Rozliczenia z tytułu zysków i strat oraz środki obrotowe w jednostkach podległych Ministrowi Przemysłu Ciężkiego.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA PRZEMYSŁU CIĘŻKIEGO I MINISTRA FINANSÓW
z dnia 28 kwietnia 1958 r.
w sprawie rozliczeń z tytułu zysków i strat oraz środków obrotowych w jednostkach podległych Ministrowi Przemysłu Ciężkiego.

Na podstawie § 5 ust. 2 i § 13 uchwały nr 460 Rady Ministrów z dnia 19 listopada 1957 r. w sprawie zasad podziału zysku oraz finansowania środków obrotowych w jednostkach organizacyjnych podległych Ministrom: Górnictwa i Energetyki, Przemysłu Ciężkiego, Przemysłu Chemicznego, Przemysłu Lekkiego, Przemysłu Spożywczego i Skupu, Budownictwa i Przemysłu Materiałów Budowlanych, Leśnictwa i Przemysłu Drzewnego oraz Przemysłu Drobnego i Rzemiosła, powiązanych z budżetem centralnym (Monitor Polski Nr 94, poz. 550), oraz art. 36 ust. 2 dekretu z dnia 26 października 1950 r. o zobowiązaniach podatkowych (Dz. U. Nr 49, poz. 452) zarządza się, co następuje:

I.

Zasady ogólne.

