Zasady i tryb wydawania przez Bank Inwestycyjny i Bank Rolny państwowym biurom projektów środków pieniężnych na fundusz płac.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW
z dnia 29 listopada 1957 r.
w sprawie zasad i trybu wydawania przez Bank Inwestycyjny i Bank Rolny państwowym biurom projektów środków pieniężnych na fundusz płac.

Na podstawie § 12 ust. 1 uchwały nr 28 Rady Ministrów z dnia 18 stycznia 1957 r. w sprawie zasad i trybu wydawania przez banki państwowym przedsiębiorstwom środków pieniężnych na fundusz płac (Monitor Polski Nr 8, poz. 57) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Górną granicę wypłat środków na płace w państwowych biurach projektów stanowią:
a)
dla pracowników zatrudnionych bezpośrednio w produkcji - kwartalny limit planowanego funduszu płac, skorygowany o procent wykonania kwartalnego planu produkcji globalnej, w granicach nie przekraczających 120%; do grupy pracowników zatrudnionych bezpośrednio w produkcji zalicza się: pracowników umysłowych zaliczonych do I grupy premiowej zgodnie z załącznikiem nr 2 do uchwały nr 374 Rady Ministrów z dnia 20 września 1957 r. w sprawie zasad wynagradzania pracowników państwowych biur projektów, maszynistki techniczne zatrudnione w produkcji i robotników zatrudnionych w produkcji,
b)
dla pozostałych pracowników - kwartalny limit funduszu płac.
2.
Górną granicą wypłat premii dla pracowników zatrudnionych bezpośrednio w produkcji stanowi różnica pomiędzy skorygowanym zgodnie z ust. 1 lit. a) funduszem płac tych pracowników a kwotą należności z tytułu wynagrodzeń zasadniczych, dodatków funkcyjnych i godzin nadliczbowych przypadających do wypłaty w kwartale. Wypłaty premii dla pracowników zatrudnionych bezpośrednio w produkcji dokonuje się po zakończeniu kwartału.
3.
Górną granicę wypłat premii dla pracowników nie zatrudnionych bezpośrednio w produkcji stanowią kwartalne limity planowanego funduszu płac.
4.
Wynagrodzenia za godziny nadliczbowe wypłacane są w ramach planowanego bądź skorygowanego limitu funduszu płac. Godziny nadliczbowe nie są planowane.
5.
Wypłaty z bezosobowego funduszu płac mogą być dokonywane do wysokości rocznego limitu. Limit ten w wyjątkowych przypadkach może być zmieniony za zgodą lub z upoważnienia jednostki nadrzędnej biura projektów, zgodnie z przepisami uchwały nr 147 Rady Ministrów z dnia 12 kwietnia 1957 r. w sprawie zasad gospodarowania bezosobowym funduszem płac w przedsiębiorstwach państwowych (Monitor Polski Nr 33, poz. 223).
§  2.
1.
Środki pieniężne zapotrzebowane przez państwowe biura projektów na fundusz płac powyżej granicy, o której mowa w § 1 ust. 1, stanowią przekroczenie funduszu płac.
2.
Jeżeli górna granica wypłat (§ 1 ust. 1), do której mogą być czerpane środki pieniężne na fundusz płac w skali kwartału kalendarzowego, jest wyższa od sumy środków faktycznie zapotrzebowanych, powstaje w państwowym biurze projektów oszczędność funduszu płac.
§  3.
1.
Jeżeli kwota przekroczenia funduszu płac (§ 2 ust. 1) nie mieści się w oszczędnościach poprzednich kwartałów danego roku kalendarzowego, to fundusze premiowe (§ 1 ust. 2 i 3) zostają zarachowane na pokrycie kwoty przekroczenia, aż do czasu wygospodarowania kwoty przekroczenia funduszu płac.
2.
Państwowe biuro projektów powinno zawiadomić na piśmie oddział banku i jednostkę nadrzędną o środkach przedsięwziętych dla wygospodarowania kwoty przekroczenia funduszu płac, nie znajdującego pokrycia w oszczędnościach poprzednich kwartałów danego roku kalendarzowego.
3.
