Zasady planowania, finansowania i realizacji urządzeń towarzyszących w uspołecznionym budownictwie mieszkaniowym typu miejskiego.

UCHWAŁA Nr 128
RADY MINISTRÓW
z dnia 22 maja 1965 r.
w sprawie zasad planowania, finansowania i realizacji urządzeń towarzyszących w uspołecznionym budownictwie mieszkaniowym typu miejskiego.

W celu zapewnienia w uspołecznionym budownictwie mieszkaniowym typu miejskiego warunków do wszechstronnego zaspokojenia potrzeb mieszkańców w zakresie usług socjalno-kulturalnych, handlowych, rzemieślniczych itp. Rada Ministrów uchwala, co następuje:
§  1.
W rozumieniu niniejszej uchwały:
1)
za osiedlowe budownictwo mieszkaniowe uważa się budowę zespołu budynków stanowiących wraz z urządzeniami towarzyszącymi co najmniej jeden blok zabudowy mieszkaniowej,
2)
za blok zabudowy mieszkaniowej uważa się teren ograniczony w planie zagospodarowania przestrzennego ulicami lub liniami rozgraniczającymi go od terenu o innym sposobie użytkowania, nie przecięty ulicami ruchu kołowego o charakterze przelotowym,
3)
za rozproszone budownictwo mieszkaniowe uważa się budowę jednego lub kilku budynków nie tworzących bloku zabudowy mieszkaniowej.
§  2.
1.
W uspołecznionym osiedlowym budownictwie mieszkaniowym następujące podstawowe urządzenia towarzyszące są planowane, finansowane i realizowane z nakładów i środków przeznaczonych przez poszczególnych inwestorów na ten rodzaj budownictwa:
1)
urządzenia kubaturowe (wolno stojące i wbudowane):

- sklepy,

- zakłady usług dla ludności,

- zakłady gastronomiczne,

- rejonowe przychodnie zdrowia,

- apteki,

- biura administracji budynków,

- kotłownie centralnego ogrzewania,

- pomieszczenia dla osiedlowych warsztatów remontowych (ekip remontowo-konserwacyjnych administracji budynków),

2)
uzbrojenie i urządzenie terenu wewnątrz bloku zabudowy mieszkaniowej:

- sieć wodociągowo-kanalizacyjna, z wyjątkiem ciągów przelotowych,

- ulice, z wyjątkiem ulic o charakterze przelotowym,

- chodniki, przejścia piesze, placyki parkingowe, ukształtowanie terenu, zieleń i drobne formy architektoniczne,

- sieć centralnego ogrzewania z kotłowni osiedlowych lub rozdzielcza sieć ciepłownicza, z wyjątkiem ciągów przelotowych,

- sieć gazowa, z wyjątkiem ciągów przelotowych,

- sieć niskiego napięcia oraz pomieszczenia dla stacji transformatorowych,

- pomieszczenia w budynkach dla transformatorów przy zasilaniu budynków bezpośrednio z sieci wysokiego napięcia.

2.
Podstawowe urządzenia towarzyszące wymienione w ust. 1 pkt 1 są planowane, finansowane i realizowane w granicach wskaźników zaspokojenia potrzeb mieszkańców, zgodnie z przepisami o wskaźnikach wykorzystania terenów zainwestowania miejskiego.
3.
W spółdzielczym osiedlowym budownictwie mieszkaniowym mogą być ponadto realizowane z nakładów i środków na budownictwo mieszkaniowe świetlice, lokale dla społecznych punktów opieki nad dzieckiem oraz pracownie dla plastyków w granicach obowiązujących normatywów.
§  3.
1.
W uspołecznionym rozproszonym budownictwie mieszkaniowym następujące podstawowe urządzenia towarzyszące są planowane, finansowane i realizowane z nakładów i środków przeznaczonych przez poszczególnych inwestorów na ten rodzaj budownictwa:
1)
urządzenia kubaturowe wbudowane:

- sklepy,

- zakłady usług dla ludności,

- zakłady gastronomiczne,

- apteki,

- biura administracji budynków,

- kotłownie centralnego ogrzewania,

2)
uzbrojenie i zagospodarowanie terenu:

- podłączenia budynków do sieci wodociągowo-kanalizacyjnej, gazowej, centralnego ogrzewania,

- chodniki, dojazdy, dojścia i urządzenia terenu w granicach projektu zagospodarowania działki,

- linie niskiego napięcia,

- pomieszczenia wbudowane dla stacji transformatorowych lub w razie zasilania budynku bezpośrednio z sieci wysokiego napięcia - pomieszczenia w budynkach dla transformatorów.

