Sposób dokonywania wpisów okresów zatrudnienia do legitymacji ubezpieczeniowych.

ZARZĄDZENIE
PRZEWODNICZĄCEGO KOMITETU PRACY I PŁAC
z dnia 29 października 1962 r.
w sprawie sposobu dokonywania wpisów okresów zatrudnienia do legitymacji ubezpieczeniowych.

Na podstawie art. 7 ust. 2 ustawy z dnia 6 czerwca 1958 r. o zwalczaniu nadużyć w zakresie wykorzystywania zaświadczeń o czasowej niezdolności do pracy (Dz. U. Nr 35, poz. 154) zarządza się, co następuje:
§  1.
Sposób dokonywania wpisów okresów zatrudnienia do legitymacji ubezpieczeniowych określa instrukcja stanowiąca załącznik do zarządzenia.
§  2.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 1963 r.

ZAŁĄCZNIK 

INSTRUKCJA W SPRAWIE SPOSOBU DOKONYWANIA WPISÓW OKRESÓW ZATRUDNIENIA DO LEGITYMACJI UBEZPIECZENIOWYCH

§ 1.
Przez legitymacje ubezpieczeniowe, o których mowa w instrukcji, rozumie się legitymacje wydane w myśl przepisów rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 6 października 1959 r. w sprawie legitymacji ubezpieczeniowych (Dz. U. Nr 56, poz. 338).
§  2.
Okres zatrudnienia w uspołecznionym zakładzie pracy, w którym pracownik jest zatrudniony, wpisuje zakład pracy w sposób przewidziany w instrukcji stanowiącej załącznik do uchwały Centralnej Rady Związków Zawodowych z dnia 2 listopada 1959 r. w sprawie wydania instrukcji ustalającej wzory legitymacji ubezpieczeniowych, tryb wydawania legitymacji i sposób dokonywania w nich wpisów (Biuletyn Centralnej Rady Związków Zawodowych Nr 11, poz. 216). Wszystkie poprzednie okresy zatrudnienia wpisuje się w sposób przewidziany w niniejszej instrukcji.
§  3.
1.
Uspołeczniony zakład pracy, który jest uprawniony do wypłaty zasiłków z ubezpieczenia na wypadek choroby i macierzyństwa, obowiązany jest na wniosek pracownika zgłoszony ustnie lub na piśmie dokonać wpisu wszystkich okresów zatrudnienia przepracowanych w tym zakładzie, bez względu na to, czy pracownik pozostaje jeszcze nadal w zatrudnieniu w tym zakładzie, czy też zmienił miejsce zatrudnienia lub w ogóle zaprzestał pracy.
2.
Uspołeczniony zakład pracy (ust. 1), który wskutek reorganizacji zmienił nazwę lub przejął inny zlikwidowany zakład (albo jego część), wpisuje pracownikowi poprzednie okresy zatrudnienia przebyte przed reorganizacją.
3.
Zakład pracy dokonuje wpisów tylko tych okresów zatrudnienia określonych w ust. 1 i 2, na których udowodnienie posiada ewidencję lub inną dokumentację zatrudnienia.

Przykład:

Pracownik zatrudniony w zakładzie pracy A od 1 września 1950 r. otrzymał w dniu 1 czerwca 1960 r. legitymację ubezpieczeniową, w której zakład A na stronie 82 w kolumnie "początek zatrudnienia, dzień, miesiąc, rok" wpisał datę podjęcia pracy w tym zakładzie, tj. 1 września 1950 r. W czasie od 1 lutego 1937 r. do 31 lipca 1944 r. pracownik ten pracował w zakładzie pracy B, który istnieje nadal pod zmienioną nazwą i posiada dokumentację zatrudnienia pracownika w tym okresie. Zakład B powinien wpisać okres tego zatrudnienia do legitymacji ubezpieczeniowej. W czasie od 1 stycznia 1945 r. do 31 sierpnia 1950 r. pracownik ten zatrudniony był w zakładzie pracy C; zakład ten istnieje nadal, lecz nie posiada ewidencji pracowników z tamtego okresu. Zakład pracy C nie może więc wpisać tego okresu do legitymacji ubezpieczeniowej.

