Komisowa sprzedaż samochodów.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA HANDLU WEWNĘTRZNEGO
z dnia 16 czerwca 1962 r.
w sprawie komisowej sprzedaży samochodów.

Na podstawie art. 3 ust. 1 pkt 1 i ust. 2 dekretu z dnia 29 października 1952 r. o gospodarowaniu artykułami obrotu towarowego i zaopatrzenia (Dz. U. z 1952 r. Nr 44, poz. 301 i z 1956 r. Nr 54, poz. 244) oraz § 1 zarządzenia nr 187 Prezesa Rady Ministrów z dnia 12 września 1961 r. w sprawie przekazania Ministrowi Handlu Wewnętrznego uprawnień do wydawania przepisów regulujących obrót rynkowy samochodami osobowymi i częściami zamiennymi oraz o gospodarowaniu ogumieniem (Monitor Polski Nr 80, poz. 334) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Na zasadach określonych w niniejszym zarządzeniu przedsiębiorstwa handlowe zgrupowane w Centrali Techniczno-Handlowej "Motozbyt", zwanej dalej "Motozbytem", mogą się podejmować komisowej sprzedaży:
1)
samochodów osobowych oraz samochodów ciężarowych o małej ładowności o konstrukcji samochodu osobowego, należących do jednostek gospodarki uspołecznionej,
2)
samochodów należących do osób fizycznych i osób prawnych gospodarki nie uspołecznionej.
2.
Komisowej sprzedaży samochodów, na zasadach określonych w niniejszym zarządzeniu, mogą się podejmować również inne jednostki handlowe po uzyskaniu zezwolenia Ministra Handlu Wewnętrznego.
§  2.
Nie mogą być przyjmowane do sprzedaży komisowej samochody od cudzoziemców dewizowych oraz samochody, co do których zachodzi podejrzenie, że pochodzą z przestępstwa.
§  3.
Punkty sprzedaży komisowej prowadzą książki komisowe służące do rejestrowania obrotu komisowego samochodami.
§  4.
1.
Przyjęcie samochodu do sprzedaży komisowej odbywa się na podstawie umowy komisu.
2.
Komisant przesyła 1 egzemplarz umowy komisu do wiadomości powiatowej (miejskiej) komendy Milicji Obywatelskiej właściwej ze względu na siedzibę komisanta.
3.
Wzór umowy komisu oraz umowy na sprzedaż samochodu ustala Minister Handlu Wewnętrznego.
§  5.
Tryb przyjmowania oraz zasady sprzedaży komisowej samochodów reguluje instrukcja stanowiąca załącznik do zarządzenia.
§  6.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK 

INSTRUKCJA W SPRAWIE KOMISOWEJ SPRZEDAŻY SAMOCHODÓW

I.

Przepis ogólny.

§  1.
Punkty sprzedaży komisowej samochodów powinny być zlokalizowane na terenie miast wojewódzkich lub większych ośrodków miejskich o dużej podaży samochodów.

II.

Przedmiot sprzedaży komisowej.

§  2.
Do sprzedaży komisowej mogą być przyjmowane samochody, których stopień zużycia nie przekracza 70%.

III.

Zawarcie umowy komisu.

