Nadanie statutu stowarzyszeniu wyższej użyteczności "Towarzystwo Przyjaciół Dzieci".

UCHWAŁA
RADY MINISTRÓW
z dnia 19 listopada 1957 r.
w sprawie nadania statutu stowarzyszeniu wyższej użyteczności "Towarzystwo Przyjaciół Dzieci".

Na podstawie art. 47 ust. 2 prawa o stowarzyszeniach (Dz. U. z 1932 r. Nr 94, poz. 808 z późniejszymi zmianami) Rada Ministrów uchwala, co następuje:
§  1.
Stowarzyszeniu "Towarzystwo Przyjaciół Dzieci", uznanemu na podstawie rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 21 czerwca 1949 r. (Dz. U. Nr 40, poz. 286) za stowarzyszenie wyższej użyteczności, nadaje się statut stanowiący załącznik do uchwały.
§  2.
Traci moc statut stowarzyszenia "Towarzystwa Przyjaciół Dzieci" ogłoszony w Monitorze Polskim z 1949 r. Nr 47, poz. 632.
§  3.
Wykonanie uchwały porucza się Ministrowi Spraw Wewnętrznych oraz zainteresowanym ministrom.
§  4.
Uchwała wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK 

STATUT TOWARZYSTWA PRZYJACIÓŁ DZIECI

Rozdział I.

Przepisy ogólne.

§  1.
Stowarzyszenie nosi nazwę "Towarzystwo Przyjaciół Dzieci" i w dalszych paragrafach statutu będzie zwane w skrócie "Towarzystwem".
§  2.
Terenem działalności Towarzystwa jest obszar Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej.
§  3.
Siedzibą władz naczelnych Towarzystwa jest m. st. Warszawa.
§  4.
Towarzystwo jest osobą prawną.

Rozdział  II.

Cel i środki działania.

§  5.
Towarzystwo jest społeczną organizacją opiekuńczo-wychowawczą, pomagającą rodzinie i Państwu w wychowaniu młodego pokolenia na wsi i w mieście.

Towarzystwo jest organizacją postępową, ściśle związaną z klasą pracującą, budującą w Polsce socjalizm.

Celem Towarzystwa jest:

1)
mobilizowanie ogółu obywateli, a przede wszystkim rodziców do społecznej pracy w wychowaniu i opiece nad dziećmi i młodzieżą,
2)
organizowanie działalności opiekuńczej i wychowawczej nad dziećmi i młodzieżą, a w szczególności nad dziećmi pozbawionymi należytej opieki,
3)
współdziałanie z rodziną, szkołą i organizacjami społecznymi w stwarzaniu jak najlepszych warunków rozwoju i wychowania dzieci i młodzieży.
§  6.
Cele określone w § 5 realizowane będą przez:
1)
organizowanie i prowadzenie placówek opiekuńczych i wychowawczych,
2)
organizowanie i prowadzenie wszelkich akcji o charakterze opiekuńczo-wychowawczym,
3)
współdziałanie z władzami państwowymi i organizacjami społecznymi w organizowaniu i prowadzeniu placówek, akcji opiekuńczo-wychowawczych i masowych akcji zdrowotnych dotyczących dzieci,
4)
występowanie z inicjatywą w sprawach organizowania placówek ochrony macierzyństwa i zdrowia dziecka oraz współdziałanie z terenowymi organami służby zdrowia przy nadzorze społecznym nad prawidłowym funkcjonowaniem tych placówek,
5)
prowadzenie akcji uświadamiającej wśród rodziców o właściwym wychowaniu dzieci,
6)
krzewienie oświaty sanitarnej na wsi i w mieście oraz propagowanie walki o zdrowie dziecka,
7)
prowadzenie prac badawczych związanych z rozwojem dziecka, badanie potrzeb dziecka i wskazywanie możliwości zaspokojenia tych potrzeb,
8)
propagandę spraw dziecka wśród rodziców i społeczeństwa oraz prowadzenie akcji wydawniczej z zakresu opieki i wychowania dzieci,
9)
propagowanie wśród społeczeństwa, a zwłaszcza wśród dzieci i młodzieży, odpowiedniego stosunku do spraw dziecka kalekiego i upośledzonego,
10)
organizowanie i prowadzenie wszelkiej innej działalności o charakterze opiekuńczo-wychowawczym.

Rozdział  III.

Członkowie.

