Zakres i tryb koordynowania działalności organów kontroli, rewizji i inspekcji z działalnością Najwyższej Izby Kontroli.

UCHWAŁA
RADY PAŃSTWA
z dnia 20 listopada 1958 r.
w sprawie zakresu i trybu koordynowania działalności organów kontroli, rewizji i inspekcji z działalnością Najwyższej Izby Kontroli.

W celu skoordynowania działalności organów kontroli, rewizji i inspekcji z działalnością Najwyższej Izby Kontroli, należytego wykorzystania wyników kontroli oraz uniknięcia zbiegu kontroli Rada Państwa na podstawie art. 9 ustawy z dnia 13 grudnia 1957 r. o Najwyższej Izbie Kontroli (Dz. U. Nr 61, poz. 330) postanawia, co następuje:
§  1.
Następujące organy kontroli, rewizji i inspekcji obowiązane są do koordynowania swojej działalności z działalnością Najwyższej Izby Kontroli, zwanej w dalszych przepisach "NIK":

- księgowi-rewidenci we wszystkich resortach,

- Główny Inspektorat Kontrolno-Rewizyjny Ministerstwa Finansów oraz inspektoraty kontrolno-rewizyjne przy prezydiach wojewódzkich rad narodowych w zakresie kontroli finansowo-ekonomicznych,

- organy kontroli, rewizji i inspekcji Ministerstwa Finansów oraz instytucji kredytowych i finansowych, podległych Ministerstwu Finansów,

- Państwowa Inspekcja Handlowa,

- Główna Kontrola Wojskowa,

-Wydział Kontroli Zużycia Drewna Ministerstwa Leśnictwa i Przemysłu Drzewnego,

- Inspekcja Centralnego Zarządu Ubezpieczeń Społecznych.

§  2.
Organy, o których mowa w § 1, zwane dalej "organami kontroli", obowiązane są:
a)
uzgadniać z NIK kwartalne plany kontroli,
b)
przeprowadzać w przypadkach szczególnie uzasadnionych niektóre kontrole wspólnie z NIK pod jej kierownictwem,
c)
wykonywać kontrole doraźne zlecone przez NIK,
d)
przesyłać do NIK wyniki ważniejszych kontroli oraz okresowe sprawozdania.
§  3.
1.
Organy kontroli uzgadniają, w zależności od swojego zakresu i zasięgu działania, swoje kwartalne plany kontroli odpowiednio z NIK lub z właściwą delegaturą.
2.
Kwartalne plany kontroli wymieniają tematy kontroli, a w miarę potrzeby - jednostki objęte kontrolą i czasokres kontroli.
§  4.
1.
Kontrole wspólne polegają na uczestnictwie inspektorów NIK i inspektorów innych organów kontroli w łącznej ekipie kontrolnej; w tych przypadkach kierownictwo kontrolą i kierowanie wystąpień zawierających uwagi i wnioski należy do NIK.
2.
Wspólne przeprowadzenie kontroli może również polegać na uzgodnieniu organizacji kontroli oraz wspólnym ustaleniu tematów kontroli, jednostek, czasokresu, a w miarę potrzeby - również składu ekip kontrolnych i postępowania pokontrolnego.
§  5.
Zlecenia w przedmiocie wykonania kontroli doraźnych powinny określać temat i jednostki podlegające kontroli oraz w miarę potrzeby - termin przeprowadzenia kontroli i wskazówki metodyczne.
§  6.
1.
Organy kontroli przesyłają do NIK wyniki ważniejszych kontroli bezzwłocznie po ich zakończeniu.
2.
Organy kontroli przesyłają do NIK odpisy sprawozdań kwartalnych ze swej działalności.
§  7.
NIK i jej delegatury mogą zwoływać narady z organami kontroli w celu wymiany doświadczeń w zakresie metod, techniki i organizacji kontroli.
§  8.
1.
Organy kontroli wymienione w § 1 oraz wszelkie inne organy kontroli, rewizji i inspekcji są obowiązane do wykonywania kontroli doraźnych na zlecenie NIK.
2.
Prezes Najwyższej Izby Kontroli w porozumieniu z Prezesem Rady Ministrów może zobowiązać organy kontroli, rewizji i inspekcji nie wymienione w § 1 do koordynowania swojej działalności z działalnością NIK w zakresie nie wykraczającym poza postanowienia niniejszej uchwały.
§  9.
Uchwała wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 1959 r.

Zmiany w prawie

Wolna Wigilia po raz pierwszy i nowe obowiązki dla firm, które wejdą… w Wigilię

W tym roku po raz pierwszy wszyscy pracownicy będą cieszyli się Wigilią jako dniem wolnym od pracy. Także w handlu. I choć z dnia wolnego skorzystają także pracodawcy, to akurat w ich przypadku Wigilia będzie dniem, kiedy zaczną obowiązywać przepisy zobowiązujące ich do stosowania w ogłoszeniach o pracę i np. w regulaminach pracy nazw stanowisk neutralnych pod względem płci.

Grażyna J. Leśniak 23.12.2025
Centralna e-Rejestracja: Start systemu od 1 stycznia 2026 r.

Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.

Inga Stawicka 22.12.2025
Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1958.95.517

Rodzaj: Uchwała
Tytuł: Zakres i tryb koordynowania działalności organów kontroli, rewizji i inspekcji z działalnością Najwyższej Izby Kontroli.
Data aktu: 20/11/1958
Data ogłoszenia: 12/12/1958
Data wejścia w życie: 01/01/1959