Zasady przyłączania do wspólnej sieci urządzeń do wytwarzania, przetwarzania, przesyłania, rozdzielania i odbioru energii elektrycznej i cieplnej oraz paliw gazowych.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA GÓRNICTWA I ENERGETYKI
z dnia 24 sierpnia 1964 r.
w sprawie zasad przyłączania do wspólnej sieci urządzeń do wytwarzania, przetwarzania, przesyłania, rozdzielania i odbioru energii elektrycznej i cieplnej oraz paliw gazowych. *

Na podstawie art. 7 ustawy z dnia 30 maja 1962 r. o gospodarce paliwowo-energetycznej (Dz. U. Nr 32, poz. 150) zarządza się, co następuje:
1. Przepisy ogólne.
§  1.
Zarządzenie określa zasady przyłączania do wspólnej sieci elektrycznej, wspólnej sieci cieplnej i wspólnej sieci gazowej urządzeń do wytwarzania, przetwarzania, przesyłania, rozdzielania i odbioru energii elektrycznej, cieplnej oraz paliw gazowych, zwanych dalej "urządzeniami energetycznymi".
§  2.
Wspólną siecią w rozumieniu zarządzenia jest zespół urządzeń energetycznych, służących do przetwarzania, przesyłania i rozdzielania energii elektrycznej, cieplnej lub paliw gazowych, pozostających w zarządzie:
1)
jednostki powołanej do dostarczania energii elektrycznej, cieplnej lub paliw gazowych dla bezpośredniego użytkowania przez odbiorców bądź dla dalszego ich rozdzielania albo
2)
jednostki, która w wyniku koordynacji terenowej prowadzonej przez właściwe wojewódzkie rady narodowe oraz po uzgodnieniu z Państwowym Inspektoratem Gospodarki Paliwowo-Energetycznej prowadzi eksploatację scalonych energetycznych urządzeń wytwórczych.

W odniesieniu do energii elektrycznej jednostką zarządzającą wspólną siecią jest wyłącznie Zjednoczenie Energetyki wraz z podporządkowanymi przedsiębiorstwami.

