Wykonywanie szczególnego nadzoru podatkowego w przemyśle cukrowniczym.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW
z dnia 26 września 1957 r.
w sprawie wykonywania szczególnego nadzoru podatkowego w przemyśle cukrowniczym.

Na podstawie art. 4 ust. 2 dekretu z dnia 16 maja 1946 r. o postępowaniu podatkowym (Dz. U. z 1957 r. Nr 7, poz. 25) zarządza się, co następuje:
Przepisy ogólne.
§  1.
Zarządzenie niniejsze normuje zasady i tryb wykonywania szczególnego nadzoru podatkowego w przemyśle cukrowniczym gospodarki uspołecznionej.
§  2.
1. 1
Szczególny nadzór podatkowy, ustanowiony rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 25 października 1958 r. w sprawie wprowadzenia szczególnego nadzoru podatkowego oraz ogólnych zasad wykonywania tego nadzoru (Dz. U. Nr 66, poz. 323), jest realizowany w przemyśle cukrowniczym przez wykonywanie:
1) 2
okresowych i doraźnych czynności kontrolnych w zakresie wymienionym w § 3, z wyjątkiem czynności wymienionych w § 3 pkt 2 lit. a)-c),
2)
stałego nadzoru, polegającego na nieprzerwanym wykonywaniu w cukrowniach czynności kontrolnych wymienionych w § 3 w okresie ruchu cukrowni (kampanii produkcyjnej), począwszy od rozpoczęcia odbioru buraków od plantatorów aż do ostatecznego przeprowadzenia obrachunku wyprodukowanego cukru i ustalenia jego zapasów w magazynie (§ 32).
2.
Organizowanie komórek stałego nadzoru w cukrowniach, wyznaczanie pracowników do pełnienia obowiązków służbowych w wymienionych komórkach stałego nadzoru, opracowanie szczegółowych regulaminów pracy tych komórek oraz organizowanie nadzoru nad terenowymi punktami odbioru (wag) buraków należy do obowiązków wydziału finansowego prezydium wojewódzkiej rady narodowej, zwanego w dalszym ciągu "wydziałem finansowym PWRN", w porozumieniu z zainteresowanymi wydziałami finansowymi prezydiów powiatowych (równorzędnych) rad narodowych, zwanymi w dalszym ciągu "wydziałami finansowymi PPRN".
§  3.
Nadzór podatkowy obejmuje wykonywanie kontroli:
1)
w zakresie gospodarki buraczanej:
a)
przyjmowania buraków od plantatorów w punktach odbioru (wag) w terenie i w obrębie cukrowni oraz przewozu i przyjmowania w cukrowni transportów buraków wysyłanych przez punkty odbioru (wag),
b)
przechowywania buraków w cukrowni i w punktach odbioru (wag),
c)
ustalania stopnia zanieczyszczenia buraków w punktach odbioru (wag) i w cukrowni,
d)
ustalania wysokości manka buraków (różnica ilości zakupionych i przekazanych do przerobu);
2)
w zakresie przerobu buraków, ustalania ilości wyprodukowanego cukru i jego magazynowania:
a)
ilości buraków wziętych do przerobu,
b)
kształtowania się strat cukru w burakach w procesie ich przerobu,
c)
pakowania, ważenia, magazynowania cukru oraz ustalania wysokości strat w czasie magazynowania cukru,
d)
obrotu cukrem oraz jego półproduktami, odciekami i odpadkami w cukrowni, jako też prawidłowości i terminowości uiszczania należności podatkowych,
e)
ruchu osobowego i towarowego w cukrowni o każdej porze dnia i nocy;
3)
działalności gospodarczej cukrowni w zakresie nie wymienionym w pkt 1 i 2 w celu ujawnienia i przeciwdziałania powstawaniu strat na szkodę gospodarki narodowej.
§  4.
1.
Kierownictwo cukrowni obowiązane jest do:
1) 3
(skreślony),
2)
zmiany pracownika cukrowni lub pracownika w punktach odbioru buraków (wag), który utrudnia wykonywanie czynności kontrolnych w zakresie przewidzianym w § 3; z wnioskiem takim może wystąpić wydział finansowy PPRN, a w przypadkach nagłych w okresie przerobu buraków - kierownik stałego nadzoru,
3)
bezpłatnego dostarczenia do użytku służbowego pracownikom nadzoru podatkowego:
a) 4
(skreślona),
b)
pomieszczeń biurowych zaopatrzonych w niezbędne urządzenia i przybory kancelaryjne,
c) 5
(skreślona),
d)
środków lokomocji w celu przewiezienia pracowników nadzoru podatkowego od i do najbliższej stacji czy przystanku publicznego środka komunikacyjnego, jeśli odległość od cukrowni wynosi więcej niż 2 km, oraz od i do punktów odbioru buraków (wag), jeżeli nie są połączone z cukrownią publicznymi środkami lokomocji.
2.
Pomieszczenie wymienione w ust. 1 pkt 3 lit. b) powinno znajdować się w obrębie cukrowni. O przydatności pomieszczeń, o których mowa w ust. 1 pkt 3 lit. b) i c), decyduje wydział finansowy PPRN.
3. 6
(skreślony).
§  5-7. 7
(skreślone).

