Szczegółowe zasady gospodarowania środkami funduszu prewencyjnego Państwowego Zakładu Ubezpieczeń oraz zasady sprawozdawczości w tym zakresie.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW
z dnia 20 listopada 1964 r.
w sprawie szczegółowych zasad gospodarowania środkami funduszu prewencyjnego Państwowego Zakładu Ubezpieczeń oraz zasad sprawozdawczości w tym zakresie.

Na podstawie art. 22 ustawy z dnia 2 grudnia 1958 r. o ubezpieczeniach majątkowych i osobowych (Dz. U. Nr 72, poz. 357) i § 10 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 21 lutego 1963 r. w sprawie współdziałania organów administracji państwowej z Państwowym Zakładem Ubezpieczeń w zakresie ubezpieczeń majątkowych i osobowych oraz w zakresie zapobiegania powstawaniu szkód losowych (Dz. U. Nr 8, poz. 47) oraz art. 51 ustawy z dnia 1 lipca 1958 r. o prawie budżetowym (Dz. U. z 1958 r. Nr 45, poz. 221 i z 1963 r. Nr 28, poz. 164) zarządza się, co następuje:
§  1.
Fundusz prewencyjny Państwowego Zakładu Ubezpieczeń (PZU) dzieli się zgodnie z przepisami o systemie finansowym PZU na dwie części:
1)
fundusz pochodzący z ubezpieczeń jednostek gospodarki państwowej, przeznaczony na finansowanie działalności zapobiegawczej mającej na celu zmniejszenie liczby i rozmiarów szkód losowych:
a)
w ubezpieczonym mieniu tych jednostek,
b)
dotyczących osób ubezpieczonych przez te jednostki,
2)
fundusz pochodzący z ubezpieczeń jednostek gospodarki niepaństwowej, przeznaczony na finansowanie działalności zapobiegawczej mającej na celu zmniejszenie liczby i rozmiarów szkód losowych:
a)
w ubezpieczonym mieniu tych jednostek,
b)
dotyczących osób ubezpieczonych przez te jednostki.
§  2.
1.
Zasady prowadzenia działalności zapobiegawczej z funduszu prewencyjnego pochodzącego z ubezpieczeń jednostek gospodarki państwowej (§ 1 pkt 1) uregulują odrębne przepisy.
2.
Do czasu wydania przepisów, o których mowa w ust. 1, środki funduszu pochodzącego z ubezpieczeń jednostek gospodarki państwowej będą akumulowane przez Centralę PZU na odrębnym rachunku bankowym w Narodowym Banku Polskim.
§  3.
1.
Plan działalności zapobiegawczej PZU powinien uwzględniać podział funduszu pochodzącego z ubezpieczeń jednostek gospodarki niepaństwowej:
1)
na działalność zapobiegawczą prowadzoną bezpośrednio przez Centralę i terenowe jednostki organizacyjne PZU,
2)
na działalność zapobiegawczą prowadzoną za pośrednictwem organów i instytucji państwowych.
2.
Kierunki i zadania działalności zapobiegawczej oraz wysokość kwot przeznaczonych na te cele Centrala PZU przedstawia do zatwierdzenia Ministerstwu Finansów w okresie opracowywania narodowego planu gospodarczego. Wysokość kwot przeznaczonych na inwestycje, bezosobowy fundusz płac oraz inne wynagrodzenia nie objęte funduszem płac powinny być wyodrębnione.
§  4.
1.
Środki funduszu prewencyjnego akumulowane są przez Centralę PZU na rachunku bankowym w Narodowym Banku Polskim.
2.
Stosownie do wielkości planowanych zadań działalności zapobiegawczej, PZU może środki funduszu prewencyjnego wydatkować całkowicie lub częściowo w roku, w którym zostały one zakumulowane.
§  5.
1.
W okresie opracowywania wytycznych do projektu budżetu Państwa Centrala PZU po zasięgnięciu opinii zainteresowanych ministerstw oraz prezydiów wojewódzkich rad narodowych dzieli środki funduszu prewencyjnego przeznaczonego na działalność zapobiegawczą prowadzoną za pośrednictwem właściwych jednostek budżetowych między poszczególne ministerstwa oraz prezydia wojewódzkich rad narodowych według kierunków i zadań określonych w § 3 ust. 2.
2.