§  3.
1.
Komitent dostarcza samochód na miejsce wskazane przez komisanta, gdzie dokonuje się oceny stanu technicznego i stopnia zużycia pojazdu na koszt komitenta.
2.
Oceny stanu technicznego i stopnia zużycia samochodu dokonują komisyjnie rzeczoznawcy techniki samochodowej i ruchu drogowego Polskiego Związku Motorowego z udziałem komisanta.
3.
Na podstawie przeprowadzonych oględzin, prób i badań rzeczoznawcy sporządzają orzeczenie o stanie technicznym i stopniu zużycia samochodu.
4.
W odniesieniu do samochodów wymienionych w § 1 ust. 1 pkt 1 zarządzenia stan techniczny oraz stopień zużycia pojazdu przyjmuje się według protokołu sporządzonego zgodnie z wzorem stanowiącym załącznik nr 1 do zarządzenia Ministra Komunikacji z dnia 1 sierpnia 1960 r. w sprawie postępowania ze zbędnymi pojazdami samochodowymi (Monitor Polski z 1960 r. Nr 66, poz. 315 i z 1961 r. Nr 38, poz. 175), zwanego dalej "orzeczeniem o stanie technicznym i stopniu zużycia samochodu".
§  4.
1.
Umowę komisu na sprzedaż samochodu zawiera się po otrzymaniu przez komisanta orzeczenia o stanie technicznym i stopniu zużycia samochodu oraz po ustaleniu ceny sprzedaży.
2.
W odniesieniu do samochodów wymienionych w § 1 ust. 1 pkt 1 zarządzenia umowę komisu ze strony komitenta podpisują osoby upoważnione do składania w jego imieniu oświadczeń w zakresie praw i obowiązków. Umowę komisu w imieniu komitenta może podpisać osoba upełnomocniona do zawarcia umowy w imieniu komitenta. Pełnomocnictwo powinno być sporządzone zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami.
3.
Dane osobowe w umowie komisu wpisuje się na podstawie dowodu osobistego.
4.
Komisant nie może przyjąć do sprzedaży samochodu w przypadku, gdy cena sprzedaży określona przez komitenta jest wyższa od wartości samochodu ustalonej na zasadach określonych w § 7.
§  5.
Z chwilą zawarcia umowy komisu komitent przekazuje komisantowi samochód wraz z dokumentami: książką pojazdu i dowodem rejestracyjnym, a ponadto przy przyjęciu do sprzedaży samochodów wymienionych w § 1 ust. 1 pkt 2 zarządzenia komitent składa oświadczenie, że samochód stanowi jego własność i nie jest zajęty w postępowaniu egzekucyjnym. O treści tego oświadczenia komisant zawiadamia wydział finansowy właściwy dla miejsca zamieszkania komitenta. W razie zajęcia samochodu w postępowaniu egzekucyjnym komisant postąpi według dyspozycji organu egzekucyjnego i zawiadomi o tym komitenta.
§  6.
W umowie komisu należy zastrzec, że komisant nie przyjmuje odpowiedzialności za wady ukryte samochodu oraz że w razie sporu między komisantem a komitentem co do istnienia wady ukrytej miarodajna jest opinia komisji rzeczoznawców techniki samochodowej i ruchu drogowego przy Polskim Związku Motorowym.

IV.

Określenie ceny sprzedaży.

§  7.
1.
Cenę sprzedaży samochodu ustala się w ten sposób, że cenę detaliczną nowego samochodu pomniejsza się o stopień zużycia samochodu, określony orzeczeniem o stanie technicznym i stopniu zużycia samochodu.
2.
Dla samochodów, które nie posiadają aktualnych cen detalicznych w stanie nowym, cenę sprzedaży ustala się:
1)
w odniesieniu do pojazdów samochodowych wymienionych w § 1 ust. 1 pkt 1 zarządzenia - na podstawie zarządzenia nr 196 Państwowej Komisji Cen z dnia 2 czerwca 1961 r. w sprawie cen detalicznych na używane pojazdy samochodowe (Biuletyn PKC Nr 18, poz. 350),
2)
w odniesieniu do pojazdów samochodowych wymienionych w § 1 ust. 1 pkt 2 zarządzenia - na podstawie sporządzonego orzeczenia o stanie technicznym i stopniu zużycia samochodu w drodze porozumienia komitenta z komisantem.

V.

Prowizja komisowa.

§  8.
Prowizja komisowa należy się komisantowi tylko w razie sprzedaży samochodu.
§  9.
Wysokość prowizji komisowej wynosi przy sprzedaży samochodów:
1)
w cenie do 25.000 zł - 10%,
2)
w cenie powyżej 25.000 zł - 6%

ceny sprzedaży samochodu, z tym że wysokość prowizji nie może być niższa niż 2.500 zł.

VI.

Termin zlecenia komisowego.

