Obowiązek dowozu przesyłek drobnych do stacji kolejowych oraz ich odwożenie z tych stacji.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA KOMUNIKACJI
z dnia 28 marca 1963 r.
w sprawie obowiązku dowozu przesyłek drobnych do stacji kolejowych oraz ich odwożenia z tych stacji.

Na podstawie § 3 uchwały nr 446 Rady Ministrów z dnia 17 listopada 1961 r w sprawie dowozu przesyłek drobnych do stacji kolejowych (Monitor Polski Nr 92, poz. 393) oraz w związku z art. 10 ust. 1 dekretu z dnia 24 grudnia 1952 r. o przewozie przesyłek i osób kolejami (Dz. U. z 1953 r. Nr 4, poz. 7) zarządza się, co następuje:
§  1.
Ilekroć w niniejszym zarządzeniu jest mowa:
1)
o przesyłce – należy przez to rozumieć przesyłkę drobną w rozumieniu przepisów o przewozie przesyłek i osób kolejami,
2)
o wydziałach komunikacji – należy przez to rozumieć wydziały komunikacji prezydiów wojewódzkich rad narodowych lub rad narodowych miast wyłączonych z województw,
3)
o PKS – należy przez to rozumieć wojewódzkie przedsiębiorstwa Państwowej Komunikacji Samochodowej,
4)
o DOKP – należy przez to rozumieć dyrekcje okręgowe kolei państwowych.
§  2.
Obowiązek zlecania PKS przez państwowe jednostki organizacyjne dowozu przesyłek wprowadza się na stacjach kolejowych, z których PKS wykonują odwożenie tych przesyłek do składów odbiorców na zlecenie kolei. Na stacjach kolejowych, z których PKS nie wykonują dotychczas odwożenia przesyłek do odbiorców, wprowadzenie dowozu przesyłek do tych stacji może nastąpić równocześnie z wprowadzeniem odwożenia.
§  3.
1.
Dowóz przesyłek wykonują PKS:
1)
na warunkach przewidzianych w rozporządzeniu Ministra Komunikacji z dnia 24 maja 1960 r. w sprawie regulaminu zarobkowego przewozu i spedycji w ciężarowym transporcie samochodowym (Dz. U. Nr 31, poz. 174) za pobraniem opłat określonych w taryfie towarowej transportu samochodowego i spedycji,
2)
występując w stosunku do kolei jako spedytor, działający na zlecenie i rachunek zleceniodawcy w imieniu zleceniodawcy lub w imieniu własnym jako nadawca przesyłki.
2.
Odwożenie przesyłek przez PKS w ramach zawartej umowy z koleją odbywa się na podstawie przepisów wykonawczych do dekretu z dnia 24 grudnia 1952 r. o przewozie przesyłek i osób kolejami (Dz. U. z 1953 r. Nr 4, poz. 7).
§  4.
Dowóz przesyłek odbywa się z miejsc wskazanych przez nadawców do stacji kolejowych; odwożenie przesyłek odbywa się ze stacji kolejowych do składów odbiorców.
§  5.
1.
Wnioski w sprawie wprowadzenia dowozu i odwożenia przesyłek składają DOKP w porozumieniu z PKS lub PKS w porozumieniu z DOKP do wydziałów komunikacji; wnioski takie mogą zgłaszać również zainteresowane państwowe jednostki organizacyjne.
2.
Przy rozpatrywaniu wniosków, o których mowa w ust. 1, należy się kierować:
1)
korzyściami ekonomicznymi, związanymi z wykonywaniem przez PKS dowozu i odwożenia przesyłek, a w szczególności racjonalnym wykorzystaniem pojazdów samochodowych, zmniejszeniem ilości pracowników zatrudnionych przy tych przewozach itp.,
2)
zwiększeniem przepustowości magazynów kolejowych i przyspieszeniem obrotu wagonów użytych do przewozu przesyłek.
3.
Wydział komunikacji po stwierdzeniu celowości i możliwości wprowadzenia wniosku w życie ustala w porozumieniu z DOKP i PKS termin rozpoczęcia wykonywania dowozu i odwożenia przesyłek.
4.
Rozpoczęcie dowozu i odwożenia przesyłek nie może nastąpić wcześniej niż po upływie dwóch tygodni od daty podania tego do publicznej wiadomości (§ 6).
§  6.
1.
O wprowadzeniu na określonych stacjach obowiązku dowozu i odwożenia przesyłek przez PKS, kolej zawiadamia w drodze ogłoszeń podanych do publicznej wiadomości na tych stacjach.
2.
