Wyposażenie pojazdów samochodowych i przyczep.

ZARZĄDZENIE
MINISTRÓW KOMUNIKACJI I SPRAW WEWNĘTRZNYCH
z dnia 29 czerwca 1964 r.
w sprawie wyposażenia pojazdów samochodowych i przyczep.

Na podstawie art. 17 ust. 3 ustawy z dnia 27 listopada 1961 r. o bezpieczeństwie i porządku ruchu na drogach publicznych (Dz. U. Nr 53, poz. 295) i § 170 ust. 2 rozporządzenia Ministrów Komunikacji i Spraw Wewnętrznych z dnia 1 października 1962 r. w sprawie ruchu na drogach publicznych (Dz. U. Nr 61, poz. 295) zarządza się, co następuje:
§  1.
Pojazd samochodowy i przyczepa powinny odpowiadać pod względem wyposażenia wymaganiom bezpieczeństwa ruchu drogowego.
§  2.
1.
Zewnętrzne wyposażenie pojazdu samochodowego powinno odpowiadać w szczególności następującym warunkom:
1)
na nadwoziu samochodu lub ciągnika oraz przed siedzeniem kierowcy motocykla (skutera) nie mogą znajdować się skierowane ku przodowi zbędne pod względem technicznym części spiczaste, ostre lub stanowiące ostrą krawędź albo wystające w sposób niebezpieczny, które mogłyby w razie zderzenia znacznie zwiększyć niebezpieczeństwo uszkodzenia ciała innych użytkowników drogi, zwłaszcza pieszych, rowerzystów i motocyklistów; w szczególności zabronione są ozdoby chłodnicy, jej osłony lub maski, jak figury (osób lub zwierząt), ozdoby w kształcie samolotu, rakiety, torpedy itp.; dopuszcza się ozdoby całkowicie elastyczne albo umocowane na przegubie lub na sprężynie w taki sposób, aby mogły ustępować pod lekkim naciskiem, nie stawiając większego oporu;
2)
maszciki do proporczyków lub innych znaków, anteny radiowe, odrzutniki śniegu, owadów itp. powinny być lekkie i umocowane za pomocą przegubu, ustępującego pod lekkim naciskiem;
3)
zewnętrzne lusterka oraz ich wsporniki i uchwyty oraz zewnętrzne osłony od słońca nie mogą posiadać niebezpiecznych kształtów i mieć skierowanych do przodu ostrych krawędzi lub spiczastych części;
4)
bagażniki i uchwyty do nart, umieszczone na dachu samochodu, nie mogą mieć ostrych lub spiczastych części.
2.
Wewnętrzne wyposażenie samochodu osobowego oraz kabiny kierowcy powinno w szczególności być tak urządzone, aby odprowadzenie spalin z silnika nie powodowało przedostawania się gazów do wnętrza samochodu lub kabiny kierowcy; przegroda oddzielająca silnik od wnętrza samochodu powinna być szczelna i nie dopuszczać do przedostawania się do wnętrza samochodu dymu i wyziewów.
§  3.
1.
Pojazdy samochodowe, rejestrowane po raz pierwszy po dniu 1 stycznia 1966 r., powinny poza wymaganiami wymienionymi w § 2, odpowiadać w szczególności następującym warunkom:
1)
w zakresie wyposażenia zewnętrznego:
a)
daszek reflektora lub krawędź wystającej części reflektora albo krawędź wystającej części nadwozia przykrywającej częściowo reflektor powinny być zaokrąglone; jeżeli część taka wystaje nie więcej niż o 25 mm, promień zaokrąglenia nie może być mniejszy niż 2,5 mm; jeżeli wystaje więcej niż o 25 mm, promień zaokrąglenia powinien równać się co najmniej 1/10 części tego występu,
b)
zderzaki i ich części nie powinny mieć ostrych krawędzi; końce zderzaków powinny być w ten sposób zagięte, aby uniemożliwiały zaczepienie się z innymi pojazdem lub zaczepienie pieszego, rowerzysty lub przedmiotu znajdującego się przy drodze,
c)
klamki u drzwi powinny mieć taki kształt i być tak umieszczone, aby nie mogły powodować niebezpieczeństwa zaczepienia pieszego lub rowerzysty;
2)
w zakresie wyposażenia wewnętrznego:
a)
części wystające, przedmioty wyposażenia (gaśnica, uchwyt szperacza itp.) i nierówności wewnątrz samochodu nie mogą być ostre lub spiczaste lub z innej przyczyny powodować albo zwiększać niebezpieczeństwa zranienia osób jadących; w szczególności:

