united kingdom
ukraine

Szczegółowe zasady gospodarowania środkami funduszu prewencyjnego Państwowego Zakładu Ubezpieczeń oraz zasady sprawozdawczości w tym zakresie.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW
z dnia 20 listopada 1964 r.
w sprawie szczegółowych zasad gospodarowania środkami funduszu prewencyjnego Państwowego Zakładu Ubezpieczeń oraz zasad sprawozdawczości w tym zakresie.

Na podstawie art. 22 ustawy z dnia 2 grudnia 1958 r. o ubezpieczeniach majątkowych i osobowych (Dz. U. Nr 72, poz. 357) i § 10 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 21 lutego 1963 r. w sprawie współdziałania organów administracji państwowej z Państwowym Zakładem Ubezpieczeń w zakresie ubezpieczeń majątkowych i osobowych oraz w zakresie zapobiegania powstawaniu szkód losowych (Dz. U. Nr 8, poz. 47) oraz art. 51 ustawy z dnia 1 lipca 1958 r. o prawie budżetowym (Dz. U. z 1958 r. Nr 45, poz. 221 i z 1963 r. Nr 28, poz. 164) zarządza się, co następuje:
§  1.
Fundusz prewencyjny Państwowego Zakładu Ubezpieczeń (PZU) dzieli się zgodnie z przepisami o systemie finansowym PZU na dwie części:
1)
fundusz pochodzący z ubezpieczeń jednostek gospodarki państwowej, przeznaczony na finansowanie działalności zapobiegawczej mającej na celu zmniejszenie liczby i rozmiarów szkód losowych:
a)
w ubezpieczonym mieniu tych jednostek,
b)
dotyczących osób ubezpieczonych przez te jednostki,
2)
fundusz pochodzący z ubezpieczeń jednostek gospodarki niepaństwowej, przeznaczony na finansowanie działalności zapobiegawczej mającej na celu zmniejszenie liczby i rozmiarów szkód losowych:
a)
w ubezpieczonym mieniu tych jednostek,
b)
dotyczących osób ubezpieczonych przez te jednostki.
§  2.
1.
Zasady prowadzenia działalności zapobiegawczej z funduszu prewencyjnego pochodzącego z ubezpieczeń jednostek gospodarki państwowej (§ 1 pkt 1) uregulują odrębne przepisy.
2.
Do czasu wydania przepisów, o których mowa w ust. 1, środki funduszu pochodzącego z ubezpieczeń jednostek gospodarki państwowej będą akumulowane przez Centralę PZU na odrębnym rachunku bankowym w Narodowym Banku Polskim.
§  3.
1.
Plan działalności zapobiegawczej PZU powinien uwzględniać podział funduszu pochodzącego z ubezpieczeń jednostek gospodarki niepaństwowej:
1)
na działalność zapobiegawczą prowadzoną bezpośrednio przez Centralę i terenowe jednostki organizacyjne PZU,
2)
na działalność zapobiegawczą prowadzoną za pośrednictwem organów i instytucji państwowych.
2.
Kierunki i zadania działalności zapobiegawczej oraz wysokość kwot przeznaczonych na te cele Centrala PZU przedstawia do zatwierdzenia Ministerstwu Finansów w okresie opracowywania narodowego planu gospodarczego. Wysokość kwot przeznaczonych na inwestycje, bezosobowy fundusz płac oraz inne wynagrodzenia nie objęte funduszem płac powinny być wyodrębnione.
§  4.
1.
Środki funduszu prewencyjnego akumulowane są przez Centralę PZU na rachunku bankowym w Narodowym Banku Polskim.
2.
Stosownie do wielkości planowanych zadań działalności zapobiegawczej, PZU może środki funduszu prewencyjnego wydatkować całkowicie lub częściowo w roku, w którym zostały one zakumulowane.
§  5.
1.
W okresie opracowywania wytycznych do projektu budżetu Państwa Centrala PZU po zasięgnięciu opinii zainteresowanych ministerstw oraz prezydiów wojewódzkich rad narodowych dzieli środki funduszu prewencyjnego przeznaczonego na działalność zapobiegawczą prowadzoną za pośrednictwem właściwych jednostek budżetowych między poszczególne ministerstwa oraz prezydia wojewódzkich rad narodowych według kierunków i zadań określonych w § 3 ust. 2.
2.
