Wzmocnienie organizacji i rozszerzenie zakresu prac w dziedzinie programowania inwestycji jednostek gospodarki uspołecznionej.

ZARZĄDZENIE
PRZEWODNICZĄCEGO KOMISJI PLANOWANIA PRZY RADZIE MINISTRÓW
z dnia 23 kwietnia 1965 r.
w sprawie wzmocnienia organizacji i rozszerzenia zakresu prac w dziedzinie programowania inwestycji jednostek gospodarki uspołecznionej.

W celu dostosowania organizacji i zakresu prac w dziedzinie programowania inwestycji do aktualnych zasad realizacji inwestycji oraz pogłębienia analiz ekonomicznej efektywności inwestycji, na podstawie art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 25 lutego 1964 r. o zmianach w organizacji i zakresie działania naczelnych organów administracji państwowej w dziedzinie budownictwa i planowania przestrzennego (Dz. U. Nr 8, poz. 49) oraz § 2 pkt 1 lit. b) uchwały nr 48 Rady Ministrów z dnia 10 marca 1965 r. w sprawie środków dla zwiększenia realności oraz stabilizacji kosztów inwestycji, zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Ministrowie (kierownicy urzędów centralnych) i prezydia wojewódzkich rad narodowych (rad narodowych miast wyłączonych z województw) wzmocnią i rozszerzą zakres działania komórek programowania inwestycji w podległych i nadzorowanych jednostkach organizacyjnych.
2.
Kierownicy zainteresowanych jednostek organizacyjnych podejmą niezbędne działania, zapewniające właściwą pod względem kwalifikacji zawodowych obsadę etatową komórek programowania inwestycji.
§  2.
Przy określaniu form organizacyjnych i zadań komórek programowania inwestycji w podległych jednostkach organizacyjnych ministrowie (kierownicy urzędów centralnych) oraz prezydia wojewódzkich rad narodowych (rad narodowych miast wyłączonych z województw) powinni zwrócić szczególną uwagę na wzmocnienie komórek programowania inwestycji w zjednoczeniach (jednostkach równorzędnych) ze względu na koncentrację w tych jednostkach organizacyjnych podstawowej działalności w dziedzinie programowania inwestycji.
§  3.
1.
W zjednoczeniach przemysłowych funkcje programowania inwestycji, w zależności od istniejącej struktury organizacyjnej, powinny być wykonywane przez służbę inwestycyjną zjednoczenia, w ramach której należy wydzielić komórkę organizacyjną do spraw programowania inwestycji, bądź przez wydzieloną komórkę organizacyjną wchodzącą w skład służby ekonomicznej i podporządkowaną zastępcy dyrektora zjednoczenia do spraw ekonomicznych (naczelnemu ekonomiście).
2.
W zjednoczeniach (jednostkach równorzędnych) nadzorujących działalność przedsiębiorstw usługowych oraz innych jednostek nieprzemysłowych funkcje programowania inwestycji, zależnie od rozmiarów i charakteru działalności inwestycyjnej danych jednostek, mogą być wykonywane przez komórkę inwestycyjną lub w uzasadnionych wypadkach przez właściwą do spraw planowania i programowania rozwoju danej gałęzi gospodarczej komórkę organizacyjną (dział planowania itp.).
3.
Niezależnie od usytuowania organizacyjnego komórek programowania inwestycji w zjednoczeniach należy zapewnić ścisłe powiązanie i współpracę tych komórek ze służbami ekonomicznymi i technicznymi, w szczególności w zakresie opracowywania założeń generalnych oraz programów rekonstrukcji organizacyjno-technicznej.
4.
Funkcje związane z nadzorowaniem i koordynacją prac w dziedzinie programowania inwestycji jednostek planu terenowego, łącznie z opiniowaniem generalnych założeń inwestycji, wykonują komórki organizacyjne właściwe do spraw programowania inwestycji, podporządkowane przewodniczącym wojewódzkich (miejskich w miastach wyłączonych z województw) komisji planowania gospodarczego.
§  4.
1.
W ramach wielkich przedsiębiorstw przemysłowych mogą być utworzone, jeżeli uzasadnia to rodzaj i rozmiary działalności inwestycyjnej, komórki organizacyjne do spraw programowania inwestycji, odpowiednio do zasad określonych w § 3.
