Wstępne prace związane z opracowaniem projektów planu inwestycyjnego i planu budownictwa na lata 1965 i 1966.

ZARZĄDZENIE
PRZEWODNICZĄCEGO KOMISJI PLANOWANIA PRZY RADZIE MINISTRÓW
z dnia 30 kwietnia 1964 r.
w sprawie wstępnych prac związanych z opracowaniem projektów planu inwestycyjnego i planu budownictwa na lata 1965 i 1966.

W celu stworzenia podstaw do prawidłowego opracowania projektów planu inwestycyjnego i planu budownictwa na lata 1965 i 1966 - na podstawie § 1 pkt 5 i 10 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 czerwca 1960 r. w sprawie szczegółowego zakresu i trybu działania Komisji Planowania przy Radzie Ministrów (Dz. U. Nr 31, poz. 171) zarządza się, co następuje:

Rozdział  1.

I etap prac.

§  1.
1.
Ministrowie i prezydia wojewódzkich rad narodowych (WRN) polecą nadzorowanym inwestorom podjęcie niezwłocznie określonych w niniejszym zarządzeniu wstępnych prac związanych z opracowaniem projektu planu inwestycyjnego na lata 1965 i 1966.
2.
Ministrowie i prezydia WRN nadzorujący przedsiębiorstwa budowlano-montażowe polecą podległym jednostkom podjęcie współpracy z inwestorami oraz aktywnego współudziału we wstępnych pracach, o których mowa w ust. 1, według zasad określonych w zarządzeniu.
§  2.
1.
W terminie do dnia 10 czerwca 1964 r. inwestorzy powinni uzgodnić z przewidywanymi generalnymi lub bezpośrednimi wykonawcami robót budowlano-montażowych program robót budowlano-montażowych przewidzianych do realizacji w latach 1965 i 1966 oraz rozmiary nakładów niezbędnych na te roboty. W toku tych uzgodnień należy dążyć do maksymalnego wykorzystania możliwości wykonania robót budowlano-montażowych systemem gospodarczym.
2.
Uzgodnienia, o których mowa w ust. 1, mają charakter wstępny.
§  3.
1.
W zakresie kontynuowanych zadań inwestycyjnych inwestorzy w porozumieniu z wykonawcami robót budowlano-montażowych, a w zakresie dostaw również z właściwymi dostawcami podstawowych maszyn i urządzeń, przeanalizują i określą:
1)
przewidywane na koniec roku 1964 wykonanie robót, a w zakresie maszyn i urządzeń - stan dostaw,
2)
pozostały do wykonania (po dniu 31 grudnia) zakres robót i nakładów niezbędnych do zakończenia i oddania do użytku zadania inwestycyjnego (lub etapu) z wyodrębnieniem w ramach zadania:
a)
obiektów kontynuowanych,
b)
obiektów nowo rozpoczynanych;
3)
optymalny i realny program robót budowlano-montażowych i nakładów przewidzianych na lata 1965 i 1966 na podstawie umów wieloletnich - z uwzględnieniem obowiązujących cykli budowy i możliwości maksymalnego przyśpieszenia terminów oddania do użytku zadania (lub etapu), z podziałem na:
a)
obiekty kontynuowane,
b)
obiekty nowo rozpoczynane.
2.
W pracach określonych w ust. 1 szczególną uwagę należy zwrócić na:
1)
możliwość etapowego oddawania zadań do użytku, zapewniających uzyskanie efektu gospodarczego (przyrostu zdolności produkcyjnych, usługowych lub innych efektów),
2)
koncentrację nakładów i robót na obiekty podstawowe oraz te obiekty pomocnicze, które warunkują oddanie do użytku i uruchomienie eksploatacji kompleksu produkcyjnego (usługowego),
3)
obniżenie posiadanych remanentów nie zagospodarowanych maszyn i urządzeń przez przekazanie ich do montażu lub ich zagospodarowanie zgodnie z obowiązującymi przepisami,
4)
ograniczenie zamówień na nowe maszyny i urządzenia tylko do przypadków w pełni uzasadnionych dokumentacją i harmonogramem budowy oraz cyklem dostawy,
5)
zapewnienie dla planowanego programu nakładów i robót na lata 1965 i 1966 wymaganej dokumentacji projektowo-kosztorysowej (w zakresie nakładów i robót na 1966 r. na tle uzgodnionych z biurami projektów terminów dostarczenia dokumentacji).
3.