O kierunkach i zadaniach działalności zapobiegawczej oraz o wysokości kwot przeznaczonych na działalność zapobiegawczą - Centrala PZU zawiadamia zainteresowane ministerstwa i prezydia wojewódzkich rad narodowych.
3.
Prezydia wojewódzkich rad narodowych w porozumieniu z oddziałami wojewódzkimi PZU dokonują podziału kwot między prezydia powiatowych rad narodowych według kierunków i zadań prewencyjnych.
4.
Prezydia powiatowych rad narodowych, po rozpatrzeniu postulatów gromadzkich rad narodowych, w porozumieniu z inspektoratami powiatowymi PZU opracowują wnioski w sprawie wykorzystania kwot przyznanych na działalność zapobiegawczą i wnioski te przesyłają do prezydiów wojewódzkich rad narodowych w terminie ustalonym dla opracowania projektów budżetów terenowych.
5.
Prezydia wojewódzkich rad narodowych w porozumieniu z oddziałami wojewódzkimi PZU na podstawie wniosków prezydiów powiatowych rad narodowych opracowują zbiorcze wnioski w sprawie wykorzystania środków na działalność zapobiegawczą na terenie województw w terminie ustalonym dla opracowania projektów zbiorczych budżetów województw oraz przekazują je za pośrednictwem oddziałów wojewódzkich PZU - Centrali PZU.
6.
Ministerstwa przekazują swoje wnioski w sprawie własnej działalności zapobiegawczej do Centrali PZU.
7.
Centrala PZU na podstawie otrzymanych wniosków oraz planu własnej działalności zapobiegawczej sporządza projekt rocznego planu działalności zapobiegawczej, który powinien uwzględniać podział, o którym mowa w § 3 ust. 2.
8.
Plan, o którym mowa w ust. 7, w części dotyczącej działalności inwestycyjnej Centrala PZU uzgadnia z Komisją Planowania przy Radzie Ministrów oraz Ministerstwem Finansów.
§  6. 1
Środki funduszu prewencyjnego określone w uchwalonym przez Radę Ubezpieczeniową PZU planie działalności zapobiegawczej jednostki organizacyjne PZU przekazują bezpośrednio na rachunki bankowe jednostek budżetowych (zakładów budżetowych), będących bezpośrednimi wykonawcami zadań prewencyjnych.
§  7. 2
(skreślony).
§  8.
1.
Środki funduszu prewencyjnego, przeznaczone na inwestycje w zakresie budownictwa inwestycyjnego, przelewane są, zgodnie z planem działalności zapobiegawczej, z rachunku bankowego funduszu na rachunek właściwy dla tej inwestycji.
2.
Środki funduszu prewencyjnego nie przeznaczone na budownictwo inwestycyjne wydatkowane są bezpośrednio z rachunku bankowego funduszu.
3. 3
(skreślony).
§  9.
Wzory planów finansowych funduszu prewencyjnego ustala zarządzenie Ministra Finansów o opracowaniu budżetu.
§  10. 4
1.
Wydziały finansowe prezydiów rad narodowych mogą w porozumieniu z właściwymi jednostkami organizacyjnymi PZU na wniosek jednostek budżetowych (zakładów budżetowych) realizujących zadania prewencyjne wprowadzać zmiany w planach finansowych funduszu prewencyjnego przez zmianę wysokości kwot przeznaczonych na poszczególne zadania w obrębie kwot przyznanych tym jednostkom budżetowym (zakładom budżetowym). Uprawnienie to nie dotyczy środków finansowych przeznaczonych na cele inwestycyjne.
2.
Zmiany polegające na przesunięciu środków finansowych funduszu między jednostkami budżetowymi (zakładami budżetowymi) realizującymi zadania prewencyjne mogą być dokonane tylko za zgodą Centrali PZU.
§  11. 5
1.
Jednostkami organizacyjnymi właściwymi do realizacji zadań prewencyjnych zgodnie z planami finansowymi funduszu prewencyjnego są:
1)
ministerstwa,
2)
wydziały (jednostki równorzędne) prezydiów wojewódzkich i powiatowych rad narodowych,
3)
jednostki budżetowe nie wymienione w pkt 1 i 2 oraz zakłady budżetowe.
2.
Środki funduszu prewencyjnego nie wykorzystane po całkowitym wykonaniu zadania prewencyjnego oraz środki przekazane na zadania, które nie będą mogły być zrealizowane - podlegają zwrotowi na rachunek bankowy właściwej jednostki organizacyjnej PZU przed upływem roku kalendarzowego.