O kierunkach i zadaniach działalności zapobiegawczej oraz o wysokości kwot przeznaczonych na działalność zapobiegawczą - Centrala PZU zawiadamia zainteresowane ministerstwa i prezydia wojewódzkich rad narodowych.
3.
Prezydia wojewódzkich rad narodowych w porozumieniu z oddziałami wojewódzkimi PZU dokonują podziału kwot między prezydia powiatowych rad narodowych według kierunków i zadań prewencyjnych.
4.
Prezydia powiatowych rad narodowych, po rozpatrzeniu postulatów gromadzkich rad narodowych, w porozumieniu z inspektoratami powiatowymi PZU opracowują wnioski w sprawie wykorzystania kwot przyznanych na działalność zapobiegawczą i wnioski te przesyłają do prezydiów wojewódzkich rad narodowych w terminie ustalonym dla opracowania projektów budżetów terenowych.
5.
Prezydia wojewódzkich rad narodowych w porozumieniu z oddziałami wojewódzkimi PZU na podstawie wniosków prezydiów powiatowych rad narodowych opracowują zbiorcze wnioski w sprawie wykorzystania środków na działalność zapobiegawczą na terenie województw w terminie ustalonym dla opracowania projektów zbiorczych budżetów województw oraz przekazują je za pośrednictwem oddziałów wojewódzkich PZU - Centrali PZU.
6.
Ministerstwa przekazują swoje wnioski w sprawie własnej działalności zapobiegawczej do Centrali PZU.
7.
Centrala PZU na podstawie otrzymanych wniosków oraz planu własnej działalności zapobiegawczej sporządza projekt rocznego planu działalności zapobiegawczej, który powinien uwzględniać podział, o którym mowa w § 3 ust. 2.
8.
Plan, o którym mowa w ust. 7, w części dotyczącej działalności inwestycyjnej Centrala PZU uzgadnia z Komisją Planowania przy Radzie Ministrów oraz Ministerstwem Finansów.
§  6. 1
Środki funduszu prewencyjnego określone w uchwalonym przez Radę Ubezpieczeniową PZU planie działalności zapobiegawczej jednostki organizacyjne PZU przekazują bezpośrednio na rachunki bankowe jednostek budżetowych (zakładów budżetowych), będących bezpośrednimi wykonawcami zadań prewencyjnych.
§  7. 2
(skreślony).
§  8.
1.
Środki funduszu prewencyjnego, przeznaczone na inwestycje w zakresie budownictwa inwestycyjnego, przelewane są, zgodnie z planem działalności zapobiegawczej, z rachunku bankowego funduszu na rachunek właściwy dla tej inwestycji.
2.
Środki funduszu prewencyjnego nie przeznaczone na budownictwo inwestycyjne wydatkowane są bezpośrednio z rachunku bankowego funduszu.
3. 3
(skreślony).
§  9.
Wzory planów finansowych funduszu prewencyjnego ustala zarządzenie Ministra Finansów o opracowaniu budżetu.
§  10. 4
1.
Wydziały finansowe prezydiów rad narodowych mogą w porozumieniu z właściwymi jednostkami organizacyjnymi PZU na wniosek jednostek budżetowych (zakładów budżetowych) realizujących zadania prewencyjne wprowadzać zmiany w planach finansowych funduszu prewencyjnego przez zmianę wysokości kwot przeznaczonych na poszczególne zadania w obrębie kwot przyznanych tym jednostkom budżetowym (zakładom budżetowym). Uprawnienie to nie dotyczy środków finansowych przeznaczonych na cele inwestycyjne.
2.
Zmiany polegające na przesunięciu środków finansowych funduszu między jednostkami budżetowymi (zakładami budżetowymi) realizującymi zadania prewencyjne mogą być dokonane tylko za zgodą Centrali PZU.
§  11. 5
1.
Jednostkami organizacyjnymi właściwymi do realizacji zadań prewencyjnych zgodnie z planami finansowymi funduszu prewencyjnego są:
1)
ministerstwa,
2)
wydziały (jednostki równorzędne) prezydiów wojewódzkich i powiatowych rad narodowych,
3)
jednostki budżetowe nie wymienione w pkt 1 i 2 oraz zakłady budżetowe.
2.
Środki funduszu prewencyjnego nie wykorzystane po całkowitym wykonaniu zadania prewencyjnego oraz środki przekazane na zadania, które nie będą mogły być zrealizowane - podlegają zwrotowi na rachunek bankowy właściwej jednostki organizacyjnej PZU przed upływem roku kalendarzowego.