W zakresie kontynuowanych zadań inwestycyjnych inwestorzy przedstawią dotychczasowym wykonawcom robót budowlano-montażowych w 2 egzemplarzach plany rzeczowo-finansowe dla tych zadań inwestycyjnych wraz z wkładką, opracowane zgodnie z przepisami zarządzenia nr 23 Przewodniczącego Komisji Planowania przy Radzie Ministrów z dnia 31 maja 1963 r. w sprawie metod opracowania projektu narodowego planu gospodarczego na 1964 r. (wzór IN-7 rozdziału "Inwestycje i rozdział robót budowlano-montażowych" instrukcji do opracowania projektu narodowego planu gospodarczego).
§  4.
1.
W zakresie nowo rozpoczynanych zadań inwestycyjnych inwestorzy zobowiązani są do ponownej analizy celowości i niezbędnych realizacji tych zadań, w szczególności na tle:
1)
analizy aktualnego bilansu zdolności produkcyjnych (i usługowych) i stopnia ich wykorzystania oraz wyczerpania innych bezinwestycyjnych możliwości zaspokojenia potrzeb produkcyjnych lub usługowych (np. zwiększenia ilości zmian itp.),
2)
analizy efektywności,
3)
zapewnienia dla planowanej do uruchomienia produkcji zaplecza surowcowego, kadr, kooperacji oraz innych warunków eksploatacyjnych,
4)
posiadania wymaganej dokumentacji projektowo-kosztorysowej,
5)
skoordynowania planowanej inwestycji z inwestycjami towarzyszącymi i współzależnymi innych inwestorów,
6)
zapewnienia dostaw maszyn i urządzeń, zwłaszcza z importu.
2.
W zakresie nowo rozpoczynanych zadań inwestycyjnych inwestorzy porozumiewają się z przewidywanymi generalnymi wykonawcami robót, właściwymi z punktu widzenia specjalizacji robót i zasięgu działania, oraz przedstawiają im do opinii 2 egzemplarze projektu planu rzeczowo-finansowego zadania inwestycyjnego (wzór IN-7 według instrukcji wymienionej w § 3 ust. 3).
§  5.
1.
Przedstawione przez inwestorów plany rzeczowo-finansowe wraz z wkładką (§ 3 ust. 3) oraz projekty planów rzeczowo-finansowych (§ 4 ust. 2) powinny być zaopiniowane przez generalnych lub bezpośrednich wykonawców robót budowlano-montażowych. Opinia ta powinna być oparta na wynikach analizy planowanego programu robót i nakładów w świetle ustaleń wynikających z umów wieloletnich i ustosunkowania się w szczególności do zagadnień:
1)
zgodności planowanych nakładów i robót z zakresem rzeczowym, wynikającym z zawartych umów,
2)
zgodności planowanych nakładów oraz terminów realizacji z cyklami budowy,
3)
właściwej koncentracji nakładów,
4)
terminów oddawania do użytku zadań lub ich części (etapów), a w razie niemożliwości zachowania terminów wynikających z umów - uzasadnienia odchyleń,
5)
możliwości wykonania całości lub niektórych robót systemem gospodarczym.
2.
Opinie generalnych lub bezpośrednich wykonawców powinny być opracowane na piśmie w formie adnotacji na projektach planów rzeczowo-finansowych lub na wkładkach do planów rzeczowo-finansowych bądź w formie załącznika do powyższych materiałów. Jeden egzemplarz opinii wraz z projektem planu rzeczowo-finansowego lub z wkładką wykonawcy zwracają inwestorom, zatrzymując u siebie kopię opinii i jeden egzemplarz projektu planu rzeczowo-finansowego albo wkładki.
§  6.
1.
Inwestorzy po opracowaniu i wstępnym uzgodnieniu z wykonawcami programu nakładów i robót na lata 1965 i 1966 przesyłają w terminie do dnia 10 czerwca 1964 r. jednostkom nadrzędnym (zjednoczeniom lub innym jednostkom równorzędnym):
1)
plany rzeczowo-finansowe (wraz z wkładkami) w odniesieniu do zadań kontynuowanych oraz projekty planów rzeczowo-finansowych w odniesieniu do zadań nowo rozpoczynanych, zaopiniowane przez wykonawców robót,
2)
propozycje dotyczące zakresu i rodzaju robót przewidzianych do wykonania systemem gospodarczym.
2.
Jednostki nadrzędne inwestorów mogą ustalić dalsze materiały, które powinny być im przedstawione przez inwestorów w terminie określonym w ust. 1.

Rozdział  2.

II etap prac.