§  1.
1.
Ilekroć w niniejszym zarządzeniu jest mowa:
1)
o centralnych zarządach - należy przez to rozumieć również jednostki działające na prawach centralnych zarządów oraz przedsiębiorstwa podległe bezpośrednio Ministrowi Przemysłu Ciężkiego,
2)
o przedsiębiorstwach wielozakładowych - należy przez to rozumieć przedsiębiorstwa, które dokonują rozliczeń za podległe zakłady działające na zasadach pełnego wewnętrznego rozrachunku gospodarczego,
3)
o przedsiębiorstwach - należy przez to rozumieć również zakłady działające na zasadach pełnego wewnętrznego rozrachunku gospodarczego,
4)
o zyskach lub stratach Ministerstwa i centralnych zarządów - należy przez to rozumieć saldo zysków i strat centralnych zarządów wchodzących w skład Ministerstwa Przemysłu Ciężkiego albo saldo zysków i strat przedsiębiorstw podległych centralnym zarządom,
5)
o uchwale Rady Ministrów - należy przez to rozumieć uchwałę nr 460 Rady Ministrów z dnia 19 listopada 1957 r. w sprawie zasad podziału zysku oraz finansowania środków obrotowych w jednostkach organizacyjnych podległych Ministrom: Górnictwa i Energetyki, Przemysłu Ciężkiego, Przemysłu Chemicznego, Przemysłu Lekkiego, Przemysłu Spożywczego i Skupu, Budownictwa i Przemysłu Materiałów Budowlanych, Leśnictwa i Przemysłu Drzewnego oraz Przemysłu Drobnego i Rzemiosła, powiązanych z budżetem centralnym (Monitor Polski Nr 94, poz. 550).
2.
Przepisy niniejszego zarządzenia, w których nie określa się dokładnie, iż dotyczą jednego z wymienionych w ustępie 1 pkt 1, 2 i 3 podmiotów, odnoszą się do Ministerstwa, centralnych zarządów oraz przedsiębiorstw.
§  2.
Rozliczenia obejmują:
1)
wpłaty z tytułu zysków,
2)
udzielone dotacje:
a)
na sfinansowanie strat,
b)
celowe na sfinansowanie funduszu zakładowego, funduszu rozwoju oraz funduszu rezerwowego w tych jednostkach, w których fundusz rezerwowy jest utworzony.
§  3.
1.
Rozliczeń dokonuje się za okres miesięczny i roczny, licząc czas od początku roku do końca okresu objętego rozliczeniem.
2.
Rozliczenia miesięczne traktuje się jako rozliczenia zaliczkowe, natomiast rozliczenie roczne jest faktycznym rozliczeniem wynikowym.
§  4.
1.
Podstawą do rozliczeń są miesięczne i roczne sprawozdania finansowe oraz zatwierdzone roczne wskaźniki finansowe.
2.
W razie niezatwierdzenia rocznych wskaźników finansowych przed rozpoczęciem I kwartału podstawą do rozliczeń są prowizoryczne zadania ustalone przez jednostkę nadrzędną.
§  5.
1.
Ministerstwo prowadzi dla celów rozliczeń w Oddziale Narodowego Banku Polskiego w Warszawie rachunek pod nazwą "Rachunek rozliczeń z tytułu wpłat z zysku i pokrywania strat", zwany w dalszym ciągu niniejszego zarządzenia "rachunkiem rozliczeń Ministerstwa", oraz rachunek funduszu rezerwowego.
2.
Centralne zarządy prowadzą dla celów rozliczeń we właściwych oddziałach banków rachunki pod nazwą "Rachunek rozliczeń z tytułu wpłat z zysku i pokrywania strat", zwany w dalszym ciągu "rachunkiem rozliczeń centralnego zarządu", oraz rachunek funduszu rezerwowego.
3.
Centralne zarządy obejmujące kilka grup przedsiębiorstw, dla których to grup sporządza się oddzielne sprawozdania finansowe, dokonują rozliczeń wspólnie dla wszystkich podległych przedsiębiorstw niezależnie od tego, do jakiego działu gospodarki należą.
4.
Przepisy ust. 2 i 3 nie mają zastosowania do przedsiębiorstw bezpośrednio podległych Ministrowi.
§  6.
Ministerstwo i centralne zarządy prowadzą odpowiednią księgowość uwzględniającą wpłaty na ich rachunek rozliczeń oraz wypłaty z tego rachunku według poszczególnych tytułów i poszczególnych lat.
§  7.
1.
Na rachunek rozliczeń Ministerstwa (§ 5 ust. 1) wpływają dotacje z budżetu i przelewy z centralnych zarządów z tytułu rozliczeń (§ 2).
2.
Z rachunku rozliczeń Ministerstwa (§ 5 ust. 1) dokonywane są przelewy na rzecz budżetu na rachunek dochodów budżetowych Ministerstwa Finansów w Narodowym Banku Polskim i na rzecz centralnych zarządów z tytułu rozliczeń (§ 2).
3.
Na rachunek rozliczeń centralnego zarządu (§ 5 ust. 2) wpływają dotacje z rachunku rozliczeń Ministerstwa i przelewy od podległych przedsiębiorstw z tytułu rozliczeń (§ 2).
4.
Z rachunku rozliczeń centralnego zarządu (§ 5 ust. 2) dokonywane są przelewy na rzecz Ministerstwa i podległych przedsiębiorstw z tytułu rozliczeń (§ 2).
5.
Ministerstwo, centralne zarządy oraz przedsiębiorstwa dokonując wpłat przesyłają zawiadomienie według wzoru ustalonego w załączniku nr 1 jednostkom wymienionym w tym wzorze.

II.

Wpłaty i terminy rozliczeń.

