Nadanie Statutu Polskiej Izbie Handlu Zagranicznego.

OBWIESZCZENIE
MINISTRA HANDLU ZAGRANICZNEGO
z dnia 20 kwietnia 1964 r.
w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu statutu Polskiej Izby Handlu Zagranicznego.

Na podstawie § 3 uchwały nr 111 Rady Ministrów z dnia 13 kwietnia 1964 r. w sprawie zmiany statutu Polskiej Izby Handlu Zagranicznego (Monitor Polski Nr 27, poz. 120) ogłasza się w załączniku do niniejszego obwieszczenia jednolity tekst statutu Polskiej Izby Handlu Zagranicznego, będącego załącznikiem do uchwały nr 149 Rady Ministrów z dnia 13 kwietnia 1959 r. w sprawie nadania statutu Polskiej Izbie Handlu Zagranicznego (Monitor Polski Nr 41, poz. 187) z uwzględnieniem zmian wprowadzonych uchwałą nr 111 Rady Ministrów z dnia 13 kwietnia 1964 r. (Monitor Polski Nr 27, poz. 120).

ZAŁĄCZNIK 

STATUT POLSKIEJ IZBY HANDLU ZAGRANICZNEGO

§ 1.
Polska Izby Handlu Zagranicznego, utworzona dekretem z dnia 28 września 1949 r. (Dz. U. nr 53, poz. 403), działa na podstawie przepisów tego dekretu oraz niniejszego statutu.
§  2.
Władzami Izby są: Ogólne Zebranie, Rada, Prezes, Prezydium oraz Komisja Rewizyjna.

Ogólne Zebranie Izby.

§  3.
Do zakresu działania Ogólnego Zebrania należy:
1)
wybór członków Rady, Prezydium (z wyjątkiem Prezesa) i Komisji Rewizyjnej,
2)
wybór członków honorowych,
3)
zatwierdzanie sprawozdań z czynności Rady, Prezydium i Komisji Rewizyjnej,
4)
ustalanie wytycznych do planu pracy Izby,
5)
uchwalanie projektów zmian statutu,
6)
uchwalanie regulaminów obrad Ogólnego Zebrania i Rady,
7)
inne sprawy przedstawione przez pozostałe władze Izby.
§  4.
Zwyczajne Ogólne Zebranie Izby odbywa się corocznie najpóźniej w maju, nadzwyczajne Ogólne Zebranie - w miarę potrzeby. Prezes Izby ustala datę, miejsce i porządek obrad ogólnych zebrań.
§  5.
1.
Porządek obrad zwyczajnego Ogólnego Zebrania obejmuje: sprawozdanie z czynności Rady, Prezydium i Komisji Rewizyjnej, uchwalenie wytycznych do planu pracy oraz wybory Rady, Prezydium i Komisji Rewizyjnej.
2.
Członkowie Izby reprezentujący jedną czwartą ogólnej liczby głosów mają prawo żądania umieszczenia innych spraw na porządku obrad Ogólnego Zebrania. Żądanie to należy zgłosić na piśmie Prezesowi Izby najpóźniej na 7 dni przed wyznaczonym terminem Ogólnego Zebrania z podaniem brzmienia proponowanego wniosku.
§  6.
Prezes Izby zwoła nadzwyczajne Ogólne Zebranie Izby na zlecenie Ministra Handlu Zagranicznego albo na wniosek Rady Izby lub połowy członków Izby. Do wniosków Rady lub połowy członków Izby ma zastosowanie przepis § 5 ust. 2. Porządek obrad nadzwyczajnego Ogólnego Zebrania Izby powinien obejmować sprawy, dla których je zwołano.
§  7.
1.
W ogólnych zebraniach Izby biorą udział z czynnymi prawami członków Izby (art. 11) przedstawiciele delegowani po jednym przez Przewodniczącego Komisji Planowania przy Radzie Ministrów, Przewodniczącego Komitetu Współpracy Gospodarczej z Zagranicą przy Radzie Ministrów, Prezesa Głównej Komisji Arbitrażowej oraz przez Ministrów: Budownictwa i Przemysłu Materiałów Budowlanych, Finansów, Górnictwa i Energetyki, Handlu Wewnętrznego, Handlu Zagranicznego, Komunikacji, Leśnictwa i Przemysłu Drzewnego, Przemysłu Chemicznego, Przemysłu Ciężkiego, Przemysłu Lekkiego, Przemysłu Spożywczego i Skupu, Rolnictwa, Spraw Zagranicznych oraz Żeglugi.
2.
Wymienionym w ust. 1 przedstawicielom przysługuje po jednym głosie.
§  8.
Jako przedstawiciele osób prawnych, będących członkami zwyczajnymi Izby, w ogólnych zebraniach biorą udział upełnomocnieni delegaci. Liczba delegatów nie może przekraczać liczby głosów posiadanych przez danego członka Izby.
§  9.
Każdy członek zwyczajny Izby posiada na Ogólnym Zebraniu liczbę głosów w zależności od zaliczenia do grupy składkowej, a mianowicie:

