Branżowe warunki dostaw pieczywa i wyrobów mączno-cukierniczych.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA HANDLU WEWNĘTRZNEGO
z dnia 30 stycznia 1958 r.
w sprawie branżowych warunków dostaw pieczywa i wyrobów mączno-cukierniczych.

Na podstawie art. 3 ust. 2 dekretu z dnia 16 maja 1956 r. o umowach dostawy pomiędzy jednostkami gospodarki uspołecznionej (Dz. U. Nr 16, poz. 87) zarządza się, co następuje:
§  1.
Ustala się w obrocie krajowym branżowe warunki dostaw pieczywa i wyrobów mączno-cukierniczych, stanowiące załącznik do zarządzenia.
§  2.
Tracą moc:
1)
zarządzenie nr 423 Ministra Handlu Wewnętrznego z dnia 27 sierpnia 1953 r. w sprawie planowego zaopatrzenia sklepów w pieczywo (Dziennik Urzędowy Ministerstwa Handlu Wewnętrznego Nr 14, poz. 41),
2)
rozdziały VII, VIII, IX instrukcji nr 5 Ministra Handlu Wewnętrznego z dnia 1 marca 1954 r. w sprawie jakościowego odbioru pieczywa, niedopuszczenia do sprzedaży pieczywa niewłaściwej jakości i zapobiegania pogarszaniu jego jakości w obrocie (Dziennik Urzędowy Ministerstwa Handlu Wewnętrznego Nr 7, poz. 23).
§  3.
Zarządzenie wchodzi w życie po upływie 30 dni od dnia ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK 

BRANŻOWE WARUNKI DOSTAW PIECZYWA I WYROBÓW MĄCZNO-CUKIERNICZYCH

Przepisy wstępne.
§ 1. 1
Warunki niniejsze dotyczą dostaw pieczywa żytniego, pszennego, pszenno-żytniego i żytnio-pszennego oraz wyrobów mączno-cukierniczych, z wyjątkiem pieczywa cukierniczego trwałego.
§  2.
1.
Dostawca i odbiorca zobowiązani są do zawierania w formie pisemnej umów na dostawę pieczywa i wyrobów mączno-cukierniczych. Z projektem umowy powinien wystąpić odbiorca na 2 tygodnie przed żądanym terminem dostawy.
2.
Umowa może być zawarta na okres dowolny.
3.
Umowa powinna określać:
1)
nazwę i adres dostawcy pieczywa i wyrobów mączno-cukierniczych;
2)
nazwę i adres odbiorcy ze wskazaniem jednostki nadzorującej;
3)
ilość punktów odbioru oraz ich adresy,
4)
orientacyjną ilość oraz wartość pieczywa i wyrobów mączno-cukierniczych w podstawowych grupach asortymentowych;
5)
stwierdzenie, iż ilość i asortyment pieczywa i wyrobów mączno-cukierniczych, jakie mają być dostarczone, będą wynikały z codziennych pisemnych zamówień odbiorcy przyjętych przez dostawcę;
6)
tryb składania codziennych zamówień na pieczywo i wyroby mączno-cukiernicze,
7)
terminy dostaw (harmonogramy i godziny dostaw);
8)
nazwę i siedzibę banku odbiorcy i numer konta;
9)
terminy zwrotów opakowania;
10)
powołanie się na branżowe warunki dostaw pieczywa i wyrobów mączno-cukierniczych (numer i pozycja Monitora Polskiego);
11)
ewentualne wskazanie piekarni lub ciastkarni, z których odbiorca będzie otrzymywał pieczywo lub wyroby mączno-cukiernicze;
12)
terminy zwrotów pieczywa czerstwego.
4.
W razie rozbieżności zdań co do ilości, asortymentu i terminów dostaw oraz piekarń mających wykonywać dostawy strony mogą zwrócić się nie później niż na 7 dni przed żądanym terminem dostawy do wydziału (zarządu) handlu prezydium właściwej dla dostawcy powiatowej (miejskiej lub miasta wyłączonego z województwa) rady narodowej z wnioskiem o doprowadzenie do uzgodnienia rozbieżnych stanowisk.
§  3.
1.
Dostawca przekaże niezwłocznie podległym zakładom treść zawartej umowy do wykonania, podając do wiadomości odbiorcy adresy piekarń i ciastkarń, które będą wykonywać dostawy.
2.
Na podstawie zawartej umowy odbiorca poda poszczególnym punktom odbioru przed terminem jej wykonania przybliżoną ilość i wartość pieczywa i wyrobów mączno-cukierniczych z podziałem na grupy asortymentowe oraz nazwy i adresy piekarń i ciastkarń dostarczających towar.

