie rękojmi za wady.
3.
Jeżeli na danej budowie występuje kilku inspektorów nadzoru, pracę ich koordynuje inspektor nadzoru wyznaczony przez inwestora.
§  3.
1.
Inspektor nadzoru w okresie wykonywania swych funkcji utrzymuje w miarę potrzeby łączność z właściwym organem państwowego nadzoru budowlanego.
2.
W szczególności inspektor nadzoru ma obowiązek każdorazowego zawiadamiania właściwego organu państwowego nadzoru budowlanego o stwierdzonych w toku realizacji budowy wypadkach naruszenia przepisów budowlanych, naruszenia przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy oraz nieprawidłowości lub uchybień technicznych, jeżeli stwierdzone przez niego naruszenia przepisów lub uchybienia techniczne nie zostaną usunięte w wyznaczonym terminie.
3.
W razie czasowej niemożności wykonywania swoich obowiązków, trwającej nieprzerwanie ponad 14 dni, inspektor nadzoru obowiązany jest zawiadomić o tym fakcie właściwy organ państwowego nadzoru budowlanego oraz inwestora, podając w zawiadomieniu przewidywany okres nieobecności oraz osobę czasowego zastępcy. Obowiązek zawiadomienia właściwego organu państwowego nadzoru budowlanego - w razie niemożności dopełnienia tego obowiązku przez inspektora - ciąży na inwestorze.
§  4.
1.
Inspektor nadzoru obowiązany jest uzgadniać z autorem projektu bądź z osobą wyznaczoną przez właściwą jednostkę projektową wszystkie decyzje, dotyczące zmian lub uzupełnień dokumentacji inwestycji.
2.
Jeżeli inspektorem nadzoru jest autor projektu, sprawuje on jednocześnie nadzór autorski.

II.

Obowiązki inspektora nadzoru w okresie przygotowania budowy.

§  5.
1.
Przed rozpoczęciem budowy inspektor nadzoru obowiązany jest zaznajomić się: z umową o roboty budowlane, z dokumentacją inwestycji, zbiorczym zestawieniem kosztów, kosztorysami i harmonogramami robót budowlanych, z harmonogramem dostaw i montażu maszyn i urządzeń inwestycyjnych, z zatwierdzonymi terminami oddawania do użytku obiektów (zespołów obiektów), z protokołami komisji oceny projektów inwestycyjnych dotyczącymi danej inwestycji, z terenem budowy, jego uzbrojeniem i istniejącymi planami odnośnych urządzeń, z limitami nakładów inwestycyjnych oraz wysokością środków finansowych przeznaczonych na realizację budowy.
2.
Zaleca się - w szczególności w razie sporządzania dla danej inwestycji indywidualnej dokumentacji projektowej - zapewnienie udziału przyszłego inspektora nadzoru w roboczych kontaktach inwestora z właściwym biurem projektów oraz w pracach przy uzgodnieniach i ustalaniu warunków umów o roboty budowlane.
3.
W razie stwierdzenia w dokumentacji przed rozpoczęciem budowy i w toku budowy usterek i niedokładności bądź też konieczności wprowadzenia w dokumentacji zmian w celu dostosowania do warunków lokalnych, osiągnięcia oszczędności nakładów i obniżki kosztów budowy albo w razie konieczności zastosowania innych rozwiązań konstrukcyjnych lub innych materiałów, niż przewidziano w projekcie, inspektor nadzoru obowiązany jest zwrócić - się z odpowiednim wnioskiem do inwestora o przeprowadzenie zmian i poprawek dokumentacji w terminie uzgodnionym z wykonawcą robót. Wnioski tego rodzaju powinny być w miarę możności uzgadniane z autorem projektu.
4.
Poprawki projektu i kosztorysu nie powodujące zwiększenia kosztów nadzorowanych robót oraz nie mające wpływu na rozwiązania urbanistyczno-architektoniczne, na zasadnicze rozwiązania konstrukcyjne lub na pogorszenie użytkowości obiektu inspektor nadzoru może wprowadzić we własnym zakresie w uzgodnieniu z kierownikiem budowy, zawiadamiając o tym inwestora i dokonując odpowiedniego wpisu w dzienniku budowy.
§  6.
Inspektor nadzoru obowiązany jest przekazać kierownikowi budowy dziennik budowy (rozbiórki) w zasadzie najpóźniej na 14 dni przed umownym terminem rozpoczęcia robót.
§  7.
1.
Inspektor nadzoru przekazuje protokolarnie, w imieniu inwestora, lub uczestniczy w przekazaniu protokolarnym kierownikowi budowy terenu budowy wraz ze znajdującymi się na nim budynkami, urządzeniami i materiałami. Przekazaniu podlegają również punkty niwelacyjne, dokumentacja prawna i techniczna dotycząca usytuowania terenu budowy, jego uzbrojenia i granic, linii zabudowy, poziomu chodników oraz granic terenów przeznaczonych do komunikacji.
2.
W wypadkach wyjątkowych, gdy uzbrojenie danego terenu nie jest znane, inspektor nadzoru może w porozumieniu z jednostką projektującą i za zgodą inwestora zarządzić wykonanie wykopów kontrolnych oraz zalecić szczególną ostrożność przy prowadzeniu robot ziemnych.
3.
Inspektor nadzoru obowiązany jest do:
1)
dopilnowania sprawdzenia przez służbę geodezyjną prawidłowości wytyczenia obiektu,
2)
sprawdzenia prawidłowości wytyczenia przez wykonawcę osi ścian oraz innych elementów konstrukcyjnych obiektu.
4.
Wykonanie czynności wymienionych w ust. 1-3 inspektor nadzoru stwierdza zapisem w dzienniku budowy.
§  8. 7
Inspektor nadzoru uzgadnia z kierownikiem budowy harmonogram robót w celu zapewnienia realizacji robót w dyrektywnych cyklach budowy oraz dotrzymania umownych terminów oddawania obiektów do użytku.