w grupie I - 5 głosów,

w grupie II - 4 głosy,

w grupie III - 3 głosy,

w grupie IV - 2 głosy,

w grupie V i niżej - 1 głos.

§  10.
W ogólnych zebraniach mogą brać udział, bez prawa głosu, inne osoby zaproszone przez Prezesa Izby.
§  11.
Do ważności uchwał Ogólnego Zebrania wymagane jest, aby co najmniej byli reprezentowani członkowie dysponujący połową ogólnej liczby głosów członków Izby.
§  12.
Ogólne Zebranie wybiera w tajnym głosowaniu łącznie wiceprezesa i trzech członków oraz dwóch zastępców członków Prezydium, następnie 15 członków Rady oraz trzech członków i dwóch zastępców członków Komisji Rewizyjnej.
§  13.
1.
Głosowanie odbywa się za pomocą kartek, na których uprawnieni do głosowania umieszczają tyle nazwisk spośród kandydatów zgłoszonych przez uczestników Ogólnego Zebrania, ile stanowisk jest wybieranych w danym głosowaniu.
2.
Za wybranych uznaje się osoby, które uzyskały bezwzględną większość oddanych głosów.
§  14.
Jeżeli głosowanie nie dało pełnego wyniku, przewodniczący Ogólnego Zebrania zarządza wybory uzupełniające. W razie równości głosów rozstrzyga losowanie.
§  15.
Poza przypadkami określonymi w § 12 głosowania odbywają się jawnie. Wniosek uważa się za uchwalony, jeżeli uzyskał największą liczbę oddanych głosów. W razie równości rozstrzyga głos przewodniczącego Ogólnego Zebrania.

Rada Izby.

§  16.
1.
Do zakresu działania Rady należy:
1)
ocena okresowych sprawozdań Prezydium,
2)
opiniowanie spraw przedstawionych w tym celu przez Prezydium,
3)
wybór i odwoływanie członków-korespondentów,
4)
ustanawianie na wniosek Prezydium sekcji, komitetów i komisji, powoływanie przewodniczących i członków tych zespołów oraz ustalanie wysokości ich wynagrodzenia za udział w posiedzeniach,
5)
zatwierdzenie na wniosek Prezydium listy Kolegium Arbitrów,
6)
zgłaszanie wniosków na Ogólne Zebranie w sprawach wyboru członków honorowych,
7)
uchwalanie budżetów oraz zatwierdzanie zamknięć rachunkowych,
8)
uchwalanie taryf opłat za czynności Izby,
9)
ustalanie w porozumieniu z właściwymi władzami tabeli płac pracowników Izby,
10)
tworzenie i zwijanie oddziałów, przedstawicielstw oraz innych jednostek organizacyjnych powoływanych do wykonywania zadań statutowych.
2.
Uchwały w sprawach przewidzianych w ust. 1 pkt 8, 9 i 10 wymagają zatwierdzenia Ministra Handlu Zagranicznego.
§  17.
Członkowie Prezydium nie mogą być członkami Rady.
§  18.
1.
Posiedzeniom Rady przewodniczy z urzędu Prezes Izby lub wyznaczony przez niego członek Prezydium; inni członkowie Prezydium mogą brać udział w obradach Rady z głosem doradczym.
2.
W posiedzeniach Rady bierze udział po dwóch członków wybranych przez każdą radę oddziału Izby.
3.
Prezes Izby lub Rada mogą zasięgać opinii osób fachowych, zapraszając je na posiedzenia Rady. Rada może uznać mandat członka Rady za wygasły na wniosek zainteresowanego członka Izby.
4.
W razie zmniejszenia się liczby członków Rady o 5 osób, Prezes Izby zwołuje Ogólne Zebranie w celu dokonania wyborów uzupełniających.
§  19.
1.
Na pierwszym posiedzeniu Rada ustala stałą datę swych posiedzeń.
2.
Poza tym Prezes Izby zwołuje posiedzenie Rady z własnej inicjatywy albo na zlecenie Ministra Handlu Zagranicznego lub na wniosek połowy członków Rady.
§  20.
Do powzięcia uchwał Rady potrzebna jest obecność 8 członków Rady.
§  21.
Głosowanie na posiedzeniach Rady jest jawne, jeżeli przewodniczący nie zarządzi innego sposobu głosowania.
§  22.
Uchwały Rady zapadają bezwzględną większością głosów. W razie równości głosów decyduje głos Prezesa Izby lub osoby zastępującej Prezesa.
§  23.
Członkowie Rady mają prawo zdanie swoje uzasadnić na piśmie. Uzasadnienie takie powinno być dołączone do protokołu posiedzenia Rady, jeżeli zostało zapowiedziane na posiedzeniu i doręczone w Biurze Izby w ciągu trzech dni od daty odbycia posiedzenia.

