Uruchomienie środków na finansowanie inwestycji scentralizowanych w 1960 r.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW
z dnia 18 grudnia 1959 r.
w sprawie uruchomienia środków na finansowanie inwestycji scentralizowanych w 1960 r.

Na podstawie art. 51 ustawy z dnia 1 lipca 1958 r. o prawie budżetowym (Dz. U. Nr 45, poz. 221) zarządza się, co następuje:

I.

Przepisy dotyczące inwestycji jednostek objętych lub rozliczających się z budżetem centralnym.

§  1.
1.
Inwestycje scentralizowane przedsiębiorstw rozliczających się z budżetem centralnym finansowane są ze środków bezzwrotnych. Na środki bezzwrotne składają się:
1)
przekazane przedsiębiorstwom przez jednostki nadrzędne kredyty budżetowe;
2)
przelane na rachunki przedsiębiorstw dotacje z rachunków scentralizowanej amortyzacji ministerstw (urzędów centralnych) lub zjednoczeń (jednostek równorzędnych).
2.
Inwestycje jednostek i zakładów budżetowych finansowane są z kredytów budżetowych.
3.
Przepisy ust. 1 i 2 nie naruszają uprawnień do przeznaczania na finansowanie inwestycji scentralizowanych innych środków, jeżeli zezwalają na to szczególne przepisy.
§  2.
1.
Ministerstwo Finansów otwiera kredyty budżetowe na sfinansowanie inwestycji scentralizowanych jednostek objętych lub rozliczających się z budżetem centralnym w bankach finansujących inwestycje ministerstwom i urzędom centralnym, zwanym dalej "dysponentami głównymi", na ich wniosek, jednorazowo na cały rok dla poszczególnych rozdziałów klasyfikacji budżetowej, zawierających wydatki na inwestycje scentralizowane.
2.
Przepis ust. 1 nie dotyczy kredytów budżetowych na inwestycje scentralizowane, figurujących w poszczególnych częściach budżetu centralnego w dziale 14 rozdział 3 "Rezerwa na inwestycje scentralizowane". Kredyty te będą otwierane w miarę przenoszenia ich na właściwe podziałki klasyfikacji budżetowej.
3.
Otwierając kredyty budżetowe na sfinansowanie inwestycji scentralizowanych Ministerstwo Finansów podaje zarazem wielkość amortyzacji podlegającej odprowadzeniu przez jednostki podległe dysponentom głównym na rachunki amortyzacji scentralizowanej i na dochód budżetu.
4.
Na rachunki amortyzacji scentralizowanej podlega odprowadzeniu:
1)
w przedsiębiorstwach uprawnionych do przeznaczania amortyzacji na fundusz inwestycyjno-remontowy lub fundusz inwestycyjny - amortyzacja nie pozostawiona w dyspozycji przedsiębiorstw;
2)
w pozostałych przedsiębiorstwach - amortyzacja nie przeznaczona na finansowanie kapitalnych remontów.
5.
Otwarcia kredytów budżetowych na sfinansowanie inwestycji scentralizowanych dokonuje Ministerstwo Finansów na formularzach według wzoru stanowiącego załącznik nr 1 do zarządzenia.
§  3.
1.
Dysponenci główni przekazują otwarte im przez Ministerstwo Finansów kredyty budżetowe oraz zadania odprowadzenia środków na rachunki amortyzacji scentralizowanej (§ 2 ust. 3) podległym jednostkom w formie przekazania im wytycznych sporządzonych według wzoru stanowiącego załącznik nr 2 do zarządzenia.
2.
Wytyczne należy przesłać jednostkom, dla których są przeznaczone, w 1 egzemplarzu oraz w 3 egzemplarzach centrali banku finansującego inwestycje scentralizowane. Wraz z wytycznymi do centrali banku należy przesłać zbiorcze zestawienie sum zawartych w wytycznych.
3.
Przesyłając wytyczne dysponenci główni mogą upoważnić zjednoczenia (jednostki równorzędne) do otwierania własnych rachunków amortyzacji scentralizowanej. W takim wypadku, o ile amortyzacja przedsiębiorstw przeznaczona do odprowadzenia na rachunek amortyzacji scentralizowanej zjednoczenia przekracza zapotrzebowanie podporządkowanych mu przedsiębiorstw na środki finansowe w zakresie inwestycji scentralizowanych, nadwyżka podlega odprowadzeniu na rachunek amortyzacji scentralizowanej ministerstwa. Rachunki amortyzacji scentralizowanej zjednoczeń mogą być zasilane przelewami środków z rachunków amortyzacji scentralizowanej ministerstw.
4.
Rachunki amortyzacji scentralizowanej zarówno ministerstw, jak i zjednoczeń prowadzą banki finansujące inwestycje scentralizowane.
§  4.
1.
Jednostki podległe dysponentom głównym, zwane "dysponentami drugiego stopnia", przekazują z kolei otrzymane wytyczne jednostkom podległym.
2.
Wytyczne należy przekazać jednostce, dla której są przeznaczone, oraz oddziałowi banku właściwemu dla dysponenta drugiego stopnia.
3.
Otrzymane od dysponentów głównych wytyczne w zakresie odprowadzenia amortyzacji na rachunek amortyzacji scentralizowanej podlegają w całości przekazaniu jednostkom podległym.
4.
Wytyczne należy składać w banku razem ze zbiorczym zestawieniem w 3 egzemplarzach; gdy wytyczne dotyczą wyłącznie zadań w zakresie odprowadzenia amortyzacji na rachunek amortyzacji scentralizowanej, bankowi przedstawia się jeden egzemplarz wytycznych. Ponadto jeden egzemplarz wytycznych należy przesłać do wiadomości oddziałowi banku finansującemu działalność eksploatacyjną jednostki, dla której są przeznaczone.
§  5.
Wytyczne dotyczące inwestycji scentralizowanych należy ustalać na podstawie wielkości przydzielonego inwestorowi limitu inwestycyjnego, z uwzględnieniem zobowiązań budowy pozostałych z lat poprzednich i zobowiązań budowy przewidywanych na koniec roku planowego, jak również z uwzględnieniem możliwości sfinansowania inwestycji ze środków uzyskiwanych w związku z realizacją inwestycji.
§  6.
Banki finansować będą inwestycje scentralizowane do wysokości przekazanego inwestorowi bezpośredniemu kredytu budżetowego oraz do wysokości przelanych na rzecz inwestora dotacji z rachunków amortyzacji scentralizowanej, jak również innych środków przeznaczonych przez inwestorów na finansowanie inwestycji scentralizowanych, stosownie do obowiązujących przepisów.

