Zasady współdziałania Kolejowej Służby Zdrowia z Państwową Inspekcją Sanitarną.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA KOMUNIKACJI ORAZ MINISTRA ZDROWIA I OPIEKI SPOŁECZNEJ
z dnia 6 lipca 1961 r.
w sprawie zasad współdziałania Kolejowej Służby Zdrowia z Państwową Inspekcją Sanitarną.

Na podstawie art. 21 ust. 1 dekretu z dnia 14 sierpnia 1954 r. o Państwowej Inspekcji Sanitarnej (Dz. U. Nr 37, poz. 160) oraz w związku z art. 10 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 2 grudnia 1960 r. o kolejach (Dz. U. Nr 54, poz. 311) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Sanitarne zabezpieczenie obszaru kolejowego przez Kolejową Służbę Zdrowia obejmuje:
1)
wykonywanie bieżącego nadzoru sanitarnego, a w szczególności przeprowadzanie:
a)
kontroli stanu sanitarnego jednostek organizacyjnych (zakładów pracy) oraz domów mieszkalnych,
b)
kontroli, przestrzegania przepisów higieniczno-sanitarnych i zarządzeń wydanych na ich podstawie,
c)
kontroli stanu higieny żywienia zbiorowego, a zwłaszcza kontroli pod względem higieniczno-sanitarnym produkcji i jakości oraz przechowywania i obrotu artykułów żywności,
d)
kontroli pod względem higieniczno-sanitarnym:

– stanu wody pitnej i przemysłowej oraz ścieków,

– czyszczenia, mycia i odkażania taboru kolejowego;

