Tryb dokonywania zmian w limitach inwestycyjnych oraz planach sfinansowania inwestycji scentralizowanych.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW
z dnia 3 lipca 1958 r.
w sprawie trybu dokonywania zmian w limitach inwestycyjnych oraz planach sfinansowania inwestycji scentralizowanych.

Na podstawie § 9 uchwały nr 159 Rady Ministrów z dnia 15 maja 1958 r. w sprawie zasad dokonywania zmian w planie inwestycyjnym (Monitor Polski Nr 41, poz. 232) zarządza się, co następuje:

I.

Przepisy dotyczące jednostek objętych lub rozliczających się z budżetem centralnym.

§  1.
Ministerstwa i urzędy centralne, zwane "dysponentami głównymi", oraz jednostki podległe ministerstwom i urzędom centralnym, a nadzorujące pośrednio lub bezpośrednio inwestorów (centralne zarządy, zjednoczenia itp.), zwane "dysponentami drugiego stopnia", przydzielają podległym jednostkom:
1)
dodatkowe limity inwestycyjne w granicach nie rozdzielonej kwoty limitów inwestycyjnych, zwanej dalej "rezerwą limitów",
2)
dodatkowe środki na sfinansowanie inwestycji w granicach:
a)
nie rozdzielonej w ramach danej podziałki klasyfikacji budżetowej kwoty kredytów budżetowych na inwestycje; nie rozdzielona kwota kredytów budżetowych zwana będzie "rezerwą środków",
b)
ponadplanowych wpływów na rachunki środków scentralizowanych.
§  2.
1.
Decyzję o zmianach ogólnego limitu inwestycyjnego jednostki niższego szczebla i pokryciu finansowym zmienianego limitu inwestycyjnego właściwi dysponenci wydają w formie wytycznych sporządzonych w układzie według wzoru stanowiącego załącznik nr 3 do zarządzenia Ministra Finansów z dnia 14 stycznia 1958 r. w sprawie planowania finansowego inwestycji (Monitor Polski Nr 5, poz. 21).
2.
Jednostka wydająca decyzję składa odpisy wytycznych we właściwej dla niej placówce banku finansującego inwestycje w trzech egzemplarzach.
§  3.
1.
Wszelkie zwiększenie kredytu budżetowego dysponenta głównego lub dysponenta drugiego stopnia banki ewidencjonują na rachunku rezerwy środków tegoż dysponenta.
2.
Zawarte w wytycznych decyzje o zwiększeniu kredytu budżetowego jednostkom niższych szczebli stanowią jednocześnie dyspozycje o zmniejszeniu rezerwy środków dysponenta wydającego wytyczne.
3.
Podane w wytycznych kwoty zmniejszeń kredytów budżetowych przekazanych jednostkom niższych szczebli banki odprowadzają na rachunek rezerwy środków dysponenta wydającego wytyczne.
§  4.
Ewidencję rezerw limitów inwestycyjnych prowadzą właściwi dysponenci (główni i drugiego stopnia). Uzyskane przydziały limitów dodatkowych, otrzymane limity od innych dysponentów i ograniczenia limitów przydzielonych jednostkom podległym właściwi dysponenci rejestrują jako zwiększenie swej rezerwy limitów. Przekazanie limitów innym dysponentom, jak i zwiększenie limitów inwestycyjnych jednostkom podległym właściwi dysponenci rejestrują jako zmniejszenie swej rezerwy limitów.
§  5.
1.
Jeżeli z rezerwy środków dysponenta głównego mają być przekazane kredyty na rzecz budżetów terenowych lub na rzecz dysponentów finansowanych z innej podziałki klasyfikacji budżetowej (części, działu i rozdziału) budżetu centralnego, dysponent główny zwraca się do Ministra Finansów z uzasadnionym wnioskiem o dokonanie odpowiedniej zmiany w budżecie.
2.
Jeżeli kredyty mają być przeniesione na rzecz budżetów terenowych lub na inną część budżetu centralnego, do wniosku o dokonanie zmian w budżecie należy dołączyć oświadczenie banku o zablokowaniu podlegającej przeniesieniu kwoty kredytów budżetowych na bankowym rachunku rezerwy środków właściwego dysponenta. Blokowanie środków nie ma zastosowania w przypadku, gdy zmiana w budżecie spowodowana jest zmianą przynależności organizacyjnej inwestora (§ 7).
3.
Gdy jednostki podległe jednemu dysponentowi głównemu finansowane są przez różne banki, przeniesień kredytów budżetowych otwartych w poszczególnym banku dokonuje Minister Finansów na wniosek dysponenta głównego. Przepis ust. 2 stosuje się analogicznie.