III.

Obowiązki inspektora nadzoru w okresie realizacji budowy.

§  9.
1.
Do podstawowych obowiązków inspektora nadzoru w okresie realizacji budowy należą:
1)
kontrola właściwej jakości wykonywanych robót, wbudowanych elementów i stosowanych materiałów, zgodności robót z warunkami pozwolenia na budowę, z przepisami techniczno-budowlanymi, z normami państwowymi, z obowiązującymi zasadami bezpieczeństwa obiektu w trakcie budowy i użytkowania oraz zasadami współczesnej wiedzy technicznej,
2)
kontrola zgodności wykonywanych robót z projektem i kosztorysem oraz umową,
3)
kontrola zgodności przebiegu robót z obowiązującym harmonogramem oraz terminowości ich wykonania,
4)
kontrola prawidłowości prowadzenia dziennika budowy i dokonywania w nim wpisów stwierdzających wszystkie okoliczności mające znaczenie dla oceny właściwego wykonywania budowy,
5) 8
(skreślony).
2.
Inspektor nadzoru powinien nadzorować budowę w takich odstępach czasu, żeby zapewnić skuteczność nadzoru, a w szczególności jakość i terminowość odbiorów robót, jednak nie rzadziej niż dwa razy w tygodniu.
3.
W czasie każdorazowego pobytu na budowie inspektor nadzoru ma obowiązek dokonania bieżącej kontroli dziennika budowy oraz potwierdzenia w nim swojej obecności odpowiednim zapisem.
§  10.
Inspektor nadzoru ma obowiązek ujawniania i przeciwdziałania występującym na nadzorowanej budowie nieprawidłowościom i zahamowaniom. W szczególności inspektor nadzoru:
1)
w razie zagrożenia terminów wykonania robót - zawiadamia niezwłocznie inwestora z podaniem przyczyn opóźnienia robót i odpowiednimi wnioskami co do środków zaradczych,
2)
w razie stwierdzenia niezgodności z dokumentacją, nieprawidłowości procesów technologicznych użycia niewłaściwych materiałów, wad w wykonaniu lub prowadzeniu robót w sposób powodujący podwyższenie kosztów budowy bądź mogący narazić inwestora na straty - zwraca uwagę kierownikowi budowy i podejmuje odpowiednie decyzje, które wpisuje do dziennika budowy; w wypadku powtarzających się lub szczególnie rażących faktów zaniedbań zawiadamia o nich na piśmie inwestora i zwierzchnika kierownika budowy; o naruszeniu przepisów prawa budowlanego inspektor nadzoru zawiadamia właściwy organ państwowego nadzoru budowlanego,
3) 9
(skreślony).
§  11.
1.
Jeżeli na budowie działa kilku inspektorów nadzoru, poszczególni inspektorzy mają prawo dokonywania zapisów w dzienniku budowy wyłącznie w zakresie powierzonych im czynności nadzoru.
2.
Wszystkie zapisy w dzienniku budowy, związane z koordynacją robót przez wyznaczonego inspektora nadzoru, dokonane przez poszczególnych inspektorów, wymagają - nie później niż w ciągu 5 dni od daty dokonania zapisu - akceptacji inspektora koordynującego ich prace. Zapisy te są wiążące również w okresie przed ich akceptacją przez inspektora nadzoru koordynującego, jeżeli zmierzają do zapobieżenia wypadkowi lub uniknięcia strat.
§  12. 10
Inspektor nadzoru przejmuje od kierownika budowy materiały pochodzące z rozbiórki w związku z realizacją inwestycji oraz przedstawia inwestorowi:
1)
wnioski co do zagospodarowania na budowie tych materiałów,
2)
spis materiałów z rozbiórki, nie zagospodarowanych na budowie i pozostawionych do dyspozycji inwestora.
