Tryb pobierania dopłat do cen napojów alkoholowych.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW
z dnia 30 maja 1958 r.
w sprawie trybu pobierania dopłat do cen napojów alkoholowych.

Na podstawie § 3 uchwały nr 451 Rady Ministrów z dnia 13 listopada 1957 r. w sprawie dopłat do cen napojów alkoholowych, pobieranych z mocy uchwał prezydiów rad narodowych na budowę szkół oraz innych urządzeń kulturalnych i socjalnych (Monitor Polski Nr 95, poz. 554), zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Ilekroć w zarządzeniu mowa jest o dopłatach, należy przez to rozumieć dopłaty do cen spirytusu konsumpcyjnego, wódek czystych i gatunkowych, likierów i koniaków, win gronowych i owocowych oraz miodów pitnych sprzedawanych w sklepach detalicznych i zakładach gastronomicznych.
2.
Ilekroć w zarządzeniu jest mowa o napojach, należy przez to rozumieć napoje alkoholowe, o których mowa w ust. 1.
3.
Za organ finansowy w rozumieniu §§ 4-7 uważać należy organ finansowy prezydium właściwej miejscowo powiatowej (miejskiej, dzielnicowej) rady narodowej.
§  2.
1.
Dopłaty pobiera się od konsumenta łącznie z ceną detaliczną napojów.
2.
Dopłaty przekazuje się za okresy miesięczne, w terminie do dnia 23 następnego miesiąca, na dochód właściwych powiatowych rad narodowych, rad narodowych miast stanowiących powiaty miejskie lub rad narodowych miast wyłączonych z województw bądź na rzecz wojewódzkich komitetów społecznych, w razie gdy Minister Finansów wyraził zgodę na przekazanie wpływów z dopłat w 1958 r. na rzecz tych komitetów.
3.
Płatnikiem dopłat jest:
1)
w ramach gospodarki uspołecznionej - przedsiębiorstwo handlu detalicznego lub przedsiębiorstwo przemysłu gastronomicznego, które nabywa napoje do bezpośredniej sprzedaży bądź na zaopatrzenie własnych punktów detalicznej sprzedaży (sklepów) albo własnych zakładów gastronomicznych, a jeżeli chodzi o spółdzielnie zrzeszone w Centrali Rolniczej Spółdzielni "Samopomoc Chłopska" - powiatowe związki gminnych spółdzielni "Samopomoc Chłopska",
2)
w ramach gospodarki nie uspołecznionej - osoba prowadząca punkt detalicznej sprzedaży (sklep) lub zakład gastronomiczny, w którym dokonuje się bezpośredniej sprzedaży napojów konsumentowi.
§  3.
1.
Płatnik obowiązany jest uiścić za okresy i w terminie, o których mowa w § 2 ust. 2, kwotę odpowiadającą sumie należnych dopłat do cen napojów, nabytych w danym miesiącu sprawozdawczym.
2.
W razie przyznania przez radę narodową, która powzięła uchwałę o pobieraniu dopłat, płatnikom tych dopłat prowizji na pokrycie kosztów związanych z poborem, ewidencjonowaniem i przekazywaniem dopłat, prowizja ta podlega potrąceniu z należnych dopłat, odprowadzanych przez płatnika.
3.
Z dopłat należnych od płatników, o których mowa w § 2 ust. 3 pkt 1, potrąca się kwoty dopłat do cen napojów, które uległy zniszczeniu w czasie transportu do punktów detalicznej sprzedaży (sklepów), zakładów gastronomicznych lub gminnych spółdzielni "Samopomoc Chłopska" albo w czasie przechowywania w magazynach tych jednostek.
4.
Za podstawę do ustalenia kwoty przypadającej do potrącenia w myśl ust. 3 przyjmuje się ilość napojów, od których w danym okresie Państwowy Zakład Ubezpieczeń przyznał odszkodowanie. Potrącenie powinno być udokumentowane zestawieniami (§ 4 ust. 1 pkt 3), sporządzonymi przez jednostki wymienione w powyższym ustępie.
§  4.
1.
Płatnik dopłat, o którym mowa w § 2 ust. 3 pkt 1, obowiązany jest:
1)
złożyć organowi finansowemu zgłoszenie według wzoru stanowiącego załącznik nr 1 do zarządzenia;
2)
