Zakres działania, organizacja oraz tryb postępowania organów Inspekcji Zbożowej.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA PRZEMYSŁU SPOŻYWCZEGO I SKUPU
z dnia 15 czerwca 1965 r.
w sprawie zakresu działania, organizacji oraz trybu postępowania organów Inspekcji Zbożowej.

Na podstawie art. 9 ustawy z dnia 9 czerwca 1952 r. o Inspekcji Zbożowej (Dz. U. Nr 30, poz. 202) zarządza się, co następuje:

Rozdział  1.

Zakres działania.

§  1.
Do zakresu działania Inspekcji Zbożowej należy:
1)
sprawowanie kontroli nad gospodarowaniem zbożami i ich przetworami, nasionami roślin strączkowych jadalnych i ich przetworami, nasionami przemysłowych roślin oleistych oraz środkami żywienia zwierząt (paszami), zwanymi w dalszym ciągu "towarami", oraz kontrola przestrzegania obowiązujących przepisów i norm w zakresie skupu, obrotu, transportu i przetwórstwa tych towarów,
2)
badanie i orzekanie o jakości towarów, a w razie gdy nie odpowiadają one obowiązującym przepisom lub normom - orzekanie o oddaniu takich towarów do przerobu lub na inne cele uzasadnione właściwościami towaru, a w razie ich nieprzydatności do celów gospodarczych - orzekanie o zniszczeniu towaru,
3)
wykrywanie nadużyć w skupie, obrocie i przetwórstwie towarów.
§  2.
Organy Inspekcji Zbożowej uprawnione są do:
1)
przeprowadzania kontroli przedsiębiorstw i innych jednostek zajmujących się skupem, obrotem i składowaniem towarów oraz przetwórstwem zbóż, nasion roślin strączkowych jadalnych i środków żywienia zwierząt,
2)
przeprowadzania kontroli dezynsekcji i deratyzacji obiektów przeznaczonych do składowania towarów oraz pomieszczeń, w których dokonuje się przetwórstwa zbóż, nasion roślin strączkowych jadalnych i środków żywienia zwierząt,
3)
wstępu do pomieszczeń i środków transportowych, w których są składowane lub przewożone towary albo które są przeznaczone do składowania lub przewozu towarów,
4)
kontroli dokumentów i ksiąg oraz żądania wyjaśnień w jednostkach kontrolowanych lub w ich jednostkach nadrzędnych,
5)
zarządzania w uzasadnionych wypadkach przeprowadzania inwentaryzacji towarów w związku z przeprowadzaną kontrolą,
6)
żądania ustnych lub pisemnych wyjaśnień oraz sprawdzania tożsamości osób w związku z przeprowadzaną kontrolą,
7)
zabezpieczania dowodów przestępstwa przed usunięciem, zagubieniem lub zniszczeniem,
8)
nieodpłatnego pobierania prób towarów,
9)
wydawania zakazów składowania w pomieszczeniach albo przewożenia towarów środkami nie nadającymi się do tego celu,
10)
zasięgania, w związku z kontrolą, opinii rzeczoznawców z zakresu towaroznawstwa, technologii i techniki obrotu,
11)
zasięgania informacji w innych przedsiębiorstwach, zakładach, instytucjach i urzędach, jeżeli w związku z kontrolą zachodzi konieczność zebrania uzupełniających danych.

Rozdział  2.

Organizacja.