§  7.
1.
Jednostki nadrzędne nadzorujące inwestorów (zjednoczenia - jednostki równorzędne, wydziały prezydiów WRN) po otrzymaniu wytycznych co do rozmiarów nakładów na roboty budowlano-montażowe w zakresie inwestycji na lata 1965 i 1966 (z wyłączeniem inwestycji przedsiębiorstw oraz innych inwestycji nie objętych wskaźnikami dyrektywnymi):
1)
dokonują analizy i oceny materiałów przedstawionych przez inwestorów (§ 6), w szczególności z punktu widzenia ich zgodności z otrzymanymi wytycznymi co do rozmiarów nakładów na roboty budowlano-montażowe oraz podziału robót budowlano-montażowych przewidywanych do realizacji systemem gospodarczym i systemem zleceniowym,
2)
w granicach ustalonych wytycznych określą wysokość nakładów na poszczególne zadania inwestycyjne oraz
3)
wydadzą inwestorom zaświadczenia według załączonego wzoru (załącznik nr 1), stwierdzające wysokość nakładów na roboty budowlano-montażowe dla poszczególnych zadań inwestycyjnych przewidzianych do realizacji systemem zleceniowym.
2.
Określona przez jednostki nadrzędne łączna wysokość nakładów na roboty budowlano-montażowe dla poszczególnych zadań inwestycyjnych nie może przekraczać kwot ustalonych dla jednostek nadrzędnych w wytycznych.
3.
Przy określaniu wysokości nakładów na roboty budowlano-montażowe dla poszczególnych zadań inwestycyjnych należy przestrzegać następujących zasad:
1)
przede wszystkim zapewnić pełne pokrycie zapotrzebowania na roboty budowlano-montażowe w zakresie zadań kontynuowanych, a w ich ramach w pierwszej kolejności dla obiektów kontynuowanych (wraz z niezbędnymi robotami oraz obiektami towarzyszącymi i pomocniczymi),
2)
dopuszczać do realizacji zadania nowo rozpoczynane dopiero po pełnym pokryciu zapotrzebowania na roboty budowlano-montażowe w zakresie zadań kontynuowanych i z zachowaniem zasady koncentracji, tj. ograniczenia nadmiernej ilości nowo rozpoczynanych równocześnie zadań oraz zapewnienia nakładów w dalszych latach zgodnie z cyklami budowy,
3)
ustalić wysokość nakładów na roboty budowlano-montażowe z uwzględnieniem opinii wykonawców robót, a w szczególności co do koncentracji, cyklu budowy oraz terminów realizacji i oddawania do użytku,
4)
uwzględniać możliwości wykonawstwa systemem gospodarczym.
4.
Jednostki nadrzędne opracują oddzielnie dla każdego województwa zbiorcze zestawienie wydanych inwestorom zaświadczeń, o których mowa w ust. 1 pkt 3, i przekażą je zjednoczeniom wiodącym budownictwa, a w odniesieniu do województwa katowickiego - Wojewódzkiej Komisji Rozdziału Robót w Katowicach. W zbiorczych zestawieniach należy podać nazwę inwestora i zadania inwestycyjne oraz wielkość nakładów na roboty budowlano-montażowe przewidziane do wykonania systemem zleceniowym z podziałem na lata 1965 i 1966.
§  8.
1.
W terminach określonych przez Ministra Budownictwa i Przemysłu Materiałów Budowlanych w porozumieniu z Komisją Planowania przy Radzie Ministrów inwestorzy zgodnie z zaświadczeniami (§ 7 ust. 1 pkt 3) zlecą wykonawcom zamieszczenie w projekcie planu produkcji budowlano-montażowej robót z planu inwestycyjnego (bez inwestycji przedsiębiorstw) przewidzianych do realizacji w 1965 r. oraz wstępnie zarejestrują wielkość i zakres robót planowanych na rok 1966 na kwestionariuszu obiektowym KB, którego wzór stanowi załącznik nr 2 do zarządzenia.
2.
Zlecenia i rejestracja, o których mowa w ust. 1, powinny być dokonane w zakresie zadań kontynuowanych u dotychczasowych wykonawców, a w zakresie zadań nowo rozpoczynanych - we właściwych z punktu widzenia specjalizacji robót i zasięgu działania przedsiębiorstwach budowlano-montażowych, z zachowaniem zasady generalnego wykonawcy.
§  9.
Jednostki nadrzędne przedsiębiorstw budowlano-montażowych określą w wytycznych dla nadzorowanych przedsiębiorstw globalną wielkość robót budowlano-montażowych obejmujących:
1)
inwestycje przedsiębiorstw i inne inwestycje nie objęte wskaźnikami dyrektywnymi,
2)
kapitalne remonty,
3)
remonty średnie i bieżące,
4)
roboty eksploatacyjne, budownictwo tymczasowe przedsiębiorstw budowlano-montażowych, usunięcie szkód górniczych i inne spoza planu inwestycyjnego.
§  10.
1.