2.
W mniejszych przedsiębiorstwach przemysłowych i w pozostałych jednostkach inwestorskich, w których nie zachodzi potrzeba utworzenia wydzielonej komórki organizacyjnej do spraw programowania inwestycji, działalność w tej dziedzinie wykonują komórki inwestycyjne bądź inne właściwe komórki organizacyjne danej jednostki.
§  5.
Formy organizacji komórek programowania inwestycji w ministerstwach (urzędach centralnych) ustalają właściwi ministrowie, mając na uwadze zapewnienie właściwej koordynacji całokształtu prac danego resortu w dziedzinie programowania inwestycji oraz nadzoru nad tymi pracami.
§  6.
Bez względu na przyjęte formy organizacyjne i podporządkowanie administracyjne komórek programowania inwestycji na poszczególnych szczeblach zarządzania gospodarką narodową, w komórkach tych powinien być skoncentrowany całokształt zadań związanych z programowaniem inwestycji.
§  7.
1.
Zakres działania komórek programowania inwestycji w zjednoczeniach (jednostkach równorzędnych) obejmuje następujące podstawowe zadania:
1)
inicjowanie, organizowanie i prowadzenie prac w zakresie założeń generalnych inwestycji oraz założeń konkretnych inwestycji,
2)
inicjowanie, organizowanie i prowadzenie prac analitycznych w zakresie efektywności ekonomicznej inwestycji w fazie programowania, projektowania, planowania i realizacji inwestycji, oceny osiągniętych efektów rzeczywistych inwestycji oraz badań w zakresie dochodzenia do projektowanej zdolności produkcyjnej.
2.
W celu zapewnienia prawidłowych kierunków i rozmiarów inwestowania oraz efektywności ekonomicznej inwestycji komórki programowania inwestycji zjednoczeń (jednostek równorzędnych) powinny gromadzić, analizować i opiniować wszelkie dane syntetyczne i analityczne, stanowiące materiały wyjściowe do programowania i planowania inwestycji, a w szczególności:
1)
dane i materiały analityczne, obrazujące stan posiadanych środków trwałych oraz ich charakterystykę techniczno-ekonomiczną ze szczególnym uwzględnieniem środków produkcyjnych pod względem ich ilości, wartości, struktury, stopnia zużycia oraz stopnia wykorzystania w skali zjednoczenia istniejącej bazy materialno-technicznej,
2)
wskaźniki nakładów inwestycyjnych przypadających na jednostkę zdolności produkcyjnej (usługowej),
3)
wskaźniki ekonomicznej efektywności inwestycji,
4)
wskaźniki techniczno-ekonomiczne, charakteryzujące działalność eksploatacyjną programowanych i realizowanych inwestycji,
5)
normatywy cykli budowy obiektów i urządzeń, wchodzących w zakres inwestycji danego zjednoczenia, i rzeczywiste okresy budowy,
6)
normatywy czasowe oddawania maszyn i urządzeń do montażu i eksploatacji,
7)
dane charakteryzujące postępowe procesy technologiczne, budowlane itp.,
8)
inne opracowania i dokumenty, niezbędne do ekonomicznie racjonalnego programowania, planowania i organizowania procesów inwestycyjnych (m.in. wskaźniki kapitałochłonności miejsca pracy, opracowania charakteryzujące aktualny i perspektywiczny rozwój danej gałęzi gospodarczej w przekroju regionalnym, opracowania z zakresu charakterystyki ekonomicznej danej produkcji na tle odpowiednich zamienników, potrzeb handlu zagranicznego, oszczędności danego produktu itp.).

Powyższe materiały powinny być gromadzone, opracowywane i wzajemnie wykorzystywane w ramach wewnętrznego podziału tematycznego przez komórki programowania inwestycji oraz zespoły ekspertów do spraw oceny projektów inwestycyjnych zjednoczeń (jednostek równorzędnych).

3.
Materiały i dane analityczne do celów programowania inwestycji, opracowywane przez podległe jednostki organizacyjne, przez inne komórki organizacyjne danego zjednoczenia, przez współpracujące biura projektowe i instytuty naukowo-badawcze, powinny być weryfikowane przez komórki programowania inwestycji z punktu widzenia prawidłowości ich opracowania. Część tych materiałów jest przekazywana organom zwierzchnim, stosownie do obowiązujących w tym zakresie przepisów bądź potrzeb zainteresowanych jednostek.