W razie wystąpienia przekroczeń nie znajdujących pokrycia w dwóch kolejnych kwartałach, niezależnie od roku kalendarzowego, jednostka nadrzędna obowiązana jest przeprowadzić szczegółowe badanie gospodarki funduszem płac w biurze projektów, przedsięwziąć środki zmierzające do uporządkowania tej gospodarki, zawiadamiając o stwierdzonych nieprawidłowościach i przedsięwziętych środkach zaradczych resortowego ministra. W razie stwierdzenia systematycznego łamania dyscypliny płac jednostka nadrzędna powinna w stosunku do osób winnych wyciągnąć konsekwencje służbowe, a w razie stwierdzenia przestępstwa - przekazać sprawę organom powołanym do ścigania przestępstw.
§  4.
1.
Państwowe biura projektów składają we właściwych oddziałach banku:
a)
roczne plany produkcji globalnej w cenach bieżących oraz roczny plan funduszu płac z podziałem na kwartały,
b)
kwartalny (bez podziału na miesiące) operatywny plan produkcji globalnej w cenach bieżących oraz kwartalny (bez podziału na miesiące) operatywny plan funduszu płac.
2.
Wskaźnik stanowiący stosunek sumy kwartalnych operatywnych planów funduszu płac do sumy kwartalnych operatywnych planów produkcji globalnej nie może być wyższy od wskaźnika procentowego udziału funduszu płac w wartości produkcji globalnej, przyjętego w rocznym planie techniczno-ekonomicznym.
§  5.
W przypadkach przekroczeń funduszu płac w biurach projektów nadzorowanych przez prezydia wojewódzkich rad narodowych przepisy dotyczące uprawnień jednostek nadrzędnych mają odpowiednie zastosowanie do prezydiów wojewódzkich rad narodowych.
§  6.
1.
Bank Inwestycyjny i Bank Rolny mają prawo sprawdzania prawidłowości i rzetelności dokumentów przedstawianych przez państwowe biura projektów, jak również badania gospodarki funduszem płac.
2.
Jednostki nadrzędne obowiązane są ustosunkować się do uwag i propozycji banku w ciągu 2 tygodni.
§  7.
Składniki funduszu płac ustala instrukcja o składnikach funduszu płac, stanowiąca załącznik do uchwały nr 28 Rady Ministrów z dnia 18 stycznia 1957 r. w sprawie zasad i trybu wydawania przez banki państwowym przedsiębiorstwom środków pieniężnych na fundusz płac (Monitor Polski Nr 8, poz. 57).
§  8.
Wzory sprawozdań z wykonania planu funduszu płac dla potrzeb kontroli funduszu płac zostaną ustalone przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego w porozumieniu z bankami.
§  9.
Szczegółowy tryb bankowej kontroli funduszu płac oraz dokumenty potrzebne bankowi do sprawowania tej kontroli określą instrukcje dyrektora Banku Inwestycyjnego oraz dyrektora Banku Rolnego.
§  10.
Tracą moc dotychczasowe przepisy w zakresie wydawania przez banki biurom projektów środków pieniężnych na fundusz płac.
§  11.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia, z tym że dotyczy ono rozliczeń funduszu płac za IV kwartał 1957 r.

Zmiany w prawie

Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Środowisko psychologów i psychoterapeutów bez prawa do opiniowania projektu ustawy?

Przedstawiciele środowiska psychologów i psychoterapeutów wskazują na ograniczanie możliwości przedstawiania przez nich opinii do rządowego projektu ustawy o zawodzie psychologa oraz samorządzie zawodowym psychologów, nad którym pracuje sejmowa podkomisja nadzwyczajna. Może to wywoływać poczucie deficytu demokracji, zwłaszcza gdy procedowane regulacje dotyczą konkretnych zawodów i grup społecznych, a tym samym także praw i obowiązków osób do nich należących.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1957.97.566

Rodzaj: Zarządzenie
Tytuł: Zasady i tryb wydawania przez Bank Inwestycyjny i Bank Rolny państwowym biurom projektów środków pieniężnych na fundusz płac.
Data aktu: 29/11/1957
Data ogłoszenia: 16/12/1957
Data wejścia w życie: 16/12/1957