2)
wykonywanie zapobiegawczego nadzoru sanitarnego, polegającego w szczególności na:
a)
współpracy z Ministerstwem Zdrowia i Opieki Społecznej oraz Państwową Inspekcją Sanitarną, w ustalaniu powszechnie obowiązujących warunków higieniczno-sanitarnych,
b)
udzielaniu pod względem higieniczno-sanitarnym opinii w sprawie lokalizacji i uruchamiania na obszarze kolejowym nowych zakładów pracy, zabudowy (rozbudowy) tego obszaru, jak również budowy i przebudowy budynków, budowli, urządzeń i taboru kolejowego, z tym że opinie dotyczące lokalizacji, budowy, przebudowy i uruchamiania położonych na terenie kolejowym obiektów oddziaływujących lub mogących oddziaływać na otoczenie obszaru kolejowego wydają organy Państwowej Inspekcji Sanitarnej;
3)
zapewnienie wymagań higieny i warunków sanitarnych niezbędnych do zwalczania i zapobiegania chorobom zakaźnym i zawodowym, a w szczególności:
a)
planowe zabezpieczenie sanitarne granic państwowych na granicznych obszarach kolejowych,
b)
zabezpieczenie pod względem higieniczno-sanitarnym transportu kolejowego (tabor, osoby i ładunki) ze szczególnym uwzględnieniem warunków higieniczno-sanitarnych, załadowania, przeładowania i przewozu artykułów żywności, oraz zabezpieczenie sanitarno-epidemiologiczne masowych przejazdów ludności podczas katastrof żywiołowych, repatriacji itp., a także stwarzanie warunków umożliwiających izolowanie w czasie przejazdu osób podejrzanych o chorobę zakaźną,
c)
prowadzenie akcji sanitarnej przy przewozach kolejowych oraz udzielanie pomocy leczniczej w nagłych wypadkach powstałych w związku z eksploatacją kolei,
d)
nadzór nad przeprowadzaniem akcji dezynfekcji, dezynsekcji, deratyzacji i dezodoryzacji,
e)
udzielanie pomocy Państwowej Inspekcji Sanitarnej w zakresie przeprowadzania akcji przeciwepidemicznych i likwidacji ognisk chorób zakaźnych,
f)
zapobieganie chorobom zawodowym w zakładach pracy i transporcie;
4)
popularyzowanie zasad higieny i zapobiegania chorobom (oświata sanitarna).
2.
Przez użyte w zarządzeniu określenie "obszar kolejowy" rozumie się wydzieloną powierzchnię gruntu:
1)
przeznaczoną do utrzymania i eksploatacji kolei wraz ze znajdującymi się na nim taborem kolejowym, budowlami i urządzeniami służącymi do eksploatacji kolei oraz budynkami użytkowymi i mieszkalnymi,
2)
położoną poza terenem określonym w pkt 1, a będącą w zarządzie i użytkowaniu jednostek organizacyjnych przedsiębiorstwa "Polskie Koleje Państwowe" i innych poza przedsiębiorstwem "Polskie Koleje Państwowe" jednostek organizacyjnych resortu, których pracownicy objęci są kolejową opieką lekarską, wraz ze znajdującymi się na nim taborem kolejowym, budowlami i urządzeniami.
§  2.
Kolejowa Służba Zdrowia wykonuje zabezpieczenie sanitarne obszaru kolejowego przy pomocy podległych organów sanitarno-epidemiologicznych, zwanych dalej "organami sanitarnymi", których organizację i szczegółowy zakres działania ustala Minister Komunikacji.
§  3.
1.
Organy sanitarne Kolejowej Służby Zdrowia w czasie przeprowadzania kontroli sanitarnej są uprawnione do:
1)
wstępu do zakładów pracy w celu wykonywania nadzoru zapobiegawczego i bieżącego w zakresie higieny pracy, jak również do mieszkań położonych na obszarze kolejowym w razie stwierdzenia tam bądź podejrzenia choroby zakaźnej;
2)
wykonywania kontroli sanitarnej w razie potrzeby w każdej porze dnia i nocy.
2.
Organy sanitarne Kolejowej Służby Zdrowia w wyniku kontroli sanitarnych:
1)
wydają zarządzenia pokontrolne oraz podejmują na podstawie obowiązujących przepisów inne decyzje w zakresie zwalczania i zapobiegania chorobom oraz mające na celu podniesienie stanu sanitarnego;
2)
stosują, w trybie ustalonym właściwymi przepisami, środki prawne mające na celu utrzymanie na obszarze kolejowym stanu sanitarnego, czystości i porządku.
§  4.
Kolejowa Służba Zdrowia, oprócz współpracy z Państwową Inspekcją Sanitarną określonej w § 1, porozumiewa się z Państwową Inspekcją Sanitarną w konkretnych sprawach sanitarno-epidemiologicznych należących do zakresu działania Kolejowej Służby Zdrowia, lecz pozostających w ścisłym związku z bieżącą działalnością sanitarną Państwowej Inspekcji Sanitarnej, a w szczególności:
1)
w sprawach planowego zabezpieczenia sanitarnego granic państwowych na przygranicznym obszarze kolejowym;
2)
w sprawach zabezpieczenia sanitarno-epidemiologicznego masowych przejazdów ludności podczas katastrof żywiołowych, repatriacji itp.;
3)
w sprawach warunków sanitarno-higienicznych zakładów otwartego żywienia dla obsługi pasażerów.
§  5.
1.
Centralny Zarząd Służby Zdrowia w Ministerstwie Komunikacji w okresach rocznych informuje Głównego Inspektora Sanitarnego o stanie sanitarno-epidemiologicznym na całym obszarze kolejowym.
2.
Zarządy służby zdrowia w dyrekcjach okręgowych kolei państwowych w okresach rocznych informują wojewódzkich inspektorów sanitarnych o stanie sanitarno-epidemiologicznym na obszarze kolejowym w poszczególnych okręgach kolei państwowych.
§  6.
Państwowa Inspekcja Sanitarna:
1)
przesyła Kolejowej Służbie Zdrowia do wiadomości:
a)
nie ogłoszone ogólnokrajowe zarządzenia Głównego Inspektora Sanitarnego oraz powszechnie obowiązujące normy sanitarne,
b)
okresowe wykazy zachorowań na ostre choroby zakaźne oraz okresowe oceny sytuacji epidemicznej w kraju;
2)
udostępnia Kolejowej Służbie Zdrowia:
a)
metody badawcze stosowane w działalności Państwowej Inspekcji Sanitarnej,
b)
wzorce materiałów oświaty sanitarnej oraz materiały do propagandy masowej;
3)
umożliwia Kolejowej Służbie Zdrowia korzystanie z ekspertyz i konsultacji instytutów oraz innych placówek badawczych resortu zdrowia, a w szczególności wykonuje na zlecenie Kolejowej Służby Zdrowia laboratoryjne badania i analizy prób żywności i wydalin, po porozumieniu z odnośną placówką badawczą;
4)
umożliwia Kolejowej Służbie Zdrowia branie udziału w kursach szkoleniowych, konferencjach i zjazdach naukowych, organizowanych przez Państwową Inspekcję Sanitarną.
§  7.
1.
W razie powzięcia przez Państwową Inspekcję Sanitarną wiadomości o zagrożeniu sanitarno-epidemiologicznym obszaru kolejowego, właściwe organy Państwowej Inspekcji Sanitarnej mogą przeprowadzić doraźną kontrolę sanitarną na obszarze kolejowym i wydawać potrzebne zarządzenia pokontrolne.
2.
Kontrola, o której mowa w ust. 1, powinna być przeprowadzona w obecności kierownika kontrolowanej jednostki organizacyjnej (zakładu pracy) lub jego przedstawiciela. O wyniku kontroli Państwowa Inspekcja Sanitarna zawiadamia niezwłocznie Kolejową Służbę Zdrowia przysyłając równocześnie do wiadomości odpis wydanego zarządzenia pokontrolnego.
§  8.
Organy sanitarne Kolejowej Służby Zdrowia oraz Państwowej Inspekcji Sanitarnej współdziałają i bezpośrednio porozumiewają się na następujących szczeblach organizacyjnych:
1)
Minister Komunikacji bądź Centralny Zarząd Służby Zdrowia w Ministerstwie Komunikacji - z Głównym Inspektorem Sanitarnym lub Departamentem Sanitarno-Epidemiologicznym w Ministerstwie Zdrowia i Opieki Społecznej;
2)
zarządy służby zdrowia lub okręgowe stacje sanitarno-epidemiologiczne PKP w dyrekcjach okręgowych kolei państwowych - z właściwymi terenowo wojewódzkimi inspektorami sanitarnymi;
3)
obwodowe przychodnie lekarskie kolejowej służby zdrowia - z właściwymi terenowo powiatowymi (miejskimi, dzielnicowymi, portowymi) inspektorami sanitarnymi.
§  9.
Traci moc zarządzenie Ministrów Kolei i Zdrowia z dnia 30 stycznia 1957 r. w sprawie zasad współdziałania organów kolejowej służby zdrowia z organami Państwowej Inspekcji Sanitarnej (Monitor Polski Nr 14, poz. 104).
§  10.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024