§  7.
Członkami Towarzystwa mogą być osoby fizyczne i prawne. Członków przyjmuje zarząd koła przyjaciół dzieci, terytorialnie właściwego dla ich miejsca zamieszkania, siedziby lub miejsca pracy na podstawie pisemnej deklaracji.
§  8.
Od decyzji odmawiającej przyjęcia na członka kandydat może odwołać się w terminie dni trzydziestu do zarządu właściwego oddziału Towarzystwa, który rozstrzyga ostatecznie.
§  9.
Członkostwo ustaje przez:
1)
dobrowolne ustąpienie, po uregulowaniu zaległych składek i innych zobowiązań wobec Towarzystwa,
2)
skreślenie z listy członków z powodu nieusprawiedliwionego zalegania z opłatą składek przez sześć kolejnych miesięcy,
3)
wykluczenie z Towarzystwa, którego może dokonać zebranie członków koła:
a)
za niestosowanie się do uchwał i postanowień władz Towarzystwa,
b)
w razie popełnienia czynów hańbiących.
§  10.
Skreślonemu z listy lub wykluczonemu członkowi służy prawo odwołania się w terminie dni trzydziestu do zarządu oddziału Towarzystwa, który rozstrzyga ostatecznie.

Rozdział  IV.

Prawa i obowiązki członków.

§  11.
Członek Towarzystwa ma prawo:
1)
uczestniczenia w zgromadzeniach i zebraniach Towarzystwa zgodnie z postanowieniami statutu,
2)
czynnego i biernego prawa wyborczego do władz Towarzystwa,
3)
korzystania ze świadczeń i urządzeń Towarzystwa.

Członkowie będący osobami prawnymi są reprezentowani przez swych pełnomocnych przedstawicieli po jednym od każdej osoby prawnej.

§  12.
Członek Towarzystwa ma obowiązek:
1)
brać udział w realizacji zadań Towarzystwa, w szczególności swoją postawą dawać przykład właściwego stosunku do dziecka, zawsze i wszędzie walczyć z krzywdą dziecka, brać czynny udział w pracy wychowawczej i opiekuńczej nad dziećmi w swoim środowisku,
2)
stosować się do postanowień statutu, uchwał, regulaminów i innych zarządzeń władz Towarzystwa,
3)
opłacać regularnie składki członkowskie.

Rozdział  V.

Budowa i zasady organizacyjne Towarzystwa.

§  13.
Towarzystwo organizacyjnie składa się z kół przyjaciół dzieci, oddziałów i okręgów oraz Zarządu Głównego.
§  14.
Podział organizacyjny na oddziały i okręgi odpowiada w zasadzie podziałowi administracyjnemu Państwa na powiaty i województwa.
§  15.
Uchwały władz Towarzystwa, przewidziane w niniejszym statucie, zapadają zwykłą większością głosów, o ile statut nie stanowi inaczej. W razie równości głosów decyduje głos przewodniczącego.
§  16.
Na walnych zebraniach i zjazdach Towarzystwa przewodnictwo spoczywa w rękach przewodniczącego, którego powołuje walne zebranie lub zjazd. W miarę potrzeby walne zebranie lub zjazd prócz przewodniczącego powołuje do prezydium i inne osoby.
§  17.
Z obrad walnych zebrań i zjazdów sporządza się protokoły, które podpisują przewodniczący danego zebrania oraz protokolant.

Z obrad zarządów na wszystkich szczeblach organizacyjnych sporządza się protokoły, które podpisują przewodniczący i protokolant.

Protokoły komisji rewizyjnej podpisują wszyscy członkowie komisji obecni na zebraniu.

Rozdział  VI.

Koło przyjaciół dzieci.