Przyjęcie zamówienia.

§  4.
1.
Kierownicy punktów odbioru obowiązani są składać codziennie zamówienia do zaopatrujących je piekarń i ciastkarń na 24 godziny, a w dni przedświąteczne na 48 godzin przed terminem dostawy.
2.
Kierownicy punktów odbioru w razie zwiększonego nie przewidzianego popytu na pieczywo lub wyroby mączno-cukiernicze mogą złożyć dostawcy zamówienie na dodatkową dostawę w tym samym dniu, w którym ma nastąpić jego wykonanie, a dostawca powinien dołożyć wszelkich starań, aby dodatkowe zamówienie wykonać. Specjalnie zwiększone dodatkowe zamówienia powinny być składane dostawcom w terminach uzgodnionych między stronami.
3.
Otrzymanie zamówienia zobowiązuje dostawcę od jego wykonania. W razie niemożności wykonania zamówienia dostawca obowiązany jest zawiadomić o tym odbiorcę w ciągu 5 godzin od otrzymania zamówienia.

Jakość przedmiotu dostawy.

§  5.
Dostawca obowiązany jest do dostarczenia pieczywa i wyrobów mączno-cukierniczych świeżych, przygotowanych zgodnie z zatwierdzonymi recepturami i odpowiadających obowiązującym normom jakościowym.
§  6. 2
Pieczywo powinno posiadać wagę ustaloną obowiązującymi normami. Sposób oznaczania pieczywa powinien być zgodny z obowiązującymi w tym zakresie przepisami.

Wysyłka towaru i warunki transportu.

§  7.
Dostawca obowiązany jest do wystawienia dowodu dostawy dla każdego punktu odbioru oddzielnie. W dowodzie tym należy podać: ilość, rodzaj, gatunek pieczywa i wyrobów mączno-cukierniczych oraz stwierdzenie, że pieczywo odpowiada obowiązującym normom jakościowym.
§  8.
1.
Dostawca obowiązany jest dostarczyć odbiorcy pieczywo i wyroby mączno-cukiernicze do wszystkich wskazanych przez niego punktów odbioru na własny koszt i ryzyko.
2.
Jeżeli odbiorca będzie odbierać zamówione pieczywo bezpośrednio z piekarni własnym transportem, dostawca obowiązany jest zbonifikować odbiorcy koszty transportu według obowiązującej stawki.
§  9.
Przewóz pieczywa i wyrobów mączno-cukierniczych odbywać się powinien zgodnie z obowiązującymi przepisami.

Opakowanie do przewozu pieczywa.

§  10.
1 Dostawca powinien dostarczać pieczywo odbiorcy w kontenerach, skrzyniach lub koszach, a wyroby mączno-cukiernicze na tacach i blachach. Kontenery, skrzynie, kosze, tace i blachy służące do przewozu pieczywa i wyrobów mączno-cukierniczych powinny być dostosowane do rodzaju, gatunków i kształtu przewożonych wyrobów.
2.
Pieczywo i wyroby mączno-cukiernicze nie mogą być przewożone w opakowaniu używanym do innych celów, jak również łącznie z towarami wydzielającymi obce, ostre zapachy lub mogącymi spowodować zepsucie pieczywa i wyrobów mączno-cukierniczych.
3.
Jeżeli strony nie uzgodnią inaczej, odbiorca obowiązany jest zwrócić, a dostawca odebrać opakowanie natychmiast po przyjęciu towaru, najpóźniej zaś przy następnej dostawie.
4.
Zwracane opakowanie nie może być zanieczyszczone.
5.
Fakt zanieczyszczenia, zagubienia lub uszkodzenia opakowania powinien być stwierdzony protokolarnie.

Odbiór pieczywa i wyrobów mączno-cukierniczych oraz zgłaszanie reklamacji z tytułu wad jakościowych.

