Warunki techniczne skrzyżowań linii kolejowych z drogami publicznymi.
Przepisy ogólne.
| Kategoria drogi miejskiej (ulicy) | Klasa techniczna drogi miejskiej (ulicy) | Ilość jezdni | Ilość pasm ruchu na każdej jezdni |
| E | I | 2 | 3 |
| II | 2 | 2 | |
| P | I | 2 | 3 |
| II | 2 | 2 | |
| IIA | 1 | 4 | |
| III | 1 | 3 | |
| IV | 1 | 2 | |
| N | I | 2 | 3 |
| lub 1 | 6 | ||
| II | 2 | 2 | |
| lub 1 | 4 | ||
| III | 1 | 3 | |
| IV | 1 | 2 | |
| W | IV | 1 | 2 |
| V | 1 | 1 lub 2 |
II klasy technicznej - 40 m,
III klasy technicznej - 25 m,
IV, V A i V B klasy technicznej - 15 m,
wszystkich klas technicznych w kategorii P - 40 m,
I, II i III klasy technicznej w kategorii N - 25 m,
IV klasy technicznej w kategorii N oraz IV i V klasy technicznej w kategorii W - 15 m.
II klasy technicznej - 50 m,
III klasy technicznej - 30 m,
IV, V A i V B klasy technicznej - 20 m,
wszystkich klas technicznych w kategorii P - 50 m,
I, II i III klasy technicznej w kategorii N - 30 m,
IV klasy technicznej w kategorii N oraz IV i V klasy technicznej w kategorii W - 20 m.
Skrzyżowania jednopoziomowe.
| Klasa techniczna drogi | Odległość widoczności m |
| II | 100 |
| III | 80 |
| IV | 70 |
| V a i V b | 60 |
| Kategoria i klasa techniczna drogi miejskiej (ulicy) | Odległość widoczności m |
| I i II w kategorii P | 100 |
| II A, III i IV w kategorii P | 80 |
| I, II, III i IV w kategorii N | 70 |
| IV i V w kategorii W | 60 |
II i III klasy technicznej - co najmniej 20 m,
IV, V A i V B klasy technicznej - co najmniej 10 m,
wszystkich klas technicznych w kategorii P oraz I i II klasy technicznej w kategorii N - co najmniej 20 m,
III i IV klasy technicznej w kategorii N oraz IV i V klasy technicznej w kategorii W - co najmniej 10 m,
II klasy technicznej - 4%,
III klasy technicznej - 5%,
IV klasy technicznej - 6%,
V A i V B klasy technicznej - 8%,
I i II klasy technicznej w kategorii P - 4%,
II A, III i IV klasy technicznej w kategorii P oraz I i II klasy technicznej w kategorii N - 5%,
III i IV klasy technicznej w kategorii N - 6%,
IV i V klasy technicznej w kategorii W - 8%,
| Klasa techniczna drogi | Szerokość w metrach | |
| korony drogi | jezdni | |
| II | 12 | 7 |
| iii | 11 | 6 |
| IV | 10 | 6 |
| V A | 8 | 5 |
| V B | 7 | 5 |
- mierząc od skrajnej szyny z każdej strony przejazdu. Gdy spadek drogi ku przejazdowi przekracza 4%, długości te należy powiększyć o 10 m. Szerokość jezdni należy ustalać zgadnie z § 17.
Skrzyżowania dwupoziomowe.
Zabezpieczenie ruchu na przejazdach i przejściach.
Klasyfikacja przejazdów i przejść.
A - przejazdy użytku publicznego z rogatkami,
B - przejazdy użytku publicznego z samoczynną sygnalizacją świetlną z półrogatkami,
C - przejazdy użytku publicznego z samoczynną sygnalizacją świetlną,
D - przejazdy użytku publicznego bez rogatek i bez sygnalizacji świetlnej,
E - przejścia użytku publicznego,
F - przejazdy i przejścia użytku niepublicznego.