2. Przyłączanie do wspólnej sieci urządzeń energetycznych jednostek gospodarki uspołecznionej.

§  3.
W stosunku do jednostek gospodarki uspołecznionej zarządzenie dotyczy przyłączania do wspólnej sieci wszelkich urządzeń energetycznych z wyjątkiem:
1)
przyłączania do wspólnej sieci urządzeń energetycznych budowanych lub rozbudowywanych w ramach inwestycji własnych jednostki zarządzającej wspólną siecią,
2)
zmian w urządzeniach już przyłączonych do wspólnej sieci, jeśli zmiany takie regulowane są przepisami o dostawie paliw gazowych i energii lub o dysponowaniu mocą urządzeń energetycznych.
§  4.
Przyłączane do wspólnej sieci mogą być tylko urządzenia energetyczne dostosowane do parametrów wspólnej sieci, odpowiadające obowiązującym przepisom oraz ustalonym ogólnym i technicznym warunkom przyłączenia do wspólnej sieci, określonym w § 8.
§  5.
1.
Z wnioskami w sprawach związanych z przyłączaniem urządzeń do wspólnej sieci występują do terenowo właściwej jednostki zarządzającej wspólną siecią:
1)
dla urządzeń czynnych, lecz dotychczas nie przyłączonych - jednostka zarządzająca urządzeniem,
2)
dla urządzeń nowo budowanych inwestor.
2.
Państwowy Inspektorat Gospodarki Paliwowo-Energetycznej może w wypadkach technicznie i ekonomicznie uzasadnionych z własnej inicjatywy lub na wniosek właściwego prezydium wojewódzkiej rady narodowej albo z inicjatywy jednostki zarządzającej wspólną siecią wydać decyzję nakazującą przyłączenie urządzeń energetycznych do wspólnej sieci.
§  6.
1.
Przed zatwierdzeniem założeń inwestycji urządzeń do odbioru energii oraz paliw gazowych jednostki wymienione w § 5 ust.1, zwane dalej "wnioskodawcami", występują do jednostki zarządzającej wspólną siecią z wnioskiem o zapewnienie możliwości pokrycia przewidywanego zapotrzebowania energii lub paliw gazowych dla projektowanej inwestycji.
2.
Wzór wniosku ustala jednostka zarządzająca wspólną siecią.
3.
Okres ważności udzielonego zapewnienia wygasa po upływie 2 lat, jeżeli nie został uzgodniony inny termin lub w tym okresie nie został złożony wniosek o ustalenie warunków przyłączenia (§ 7) albo o przedłużenie okresu ważności zapewnienia.
4.
W razie uzyskania przez inwestora zapewnienia możliwości pokrycia przewidywanego zapotrzebowania dla kilku wariantów projektowanej inwestycji, inwestor obowiązany jest niezwłocznie po zatwierdzeniu założeń inwestycji zawiadomić jednostkę zarządzającą wspólną siecią o ustaleniu lokalizacji.
5.
Przed zatwierdzeniem założeń inwestycji urządzeń do wytwarzania, przesyłania i rozdzielania energii oraz paliw gazowych inwestor obowiązany jest uzgodnić z jednostką zarządzającą wspólną siecią wielkość oraz warunki dostawy energii i paliw gazowych.
§  7.
1.
Po ustaleniu lokalizacji szczegółowej, a przed zatwierdzeniem projektu wstępnego, wnioskodawca występuje z wnioskiem o ustalenie ogólnych i technicznych warunków przyłączenia urządzeń energetycznych do wspólnej sieci.
2.
Wzór wniosku ustala jednostka zarządzająca wspólną siecią.
3.
Okres ważności ustalonych ogólnych i technicznych warunków przyłączenia wygasa po upływie 2 lat, jeśli w tym czasie nie została zawarta umowa, o której mowa w § 10 , lub nie został złożony wniosek o przedłużenie terminu ważności warunków.
§  8.
1.
Przez ogólne warunki przyłączenia urządzeń energetycznych do wspólnej sieci rozumie się:
1)
określenie zadań obu stron, ustalenie granicy eksploatacji urządzeń i - w razie potrzeby - określenie wzajemnych zobowiązań finansowych;
2)
określenie wymagań umożliwiających racjonalną współpracę przełączanych urządzeń energetycznych ze wspólną siecią;
3)
zobowiązanie do zawiadamiania jednostki zarządzającej wspólną siecią o wszelkich zmianach w planach realizacji inwestycji;
4)
ewentualne inne zobowiązaniach stron.
2.
Zakres technicznych warunków przyłączenia urządzeń energetycznych do wspólnej sieci elektrycznej, cieplnej i gazowej określa załącznik do zarządzenia.
§  9.
1.
Koszt planowanej rozbudowy urządzeń wspólnej sieci, przeznaczonych do zasilania kilku odbiorców, pokrywa jednostka zarządzająca wspólną siecią przez włączenie kosztów rozbudowy do planu inwestycyjnego. W razie stwierdzenia przy ustalaniu warunków, o których mowa w § 7 braku środków planowanych na dany okres, rozbudowa może być w wyjątkowych wypadkach realizowana w drodze przekazania środków inwestycyjnych odbiorcy do planu jednostki zarządzającej wspólną siecią, za zgodą jednostek nadrzędnych: odbiorcy i jednostki zarządzającej wspólną siecią, w trybie przewidzianym dla planowania udziałów w zakresie inwestycji towarzyszących, stosownie do instrukcji Komisji Planowania przy Radzie Ministrów dotyczącej narodowego planu gospodarczego. Dotyczy to w szczególności wypadków, gdy zaplanowana w danym rejonie rozbudowa sieci na dany okres nie przewiduje możliwości przyłączenia tego odbiorcy.