§  18.
Podstawowym ogniwem Towarzystwa jest koło przyjaciół dzieci. Koła organizuje się w poszczególnych wsiach i miastach lub przy poszczególnych zakładach pracy na wniosek przynajmniej 7 zainteresowanych osób.
§  19.
Każde zorganizowane koło podlega zatwierdzeniu przez zarząd oddziału. W razie niezatwierdzenia koła przez zarząd oddziału inicjatorom przysługuje odwołanie do zarządu okręgu, który w ciągu miesiąca od daty wniesienia odwołania wydaje ostateczną decyzję.
§  20.
Zadaniem koła jest realizacja celów Towarzystwa, a w szczególności:
1)
współpraca z rodziną i szkołą w dziele właściwego wychowania młodego pokolenia,
2)
inicjowanie i pomaganie władzom państwowym w zakładaniu i prowadzeniu placówek zbiorowej opieki i wychowania dzieci, jak żłobki, dziecińce, przedszkola, kolonie i półkolonie letnie, ogródki, place zabaw, świetlice, kluby, biblioteki dziecięce itd., a w razie potrzeby i możliwości organizowanie i prowadzenie tychże placówek,
3)
udzielanie pomocy materialnej potrzebującym dzieciom,
4)
organizowanie i prowadzenie akcji higieniczno-lekarskiej, kulturalno-oświatowej i wycieczek dla dzieci,
5)
podejmowanie wszelkich akcji pomocy prawnej w przypadkach niewłaściwej opieki i krzywdy dziecka,
6)
prowadzenie akcji uświadamiającej wśród rodziców o właściwym wychowaniu dzieci przez organizowanie pogadanek, odczytów, filmów itp.,
7)
krzewienie oświaty sanitarnej, współdziałanie we wszelkich masowych akcjach zdrowotnych (np. szczepienia ochronne) oraz współdziałanie z miejscowymi państwowymi placówkami zdrowia i spółdzielniami zdrowia,
8)
gromadzenie funduszów społecznych na cele Towarzystwa,
9)
podejmowanie wszelkiej innej działalności, której wymagać będą miejscowe warunki i dobro dziecka.

Szczegółowy zakres zadań koła, sposób i środki ich realizacji zostaną określone w osobnym ramowym regulaminie, wydanym przez Zarząd Główny.

§  21.
Zarząd koła składa się z trzech osób: przewodniczącego, sekretarza i skarbnika, wybieranych na okres jednego roku na walnym zebraniu członków.

Komisja rewizyjna koła składa się z trzech osób: przewodniczącego i dwóch członków, wybieranych na okres jednego roku na walnym zebraniu członków.

Do zakresu działania zarządu koła należy kierowanie całokształtem pracy członków koła w dziedzinie opieki i wychowania dzieci, przyjmowanie członków koła oraz zbiórka składek członkowskich.

§  22.
Zarząd koła zwołuje raz w roku walne zebranie członków koła dla:
1)
wysłuchania i przyjęcia sprawozdania zarządu koła za okres ubiegły,
2)
dokonania wyboru zarządu i komisji rewizyjnej,
3)
dokonania wyboru delegatów na walne zebranie oddziału,
4)
ustalenia zakresu, sposobu i form realizacji zadań Towarzystwa na dany rok kalendarzowy.

W miarę potrzeby zarząd koła zwołuje z własnej inicjatywy lub na żądanie 1/3 członków koła walne zebranie członków koła.

§  23.
Zarząd koła ma prawo w razie potrzeby zwoływać robocze zebrania członków dla dokonania podziału pracy pomiędzy poszczególnych członków Towarzystwa, załatwienia innych prac zleconych przez zarząd oddziału itp.

Rozdział  VII.

Oddziały Towarzystwa.

§  24.
Oddział Towarzystwa obejmuje swym zasięgiem w zasadzie obszar całego powiatu lub miasta i nosi miano oddziału powiatowego lub miejskiego.
§  25.
Zadaniem oddziału powiatowego jest:
1)
mobilizacja i skupienie czynnika społecznego dla sprawy wychowania i opieki nad dziećmi oraz racjonalna organizacja inicjatywy społecznej w tej dziedzinie,
2)
prowadzenie placówek i akcji o charakterze opiekuńczo-wychowawczym tak w miastach, jak i we wsiach na terenie powiatu,
3)
zbieranie środków materialnych na cele wychowania i opieki nad dziećmi.

Walne zebranie oddziału.