Sprawdzenie (weryfikacja) cukrowni.

§  8.
1.
Cukrownie podlegają corocznemu urzędowemu sprawdzeniu przed rozpoczęciem procesów produkcyjnych.
2. 8
W tym celu cukrownia jest obowiązana corocznie złożyć wydziałowi finansowemu PPRN najpóźniej na 20 dni przed rozpoczęciem odbioru buraków zgłoszenie wraz z opisem zmian zaszłych w pomieszczeniach i urządzeniach cukrowni i punktów odbioru buraków (wag).
§  9-10. 9
(skreślone).
§  11.
1.
Komisja sprawdzenia - po szczegółowym zapoznaniu się z treścią zgłoszenia i stwierdzeniu, że zostało ono prawidłowo sporządzone oraz że w cukrowni istnieją warunki do zorganizowania należytej kontroli zgodnie z przepisami niniejszego zarządzenia - dokonuje:
1)
szczegółowych oględzin pomieszczeń i urządzeń w obrębie cukrowni oraz w wybranych przez siebie punktach odbioru (wag),
2) 10
(skreślony),
3)
nałożenia zabezpieczeń urzędowych (plomby, pieczęcie w plastelinie) w części odosobnionej, a w szczególności w magazynie, na bramach (drzwiach), siatkach okien, celem uniemożliwienia nielegalnego wynoszenia cukru poza obręb zabezpieczonych pomieszczeń, oraz sporządzenia szczegółowego spisu nałożonych zabezpieczeń.
2. 11
(skreślony).
§  12-13. 12
(skreślone).

Zgłoszenie terminów odbioru buraków i wyrobu cukru.

§  14.
1.
Kierownictwo cukrowni jest obowiązane do podania wydziałowi finansowemu PPRN:
1)
daty rozpoczęcia odbioru buraków w poszczególnych punktach odbioru (wag),
2)
terminów rozpoczęcia przewozu i przekazywania buraków do cukrowni przez punkty odbioru (wag),
3)
daty rozpoczęcia przerobu buraków bądź pozostałości pofabrykacyjnych z ubiegłej kampanii,
4)
projektowanej ilości dziennego przerobu buraków oraz ilości wyprodukowanego cukru (ewentualnie melasy),
5)
godzin, w których będzie się odbywało pakowanie, ważenie i przekazywanie cukru do magazynu.
2.
Ponadto kierownictwo cukrowni jest obowiązane do zawiadomienia w trybie przewidzianym w ust. 1 o wszystkich przerwach w odbiorze buraków i ich przerobie na cukier, trwających dłużej niż 2 dni, oraz o projektowanym zakończeniu kampanijnego ruchu cukrowni.

