Ustalanie funduszów premiowych dla poszczególnych grup pracowników umysłowych oraz wykaz pracowników umysłowych uprawnionych do otrzymywania premii w przedsiębiorstwach budowlano-montażowych.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA BUDOWNICTWA I PRZEMYSŁU MATERIAŁÓW BUDOWLANYCH
z dnia 10 czerwca 1964 r.
w sprawie ustalania funduszów premiowych dla poszczególnych grup pracowników umysłowych oraz wykazu pracowników umysłowych uprawnionych do otrzymywania premii w przedsiębiorstwach budowlano-montażowych.

Na podstawie § 2 ust. 6 oraz § 10 uchwały nr 131 Rady Ministrów z dnia 4 maja 1964 r. w sprawie premiowania pracowników umysłowych w państwowych przedsiębiorstwach budowlano-montażowych (Monitor Polski Nr 32, poz. 139) w porozumieniu z Przewodniczącym Komitetu Pracy i Płac, Ministrem Finansów oraz Zarządem Głównym Związku Zawodowego Pracowników Budownictwa i Przemysłu Materiałów Budowlanych zarządza się, co następuje:
§  1.
W przedsiębiorstwach budowlano-montażowych objętych przepisami uchwały nr 131 Rady Ministrów z dnia 4 maja 1964 r. w sprawie premiowania pracowników umysłowych w państwowych przedsiębiorstwach budowlano-montażowych (Monitor Polski Nr 32, poz. 139) obowiązują wytyczne:
1)
w sprawie ustalania funduszów premiowych dla poszczególnych grup pracowników umysłowych w przedsiębiorstwach budowlano-montażowych oraz podziału tych funduszów na fundusze A i B, stanowiące załącznik nr 1 do zarządzenia,
2)
w sprawie ramowego wykazu pracowników uprawnionych do otrzymywania premii z funduszu A oraz wysokości premii dla określonych grup pracowników, stanowiące załącznik nr 2 do zarządzenia.
§  2.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem 1 lipca 1964 r.
ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  Nr 1

WYTYCZNE W SPRAWIE USTALANIA FUNDUSZÓW PREMIOWYCH DLA POSZCZEGÓLNYCH GRUP PRACOWNIKÓW UMYSŁOWYCH W PRZEDSIĘBIORSTWACH BUDOWLANO-MONTAŻOWYCH ORAZ PODZIAŁU TYCH FUNDUSZÓW NA FUNDUSZ A i B.

1.
Wytyczne zawierają zasady ustalania wysokości i podziału funduszów premiowych, przyznanych na premiowanie pracowników umysłowych w przedsiębiorstwach budowlano-montażowych za produkcyjne i ekonomiczne wyniki bieżące (fundusz A) oraz wyniki końcowe i roczne (fundusz B).
2.
W granicach łącznego funduszu premiowego (A i B) przeznacza się w przedsiębiorstwie (jako całości) od 40 do 75% na fundusz A. W tych granicach przeznacza się na fundusz A:
1)
od 55 do 75% w przedsiębiorstwach o produkcji rytmicznej i równomiernym w ciągu roku oddawaniu efektów rzeczowych, jak na przykład w przedsiębiorstwach prowadzących remonty i montaże w zamkniętych pomieszczeniach przemysłowych, w przedsiębiorstwach robót wewnętrznych bądź pod ziemią i innych, w których wykonywanie robót nie zależy od czynników atmosferycznych;
2)
od 50 do 70% w przedsiębiorstwach o znacznej rytmice produkcji i w zasadzie równomiernym w ciągu roku oddawaniu efektów, jak w przedsiębiorstwach instalacyjnych, montażowych, w przedsiębiorstwach remontowych i innych, w których wpływ czynników atmosferycznych jest niewielki;
3)
od 45 do 65% w przedsiębiorstwach o dość znacznej sezonowości pracy oraz w przedsiębiorstwach o długich cyklach produkcyjnych, realizujących obiekty przemysłowe, użyteczności publicznej i mieszkaniowe, w przedsiębiorstwach prowadzących montaże wielkich obiektów przemysłowych, instalacji przemysłowych, w przedsiębiorstwach robót montażowych i kolejowych;
4)
od 40 do 60% w przedsiębiorstwach wyraźnie sezonowych, jak w przedsiębiorstwach robót inżynieryjnych, wodnych, drogowych, melioracyjnych, elewacyjnych, oraz w przedsiębiorstwach, w których cykl produkcyjny zamyka się w zasadzie w okresie roku kalendarzowego.
3.
W granicach proporcji, określonych w ust. 2 pkt 1-4, należy dążyć, aby fundusz A stanowił co najmniej 7,5% płac podstawowych; jeżeli wysokość ogólna funduszu premiowego na to nie pozwala, należy proporcję zmienić, tak jednak aby fundusz A stanowił najwyżej 7,5% całkowitego funduszu premiowego.
4.
Granice, o których mowa w ust. 2, obowiązują w skali całego przedsiębiorstwa, a nie obowiązują w poszczególnych jego jednostkach organizacyjnych bądź dla poszczególnych grup pracowników; przy podziale funduszu premiowego dla poszczególnych grup pracowników należy kierować się zasadą, aby dla kierownictwa na fundusz A przeznaczać stosunkowo mniejszą część łącznego funduszu premiowego, natomiast dla pracowników jednostek produkcyjnych i produkcyjno-usługowych (produkcji podstawowej, pomocniczej i usług produkcyjnych) przeznaczać na fundusz A stosunkowo większą część ogólnego funduszu premiowego danej jednostki organizacyjnej, w tym największą część na fundusz A dla jednostek organizacyjnych o najbardziej równomiernym rozkładzie końcowych efektów pracy w ciągu roku.
5.
Przy podziale funduszu premiowego na poszczególne grupy pracowników należy kierować się następującymi zasadami:
1)
Kierownictwo.