§  8.
1.
Część zysku podlegająca wpłacie do budżetu bądź na rzecz jednostki nadrzędnej powinna być przelewana w okresach miesięcznych i rocznych przez:
1)
przedsiębiorstwa - w ciągu 2 dni od terminu ustalonego do składania jednostkom nadrzędnym sprawozdań finansowych,
2)
przedsiębiorstwa wielozakładowe - w ciągu 3 dni od terminu ustalonego do składania jednostkom nadrzędnym sprawozdań finansowych,
3)
centralne zarządy - w ciągu 5 dni od terminu ustalonego do składania w Ministerstwie zbiorczych sprawozdań finansowych,
4)
Ministerstwo - w ciągu 5 dni od terminu ustalonego do składania Ministerstwu Finansów zbiorczego sprawozdania finansowego.
2.
W miesiącu grudniu mogą być wprowadzone zaliczkowe wpłaty na poczet rozliczeń za miesiące listopad i grudzień.
§  9.
Dotacje na pokrycie strat i dotacje celowe (§ 2 pkt 2) powinny być przelewane przez:
1)
Ministerstwo na rzecz centralnych zarządów - do dnia 2 każdego miesiąca lub w ciągu 5 dni od daty otrzymania środków na ten cel,
2)
centralne zarządy na rzecz podległych przedsiębiorstw - do dnia 5 każdego miesiąca bądź w ciągu 5 dni od daty otrzymania środków na ten cel,
3)
przedsiębiorstwa wielozakładowe - do dnia 8 każdego miesiąca bądź w ciągu 5 dni od daty otrzymania środków na ten cel.

III.

Rozliczenia zysków.

§  10.
1.
W Ministerstwie i centralnych zarządach uprawnionych do tworzenia funduszu rezerwowego zysk planowany dzieli się na:
1)
odpisy na fundusz zakładowy,
2)
odpisy na fundusz rozwoju przedsiębiorstw, zwany w dalszym ciągu "funduszem rozwoju",
3)
odpisy na fundusz rezerwowy (z wyjątkiem roku 1958, w którym fundusz rezerwowy utworzony zostanie zgodnie z § 17 ust. 3),
4)
wpłaty do budżetu bądź na rachunek Ministerstwa.
2.
W centralnych zarządach nie wymienionych w ust. 1 i w przedsiębiorstwach zysk planowany dzieli się na:
1)
odpisy na fundusz zakładowy,
2)
odpisy na fundusz rozwoju,
3)
wpłaty na rachunek jednostki nadrzędnej.
§  11.
1.
Przy rozliczeniach miesięcznych i rocznych podstawą do obliczenia należnej wpłaty z zysku jest zysk wykazany w sprawozdaniu finansowym, pomniejszony o należne odpisy na fundusz zakładowy.
2.
Wpłatę z zysku przy rozliczeniach miesięcznych i rocznych stanowi ta część zysku określonego w ust. 1, jaka wynika ze stosunku procentowego planowanej rocznej wpłaty z zysku do rocznego zysku planowanego, pomniejszonego o planowany roczny odpis na fundusz zakładowy.
3.
Nadpłacone kwoty wpłat z zysku, ustalone na podstawie rozliczeń miesięcznych i rocznych, podlegają zwrotowi bądź zaliczeniu na okres następny w terminie 5 dni od daty otrzymania odpowiedniego wniosku, a nie dopłacone podlegają dodatkowej wpłacie.

IV.

Rozliczenia strat.