§  6.
1.
Decyzje o zmniejszeniu kredytu budżetowego przydzielonego inwestorowi bezpośredniemu banki finansujące inwestycje wykonują tylko w tym przypadku, gdy suma dokonanych przez banki wypłat z rachunku inwestora bezpośredniego zwiększonych o sumę, na którą opiewają dokumenty zakwalifikowane do wypłaty, znajduje pokrycie w zakumulowanych środkach własnych inwestora oraz w kwocie kredytu budżetowego pozostałej po dokonaniu zmniejszenia.
2.
Decyzje nie odpowiadające warunkom wymienionym w ust. 1 banki finansujące inwestycje zwracają dysponentowi wydającemu decyzję.
3.
Decyzje o zmniejszeniu kredytu budżetowego inwestorowi bezpośredniemu wykonuje bank finansujący inwestycje bezpośrednio po otrzymaniu wytycznych. Decyzje o zwiększeniu kredytu budżetowego są skuteczne z chwilą przyjęcia przez bank od inwestora nowego planu sfinansowania inwestycji.
4.
Decyzje o zmniejszeniu ogólnej sumy kredytu budżetowego dysponenta drugiego stopnia banki finansujące inwestycje wykonują, o ile suma zmniejszenia kredytu mieści się w granicach rezerwy środków jednostki, której dotyczy zmniejszenie. W razie gdy kwota rezerwy środków jest niższa od zadysponowanego zmniejszenia, bank wstrzyma wykonanie decyzji do czasu uzupełnienia rezerwy środków, nie dłużej jednak niż na 10 dni. Po bezskutecznym upływie tego terminu bank zwraca dyspozycję jednostce, która ją wydała.
§  7.
1.
W razie zmiany przynależności organizacyjnej inwestora bezpośredniego następuje odpowiednie przeniesienie limitu inwestycyjnego oraz pokrycia finansowego z jednostki nadzorującej inwestora bezpośredniego przed reorganizacją do jednostki właściwej po reorganizacji. W tym celu właściwa przed reorganizacją dla inwestora bezpośredniego jednostka nadrzędna uchyla całkowicie wytyczne wydane poprzednio, natomiast jednostka nadrzędna właściwa dla inwestora po reorganizacji udziela inwestorowi nowych wytycznych. Do czasu udzielenia inwestorowi nowych wytycznych przez jednostkę właściwą po reorganizacji banki są uprawnione do finansowania inwestora na podstawie planu sfinansowania inwestycji sporządzonego zgodnie z wytycznymi otrzymanymi od jednostki nadzorującej inwestora przed reorganizacją.
2.
Przejście przedsiębiorstwa pod nadzór innej jednostki nie powoduje zmian w przeznaczeniu amortyzacji przedsiębiorstwa, z tym jednak że gdy przedsiębiorstwo odprowadzające amortyzację na rachunek środków scentralizowanych jednostki nadrzędnej przechodzi pod nadzór jednostki nie uprawnionej do prowadzenia rachunku środków scentralizowanych, przypadającą do odprowadzenia na rachunek środków scentralizowanych amortyzację odprowadza na rachunek amortyzacji zablokowanej. Przejście przedsiębiorstwa pod nadzór innej jednostki nie ma wpływu na rozliczenie przedsiębiorstwa z rachunkiem środków scentralizowanych za okres do końca miesiąca poprzedzającego przejście inwestora pod nadzór innej jednostki.
3.
O przekazaniu limitu inwestycyjnego na rzecz innych dysponentów głównych lub na rzecz prezydiów rad narodowych dysponenci główni przekazujący limity inwestycyjne powiadamiają bieżąco Komisję Planowania przy Radzie Ministrów - Departament Koordynacji Inwestycji.
§  8.
1.
Inwestor bezpośredni na podstawie wytycznych otrzymanych od jednostki nadrzędnej opracowuje lub zmienia tytuł inwestycyjny oraz sporządza i składa we właściwym dla siebie oddziale banku nowy plan sfinansowania inwestycji w dwóch egzemplarzach.
2.
Plan sfinansowania inwestycji należy sporządzić na formularzu według wzoru ustalonego w załączniku nr 1 do zarządzenia Ministra Finansów z dnia 14 stycznia 1958 r. w sprawie planowania finansowego inwestycji (Monitor Polski Nr 5, poz. 21).
3.
Zmiany w tytule inwestycyjnym przeprowadza inwestor bezpośredni przez naniesienie poprawek na tytule dotychczasowym. Bank w przypadku większej ilości poprawek może żądać przedstawienia nowego tytułu inwestycyjnego.

