Planowanie i uruchamianie środków na finansowanie inwestycji i kapitalnych remontów dla jednostek objętych lub rozliczających się z budżetami terenowymi.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW
z dnia 19 grudnia 1962 r.
w sprawie planowania i uruchamiania środków na finansowanie inwestycji i kapitalnych remontów dla jednostek objętych lub rozliczających się z budżetami terenowymi.

Na podstawie art. 51 ustawy z dnia 1 lipca 1958 r. o prawie budżetowym (Dz. U. Nr 45, poz. 221) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Prezydia właściwych rad narodowych ustalają pokrycie finansowe inwestycji dla podporządkowanych jednostek, a mianowicie:
1)
w zakresie inwestycji jednostek i zakładów budżetowych - wielkość kredytu budżetowego i wielkość pokrycia ze środków pozabudżetowych, w tym również dotacji z funduszów państwowych i społecznych,
2)
w zakresie budownictwa mieszkaniowego realizowanego z miejskich i powiatowych funduszów mieszkaniowych - wielkość dotacji budżetowych dla tych funduszów oraz wielkość środków pozabudżetowych,
3)
w zakresie inwestycji przedsiębiorstw realizowanych na podstawie decyzji prezydiów rad narodowych - wielkość kredytu budżetowego,
4)
w zakresie budownictwa mieszkaniowego realizowanego z zakładowych funduszów mieszkaniowych:
a)
wielkość dotacji z budżetu zgodnie z uchwałą nr 64 Rady Ministrów z dnia 15 marca 1958 r. w sprawie budownictwa zakładowych domów mieszkalnych i zarządzania nimi (Monitor Polski z 1958 r. Nr 26, poz. 155 oraz z 1960 r. Nr 39, poz. 194),
b)
wielkość dotacji z miejskich (powiatowych) funduszów mieszkaniowych na urządzenia towarzyszące zgodnie z uchwałą nr 363 Rady Ministrów z dnia 13 września 1961 r. w sprawie zasad opracowania szczegółowych planów miejskiego budownictwa mieszkaniowego oraz zasad planowania i finansowania tego budownictwa i urządzeń towarzyszących na okres lat 1961-1965 (Monitor Polski Nr 78, poz. 325).
2.
Ustalając wielkość kredytu budżetowego lub dotacji na sfinansowanie inwestycji prezydia rad narodowych uwzględnią zarówno pozostałości środków u inwestorów na początek roku, jak też możliwości akumulacji środków własnych inwestorów w ciągu roku.
§  2.
1.
Prezydia właściwych rad narodowych określają:
1)
wskaźniki podziału funduszu amortyzacyjnego na część pozostawioną do dyspozycji przedsiębiorstw i część podlegającą odprowadzeniu do budżetu właściwej rady narodowej, o ile specjalne przepisy nie zawierają postanowień co do odmiennego przeznaczenia amortyzacji,
2)
w przedsiębiorstwach nie uprawnionych do tworzenia funduszu rozwoju - procent zysku do odprowadzenia na fundusz inwestycyjno-remontowy,
3) 1
wielkość dotacji z budżetu na fundusz inwestycyjno-remontowy,
4)
inne wskaźniki finansowe wynikające z przepisów szczegółowych.
2. 2
O ile środki finansowe wynikające z ustaleń, o których mowa w ust. 1, łącznie z pozostałościami funduszów inwestycyjno-remontowych (inwestycyjnych) i bieżącą akumulacją pozostałych środków własnych i inwestorów nie zapewnią pokrycia potrzeb przedsiębiorstwa w zakresie inwestycji i kapitalnych remontów w wysokości określonej przez prezydia rad narodowych w ramach rozdziału zadań narodowego planu gospodarczego - można przewidzieć w planie sfinansowania inwestycji i kapitalnych remontów pokrycie niedoboru środków kredytem bankowym.
3. 3
Jeżeli środki finansowe przekraczają planowe potrzeby przedsiębiorstwa w zakresie inwestycji i kapitalnych remontów, prezydia rad narodowych zastosują środki przewidziane w § 42 ust. 2 uchwały nr 84 Rady Ministrów z dnia 27 marca 1964 r. w sprawie zasad finansowania inwestycji i kapitalnych remontów jednostek państwowych (Monitor Polski Nr 23, poz. 100).
§  3.
Jednostki i zakłady budżetowe opierając się na ustalonych dla nich nakładach inwestycyjnych i kredytach budżetowych lub dotacjach z funduszów będących do dyspozycji prezydiów rad narodowych dokonują aktualizacji planów sfinansowania inwestycji i kapitalnych remontów (planów dochodów i wydatków funduszów mieszkaniowych). Plany te, stanowiące załącznik do zatwierdzonych rocznych planów dochodów i wydatków jednostek i zakładów budżetowych, jednostki i zakłady budżetowe składają w jednym egzemplarzu w oddziale banku właściwego dla finansowania inwestycji.
§  4.
1.
Przedsiębiorstwa opierając się na ustalonych dla nich nakładach inwestycyjnych i ustaleniach określonych w § 1 ust. 1 pkt 3 i 4 oraz § 2 opracowują plany sfinansowania inwestycji i kapitalnych remontów, a także plany dochodów i wydatków zakładowych funduszów mieszkaniowych i składają je we właściwych oddziałach banków finansujących inwestycje w terminach przewidzianych dla opracowania rocznych planów techniczno-ekonomicznych.
2.
Do planów sfinansowania inwestycji i kapitalnych remontów, o których mowa w ust. 1, przedsiębiorstwa dołączą podział amortyzacji sporządzony według wzoru stanowiącego załącznik do zarządzenia.
§  5.
Plany sfinansowania inwestycji i kapitalnych remontów, plany finansowe miejskich i powiatowych funduszów mieszkaniowych oraz plany dochodów i wydatków zakładowych funduszów mieszkaniowych, o których mowa w § 3 i § 4, należy sporządzać na formularzach obowiązujących przy opracowywaniu projektów planów.
§  6.
1.
Wydziały finansowe dokonują otwarcia kredytów budżetowych oraz przelewu środków z rachunków podstawowych do właściwych banków na finansowanie budownictwa inwestycyjnego (poza budownictwem mieszkaniowym) jednostek i zakładów budżetowych oraz inwestycji przedsiębiorstw, realizowanych na podstawie decyzji prezydiów rad narodowych. Tryb otwierania kredytów budżetowych i przekazywania środków pieniężnych bankom finansującym inwestycje oraz formę związanych z tym dokumentów regulują przepisy o rachunkowości budżetowej.
2.
Kredyty, o których mowa w ust. 1, otwiera się we właściwych bankach jednorazowo na cały rok w terminie zapewniającym finansowanie inwestycji z początkiem roku, z tym że do czasu uchwalenia budżetów zgodnie z ustawą budżetową kredyty powinny być otwarte zaliczkowo w wysokości nie przekraczającej 40% kredytów przewidzianych w budżetach rad narodowych uchwalanych przed ustawą budżetową. W granicach otwartych kredytów oraz w granicach zakumulowanych przez właściwe jednostki środków pozabudżetowych (własnych) banki będą dokonywać wypłat na inwestycje.
3.
Przy uruchamianiu i wykorzystywaniu kredytów budżetowych na inne inwestycje niż wymienione w ust. 1 ma zastosowanie tryb ustalony dla wykorzystywania kredytów budżetowych przewidzianych na finansowanie działalności bieżącej właściwych jednostek.
§  7.
Wydziały finansowe prezydiów wojewódzkich rad narodowych (rad narodowych miast wyłączonych z województw), opierając się na zaktualizowanych planach sfinansowania inwestycji i kapitalnych remontów, o których mowa w § 5, sporządzą zbiorcze plany sfinansowania inwestycji i kapitalnych remontów oraz złożą je w Ministerstwie Finansów oraz w oddziałach wojewódzkich właściwych banków w terminie do końca I kwartału.
§  8.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK 