§  12.
1.
Centralne zarządy i przedsiębiorstwa planowodeficytowe otrzymują dotacje na pokrycie strat w wysokości proporcjonalnej do wykonania planu realizacji, tj. w takiej wysokości, jaka odpowiada założonemu w bilansach dochodów i wydatków stosunkowi procentowemu dotacji na pokrycie strat do wartości zrealizowanej produkcji i wykonanych usług.
2.
Na początku każdego miesiąca w terminach ustalonych w § 9 przelewa się dotacje zaliczkowe w wysokości 1/12 kwot ustalonych we wskaźnikach do planu rocznego z ewentualnym uwzględnieniem nadpłat bądź niedopłat z tego tytułu wynikających z rozliczeń miesięcznych za okres poprzedni.
3.
W razie gdy strata wykazana w miesięcznym sprawozdaniu finansowym jest niższa od dotacji planowanych ustalonych zgodnie z ust. 2 za okres od początku roku do końca okresu sprawozdawczego, należną dotację ustala się w wysokości faktycznie poniesionej straty powiększonej o kwoty odpisów na fundusz zakładowy w wysokości określonej odrębnymi przepisami. Nadpłacone kwoty podlegają zwrotowi lub zaliczeniu na poczet dotacji okresu następnego.
4.
Jeżeli strata wykazana w miesięcznym sprawozdaniu finansowym jest wyższa od dotacji planowanej ustalonej zgodnie z ust. 2 za okres od początku roku do końca okresu sprawozdawczego, należną dotację ustala się w wysokości planowanej skorygowanej zgodnie z ust. 1 o procent przekroczenia wartości realizacji i wykonania usług.
5.
Pokrycie w ciągu roku ponadplanowych i nie planowanych strat nie wynikających z przekroczenia wartości realizacji produkcji i usług może nastąpić częściowo lub w całości na podstawie odpowiednio uzasadnionego wniosku, z zachowaniem przepisu § 13 ust. 2 uchwały Rady Ministrów.
6.
Jeżeli zamiast strat w miesięcznym i rocznym sprawozdaniu finansowym wykazany zostanie zysk, podlega on odprowadzeniu na rzecz jednostki nadrzędnej po uwzględnieniu należnych odpisów z zysku, a udzielona dotacja na sfinansowanie strat podlega przy rozliczeniu miesięcznym zwrotowi lub zaliczeniu na poczet dotacji okresu następnego bądź przekazaniu na fundusz rezerwowy.
7.
Po upływie roku sprawozdawczego straty nie podlegają rozliczeniu. Nie wykorzystane przez Ministerstwo bądź centralne zarządy dotacje na pokrycie strat oraz dotacje celowe przeznacza się na fundusz rezerwowy.
8.
Ministerstwo oraz centralne zarządy mogą wstrzymać udzielenie dotacji na pokrycie strat bądź ustalić je w kwotach mniejszych lub większych, jeżeli uzasadnia to stan finansowy jednostki otrzymującej dotację.

V.

Fundusz rozwoju.

§  13.
W sprawach funduszu rozwoju przedsiębiorstw mają zastosowanie przepisy uchwały Rady Ministrów z następującymi wyjątkami:
1)
gdy środki funduszu rozwoju w toku wykonywania planu kształtują się w wysokości niższej niż planowano, podział funduszu rozwoju może nastąpić proporcjonalnie do założeń planu na uzupełnienie własnych środków obrotowych i na fundusz inwestycyjny,
2)
gdy środki funduszu rozwoju w toku wykonywania planu przekraczają założenia planowe, nadwyżka może być przeznaczona na uzupełnienie własnych środków obrotowych (spłatę kredytu normatywnego), a częściowo na fundusz inwestycyjny, bądź też w całości na jeden z wymienionych celów.

VI.

Sprawozdawczość i kontrola.