§  26.
W walnym zebraniu oddziału uczestniczą z głosem decydującym delegaci wybrani przez poszczególne koła na walnych zebraniach kół w stosunku 1 delegat na każdych 10 członków.
§  27.
Zwyczajne walne zebranie oddziału odbywa się przynajmniej raz w roku.
§  28.
Zwyczajne walne zebranie oddziału zwołuje zarząd oddziału, zawiadamiając o tym delegatów co najmniej na czternaście dni przed oznaczonym terminem zebrania i zamieszczając o tym, w miarę możności, ogłoszenia w miejscowej prasie. Do prawomocności uchwał walnego zebrania oddziału wymagana jest obecność co najmniej 1/2 uprawnionych delegatów. W razie braku przewidzianej liczby delegatów walne zebranie oddziału odbywa się w drugim terminie z góry ustalonym przez zarząd oddziału przy zwołaniu walnego zebrania. Uchwały powzięte przez walne zebranie oddziału w drugim terminie są prawomocne bez względu na liczbę obecnych delegatów.
§  29.
O terminie zwyczajnego walnego zebrania oddziału powinien być co najmniej na czternaście dni przedtem powiadomiony właściwy terytorialnie zarząd okręgu Towarzystwa.
§  30.
Do zakresu działania zwyczajnego walnego zebrania oddziału należy:
1)
wysłuchanie i przyjęcie sprawozdania zarządu i komisji rewizyjnej oddziału z działalności oddziału za okres ubiegły,
2)
uchwalenie projektu planu pracy na okres następny,
3)
wybory dziewięciu członków zarządu oddziału i trzech zastępców, pięciu członków komisji rewizyjnej oddziału i dwóch ich zastępców oraz wybory delegatów na walne zebranie okręgu w stosunku 1 delegat na 100 członków Towarzystwa,
4)
decydowanie w sprawach przedstawionych przez zarząd i komisję rewizyjną oddziału.
§  31.
Odpis protokołu zwyczajnego walnego zebrania oddziału wraz ze sprawozdaniami i projektem planu pracy powinien być przesłany zarządowi właściwego okręgu Towarzystwa do wiadomości. Plan pracy jest zatwierdzany przez zarząd właściwego okręgu; w razie odmowy zatwierdzenia planu pracy oddziałowi przysługuje prawo odwołania się do Zarządu Głównego Towarzystwa.
§  32.
Prócz zwyczajnych walnych zebrań oddziału zarząd oddziału zwołuje nadzwyczajne walne zebranie oddziału w następujących wypadkach:
1)
z własnej inicjatywy,
2)
na żądanie komisji rewizyjnej oddziału,
3)
na polecenie przełożonych władz Towarzystwa,
4)
na żądanie 1/3 zarządów kół.

Przepisy §§ 28, 29 i 31 statutu mają odpowiednie zastosowanie do nadzwyczajnych walnych zebrań oddziału.

Zarząd oddziału.

§  33.
Zarząd oddziału wybiera spośród siebie prezesa, dwóch wiceprezesów, sekretarza i skarbnika, którzy tworzą prezydium oddziału.
§  34.
Do zakresu działania zarządu oddziału należy:
1)
reprezentowanie oddziału Towarzystwa na swym terenie,
2)
ustalenie projektu planu pracy, a po zatwierdzeniu przez właściwy zarząd okręgu - jego realizacja,
3)
ustalenie rocznego budżetu, a po zatwierdzeniu przez właściwy zarząd okręgu - gospodarowanie w ramach tego budżetu,
4)
organizowanie i bezpośredni nadzór nad pracą Towarzystwa na swym terenie, sprawowanie kontroli, wizytowanie i udzielanie wskazań i poleceń podległym placówkom w zakresie uprawnień Towarzystwa,
5)
prowadzenie działalności określonej niniejszym statutem, w szczególności placówek opiekuńczo-wychowawczych na terenie miast i wsi,
6)
opracowanie sprawozdania ze swej działalności na zwyczajne walne zebranie oddziału,
7)
wykonywanie czynności zleconych przez władze przełożone Towarzystwa.
§  35.
Zebrania zarządu oddziału powinny odbywać się co najmniej raz na 2 miesiące i są zwoływane przez prezesa lub wiceprezesa zarządu.
§  36.
Do ważności zebrań zarządu oddziału wymagana jest obecność co najmniej 5 jego członków, w tym prezesa lub wiceprezesa.
§  37.
Akty prawne i wszelkie zobowiązania w ramach uprawnień zarządu oddziału wymagają podpisu dwóch członków zarządu, w tej liczbie prezesa lub wiceprezesa.

Czeki podpisuje dwóch członków zarządu lub jeden członek zarządu i osoba upoważniona do tej czynności przez zarząd.

Komisja rewizyjna oddziału.

§  38.
Komisja rewizyjna oddziału wybiera spośród siebie przewodniczącego i sekretarza.
§  39.
Do zakresu działania komisji rewizyjnej oddziału należy:
1)
systematyczne badanie całokształtu działalności zarządu oddziału, a w szczególności strony finansowo-gospodarczej tej działalności,
2)
opracowanie sprawozdania ze swej działalności na zwyczajne walne zebranie oddziału i zgłoszenie na tym zebraniu wniosku w przedmiocie absolutorium dla zarządu oddziału.
§  40.
Zebrania komisji rewizyjnej odbywają się w miarę potrzeby, jednak co najmniej 2 razy w ciągu roku, i są zwoływane przez przewodniczącego lub w jego zastępstwie przez sekretarza.
§  41.
Do ważności zebrań komisji rewizyjnej wymagana jest obecność co najmniej trzech jej członków.