§  12. 6
1.
Z wykonania planu finansowego funduszu prewencyjnego jednostki budżetowe (zakłady budżetowe) sporządzają sprawozdania określone w przepisach o rachunkowości budżetowej.
2.
Jednostki organizacyjne wymienione w § 11 ust. 1 przesyłają odpowiednim jednostkom organizacyjnym PZU kopie sprawozdań jednostkowych, zawierające potwierdzenie przez właściwe oddziały NBP końcowego stanu środków funduszu prewencyjnego.
§  13.
W sprawach nie uregulowanych niniejszym zarządzeniem stosuje się przepisy dotyczące jednostek i funduszów budżetowych, w szczególności przepisy zarządzenia Ministra Finansów z dnia 2 stycznia 1961 r. w sprawie przepisów o rachunkowości budżetowej (Monitor Polski Nr 17, poz. 87 z późniejszymi zmianami).
§  14.
1. 7
PZU jest uprawniony do kontroli wykonania planów finansowych działalności zapobiegawczej w drodze badania w tym zakresie zapisów księgowych i dokumentacji jednostek organizacyjnych realizujących zadania prewencyjne oraz sprawdzania realizacji zadań prewencyjnych na miejscu ich wykonania.
2.
Z przeprowadzonej kontroli organy kontrolujące PZU sporządzają protokoły, które przesyłają:
1) 8
jednostkom organizacyjnym realizującym zadania prewencyjne;
2)
właściwym terenowo oddziałom wojewódzkim PZU;
3)
właściwym terenowo prezydiom rad narodowych.
§  15.
1.
W zarządzeniu Ministra Finansów z dnia 30 czerwca 1952 r. w sprawie środków specjalnych i gospodarstw pomocniczych jednostek budżetowych (Monitor Polski Nr A-60, poz. 914 z późniejszymi zmianami) wprowadza się następujące zmiany:
1)
w załączniku nr 1 skreśla się pozycje 14 i 15;
2)
w załączniku nr 2 skreśla się typ 14 i 15.
2.
Saldo rachunków środków specjalnych typ 14 i typ 15 powinno być przelane na właściwy rachunek funduszu prewencyjnego pod datą 1 stycznia 1965 r.
§  16.
Przepisy zarządzenia dotyczące:
1)
prezydiów wojewódzkich rad narodowych - stosuje się odpowiednio do prezydiów rad narodowych miast wyłączonych z województw,
2)
prezydiów powiatowych rad narodowych - stosuje się odpowiednio do prezydiów rad narodowych miast stanowiących powiaty oraz prezydiów dzielnicowych rad narodowych w miastach wyłączonych z województw,
3)
ministerstw - stosuje się odpowiednio do urzędów centralnych.
§  17.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 1965 r.
1 § 6 zmieniony przez § 1 pkt 1 zarządzenia z dnia 18 kwietnia 1967 r. (M.P.67.24.114) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 stycznia 1968 r.
2 § 7 skreślony przez § 1 pkt 2 zarządzenia z dnia 18 kwietnia 1967 r. (M.P.67.24.114) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 stycznia 1968 r.
3 § 8 ust. 3 skreślony przez § 1 pkt 3 zarządzenia z dnia 18 kwietnia 1967 r. (M.P.67.24.114) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 stycznia 1968 r.
4 § 10 zmieniony przez § 1 pkt 4 zarządzenia z dnia 18 kwietnia 1967 r. (M.P.67.24.114) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 stycznia 1968 r.
5 § 11 zmieniony przez § 1 pkt 5 zarządzenia z dnia 18 kwietnia 1967 r. (M.P.67.24.114) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 stycznia 1968 r.
6 § 12 zmieniony przez § 1 pkt 6 zarządzenia z dnia 18 kwietnia 1967 r. (M.P.67.24.114) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 stycznia 1968 r.
7 § 14 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 7 lit. a) zarządzenia z dnia 18 kwietnia 1967 r. (M.P.67.24.114) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 stycznia 1968 r.
8 § 14 ust. 2 pkt 1 zmieniony przez § 1 pkt 7 lit. b) zarządzenia z dnia 18 kwietnia 1967 r. (M.P.67.24.114) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 stycznia 1968 r.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024