W ogłoszeniach, o których mowa w ust. 1, kolej podaje w szczególności:
1)
termin rozpoczęcia wykonywania przez PKS dowozu i odwożenia przesyłek,
2)
dni i godziny wykonywania dowozu i odwożenia przesyłek,
3)
pełną nazwę i adres jednostki PKS, która wykonuje dowóz i odwożenie przesyłek,
4)
warunki wykonywania dowozu i odwożenia przesyłek.
3.
Tekst ogłoszeń opracowuje kolej w porozumieniu z PKS.
§  7.
1.
Państwowe jednostki organizacyjne, zlecające dowóz przesyłek, powinny składać PKS odpowiednie zlecenia, określając w nich również czynności, jakie mają być dodatkowo wykonane w związku z dowozem.
2.
Jeżeli dowóz przesyłek przez PKS, wykonywany na rzecz określonych państwowych jednostek organizacyjnych, ma charakter stały, PKS powinny zawrzeć z tymi jednostkami umowy dotyczące stałego wykonywania dowozu.
3.
Terminy składania zleceń, określonych w ust. 1, PKS podają do publicznej wiadomości w trybie określonym w § 6.
§  8.
1.
Wydział komunikacji może zwalniać państwowe jednostki organizacyjne na ich wniosek od obowiązku korzystania z usług PKS przy dowozie i odwożeniu przesyłek.
2.
Przy rozpatrywaniu wniosków o zwolnienie od obowiązku korzystania z usług PKS przy dowozie i odwożeniu przesyłek należy w szczególności brać pod uwagę:
1)
zagadnienie szybkiego opróżniania magazynów kolejowych przez odbiorców przesyłek i usprawnienie pracy na stacji kolejowej,
2)
inne okoliczności uzasadniające udzielenie zwolnienia, występujące u określonych państwowych jednostek organizacyjnych.
3.
Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, może być udzielone państwowej jednostce organizacyjnej również na wniosek PKS w razie nie dysponowania przez PKS taborem samochodowym, odpowiednim ze względu na swoiste cechy i właściwości przesyłki, np. do przewozu przesyłek o wyjątkowo dużych rozmiarach i ciężarze itp.
4.
Jeżeli PKS podjęły obsługę państwowych jednostek organizacyjnych w zakresie dowozu (odwożenia) przesyłek, mogą być zwolnione od tego obowiązku po zapewnieniu tym jednostkom innych możliwości dowozu i odwożenia przesyłek pojazdami samochodowymi.
5.
O zwolnieniu państwowej jednostki organizacyjnej i od obowiązku korzystania z usług PKS przy dowozie i odwożeniu przesyłek, wydział komunikacji zawiadamia DOKP i PKS.
6.
Zwolnienie powinno być cofnięte, jeżeli okoliczności stanowiące podstawę zwolnienia przestały istnieć.
§  9.
Zarządzenie niniejsze nie dotyczy:
1)
jednostek organizacyjnych podległych Ministrowi Obrony Narodowej i Ministrowi Spraw Wewnętrznych, z wyjątkiem Głównego Urzędu Geodezji i Kartografii, Instytutu Geodezji i Kartografii oraz przedsiębiorstw podległych tym ministrom,
2)
jednostek więziennictwa, zakładów poprawczych i schronisk dla nieletnich podległych Ministrowi Sprawiedliwości,
3)
jednostek organizacyjnych przedsiębiorstwa "Polskie Koleje Państwowe".
§  10.
Przepisy zarządzenia stosuje się odpowiednio do dowozu przesyłek organizacji spółdzielczych zrzeszonych w Centrali Rolniczej Spółdzielni "Samopomoc Chłopska" oraz w Centralnym Związku Spółdzielczości Pracy w razie wydania przez te centralne związki poleceń wymienionym organizacjom spółdzielczym korzystania z usług PKS przy dowozie przesyłek do stacji kolejowych (§ 5 uchwały nr 446 Rady Ministrów z dnia 17 listopada 1961 r. w sprawie dowozu przesyłek drobnych do stacji kolejowych – Monitor Polski Nr 92, poz. 393).
§  11.
Traci moc zarządzenie Przewodniczącego Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego z dnia 9 lutego 1955 r. w sprawie zasad organizowania dostaw kolejowych przesyłek drobnych do składu odbiorcy (Monitor Polski Nr 16, poz. 167).
§  12.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1963.32.166

Rodzaj: Zarządzenie
Tytuł: Obowiązek dowozu przesyłek drobnych do stacji kolejowych oraz ich odwożenie z tych stacji.
Data aktu: 28/03/1963
Data ogłoszenia: 17/04/1963
Data wejścia w życie: 17/04/1963