§  13.
1.
Inspektor nadzoru w porozumieniu z kierownikiem budowy rozstrzyga wątpliwości natury technicznej dotyczące nadzorowanego obiektu, zasięgając w razie potrzeby opinii autora projektu bądź rzeczoznawców.
2. 11
Inspektor nadzoru bierze udział w komisjach technicznych powołanych do oceny lub rozstrzygnięcia technicznych spraw budowy w trakcie jej realizacji.
3.
W razie konieczności wykonania robót dodatkowych lub zamiennych inspektor nadzoru spisuje wspólnie z kierownikiem budowy i przedstawicielem nadzoru autorskiego (o ile taki jest dla danego obiektu powołany) protokół konieczności, podając przybliżony koszt tych robót, i występuje z wnioskiem do inwestora co do ich wykonania oraz opracowania projektów i kosztorysów dodatkowych.
4.
W razie potrzeby wykonania robót dodatkowych wynikających z konieczności zapobieżenia bezpośredniemu niebezpieczeństwu, inspektor nadzoru obowiązany jest podjąć wiążącą wykonawcę decyzję co do natychmiastowego wykonania takich robot, określając ich koszt w terminie uzgodnionym z wykonawcą. O powziętej decyzji inspektor nadzoru zawiadamia niezwłocznie inwestora.
5.
W razie potrzeby wykonania robót dodatkowych, wynikających z konieczności zabezpieczenia robót lub uniknięcia strat, inspektor nadzoru może powziąć wiążącą decyzję co do niezwłocznego wykonaniu takich robót. O decyzji takiej inspektor nadzoru jest obowiązany natychmiast zawiadomić inwestora i w najkrótszym terminie uzgodnić z nim rodzaj i zakres robót zabezpieczających oraz ich koszt.
6.
Inspektor nadzoru powinien w miarę potrzeby przeprowadzać kontrole jakości elementów prefabrykowanych, dostarczanych na plac budowy przed ich wbudowaniem. W razie zastrzeżeń dotyczących elementów prefabrykowanych lub innych materiałów przeznaczonych do wbudowania inspektor nadzoru może polecić przeprowadzenie odpowiednich badań. O decyzji takiej inspektor nadzoru obowiązany jest zawiadomić niezwłocznie inwestora, a także - w gospodarczo uzasadnionych wypadkach - uzgodnić z nim możliwość ewentualnego zlecenia wykonania badań.
§  14. 12
1.
Inspektor nadzoru ustala w porozumieniu z kierownikiem budowy terminy odbioru i przeprowadza odbiory częściowe wykonanych elementów i robót, jeżeli zgodnie z umową stanowią one podstawę do wystawienia przez wykonawcę faktury, sprawdzając równocześnie sporządzone przez kierownika budowy obliczenia ilości i wartości odbieranych robót. Odbiory częściowe wykonanych elementów i robót inspektor nadzoru stwierdza odpowiednim zapisem w protokole odbioru.
2.
Inspektor nadzoru powinien zwrócić szczególną uwagę na terminowy odbiór robót ulegających zakryciu lub zanikających. W razie odbioru robót ulegających zakryciu odbiór częściowy należy przeprowadzić niezwłocznie, najdalej w ciągu 3 dni po zgłoszeniu ich przez kierownika budowy do odbioru zapisem w dzienniku budowy, a w razie odbioru robót zanikających - w terminie umożliwiającym ich sprawdzenie.
§  15. 13
1.
Inspektor nadzoru ma ponadto obowiązek stwierdzenia aktualnego stanu robót w razie przerwy w robotach oraz w innych wypadkach, kiedy zachodzi potrzeba ustalenia ilości, jakości i wartości wykonanych robót w zakresie niezbędnym dla celów rozliczeniowych z inwestorem.
2.
(skreślony).