Prezes Izby i Prezydium Izby.

§  24.
Prezes Izby:
1)
zwołuje ogólne zebrania, posiedzenia Rady i Prezydium oraz ustala porządek obrad,
2)
przewodniczy na powyższych posiedzeniach,
3)
wykonuje lub czuwa nad wykonaniem uchwał ogólnych zebrań Rady i Prezydium,
4)
kieruje pracami Izby i jest zwierzchnikiem pracowników Izby,
5)
jest stale urzędującym organem Izby,
6)
reprezentuje Izbę na zewnątrz,
7)
ma prawo uczestniczenia we wszystkich posiedzeniach sekcji, komitetów i komisji, z wyjątkiem Komisji Rewizyjnej.
§  25.
1.
Prezesa Izby może zastępować wiceprezes lub członek Prezydium wyznaczony przez Prezesa.
2.
Wiceprezes załatwia sprawy poruczone mu przez Prezesa i zastępuje go z urzędu w razie czasowej niemożności pełnienia przez Prezesa jego czynności.
3.
Członkowie Prezydium Izby uczestniczą w posiedzeniach Prezydium oraz spełniają zadania poruczone im przez Prezesa Izby lub Prezydium.
4.
W razie dłuższej nieobecności członka Prezydium, Prezes powołuje na czas jego nieobecności zastępcę spośród wybranych zastępców członków Prezydium.
§  26.
1.
Do zakresu działania Prezydium należy:
1)
rozstrzyganie zgłoszeń o przyjęcie w poczet członków zwyczajnych Izby, zaliczanie członków do grup składkowych i przedstawianie uchwał w powyższych sprawach Ministrowi Handlu Zagranicznego do zatwierdzenia,
2)
przedstawianie Radzie projektów budżetu,
3)
przenoszenie kredytów między poszczególnymi paragrafami budżetu Izby, z wyjątkiem przeniesień w budżecie Izby i planach finansowych jednostek wyodrębnionych, jeżeli przeniesienia te powodują zwiększenie wydatków osobowych,
4)
ustalanie wewnętrznej struktury organizacyjnej, zakresu działania i zasad organizacji finansowej dla biur Izby, oddziałów, przedstawicielstw oraz innych jednostek wyodrębnionych Izby,
5)
opiniowanie wniosków i opracowań sporządzanych przez ciała kolegialne działające przy Izbie oraz kierowanie wymienionych wniosków do zainteresowanych resortów,
6)
załatwianie innych spraw, nie zastrzeżonych Ogólnemu Zebraniu, Radzie i Prezesowi Izby.
2.
Prezydium jest uprawnione do kierowania poszczególnych zagadnień wprost do istniejących sekcji (komitetów i komisji).
§  27.
Do ważności uchwał Prezydium potrzebna jest obecność trzech członków Prezydium, w tym Prezesa lub osoby zastępującej Prezesa.
§  28.
Posiedzenia Prezydium odbywają się w dniach ustalonych uchwałą Prezydium. W sprawach nagłych Prezes Izby może zwołać posiedzenie w innym terminie.
§  29.
Sprawozdania okresowe z działalności Izby Prezes Izby składa bezpośrednio Ministrowi Handlu Zagranicznego.