§  11.
1.
Ilościowego i jakościowego odbioru pieczywa i wyrobów mączno-cukierniczych dokonują kierownicy punktów odbioru lub wyznaczeni przez nich pracownicy.
2.
Odbiorca obowiązany jest każdorazowo sprawdzić z dowodem dostawy zgodność przyjmowanej partii pieczywa i wyrobów mączno-cukierniczych pod względem rodzaju, ilości, jakości, asortymentu oraz znakowania.
3.
Przyjęcie towaru, datę i godzinę dostawy stwierdza się podpisem pod pieczątką na dowodzie dostawy w obecności przedstawiciela dostawcy (konwojenta).
4.
W razie opóźnienia dostawy ponad 11/2 godziny odbiorca może odmówić przyjęcia całości lub części dostawy.
5.
W przypadku stwierdzenia (organoleptycznie) przy przyjmowaniu towaru wad jakościowych pieczywa i wyrobów mączno-cukierniczych należy na odwrocie dowodu dostawy podać ilości i gatunki nie przyjętego pieczywa (wyrobów mączno-cukierniczych) wraz ze wskazaniem przyczyny nieprzyjęcia. Zakwestionowane pieczywo (wyroby mączno-cukiernicze) może być przez konwojenta zabrane z powrotem lub pozostawione u odbiorcy do czasu wyjaśnienia sprawy.
6.
Jeżeli dostawca zamierza dokonać oględzin zakwestionowanego pieczywa (wyrobów mączno-cukierniczych), powinien natychmiast po otrzymaniu reklamacji delegować swego przedstawiciela do punktu odbioru dla wyjaśnienia sprawy. Niedokonanie oględzin uważa się za przyjęcie reklamacji.
7.
Przyjęcie reklamacji zobowiązuje dostawcę towaru do natychmiastowego odbioru towaru oraz wykonania dostawy zgodnie z zamówieniem, o ile odbiorca nie zrezygnuje z dostawy w danym dniu. Dokonanie dostawy zastępczej nie zwalnia dostawcy od zapłacenia kary umownej.
8.
W razie nieuznania reklamacji przez dostawcę stosuje się odpowiednio przepisy § 12.
§  12. 3
1.
W razie reklamowania przez odbiorcę wad, których ujawnienie jest niemożliwe przy badaniu organoleptycznym, odbiorca powinien zwrócić się z wnioskiem o przeprowadzenie ekspertyzy do laboratorium Państwowej Inspekcji Handlowej (PIH) bądź do laboratorium wskazanego przez PIH. W miejscowościach, w których nie ma laboratoriów PIH, należy zwrócić się do laboratorium uprawnionego do wykonywania ekspertyz.
2.
Zakwestionowane pieczywo (wyroby mączno-cukiernicze) powinno być wyłączone ze sprzedaży do czasu ostatecznego rozstrzygnięcia o jego przydatności do obrotu.
3.
Jeżeli zarzuty odbiorcy okażą się uzasadnione, koszty związane z ekspertyzą ponosi dostawca. W tym przypadku dostawca obowiązany jest do natychmiastowego zabrania dostarczonego pieczywa (wyrobów mączno-cukierniczych) po cenie zbytu.
4.
Odbiorca jest uprawniony zażądać od dostawcy niezwłocznej zastępczej dostawy pieczywa (wyrobów mączno-cukierniczych) właściwej jakości. Dokonanie dostawy zastępczej nie zwalnia dostawcy od zapłacenia kary umownej.
5.
Odbiorca traci roszczenie z tytułu ukrytych wad jakościowych, jeżeli nie zawiadomił o nich dostawcy niezwłocznie po ich ujawnieniu, a w każdym razie nie później niż w ciągu 36 godzin.

Odbiór jakościowy pieczywa przez odbiorcę z magazynu (piekarni) dostawcy.