IV.

Obowiązki inspektora nadzoru związane z końcowym odbiorem obiektu (robót), rozruchem i przekazaniem do użytku (eksploatacji).

§  16. 14
1.
Po ukończeniu robót inspektor nadzoru potwierdza w dzienniku budowy zapis kierownika budowy o gotowości obiektu do odbioru, należyte urządzenie i uporządkowanie terenu budowy oraz zawiadamia inwestora o gotowości obiektu do odbioru.
2.
Inspektor nadzoru kompletuje i przedstawia przewodniczącemu komisji do odbioru końcowego dokumenty i materiały określone przepisami szczegółowymi o odbiorach, niezbędne do przeprowadzenia końcowego odbioru robót, wraz z dziennikiem budowy, księgą obmiaru i opracowanym przez siebie sprawozdaniem z przebiegu wykonania odbieranego obiektu. W razie wykonywania robót przez wykonawców częściowych inspektor nadzoru koordynuje całokształt czynności przygotowawczych do odbioru.
§  17.
Inspektor nadzoru w okresie przygotowania obiektu do odbioru końcowego gromadzi i przygotowuje dla inwestora materiały analityczne, niezbędne do dokonania rozliczenia z wykonania zadania inwestycyjnego i osiągniętych efektów gospodarczych.
§  18.
1.
Inspektor nadzoru obowiązany jest do uczestniczenia z głosem doradczym w komisji odbioru końcowego robót i przekazania obiektu do użytku.
2.
Inspektor nadzoru obowiązany jest do skontrolowania usunięcia przez wykonawcę wad stwierdzonych w czasie odbioru końcowego obiektu lub robót.
3.
Po ostatecznym dokonaniu końcowego odbioru robót inspektor nadzoru przejmuje od kierownika budowy egzemplarze dziennika budowy i księgi obmiaru, przeznaczone dla inwestora.

V.

Obowiązki inspektora nadzoru w okresie rękojmi za wady.

§  19. 15
1.
W razie zgłoszenia przez użytkownika obiektu wad ujawnionych w okresie rękojmi za wady, inspektor nadzoru bierze udział w komisjach stwierdzających ujawnione wady i określających sposób ich usunięcia.
2.
Inspektor nadzoru obowiązany jest do skontrolowania usunięcia przez wykonawcę wad, stwierdzonych w okresie rękojmi za wady.

VI.

Przepis końcowy.

§  21. 16
(skreślony).