2.
Wykonanie niezbędnych urządzeń służących do zasilania tylko jednego odbiorcy następuje jako inwestycja towarzysząca kosztem wnioskodawcy, w trybie przewidzianym dla planowania inwestycji towarzyszących, zgodnie z instrukcjami Komisji Planowania przy Radzie Ministrów dotyczącymi narodowego planu gospodarczego, z wyjątkiem tych inwestycji, dla których zostaną ustalone odmienne zasady ich wykonania. Jeżeli jednostka zarządzająca wspólną siecią przewiduje wykorzystanie w późniejszym terminie nowo budowanych przez wnioskodawcę urządzeń dla przyszłych potrzeb, powinna w warunkach przyłączenia uwzględnić wynikające stąd wymagania i pokryć zwiększone koszty w formie przekazania odpowiednich środków inwestycyjnych bądź w inny sposób uzgodniony z wnioskodawcą.
3.
Dla miejskiego budownictwa mieszkaniowego w zakresie finansowania budowy urządzeń energetycznych obowiązują zasady określone uchwałą nr 363 Rady Ministrów z dnia 13 września 1961 r. w sprawie zasad opracowania szczegółowych planów miejskiego budownictwa mieszkaniowego oraz zasad planowania i finansowania tego budownictwa i urządzeń towarzyszących na okres lat 1961-1965 (Monitor Polski Nr 78, poz. 325).
4.
Dla urządzeń komunalnych w zakresie finansowania budowy urządzeń energetycznych obowiązują zasady określone uchwałą nr 72a Rady Ministrów z dnia 15 marca 1958 r. w sprawie udziału państwowych jednostek gospodarczych objętych planem centralnym w kosztach inwestycji urządzeń komunalnych (Monitor Polski Nr 32, poz. 182).
5.
Sposób i koszty wykonania urządzeń niezbędnych dla przyłączenia do wspólnej sieci urządzeń do wytwarzania,przetwarzania,przesyłania i rozdzielania energii lub paliw gazowych ustala umowa określona w § 10.
§  10.
1.
Po zatwierdzeniu projektu wstępnego bądź - w braku projektu wstępnego - projektu podstawowego (techniczno-roboczego) nowo inwestowanych urządzeń odbiorczych, lecz nie później niż przed przystąpieniem do budowy tych urządzeń, inwestor obowiązany jest wystąpić o zawarcie z jednostką zarządzającą wspólną siecią umowy dostawy energii lub paliw gazowych na przyszłe okresy. Umowa, zgodnie art. 14 ust. 2 ustawy z dnia 30 maja 1962 r. o gospodarce paliwowo-energetycznej (Dz. U. Nr 32, poz. 150), powinna w szczególności określać przewidzianą wielkość poboru paliw gazowych lub energii w określonych terminach oraz cywilną odpowiedzialność stron w razie niedotrzymania w całości lub w części warunków umowy, zwłaszcza w razie gdy jedna ze stron dokonała inwestycji urządzeń energetycznych, a naruszenie warunków umowy przez drugą stronę uniemożliwiło pełne wykorzystanie dokonanych inwestycji.
2.
Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio do nowo inwestowanych urządzeń do wytwarzania, przetwarzania, przesyłania, rozdzielania energii lub paliw gazowych, które mają być przyłączone do wspólnej sieci.
3.
W razie zmian w programach budowy urządzeń energetycznych, które mają być przyłączone do wspólnej sieci, w umowie wprowadza się zmiany; zmiany te powinny być zgłoszone w terminach zapewniających dostosowanie inwestycji związanych z rozbudową wspólnej sieci do nowych warunków.
4.
Umowa może być zawarta jednocześnie z zapewnieniem pokrycia zapotrzebowania energii lub paliw gazowych (§ 6 ust.1), jeśli zakres założeń (projektów) na to pozwala.
5.
Wzór umowy ustala jednostka zarządzająca wspólną siecią.
§  11.
1.
Po wybudowaniu urządzeń energetycznych wnioskodawca (§ 5 ust. 1) zawiadamia jednostkę zarządzającą wspólną siecią o gotowości urządzeń do przyłączenia do wspólnej sieci.
2.
Po otrzymaniu zawiadomienia o gotowości urządzeń do przyłączenia jednostka zarządzająca wspólną siecią:
1)
bada, czy spełnione zostały ustalone warunki przyłączenia do wspólnej sieci (ogólne i techniczne - § 8) oraz warunki umowy (§ 10),
2)
wydaje decyzję o przyłączeniu urządzeń do wspólnej sieci oraz zawiera umowę dostawy energii elektrycznej, cieplnej lub paliw gazowych, zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami, bądź warunkuje przyłączenie oraz zawarcie tej umowy usunięciem usterek w wyznaczonym terminie; zawarcie umowy dostawy jednostka zarządzająca wspólną siecią uzależni od potwierdzenia przez odbiorcę zobowiązań wynikających z umowy z inwestorem, zawartej zgodnie z § 10.
§  12.
Sprawy sporne między jednostką zarządzającą wspólną siecią a jednostkami wymienionymi w § 5 ust. 1, dotyczące warunków technicznych przyłączenia do wspólnej sieci urządzeń energetycznych, rozstrzyga Państwowy Inspektorat Gospodarki Paliwowo-Energetycznej.