§  13. 4
1.
Niezależnie od odbioru jakościowego dokonywanego przez kierowników punktów odbioru lub wyznaczonych przez nich pracowników (§ 11 ust. 1) odbiorca ma prawo dokonywania odbioru jakościowego pieczywa przez upoważnionych przedstawicieli-towaroznawców w magazynie (piekarni) dostawcy, przed załadowaniem towaru na środek transportowy. Przy dokonywaniu tego odbioru obowiązkowa jest obecność przedstawiciela dostawcy. W charakterze towaroznawcy może wystąpić przedstawiciel służby jakościowej zjednoczenia przedsiębiorstw handlowych na podstawie upoważnienia odbiorcy.
2.
Dostawca powinien wydzielić partię towaru przeznaczoną do odbioru jakościowego oraz zapewnić przedstawicielom odbiorcy dokonanie odbioru jakościowego w magazynie (piekarni) w takich warunkach i terminie, aby mogli należycie wykonać swoje zadanie. Przez wydzieloną partię towaru należy rozumieć cały towar, znajdujący się w ekspedycji, na regałach, wózkach lub w pojemnikach, a wybrakowany towar przez producenta powinien być oddzielony od towaru przeznaczonego do obrotu. W pomieszczeniu tym powinna, znajdować się waga.
3.
Jeżeli pieczywo przygotowane do sprzedaży odpowiada wymaganiom obowiązujących przepisów, towaroznawca powinien stwierdzić to na dowodzie dostawy lub protokole adnotacją o treści: "Odbiór jakościowy dokonany dnia ....... godz. ... Towar odpowiada wymaganiom jakościowym" oraz złożyć swój podpis.
4.
W razie stwierdzenia wad w partii pieczywa przedstawionej do odbioru jakościowego, towaroznawca powinien zgłosić natychmiast w imieniu odbiorcy reklamację w formie protokołu sporządzonego przy udziale przedstawiciela dostawcy.
5.
Protokół powinien zawierać w szczególności:
1)
datę i miejsce sporządzenia protokołu,
2)
imiona i nazwiska oraz stanowiska osób obecnych,
3)
nazwę i adres dostawcy,
4)
dokładne określenie przedmiotu dostawy (ilość, rodzaje, gatunki, asortymenty),
5)
stwierdzone wady pieczywa, określone metodą organoleptyczną,
6)
wyniki badań laboratoryjnych, jeżeli takie badania zostały przeprowadzone,
7)
dokładny opia stwierdzonego stanu faktycznego, w szczególności rodzaje wad jakościowych oraz wymienienie norm (numerów) bądź innych obowiązujących przepisów, na których podstawie przeprowadzono ocenę, pieczywa,
8)
stwierdzenie, że pieczywo:
a)
może być dopuszczone do obrotu po jego przesortowaniu przez dostawcę,
b)
nie może być dopuszczone do sprzedaży.
6.
Uznanie reklamacji jakościowej zgłoszonej przez towaroznawcę w wyniku dokonanego u dostawcy odbioru jakościowego następuje w formie złożenia przez przedstawiciela dostawcy podpisu na protokole, o którym mowa w ust. 4.
7.
Jeżeli przedstawiciel dostawcy podpisze protokół reklamacyjny z zastrzeżeniami, stosuje się odpowiednio przepisy § 12, z tym że dostawca powinien odpowiednio zabezpieczyć pieczywo zakwestionowane precz towaroznawcę.
8.
Odbiór jakościowy towaru dokonany u dostawcy nie zwalnia go od odpowiedzialności za wady powstałe z jego winy po odbiorze jakościowym w jego magazynie, a w szczególności na skutek złego opakowania lub załadowania pieczywa na środek transportowy, w czasie przewozu do punktów wskazanych przez odbiorcę zgodnie z warunkami umowy.
9.
Odbiorca nie traci uprawnień do reklamowania jakości pieczywa nawet po dokonaniu odbioru jakościowego w magazynie dostawcy (piekarni) oraz w punkcie odbioru, jeżeli laboratorium Państwowej Inspekcji Handlowej lub inne laboratorium uprawnione do wydawania ekspertyz stwierdzi brak właściwej ilości tłuszczu, cukru bądź innych dodatków, przekroczenie wilgotności, niedowagę pieczywa lub inne wady dyskwalifikujące pieczywo do obrotu (towar nie nadający się do spożycia przez ludność lub inne przyczyny).

Zwroty pieczywa czerstwego.

§  14.
1.
Dostawca obowiązany jest do odbierania z punktów odbioru własnymi środkami przewozowymi nie rozsprzedanego czerstwego pieczywa w terminach podanych w umowie.
2. 5
Dostawca przyjmuje od odbiorcy zwroty pieczywa czerstwego żytniego i mieszanego po cenie o 30% niższej od obowiązującej ceny zbytu. Czerstwe pieczywo pszenne dostawca przyjmuje od odbiorcy po cenie zbytu pomniejszonej o 10%, a pieczywo wyborowe po cenie zbytu.
3. 6
Nie podlega zwrotowi z punktów odbioru pieczywo z mąki pszennej wrocławskiej, półcukiernicze oraz wyroby mączno-cukiernicze.
4.
Nie podlega zwrotowi pieczywo czerstwe w przypadku stwierdzenia, że jest ono spleśniałe, stęchłe, połamane, uszkodzone przez gryzonie lub zabrudzone.

