Przepisy wstępne.
Oznakowanie i wyposażenie statków i tratew.
Wolna burta, podziałki pomiarowe i załadunek statków.
Dokumenty na statkach i tratwach.
Kierownictwo statkami i tratwami.
Skład i kwalifikacje załogi.
– z kierownika statku posiadającego kwalifikacje mechanika i z marynarza,
– na mniejszych motorówkach z kierownika statku posiadającego kwalifikacje mechanika,
Poszczególne statki powinny posiadać wyżej podaną liczbę załogi dla danego typu nawet w przypadku, jeśli ich tonaż odbiega od podanych wielkości.
Dokumenty żeglarskie.
Znaki żeglugowe i sygnalizacja.
Latarnie sygnałowo-pozycyjne.
| Lp. | Nazwa latarni sygnałowo-pozycyjnych | Kolor światła | Odległość widzialności światła w m | Kąt widzialności światła w płaszczyźnie poziomej | |
| kąt całkowity | układ kąta widzialności | ||||
| 1 | latarnia masztowa (topowa) | ||||
| a) na statkach z własnym napędem mechanicznym | biały jasny | 1000 | 225° | po 1121/2° w obie strony od płaszczyzny symetrii, licząc od dziobu statku | |
| b) na statkach bez własnego napędu mechanicznego – holowanych | biały matowy | 500 | 360° | wokoło całego horyzontu | |
| 2 | latarnia burtowa prawa | zielony jasny | 500 | 1121/2° | od dziobu 221/2° poza trawers w kierunku rufy |
| 3 | latarnia burtowa lewa | czerwony | 500 | 1121/2° | – ‘‘ – |
| 4 | latarnia rufowa | biały jasny | 1000 | 135° | po 671/2° w obie strony od płaszczyzny symetrii, licząc od rufy statku |
| 5 | latarnia holownicza (druga topowa na maszcie w odstępie 1 m) | biały jasny | 1000 | 225° | jak w latarni masztowej |
| 6 | latarnie awaryjne: | 360° | wokoło całego horyzontu | ||
| a) górna | czerwony | 500 | |||
| b) dolna | biały | 500 | |||
| jedną nad drugą w odstępie 1 m | |||||
Światła statków z własnym napędem będących w ruchu.
Światła statków holujących w czasie jazdy.
Światła statków bez własnego napędu mechanicznego, pływających pojedynczo.
Światła statków holowanych.
Ruch żeglugowy i spław tratew.
Szybkość jazdy.
Przejazd pod mostami.
Zabezpieczenie przejazdu w przęsłach żeglownych.
Ograniczenie żeglugi i spławu z powodu złych warunków atmosferycznych.
Przepisy szczególne dla żeglugi pasażerskiej.
- przystanie I klasy (dworce wodne),
- przystanie II klasy,
- przystanie III klasy,
- przystanie IV klasy (przystanki).
Lokalizację przystani I, II i III klasy ustala władza żeglugowa w porozumieniu z armatorem, administracją dróg wodnych i prezydium właściwej powiatowej rady narodowej.
Wypadki na drogach wodnych.
Przewóz towarów niebezpiecznych.
Przepisy różne.
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
Marek Rotkiewicz 19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
Marek Rotkiewicz 19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
Grażyna J. Leśniak 18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
Krzysztof Koślicki 16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
Marcin Szymankiewicz 15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
Grażyna J. Leśniak 10.12.2025| Identyfikator: | M.P.1961.23.111 |
| Rodzaj: | Zarządzenie |
| Tytuł: | Uprawianie żeglugi i spławu na śródlądowych drogach wodnych. |
| Data aktu: | 23/02/1961 |
| Data ogłoszenia: | 15/03/1961 |
| Data wejścia w życie: | 15/03/1961 |