II.

Przepisy dotyczące jednostek objętych lub rozliczających się z budżetami terenowymi.

§  9.
Gdy zmiany w limitach inwestycyjnych powodują zmianę kredytów budżetowych, rada narodowa lub prezydium rady narodowej podejmując decyzję o zmianie limitów inwestycyjnych podejmuje jednocześnie decyzję o zmianie w budżecie.
§  10.
W razie przekazania limitu inwestycyjnego na rzecz jednostki powiązanej z budżetem centralnym lub na rzecz innego województwa, prezydium wojewódzkiej rady narodowej przekazujące limit inwestycyjny przedstawia Ministrowi Finansów uzasadniony wniosek o dokonanie odpowiedniej zmiany w budżecie.
§  11.
1.
Na podstawie decyzji o zmianie w kredytach budżetowych na inwestycje wydział finansowy dokonuje zmian w otwartych dla właściwego wydziału (zarządu lub innej jednostki równorzędnej) kredytach budżetowych.
2.
Dyspozycję o zmianie otwartych kredytów budżetowych na inwestycje należy sporządzić na formularzu według wzoru stanowiącego załącznik nr 1 do niniejszego zarządzenia.
3.
Dyspozycję o zmianie otwartych kredytów budżetowych na inwestycje wydział finansowy składa w dwóch egzemplarzach w banku finansującym inwestycje; jeden egzemplarz dyspozycji wydział finansowy przesyła bezpośrednio jednostce, której dotyczy dyspozycja.
§  12.
1.
Na podstawie decyzji rady narodowej lub prezydium rady narodowej (§ 9) o zmianie limitów inwestycyjnych oraz dyspozycji wydziału finansowego o zmianach w otwartych kredytach budżetowych właściwy wydział (jednostka równorzędna):
1)
w razie gdy jest inwestorem bezpośrednim - dokonuje zmian w tytule inwestycyjnym oraz opracowuje plan sfinansowania inwestycji obejmujący dokonane zmiany,
2)
w razie gdy inwestorem bezpośrednim jest jednostka podległa - udziela tej jednostce wytycznych, zmieniających wskaźniki planu rocznego; odpisy wytycznych należy w dwóch egzemplarzach przesłać bankowi finansującemu inwestycje.
2.
Na podstawie otrzymanych od wydziału (jednostki równorzędnej) wytycznych (ust. 1 pkt 2) inwestor bezpośredni dokonuje zmian w tytule inwestycyjnym oraz opracowuje plan sfinansowania inwestycji.
3.
Wytyczne, o których mowa w ust. 1 pkt 2, oraz plany sfinansowania inwestycji jednostki sporządzające składają w dwóch egzemplarzach we właściwym dla nich oddziale banku finansującym inwestycje.
4.
Udzielenie jednostce wytycznych jest równoznaczne z przekazaniem dla tej jednostki kredytu budżetowego lub zmianą w przekazanych kredytach budżetowych.
5.
Przepisy § 6 ust. 1, 2 i 3, § 7 i § 8 ust. 2 i 3 mają zastosowanie również w odniesieniu do jednostek objętych lub rozliczających się z budżetami terenowymi.

III.

Przepisy przejściowe i końcowe.