§  12. 6
1.
Z wykonania planu finansowego funduszu prewencyjnego jednostki budżetowe (zakłady budżetowe) sporządzają sprawozdania określone w przepisach o rachunkowości budżetowej.
2.
Jednostki organizacyjne wymienione w § 11 ust. 1 przesyłają odpowiednim jednostkom organizacyjnym PZU kopie sprawozdań jednostkowych, zawierające potwierdzenie przez właściwe oddziały NBP końcowego stanu środków funduszu prewencyjnego.
§  13.
W sprawach nie uregulowanych niniejszym zarządzeniem stosuje się przepisy dotyczące jednostek i funduszów budżetowych, w szczególności przepisy zarządzenia Ministra Finansów z dnia 2 stycznia 1961 r. w sprawie przepisów o rachunkowości budżetowej (Monitor Polski Nr 17, poz. 87 z późniejszymi zmianami).
§  14.
1. 7
PZU jest uprawniony do kontroli wykonania planów finansowych działalności zapobiegawczej w drodze badania w tym zakresie zapisów księgowych i dokumentacji jednostek organizacyjnych realizujących zadania prewencyjne oraz sprawdzania realizacji zadań prewencyjnych na miejscu ich wykonania.
2.
Z przeprowadzonej kontroli organy kontrolujące PZU sporządzają protokoły, które przesyłają:
1) 8
jednostkom organizacyjnym realizującym zadania prewencyjne;
2)
właściwym terenowo oddziałom wojewódzkim PZU;
3)
właściwym terenowo prezydiom rad narodowych.
§  15.
1.
W zarządzeniu Ministra Finansów z dnia 30 czerwca 1952 r. w sprawie środków specjalnych i gospodarstw pomocniczych jednostek budżetowych (Monitor Polski Nr A-60, poz. 914 z późniejszymi zmianami) wprowadza się następujące zmiany:
1)
w załączniku nr 1 skreśla się pozycje 14 i 15;
2)
w załączniku nr 2 skreśla się typ 14 i 15.
2.
Saldo rachunków środków specjalnych typ 14 i typ 15 powinno być przelane na właściwy rachunek funduszu prewencyjnego pod datą 1 stycznia 1965 r.
§  16.
Przepisy zarządzenia dotyczące:
1)
prezydiów wojewódzkich rad narodowych - stosuje się odpowiednio do prezydiów rad narodowych miast wyłączonych z województw,
2)
prezydiów powiatowych rad narodowych - stosuje się odpowiednio do prezydiów rad narodowych miast stanowiących powiaty oraz prezydiów dzielnicowych rad narodowych w miastach wyłączonych z województw,
3)
ministerstw - stosuje się odpowiednio do urzędów centralnych.
§  17.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 1965 r.
1 § 6 zmieniony przez § 1 pkt 1 zarządzenia z dnia 18 kwietnia 1967 r. (M.P.67.24.114) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 stycznia 1968 r.
2 § 7 skreślony przez § 1 pkt 2 zarządzenia z dnia 18 kwietnia 1967 r. (M.P.67.24.114) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 stycznia 1968 r.
3 § 8 ust. 3 skreślony przez § 1 pkt 3 zarządzenia z dnia 18 kwietnia 1967 r. (M.P.67.24.114) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 stycznia 1968 r.
4 § 10 zmieniony przez § 1 pkt 4 zarządzenia z dnia 18 kwietnia 1967 r. (M.P.67.24.114) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 stycznia 1968 r.
5 § 11 zmieniony przez § 1 pkt 5 zarządzenia z dnia 18 kwietnia 1967 r. (M.P.67.24.114) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 stycznia 1968 r.
6 § 12 zmieniony przez § 1 pkt 6 zarządzenia z dnia 18 kwietnia 1967 r. (M.P.67.24.114) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 stycznia 1968 r.
7 § 14 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 7 lit. a) zarządzenia z dnia 18 kwietnia 1967 r. (M.P.67.24.114) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 stycznia 1968 r.
8 § 14 ust. 2 pkt 1 zmieniony przez § 1 pkt 7 lit. b) zarządzenia z dnia 18 kwietnia 1967 r. (M.P.67.24.114) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 stycznia 1968 r.