II.

Przepisy dotyczące jednostek objętych lub rozliczających się z budżetami terenowymi.

§  7.
Inwestycje scentralizowane jednostek objętych lub rozliczających się z budżetami terenowymi finansowane są ze środków budżetowych oraz ze środków, o których mowa w § 1 ust. 3.
§  8.
1.
Wydziały finansowe otwierają dla dysponentów głównych (wydziałów i jednostek równorzędnych) kredyty budżetowe na sfinansowanie inwestycji scentralizowanych w bankach finansujących inwestycje w drodze udzielenia dysponentom głównym wytycznych na formularzu, według wzoru stanowiącego załącznik nr 2 do zarządzenia. Wytyczne należy przesłać jednostkom, dla których są przeznaczone, w jednym egzemplarzu oraz w dwóch egzemplarzach oddziałowi banku finansującego inwestycje.
2.
Otwarcie kredytów następuje jednorazowo na cały rok.
3.
W wytycznych wydział finansowy podaje kwotę amortyzacji przedsiębiorstw podlegającą zablokowaniu.
4.
W miastach nie stanowiących powiatów i w osiedlach czynności, o których mowa w ust. 1-3, dokonuje prezydium rady narodowej.
§  9.
1.
Zablokowaniu podlega:
1)
w przedsiębiorstwach finansujących kapitalne remonty w ciężar kosztów własnych - całość amortyzacji po potrąceniu kwot potrzebnych na pokrycie płatnych w 1960 r. kredytów bankowych zaciągniętych na inwestycje zdecentralizowane;
2)
w pozostałych przedsiębiorstwach - amortyzacja nie przeznaczona na finansowanie kapitalnych remontów oraz na pokrycie zaciągniętych na inwestycje i kapitalne remonty kredytów bankowych przypadających do spłaty w 1960 r.
2.
Do przedsiębiorstw wymienionych w ust. 1 pkt 1 zalicza się:
1)
przedsiębiorstwa nadzorowane przez wydziały przemysłu;
2)
przedsiębiorstwa nadzorowane przez wydziały handlu;
3)
przedsiębiorstwa nadzorowane przez wydziały budownictwa (wydziały architektury i budownictwa);
4)
inne przedsiębiorstwa rozliczające się z budżetami rad narodowych, a zaliczane w narodowym planie gospodarczym do działu budownictwa.
3.
Wskaźniki procentowego podziału amortyzacji na część pozostawioną do dyspozycji przedsiębiorstw i część podlegającą zablokowaniu ustalają prezydia właściwych rad narodowych, zgodnie z zarządzeniem Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 1959 r. w sprawie trybu i kontroli finansowania inwestycji zdecentralizowanych w 1960 r. (Monitor Polski z 1960 r. Nr 1, poz. 2).
§  10.
1.
Dysponenci główni na podstawie wytycznych otrzymanych z wydziału finansowego udzielają z kolei wytycznych dla jednostek podległych. Wytyczne należy przesłać jednostkom, których dotyczą, oraz w 2 egzemplarzach oddziałom banków finansujących inwestycje właściwym dla dysponenta udzielającego wytycznych. Ponadto jeden egzemplarz wytycznych należy przesłać do wiadomości oddziałowi banku finansującego eksploatację jednostki, dla której są przeznaczone.
2.
Wytyczne udzielone dla inwestorów bezpośrednich stanowią jednocześnie dokument o przekazaniu kredytów budżetowych w granicach ustalonych w wytycznych.
3.
Wytyczne złożone w bankach finansujących inwestycje stanowią dla banków podstawę do dokonywania wypłat dla inwestorów bezpośrednich do wysokości przekazanego w wytycznych kredytu budżetowego.
4.
Do wytycznych udzielonych przez dysponentów głównych stosuje się odpowiednio przepis § 5.

