Zakres i tryb współdziałania Głównego Urzędu Statystycznego z zainteresowanymi organami administracji państwowej w usprawnieniu sprawozdawczości, a w szczególności w opracowaniu wzorcowej dokumentacji stosowanej w jednostkach gospodarki uspołecznionej.

ZARZĄDZENIE Nr 58
PREZESA RADY MINISTRÓW
z dnia 25 maja 1962 r.
w sprawie zakresu i trybu współdziałania Głównego Urzędu Statystycznego z zainteresowanymi organami administracji państwowej w usprawnieniu sprawozdawczości, a w szczególności w opracowaniu wzorcowej dokumentacji stosowanej w jednostkach gospodarki uspołecznionej.

W celu usprawnienia sprawozdawczości statystycznej stanowiącej podstawę badań statystycznych dotyczących życia gospodarczego, społecznego i kulturalnego oraz służącej do kontroli realizacji narodowych planów gospodarczych - na podstawie art. 4 ust. 2 ustawy z dnia 15 lutego 1962 r. o organizacji statystyki państwowej (Dz. U. Nr 10, poz. 47) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Współdziałając w zakresie usprawnienia sprawozdawczości z zainteresowanymi organami administracji państwowej, Główny Urząd Statystyczny:
1)
opracowuje i udziela wytycznych dotyczących programów badań statystycznych, ustalania projektów formularzy sprawozdawczych z punktu widzenia racjonalnego i przejrzystego ich układu oraz treści, a ponadto udziela wytycznych dotyczących usprawnienia organizacji i techniki prac statystyczno-sprawozdawczych,
2)
organizuje i przeprowadza okresowy instruktaż pracowników organów administracji państwowej oraz jednostek gospodarki uspołecznionej, zatrudnionych przy sporządzaniu sprawozdawczości statystycznej,
3)
przeprowadza kontrolę sprawozdawczości statystycznej, mającą na celu sprawdzenie legalności, terminowości, rzetelności i prawidłowości sprawozdań statystycznych,
4)
organizuje narady dla oceny obowiązującej sprawozdawczości z uwzględnieniem jej przydatności i właściwego wykorzystania.
2.
Naczelne organy administracji państwowej oraz prezydia wojewódzkich rad narodowych (rad narodowych miast wyłączonych z województw) ustalać będą w porozumieniu z Prezesem Głównego Urzędu Statystycznego roczne plany kontroli prac statystyczno-sprawozdawczych w podległych im jednostkach oraz będą przekazywać do wiadomości Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego wyniki kontroli, jak również zarządzenia wydane w celu usunięcia stwierdzonych niedociągnięć i faktów sprzecznych z ustawą o organizacji statystyki państwowej i przepisami wydanymi na podstawie tej ustawy.
3.
Prezes Głównego Urzędu Statystycznego przy wykorzystaniu planów kontroli, o których mowa w ust. 2, ustalać będzie dla organów statystyki państwowej plany kontroli prac sprawozdawczo-statystycznych i przekazywać do wiadomości naczelnych organów administracji państwowej i prezydiów wojewódzkich rad narodowych (rad narodowych miast wyłączonych z województw) ujawnioną w toku kontroli nielegalną sprawozdawczość i stwierdzone przypadki nierzetelnego i nieprawidłowego sporządzania sprawozdań oraz przedstawiać wnioski zmierzające do usprawnienia pracy jednostek sprawozdawczych. Niezależnie od kontroli przewidzianych w planie ustalonym przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego terenowe organy statystyki państwowej mogą w uzasadnionych przypadkach, wynikających z bieżących prac statystycznych tych organów, przeprowadzać dodatkową kontrolę prac statystyczno-sprawozdawczych.
4.
Prezes Głównego Urzędu Statystycznego może inicjować przeprowadzanie w miarę potrzeby wspólnych kontroli przez organy statystyki państwowej i organy administracji państwowej.
§  2.