Rozdział  VIII.

Okręgi Towarzystwa.

§  42.
Okręg Towarzystwa obejmuje swym zasięgiem w zasadzie obszar województwa.

Walne zebranie okręgu.

§  43.
W walnych zebraniach okręgu uczestniczą z głosem decydującym delegaci wybrani przez zwyczajne walne zebranie oddziałów zgodnie z § 30 pkt 3 statutu.
§  44.
Zwyczajne walne zebranie okręgu odbywa się przynajmniej raz na dwa lata.

Zarząd okręgu każdorazowo uzgodni z Zarządem Głównym Towarzystwa terminy, w których walne zebrania okręgu powinny się odbywać.

§  45.
Zwyczajne walne zebranie okręgu zwołuje zarząd okręgu, zawiadamiając o tym poszczególne oddziały i delegatów co najmniej na trzydzieści dni przed oznaczonym terminem zebrania i zamieszczając o tym ogłoszenia w miejscowej prasie.

Do prawomocności uchwał walnego zebrania okręgu wymagana jest obecność co najmniej 1/2 uprawnionych delegatów.

W razie braku przewidzianej liczby delegatów walne zebranie okręgu odbywa się w drugim terminie z góry ustalonym przez zarząd okręgu przy zwołaniu walnego zebrania.

Uchwały powzięte przez walne zebranie oddziału w drugim terminie są prawomocne bez względu na liczbę obecnych delegatów.

§  46.
Do zakresu działania zwyczajnego walnego zebrania okręgu należy:
1)
wysłuchanie i przyjęcie sprawozdania zarządu i komisji rewizyjnej okręgu z działalności okręgu za okres ubiegły,
2)
uchwalenie ogólnego planu pracy na okres następny,
3)
wybór 15 członków zarządu okręgu i 7 ich zastępców, 5 członków komisji rewizyjnej okręgu i 3 ich zastępców oraz delegatów na Krajowe Walne Zjazdy Towarzystwa w stosunku 1 delegat na 500 członków Towarzystwa,
4)
decydowanie w sprawach przedstawionych przez zarząd okręgu, komisję rewizyjną okręgu lub zarządy poszczególnych oddziałów.
§  47.
Odpis protokołu zwyczajnego walnego zebrania okręgu wraz ze sprawozdaniem powinien być przesłany Zarządowi Głównemu Towarzystwa.
§  48.
Prócz zwyczajnych walnych zebrań okręgu zarząd okręgu zwołuje nadzwyczajne walne zebranie:
1)
z własnej inicjatywy,
2)
na żądanie komisji rewizyjnej,
3)
na polecenie Zarządu Głównego Towarzystwa,
4)
na żądanie 1/3 zarządów oddziałów.
§  49.
Przepisy §§ 45 i 47 statutu mają odpowiednie zastosowanie do nadzwyczajnych walnych zebrań okręgu.

Zarząd okręgu.

§  50.
Zarząd okręgu wybiera spośród siebie prezesa, dwóch wiceprezesów, sekretarza, skarbnika i dwóch członków, którzy tworzą prezydium okręgu.
§  51.
Do zakresu działania zarządu okręgu należy:
1)
reprezentowanie okręgu Towarzystwa,
2)
ustalenie rocznego szczegółowego planu działalności według wytycznych Zarządu Głównego i realizacja tego planu,
3)
opracowanie projektu budżetu okręgu i przesłanie tego projektu Zarządowi Głównemu w terminie przez Zarząd Główny wskazanym,
4)
organizowanie i bezpośredni nadzór nad pracą w podległych ogniwach organizacyjnych Towarzystwa na terenie okręgu, sprawowanie kontroli, wizytowanie i udzielanie wiążących wskazań i poleceń podległym władzom Towarzystwa,
5)
gospodarowanie w ramach ustalonego i zatwierdzonego przez Zarząd Główny budżetu,
6)
opracowanie sprawozdania ze swej działalności na zwyczajne walne zebranie okręgu,
7)
przyjmowanie do pracy i zwalnianie z pracy pracowników zarządu oddziału i okręgu w granicach udzielonych mu upoważnień przez Zarząd Główny Towarzystwa,
8)
wykonywanie wszelkich czynności zleconych na podstawie przepisów niniejszego statutu lub postanowień Zarządu Głównego.
§  52.
Zebrania zarządu okręgu powinny odbywać się co najmniej raz na 3 miesiące i są zwoływane przez prezesa lub wiceprezesa.
§  53.
Do ważności zebrań zarządu okręgu wymagana jest obecność co najmniej 8 jego członków, w tym prezesa lub wiceprezesa.
§  54.
Akty prawne i wszelkie zobowiązania w ramach uprawnień zarządu okręgu wymagają podpisu dwóch członków zarządu, w tej liczbie prezesa lub wiceprezesa.