Komisja Rewizyjna.

§  30.
Członkowie Prezydium i Rady nie mogą być członkami Komisji Rewizyjnej.
§  31.
1.
Zadaniem Komisji Rewizyjnej jest dokonywanie kontroli księgowości i dokumentów Izby oraz składanie sprawozdań Ogólnemu Zebraniu i Radzie.
2.
Komisja Rewizyjna ma prawo w każdym czasie dokonywać przeglądu rachunkowości i dokumentów rachunkowych Izby oraz badać zgodność wydatków z budżetem Izby.
3.
W ciągu roku Komisja Rewizyjna komunikuje swe wnioski i spostrzeżenia Prezydium i Radzie.
4.
Wszystkie swoje sprawozdania Komisja Rewizyjna przedstawia w odpisach bezpośrednio Ministrowi Handlu Zagranicznego.

Sekcje, komitety i komisje.

§  32.
Dla poszczególnych zagadnień Rada może powołać sekcje, komitety i komisje.
§  33.
1.
Sekcje są kolegialnymi ciałami doradczymi w dziedzinie zagadnień poruczonych im przez Radę.
2.
Komitety są stałymi ciałami kolegialnymi, powołanymi przez Radę na wniosek lub za zgodą zainteresowanych ministrów, do opracowywania zagadnień wykraczających swą tematyką poza ścisły zakres resortu handlu zagranicznego.
3.
Do opracowania wyłaniających się bieżąco zagadnień Rada może powołać komisje.
§  34.
Rada powołuje członków ciał kolegialnych wymienionych w § 33, wyznacza przewodniczących, zatwierdza wybór zastępców oraz może nadawać regulamin działalności tym ciałom.
§  35.
Przewodniczący sekcji (komitetu, komisji) ustala porządek obrad, wyznacza terminy posiedzeń i przewodniczy na posiedzeniach. Prawo zwoływania posiedzeń służy także Prezesowi Izby.
§  36.
1.
Przedstawiciele organów administracji państwowej wymienieni w § 7 mogą brać udział w posiedzeniach sekcji (komitetu, komisji) na zaproszenie Prezesa Izby lub z własnej inicjatywy.
2.
Prezes Izby i przewodniczący sekcji (komitetu, komisji) może zasięgać opinii osób fachowych, zapraszając je na posiedzenia ciał kolegialnych.
§  37.
Zbieranie i przygotowywanie wszelkich materiałów dla sekcji (komitetów, komisji), prowadzenie protokołów posiedzeń i zestawianie wyników działalności sekcji (komitetów, komisji) do użytku władz Izby należy do biur Izby.

Członkowie Izby.

§  38.
1.
Zgłoszenia o przyjęcie w poczet członków zwyczajnych na podstawie art. 7 ust. 2 rozstrzyga Prezydium na najbliższym posiedzeniu i uchwałę o przyjęciu przedstawia niezwłocznie Ministrowi Handlu Zagranicznego do zatwierdzenia.
2.
Do obowiązków zwyczajnych członków Izby należy:
a)
współdziałanie w realizacji zadań Izby, określonych art. 5 dekretu,
b)
przestrzeganie postanowień niniejszego statutu oraz poleceń władz Izby, wydanych w ramach ich statutowej działalności,
c)
branie czynnego udziału - za pośrednictwem swych przedstawicieli - w pracach Izby,
d)
regularne opłacanie składek członkowskich.
3.
Członkowie zwyczajni Izby mają prawo do:
a)
bezpłatnego korzystania z wszystkich świadczeń Izby, w ramach jej statutowej działalności, nie objętych taryfami opłat za czynności Izby,
b)
żądania od Izby informacji i porad w zakresie jej statutowej działalności,
c)
korzystania z czynnego i biernego prawa wyborczego - za pośrednictwem swych przedstawicieli - do wybieralnych władz Izby,
d)
udziału (oraz zgłaszania wniosków) w Ogólnym Zebraniu członków Izby.