§  8.
1.
Komórki programowania inwestycji zjednoczeń (jednostek równorzędnych) inicjują, koordynują i analizują prace programowe w zakresie inwestycji podległych i nadzorowanych jednostek organizacyjnych oraz organizują w trybie obowiązujących przepisów opracowanie oraz aktualizację założeń generalnych inwestycji, analizują i weryfikują te opracowania oraz przedstawiają je do zatwierdzenia właściwym organom.
2.
W zakresie opracowania, analizy i weryfikacji oraz aktualizacji generalnych założeń inwestycji komórki programowania inwestycji zjednoczeń (jednostek równorzędnych) powinny zwracać szczególną uwagę na przestrzeganie zasady pełnego powiązania założeń z programem organizacyjno-technicznej rekonstrukcji branż (gałęzi gospodarki narodowej) oraz maksymalnej efektywności ekonomicznej inwestycji, a przede wszystkim:
1)
prawidłowej hierarchizacji ekonomicznej inwestycji na tle ich charakterystyki ekonomicznej, programu rozwoju branży (gałęzi gospodarki narodowej) oraz w powiązaniu z potrzebami innych gałęzi gospodarki narodowej i poszczególnych regionów,
2)
właściwych kierunków, rozmiarów, zakresu i struktury niezbędnych inwestycji z podziałem na poszczególne okresy realizacji oraz z uwzględnieniem przedsięwzięć inwestycyjnych kontynuowanych i inwestycji nowych.
3.
Prace programowe w dziedzinie inwestycji powinny mieć charakter ciągły; dlatego komórki programowania inwestycji powinny zapewnić bieżącą weryfikację i aktualizację założeń generalnych inwestycji w związku z kolejnym uściśleniem programów rozwoju i rekonstrukcji danej gałęzi gospodarczej, zmianami norm i wskaźników dla celów programowania, zmianami organizacyjno-technicznymi itp.
§  9.
1.
W celu wszechstronnej analizy ekonomicznej generalnych założeń inwestycji przed przedstawieniem ich do zatwierdzenia bądź w trakcie aktualizacji założeń generalnych komórki programowania inwestycji zjednoczeń (jednostek równorzędnych) przy ścisłej współpracy z komórkami planowania, eksploatacji i służby ekonomicznej obowiązane są do:
1)
analizowania i ewentualnie opracowywania wskaźników z zakresu posiadanych mocy produkcyjnych oraz stopnia ich wykorzystania,
2)
analizowania i inicjowania w ramach programów rekonstrukcji branż opracowań metodycznych w zakresie optymalizacji i efektywności działalności inwestycyjnej oraz opracowań niezbędnych do określenia wzrostu i zmian struktury zdolności produkcyjnych danej gałęzi gospodarczej w powiązaniu z ustaleniem przyszłych potrzeb produkcyjnych i usługowych,
3)
analizowania i uwzględniania wniosków służb planistyczno-produkcyjnych w sprawie możliwości wzrostu zdolności produkcyjnych w drodze przedsięwzięć pozainwestycyjnych, na podstawie opracowanych wskaźników i materiałów otrzymywanych od jednostek planistycznych, w szczególności w zakresie zmian struktury produkcyjnej, możliwości wprowadzenia wielozmianowości, jak również stosowania zamienników itp., w celu racjonalnego wykorzystania istniejących środków produkcji,
4)
organizowania i koordynowania prac analitycznych, umożliwiających - w drodze konfrontacji potrzeb w dziedzinie wzrostu zdolności produkcyjnych z odpowiadającym im w czasie przewidywanym poziomem faktycznym zdolności produkcyjnych - ustalenie rozmiarów, zakresu i ogólnej struktury niezbędnych przedsięwzięć inwestycyjnych.
2.