2.
Do urządzeń towarzyszących, o których mowa w ust. 1, może być zaliczona również budowa wolno stojących pomieszczeń dla stacji transformatorowej w wypadku, gdy wznoszony budynek jest położony z dala od istniejącej sieci elektrycznej w rejonie, w którym rozbudowa sieci nie jest planowana przez właściwy zakład energetyczny przed terminem oddania budynku do użytku, a względy techniczne zasilania tego budynku wymagają budowy nowej stacji transformatorowej.
3.
W spółdzielczym rozproszonym budownictwie mieszkaniowym mogą być ponadto finansowane z nakładów i środków na budownictwo mieszkaniowe pracownie dla plastyków w granicach obowiązujących normatywów.
§  4.
1.
W spółdzielczym budownictwie mieszkaniowym podstawowe urządzenia towarzyszące (kubaturowe) są finansowane z kredytów przeznaczonych na ten cel. W osiedlach domów jednorodzinnych urządzenia te mogą być finansowane również ze środków przyszłych użytkowników.
2.
Zasady przyznawania i umarzania kredytów, o których mowa w ust. 1, regulują przepisy w sprawie zapewnienia warunków dalszego rozwoju spółdzielczego budownictwa mieszkaniowego.
§  5.
1.
Do urządzeń ogólnomiejskich zalicza się:
1)
urządzenia nie wymienione w § 2,
2)
urządzenia wymienione w § 2 ust. 1 pkt 1 w części przekraczającej rozmiary określone wskaźnikami zaspokojenia potrzeb mieszkańców.
2.
Finansowanie urządzeń ogólnomiejskich odbywa się z nakładów i środków przyszłych użytkowników tych urządzeń.
3.
Do obowiązków jednostek prowadzących eksploatację ogólnomiejskich urządzeń uzbrojenia terenu należy budowa, przebudowa i rozbudowa tych urządzeń, z odpowiednim wyprzedzeniem umożliwiającym terminową realizację budownictwa mieszkaniowego.
§  6.
W osiedlach mieszkaniowych realizowanych przez kilku inwestorów (wspólne osiedle) podstawowe urządzenia towarzyszące są finansowane według następujących zasad:
1)
urządzenia wbudowane w budynki mieszkalne finansowane są w całości z nakładów inwestycyjnych i środków inwestora danego budynku,
2)
urządzenia wolno stojące, kotłownie oraz uzbrojenie i urządzenie terenu finansowane są z nakładów i środków inwestorów budownictwa mieszkaniowego proporcjonalnie do udziału realizowanej powierzchni użytkowej mieszkań.
§  7.
Zasady obsługi inwestycji we wspólnych osiedlach, partycypowania w kosztach przygotowania inwestycji oraz tryb przekazywania nakładów i środków na rachunek inwestora zastępczego określają przepisy w sprawie planowania, finansowania i realizacji inwestycji wspólnych.
§  8.
1.
Wewnętrzne wyposażenie urządzeń towarzyszących wraz z robotami instalacyjnymi i montażowymi związanymi z tym wyposażeniem (ustawienie agregatów i urządzeń chłodniczych, instalacja komór chłodniczych, instalowanie dźwigów towarowych, trzonów kuchennych, kotłów, basenów, reklam świetlnych itp.) odbywa się z nakładów i środków przyszłych użytkowników tych urządzeń i należy do obowiązków inwestycyjnych tych użytkowników.
2.
Instalacje liczników elektrycznych, gazomierzy i wodomierzy w budynkach mieszkalnych i poszczególnych pomieszczeniach oraz wyposażenie stacji transformatorowych i redukcyjno-pomiarowych odbywa się z nakładów i środków właściwych przedsiębiorstw prowadzących eksploatację danego rodzaju urządzeń.
§  9.
Minister Budownictwa i Przemysłu Materiałów Budowlanych zapewni, aby przedsiębiorstwa budowlano-montażowe terminowo oddawały do użytku urządzenia towarzyszące objęte planami budownictwa mieszkaniowego oraz - w porozumieniu z Przewodniczącym Komitetu Pracy i Płac - podejmie kroki dla wprowadzenia niezbędnych zmian w regulaminach premiowania pracowników przedsiębiorstw i zjednoczeń, zapewniających terminowe oddawanie do użytku tych urządzeń.
§  10.
Traci moc uchwała nr 363 Rady Ministrów z dnia 13 września 1961 r. w sprawie zasad opracowania szczegółowych planów miejskiego budownictwa mieszkaniowego oraz zasad planowania i finansowania tego budownictwa i urządzeń towarzyszących na okres lat 1961-1965 (Monitor Polski Nr 78, poz. 325).
§  11.
Wykonanie uchwały porucza się Przewodniczącemu Komisji Planowania przy Radzie Ministrów, Ministrowi Gospodarki Komunalnej, zainteresowanym ministrom (kierownikom urzędów centralnych), prezydiom wojewódzkich rad narodowych (rad narodowych miast wyłączonych z województw) oraz Centralnemu Związkowi Spółdzielni Budownictwa Mieszkaniowego.
§  12.
Uchwała wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 1966 r.

Zmiany w prawie

Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Środowisko psychologów i psychoterapeutów bez prawa do opiniowania projektu ustawy?

Przedstawiciele środowiska psychologów i psychoterapeutów wskazują na ograniczanie możliwości przedstawiania przez nich opinii do rządowego projektu ustawy o zawodzie psychologa oraz samorządzie zawodowym psychologów, nad którym pracuje sejmowa podkomisja nadzwyczajna. Może to wywoływać poczucie deficytu demokracji, zwłaszcza gdy procedowane regulacje dotyczą konkretnych zawodów i grup społecznych, a tym samym także praw i obowiązków osób do nich należących.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1965.27.139

Rodzaj: Uchwała
Tytuł: Zasady planowania, finansowania i realizacji urządzeń towarzyszących w uspołecznionym budownictwie mieszkaniowym typu miejskiego.
Data aktu: 22/05/1965
Data ogłoszenia: 01/06/1965
Data wejścia w życie: 01/01/1966