Budżet Izby i składka.

§  39.
Ustalanie systemu finansowego dla Izby wymaga uchwały Prezydium, zatwierdzonej przez Ministra Handlu Zagranicznego w porozumieniu z Ministrem Finansów.
§  40.
1.
Budżet ustala się na okres roku kalendarzowego. Budżet Izby obejmuje także wyniki działalności gospodarczej jednostek wyodrębnionych, prowadzonych na zasadach rozrachunku gospodarczego.
2.
W razie powstania nowych agend Izby lub rozszerzenia działalności Izby w ciągu roku, które wymaga zwiększenia budżetu, Prezydium przedstawia Radzie projekty zmian budżetu.
3.
Prezes Izby przedstawia Ministrowi Handlu Zagranicznego zaopiniowane przez Komisję Rewizyjną i uchwalone przez Radę:
1)
projekt budżetu rocznego - w terminie do dnia 30 listopada,
2)
projekty zmian budżetu - w ciągu 2 tygodni po ich uchwaleniu.
§  41.
1.
Przenoszenie kredytów między poszczególnymi paragrafami budżetu wymaga uchwały Prezydium.
2.
Dokonywanie w budżecie Izby i planach finansowych jednostek wyodrębnionych zmian powodujących zwiększenie wydatków osobowych wymaga uchwały Prezydium, zatwierdzonej przez Ministra Handlu Zagranicznego w porozumieniu z Ministrem Finansów.
§  42.
1.
Członkowie zwyczajni Izby opłacają składki w wysokości ustalonej przez Ministra Handlu Zagranicznego na wniosek Prezydium.
2.
Składki są płatne z góry w równych ratach kwartalnych do końca kwartału, w którym ustało członkostwo.
§  43.
Członkowie Izby korzystają w zasadzie bezpłatnie ze świadczeń Izby nie objętych taryfami. Prezydium może ustalić odpłatność niektórych świadczeń do wysokości kosztów własnych.

Podpisywanie.

§  44.
Pisma do władz centralnych podpisuje Prezes Izby lub z jego upoważnienia - Sekretarz Generalny Izby. Akty, umowy i zobowiązania podpisują pod pieczęcią Izby: Prezes Izby lub wyznaczony przez niego zastępca łącznie z głównym księgowym Izby lub jego zastępcą.
§  45.
Sposób podpisywania zwyczajnej korespondencji, zaświadczeń i certyfikatów określi regulamin ustalony przez Prezydium Izby.

Oddziały Izby oraz rady oddziałowe.

§  46.
1.
Członkowie Izby, których siedziby prawne mieszczą się w określonym rejonie, mogą wystąpić z inicjatywą utworzenia oddziału Izby.
2.
Oddział Izby powołuje Rada. Uchwała Rady wymaga zatwierdzenia Ministra Handlu Zagranicznego.
3.
Oddział Izby posiada autonomię w granicach określonych regulaminem. Regulamin określi strukturę władz oddziału, zakres i formę działania, stosunek do władz Izby oraz system finansowania. Regulamin oddziału nadaje Rada Izby.
4.
Rada oddziału Polskiej Izby Handlu Zagranicznego składa się z pełnomocnych delegatów członków Izby, których siedziby prawne znajdują się w rejonie danego oddziału. Rada oddziału wybiera spośród siebie Prezydium.
5.
Do zakresu działania rady oddziału należy:
a)
ocena okresowych sprawozdań i działalności prezydium rady oddziału,
b)
opiniowanie spraw przedstawionych w tym celu przez prezydium rady oddziału,
c)
opiniowanie projektów budżetu oddziału,
d)
stawianie wniosków w sprawie uzupełnienia lub zmiany regulaminu działania oddziału Izby,
e)
ocena działalności oddziału oraz przesłanie Prezydium Izby wniosków dotyczących zakresu działania danego oddziału.
6.
Do zakresu działania prezydium rady oddziału należy:
a)
ustanawianie komisji problemowych i powoływanie przewodniczących oraz członków tych komisji,
b)
nadzorowanie prac ciał kolegialnych działających przy oddziale oraz zatwierdzanie wniosków stawianych przez ciała kolegialne,
c)
przedstawianie Prezydium Izby opracowań, wniosków i opinii w celu dalszego kierowania ich do zainteresowanych resortów i wprowadzenia w życie,
d)
ocena prac biura oddziału.
7.
Radę i prezydium rady oddziału reprezentuje na zewnątrz prezes rady oddziału.
8.
Pracą biura oddziału kieruje dyrektor (kierownik) oddziału, do którego obowiązków należy również wyznaczanie odpowiedzialnych pracowników oddziału do brania udziału w posiedzeniach ciał kolegialnych, przygotowywanie protokołów, zbieranie niezbędnych dokumentów, materiałów oraz prowadzenie akt ciał kolegialnych, działających przy oddziale.