III.

Przepisy wspólne.

§  11.
Wytycznych według przepisów zarządzenia udziela się jednostkom, które finansują inwestycje scentralizowane, jak również wszystkim tym jednostkom, na których ciąży obowiązek odprowadzenia amortyzacji na rachunki scentralizowane (jednostki rozliczające się z budżetem centralnym) lub na rachunki zablokowane (jednostki terenowe), bez względu na to, czy finansują w roku planowym inwestycje scentralizowane.
§  12.
1.
Wytycznych udziela się jednostkom na całość ich inwestycji finansowanych w ramach jednego rozdziału budżetowego.
2.
Gdy wytyczne otrzymane przez jednostkę dotyczą inwestycji zarówno bezpośrednio przez nią realizowanej, jak i inwestycji realizowanych przez nadzorowane jednostki, jednostka ta niezależnie od przekazania wytycznych dla jednostek podległych sporządza również wytyczne dla realizowanych bezpośrednio przez siebie inwestycji.
3.
Nie rozdzielone w wytycznych kwoty kredytów budżetowych stanowią rezerwę dysponenta udzielającego wytycznych. Na rezerwę tę należy złożyć w banku odrębne wytyczne.
§  13.
1.
Do terminu otrzymania wytycznych dla inwestorów bezpośrednich, nie później jednak niż do dnia 29 lutego 1960 r., oddziały banków finansować będą inwestycje scentralizowane antycypacyjnie na poczet przyszłych kredytów budżetowych i dotacji z rachunków amortyzacji scentralizowanej, opierając się na przekazanych im spisach tytułów inwestycyjnych oraz - w odniesieniu do inwestycji obejmujących roboty budowlano-montażowe - ponadto na złożonych im przez inwestorów tytułach inwestycyjnych. Wymaganie złożenia w banku spisu tytułów inwestycyjnych oraz tytułów inwestycyjnych nie dotyczy wypłat z tytułu zobowiązań za nakłady zrealizowane przed dniem 1 stycznia 1960 r.
2.
Zobowiązuje się dysponentów wszystkich szczebli do zapewnienia w udzielonych wytycznych pełnego pokrycia finansowego dla wypłat dokonywanych przez banki antycypacyjnie, stosownie do przepisów ust. 1.
3.
Antycypacyjne finansowanie inwestycji przez banki, o którym mowa w ust. 1, nie zwalnia organów finansowych od obowiązku dokonywania przelewów środków budżetowych na rachunki banków finansujących inwestycje (zarządzenie Ministra Finansów z dnia 11 czerwca 1956 r. w sprawie zasad i trybu przelewania oraz rozliczania środków budżetowych na finansowanie inwestycji limitowych - Monitor Polski z 1956 r. Nr 56, poz. 615 i z 1957 r. Nr 29, poz. 199).
4.
Wypłaty dokonane przez banki antycypacyjnie, stosownie do przepisów ust. 1, a nie pokryte do dnia 29 lutego 1960 r., stają się natychmiast wymagalnymi i płatnymi należnościami banku, od których będą liczone odsetki zwłoki za czas od dnia 1 marca 1960 r. do dnia ich spłaty.
§  14.
Zobowiązania z tytułu inwestycji scentralizowanych realizowanych przed dniem 1 stycznia 1960 r., a kontynuowanych po tym terminie jako inwestycje zdecentralizowane, podlegają pokryciu z bankowych rachunków przeznaczonych na finansowanie inwestycji zdecentralizowanych.

IV.

Przepisy końcowe.

§  15.
Traci moc zarządzenie Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 1958 r. w sprawie uruchomienia środków na finansowanie inwestycji scentralizowanych (Monitor Polski z 1959 r. Nr 2, poz. 8).
§  16.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia z mocą od dnia 1 styczna 1960 r.
ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  Nr 1

ZAŁĄCZNIK  Nr 2

ZBIORCZE/JEDNOSTKOWE WYTYCZNE NA ROK ....

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024