Zasady i tryb sporządzania, zatwierdzania i wykonywania preliminarzy zakładów budżetowych.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW
z dnia 21 grudnia 1957 r.
w sprawie zasad i trybu sporządzania, zatwierdzania i wykonywania preliminarzy zakładów budżetowych.

Na podstawie § 7 uchwały nr 432 Rady Ministrów z dnia 9 listopada 1957 r. w sprawie zakładów budżetowych (Monitor Polski Nr 89, poz. 530) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Preliminarze zakładów budżetowych obejmują ich dochody i wydatki oraz salda (stan środków pieniężnych) na początek i koniec roku.
2.
Do preliminarzy zakładów budżetowych należy dołączyć:
1)
kalkulację dochodów,
2)
uzasadnienie wydatków,
3)
tablicę kalkulacyjną zatrudnienia i płac.
3.
Wzory preliminarza i załączników do niego ustala załącznik nr 1 do niniejszego zarządzenia.
§  2.
Klasyfikację dochodów i wydatków zakładów budżetowych ustala załącznik nr 2 do niniejszego zarządzenia.
§  3.
1.
Właściwi ministrowie (kierownicy urzędów centralnych) za zgodą Ministra Finansów mogą w stosunku do poszczególnych zakładów budżetowych lub ich rodzajów wprowadzić zmiany ustalonych wzorów preliminarza i załączników do niego, jak również klasyfikacji dochodów i wydatków.
2.
Zmiany klasyfikacji mogą polegać w szczególności na rozbudowie klasyfikacji dochodów według poszczególnych źródeł dochodów własnych oraz na wprowadzeniu do klasyfikacji wydatków podziału na rozdziały, odpowiadające poszczególnym kierunkom działalności lub komórkom organizacyjnym zakładu.
§  4.
1.
Preliminarze zakładów budżetowych budżetu centralnego podlegają zatwierdzeniu na zasadach, w trybie i w terminach przewidzianych dla zatwierdzania preliminarzy dochodów i preliminarzy wydatków budżetu centralnego.
2.
Jeżeli zatwierdzenie preliminarzy w trybie określonym w ust. 1 nie nastąpi przed początkiem roku budżetowego, jednostkowe preliminarze zakładów budżetowych podlegają wstępnemu zatwierdzeniu przez ich nadrzędne jednostki organizacyjne.
3.
Przy wstępnym zatwierdzaniu należy przestrzegać zgodności ze wstępnie ustalonymi przez Ministerstwo Finansów dla zbiorczych preliminarzy zakładów budżetowych kwotami:
1)
dotacji z budżetu na pokrycie niedoboru,
2)
wpłat do budżetu,
3)
funduszu płac,
4)
inwestycji zdecentralizowanych oraz dotacji z budżetu na ten cel,
5)
kapitalnych remontów.
§  5.
Przy zatwierdzaniu preliminarzy zakładów budżetowych budżetów terenowych stosuje się odpowiednio przepisy zarządzenia Ministra Finansów z dnia 29 czerwca 1953 r. w sprawie zatwierdzania objętych budżetami terenowymi preliminarzy jednostek budżetowych oraz bilansów dochodów i wydatków gospodarstw pomocniczych (Monitor Polski Nr A-64, poz. 781).
§  6.
1.
Zatwierdzenie jednostkowego preliminarza zakładu budżetowego stanowi dla właściwego oddziału Narodowego Banku Polskiego podstawę do otwarcia rachunku bankowego oraz do przyjmowania na ten rachunek wpłat i dokonywania zeń wypłat.
2.
Zatwierdzenie wstępne utrzymuje moc do chwili zatwierdzenia ostatecznego, nie dłużej jednak niż 21 dni od zatwierdzenia przez Ministerstwo Finansów preliminarza zbiorczego.
§  7.
1.
Wypłaty z rachunku bankowego zakładu budżetowego są ograniczone wysokością posiadanych na rachunku sum.
2.
Wydatki zakładu budżetowego poza wpłatami do budżetu nie mogą przekraczać kwot ustalonych w poszczególnych paragrafach preliminarza.
3.
Właściwe oddziały Narodowego Banku Polskiego czuwają nad tym, aby wydatki zakładów budżetowych nie przekraczały ogólnej sumy preliminarza.