3. Przyłączanie do wspólnej sieci urządzeń energetycznych odbiorców nie będących jednostkami gospodarki uspołecznionej.

§  13.
W stosunku do odbiorców nie będących jednostkami gospodarki uspołecznionej przyłączanie do wspólnej sieci nowo budowanych urządzeń energetycznych stanowiących wyposażenie budynków mieszkalnych, handlowych, rzemieślniczych, rolniczych, użytkowych itp. następuje na zasadach określonych w §§ 14-17.
§  14.
Z wnioskiem o przyłączenie do wspólnej sieci urządzeń określonych w § 13 występuje właściciel budynku, dzierżawca lub zarządca. We wniosku należy podać, do jakich celów będzie pobierana energia elektryczna, cieplna lub paliwo gazowe, oraz określić przybliżoną wielkość poboru.
§  15.
1.
Jednostka zarządzająca wspólną siecią, w zależności od warunków miejscowych (odległość od istniejących sieci rozdzielczych, stanu obciążenia sieci itp. ), ustala warunki przyłączenia, określając:
1)
miejsce i rodzaj przyłączenia,
2)
zakres ewentualnych niezbędnych adaptacji pomieszczenia pzeznaczonego dla przyłącza, jakie ma wykonać lub przystosować swoim kosztem wnioskodawca,
3)
sposób wykonania przyłącza i koszty, jakie w związku z tym poniesie wnioskodawca na rzecz jednostki zarządzającej wspólną siecią obliczone według obowiązujących cenników,
4)
termin wykonania przyłącza, uwzględniający zakres niezbędnej rozbudowy wspólnej sieci.
2.
Jednostka zarządzająca wspólną siecią w razie braku planowych środków na rozbudowę urządzeń wspólnej sieci może uzależnić określenie warunków przyłączenia od zobowiązania się wnioskodawcy do wybudowania odcinka sieci lub przyłącza jego kosztem i staraniem bądź - w uzasadnionych ekonomicznie wypadkach - możę odmówić określenia warunków przełączenia.
§  16.
Wnioskodawca obowiązany jest w okresie 1 miesiąca po otrzymaniu warunków przyłączenia zawiadomić jednostkę zarządzającą wspólną siecią o ich przyjęciu, a w terminie następnych 12 miesięcy wykonać ustalone dla niego zadania. Niedotrzymanie tych terminów powoduje wygaśnięcie ważności ustalonych warunków, o ile odbiorca nie uzyskał ich przedłużenia.
§  17.
1.
Jednostka zarządzająca wspólną siecią przystępuje do budowy przyłącza po otrzymaniu zawiadomienia od wnioskodawcy o spełnieniu wymagań ustalonych w warunkach przyłączenia (§ 15 ust. 1).
2.
Uruchomienie przyłącza następuje po sprawdzeniu przez jednostkę zarządzającą wspólną siecią zgodności wykonania przyłączanych urządzeń energetycznych i instalacji z dokumentacją projektową i z obowiązującymi w tym zakresie przepisami oraz po zawarciu umowy dostawy.
§  18.
1.
Urządzenia przyłącza i odcinki sieci bez względu na to, czyim kosztem zostały wykonane, stanowią własność Państwa i przechodzą w zarząd i użytkowanie zarządzającego wspólną siecią.
2.
Zarządzający wspólną siecią może przyłączać następnych odbiorców od wybudowanych kosztem pierwszych odbiorców odcinków sieci, pod warunkiem że:
1)
nie nastąpi pogorszenie warunków technicznych odbioru energii poniżej obowiązujących norm,
2)
następni odbiorcy przyłączani w okresie pierwszych pięciu lat zwrócą poprzednim odbiorcom przypadające na nich udziały w poniesionych przez nich kosztach budowy odcinków sieci odpowiednio do długości wykorzystywanych odcinków; wysokość tych udziałów określa jednostka zarządzająca wspólną siecią, biorąc za podstawę wartość przyjętego odcinka i liczbę odbiorców.

4. Przepisy końcowe.

§  19.
Warunki ogólne i techniczne przyłączania urządzeń energetycznych służących do czasowego poboru energii określa jednostka zarządzająca wspólną siecią w uzgodnieniu z wnioskodawcą, w ramach umowy dostawy energii, z tym że koszt budowy, utrzymania i likwidacji tymczasowego przyłącza ponosi odbiorca.
§  20.
Inwestorzy zastępczy (§ 6 uchwałynr 67 Rady Ministrów z dnia 29 stycznia 1963 r. w sprawie terenowej koordynacji inwestycji - Monitor Polski Nr 19, poz. 104) oraz jednostki powołane do budowy i rozbudowy urządzeń energetycznych (np. Zjednoczenie Elektryfikacji Rolnictwa, miejskie przedsiębiorstwo energetyki cieplnej) są w rozumieniu niniejszego zarządzenia inwestorami.
§  21.
W zakresie unormowanym niniejszym zarządzeniem tracą moc dotychczasowe przepisy:
1)
zarządzenie Ministra Energetyki z dnia 19 lipca 1952 r. w sprawie warunków dostawy energii elektrycznej przez przedsiębiorstwa energetyki zawodowej (Monitor Polski z 1952 r. Nr A-75, poz. 1201, z 1955 r. Nr 51, poz. 527, oraz z 1958 r. Nr 14, 87 i Nr 24, poz. 141);
2)
zarządzenia Ministrów: Energetyki, Gospodarki Komunalnej i Budownictwa Miast i Osiedli z dnia 3 lipca 1954 r. w sprawie poboru energii elektrycznej w budynkach nowo oddanych do użytku (Monitor Polski Nr A-82, poz 943 ).
§  22.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 1965 r.