W celu sprawnej realizacji zadań określonych w ust. 1 zainteresowane komórki organizacyjne zjednoczeń (jednostek równorzędnych) oraz podległe zjednoczeniom jednostki organizacyjne powinny opracowywać i przekazywać we właściwych terminach komórce programowania inwestycji wszelkie dokumenty i materiały analityczne, niezbędne do opracowania i aktualizacji założeń generalnych inwestycji. W szczególności materiały te powinny obejmować:
1)
opracowania uzasadniające planowany na przyszłe okresy poziom produkcji oraz kierunki rozwoju poszczególnych rodzajów produkcji,
2)
analizy charakteryzujące stopień projektowanego wykorzystania istniejących rezerw mocy produkcyjnych oraz możliwości podjęcia ekonomicznie uzasadnionych przedsięwzięć pozainwestycyjnych, zapewniających uruchomienie tych rezerw (np. w drodze zmiany mikrostruktury branży, techniczno-organizacyjnej rekonstrukcji branży, uruchomienia rezerw oszczędności w drodze zastąpienia surowców i materiałów do produkcji surowcami tańszymi itp.),
3)
szczegółowo uzasadnione koncepcje i wnioski co do podjęcia celowych ekonomicznie przedsięwzięć inwestycyjnych, umożliwiających lepsze wykorzystanie posiadanych środków produkcji, np. w drodze wymiany zużytych ekonomicznie produkcyjnych środków trwałych itp.,
4)
materiały analityczne uzasadniające przyjęte na przyszłe okresy optymalne wielkości zakładów produkcyjnych i przedsiębiorstw branży.
§  10.
W uzasadnionych wypadkach zainteresowane zjednoczenia (jednostki równorzędne) mogą w trybie obowiązujących przepisów powierzać wykonanie niektórych prac z zakresu generalnych założeń inwestycji oraz założenia konkretnych inwestycji właściwym jednostkom organizacyjnym, tj. biurom projektów, instytutom naukowo-badawczym, biurom konstrukcyjno-technologicznym itp.
§  11.
1.
W zakresie analiz ekonomicznych, opracowanych w planach pięcioletnich i dwuletnich, komórki programowania inwestycji w zjednoczeniach powinny prowadzić - na podstawie założeń generalnych inwestycji - odpowiednie prace analityczne. Szczególnym zadaniem na etapach planowania i realizacji inwestycji powinno być rozwijanie analiz efektywności ekonomicznej inwestycji, z uwzględnieniem m. in. zagadnień:
1)
opracowań metodycznych umożliwiających stwierdzenie celowości i niezbędności planowanych inwestycji w drodze weryfikacji aktualnego bilansu zdolności produkcyjnych (usługowych) w konfrontacji z założonymi w odpowiednich planach rozmiarami produkcji, stopnia wykorzystania mocy produkcyjnych, uruchomienia wszystkich pozainwestycyjnych środków zwiększenia produkcji (usług) oraz prawidłowości i terminowości osiągania projektowanych zdolności produkcyjnych,
2)
weryfikacji dokonanych analiz efektywności planowanych inwestycji, łącznie z analizą zgodności planowanych nakładów z zatwierdzonymi wskaźnikami oraz odchyleń faktycznych okresów od normatywów cykli budowy,
3)
krytycznej oceny planów inwestycyjnych m. in. pod względem zapewnienia dla planowanego w wyniku inwestycji uruchomienia produkcji niezbędnego zaplecza surowcowego, kadr produkcyjnych oraz zagadnienia terminów oddawania do eksploatacji nowych zdolności produkcyjnych z zakładami kooperującymi, właściwego skoordynowania w czasie realizacji inwestycji z inwestycjami współzależnymi i towarzyszącymi itp.
2.
Komórki programowania inwestycji zjednoczeń (jednostek równorzędnych) powinny podejmować badania i prowadzić prace zmierzające do zwiększenia efektywności inwestycji oraz obniżki kosztów inwestycji, m. in. w drodze inicjowania nowych typowych rozwiązań projektowych, stosowania zunifikowanych elementów budowlanych i instalacyjnych itp.
3.
Komórki programowania inwestycji zjednoczeń (jednostek równorzędnych) powinny również analizować prace podległych i nadzorowanych jednostek organizacyjnych w zakresie rozliczania zakończonych i przekazanych do eksploatacji inwestycji, a w szczególności opracowania rozliczeniowe:
1)
z wykonania zadań inwestycyjnych i oddawania do użytku zdolności produkcyjnych lub usługowych bądź innych efektów,
2)
z zagospodarowania oddanych do użytku zadań inwestycyjnych i osiągania planowanych efektów gospodarczych.
§  12.
1.