§  3.
1.
Organami Inspekcji Zbożowej są:
1)
Główny Inspektorat, na którego czele stoi Główny Inspektor, podlegający bezpośrednio Ministrowi Przemysłu Spożywczego i Skupu,
2)
wojewódzkie delegatury, na których czele stoją wojewódzcy inspektorzy, podlegli bezpośrednio Głównemu Inspektorowi Inspekcji Zbożowej,
3)
powoływane przez Ministra Przemysłu Spożywczego i Skupu na wniosek Głównego Inspektora delegatury powiatowe (rejonowe), na których czele stoją powiatowi (rejonowi) inspektorzy, podlegli bezpośrednio właściwym inspektorom wojewódzkim.
2.
Główny Inspektor kieruje całokształtem działalności Inspekcji Zbożowej i jest za nią odpowiedzialny przed Ministrem Przemysłu Spożywczego i Skupu.
3.
Wojewódzki inspektor kieruje całokształtem działalności delegatury wojewódzkiej i jest za nią odpowiedzialny przed Głównym Inspektorem.
4.
Powiatowy (rejonowy) inspektor kieruje całokształtem działalności powiatowej (rejonowej) delegatury i jest za nią odpowiedzialny przed wojewódzkim inspektorem.
§  4.
Do zakresu działania Głównego Inspektoratu należy w szczególności:
1)
opracowywanie wytycznych do planów działalności Inspekcji Zbożowej i zatwierdzanie okresowych planów pracy organów inspekcji oraz sporządzanie zbiorczych opracowań z działalności Inspekcji Zbożowej,
2)
nadzór nad podległymi organami inspekcji, nadawanie kierunku oraz koordynowanie i kontrolowanie ich działalności,
3)
instruowanie podległych organów inspekcji oraz organizowanie szkolenia zawodowego,
4)
rozpatrywanie odwołań od zarządzeń i orzeczeń podległych organów inspekcji,
5)
przeprowadzanie doraźnych kontroli.
§  5.
Do zakresu działania wojewódzkiej delegatury Inspekcji Zbożowej należy w szczególności:
1)
opracowywanie projektów planów działalności delegatury wojewódzkiej,
2)
przeprowadzanie planowych i doraźnych kontroli uspołecznionych i nie uspołecznionych przedsiębiorstw produkcyjnych, handlowych i usługowych w zakresie określonym w § 2,
3)
badanie i orzekanie o jakości towarów z urzędu lub na wniosek zainteresowanych jednostek,
4)
inicjowanie i organizowanie w razie potrzeby narad pokontrolnych,
5)
prowadzenie sprawozdawczości i analizy wyników działalności własnej oraz delegatur powiatowych (rejonowych) i opracowywanie wniosków w tym zakresie,
6)
prowadzenie instruktażu i szkolenia zawodowego pracowników,
7)
nadzór nad delegaturami powiatowymi (rejonowymi), nadawanie kierunku oraz koordynowanie i kontrolowanie ich działalności,
8)
rozpatrywanie odwołań od zarządzeń i orzeczeń delegatur powiatowych (rejonowych).
§  6.
W razie powołania delegatury powiatowej (rejonowej) zadania przewidziane w § 5 pkt 2, 3, 4, 5 i 6 dla delegatury wojewódzkiej wykonuje delegatura powiatowa (rejonowa) w odniesieniu do jednostek objętych jej terytorialnym zakresem działania.
§  7.
1.
Przy wojewódzkich delegaturach Inspekcji Zbożowej powoływani są rzeczoznawcy z zakresu towaroznawstwa, technologii i techniki obrotu towarowego oraz próbobiorcy.
2.
Rzeczoznawców i próbobiorców powołują inspektorzy wojewódzcy Inspekcji Zbożowej. Tryb powoływania oraz zakres działania i tryb postępowania rzeczoznawców i próbobiorców określają odrębne przepisy, wydane przez Ministra Przemysłu Spożywczego i Skupu.
3.
Wojewódzkie delegatury Inspekcji Zbożowej prowadzą laboratoria analityczne do badania jakości towarów.
§  8.
Regulamin organizacyjny Głównego Inspektoratu Inspekcji Zbożowej oraz regulaminy organizacyjne delegatur wojewódzkich i powiatowych (rejonowych) ustala Główny Inspektor Inspekcji Zbożowej. Regulamin organizacyjny Głównego Inspektoratu zatwierdza Minister Przemysłu Spożywczego i Skupu.

Rozdział  3.

Tryb postępowania.

