Ustalenie linii brzegu na wodach śródlądowych.

ZARZĄDZENIE
PREZESA CENTRALNEGO URZĘDU GOSPODARKI WODNEJ
z dnia 10 stycznia 1964 r.
w sprawie ustalenia linii brzegu na wodach śródlądowych.

Na podstawie art. 9 ust. 4 ustawy z dnia 30 maja 1962 r. - Prawo wodne (Dz. U. Nr 34, poz. 158) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Linię brzegu na wniosek zainteresowanej jednostki organizacyjnej lub osoby fizycznej ustala wojewódzki organ administracji wodnej na wodach żeglownych i spławnych, a na innych wodach powierzchniowych - powiatowy organ administracji wodnej.
2.
Linię brzegu ustala się na podstawie dostarczonego przez wnioskodawcę projektu odgraniczenia gruntów pokrytych wodami powierzchniowymi od gruntów przyległych, zwanego dalej "projektem odgraniczenia gruntów".
§  2.
1.
Projekt odgraniczenia gruntów powinien zawierać:
1)
krótki opis techniczny projektowanego odgraniczenia gruntów,
2)
mapę sytuacyjną w skali, w jakiej sporządzony jest projekt regulacji śródlądowych wód powierzchniowych, lub w skali 1:5.000 albo 1:2.000, z wykazaniem:
a)
punktów stałych osnowy poziomej nawiązanych do sieci państwowej, za których pomocą można nanieść linię brzegu,
b)
granicy stałego porostu traw,
c)
krawędzi brzegów, przymulisk, odsypisk i wysp,
d)
proponowanej linii brzegu oznaczonej kolorem czerwonym.
2.
Organ administracji wodnej może w uzasadnionych przypadkach zwolnić od dostarczenia niektórych danych określonych w ust. 1 pkt 2.
§  3.
1.
Postępowanie wodnoprawne dla ustalenia linii brzegu może być przeprowadzone łącznie z postępowaniem dla wydania pozwolenia wodnoprawnego na regulację wody.
2.
Jeżeli wymaga tego interes publiczny, decyzja o ustaleniu linii brzegu może być powzięta po wydaniu przez właściwy organ administracji wodnej pozwolenia wodnoprawnego na wykonanie nie cierpiących zwłoki robót regulacyjnych.
§  4.
1.
W miejscach, gdzie jest wyraźna krawędź brzegu, linia brzegu biegnie tą krawędzią.
2.
Przy wodach o brzegach uregulowanych linia brzegu biegnie linią łączącą zewnętrzne krawędzie budowli regulacyjnych, a mianowicie przy budowlach podłużnych - linią łączącą zewnętrzne krawędzie budowli od strony lądu, przy budowlach poprzecznych - linią łączącą zewnętrzne krawędzie wrzynek lub skrzydełek, przy plantacjach wiklinowych na gruntach uzyskanych w wyniku regulacji - granicą plantacji od strony lądu.
§  5.
1.
W miejscach, gdzie nie ma wyraźnych krawędzi brzegów, linię brzegu stanowi granica stałego porostu traw, a jeżeli granica ta leży powyżej stanu zwyczajnego, linię brzegu stanowi linia przecięcia się zwierciadła wody z gruntem przyległym przy stanie zwyczajnym wody. W miejscach, gdzie nie ma wyraźnej krawędzi brzegu, należy wyznaczyć nie tylko linię, do której sięga stały porost traw, ale także wysokość stanu zwyczajnego wody.
2.
Szczegółowy sposób ustalania zwyczajnego stanu wody określa instrukcja stanowiąca załącznik do zarządzenia.
§  6.
1.
Linię brzegu ustala właściwy organ administracji wodnej w drodze decyzji określającej przebieg tej linii.
2.
Decyzją określoną w ust. 1 obejmuje się cały brzeg wody objętej projektem regulacji lub jego poszczególne odcinki.
3.
Jeżeli ustala się linię brzegu przy rzekach i potokach, decyzja powinna obejmować obydwa brzegi danego odcinka cieku.
§  7.
1.
W razie potrzeby linia brzegu może być oznaczona w terenie.
2.
Podstawę do oznaczenia linii brzegu w terenie stanowi ostateczna decyzja organu administracji wodnej, ustalająca linię brzegu na danym odcinku.
§  8.
Właściwy organ administracji wodnej przekazuje dokumentację dotyczącą ustalenia linii brzegu właściwemu organowi państwowej służby geodezyjnej.
§  9.
Stosownie do art. 172 ustawy z dnia 30 maja 1962 r. - Prawo wodne (Dz. U. Nr 34, poz. 158) traci moc rozporządzenie Ministra Robót Publicznych z dnia 25 kwietnia 1923 r. w przedmiocie oznaczenia stanu zwyczajnego (średniego) wody i linii brzegu (Dz. U. Nr 80, poz. 632).
§  10.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK 