Komórki programowania inwestycji zjednoczeń organizują w zakresie swego działania współpracę z:
1)
wojewódzkimi komisjami planowania gospodarczego oraz innymi jednostkami koordynacji regionalnej,
2)
zjednoczeniami i przedsiębiorstwami kooperującymi w zakresie produkcji (usług) danej branży,
3)
właściwymi centralami handlu zagranicznego współpracującymi z danym zjednoczeniem w zakresie dostaw maszyn i urządzeń z importu.
2.
Współpraca z właściwymi wojewódzkimi komisjami planowania gospodarczego powinna polegać na bieżącym konsultowaniu i uzgadnianiu programów inwestycyjnych danego zjednoczenia z punktu widzenia potrzeb i zadań kompleksowego programu rozwoju danego regionu (województwa) w ramach terenowej koordynacji inwestycji.
3.
Współpraca z innymi zjednoczeniami i przedsiębiorstwami danej branży oraz branż pokrewnych powinna polegać na wzajemnym konsultowaniu i uzgadnianiu programów inwestycyjnych z punktu widzenia wspólnych potrzeb kontrahentów oraz na podejmowaniu w uzasadnionych gospodarczo wypadkach wspólnych kompleksowych przedsięwzięć inwestycyjnych.
4.
W zjednoczeniach wiodących w ramach porozumień branżowych działalność w zakresie programowania inwestycji powinna objąć całokształt zagadnień inwestycyjnych wszystkich jednostek organizacyjnych uczestniczących w danym porozumieniu branżowym.
5.
Komórki programowania inwestycji zjednoczeń prowadzą całokształt prac danego zjednoczenia w zakresie programowania inwestycji dla potrzeb Rady Wzajemnej Pomocy Gospodarczej bądź współpracują w tej dziedzinie z właściwą komórką organizacyjną zjednoczenia.
§  13.
1.
Do zakresu prac w dziedzinie programowania inwestycji w przedsiębiorstwach należą następujące podstawowe zadania:
1)
ustalenie stanu posiadanych mocy produkcyjnych, stopnia ich aktualnego wykorzystania oraz możliwości wzrostu w drodze przedsięwzięć pozainwestycyjnych,
2)
określenie potrzeb w dziedzinie inwestycji modernizacyjnych i odtworzeniowych w nawiązaniu do planów wzrostu mocy produkcyjnych przedsiębiorstwa,
3)
gromadzenie i opracowywanie innych dokumentów i analiz z zakresu działalności przedsiębiorstw dla potrzeb programowania inwestycji zjednoczenia, niezbędnych do ustalenia właściwych generalnych założeń inwestycji.
2.
Zainteresowane przedsiębiorstwa powinny utrzymywać w miarę potrzeby operatywne kontakty z organami branżowej i terenowej koordynacji inwestycji w zakresie zagadnień programowania inwestycji.
§  14.
Do zakresu działania ministerstw (urzędów centralnych) w dziedzinie programowania inwestycji należą następujące podstawowe zadania:
1)
organizowanie współpracy międzyresortowej i międzybranżowej w zakresie programowania inwestycji oraz koordynacja zazębiających się w tej dziedzinie prac poszczególnych gałęzi gospodarki narodowej,
2)
inicjowanie, analizowanie i nadzorowanie prac zjednoczeń w dziedzinie programowania inwestycji oraz, zgodnie z obowiązującymi przepisami, opiniowanie lub zatwierdzanie generalnych założeń inwestycji,
3)
koordynacja prac podległych i nadzorowanych przez dane ministerstwo jednostek w dziedzinie programowania inwestycji, łącznie z pracami metodologicznymi, a także organizowanie wymiany doświadczeń między zjednoczeniami w tej dziedzinie,
4)
inicjowanie, organizowanie i prowadzenie w uzasadnionych wypadkach, na podstawie odpowiednich porozumień, prac w dziedzinie programowania inwestycji o zasięgu międzyresortowym,
5)
współpraca z organami terenowej koordynacji inwestycji w zakresie inwestycji programowanych i realizowanych przez jednostki organizacyjne resortu.
§  15.
Zaleca się centralnym związkom spółdzielczym dostosowanie w niezbędnym zakresie form organizacyjnych i zadań komórek programowania inwestycji spółdzielczości do zasad ustalonych niniejszym zarządzeniem.
§  16.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024