§  13.
Banki finansujące inwestycje nie mają obowiązku przyjmowania po dniu 20 grudnia decyzji o zmianie limitów inwestycyjnych i pokryciu finansowym limitów inwestycyjnych.
§  14.
1.
Ministerstwa i urzędy centralne przedstawią Ministerstwu Finansów w terminie do dnia 31 lipca 1958 r. zestawienia kredytów budżetowych na dzień 1 lipca 1958 r. w układzie według działów i rozdziałów klasyfikacji budżetowej. Zestawienia należy sporządzić według wzoru stanowiącego załącznik nr 2 do niniejszego zarządzenia i przedstawić Ministerstwu Finansów w czterech egzemplarzach.
2.
Przy sporządzaniu zestawienia, o którym mowa w ust. 1, jak i przy dalszym ewidencjonowaniu kredytów budżetowych obowiązuje zasada, że środki funduszu scentralizowanego utworzonego z wpływów amortyzacji podlegającej odprowadzeniu na zablokowane konta bankowe przeznaczone są wyłącznie na finansowanie inwestycji jednostek objętych rozdziałem "0" klasyfikacji budżetowej.
§  15.
Ilekroć w części I zarządzenia jest mowa o kredycie budżetowym, należy rozumieć, że w odniesieniu do jednostek objętych rozdziałem "0" klasyfikacji budżetowej, a finansujących w roku 1958 swe inwestycje ze środków bezzwrotnych, odnośne przepisy dotyczą limitów środków bezzwrotnych.
§  16.
Traci moc instrukcja Ministra Finansów z dnia 25 sierpnia 1956 r. w sprawie trybu dokonywania zmian w planie inwestycyjnym i w planach sfinansowania inwestycji (Monitor Polski Nr 76, poz. 891).
§  17.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia z mocą od dnia 1 lipca 1958 r.
ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  Nr 1

Wydział Finansowy

Do

.................................................

(nazwa oddziału banku finansującego)

DYSPOZYCJA O ZMIANIE WYSOKOŚCI OTWARĆ KREDYTÓW BUDŻETOWYCH NA INWESTYCJE SCENTRALIZOWANE

Budżet jednostkowy .................................... część .................................. dział .......................... rozdział .........................................................................................................................................

Dysponent kredytów budżetowych ..............................................................................................

Kredyt dotychczas otwarty zł ....................................................

Zwiększenie kredytów zł ....................................................

Zmniejszenie kredytów zł ....................................................

Kredyt otwarty aktualny zł ....................................................

Podstawa ......................................................................................................................................

..........................., dnia .............................

.................................

(podpis)

ZAŁĄCZNIK  Nr 2

Dysponent główny

.......................................................................................

Budżet centralny część .......

ZESTAWIENIE KREDYTÓW BUDŻETOWYCH NA INWESTYCJE SCENTRALIZOWANE WEDŁUG STANU NA DZIEŃ 1 LIPCA 1958 R.

w tysiącach złotych

Podziałka klasyfikacji budżetowej Kredyt budżetowy według ustawy budżetowej Zmiany po dzień 1 lipca 1958 r. Stan w dniu 1 lipca 1958 r.
Dział Rozdział zwiększenia zmniejszenia
1 2 3 4 5 6
Ogółem

Niezależnie od powyżej wykazanej sumy kredytów budżetowych na sfinansowanie inwestycji scentralizowanych przydzielono środki z funduszu utworzonego z amortyzacji podlegającej odprowadzeniu na zablokowane konta bankowe w wysokości:

według bilansu dochodów i wydatków ............................................................. zł ......................

późniejsze zwiększenie .................................................................................. + zł ......................

" zmniejszenie ................................................................................................ - zł .......................

Stan na dzień 1 lipca 1958 r. ............................................................................ zł .......................

Warszawa, dnia ..............................

Podpis i pieczęć

dysponenta głównego

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1958.53.312

Rodzaj: Zarządzenie
Tytuł: Tryb dokonywania zmian w limitach inwestycyjnych oraz planach sfinansowania inwestycji scentralizowanych.
Data aktu: 03/07/1958
Data ogłoszenia: 14/07/1958
Data wejścia w życie: 14/07/1958, 01/07/1958