Kontrola w zakresie gospodarki buraczanej.

§  15.
Pracownicy nadzoru podatkowego są uprawnieni do żądania ponownego zważenia każdego przez siebie wybranego transportu buraków celem ustalenia jego wagi netto i stopnia zanieczyszczenia.
§  16.
1.
Pracownicy nadzoru podatkowego nie są uprawnieni do rozpatrywania jakichkolwiek sporów pomiędzy plantatorami a cukrownią.
2.
W razie sporu co do dokładności wagi przyjętych buraków pracownicy nadzoru podatkowego mogą dokonać kontroli wagi buraków i badania stopnia ich zanieczyszczenia w obecności plantatora lub zastępującej go osoby, przedstawiciela organizacji zrzeszającej plantatorów buraka cukrowego oraz wagowego cukrowni.
3.
W razie stwierdzenia różnicy wagi (ust. 2) należy sporządzić krótki protokół stwierdzający tę różnicę i zaznaczyć ją w raporcie punktu odbioru (wag) buraków oraz w karcie surowcowej plantatora.
§  17.
1.
Niezależnie od obowiązków kontrolnych przewidzianych w § 3 pracownicy nadzoru podatkowego są obowiązani do czuwania nad prawidłowym działaniem wagi automatycznej, obliczającej wagę buraków kierowanych po przemyciu do krajalnicy, albo w razie gdy w cukrowni wspomniana waga nie działa - do czuwania nad innym sposobem ustalania wagi buraków, np. na podstawie obliczania objętości krajanki w dyfuzorach.
2.
Oględzin mechanizmu tej wagi mogą dokonywać pracownicy cukrowni w czasie wyrobu cukru tylko w obecności pracowników nadzoru podatkowego.

Pakowanie, ważenie i magazynowanie cukru.