– tablica rozdzielcza powinna być co najmniej u dołu zaokrąglona,

– główki wystających przycisków lub guzików na tablicy powinny być odpowiednio zaokrąglone,

– oprawa wewnętrznego lusterka, mechanizmu wycieraczki oraz uchwyt i oprawa zasłony od słońca przy przedniej szybie powinny mieć krawędzie zaokrąglone,

– w otwieranym dachu znajdującym się nad siedzeniami nie może być części ostrych wystających do tyłu lub ku dołowi; mechanizm do otwierania i zamykania dachu powinien odpowiadać tym samym warunkom; wyjątek może stanowić stan wymienionego mechanizmu w chwili otwierania lub zamykania dachu,

– górna część oparcia przednich siedzeń samochodu osobowego powinna być miękko wyścielana i nie może mieć widocznej z zewnątrz metalowej poprzeczki,

b)
mechanizm do otwierania i zamykania dachu powinien być tak zbudowany, aby nie działał samoczynnie, szczególnie w razie zderzenia,
c)
siedzenia powinny być dobrze przymocowane do nadwozia, również gdy są przesuwne.
2.
Przepisy ust. 1 pkt 1 lit. b) i c) oraz pkt 2 nie mają zastosowania do motocykli (skuterów).
§  4.
1.
Autobusy i przyczepy autobusowe, rejestrowane po raz pierwszy po dniu 1 stycznia 1966 r., powinny być wyposażone w zależności od liczby miejsc siedzących w następującą ilość wyjść bezpieczeństwa (ust. 3):
a)
przy liczbie miejsc nie większej niż 15 - co najmniej w dwa wyjścia bezpieczeństwa: jedno z prawej strony, drugie z lewej strony lub z tyłu,
b)
przy liczbie miejsc powyżej 15, lecz nie więcej niż 22 - co najmniej w trzy wyjścia bezpieczeństwa: dwa z prawej strony i jedno z lewej strony lub z tyłu,
c)
przy liczbie miejsc powyżej 22, lecz nie więcej niż 35 - co najmniej w cztery wyjścia bezpieczeństwa: dwa z prawej strony i dwa z lewej strony albo dwa z prawej strony, jedno z lewej strony i jedno z tyłu,
d)
przy liczbie miejsc powyżej 35 - co najmniej w pięć wyjść bezpieczeństwa: dwa z prawej strony, dwa z lewej strony i jedno z tyłu albo trzy z prawej strony i dwa z lewej.
2.
Oddzielna kabina kierowcy w autobusie powinna mieć oprócz drzwi przeznaczonych wyłącznie dla kierowcy jedno dodatkowe okno bezpieczeństwa (ust. 3 pkt 2).
3.
Do wyjść bezpieczeństwa zalicza się:
1)
drzwi, z wyjątkiem przeznaczonych wyłącznie dla kierowcy (ust. 2), jeżeli są otwierane ręcznie; natomiast nie zalicza się do wyjść bezpieczeństwa drzwi wyłącznie zdalnie sterowanych oraz drzwi przesuwnych;
2)
okno o wymiarach w świetle nie mniejszych niż 80 cm szerokości i 60 cm wysokości, otwierane od wewnątrz i od zewnątrz w razie szczególnej potrzeby, z urządzeniem umożliwiającym wyrzucenie go na zewnątrz, albo wyposażone w przyrząd ułatwiający rozbicie go (okno bezpieczeństwa).
4.
Dostęp do okna bezpieczeństwa nie powinien być niczym utrudniony; na oknie bezpieczeństwa powinien znajdować się napis: "Wyjście bezpieczeństwa"; siedzenia o wysokości oparcia nie większej niż 45 cm, ustawionego przy oknie bezpieczeństwa, nie uważa się za utrudniające dostęp do niego.