§  14.
1.
Ministerstwo przedstawia Ministerstwu Finansów, centralne zarządy Ministerstwu, a przedsiębiorstwa centralnym zarządom rozliczenia miesięczne i roczne według wzoru ustalonego w załączniku nr 2 w terminie przewidzianym do składania sprawozdania finansowego.
2.
Przedstawiane rozliczenia, o których mowa w ust. 1, podlegają sprawdzeniu w ciągu 5 dni od daty otrzymania.
3.
Dopłaty i zwroty wynikające ze sprawdzonych rozliczeń miesięcznych powinny być dokonane w ciągu 5 dni od daty otrzymania sprawdzonego rozliczenia, a wynikające z rozliczeń rocznych - w ciągu 10 dni od daty zatwierdzenia bilansu rocznego.
4.
Jeżeli w terminach przewidzianych do złożenia zbiorczych sprawozdań finansowych jednostki nadrzędne nie dysponują sprawozdaniami finansowymi wszystkich jednostek podległych, powinny one przy sporządzaniu rozliczeń oprzeć się w odniesieniu do jednostek, które nie złożyły sprawozdań, na danych ostatniego sprawozdania finansowego, uzupełniając okres brakujący danymi planowanymi. W tych przypadkach rozliczenie należy traktować jako wstępne, a rozliczenie ostateczne przeprowadza się po sporządzeniu pełnego sprawozdania finansowego.
§  15.
1.
W razie niedokonania przez centralny zarząd wpłat na rzecz Ministerstwa w terminach ustalonych niniejszym zarządzeniem bank dokona na podstawie zlecenia pokrycia należności budżetowych wystawionego przez Ministerstwo lub organ finansowy przelewu odpowiedniej kwoty na rzecz Ministerstwa w ciężar rachunku rozliczeń centralnego zarządu.
2.
Przepisy ust. 1 mają odpowiednie zastosowanie w razie niedokonania wpłat przez przedsiębiorstwa na rachunek rozliczeń jednostki nadrzędnej, z tym że przelewy mogą nastąpić również na zlecenie centralnego zarządu lub organu finansowego.
3.
Przedsiębiorstwa, które nie uiszczą w terminach ustalonych w niniejszym zarządzeniu wpłat na rachunek rozliczeń jednostek nadrzędnych, przekazują na rachunek dochodów budżetowych właściwego organu finansowego odsetki za zwłokę w wysokości 0,05% za każdy dzień zwłoki. Przepisy niniejsze mają zastosowanie do przedsiębiorstw podległych bezpośrednio Ministrowi.
4.
Ministerstwo może wstrzymać przekazanie dotacji dla tych centralnych zarządów, a centralne zarządy dla tych przedsiębiorstw, które nie składają w terminie rozliczeń oraz nie dokonują w obowiązujących terminach wpłat na rachunek rozliczeń jednostki nadrzędnej.
§  16.
1.
Ministerstwo Finansów i właściwe organy finansowe sprawują nadzór nad przebiegiem rozliczeń Ministerstwa, centralnych zarządów i przedsiębiorstw na podstawie otrzymanych od nich odpisów wskaźników finansowych, zawiadomień o przelewach i rozliczeń wynikowych. W razie stwierdzenia nieprawidłowości polegających na nieprzestrzeganiu przepisów niniejszego zarządzenia organy finansowe obowiązane są sprostować rozliczenie, zawiadamiając o tym Ministerstwo lub jednostkę nadrzędną.
2.
Przez właściwy organ finansowy dla centralnego zarządu rozumie się wydział finansowy prezydium właściwej miejscowo wojewódzkiej rady narodowej (Rady Narodowej m.st. Warszawy, m. Łodzi, m. Krakowa, m. Poznania i m. Wrocławia), dla przedsiębiorstwa zaś zarówno podległego bezpośrednio Ministrowi, jak i centralnemu zarządowi, wydział finansowy prezydium powiatowej rady narodowej (miasta stanowiącego powiat) bądź równorzędny organ administracji finansowej prezydium dzielnicowej rady narodowej miasta wyłączonego z województwa, na którego terenie znajduje się siedziba przedsiębiorstwa.

VII.

Rozliczenia z tytułu zysków za 1957 r. i środków obrotowych na dzień 1 stycznia 1958 r.

§  17.
1.
Rozliczeń z tytułu zysku za 1957 r. i środków obrotowych na dzień 1 stycznia 1958 r. dokonuje się zgodnie z przepisami zarządzenia Ministra Finansów z dnia 7 lutego 1957 r. w sprawie rozliczeń z budżetem centralnym z tytułu zysków i strat oraz środków obrotowych (Monitor Polski Nr 16, poz. 119) z zachowaniem - o ile chodzi o środki obrotowe - przepisu § 6 uchwały Rady Ministrów.
2.
Rozliczenia, o których mowa w ust. 1, przeprowadza się na rachunkach rozliczeń 1957 r. (starych).
3.
Po dokonaniu odpisów na fundusz scentralizowany za 1957 r. Ministerstwo przeksięguje ten fundusz łącznie z funduszem za 1956 r. na nowo otwarty rachunek funduszu rezerwowego, o którym mowa w § 5 ust. 1.
4.
Ewentualne pozostałości środków na rachunku rozliczeń 1957 r. (starych) po dokonaniu rozliczeń, o których mowa w ust. 1 i 3, należy przelać na dochód budżetu jako nadwyżkę środków obrotowych.