Rogatki.
Samoczynna sygnalizacja świetlna z półrogatkami i bez półrogatek.
Wskaźniki i tablice ostrzegawcze.
Oświetlenie przejazdów i przejść.
Postępowanie w razie uszkodzenia urządzeń zabezpieczających lub zakłóceń ruchu.
Skrzyżowanie linii kolejowych kolei górniczych i piaskowych z drogami publicznymi.
Przepisy przejściowe i końcowe.
Przekrój podłużny drogi na skrzyżowaniu z torami kolejowymi położonymi w łuku (toki szynowe ułożone w przekroju podłużnym drogi w linii prostej).
Przekrój podłużny drogi na skrzyżowaniu z torami kolejowymi położonymi w łuku (szyny bliższe osi międzytorza doprowadzane do jednego poziomu).
Warunki widzialności przejazdu kategorii D.
2. Długość L odcinka widzialności dla pojazdów konnych określa się według następujących wzorów:
1) dla przejazdów przez jeden tor - L = 5,5 V max,
2) dla przejazdów przez dwa tory - L = (5,5 + 0,25d) V max, gdzie "V max" oznacza największą dozwoloną szybkość pociągów na danej linii kolejowej (w km na godzinę), a "d" odległość między osiami torów (w metrach).
3. Długość L1 odcinka widzialności dla pojazdów samochodowych określa się według następujących wzorów:
1) dla przejazdów przez jeden tor - L1 = 3,6 V max,
2) dla przejazdów przez dwa tory - L1 = (3,6 + 0,07d) V max, gdzie "V max" oznacza największą dozwoloną szybkość pociągów na danej linii kolejowej (w km na godzinę), a "d" odległość między osiami torów (w metrach).
4. Do obliczenia długości L oraz L1 należy przyjmować jako V max szybkość nie mniejszą niż 40 km na godzinę na kolejach normalnotorowych, zaś 25 km na godzinę na kolejach wąskotorowych, chociażby największa dozwolona szybkość na danej linii była mniejsza.
5. W przypadkach gdy przy zbliżaniu się pociągów do przejazdu największa dozwolona szybkość nie jest osiągana, dyrekcja okręgowa kolei państwowych może wyznaczyć wyjątkowo dla danego przejazdu długości L oraz L1 odpowiednio do rzeczywistej największej szybkości pociągu przy zbliżaniu się do przejazdu.
6. Wartości podane w ust. 1, 2 i 3 dotyczą przejazdów o kącie skrzyżowania nie mniejszym niż 60° oraz tych przejazdów, przy których znak - krzyż św. Andrzeja (ostrzegawczy wskaźnik przejazdowy) jest ustawiony w odległości 5 m od skrajnej szyny toru. Jeżeli odległość tego wskaźnika od skrajnej szyny toru jest większa niż 5 m długość L należy zwiększyć o 0,25 V max, a L1 o 0,07 V max - na każdy metr zwiększonej odległości wskaźnika. Jeżeli kąt skrzyżowania wynosi mniej niż 60°, na każde 5° poniżej 60° długość 20 m, mierzoną po osi drogi (ust. 1) przy ustalaniu L1 od strony kąta ostrego, należy zwiększyć o 1 m.
Warunki widzialności dla przejść użytku publicznego bez urządzenia zabezpieczającego obsługiwanego na miejscu.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
Grażyna J. Leśniak 10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
Monika Pogroszewska 10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
Grażyna J. Leśniak 05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
Grażyna J. Leśniak 05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
Grażyna J. Leśniak 04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
Krzysztof Koślicki 02.12.2025| Identyfikator: | M.P.1962.76.354 |
| Rodzaj: | Zarządzenie |
| Tytuł: | Skrzyżowanie linii kolejowych z drogami publicznymi. |
| Data aktu: | 21/09/1962 |
| Data ogłoszenia: | 25/10/1962 |
| Data wejścia w życie: | 25/10/1962 |