5.
Drzwi nie używane stale mogą być zaliczone do wyjść bezpieczeństwa pod warunkiem, że zawsze będą łatwo otwierały się od wewnątrz i od zewnątrz; dopuszcza się:
1)
drzwi zamykane na klucz lub w inny sposób od zewnątrz, pod warunkiem że od wewnątrz będzie je można zawsze otworzyć bez klucza;
2)
zabezpieczenie zamknięcia drzwi od wewnątrz przez zapieczętowanie lub zaplombowanie, jednak w sposób nie utrudniający otwarcia drzwi w razie koniecznej potrzeby.
6.
Dopuszcza się, poza wymaganymi wyjściami bezpieczeństwa, dodatkowe otwory (włazy) umieszczone w dachu autobusu w ten sposób, aby były łatwo dostępne; powierzchnia włazu powinna być nie mniejsza niż 4000 cm2 przy długości każdego z boków nie mniejszej niż 50 cm.
§  5.
1.
Samochody ciężarowe i przyczepy (naczepy) rejestrowane po raz pierwszy po dniu 1 stycznia 1966 r., posiadające zwis tylny o wznosie nad powierzchnię jezdni większym niż 70 cm, przy długości większej niż 100 cm, powinny posiadać tylne urządzenie ochronne w postaci zderzaka lub innego urządzenia (np. siatki) zabezpieczającego przed wjechaniem od tyłu pod ten zwis innego niskiego pojazdu.
2.
Zderzak specjalny lub inne urządzenie ochronne powinny odpowiadać następującym warunkom:
1)
wznios dolnej krawędzi nad powierzchnię jezdni nie powinien być większy niż 70 cm przy pojeździe nie obciążonym;
2)
szerokość powinna być nie mniejsza niż szerokość pojazdu z tolerancją do 10 cm z każdej strony; dopuszcza się pomiędzy zderzakami (urządzeniami ochronnymi) przerwę w kierunku poziomym najwyżej do 60 cm, jeżeli przewiduje się więcej niż jeden zderzak lub inne urządzenie ochronne;
3)
odległość od tylnego obrysu pojazdu nie może być większa niż 60 cm;
4)
końce zewnętrzne powinny być zaokrąglone przez zagięcie do przodu;
5)
wytrzymałość na zginanie powinna być co najmniej równa wytrzymałości na zginanie belki stalowej o przekroju U o wymiarach: wysokość 150 mm, szerokość 50 mm, grubość 5 mm.
3.
Nie wymaga się specjalnego zderzaka lub innego urządzenia ochronnego z tyłu na pojazdach, których konstrukcja wyłącza możliwość wjechania innego pojazdu pod zwis (np. gdy koło zapasowe umieszczone jest z tyłu pod skrzynią ładunkową), oraz na wywrotkach, ciągnikach siodłowych przeznaczonych do sprzęgania z naczepą i na przyczepach, przeznaczonych do przewozu dłużyc.
§  6.
Na samochodach osobowych i na kabinach kierowcy samochodów ciężarowych i ciągników, rejestrowanych po raz pierwszy po dniu 1 stycznia 1968 r., zawiasy drzwi jednoskrzydłowych powinny znajdować się z przodu, a ich oś powinna być pionowa lub w przybliżeniu pionowa.
§  7.
Przepisy § 3 ust. 1 pkt 2 lit. a) i § 6 nie dotyczą pojazdów samochodowych Sił Zbrojnych.
§  8.
Zarządzenie wchodzi w życie po upływie 6 miesięcy od dnia ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024