W terminach przewidzianych do udzielenia zleceń (§ 8 ust. 1) inwestorzy zlecą właściwym przedsiębiorstwom budowlano-montażowym zamieszczenie w planie produkcji budowlano-montażowej przewidzianych do realizacji w 1965 r. robót budowlano-montażowych w zakresie kontynuowania inwestycji przedsiębiorstw oraz innych kontynuowanych inwestycji nie objętych wskaźnikami dyrektywnymi, a także wszystkich robót spoza planu inwestycyjnego (z planu remontów, szkód górniczych, budownictwa tymczasowego i innych).
2.
Przedsiębiorstwa budowlano-montażowe przyjmą powyższe zlecenia w granicach ustalonych przez jednostki nadrzędne wielkości zadań produkcyjnych tych przedsiębiorstw na 1965 r. (§ 9).
3.
Nowo rozpoczynane w 1965 r. inwestycje przedsiębiorstw oraz nowo rozpoczynane obiekty z inwestycji przedsiębiorstw, o ile nie są przewidziane do wykonania systemem gospodarczym, zlecone będą dopiero po uchwaleniu narodowego planu gospodarczego na 1965 r., tj. w okresie, kiedy zostanie określony program tych inwestycji oraz wielkość środków finansowych na ich realizację.
§  11.
Przedsiębiorstwa budowlano-montażowe mają obowiązek zgodnie ze specjalizacją robót i zasięgiem działania przyjąć zgłoszenia oparte na zaświadczeniach, o których mowa w § 7 ust. 1 pkt 3 oraz zlecenia dotyczące kontynuowanych inwestycji przedsiębiorstw i robót spoza planu inwestycyjnego (§ 10 ust. 1) i wydać inwestorom odpowiednie potwierdzenie tych zgłoszeń na kwestionariuszu obiektowym.
§  12.
1.
Na podstawie dokonanych zgłoszeń przedsiębiorstwa budowlano-montażowe opracują i przedstawią jednostkom nadrzędnym spisy proponowanych do przyjęcia zleceń według wzorów RR-1 i RR-1a, stanowiących załączniki nr 3 i 4, odrębne dla każdego województwa, na którego terenie mają być wykonywane roboty budowlano-montażowe.
2.
Ponadto przedsiębiorstwa budowlano-montażowe opracują i przedstawią swoim jednostkom nadrzędnym następujące materiały:
1)
imienne spisy przyjętych zleceń dotyczących inwestycji centralnych oraz inwestycji zjednoczeń według wzoru RR-1,
2)
imienne spisy wszystkich zarejestrowanych, a nie przyjętych zleceń z planu inwestycyjnego centralnego i terenowego według wzoru RR-1 z podziałem na województwa, oddzielnie dla każdego inwestora centralnego,
3)
zbiorcze zestawienie przyjętych zleceń z planu inwestycyjnego i spoza planu inwestycyjnego według wzoru RR-2a, stanowiącego załącznik nr 5, z podziałem na województwa,
4)
zbiorcze zestawienie nie przyjętych zleceń z planu inwestycyjnego i spoza planu inwestycyjnego według wzoru RR-2a.
§  13.
1.
Zjednoczenia nadzorujące przedsiębiorstwa budowlano-montażowe na podstawie otrzymanych materiałów opracują zbiorcze zestawienia wymienione w § 12 i przekażą te zestawienia nadzorującym je ministerstwom (prezydiom WRN) oraz właściwym zjednoczeniom wiodącym budownictwa i Wojewódzkiej Komisji Rozdziału Robót w Katowicach.
2.
Wyłącza się spod obiektowego rozpatrywania przez zjednoczenia wiodące budownictwa (Wojewódzką Komisję Rozdziału Robót w Katowicach) zleceń i rejestracji dokonanych przez inwestorów podległych Ministerstwom: Rolnictwa, Łączności, Komunikacji, Górnictwa i Energetyki, Przemysłu Ciężkiego, Przemysłu Chemicznego, Przemysłu Lekkiego oraz Przemysłu Spożywczego i Skupu - w przedsiębiorstwach budowlano-montażowych podległych tym ministerstwom.
3.
Zjednoczenia nadzorujące przedsiębiorstwa budowlano-montażowe wyżej wymienionych ministerstw zobowiązane są przekazać zjednoczeniom wiodącym budownictwa (Wojewódzkiej Komisji Rozdziału Robót w Katowicach) zestawienia określone w § 12 ust. 1 i ust. 2 pkt 1 i 2 jedynie w zakresie zleceń dokonanych przez inwestorów podległych innym ministerstwom oraz zestawienia określone w § 12 ust. 2 pkt 3 i 4.
§  14.
1.
Materiały przekazane przez zjednoczenia nadzorujące przedsiębiorstwa budowlano-montażowe, o których mowa w § 13, będą podstawą do opracowania przez zjednoczenia wiodące budownictwa, a na terenie województwa katowickiego przez Wojewódzką Komisję Rozdziału Robót, wojewódzkich bilansów, których zakres ustala instrukcja dotycząca opracowania projektu planu budownictwa na lata 1965 i 1966.
2.
Bilanse te powinny uwzględniać w poszczególnych przedsiębiorstwach budowlano-montażowych 3% rezerwę na roboty poślizgowe nie wykonane w 1964 r.