ZAŁĄCZNIK  Nr 4. 17

(uchylony).

1 § 4 zmieniony przez § 1 pkt 1 zarządzenia z dnia 5 listopada 1968 r. (M.P.68.49.337) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 29 listopada 1968 r.
2 § 5 zmieniony przez § 1 pkt 1 zarządzenia z dnia 5 listopada 1968 r. (M.P.68.49.337) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 29 listopada 1968 r.
3 § 9-11 uchylone przez § 38 ust. 1 pkt 1 uchwały nr 110 Rady Ministrów z dnia 23 czerwca 1969 r. w sprawie projektowania inwestycji. (M.P.69.28.220) z dniem 3 lipca 1969 r.
4 Z dniem 1 stycznia 1970 r. § 12 ust. 2 utracił moc w zakresie uregulowanym w uchwale nr 212 Rady Ministrów z dnia 2 grudnia 1969 r. w sprawie zasad premiowania pracowników zatrudnionych w państwowych jednostkach organizacyjnych służby inwestycyjnej (M.P.69.51.393), zgodnie z § 15 ust. 2 powołanej uchwały.
5 Załącznik nr 1 § 9 ust. 2 zmieniony przez § 1 pkt 2 lit. a) zarządzenia z dnia 5 listopada 1968 r. (M.P.68.49.337) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 29 listopada 1968 r.
6 Załącznik nr 1 § 15 zmieniony przez § 1 pkt 2 lit. b) zarządzenia z dnia 5 listopada 1968 r. (M.P.68.49.337) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 29 listopada 1968 r.
7 Załącznik nr 3 § 8 zmieniony przez § 1 pkt 3 lit. a) zarządzenia z dnia 5 listopada 1968 r. (M.P.68.49.337) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 29 listopada 1968 r.
8 Załącznik nr 3 § 9 ust. 1 pkt 5 skreślony przez § 1 pkt 3 lit. b) zarządzenia z dnia 5 listopada 1968 r. (M.P.68.49.337) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 29 listopada 1968 r.
9 Załącznik nr 3 § 10 pkt 3 skreślony przez § 1 pkt 3 lit. c) zarządzenia z dnia 5 listopada 1968 r. (M.P.68.49.337) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 29 listopada 1968 r.
10 Załącznik nr 3 § 12 zmieniony przez § 1 pkt 3 lit. d) zarządzenia z dnia 5 listopada 1968 r. (M.P.68.49.337) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 29 listopada 1968 r.
11 Załącznik nr 3 § 13 ust. 2 zmieniony przez § 1 pkt 3 lit. e) zarządzenia z dnia 5 listopada 1968 r. (M.P.68.49.337) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 29 listopada 1968 r.
12 Załącznik nr 3 § 14 zmieniony przez § 1 pkt 3 lit. f) i g) zarządzenia z dnia 5 listopada 1968 r. (M.P.68.49.337) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 29 listopada 1968 r.
13 Załącznik nr 3 § 15 zmieniony przez § 1 pkt 3 lit. h) zarządzenia z dnia 5 listopada 1968 r. (M.P.68.49.337) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 29 listopada 1968 r.
14 Załącznik nr 3 § 16 zmieniony przez § 1 pkt 3 lit. i) zarządzenia z dnia 5 listopada 1968 r. (M.P.68.49.337) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 29 listopada 1968 r.
15 Załącznik nr 3 § 19 według numeracji ustalonej przez § 1 pkt 3 lit. j) zarządzenia z dnia 5 listopada 1968 r. (M.P.68.49.337) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 29 listopada 1968 r.
16 Załącznik nr 3 § 21 skreślony przez § 1 pkt 3 lit. k) zarządzenia z dnia 5 listopada 1968 r. (M.P.68.49.337) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 29 listopada 1968 r.
17 Załącznik Nr 4 uchylony przez § 38 ust. 1 pkt 1 uchwały nr 110 z dnia 23 czerwca 1969 r. Projektowanie inwestycji. (M.P.69.28.220) z dniem 3 lipca 1969 r.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024