Czeki podpisuje dwóch członków zarządu lub jeden członek zarządu i osoba upoważniona do tej czynności przez zarząd.

Komisja rewizyjna okręgu.

§  55.
Komisja rewizyjna okręgu wybiera spośród siebie przewodniczącego i sekretarza.
§  56.
Do zakresu działania komisji rewizyjnej należy:
1)
systematyczne badanie całokształtu działalności zarządu okręgu, a w szczególności strony finansowo-gospodarczej tej działalności,
2)
opracowanie sprawozdań ze swej działalności na zwyczajne walne zebranie okręgu i zgłoszenie na tym zebraniu wniosku w przedmiocie absolutorium dla zarządu okręgu.
§  57.
Zebrania komisji rewizyjnej odbywają się w miarę potrzeby, jednak co najmniej 2 razy w ciągu roku, i są zwoływane przez przewodniczącego lub w jego zastępstwie przez sekretarza.
§  58.
Do ważności zebrań komisji rewizyjnej wymagana jest obecność co najmniej 3 jej członków.

Rozdział  IX.

Naczelne organy Towarzystwa.

§  59.
Naczelne organy Towarzystwa stanowią:
1)
Krajowy Walny Zjazd Towarzystwa,
2)
Zarząd Główny Towarzystwa,
3)
Prezydium Zarządu Głównego Towarzystwa,
4)
Główna Komisja Rewizyjna Towarzystwa.

Krajowy Walny Zjazd Towarzystwa.

§  60.
W Krajowym Walnym Zjeździe Towarzystwa uczestniczą z głosem decydującym delegaci, wybrani przez zwyczajne walne zebrania okręgów, zgodnie z § 46 pkt 3 statutu.
§  61.
Zwyczajny Krajowy Walny Zjazd Towarzystwa odbywa się przynajmniej raz na trzy lata.
§  62.
Zwyczajny Krajowy Walny Zjazd Towarzystwa zwołuje Prezydium Zarządu Głównego zawiadamiając o tym poszczególne okręgi i delegatów na Krajowy Zjazd co najmniej na trzydzieści dni przed oznaczonym terminem zebrania i zamieszczając o tym ogłoszenia w prasie.

Do prawomocności uchwał Krajowego Walnego Zjazdu Towarzystwa wymagana jest obecność co najmniej 1/2 uprawnionych delegatów. W razie braku przewidzianej liczby delegatów Krajowy Walny Zjazd Towarzystwa odbywa się w drugim terminie z góry ustalonym przez Prezydium Zarządu Głównego Towarzystwa przy zwołaniu Krajowego Walnego Zjazdu Towarzystwa.

Uchwały powzięte przez Krajowy Walny Zjazd Towarzystwa w drugim terminie są prawomocne bez względu na liczbę obecnych delegatów.

§  63.
Do zakresu działania zwyczajnego Krajowego Walnego Zjazdu Towarzystwa należy:
1)
wysłuchanie i przyjęcie sprawozdania Zarządu Głównego, Prezydium Zarządu Głównego i Głównej Komisji Rewizyjnej z działalności Towarzystwa za okres ubiegły,
2)
ustalenie i sprecyzowanie podstaw ideologicznych Towarzystwa oraz uchwalenie wytycznych działalności i ogólnego planu pracy na okres następny,
3)
wybór 25 członków Zarządu Głównego i 7 zastępców oraz 5 członków i 3 zastępców Głównej Komisji Rewizyjnej,
4)
decydowanie w sprawach przedstawionych przez Zarząd Główny, Prezydium Zarządu Głównego i Główną Komisję Rewizyjną.
§  64.
Prócz zwyczajnych Krajowych Walnych Zjazdów Towarzystwa Zarząd Główny z własnej inicjatywy lub na żądanie Głównej Komisji Rewizyjnej zleci Prezydium Zarządu zwołanie nadzwyczajnego Krajowego Walnego Zjazdu Towarzystwa.

Przepis § 62 statutu ma tu odpowiednie zastosowanie.

Zarząd Główny Towarzystwa.