Zmiany w prawie

Język, w jakim ma zostać sporządzona umowa z cudzoziemcem

Powierzenie pracy cudzoziemcowi wymaga, co do zasady, zawarcia umowy w formie pisemnej. Może ona być sporządzona w języku polskim, w języku polskim i jednocześnie w wersji obcojęzycznej, ale również tylko w języku obcym. Jeżeli podmiot powierzający pracę zdecyduje się na to ostatnie rozwiązanie, będzie musiał zlecić tłumaczowi przysięgłemu przetłumaczenie umowy i tłumaczenie to przechowywać.

Marek Rotkiewicz 11.06.2025
Pracodawcy będą mogli wypłacić ekwiwalent za urlop razem z wypłatą ostatniego wynagrodzenia

Resort pracy chce nieznacznie wydłużyć termin wypłaty ekwiwalentu za urlop w przypadku rozwiązywania jest umowy o pracę, a także zwiększenie do dwóch osób minimalnej reprezentacji pracowników przed pracodawcą w sprawach zakładowego funduszu świadczeń socjalnych w zakładach, w których nie funkcjonują związki zawodowe. W ten sposób pracodawcy będą mogli dokonać jednego przelewu należnych środków wraz z wypłatą ostatniego wynagrodzenia.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2025
Staż potwierdzony uzyskaniem kwalifikacji i premia dla organizatora stażu

Nowe przepisy o rynku pracy przewidują, że staż z urzędu pracy może obejmować okres do 12 miesięcy wówczas, gdy zakończony będzie potwierdzeniem nabycia wiedzy lub umiejętności przeprowadzanym przez uprawnioną instytucję. Przy tego rodzaju stażu przewidziano premię finansową dla organizatora stażu w wysokości 500 zł za każdy pełny miesiąc stażu.

Marek Rotkiewicz 10.06.2025
Sejm zdecydował: Kandydat do pracy dostanie informację o wynagrodzeniu i innych świadczeniach

Osoba ubiegająca się o pracę będzie musiała otrzymać informację o wysokości wynagrodzenia, ale także innych świadczeniach związanych z pracą - zarówno tych pieniężnych, jak i niepieniężnych. Ogłoszenie o naborze i nazwy stanowisk mają być neutralne pod względem płci, a sam proces rekrutacyjny - przebiegać w sposób niedyskryminujący - ustawa trafi teraz do prezydenta, Sejm przyjął poprawkę Senatu.

Grażyna J. Leśniak 04.06.2025
Zmiany w stażach z urzędu pracy

W nowych przepisach o rynku pracy nie zmienia się istota stażu - popularnej formy wsparcia z urzędu pracy bezrobotnych i organizatorów staży. Pojawia się jednak wiele zmian w stosunku do dotychczasowych przepisów i doprecyzowań pewnych niejasności pojawiających się w praktyce. Nie omawiając szerokiej problematyki staży, zwróćmy uwagę na najważniejsze nowości.

Marek Rotkiewicz 03.06.2025
Od 1 czerwca radykalne zmiany w zatrudnianiu cudzoziemców

Często zmieniające się przepisy i ich rozproszenie w kilku aktach oraz przewlekłość postępowań w urzędach są największym wyzwaniem dla pracodawców w procesie legalizacji zatrudnienia cudzoziemców – wynika z badania zrealizowanego przez ASM Research Solutions Strategy na zlecenie Konfederacji Lewiatan. 1 czerwca wchodzą w życie nowe przepisy z tym związane.

Grażyna J. Leśniak 30.05.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1964.84.396

Rodzaj: Zarządzenie
Tytuł: Szczegółowe zasady gospodarowania środkami funduszu prewencyjnego Państwowego Zakładu Ubezpieczeń oraz zasady sprawozdawczości w tym zakresie.
Data aktu: 20/11/1964
Data ogłoszenia: 10/12/1964
Data wejścia w życie: 01/01/1965