VIII.

Przepisy przejściowe i końcowe.

§  18.
Dla rozliczeń począwszy od 1958 r. otwiera się rachunki rozliczeń, o których mowa w § 9.
§  19.
1.
Z ustalonego na rok 1958 funduszu rozwoju przedsiębiorstwa obowiązane są przeznaczyć w planie co najmniej 70% tego funduszu na wzrost w ciągu roku własnych środków obrotowych w granicach normatywów z uwzględnieniem pasywów stałych.
2.
Minister Przemysłu Ciężkiego może dokonać zróżnicowania określonego w ust. 1 procentu funduszu rozwoju dla centralnych zarządów oraz upoważnić je do dalszego zróżnicowania tego procentu dla podległych przedsiębiorstw.
3.
Jeżeli potrzeby przedsiębiorstwa w zakresie uzupełnienia wzrostu środków obrotowych w granicach normatywu są wyższe od ustalonego zgodnie z ust. 1 lub ust. 2 procentu funduszu rozwoju, przedsiębiorstwo może korzystać z kredytu bankowego na zasadach ustalonych w § 9 ust. 3 i 4 uchwały Rady Ministrów.
§  20.
Przepisy niniejszego zarządzenia dotyczą również przedsiębiorstw eksperymentujących, z tym że podział zysku oraz rozliczenie środków obrotowych następuje na zasadach ustalonych w ich statutach.
§  21.
W sprawach nie uregulowanych i nie objętych niniejszym zarządzeniem stosuje się odpowiednio przepisy:
1)
uchwały Rady Ministrów,
2)
do wpłat do budżetu - dekretu z dnia 26 października 1950 r. o zobowiązaniach podatkowych (Dz. U. Nr 49, poz. 452) oraz dekretu z dnia 16 maja 1946 r. o postępowaniu podatkowym (Dz. U. z 1957 r. Nr 7, poz. 25),
3)
do dotacji budżetowych - dekretu z dnia 17 grudnia 1952 r. o uchwalaniu i wykonywaniu budżetu Państwa (Dz. U. z 1952 r. Nr 50, poz. 334, z 1954 r. Nr 25, poz. 94, Nr 56, poz. 278 i z 1957 r. Nr 1, poz. 5) oraz przepisy wydane na jego podstawie.
§  22.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia z mocą obowiązującą do rozliczeń począwszy od 1 stycznia 1958 r.
ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  Nr 1.

(do § 7 ust. 5).

..........

(nazwa i adres jednostki rozliczającej się)

Zarządy centralne i przedsiębiorstwa sporządzają w 3 egzemplarzach, z których jeden przesyłają jednostce nadrzędnej, drugi właściwemu organowi finansowemu, a trzeci pozostawiają u siebie.

ZAWIADOMIENIE

.......... zawiadamia, że w dniu .......... 195.. r.

(jednostka przelewająca)

przelano na rachunek dochodów budżetowych budżetu centralnego (dział .......... rozdział .......... § ....) Ministerstwa Finansów - Departament Dochodów Państwowych - na rachunek rozliczeń Ministerstwa - zarządu centralnego * w .... do Oddziału Narodowego Banku Polskiego w .......... na konto nr .... kwotę zł .... tytułem ..........

za okres ..........

według poniższego rozliczenia:

Zestawienie na dzień .......... 195.. r.

(bez wpłaty podanej wyżej)

Lp. Wyszczególnienie Złotych Złotych Uwagi
1 Ogółem należne wpłaty od początku roku ^

^

2 Ogółem dokonane wpłaty ..........
3 Kwoty zwrotów .......... ^
4 Stan wpłat na koniec okresu (2-3) ..........
5 Podlega uiszczeniu (1-4) .......... ..........
6 Nadpłata do zwrotu lub zaliczenia na okres następny (4-1) ..........