składać organowi finansowemu za okresy płatności dopłat (§ 2 ust. 2) deklaracje według wzoru stanowiącego załącznik nr 2 do zarządzenia (cz. I);
3)
dołączać do deklaracji (pkt 2) zestawienie kwot podlegających potrąceniu z należnych dopłat (§ 3), według wzoru stanowiącego załącznik nr 3 do zarządzenia.
2.
Płatnik dopłat, o którym mowa w § 2 ust. 3 pkt 2, obowiązany jest:
1)
składać organowi finansowemu oprócz zgłoszenia, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, za okresy płatności dopłat (§ 2 ust. 2) deklaracje według wzoru stanowiącego załącznik nr 2 do zarządzenia;
2)
prowadzić ewidencję przychodu napojów z wyszczególnieniem ich rodzaju i pojemności naczyń, według wzoru ustalonego w porozumieniu z organem finansowym; organ finansowy może zwolnić płatnika dopłat od obowiązku prowadzenia ewidencji, jeżeli istniejące urządzenia księgowe pozwalają każdego czasu bez trudu określić ilość, rodzaj i pojemność nabytych przez płatnika napojów.
§  5.
1.
Dopłata przypada również od zapasów napojów, posiadanych przez jednostki będące płatnikami dopłat w rozumieniu § 2 ust. 3 oraz przez gminne spółdzielnie "Samopomoc Chłopska" w dniu wprowadzenia lub podwyższenia dopłat.
2.
Z dniem wprowadzenia lub podwyższenia dopłat płatnicy obowiązani są sporządzić spis napojów posiadanych w tym dniu w swoich magazynach lub w swoich punktach detalicznej sprzedaży, lub w zakładach gastronomicznych z podaniem ich ilości, rodzaju i pojemności oraz wysokości należnych dopłat. Płatnicy, o których mowa w § 2 ust. 3 pkt 2, powinni sporządzić spis w ciągu 2 dni od dnia ogłoszenia uchwały o wprowadzeniu lub podwyższeniu dopłat.
3.
Spis, o którym mowa w ust. 2, powinien być sporządzony również przez gminne spółdzielnie "Samopomoc Chłopska" w trzech egzemplarzach, z których jeden powinien być przesłany powiatowemu związkowi gminnych spółdzielni "Samopomoc Chłopska".
4.
Płatnik, o którym mowa w § 2 ust. 3 pkt 2, powinien przekazać należną dopłatę od zapasów napojów (ust. 1) do dnia 23 miesiąca następującego po miesiącu, w którym sporządzono spis. W deklaracji (§ 4) należna dopłata z powyższego tytułu powinna być uwidoczniona w odrębnej pozycji.
5.
Rozliczenie z tytułu dopłat przypadających od płatników, o których mowa w § 2 ust. 3 pkt 1, od zapasów napojów (ust. 1) ulega zawieszeniu do dnia zniesienia obowiązku uiszczenia dopłat bądź do dnia likwidacji przedsiębiorstwa lub punktu detalicznej sprzedaży, bądź zakładu gastronomicznego (ust. 6). W razie likwidacji poszczególnych gminnych spółdzielni "Samopomoc Chłopska", wchodzących w skład danego powiatowego związku gminnych spółdzielni "Samopomoc Chłopska", zawieszenie dopłaty dla tego związku od zapasów ujętych w spisie danej gminnej spółdzielni "Samopomoc Chłopska" ustaje z dniem jej likwidacji.
6.
W razie zniesienia obowiązku uiszczania dopłat albo likwidacji przedsiębiorstwa lub punktu detalicznej sprzedaży bądź zakładu gastronomicznego, jak również gminnej spółdzielni "Samopomoc Chłopska", płatnicy, o których mowa w:
1)
§ 2 ust. 3 pkt 1, rozliczają z organem finansowym do dnia 23 miesiąca następującego po miesiącu, w którym zniesiono obowiązek uiszczania dopłat lub nastąpiła likwidacja, różnicę pomiędzy sumą dopłat zawieszonych a sumą dopłat obliczonych od zapasów napojów posiadanych w dniu zniesienia obowiązku dopłat lub likwidacji;
2)
§ 2 ust. 3 pkt 2, otrzymują zwrot dopłat uiszczonych od zapasu napojów posiadanych w dniu zniesienia obowiązku uiszczania dopłat lub likwidacji punktu sprzedaży. Zwrotu dopłat w razie likwidacji punktu sprzedaży dokonuje się pod warunkiem sprzedaży zapasu płatnikowi dopłat.