Rozdział  3.

Przepisy końcowe.

§  15. 1
1.
Znosi się wojewódzkie komisje rozdziału robót, z wyjątkiem Wojewódzkiej Komisji Rozdziału Robót w Katowicach.
2.
Zakres działania zniesionych wojewódzkich komisji rozdziału robót przejmą zjednoczenia wiodące budownictwa, których spis zawiera załącznik nr 6 do zarządzenia.
§  16. 2
Ministerstwo Budownictwa i Przemysłu Materiałów Budowlanych w porozumieniu z Komisją Planowania przy Radzie Ministrów ustali szczegółowy zakres działania zjednoczeń wiodących budownictwa, szczegółowy terminarz i zakres prac związanych z wykonaniem niniejszego zarządzenia, a w szczególności określi zakres współpracy pomiędzy zjednoczeniami wiodącymi budownictwa (Wojewódzką Komisją Rozdziału Robót w Katowicach) a zjednoczeniami nadzorującymi przedsiębiorstwa budowlano-montażowe, jak również zasady i tryb udzielania podzleceń.
§  17.
1.
Przez zadania lub obiekty kontynuowane należy rozumieć zadania lub obiekty rozpoczęte lub przewidziane do rozpoczęcia do dnia 31 grudnia 1964 r.
2.
Przez zadania lub obiekty nowo rozpoczynane należy rozumieć zadania lub obiekty rozpoczynane po dniu 1 stycznia 1965 r.
§  18.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  Nr 1

ZAŚWIADCZENIE NR ....

grafika

ZAŁĄCZNIK  Nr 2

KWESTIONARIUSZ OBIEKTOWY **)

grafika

ZAŁĄCZNIK  Nr 3

SPIS ZLECEŃ Z PLANU INWESTYCYJNEGO 1965 i 1966 R.

grafika

ZAŁĄCZNIK  Nr 4

SPIS ZLECEŃ NA WYKONANIE ROBÓT BUDOWLANO MONTAŻOWYCH SPOZA PLANU INWESTYCYJNEGO W 1965 R.

NA TERENIE WOJEWÓDZTWA ...............

grafika

ZAŁĄCZNIK  Nr 5

ZBIORCZE ZESTAWIENIE ZLECEŃ NA 196... R. OBJĘTYCH PORTFELEM W GENERALNYM I BEZPOŚREDNIM WYKONAWSTWIE REALIZOWANYCH NA TERENIE WOJEWÓDZTWA ......

grafika

ZAŁĄCZNIK  Nr 6

WYKAZ ZJEDNOCZEŃ WIODĄCYCH BUDOWNICTWA

grafika
1 Z dniem 29 maja 1967 r. § 15 traci moc w zakresie organizacji, trybu oraz bilansowania i rozdziału robót budowlano-montażowych, zgodnie z § 10 ust. 1 pkt 2 zarządzenia nr 30 z dnia 19 maja 1967 r. w sprawie ramowych zasad, trybu i organizacji bilansowania i rozdziału robót budowlano-montażowych (M.P.67.29.137).
2 Z dniem 29 maja 1967 r. § 16 traci moc w zakresie organizacji, trybu oraz bilansowania i rozdziału robót budowlano-montażowych, zgodnie z § 10 ust. 1 pkt 2 zarządzenia nr 30 z dnia 19 maja 1967 r. w sprawie ramowych zasad, trybu i organizacji bilansowania i rozdziału robót budowlano-montażowych (M.P.67.29.137).

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024