Powierzenie organom administracji rolnej prezydiów rad narodowych wykonywania nadzoru i kontroli nad spółkami wodnymi.

ZARZĄDZENIE
PREZESA CENTRALNEGO URZĘDU GOSPODARKI WODNEJ
z dnia 9 marca 1964 r.
w sprawie powierzenia organom administracji rolnej prezydiów rad narodowych wykonywania nadzoru i kontroli nad spółkami wodnymi.

Na podstawie art. 116 ust. 3 ustawy z dnia 30 maja 1962 r. - Prawo wodne (Dz. U. Nr 34, poz. 158) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Powierza się właściwym do spraw rolnych organom prezydiów powiatowych (miejskich, dzielnicowych) rad narodowych sprawowanie nadzoru i kontroli nad wykonywaniem zadań spółek wodnych w zakresie budowy, utrzymania i eksploatacji:
1)
urządzeń melioracji wodnych oraz prowadzenia racjonalnej gospodarki na zmeliorowanych terenach,
2)
urządzeń do zaopatrywania w wodę ludności gromad (wsi) oraz urządzeń kanalizacyjnych dla potrzeb tej ludności.
2.
Nadzór i kontrola określone w ust. 1 nie obejmują spraw:
1)
tworzenia spółek wodnych oraz ustanawiania ich organów,
2)
zatwierdzania i nadawania statutów spółkom wodnym,
3)
zwiększania budżetów uchwalonych przez walne zgromadzenia spółek wodnych,
4)
ustalania wysokości składek i świadczeń, jakie powinni ponosić właściciele (użytkownicy) gruntów lub zakładów, którzy nie należą do spółek wodnych, a odnoszą korzyści z obiektów budowlanych gospodarki wodnej objętych działalnością spółek wodnych,
5)
rozwiązywania spółek wodnych i wyznaczania likwidatorów,
6)
zatwierdzania uchwał walnego zgromadzenia członków o rozwiązaniu spółek wodnych.
§  2.
Sprawowanie nadzoru i kontroli przez właściwy do spraw rolnych organ prezydium powiatowej (miejskiej, dzielnicowej) rady narodowej obejmuje w szczególności:
1)
udzielanie instrukcji w zakresie opracowywania rocznych planów robót i budżetów,
2)
sprawdzanie, czy opracowane plany robót i budżety są wystarczające do wykonania zadań spółki na dany rok,
3)
sprawowanie nadzoru technicznego nad budową i utrzymaniem obiektów budowlanych i urządzeń,
4)
sprawdzanie stanu technicznego oraz działania obiektów budowlanych i urządzeń,
5)
sprawowanie nadzoru nad stosowaniem zabiegów agrotechnicznych i stanem gospodarki rolnej na zmeliorowanych terenach,
6)
wykonywanie kontroli finansowej spółki,
7)
kontrolowanie działalności organów spółki,
8)
opiniowanie uchwał walnego zgromadzenia spółki,
9)
prowadzenie wśród mieszkańców gromad (wsi) akcji uświadamiającej co do potrzeby tworzenia spółek wodnych i pomoc przy ich organizowaniu,
10)
opracowywanie i bezpłatne dostarczanie spółkom dokumentacji technicznej,
11)
odpłatne zaopatrywanie spółek w materiały niezbędne do wykonania, utrzymania i eksploatacji obiektów budowlanych i urządzeń oraz pomoc przy nabywaniu maszyn i innych materiałów potrzebnych do wykonania zadań spółki,
12)
występowanie do organów administracji wodnej w sprawach tworzenia spółek w drodze decyzji, zatwierdzania statutów, zwiększania budżetów, likwidacji oraz w innych sprawach należących do właściwości organów administracji wodnej.
§  3.
Jeżeli spółki wodne budują, utrzymują lub eksploatują urządzenia melioracji wodnej na terenach objętych zakresem działania organów gospodarki komunalnej i mieszkaniowej prezydiów rad narodowych, nadzór i kontrola określone w § 2 są sprawowane w porozumieniu z tymi organami.
§  4.
Traci moc zarządzenie nr 11 Prezesa Centralnego Urzędu Gospodarki Wodnej oraz Ministra Rolnictwa z dnia 7 listopada 1960 r. w sprawie nadzoru nad spółkami wodnymi melioracyjnymi.
§  5.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Środowisko psychologów i psychoterapeutów bez prawa do opiniowania projektu ustawy?

Przedstawiciele środowiska psychologów i psychoterapeutów wskazują na ograniczanie możliwości przedstawiania przez nich opinii do rządowego projektu ustawy o zawodzie psychologa oraz samorządzie zawodowym psychologów, nad którym pracuje sejmowa podkomisja nadzwyczajna. Może to wywoływać poczucie deficytu demokracji, zwłaszcza gdy procedowane regulacje dotyczą konkretnych zawodów i grup społecznych, a tym samym także praw i obowiązków osób do nich należących.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1964.22.98

Rodzaj: Zarządzenie
Tytuł: Powierzenie organom administracji rolnej prezydiów rad narodowych wykonywania nadzoru i kontroli nad spółkami wodnymi.
Data aktu: 09/03/1964
Data ogłoszenia: 02/04/1964
Data wejścia w życie: 02/04/1964