Biura Izby.

§  47.
Przygotowawcze i wykonawcze prace wynikające z działalności Izby prowadzą biura Izby i jej oddziałów.
§  48.
Na czele biur stoi Sekretarz Generalny Izby, który kieruje pracami biur, dba o prawidłowość ich funkcjonowania oraz załatwia sprawy poruczone mu przez Prezesa Izby. Sekretarza Generalnego Izby mianuje i odwołuje Minister Handlu Zagranicznego na wniosek Prezesa Izby.
§  49.
Sekretarz Generalny Izby bierze udział we wszystkich zebraniach i posiedzeniach odbywających się w ramach Izby i wypowiada swoje zdanie z własnej inicjatywy lub na wezwanie. Przepis ten nie ma zastosowania do Komisji Rewizyjnej. Za zgodą Prezesa Izby - Sekretarza Generalnego Izby może zastępować na poszczególnych posiedzeniach wyznaczony przez Sekretarza Generalnego Izby pracownik Izby.
§  50.
Członkowie władz Izby nie mogą być pracownikami biur Izby.
§  51.
Regulamin organizacyjny biur Izby ustala Prezydium.
§  52.
Roczne zamknięcia rachunkowe Prezes Izby składa corocznie do 31 marca następnego roku Ministrowi Handlu Zagranicznego.

Protokoły.

§  53.
Z ogólnych zebrań Sekretarz Generalny sporządza protokoły, które biuro Izby rozsyła wszystkim członkom Izby w terminie dwutygodniowym od daty Ogólnego Zebrania.
§  54.
Sekretarz Generalny prowadzi księgę uchwał Rady i Prezydium, do której wpisuje się również porządek oraz przebieg obrad w ważniejszych sprawach. Członkowie Rady i Prezydium otrzymują na żądanie odpisy z wpisów zawartych w księdze uchwał.
§  55.
Z posiedzeń sekcji (komitetów, komisji) biura Izby sporządzają protokoły, które stanowią wewnętrzne materiały sekcji (komitetów, komisji) do użytku biur i władz Izby. Członkowie sekcji (komitetów, komisji) otrzymują na żądanie wypisy z tych protokołów.

Zaproszenia.

§  56.
Zaproszenia na Ogólne Zebranie Izby wysyła się najpóźniej na 10 dni przed jego terminem wszystkim uprawnionym do brania udziału w ogólnych zebraniach oraz członkom zwyczajnym Izby. Zaproszenia zawierają porządek obrad i potrzebne materiały.
§  57.
Członkom Rady wysyła się najpóźniej na 5 dni przed posiedzeniem Rady porządek obrad i potrzebne materiały.
§  58.
Zaproszenia na posiedzenia sekcji (komitetów, komisji) wysyła się z podaniem porządku obrad i potrzebnymi materiałami co najmniej na 3 dni przed datą posiedzenia.

Przepisy końcowe.

§  59.
Przez artykuły wymienione w niniejszym statucie rozumie się artykuły dekretu z dnia 28 września 1949 r. o utworzeniu Polskiej Izby Handlu Zagranicznego (Dz. U. Nr 53, poz. 403). Przez paragrafy rozumie się paragrafy niniejszego statutu.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024