Suma funduszów A i B w stosunku do płac podstawowych tej grupy pracowników nie powinna być niższa niż 1,5 łącznej procentowej wysokości funduszu premiowego ustalonej dla przedsiębiorstwa jako całości; w poszczególnych wyjątkowych wypadkach właściwy minister w porozumieniu z Przewodniczącym Komitetu Pracy i Płac i Ministrem Budownictwa i Przemysłu Materiałów Budowlanych może zezwolić na obniżenie tego współczynnika, jednak nie mniej niż do 1,25.

2)
Pracownicy jednostek organizacyjnych produkcji podstawowej oraz jednostek produkcji pomocniczej i usługowych całkowicie zlokalizowanych na placu budowy.

Wysokość procentowa łącznego funduszu premiowego w stosunku do planowanego rocznego funduszu płac podstawowych tej grupy pracowników nie powinna być niższa niż wysokość procentowa funduszu premiowego ustalonego dla przedsiębiorstwa jako całości.

3)
Pracownicy jednostek organizacyjnych produkcji pomocniczej i usług produkcyjnych nie objętych pkt 2.

Wysokość procentowa łącznego funduszu premiowego w stosunku do planowanego rocznego funduszu płac podstawowych tej grupy pracowników nie powinna być wyższa niż wysokość procentowa funduszu premiowego ustalonego dla przedsiębiorstwa jako całości.

4)
Pracownicy inżynieryjno-techniczni i ekonomiczni zarządu przedsiębiorstwa (łącznie z pracownikami tych jednostek organizacyjnych, które otrzymują premie za te same wyniki).

Wysokość procentowa funduszu premiowego tej grupy pracowników nie powinna być wyższa niż 10% planowanego rocznego funduszu płac podstawowych tej grupy pracowników i nie wyższa niż procentowa wysokość funduszu premiowego A pracowników grupy kierownictwa; jeżeli wysokość procentowa łącznego funduszu premiowego dla przedsiębiorstwa jako całości przekracza 20% planowanego funduszu płac podstawowych pracowników umysłowych, wówczas wysokość procentowa funduszu premiowego pracowników inżynieryjno-technicznych i ekonomicznych nie może przekraczać połowy procentowej wysokości łącznego funduszu premiowego dla przedsiębiorstwa jako całości.

5)
Pracownicy administracyjni.

Wysokość procentowa funduszu premiowego, obliczona w stosunku do planowanego rocznego funduszu płac podstawowych tej grupy pracowników, może wynosić najwyżej piątą część wysokości procentowej łącznego funduszu premiowego ustalonego dla przedsiębiorstwa jako całości.

6)
Wysokość łącznego funduszu premiowego w stosunku do funduszu płac podstawowych powinna być zmniejszona w latach następnych jedynie w razie zmniejszenia trudności lub wielkości zadań przedsiębiorstwa. W razie zmniejszenia wysokości procentowej łącznego funduszu premiowego w związku ze zmniejszeniem wielkości lub trudności zadań przedsiębiorstwa, fundusz A nie może być zmniejszony poniżej 9% planowanego funduszu płac podstawowych pracowników umysłowych, a fundusz B poniżej wielkości wynikających z proporcji określonych wytycznymi.

