Wzmożenie działalności organów kontroli, rewizji i inspekcji w zakresie zapobiegania przestępstwom gospodarczym.

ZARZĄDZENIE Nr 128
PREZESA RADY MINISTRÓW
z dnia 7 lipca 1961 r.
w sprawie wzmożenia działalności organów kontroli, rewizji i inspekcji w zakresie zapobiegania przestępstwom gospodarczym.

W celu zapewnienia skuteczniejszych form walki z przestępstwami gospodarczymi zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Organy administracji państwowej wykonujące funkcje kontroli, rewizji i inspekcji, zwane dalej w skróceniu "organami kontrolującymi", powinny w ramach działalności pokontrolnej, niezależnie od wystąpień kierowanych do jednostek kontrolowanych i zwierzchnich, powiadamiać pisemnie o stwierdzonych brakach i uchybieniach również inne organy państwowe właściwe do spraw, w których stwierdzono braki i uchybienia (np. Narodowy Bank Polski o uchybieniach w zakresie wykorzystania funduszu płac, kredytów itp.).
2.
Jeżeli w związku z przeprowadzoną kontrolą, rewizją lub inspekcją zostaną ujawnione fakty wymagające zbadania określonych zagadnień wychodzących poza zakres działania organu kontrolującego, organ ten obowiązany jest niezwłocznie przekazać na piśmie niezbędne informacje tym organom, które swoim zakresem działania obejmują zagadnienia wymagające zbadania.
§  2.
Organy kontrolujące powinny przed przystąpieniem do swych czynności zapoznać się z ustaleniami kontroli, rewizji i inspekcji przeprowadzonych uprzednio w kontrolowanej jednostce organizacyjnej, a w razie istnienia uzasadnionych podejrzeń o popełnienie przestępstwa, zwracać się do właściwych organów ścigania przestępstw w celu uzyskania odpowiednich informacji, dotyczących jednostki organizacyjnej, w której ma nastąpić kontrola, rewizja lub inspekcja.
§  3.
1.
Organy kontrolujące powinny:
1)
przekazywać już w toku swych czynności właściwym organom Milicji Obywatelskiej lub innym właściwym organom dochodzeniowym wszelkie uzyskane informacje, nasuwające podejrzenia o popełnienie czynu przestępczego i wymagające zastosowania takich środków dochodzeniowych, którymi dany organ kontrolujący nie dysponuje;
2)
przekazywać po zakończeniu swych czynności organom Milicji Obywatelskiej - niezależnie od zawiadomień o ujawnionych przestępstwach - informacje, dotyczące braków i uchybień w zabezpieczeniu mienia społecznego oraz w organizacji i porządku pracy w danym zakładzie, które mogą sprzyjać popełnianiu nadużyć gospodarczych.
2.
Zainteresowani ministrowie (kierownicy urzędów centralnych) w porozumieniu z Ministrem Spraw Wewnętrznych, a przewodniczący prezydiów wojewódzkich rad narodowych (rad narodowych miast wyłączonych z województw) w porozumieniu z komendantem wojewódzkim (miejskim) Milicji Obywatelskiej, określą tryb przekazywana informacji, o których mowa w ust. 1.
§  4.
Organy kontroli wewnętrznej i rewizji finansowo-księgowej obowiązane są w zakresie swojej właściwości do przeprowadzania, na wniosek prokuratora lub komendanta wojewódzkiego Milicji Obywatelskiej, kontroli, rewizji i inspekcji w przedmiocie i zakresie wskazanym przez organ ścigania przestępstw i do przekazania mu wyników swych czynności.
§  5.
1.
Zaleca się ministrom (kierownikom urzędów centralnych) i prezydiom wojewódzkich rad narodowych (rad narodowych miast wyłączonych z województw) wydawanie w okresach półrocznych, a w razie potrzeby co kwartał, biuletynów informacyjnych, zawierających dane o istotnych ustaleniach kontroli, rewizji i inspekcji, przeprowadzanych przez własne organy w podległych jednostkach organizacyjnych, ze szczególnym uwzględnieniem informacji przydatnych w zwalczaniu nadużyć gospodarczych i w działalności zapobiegawczej. Biuletyny te należy przesyłać do wiadomości Najwyższej Izbie Kontroli, odpowiednim organom prokuratury i Milicji Obywatelskiej oraz Głównemu Inspektoratowi Kontrolno-Rewizyjnemu Ministerstwa Finansów.