* Należne odsetki za zwłokę w kwocie zł .... licząc ... dni po 0,05% za każdy dzień zwłoki od sumy zł ... przelano na rachunek dochodów budżetowych budżetu (dział .... rozdział .... § ..) w dniu .......... 195.. r. czekiem-zleceniem przelewowym nr ....

.........., dnia .......... 195.. r.

..........

(podpisy)

ZAŁĄCZNIK  Nr 2.

(do § 14 ust. 1)

..........

Ministerstwo * centralny zarząd * przedsiębiorstwo *

MIESIĘCZNE - ROCZNE ROZLICZENIE

za okres od 1.I.195.. r. do 31.XII.195.. r.

w tysiącach złotych

Lp. Wyszczególnienie Plan roczny Wykonanie
1 2 3 4
1

2

3

4

5

Zysk

Fundusz zakładowy

" rozwoju

" rezerwowy

Wpłata z zysku

^

^

^

×

×

×

6

7

Zysk do rozliczenia (1-2)

% wpłat z zysku (5:6)

^ ^
8

^

^

^

^

^

^

^

^

^

^

Odpisy z zysku:

1) na fundusz rozwoju:

a) należne

b) faktyczne

c) różnice: do przypisu +

do odpisu

2) na fundusz rezerwowy:

a) należne

b) faktyczne

c) różnice: do przypisu +

do odpisu

^

^

^

^

^

^

^

^

^

^

^

^

^

^

^

^

^

^

9

^

^

^

^

Wpłaty z zysku:

a) należne (6 × 7)

b) faktyczne

c) różnice: niedopłata +

nadpłata

^

^

^

^

^

^

^

Lp. Wyszczególnienie Plan roczny Wykonanie
5 6 7 8
1 Strata
2

^

^

^

Dotacje celowe:

a) na fundusz zakładowy

b) " " rozwoju

c) " " rezerwowy

^

^

^

×

×

×

3 Strata w związku z przekroczeniem planu sprzedaży
4 Strata ponadplanowa
5

^

^

^

^

^

Dotacje na:

straty:

a) należne

b) faktyczne

c) różnice: niedopłata +

nadpłata

^

^

^

^

^

^

^

^

^

6

^

^

^

^

^

^

^

^

^

^

^

^

^

^

^

Dotacje celowe na:

1) fundusz zakładowy:

a) należne

b) faktyczne

c) różnice: niedopłata +

nadpłata -

2) fundusz rozwoju:

a) należne

b) faktyczne

c) różnice: niedopłata +

nadpłata

3) fundusz rezerwowy:

a) należne

b) faktyczne

c) różnice: niedopłata +

nadpłata

^

^

^

^

^

^

^

^

^

^

^

^

^

^

^

^

^

^

^

^

^

^

^

^

^

^

^

^

Sprawdzono:

Dnia .......... 195 .. r.

..........

(podpisy)

Dnia .......... 195 .. r.

..........

(podpisy jednostki sporządzającej)

Uwaga: Potrącenia na fundusz rezerwowy wykazują tylko jednostki upoważnione do jego tworzenia.

*) Niepotrzebne skreślić.
**) Dotyczy tylko przedsiębiorstw.
*) Ministerstwo sporządza w 5 egzemplarzach, z których cztery otrzymuje właściwy departament finansujący Ministerstwa Finansów, a piąty pozostaje w Ministerstwie.
**) Centralny zarząd sporządza w 4 egzemplarzach, z których trzy otrzymuje Ministerstwo, czwarty pozostaje w centralnym zarządzie. Po sprawdzeniu jeden egzemplarz Ministerstwo zwraca centralnemu zarządowi, drugi przesyła właściwemu organowi finansowemu.
***) Przedsiębiorstwo sporządza w 4 egzemplarzach, z których trzy otrzymuje centralny zarząd, czwarty pozostaje w przedsiębiorstwie. Z trzech egzemplarzy zarząd centralny po sprawdzeniu zwraca jeden egzemplarz przedsiębiorstwu, drugi przesyła właściwemu organowi finansowemu.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024