ZAŁĄCZNIK  Nr 2

WYTYCZNE W SPRAWIE RAMOWEGO WYKAZU PRACOWNIKÓW UPRAWNIONYCH DO OTRZYMYWANIA PREMII Z FUNDUSZU A ORAZ WYSOKOŚCI PREMII DLA OKREŚLONYCH GRUP PRACOWNIKÓW

1.
O uprawnieniach pracowników do otrzymywania premii regulaminowej decyduje zamieszczenie odpowiedniego stanowiska w szczegółowym regulaminie premiowania.
2.
Do otrzymywania premii regulaminowej z funduszu A uprawnieni są:
1)
wszyscy pracownicy zatrudnieni w produkcyjnych i produkcyjno-usługowych jednostkach organizacyjnych przedsiębiorstwa, premiowani za własne wyniki tych jednostek,
2)
dyrektor przedsiębiorstwa,
3)
zastępcy dyrektora przedsiębiorstwa,
4)
główny księgowy,
5)
kierownicy produkcyjnych i ekonomicznych działów zarządu przedsiębiorstwa,
6)
kierownicy produkcyjno-usługowych jednostek organizacyjnych obsługujących przedsiębiorstwo (np. laboratoria),
7)
zastępcy kierowników wymienionych w pkt 5 i 6,
8)
kierownicy sekcji, z wyłączeniem kierowników sekcji administracyjnych,
9)
główni specjaliści (inżynierowie, mechanicy, energetycy, technologowie itp.),
10)
radcowie prawni i referenci prawni,
11)
starsi inżynierowie, inżynierowie,
12)
starsi magazynierzy, magazynierzy,
13)
starsi technicy, technicy,
14)
starsi ekonomiści, ekonomiści,
15)
starsi projektanci, projektanci,
16)
inni pracownicy zajmujący stanowiska równorzędne,

określone w szczegółowym regulaminie premiowania.

3.
Pracownicy nie objęci wykazem uprawnionych do otrzymywania premii regulaminowej mogą otrzymać premie uznaniowe w granicach kwot funduszu A, przeznaczonych na premie dla pracowników administracji.
4.
Najwyższa premia dla poszczególnego pracownika nie może przekroczyć wielkości określonych w poniższej tabeli:
Stanowisko Najwyższa premia w % wynagrodzenia podstawowego za okres obrachunkowy
Lp. z funduszu A z funduszów A i B łącznie
1. Dyrektor przedsiębiorstwa, naczelny inżynier przedsiębiorstwa prowadzącego budowy priorytetowe do 50% do 100%
2. Zastępca dyrektora przedsiębiorstwa, główny księgowy do 50% do 95%
3. Kierownicy wielkich budów do 50% do 100%
4. Pozostali kierownicy jednostek organizacyjnych produkcji podstawowej oraz kierownicy jednostek usługowych zlokalizowanych całkowicie na placu budowy oraz zastępcy kierowników wielkich budów do 50% do 95%
5. Starsi majstrowie, majstrowie i pozostali pracownicy uprawnieni do otrzymywania premii z funduszu B do 50% do 80%
6. Inni pracownicy inżynieryjno-techniczni i ekonomiczni do 30%
7. Pracownicy administracyjni do 25%

Premie w wysokości maksymalnej, określonej w powyższej tabeli, mogą być przyznawane w zasadzie tylko pracownikom przedsiębiorstw, które prowadzą budowy priorytetowe szczególnie trudne i ważne dla gospodarki narodowej.

Uprawnienia pracowników do otrzymywania premii z funduszu B określają przepisy §§ 7 i 8 uchwały nr 131 Rady Ministrów z dnia 4 maja 1964 r. w sprawie premiowania pracowników umysłowych w państwowych przedsiębiorstwach budowlano-montażowych (Monitor Polski Nr 32, poz. 139).

5.
Jeżeli łączna wysokość funduszu premiowego w przedsiębiorstwie jako całości przekracza 20% planowanego funduszu płac podstawowych pracowników umysłowych, to wysokość premii indywidualnej z funduszu A oraz z funduszów A i B łącznie, wynikająca z powyższej tabeli, może być podwyższona o 1% za każde dodatkowe pełne 2% łącznego funduszu premiowego.
6.
Przepis ust. 5 nie ma zastosowania do pracowników administracji.
7.
W żadnym razie premia dla poszczególnego pracownika łącznie z funduszów A i B nie może przekroczyć 100% jego wynagrodzenia podstawowego za okres obrachunkowy.
8.
Premia regulaminowa (lub uznaniowa) nie powinna być niższa niż 3% wynagrodzenia podstawowego pracownika za okres obrachunkowy, z wyjątkiem wypadków, gdy pracownikowi zmniejszono premię zgodnie z przepisami szczegółowego regulaminu premiowania.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1964.42.202

Rodzaj: Zarządzenie
Tytuł: Ustalanie funduszów premiowych dla poszczególnych grup pracowników umysłowych oraz wykaz pracowników umysłowych uprawnionych do otrzymywania premii w przedsiębiorstwach budowlano-montażowych.
Data aktu: 10/06/1964
Data ogłoszenia: 01/07/1964
Data wejścia w życie: 01/07/1964