Główny Urząd Statystyczny, współdziałając z zainteresowanymi organami i instytucjami przy ustalaniu corocznych programów badań statystycznych, o których mowa w art. 13 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1962 r. o organizacji statystyki państwowej (Dz. U. Nr 10, poz. 47), obowiązany jest zwrócić szczególną uwagę na ograniczenie do uzasadnionych potrzeb sprawozdawczości związanej z tymi badaniami.
§  3.
1.
Wniosek o zatwierdzenie instrukcji i formularzy sprawozdawczości, o której mowa w § 2, składany do Głównego Urzędu Statystycznego z zachowaniem wymagań określonych w wytycznych wydanych przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego, powinien zawierać:
1)
projekty formularzy sprawozdawczych i instrukcji,
2)
zakres i plan opracowania sprawozdawczości,
3)
uzasadnienie celowości wprowadzenia sprawozdawczości.
2.
Przez sprawozdawczość, której instrukcje i formularze podlegają zatwierdzeniu przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego (art. 13 ust. 2 ustawy o organizacji statystyki państwowej), rozumie się zestawienia liczbowe, sporządzane jednorazowo lub okresowo dla celów statystycznych lub dla operatywnej kontroli działalności, przekazywane na zewnątrz przez jednostkę sprawozdawczą w formie wypełnionych formularzy sprawozdawczych, ankiet lub raportów. Obowiązkowi zatwierdzania podlegają również wzory stałych i okresowych meldunków bądź sprawozdań telegraficznych i telefonicznych.
3.
Nie podlegają zatwierdzeniu zestawienia liczbowe sporządzane jednorazowo w toku kontroli lub inspekcji na żądanie jednostki nadzorującej lub uprawnionych organów kontroli.
4.
W razie wątpliwości czy sprawozdawczość, o której mowa w ust. 1, podlega zatwierdzeniu - rozstrzyga Prezes Głównego Urzędu Statystycznego.
§  4.
Jeżeli obowiązek sporządzania sprawozdawczości statystycznej objętej wnioskiem, o którym mowa w § 3, dotyczy również jednostek sprawozdawczych nie podlegających nadzorowi wnioskodawcy - do wniosku dołączyć należy dokument stwierdzający uzyskanie zgody właściwego organu naczelnego tych jednostek na wprowadzenie projektowanej i objętej wnioskiem sprawozdawczości.
§  5.
Prezes Głównego Urzędu Statystycznego może:
1)
uzależnić zatwierdzenie instrukcji i formularzy sprawozdawczych od:
a)
wprowadzenia zmian w brzmieniu, układzie formularzy i instrukcji oraz w trybie, rozdzielniku i terminarzu przesyłania sprawozdań,
b)
przekazywania Głównemu Urzędowi Statystycznemu i terenowym organom statystyki państwowej odpisów zestawień wynikowych, opracowanych na podstawie zatwierdzonej sprawozdawczości statystycznej,
c)
dostarczania Głównemu Urzędowi Statystycznemu i terenowym organom statystyki państwowej odpowiedniej ilości wzorów wydrukowanych instrukcji i formularzy sprawozdawczych;
2)
odmówić zatwierdzenia formularzy i instrukcji, w razie gdy:
a)
potrzeba wprowadzenia sprawozdawczości statystycznej nie jest należycie uzasadniona,
b)
projektowana sprawozdawczość statystyczna narusza zasady metodologii lub nie odpowiada warunkom przyjętym w sprawozdawczości statystycznej, określonej instrukcjami Głównego Urzędu Statystycznego.
§  6.
Główny Urząd Statystyczny w ciągu 14 dni od otrzymania wniosku zawiadamia zainteresowanego wnioskodawcę o stanowisku Urzędu, określając przy tym - w przypadkach wymagających przeprowadzenia dodatkowej kontroli projektowanej sprawozdawczości - termin ostatecznego przekazania decyzji Głównego Urzędu Statystycznego w tej sprawie. Termin ten nie może być dłuższy od dni 30, licząc od daty otrzymania wniosku.