§  65.
Zarząd Główny wybiera spośród siebie Prezydium Zarządu Głównego w składzie:
1)
prezes,
2)
dwóch wiceprezesów,
3)
dwóch sekretarzy,
4)
skarbnika,
5)
trzech członków.
§  66.
Zarząd Główny Towarzystwa powołuje jako organ doradczy i opiniodawczy Radę Społeczną Towarzystwa w liczbie 25 członków spośród wybitnych fachowców z dziedziny opieki, zdrowia i wychowania młodego pokolenia. Do zakresu działania Rady Społecznej należy służenie radą i pomocą Zarządowi Głównemu w ustalaniu kierunku i zakresu działalności Towarzystwa.
§  67.
Do zakresu działania Zarządu Głównego należą:
1)
wybór Prezydium Zarządu w składzie wskazanym w § 65; wyboru tego Zarząd Główny dokona na swym pierwszym zebraniu,
2)
sprawowanie ogólnej pieczy rad działalnością Towarzystwa, wytyczanie zasadniczego kierunku pracy i udzielanie wskazań Prezydium Zarządu,
3)
uchwalanie budżetu i ogólnego planu działalności na każdy rok kalendarzowy,
4)
decyzje w sprawie zwołania nadzwyczajnego Krajowego Walnego Zjazdu Towarzystwa,
5)
uchwalanie projektów dotyczących zmiany statutu,
6)
decyzje w sprawie postawienia na porządku obrad Krajowego Walnego Zjazdu Towarzystwa wniosku o likwidację Towarzystwa,
7)
ustalenie wysokości obowiązujących składek członkowskich,
8)
przyjmowanie zapisów, legatów i darowizn oraz decydowanie w sprawach nabywania, zbywania i obciążenia majątku nieruchomego Towarzystwa,
9)
powoływanie dla specjalnych celów komisji o charakterze naukowo-badawczym, komitetów i sekcji do realizacji specjalnych zadań,
10)
zawieszanie w czynnościach i rozwiązywanie w razie potrzeby zarządów niższych organów Towarzystwa,
11)
decydowanie we wszystkich sprawach przedstawianych Zarządowi Głównemu przez Prezydium Zarządu.
§  68.
Zebrania Zarządu Głównego odbywają się co najmniej dwa razy w ciągu roku, a zwoływane są przez prezesa lub jednego z wiceprezesów oraz sekretarza.
§  69.
Imienne zawiadomienia o zebraniu Zarządu Głównego powinny być rozesłane do wszystkich członków Zarządu co najmniej na czternaście dni przed oznaczonym terminem zebrania.
§  70.
Do ważności zebrań Zarządu Głównego wymagana jest obecność co najmniej 13 jego członków.

Prezydium Zarządu Głównego.

§  71.
Skład Prezydium Zarządu Głównego ustalony jest w § 65 statutu.
§  72.
Do zakresu działania Prezydium Zarządu Głównego należy:
1)
reprezentowanie Towarzystwa na zewnątrz,
2)
ustalenie szczegółowego planu pracy Towarzystwa i jego realizacja,
3)
gospodarowanie w ramach ustalonego budżetu,
4)
wykonywanie nadzoru nad podległymi władzami Towarzystwa na wszystkich szczeblach organizacyjnych, wizytowanie ich i udzielanie wskazań i poleceń,
5)
opracowywanie sprawozdania ze swej działalności na Krajowy Walny Zjazd Towarzystwa,
6)
opracowanie projektu budżetu Towarzystwa,
7)
przyjmowanie do pracy i zwalnianie z pracy pracowników Zarządu Głównego oraz ustalanie zasad przyjmowania i zwalniania pracowników w podległych organach Towarzystwa,
8)
wydawanie regulaminów i instrukcji,
9)
rozstrzyganie spraw przedstawionych przez podległe organy Towarzystwa,
10)
decydowanie we wszystkich sprawach przekraczających kompetencje niższych organów Towarzystwa.
§  73.
W razie zawieszenia w czynnościach lub rozwiązania zarządu niższych organów Prezydium Zarządu Głównego ustanowi pełnomocnika do wykonywania funkcji należących do kompetencji zawieszonego lub rozwiązanego zarządu.

W terminie nie przekraczającym sześciu miesięcy pełnomocnik powinien zwołać walne zebranie właściwego organu dla dokonania wyborów przewidzianych w statucie.

§  74.
Zebrania Prezydium Zarządu Głównego powinny odbywać się co najmniej dwa razy w miesiącu i są zwoływane przez prezesa, jednego z wiceprezesów lub sekretarza.
§  75.
Do ważności zebrań Prezydium Zarządu Głównego wymagana jest obecność co najmniej 5 członków, w tym prezesa lub jednego z wiceprezesów albo sekretarza.
§  76.
Akty prawne i wszelkie zobowiązania w ramach uprawnień Prezydium Zarządu Głównego wymagają dla swej ważności podpisów dwóch członków Prezydium, w tej liczbie prezesa, jednego z wiceprezesów, sekretarza lub skarbnika.