Załącznik

PRZEDMIOT TECHNICZNYCH WARUNKÓW PRZYŁĄCZANIA URZĄDZEŃ ENERGETYCZNYCH DO:

A. wspólnej sieci elektrycznej:
1)
miejsce,ilość i rodzaj przyłączy,
2)
parametry zasilania z podaniem ewentualnego zakresu wahań,
3)
specjalne wymagania dla urządzeń zasilających i zasilanych (np. typ stacji transformatorowej i jej wyposażenie, moce rezerwowe),
4)
wymagania w zakresie aparatury kontrolno-pomiarowej,
5)
wymagania w zakresie dodatkowego wyposażenia (łączność, sygnalizacja itp.),
6)
wielkość mocy zwarcia w przewidywanym punkcie zasilania,
7)
wymagania w zakresie ochrony przekaźnikowej, automatyki, ochrony przepięciowej i izolacji,
8)
określenie systemu ochrony przed porażeniem,
9)
ewentualne zalecenia co do przyjęcia innych rozwiązań zasilania, zastosowania innych parametrów itp., oraz w razie przyłączania urządzeń odbiorczych:
10)
warunki przyłączenia takich urządzeń, jak duże silniki elektryczne, piece elektryczne itp.,
11)
wymagany stopień skompensowania poboru mocy biernej,
12)
wielkość prądu zwarcia doziemnego;

B. wspólnej sieci cieplnej:

1)
miejsce i ilość przyłączy,
2)
rodzaj czynnika grzejnego,
3)
ilość zwracanego kondensatu,
4)
parametry czynnika grzejnego:
a)
dla przyłączy parowo-kondensacyjnych:

- ciśnienie pary i zakres jego wahań,

- temperatura pary i zakres jej wahań,

- średnie temperatury zwracanego kondensatu,

b)
dla przyłączy wodnych:

- temperatura wody zasilającej i powrotnej w funkcji temperatur zewnętrzych,

- ciśnienia w rurociągu zasilającym i powrotnym oraz zakres zmian tych ciśnień,

- ciśnienie statyczne w sieci cieplnej,

5)
wymagania w zakresie aparatury kontrolno-pomiarowej i regulacyjnej,
6)
wymagania w zakresie dodatkowego wyposażenia (łączność, sygnalizacja itp.),
7)
ewentualne zalecenia co do przyjęcia innych rozwiązań przyłączania, stosowania innych parametrów itp., oraz w razie przyłączania urządzeń odbiorczych:
8)
sposób podłączenia odbiorcy;

C. wspólnej sieci gazowej:

1)
miejsce, ilość i średnica przyłączy,
2)
parametry zasilania z podaniem ewentualnego zakresu wahań,
3)
specjalne wymagania dla urządzeń zasilających i zasilanych (np. typ stacji redukcyjno-pomiarowej i jej wyposażenie ),
4)
wymagania w zakresie aparatury kontrolno-pomiarowej,
5)
wymagania w zakresie dodatkowego wyposażenia (łączność, sygnalizacja, automatyka itp.),
6)
ewentualne zalecenia co do przyjęcia innych rozwiązań zasilania, zastosowania innych parametrów itp., oraz w razie przyłączania urządzeń odbiorczych:
7)
warunki przyłączania specjalnych urządzeń, jak duże urządzenia odbiorcze gazu itp.
*Z dniem 1 czerwca 1984 r. przepisy zarządzenia stosuje się, o ile nie są sprzeczne z ustawą z dnia 6 kwietnia 1984 r. o gospodarce energetycznej (Dz.U.84.21.96) - zgodnie z art. 45 ust. 2 powołanej ustawy.

Z dniem 5 grudnia 1997 r. przepisy zarządzenia stosuje się, o ile nie są sprzeczne z ustawą z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne (Dz.U.97.54.348) - zgodnie z art. 70 ust. 1 powołanej ustawy.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024