§  7.
Zatwierdzone instrukcje i formularze sprawozdawczości statystycznej powinny posiadać w prawym górnym rogu nadruk "Zatwierdzono przez GUS dnia .......... nr ... z ważnością od dnia .........." oraz w lewym górnym rogu nazwę i adres instytucji, na której użytek zostały zatwierdzone formularze i instrukcje.
§  8.
Wnioskodawca podejmując badania statystyczne obowiązany jest sporządzać i dostarczać jednostkom sprawozdawczym instrukcje oraz formularze sprawozdań statystycznych w ilości niezbędnej do sporządzania sprawozdań i wtórników według rozdzielnika - przez cały czas trwania obowiązku sprawozdawczego.
§  9.
Główny Urząd Statystyczny prowadzi rejestr zatwierdzonych formularzy i instrukcji dotyczących sprawozdawczości statystycznej według wytycznych Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego.
§  10.
1.
Zainteresowane organy administracji państwowej przy współudziale Głównego Urzędu Statystycznego opracują sukcesywnie wzorce dokumentacji stosowanej w jednostkach gospodarki uspołecznionej dla celów ewidencji i sprawozdawczości. Wzorce tej dokumentacji, ujęte w odpowiednie katalogi, powinny być opracowane w pierwszej kolejności w zakresie dokumentacji stosowanej w przedsiębiorstwach przemysłowych, budowlano-montażowych, transportowych, handlowych, w państwowych gospodarstwach rolnych i leśnych.
2.
Wzorce dokumentacji dotyczyć będą tej części formularzy i druków, które ze względu na swój charakter będą mogły mieć powszechne bądź szersze zastosowanie w poszczególnych rodzajach przedsiębiorstw należących do odpowiednich działów gospodarki narodowej.
§  11.
Kierownictwo i nadzór nad pracami zmierzającymi do ujednolicenia obecnie obowiązujących formularzy i druków dokumentacji, o której mowa w § 10, oraz do opracowania wzorów druków tej dokumentacji w zakresie:
1)
przedsiębiorstw przemysłowych zaliczanych do gałęzi przemysłu:
a)
wytwarzania energii elektrycznej i cieplnej oraz przemysłu paliw - należy do Ministerstwa Górnictwa i Energetyki,
b)
hutnictwa żelaza, hutnictwa metali nieżelaznych, przemysłu maszynowego i konstrukcji metalowych, przemysłu elektrotechnicznego, przemysłu środków transportu oraz przemysłu metalowego - należy do Ministerstwa Przemysłu Ciężkiego,
c)
przemysłu chemicznego oraz przemysłu gumowego - należy do Ministerstwa Przemysłu Chemicznego,
d)
przemysłu włókienniczego, przemysłu odzieżowego oraz przemysłu skórzano-obuwniczego - należy do Ministerstwa Przemysłu Lekkiego,
e)
przemysłu spożywczego - należy do Ministerstwa Przemysłu Spożywczego i Skupu;
2)
przedsiębiorstw budowlano-montażowych oraz przedsiębiorstw przemysłowych zaliczanych do gałęzi przemysłu materiałów budowlanych, przemysłu szklarskiego i przemysłu porcelanowo-fajansowego - należy do Ministerstwa Budownictwa i Przemysłu Materiałów Budowlanych;
3)
przedsiębiorstw transportowych - należy do Ministerstwa Komunikacji;
4)
przedsiębiorstw handlu wewnętrznego - należy do Ministerstwa Handlu Wewnętrznego;
5)
państwowych gospodarstw rolnych - należy do Ministerstwa Rolnictwa;
6)
państwowych gospodarstw leśnych oraz przedsiębiorstw przemysłowych zaliczanych do gałęzi przemysłu drzewnego i przemysłu papierniczego - należy do Ministerstwa Leśnictwa i Przemysłu Drzewnego.
§  12.
1.