Czeki podpisuje dwóch członków Prezydium lub jeden członek Prezydium i osoba upoważniona do tej czynności przez Prezydium.

§  77.
Prezydium może udzielić pełnomocnictwa do zawierania aktów prawnych, zaciągania zobowiązań w imieniu Towarzystwa i zastępowania Towarzystwa przed władzami sądowymi i administracyjnymi osobom lub osobie spoza swego grona.

Główna Komisja Rewizyjna.

§  78.
Główna Komisja Rewizyjna wybiera spośród siebie przewodniczącego, zastępcę przewodniczącego i sekretarza.
§  79.
Do zakresu działania Głównej Komisji Rewizyjnej należy:
1)
systematyczne badanie i stała kontrola całokształtu działalności Prezydium Zarządu Głównego i podległych organów Towarzystwa, a w szczególności strony finansowo-gospodarczej tej działalności,
2)
opracowanie sprawozdania ze swej działalności na Zwyczajny Walny Zjazd Towarzystwa i zgłoszenie wniosku w przedmiocie absolutorium dla Zarządu Głównego.
§  80.
Główna Komisja Rewizyjna przedstawia swe uwagi, wnioski i polecenia Zarządowi Głównemu i jego Prezydium do wykonania.
§  81.
Zebrania Głównej Komisji Rewizyjnej odbywają się co najmniej raz na kwartał i są zwoływane przez przewodniczącego lub zastępcę przewodniczącego.
§  82.
Do ważności zebrań Głównej Komisji Rewizyjnej wymagana jest obecność co najmniej 3 członków.

Rozdział  X.

Majątek.

§  83.
Majątek Towarzystwa stanowią nieruchomości, ruchomości oraz prawa.
§  84.
Na fundusze Towarzystwa składają się:
1)
składki członkowskie,
2)
ofiary, zapisy, darowizny itp.,
3)
dochody z nieruchomości i zakładów prowadzonych przez Towarzystwo,
4)
dochody z imprez urządzanych przez Towarzystwo,
5)
dotacje od władz państwowych, instytucji gospodarczych, spółdzielni itp.

Wszystkie dochody Towarzystwa będą obracane w całości i wyłącznie na cele wychowawcze i opiekuńcze dla dzieci i młodzieży.

§  85.
Prezydium Zarządu Głównego Towarzystwa w ramach swoich uprawnień w drodze regulaminów i instrukcji określi, jakie placówki i na jakich zasadach mogą być zakładane i prowadzone przez oddziały i okręgi, oraz unormuje gospodarkę finansową i podział funduszów między jednostki organizacyjne Towarzystwa.

Rozdział  XI.

Likwidacja.

§  86.
Wniosek o likwidację Towarzystwa powziąć może Krajowy Walny Zjazd Towarzystwa, jeżeli sprawa ta została postawiona na porządku jego obrad przez Zarząd Główny.

Wniosek wymaga uchwały powziętej większością 2/3 głosów obecnych na Krajowym Walnym Zjeździe.

Likwidatorami są członkowie Prezydium Zarządu Głównego, jeżeli Krajowy Walny Zjazd nie powoła innych likwidatorów.

§  87.
Pozostały po likwidacji majątek stowarzyszenia przekazany będzie na cele opieki nad dzieckiem.

Rozdział  XII.

Przepisy przejściowe.

§  88.
Do zdziałania aktów prawnych, związanych z nabyciem majątku pozostałego po rozwiązaniu stowarzyszenia "Robotnicze Towarzystwo Przyjaciół Dzieci", a przekazanego na rzecz Towarzystwa Przyjaciół Dzieci rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 21 czerwca 1949 r. w sprawie rozwiązania stowarzyszenia "Towarzystwo Popierania Budowy Publicznych Szkół Powszechnych" (Dz. U. Nr 40, poz. 285), upoważnieni są dwaj członkowie Prezydium Zarządu Głównego Towarzystwa wybrani przez Prezydium.

Przepis § 67 pkt 8 statutu nie ma w tym wypadku zastosowania.

Rozdział  XIII.

Władze nadzorcze.

§  89.
Nadzór nad Towarzystwem sprawuje Minister Spraw Wewnętrznych w porozumieniu z Ministrem Oświaty i Ministrem Zdrowia.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024