§  8.
1.
Zmiany preliminarzy zakładów budżetowych, polegające na powiększeniu dotacji z budżetu, mogą być dokonane dopiero po wprowadzeniu odpowiednich zmian w budżecie.
2.
Zwiększenia wydatków na inwestycje zdecentralizowane mogą być dokonywane bez zwiększenia dotacji z budżetu na ten cel.
3.
Zmiany preliminarzy zakładów budżetowych, polegające na zmniejszeniu wpłaty do budżetu, mogą być dokonywane tylko za zgodą właściwego organu finansowego.
4.
Poza przypadkami określonymi w ust. 1 i 3 zmiany preliminarzy jednostkowych mogą być dokonywane bez zmiany preliminarza zbiorczego.
5.
Nie stanowią zmian określonych w § 4 ust. 2 uchwały nr 432 Rady Ministrów z dnia 9 listopada 1957 r. w sprawie zakładów budżetowych (Monitor Polski Nr 89, poz. 530):
1)
przesunięcia między osobowym a bezosobowym funduszem płac,
2)
przesunięcia między inwestycjami zdecentralizowanymi a kapitalnymi remontami, jeżeli nie powodują one zmniejszenia kwoty inwestycji zdecentralizowanych poniżej przewidzianej w budżecie dotacji na ten cel,
3)
przesunięcia funduszu płac oraz wydatków na inwestycje zdecentralizowane i kapitalne remonty między preliminarzami jednostkowymi, objętymi jednym preliminarzem zbiorczym.
§  9.
1.
Zakłady budżetowe, których preliminarze przewidują wpłaty do budżetu, dokonują tych wpłat w ciągu 15 dni po zakończeniu kwartału.
2.
Wpłacie do budżetu podlega nadwyżka środków na rachunku bankowym ponad 1/12 preliminowanej rocznej kwoty wydatków własnych zmniejszona o kwotę nie wykorzystanych dotacji na inwestycje zdecentralizowane, z tym że suma kwartalnych wpłat do budżetu nie może być niższa od preliminowanej rocznej kwoty wpłat.
3.
Wpłaty do budżetu za ostatni kwartał dokonuje się w dniu 31 grudnia.
4.
W razie niedokonania przez zakład budżetowy wpłat do budżetu w terminach ustalonych w ust. 1 i 3 właściwy oddział Narodowego Banku Polskiego na podstawie zlecenia pokrycia należności budżetowych, wystawionego przez nadrzędną jednostkę organizacyjną zakładu budżetowego lub organ finansowy, dokona przelewu odpowiedniej kwoty na dochody budżetowe.
§  10.
1.
Kwartalne dotacje na pokrycie niedoboru przekazywane są zakładom budżetowym na podstawie odpowiednich wniosków w dwóch ratach.
2.
Jeżeli pozostałość środków na początek kwartału, zmniejszona o kwotę nie wykorzystanych dotacji na inwestycje zdecentralizowane, jest wyższa od 1/12 preliminowanej rocznej kwoty wydatków własnych, drugą ratę kwartalnej dotacji należy obniżyć o tę różnicę.
§  11.
W razie przekroczenia do końca ubiegłego kwartału funduszu płac ponad kwotę wynikającą z przemnożenia 1/4 preliminowanej kwoty tego funduszu przez liczbę zakończonych kwartałów wpłaty do budżetu podlegają zwiększeniu o kwotę przekroczenia, a dotacje z budżetu - zmniejszeniu o tę kwotę.
§  12.
1.
Odstępstwa od zasad określonych w § 9 ust. 2, § 10 i § 11 dopuszczalne są za zgodą właściwego organu finansowego.
2.
Odstępstwa od zasad określonych w § 9 ust. 2 i § 10 ust. 2 powinny być stosowane w szczególności w tych przypadkach, gdy:
1)
nadwyżki na rachunkach zakładów budżetowych, określone w § 9 ust. 2 i § 10 ust. 2, wynikają ze zwiększonych dochodów i wykorzystanie tych nadwyżek zostało uwzględnione przy zmianie preliminarzy,
2)
nadwyżki te wynikają z sezonowości dochodów lub wydatków,
3)
dokonanie określonego wydatku zostało z przyczyn nie zawinionych przez zakład budżetowy przesunięte na następny kwartał.