Przepisy ust. 2 i 3 oraz § 7 stosuje się odpowiednio.

§  6.
1.
Płatnicy, uiszczający dopłaty do cen napojów sprzedawanych wprowadzone przed wejściem w życie niniejszego zarządzenia, sporządzają spis napojów posiadanych w dniu wejścia w życie zarządzenia przy zastosowaniu przepisów § 5 ust. 2 i 3 oraz § 7.
2.
Płatnicy, o których mowa w ust. 1, w razie gdy dotychczas uiszczali dopłaty do cen napojów sprzedanych, obowiązani są przekazać na rachunek organu finansowego do dnia 23 miesiąca następującego po wejściu w życie zarządzenia sumę dopłat przypadających od zapasu napojów posiadanych w dniu wejścia w życie zarządzenia.
3.
Przepis ust. 2 nie dotyczy płatników, o których mowa w § 2 ust. 3 pkt 1, którym zawiesza się pobór dopłat od zapasów napojów posiadanych w dniu wejścia w życie zarządzenia, na warunkach określonych w § 5 ust. 5 i 6.
§  7.
1.
Płatnicy, o których mowa w § 2 ust. 3 pkt 1, dokonują spisu z natury zgodnie z obowiązującymi w tej mierze przepisami w 3 egzemplarzach.
2.
Spis z natury, jeżeli chodzi o płatników, o których mowa w § 2 ust. 3 pkt 2, powinien być sporządzony przez komisję powołaną przez zrzeszenie handlu prywatnego i usług. Spis powinien być sporządzony w 3 egzemplarzach, z których dwa pozostają w punkcie sprzedaży, trzeci zaś komisja składa wraz z raportem o dokonanym spisie w zrzeszeniu handlu prywatnego i usług.
3.
Płatnik dopłat sporządza zbiorcze zestawienie dopłat wynikających ze spisu z natury. Jeden egzemplarz zestawienia dopłat wraz ze spisem należy w ciągu 7 dni od daty dokonania spisu z natury przedstawić organowi finansowemu.
§  8.
Organy finansowe są uprawnione kontrolować u płatników księgi i dokumenty w celu sprawdzenia prawidłowości obliczenia i odprowadzenia dopłat.
§  9.
W punktach detalicznej sprzedaży i zakładach gastronomicznych powinno być wywieszone na widocznym miejscu zawiadomienie dla nabywcy o wysokości pobieranych dopłat.
§  10.
1.
Płatnicy uiszczający dopłaty na podstawie uchwał powziętych przed wejściem w życie zarządzenia mogą stosować dotychczasowy tryb regulowania dopłat do dnia 30 czerwca 1958 r. włącznie. Po upływie powyższego terminu stosuje się odpowiednio przepisy § 6.
2.
Rady narodowe, które zamierzają pobierać nadal dopłaty przy zastosowaniu znaczków kontrolnych (nalepek, banderoli itp.), obowiązujących na ich terenie na podstawie uchwał powziętych przed wejściem w życie zarządzenia, powinny uzyskać na to zgodę Ministerstwa Finansów. Odpowiedni wniosek, łącznie ze szczegółowym opisem dotychczasowego trybu poboru dopłat powinien być przedstawiony Ministerstwu Finansów w terminie do dnia 20 czerwca 1958 r.
§  11.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  Nr 1.

Stempel organu finansowego

Potwierdzenie zgłoszenia:

zgłoszenie przyjęto

dnia ..................... 195 .. r.

nr ......................................

...................................................................................................

(podpis starszego inspektora Inspekcji Dochodów Państwowych)

ZGŁOSZENIE

na dopłaty do cen napojów alkoholowych, win i miodów pitnych.

1. Pełna i skrócona nazwa jednostki bądź imię i nazwisko osoby prowadzącej punkt detalicznej sprzedaży lub zakład gastronomiczny (płatnika dopłat) .....................................

.......................................................................................................................................................

2. Rodzaj zakładu (stołówka, bufet, kiosk, sklep, kawiarnia, restauracja, cukiernia) ...............

3. Adres zakładu ........................................................................................................................

4. Imię i nazwisko kierownika zakładu .....................................................................................

5. Rodzaj sprzedawanych napojów alkoholowych (spirytus, wódki czyste, gatunkowe, likiery, koniaki, wina, miody pitne) ......................................................................................

6. Ilość punktów detalicznej sprzedaży napojów oraz ich adresy .............................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

........................, dnia .......... 195 .. r.

...............................................

(stempel i podpis kierownika)

ZAŁĄCZNIK  Nr 2.

.................................................

(nazwa płatnika)

Adres .......................................

Przedmiot działalności ...............

Nazwiska:

1)
kierownika .........................
2)
głównego (starszego) księgowego

..........................................................

Prezydium .......................

Rady Narodowej w ..........