§  9.
Pracownicy Inspekcji Zbożowej powołani do wykonywania czynności kontrolnych, zwani dalej "inspektorami", dokonują kontroli na podstawie:
1)
legitymacji służbowych i pisemnych zleceń kierowników organów Inspekcji Zbożowej, zaopatrzonych w urzędową pieczęć; w wypadkach wymagających niezwłocznej interwencji, gdy opóźnienie przeprowadzania kontroli może ujemnie wpłynąć na jej wynik, inspektor przeprowadza kontrolę za okazaniem ważnej legitymacji służbowej; inspektor obowiązany jest wówczas zawiadomić niezwłocznie właściwy organ Inspekcji Zbożowej o wszczęciu kontroli i uzyskać pisemne zlecenie na przeprowadzenie inspekcji,
2)
legitymacji służbowej, gdy kontrolę przeprowadzają: Główny Inspektor, zastępca Głównego Inspektora, naczelnicy wydziałów, wojewódzcy (powiatowi, rejonowi) inspektorzy, kierownicy zespołów inspekcji (grup terenowych kontroli) i kierownicy laboratoriów.
§  10.
1.
Przed przystąpieniem do czynności kontrolnych inspektor zawiadamia o wszczęciu kontroli kierownika jednostki kontrolowanej, a w razie jego nieobecności - osobę zastępującą kierownika.
2.
W wypadku nieobecności osób wymienionych w ust. 1 kontrolę przeprowadza się tylko w razie podejrzenia, że zwłoka w przeprowadzeniu kontroli może spowodować zatarcie śladów lub dowodów przestępstwa.
§  11.
1.
Kontrola powinna być dokonywana w dniach i godzinach pracy, obowiązujących w jednostce kontrolowanej, w sposób nie zakłócający działalności tej jednostki.
2.
W razie konieczności kontrolę można przeprowadzić w innych godzinach, jak również dniach ustawowo wolnych od pracy.
3.
Kierownik kontrolowanej jednostki obowiązany jest wydać niezbędne zarządzenia dla zapewnienia warunków umożliwiających dokonanie kontroli.
4.
Inspektor nie podlega rewizji osobistej, przewidzianej w wewnętrznych regulaminach kontrolowanej jednostki.
§  12.
1.
Inspektor ustala wyniki kontroli na podstawie zebranych dowodów.
2.
Z przebiegu kontroli inspektor sporządza protokół. Protokół należy przedstawić do podpisu kierownikowi jednostki kontrolowanej lub osobie zastępującej kierownika, a w razie nieobecności tych osób - osobie obecnej przy przeprowadzaniu kontroli.
3.
Osoby wymienione w ust. 2 mają prawo wnosić do protokołu swoje uwagi. O braku uwag zamieszcza się wzmiankę w protokole.
4.
Żądanie przeprowadzenia dodatkowego dowodu, zgłoszone przez osobę podpisującą protokół przed jego podpisaniem, powinno być uwzględnione, jeżeli przedmiotem dowodu jest okoliczność mająca znaczenie dla sprawy, będącej przedmiotem kontroli.
5.
Jeden egzemplarz odpisu protokołu kontroli pozostawia się kierownikowi jednostki kontrolowanej lub innej osobie wymienionej w ust. 2. Jeden egzemplarz odpisu protokołu przesyła się także jednostce nadrzędnej nad jednostką kontrolowaną.
§  13.
1.
W razie stwierdzenia nadużyć lub bezpośrednio grożącej szkody, inspektor wezwie kierownika kontrolowanej jednostki do bezzwłocznego wydania zarządzeń i podjęcia niezbędnych środków w celu zapobieżenia szkodzie, czyniąc o tym wzmiankę w protokole kontroli.
2.
W razie niepodjęcia przez kierownika kontrolowanej jednostki czynności, o których mowa w ust. 1, właściwy organ Inspekcji Zbożowej może wydać w tym przedmiocie zarządzenie doraźne podlegające natychmiastowemu wykonaniu, zawiadamiając o tym jednostkę nadrzędną.
3.
W razie wniesienia odwołania od zarządzenia doraźnego organ Inspekcji Zbożowej, który wydał zarządzenie, może w uzasadnionych wypadkach wstrzymać jego wykonanie.
§  14.
Jeżeli w czasie przeprowadzania kontroli zachodni podejrzenie, że zostało popełnione przestępstwo, organy Inspekcji Zbożowej zawiadamiają o tym niezwłocznie organy właściwe do ścigania przestępstw oraz zabezpieczają ślady i dowody przestępstwa.
§  15.
1.
Na podstawie wyników kontroli dokonanej w jednostce gospodarki uspołecznionej organy Inspekcji Zbożowej kierują wnioski do jej jednostki nadrzędnej.
2.
Na podstawie wniosków organów Inspekcji Zbożowej kontrolowana jednostka lub jej jednostka nadrzędna obowiązane są wydać niezbędne zarządzenia i podjąć konieczne środki.
3.
O wydanych zarządzeniach i o sposobie ich wykonania jednostka wydająca zarządzenie zawiadamia właściwy organ Inspekcji Zbożowej w terminie zakreślonym we wniosku.
4.
W sprawach dotyczących przedsiębiorstw nie uspołecznionych organy Inspekcji Zbożowej kierują wnioski do właściwego organu administracji prezydium rady narodowej.
§  16.
1.
Orzeczenie organu Inspekcji Zbożowej o zniszczeniu lub oddaniu do przerobu zepsutych lub nie nadających się do użytku towarów powinno być uzasadnione oraz zawierać powołanie na wyniki badań, będących podstawą do wydania orzeczenia.
2.
Orzeczenie doręcza się jednostce, w której władaniu znajdują się towary objęte orzeczeniem, a odpisy orzeczeń - jednostce, w której towary te są przechowywane.
3.
Wyniki analiz laboratoryjnych organu Inspekcji Zbożowej, stanowiące podstawę do rozliczeń pomiędzy dostawcą a odbiorcą, doręcza się jednostce, na której wniosek została przeprowadzona analiza, oraz dostawcy towaru.
4.
Od orzeczeń (ust. 1) i analiz (ust. 3) organów Inspekcji Zbożowej służy odwołanie do bezpośrednio nadrzędnego organu Inspekcji w terminie 14 dni od daty doręczenia orzeczenia lub analizy. Orzeczenia i analizy Głównego Inspektoratu Inspekcji Zbożowej są ostateczne.
§  17.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024