PODZIAŁ AMORTYZACJI PRZEDSIĘBIORSTWA

na rok .........
w tysiącach złotych
Treść Kwota Kwartały
I II III IV
1. Planowane odpisy amortyzacyjne
2. Amortyzacja pozostawiona do dyspozycji

przedsiębiorstw %

3. Nadpłaty (-) niedopłaty (+) za rok ubiegły

amortyzacji pozostawionej do dyspozycji

przedsiębiorstwa*)

X X X
4. Razem amortyzacja do dyspozycji

przedsiębiorstwa (2 ± 3)

5. Amortyzacja do odprowadzenia na dochód budżetu %
6. Nadpłaty (-) niedopłaty (+) za rok ubiegły

amortyzacji przeznaczonej na dochód budżetu*)

X X X
7. Razem amortyzacja do budżetu (5 ± 6)

______

*) Według rozliczeń amortyzacji za rok ubiegły.

1 § 2 ust. 1 pkt 3 zmieniony przez § 1 pkt 1 zarządzenia z dnia 22 grudnia 1964 r. (M.P.64.89.426) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 31 grudnia 1964 r.
2 § 2 ust. 2 zmieniony przez § 1 pkt 2 zarządzenia z dnia 22 grudnia 1964 r. (M.P.64.89.426) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 31 grudnia 1964 r.
3 § 2 ust. 3 dodany przez § 1 pkt 3 zarządzenia z dnia 22 grudnia 1964 r. (M.P.64.89.426) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 31 grudnia 1964 r.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024