Wydział Finansowy

Inspekcja Dochodów Państwowych

Przesyłając drugostronną deklarację, oświadczamy, że deklaracją objęto wyniki własnej działalności gospodarczej w zakresie obrotu napojów alkoholowych, jak również jednostek wchodzących w skład naszej jednostki bądź gminnych spółdzielni "Samopomoc Chłopska". Wykaz tych jednostek dołączamy. Obliczenie dopłaty zostało dokonane na podstawie (wymienić jakich dokumentów bądź dowodów) ..........

................, dnia .......... 195 .. r.

Główny (starszy) księgowy Kierownik jednostki gospodarczej

...................................................................................................................................................

(podpis) (podpis)

.......................................................................................................................................................

Wypełnia Inspekcja Dochodów Państwowych

Data wpływu ..........

Adnotacja starszego inspektora (inspektora) dochodów państwowych

Deklarację sprawdzono dnia ............................. 195 .. r.

W wyniku sprawdzenia wprowadzono następujące poprawki: ...................................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

Wysłano zawiadomienie do płatnika w dniu ... 195 .. r.

.......................................

(podpis sprawdzającego)

Dopłatę w kwocie zł .......... przypisano dnia .......... 195 .. r., poz. .......... nr karty kontowej ..........

DEKLARACJA MIESIĘCZNA O DOPŁACIE DO CEN NAPOJÓW ALKOHOLOWYCH

za miesiąc .......... 195 .. r.

Część I.

Należna dopłata do cen napojów alkoholowych od początku roku do miesiąca sprawozdawczego (wyłącznie) Dopłata przypadająca za miesiąc sprawozdawczy Koszty manipulacyjne Należna dopłata za miesiąc sprawozdawczy Należna dopłata na koniec miesiąca sprawozdawczego(kol. 1 + 7) Na poczet należności w kol. 8 uiszczono do dnia złożenia deklaracji (włącznie)* Saldo rozliczeń Uwagi
od obrotu za miesiąc sprawozdawczy z tytułu sprostowań za okresu poprzednie razem (kol.2 + 3-4)
dopłata nadpłata zaległość (kol. 8-9) nadpłata (kol. 9 8)
1 2 3 4 5 6 7 8 10 11 12

Uwaga: Jednostki gospodarki nie uspołecznionej nie wypełniają kolumn 6 i 7, a w kolumnie 8 podają sumę kolumn 1 + 5. Kolumnę 5 wypełnia się jedynie w razie przyznania przez radę narodową płatnikom prowizji na pokrycie kosztów manipulacyjnych.

Część II.

Obliczenie dopłaty do cen napojów alkoholowych*) za miesiąc sprawozdawczy (kol. 2)

Rodzaj napojów alkoholowych Ilość butelek Wysokość dopłaty Należna dopłata (kol. 2X3) UWAGI
1 2 3 4 5
Spirytus pojemność 1,0 litra
" " 0,75 "
" " 0,50 "
" " 0,25 "
Wódki czyste, gatunkowe, likieru, koniaki pojemność 1,0 1
Wódki czyste, gatunkowe, likiery, koniaki pojemność 0,75 1
Wódki czyste, gatunkowe, likiery, koniaki pojemność 0,50 1
Wódki czyste, gatunkowe, likiery, koniaki pojemność 0,25 1
Wina i miodu pitne butelka
Razem

*) Wypełniają tylko jednostki gospodarki nie uspołecznionej.

ZAŁĄCZNIK  Nr 3.

...........................

(nazwa jednostki)

ZESTAWIENIE ILOŚCI ZNISZCZONYCH NAPOJÓW, ZA KTÓRE PRZYZNANO ODSZKODOWANIE Z PAŃSTWOWEGO ZAKŁADU UBEZPIECZEŃ

w okresie od dnia .................................................................................... do dnia .......... 195 .. r.

Poz. Data i numer pisma Państwowego Zakładu Ubezpieczeń przyznającego odszkodowanie Rodzaj napoju Ilości poszczególnych rodzajom napojom Kwota dopłaty do ceny jednostki napoju Suma dopłaty do cen każdego rodzaju napoju Razem suma dopłaty do cen napojów objętych poszczególnymi decyzjami Państwowego Zakładu Ubezpieczeń Uwagi
1
2
3
Ogółem X X X X

Pouczenie:

1. Zestawienie sporządza się w 3 egzemplarzach, z których 2 przesyła się płatnikowi w terminie do dnia 10 miesiąca następującego po miesiącu, w którym otrzymano decyzję Państwowego Zakładu Ubezpieczeń.

2. W zestawieniu należy uwzględnić tylko napoje, co do których istnieje obowiązek uiszczania dopłat.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024