§  13.
1.
Nie wykorzystane dotacje na inwestycje zdecentralizowane podlegają do dnia 31 grudnia zwrotowi na wznowienie kredytu budżetowego, z którego zostały udzielone.
2.
Za nie wykorzystane dotacje na inwestycje zdecentralizowane uważa się sumę dotacji udzielonych na ten cel od początku roku, zmniejszoną o kwotę poniesionych wydatków na inwestycje zdecentralizowane.
3.
Przepis § 9 ust. 4 ma odpowiednie zastosowanie.
§  14.
1.
Zakłady budżetowe prowadzą rachunkowość według zasad określonych zarządzeniem Ministra Finansów z dnia 10 marca 1956 r. w sprawie rachunkowości budżetowej (Monitor Polski Nr 29, poz. 390) stosując w księgowości konta przewidziane dla środków specjalnych, przy odpowiednim uzupełnieniu nazw tych kont, oraz konta odnoszące się do inwestycji.
2.
Zakłady budżetowe składają sprawozdania z wykonania swych preliminarzy w trybie określonym w przepisach o rachunkowości budżetowej według wzoru przewidzianego dla środków specjalnych przy odpowiedniej zmianie nazwy wzoru sprawozdania.
§  15.
1.
W uzasadnionych przypadkach zakłady budżetowe mogą być podzielone na oddziały prowadzące gospodarkę finansową na podstawie własnych preliminarzy i posiadające własne rachunki bankowe we właściwych terytorialnie oddziałach Narodowego Banku Polskiego.
2.
O podziale zakładu budżetowego na oddziały decyduje jego nadrzędna jednostka organizacyjna.
§  16.
1.
Preliminarze oddziałów zakładu budżetowego zatwierdza wstępnie lub ostatecznie kierownik zakładu budżetowego na podstawie wstępnie lub ostatecznie zatwierdzonego preliminarza zakładu.
2.
Zatwierdzenie wstępne preliminarza oddziału zakładu budżetowego utrzymuje moc do chwili zatwierdzenia ostatecznego, nie dłużej jednak niż 28 dni od zatwierdzenia przez Ministerstwo Finansów preliminarza zbiorczego.
3.
Równocześnie z zatwierdzeniem preliminarzy oddziałów kierownik zakładu budżetowego określa wysokość dochodów i wydatków będących w jego bezpośredniej gestii.
§  17.
1.
Zmiany preliminarzy oddziałów zakładu budżetowego przeprowadza kierownik zakładu.
2.
Zmiany preliminarzy oddziałów zakładu budżetowego, z których wynikają zmiany preliminarza zakładu budżetowego, mogą być wprowadzone dopiero po dokonaniu we właściwym trybie odpowiednich zmian preliminarza zakładu.
§  18.
1.
Oddziały zakładu budżetowego, których preliminarze przewidują odprowadzanie środków na rachunek zakładu, dokonują tych wpłat w ciągu 5 dni po zakończeniu kwartału.
2.
Wpłat za ostatni kwartał oddziały zakładu budżetowego dokonują na rachunek zakładu do dnia 20 grudnia.
§  19.
Do oddziałów zakładów budżetowych stosuje się odpowiednio przepisy §§ 1, 2, 3, 6, 7, 9 ust. 2-4 oraz §§ 10, 11, 12, 13 i 14 niniejszego zarządzenia.
§  20.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia z mocą od dnia 1 stycznia 1958 r.
ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  Nr 1

JEDNOSTKOWY/ZBIORCZY PRELIMINARZ (ODDZIAŁU) ZAKŁADU(ÓW) BUDŻETOWEGO(YCH)

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Niniejsza treść dostępna jest wyłącznie w wersji pierwotnej treści w formacie PDF.

..................................................

ZAŁĄCZNIK  Nr 2

KLASYFIKACJA DOCHODÓW I WYDATKÓW ZAKŁADÓW BUDŻETOWYCH

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Niniejsza treść dostępna jest wyłącznie w wersji pierwotnej treści w formacie PDF.

..................................................

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024