4.
Zarobki pracownika z okresów wpisywanych do legitymacji ubezpieczeniowej zakład pracy wpisuje do legitymacji tylko na wniosek pracownika.
5.
Uspołeczniony zakład pracy obowiązany jest prowadzić i przechowywać wykaz pracowników, którym dokonał wpisu poprzednich okresów zatrudnienia, według następującego wzoru:

......................................................

......................................................

(nazwa i adres zakładu pracy)

WYKAZ PRACOWNIKÓW, KTÓRYM DOKONANO WPISU POPRZEDNICH OKRESÓW ZATRUDNIENIA DO LEGITYMACJI UBEZPIECZENIOWYCH

Nazwisko, imię i adres pracownika Seria i numer legitymacji ubezpieczeniowej Wpisano okres zatrudnienia od..... do..... Na podstawie jakich dokumentów dokonano wpisu (akta osobowe, listy płac itp.) Data i podpis osoby odpowiedzialnej za wpis oraz imię, nazwisko i stanowisko służbowe tej osoby
§  4.
1.
Oddział Zakładu Ubezpieczeń Społecznych właściwy terytorialnie dla miejsca zamieszkania pracownika obowiązany jest na wniosek pracownika zgłoszony bezpośrednio lub za pośrednictwem zakładu pracy wpisać do legitymacji ubezpieczeniowej:
1)
udowodnione zaświadczeniem zakładu pracy okresy zatrudnienia:
a)
w uspołecznionym zakładzie pracy, który został zlikwidowany i nie przejęty przez inny zakład,
b)
w uspołecznionym zakładzie pracy, który istnieje, lecz pracownik ma trudności w uzyskaniu wpisu do legitymacji w tym zakładzie (np. siedziba zakładu znajduje się poza miejscem zamieszkania pracownika),
c)
w uspołecznionym zakładzie pracy, który nie jest uprawniony do wypłaty zasiłków z ubezpieczenia na wypadek choroby i macierzyństwa,
d)
w nie uspołecznionym zakładzie pracy;
2)
okresy zatrudnienia, które pracownik udowodni innymi dowodami pisemnymi lub zeznaniami świadków.
2.
Wnioski, o których mowa w ust. 1, mogą zgłaszać pracownicy nie wcześniej niż na 5 lat przed osiągnięciem wieku starczego.
3.
Uspołecznione zakłady pracy obowiązane są udzielać pracownikom pomocy w uzyskaniu przez nich zaświadczeń o zatrudnieniu z innych zakładów pracy oraz przy załatwianiu spraw związanych z wpisywaniem okresów zatrudnienia w przypadkach, gdy do wpisywania tego okresu właściwe są oddziały Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.
4.
Prezes Zakładu Ubezpieczeń Społecznych wyda szczegółowe wytyczne niezbędne dla wykonania przepisów ust. 1-3 oraz może dopuścić zgłaszanie wniosków (ust. 1) przez osoby, które nie osiągnęły wieku określonego w ust. 2.
§  5.
Wpisów poprzednich okresów zatrudnienia (§ 3 i § 4) dokonuje się na stronach 104 do 109 legitymacji ubezpieczeniowej, z tym że:
1)
w kolumnie "rodzaj wykonywanej pracy" należy podać stanowisko pracy według obowiązującego taryfikatora, a jeżeli nie jest to możliwe, podać rodzaj wykonywanej pracy oraz bliższe określenie miejsca (oddziału) wykonywania pracy, np. stolarz budowlany, murarz przy naprawie pieców na gorąco, ślusarz pod ziemią, ślusarz bieżącej konserwacji wielkich pieców, księgowy itp.,
2)
kolumnę "zarobek brutto razem - miesięczny przeciętny" w razie nie wpisania zarobku należy wyraźnie przekreślić.

Zmiany w prawie

Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1962.80.373

Rodzaj: Zarządzenie
Tytuł: Sposób dokonywania wpisów okresów zatrudnienia do legitymacji ubezpieczeniowych.
Data aktu: 29/10/1962
Data ogłoszenia: 09/11/1962
Data wejścia w życie: 01/01/1963