2.
W biuletynach, o których mowa w ust. 1, należy podawać informacje o stwierdzonych poważniejszych przestępstwach (kradzieżach, nadużyciach władzy, łapownictwie, jaskrawym braku kontroli, braku nadzoru nad powierzonym mieniem itd.), które były przedmiotem kontroli i ustaleń, z podaniem okoliczności umożliwiających popełnienie danego przestępstwa oraz z zaznaczeniem, jakie wyciągnięto wnioski w stosunku do winnych, jak również jakie podjęto kroki dla zapobieżenia tym przestępstwom w danym zakładzie. Publikowanie spraw będących przedmiotem postępowania (ścigania) karnego może mieć miejsce po uzgodnieniu z organami ścigania przestępstw.
§  6.
Organy administracji państwowej obowiązane są przeprowadzać szczegółowe analizy uwag i wniosków organizacyjnych zawartych w notatkach urzędowych opracowanych przez sądy i w pismach organów ścigania przestępstw oraz do zawiadamiania sądów i organów ścigania przestępstw o ustosunkowaniu się do tych uwag i wniosków.
§  7.
Ministrowie (kierownicy urzędów centralnych) wydadzą w porozumieniu z Ministrem Finansów szczegółowe wytyczne w sprawie przeprowadzania kompleksowych rewizji obejmujących wszystkie ogniwa określonego procesu gospodarczego (zakup surowców, ich przerób, zbyt gotowych produktów itd.), podległe różnym ministrom.
§  8.
W razie ustalenia istotnych nieprawidłowości organy kontrolujące powinny organizować narady pokontrolne dla omówienia tych nieprawidłowości i przedsięwzięcia środków zapobiegawczych. W naradach tych, poza aktywem gospodarczym i administracyjnym kontrolowanych jednostek, powinni brać udział przedstawiciele samorządu robotniczego.
§  9.
W celu systematycznego podnoszenia skuteczności działania organów kontroli wewnętrznej i rewizji finansowo-księgowej ministrowie (kierownicy urzędów centralnych) oraz przewodniczący prezydiów wojewódzkich rad narodowych (rad narodowych miast wyłączonych z województw) powinni po zakończeniu każdego półrocza przeprowadzać szczegółowe analizy działalności tych organów na specjalnie w tym celu zwołanych posiedzeniach kolegiów ministerstw (urzędów centralnych) i prezydiów wojewódzkich rad narodowych (rad narodowych miast wyłączonych z województw).
§  10.
Zaleca się naczelnym organom spółdzielczym wprowadzenie w organizacjach spółdzielczych stosowania zasad postępowania określonych niniejszym zarządzeniem.
§  11.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024
Tabletka "dzień po" bez recepty - Sejm uchwalił nowelizację

Bez recepty dostępny będzie jeden z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - zakłada uchwalona w czwartek nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tabletka będzie dostępna bez recepty ma być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stoi na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 22.02.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 21.02.2024
Standardy ochrony dzieci. Placówki medyczne mają pół roku

Lekarz czy pielęgniarka nie będą mogli się tłumaczyć, że nie wiedzieli komu zgłosić podejrzenie przemocy wobec dziecka. Placówki medyczne obowiązkowo muszą opracować standardy postępowania w takich sytuacjach. Przepisy, które je do tego obligują wchodzą właśnie w życie, choć dają jeszcze pół roku na przygotowania. Brak standardów będzie zagrożony grzywną. Kar nie przewidziano natomiast za ich nieprzestrzeganie.

Katarzyna Nocuń 14.02.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1961.55.241

Rodzaj: Zarządzenie
Tytuł: Wzmożenie działalności organów kontroli, rewizji i inspekcji w zakresie zapobiegania przestępstwom gospodarczym.
Data aktu: 07/07/1961
Data ogłoszenia: 19/07/1961
Data wejścia w życie: 19/07/1961