Ministrowie resortów wymienionych w § 11 powołają w terminie do dnia 31 grudnia 1962 r. międzyresortowe komisje, których zadaniem będzie zakwalifikowanie do ujednolicenia odpowiednich formularzy i druków dotychczasowej dokumentacji, z uwzględnieniem możliwości ich usprawnienia (w tym również szczegółowości zapisów), przygotowanie projektów wzorców druków oraz konsultacja tych projektów z wybranymi przedsiębiorstwami. Praca międzyresortowych komisji, właściwych dla poszczególnych rodzajów przedsiębiorstw, powinna obejmować dokumentację związaną z działalnością wszystkich przedsiębiorstw należących do poszczególnych gałęzi gospodarki narodowej, bez względu na ich przynależność do odpowiednich resortów i prezydiów rad narodowych.
2.
W razie potrzeby, na wniosek Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego, analogiczne międzyresortowe komisje mogą być powoływane również w ministerstwach nie wymienionych w § 11.
3.
W skład komisji, o których mowa w ust. 1, obok przedstawicieli zainteresowanych ministerstw powinni wejść również przedstawiciele Głównego Urzędu Statystycznego oraz Polskiego Komitetu Normalizacyjnego. W sprawach dotyczących dokumentacji stosowanej w państwowych przedsiębiorstwach planu terenowego w posiedzeniach komisji powinni brać udział - na zaproszenie przewodniczącego komisji - również przedstawiciele niektórych prezydiów wojewódzkich rad narodowych (rad narodowych miast wyłączonych z województw).
§  13.
1.
Prezes Głównego Urzędu Statystycznego w porozumieniu z Ministrem Finansów i Prezesem Polskiego Komitetu Normalizacyjnego powoła komisję, której zadaniem będzie koordynowanie prac komisji międzyresortowych (§ 12), udzielanie odpowiednich wytycznych oraz przygotowanie na podstawie projektów wzorców druków - katalogów wzorców dokumentacji.
2.
W pracach komisji uczestniczyć będą przedstawiciele komisji międzyresortowych oraz rzeczoznawcy zapraszani przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego.
§  14.
1.
Przewodniczący międzyresortowych komisji (§ 12) w terminie do dnia 31 maja 1963 r. przekażą zainteresowanym ministrom i Prezesowi Głównego Urzędu Statystycznego ramowy plan prac komisji międzyresortowej, zawierający również orientacyjne terminy wykonania poszczególnych prac objętych tym planem.
2.
Międzyresortowe komisje współdziałają z odpowiednimi komórkami organizacyjnymi resortów, działającymi na podstawie zarządzenia nr 205 Prezesa Rady Ministrów z dnia 9 października 1961 r. w sprawie gospodarki formularzami (Monitor Polski Nr 79, poz. 330), w celu wykorzystania w swych pracach ewidencji i wzorników formularzy stosowanych w poszczególnych resortach.
§  15.
Członkowie komisji, o których mowa w §§ 12 i 13, jak również osoby uczestniczące w pracach komisji otrzymują za udział w posiedzeniach komisji wynagrodzenie w wysokości określonej przez obowiązujące przepisy.
§  16.
Katalogi wzorców, o których mowa w § 13, będą przekazywane zainteresowanym organom administracji państwowej, instytucjom państwowym i organizacjom spółdzielczym w celu dostosowania formularzy i druków dokumentacji używanej w podległych jednostkach gospodarki uspołecznionej do wzorców objętych katalogami. Koszty wydania katalogów pokryte będą z budżetu Głównego Urzędu Statystycznego.
§  17.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1962.49.240

Rodzaj: Zarządzenie
Tytuł: Zakres i tryb współdziałania Głównego Urzędu Statystycznego z zainteresowanymi organami administracji państwowej w usprawnieniu sprawozdawczości, a w szczególności w opracowaniu wzorcowej dokumentacji stosowanej w jednostkach gospodarki uspołecznionej.
Data aktu: 25/05/1962
Data ogłoszenia: 19/06/1962
Data wejścia w życie: 19/06/1962