Ceny i rozliczenia.

§  15.
1.
Ceny na pieczywo i wyroby mączno-cukiernicze liczone będą w wysokości obowiązującej w dniu dostawy towaru według cen ustalonych przez właściwe władze.
2.
Zapłata należności dokonywana jest w terminie i w trybie ustalonych w obowiązujących w tym przedmiocie przepisach.

Kary za niedotrzymanie warunków dostaw.

§  16.
1.
Strona, która nie wykonała zobowiązania lub wykonała je nienależycie, zobowiązana jest do zapłaty kar przewidzianych w paragrafach następnych lub do wynagrodzenia rzeczywistej szkody, jeżeli szkoda ta jest wyższa od kary. Od obowiązku zapłaty kary można zwolnić się przez wykazanie, że niewykonanie lub nienależyte wykonanie zobowiązania nastąpiło z powodu wypadku losowego.
2.
Kary należą się nawet wtedy, gdy uprawniony do ich pobrania nie może wykazać szkody majątkowej.
§  17. 7
1.
Dostawca obowiązany jest do zapłacenia odbiorcy kary:
1)
10% wartości zamówionego pieczywa (wyrobów mączno-cukierniczych) według ceny detalicznej za niewykonanie przyjętego zamówienia,
2)
50 zł za opóźnienie dostawy ponad 1,5 godziny od każdego punktu odbioru, w stosunku do którego nastąpiło opóźnienie dostawy,
3)
za dostawę towaru z wadami jakościowymi, które nie dyskwalifikują go do obrotu:
a)
5% wartości partii towaru według cen detalicznych za każdy pełny 1% stwierdzonej wilgotności pieczywa ponad normę,
b)
5% wartości partii towaru według cen detalicznych za każdy pełny 1% tłuszczu poniżej ilości wynikającej z obowiązujących norm bądź receptur,
c)
10% wartości partii towaru według cen detalicznych za każdy pełny 1% cukru poniżej ilości wynikających z obowiązujących norm bądź receptur,
d)
5% wartości partii towaru według cen detalicznych za brak innych - poza tłuszczem i cukrem - dodatków wynikających z obowiązujących receptur,
e)
5% wartości partii towaru według cen detalicznych za każdy pełny 1% niedowagi pieczywa ponad dopuszczalne odchylenia przewidziane obowiązującymi normami,
f)
2% wartości partii towaru według cen detalicznych, jeżeli towar posiada inne wady niż wymienione pod lit. a)-e),
4)
10% wartości partii towaru według cen detalicznych w razie stwierdzenia wad dyskwalifikujących towar do obrotu na zaopatrzenie ludności zgodnie z obowiązującymi normami jakościowymi,
5)
5% wartość partii towaru według cen detalicznych za towar bez opakowania lub w nieodpowiednim opakowaniu,
6)
30% wartości partii towaru według cen detalicznych za towar z wadami jakościowymi kwalifikującymi towar do zniszczenia.
2.
Jeżeli dostawca w danym roku kalendarzowym dostarczył już dwukrotnie takie same towary posiadające wady lub towary różne, ale posiadające takie same wady, to począwszy od trzeciej dostawy kary określone w ust. 1 pkt 3, 4, 5 i 6 ulegają podwyższeniu o 50%.
3.
Odbiorca obowiązany jest do zapłacenia dostawcy kary w wysokości:
1)
50 zł od każdego punktu odbioru za niezłożenie zamówienia w terminie określonym w § 4,
2)
20% wartości towaru według ceny zbytu za nieodebranie zamówionego towaru bez uzasadnienia,
3)
50 zł od każdego punktu odbioru, jeżeli w chwili dostawy dokonanej w terminie punkt odbioru będzie zamknięty, co powinno być stwierdzone przez konwojenta na dowodzie dostawy,
4)
10% wartości opakowania za każdy dzień opóźnienia zwrotu opakowania; uiszczenie kary za zwłokę nie zwalnia odbiorcy od obowiązku zwrotu opakowania,
5)
10% wartości opakowania w razie jego zanieczyszczenia,
6)
dwukrotnej wartości nie zwróconego opakowania w razie zniszczenia, zagubienia lub takiego uszkodzenia opakowania, które uniemożliwia jego używanie.
§  18.
1.
Dostawca lub odbiorca nie mają obowiązku dochodzenia kar i wynagrodzenia rzeczywistych szkód, jeżeli ich wysokość z tytułu jednej dostawy nie przekracza 100 zł. W innych przypadkach zaniechanie dochodzenia kary lub wynagrodzenia rzeczywistej szkody w całości lub w części dopuszczalne jest tylko na podstawie umotywowanej i wydanej na piśmie decyzji organu nadrzędnego.
2. 8
Ogólna wysokość kar za jakość opóźnienie dostawy lub odbioru przedmiotu dostawy nie może przekroczyć 30% wartości dostawy.
§  19.
Jeżeli strona wezwana do zapłaty kar nie zapłaciła ich w terminie 14 dni od daty wezwania do zapłaty i nie udzieliła żadnych wyjaśnień albo odmówiła zapłaty z przyczyn jawnie bezzasadnych, druga strona może domagać się zapłaty kary w wysokości o 100% wyższej niż przewidziana w paragrafach poprzednich.
1 Załącznik § 1 zmieniony przez § 1 pkt 1 zarządzenia z dnia 9 listopada 1964 r. (M.P.64.80.380) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 27 grudnia 1964 r.
2 Załącznik § 6 zmieniony przez § 1 pkt 2 zarządzenia z dnia 9 listopada 1964 r. (M.P.64.80.380) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 27 grudnia 1964 r.
3 Załącznik § 12 zmieniony przez § 1 pkt 3 zarządzenia z dnia 9 listopada 1964 r. (M.P.64.80.380) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 27 grudnia 1964 r.
4 Załącznik § 13 zmieniony przez § 1 pkt 5 zarządzenia z dnia 9 listopada 1964 r. (M.P.64.80.380) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 27 grudnia 1964 r.
5 Załącznik § 14 ust. 2 zmieniony przez § 1 pkt 1 lit. a) zarządzenia z dnia 12 stycznia 1962 r. (M.P.62.11.37) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 7 lutego 1962 r.
6 Załącznik § 14 ust. 3:

- zmieniony przez § 1 pkt 1 lit. b) zarządzenia z dnia 12 stycznia 1962 r. (M.P.62.11.37) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 7 lutego 1962 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 6 zarządzenia z dnia 9 listopada 1964 r. (M.P.64.80.380) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 27 grudnia 1964 r.

7 Załącznik § 17 zmieniony przez § 1 pkt 7 zarządzenia z dnia 9 listopada 1964 r. (M.P.64.80.380) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 27 grudnia 1964 r.
8 Załącznik § 18 ust. 2 zmieniony przez § 1 pkt 8 zarządzenia z dnia 9 listopada 1964 r. (M.P.64.80.380) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 27 grudnia 1964 r.

Zmiany w prawie

Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 21.02.2024
Standardy ochrony dzieci. Placówki medyczne mają pół roku

Lekarz czy pielęgniarka nie będą mogli się tłumaczyć, że nie wiedzieli komu zgłosić podejrzenie przemocy wobec dziecka. Placówki medyczne obowiązkowo muszą opracować standardy postępowania w takich sytuacjach. Przepisy, które je do tego obligują wchodzą właśnie w życie, choć dają jeszcze pół roku na przygotowania. Brak standardów będzie zagrożony grzywną. Kar nie przewidziano natomiast za ich nieprzestrzeganie.

Katarzyna Nocuń 14.02.2024
Wszystkie wyroby tytoniowe wkrótce trafią do systemu Track&Trace

Punkty sprzedaży wyrobów tytoniowych czekają nowe obowiązki. Unijnym Systemem Śledzenia Ruchu i Pochodzenia Wyrobów Tytoniowych (Track&Trace) obecnie objęte są papierosy i tytoń do samodzielnego skręcania papierosów. Od 20 maja trafią do niego także wszystkie inne wyroby zawierające w swoim składzie tytoń. W systemie muszą się również zarejestrować punkty sprzedaży wyrobów tytoniowych.

Krzysztof Koślicki 05.02.2024