§  10.
1.
Maksymalny okres pozostawania samochodu w sprzedaży wynosi 3 miesiące, z tym że po upływie pierwszych 2 miesięcy ustalona przy przyjęciu do sprzedaży cena ulega obniżeniu po uprzednim uzgodnieniu z komitentem. W odniesieniu do samochodów wymienionych w § 1 ust. 1 pkt 1 zarządzenia obniżka ceny nie może przekroczyć 40% pierwotnie ustalonej ceny na samochód.
2.
Jeżeli komitent nie wyrazi zgody na obniżenie ceny sprzedaży, umowa komisu ulega rozwiązaniu, a samochód zostaje zwrócony komitentowi.
3.
W razie nie zgłoszenia się komitenta w celu obniżenia ceny po upływie 2 miesięcy od daty przyjęcia samochodu do sprzedaży umowa komisu ulega rozwiązaniu i samochód zostaje wycofany ze sprzedaży komisowej.
4.
Z chwilą rozwiązania umowy komisu w przypadkach określonych w ust. 2 i 3 komitent obowiązany jest odebrać samochód w ciągu 7 dni. Po upływie tego terminu komitent płaci komisantowi składowe w wysokości zł 50 za każdą dobę pozostawania samochodu u komisanta.
§  11.
W razie wycofania przez komitenta samochodu przed upływem jednego miesiąca od daty przyjęcia do sprzedaży komisowej, komitent płaci odszkodowanie umowne w wysokości 2% umówionej ceny sprzedaży.
§  12.
1.
W razie niesprzedania samochodu w okresie trzech miesięcy od daty przyjęcia samochodu do sprzedaży komisowej komisant wezwie niezwłocznie komitenta do odbioru samochodu, uprzedzając go, że w razie nieodebrania samochodu w ciągu 14 dni od daty zawiadomienia samochód zostanie sprzedany w drodze licytacji publicznej.
2.
W razie nieodebrania przez komitenta samochodu w terminie określonym w ust. 1 komisant obowiązany jest wystąpić do komornika lub biura notarialnego o przeprowadzenie sprzedaży w drodze licytacji publicznej zgodnie z art. 588 kodeksu handlowego.

VII.

Sprzedaż.

§  13.
1.
Samochód przyjęty do sprzedaży powinien być zaopatrzony w wywieszkę z uwidocznieniem ceny sprzedaży, marki pojazdu i pozycji księgi komisowej, pod którą samochód został wpisany.
2.
Komisant udostępnia klientowi do wglądu na każdorazowe żądanie orzeczenie o stanie technicznym i stopniu zużycia samochodu.
§  14.
1.
Komisant obowiązany jest przed zawarciem umowy kupna-sprzedaży samochodu umożliwić nabywcy zapoznanie się ze stanem technicznym samochodu.
2.
Próbę techniczną samochodu w czasie jazdy przeprowadza komisant wspólnie z nabywcą.
§  15.
Sprzedaż samochodu następuje na podstawie umowy kupna-sprzedaży.

VIII.

Wypłata należności - zwrot samochodu.

§  16.
Wypłata należności za sprzedany samochód może nastąpić po stwierdzeniu tożsamości komitenta i pokwitowaniu odbioru należności. Jeżeli komitentem jest jednostka gospodarki uspołecznionej, wypłata należności następuje w drodze przelewu na konto bankowe komitenta.
§  17.
1.
Zwrot samochodu może nastąpić po stwierdzeniu tożsamości komitenta i zwróceniu komisantowi egzemplarza umowy komisu, a ponadto w odniesieniu do samochodów wymienionych w § 1 ust. 1 pkt 1 zarządzenia - po przedstawieniu przez osobę odbierającą samochód upoważnienia komitenta do odbioru samochodu.
2.
W razie utraty egzemplarza umowy komisu komitent składa na piśmie oświadczenie o utracie egzemplarza umowy.

IX.

Ewidencja.

§  18.
1.
Wzór książki komisowej ustala Motozbyt. Książka komisowa powinna zawierać w szczególności rubryki zawierające nazwę, siedzibę lub imię, nazwisko i adres komitenta oraz markę i numer rejestracyjny samochodu.
2.
Książki komisowe, karty książki oraz druki umów komisu i sprzedaży powinny być ponumerowane. Książka powinna być przesznurowana i opieczętowana. Książki i druki umów stanowią druki ścisłego zarachowania.
3.
Zapisy w książce komisowej powinny być dokonywane na podstawie obowiązującej dokumentacji handlowej w dniu ich sporządzenia.
4.
Dokumenty, o których mowa w ust. 3, powinny być sporządzone równocześnie z dokonywanymi czynnościami związanymi z obrotem komisowym.
§  19.
Książki komisowe oraz dokumenty będące podstawą zapisów w książkach komisowych nie mogą być udostępnione do wglądu osobom nie upoważnionym.

X.

Ubezpieczenie.

§  20.
1.
Przyjęte do komisowej sprzedaży samochody ubezpiecza od uszkodzeń (autocasco) komisant na czas pozostawania ich w sprzedaży, o ile nie są ubezpieczone przez komitenta.
2.
Koszty ubezpieczenia samochodu sprzedanego ponosi komisant. W razie niesprzedania samochodu komitent obowiązany jest zwrócić komisantowi koszty ubezpieczenia.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1962.52.254

Rodzaj: Zarządzenie
Tytuł: Komisowa sprzedaż samochodów.
Data aktu: 16/06/1962
Data ogłoszenia: 30/06/1962
Data wejścia w życie: 30/06/1962