INSTRUKCJA W SPRAWIE USTALENIA ZWYCZAJNEGO STANU WODY

Stan zwyczajny wody jest to stan, który woda w dłuższym okresie czasu równie często przekracza, jak często go nie osiąga. Ustalenie zatem stanu zwyczajnego polega na wyznaczeniu dla danego wodowskazu tego odczytu, który dzieli zsumowany czas trwania wszystkich odczytów wodowskazowych w danym okresie na dwie równe części. Potrzebne do obliczenia stanu zwyczajnego zestawienie czasów trwania poszczególnych odczytów wodowskazowych należy wziąć z roczników hydrograficznych lub wykonać je w sposób aktualny, podany w ostatnich rocznikach hydrograficznych.

Ze względu na cel wystarczy oznaczenie stanu zwyczajnego na podstawie stopni 10-centymetrowych na wodowskazie przyjmując środkowy odczyt stopnia (piątki w cm).

Jeżeli stosowanie wyżej podanego sposobu natrafia na trudności, można bez ujmy dla dokładności wymaganej dla niniejszego celu przyjmować zamiast wysokości stanu zwyczajnego wysokość stanu odpowiadającego średniej arytmetycznej z codziennych odczytów wodowskazowych w danym okresie i miejscu.

Za okres czasu do obliczenia "średniej" należy przyjąć 15 ostatnich lat, w ciągu których nie było większych zmian łożyska rzeki.

O ile nie ma odczytów wodowskazowych z takiego okresu, można przyjąć mniejszą ilość lat, np. 10, jednak należy wówczas wyłączyć te lata, w których przepływ wody różni się znacznie od przeciętnego, tj. lata wybitnie mokre lub suche. Jeżeli łożysko rzeki w przekroju wodowskazowym uległo zmianom, można do obliczenia przyjąć tylko okres obejmujący lato od ostatniej zmiany do chwili obliczenia.

Jeżeli są do dyspozycji odczyty wodowskazowe tylko z kilku lat lub nawet tylko z jednego roku, można je użyć do wyznaczenia stanu zwyczajnego, o ile opady w danym roku co do ilości i rozkładu zbliżone są do normalnych.

Do wyznaczania stanu wody należy przyjąć odczyty z wodowskazu miarodajnego, tj. wodowskazu, który znajduje się na odcinku rzeki o tych samych w przybliżeniu warunkach przepływu, jakie posiada rzeka w miejscu badanym, a zatem jeżeli między wodowskazem a miejscem badanym nie ma żadnego większego dopływu, wybitnego załomu spadku lub większego rozlewiska (wielkiego oddalenia się od brzegów danej rzeki).

Jeżeli nie ma w ogóle miarodajnego wodowskazu dla badanego miejsca, należy ustalić stan zwyczajny (w drodze oceny) na podstawie zbadania na miejscu łożyska rzeki przez biegłego (biegłych).

Zmiany w prawie

Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Środowisko psychologów i psychoterapeutów bez prawa do opiniowania projektu ustawy?

Przedstawiciele środowiska psychologów i psychoterapeutów wskazują na ograniczanie możliwości przedstawiania przez nich opinii do rządowego projektu ustawy o zawodzie psychologa oraz samorządzie zawodowym psychologów, nad którym pracuje sejmowa podkomisja nadzwyczajna. Może to wywoływać poczucie deficytu demokracji, zwłaszcza gdy procedowane regulacje dotyczą konkretnych zawodów i grup społecznych, a tym samym także praw i obowiązków osób do nich należących.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1964.7.34

Rodzaj: Zarządzenie
Tytuł: Ustalenie linii brzegu na wodach śródlądowych.
Data aktu: 10/01/1964
Data ogłoszenia: 22/01/1964
Data wejścia w życie: 22/01/1964