§  18.
1.
Pakowanie, ważenie i przekazywanie opakowań z cukrem z pakowni do magazynu może odbywać się tylko w obecności pracownika nadzoru podatkowego.
2.
W pomieszczeniu przeznaczonym do pakowania i ważenia cukru powinna znajdować się legalizowana waga z potrzebnymi odważnikami.
3.
Przed rozpoczęciem pakowania i ważenia cukru należy uprzednio w obecności pracownika nadzoru podatkowego ustalić tarę każdego rodzaju opakowania (worki, sznurki, etykiety itp.).
4.
Bezzwłocznie po zważeniu i zamknięciu opakowań każdej partii cukru zapisuje się do dokumentu przychodowego (konsygnacji) numery opakowań według partii, ilość opakowań, wagę netto poszczególnych opakowań oraz ogólną wagę netto cukru danej partii. Dokumenty przychodowe (konsygnacje) powinny być zbroszurowane i ponumerowane przez cukrownię.
5.
Na każdym opakowaniu lub na przymocowanej do niego etykiecie należy w sposób trwały zaznaczyć cechę cukrowni, wagę netto cukru i numer każdego opakowania lub partii (ust. 4).
§  19.
1. 13
Zważone, zamknięte oraz należycie oznaczone opakowania z cukrem powinny być przekazane do magazynu w tym samym dniu po zapisaniu i bezzwłocznie zapisane do księgi magazynowej z zachowaniem obowiązujących przepisów.
2.
Księga magazynowa cukrowni ma być ponumerowana, przesznurowana i opieczętowana przez wydział finansowy PPRN.
§  20.
1.
Magazyn cukru powinien być w czasie trwania stałego nadzoru (§ 2 ust. 1 pkt 2) stale zamknięty przez cukrownię i w sposób urzędowy zabezpieczony przez pracownika nadzoru podatkowego, z wyjątkiem okresów przekazywania wyprodukowanego cukru z pakowni do magazynu, wydawania cukru na zewnątrz (zbyt cukru) oraz przeprowadzania obrachunków zapasów.
2.
Wstęp do magazynu cukru w czasie trwania stałego nadzoru mają pracownicy cukrowni tylko w obecności pracownika nadzoru podatkowego.
3.
Pomieszczenia magazynu powinny być widne i suche, a posadzki (podłogi) równe i mocne.
4.
Ilość wszystkich drzwi (bram) wejściowych i wyjściowych pomieszczeń przeznaczonych do magazynowania powinna być ograniczona do koniecznych potrzeb (§ 11 ust. 1 pkt 3).
5.
Kierownik stałego nadzoru podatkowego prowadzi podręczną ewidencję nałożonych i zdjętych zabezpieczeń urzędowych. W ewidencji tej należy odnotować każdy fakt nałożenia lub zdjęcia zabezpieczenia urzędowego w pomieszczeniach części odosobnionej (magazynie) zgodnie z przepisami § 5.
6.
W razie gdy z powodu przepełnienia magazynu cukier jest przechowywany także w innych pomieszczeniach w obrębie cukrowni, do pomieszczeń tych stosuje się przepisy wymienione w ust. 1-4.
§  21.
1.
W magazynie może być przechowywany tylko cukier oraz zapas opakowań (worki, skrzynie itp.) do cukru.
2.
W razie gdy w magazynie cukrowni obok cukru nie opodatkowanego jest przechowywany także cukier uprzednio opodatkowany, zapas cukru opodatkowanego powinien być przechowywany w odrębnych stertach i odpowiednio oznaczony (ust. 4).
3.
W magazynie cukier powinien być tak ułożony w stertach i w takim porządku, aby sprawdzenie zapasów nie nastręczało trudności, a w szczególności, aby ułożenie opakowań wewnątrz stert było takie samo, na jakie wskazuje zewnętrzny ich układ.
4.
Każda sterta powinna być zaopatrzona w tabliczkę z uwidocznieniem ilości opakowań cukru.
§  22.
Półfabrykaty i odpadki cukru oraz melasa powinny być złożone (przechowywane) w miarę możności oddzielnie poza magazynem cukru w odpowiednich zasiekach, zbiornikach itp., w sposób nadający się do obliczenia ich ilości (wagi, objętości).
§  23.
Cukier zważony i wpisany do ksiąg magazynowych może być wzięty do ponownego przerobu wyłącznie za zgodą kierownika stałego nadzoru podatkowego i pod warunkiem, że zostanie równocześnie z wydaniem do przerobu zapisany na rozchód w księgach magazynowych.

Wywóz cukru.

§  24.
1.
W okresie trwania stałego nadzoru nad cukrownią (§ 2 ust. 1 pkt 2) wywóz cukru z magazynu może się odbywać tylko w obecności pracowników tego nadzoru, a ponadto tylko w czasie od godziny 7 do 19.
2.
Kierownik stałego nadzoru podatkowego może zezwolić w wyjątkowych przypadkach na wywóz cukru o innej porze.
§  25.
Na umotywowany wniosek kierownictwa cukrowni wydział finansowy PPRN może wyrazić zgodę na dokonywanie wywozu cukru bezpośrednio z pakowni, w okresie trwania stałego nadzoru, pod warunkiem:
1)
uprzedniego zapisania tego cukru w księdze magazynowej,
2)
wstrzymania pakowania i ważenia cukru w czasie wykonywania wywozu cukru z pakowni oraz
3)
przestrzegania, ażeby w czasie wywozu cukru w pakowni znajdował się tylko cukier przeznaczony do wywozu.

Sprawdzenie zapasów cukru.

§  26.
1.
Pracownicy nadzoru podatkowego są obowiązani do przeprowadzenia w cukrowniach obrachunków zapasów cukru w okresach miesięcznych i rocznych oraz w terminach dowolnych.
2. 14
(skreślony).
§  27. 15
(skreślony).
§  28. 16
Ubytek cukru ponad obowiązujące normy podlega opodatkowaniu w wysokości i w terminie ustalonym w przepisach o podatku obrotowym.
§  29. 17
Wyniki badania zapasów cukru (§28) powinny być ujęte w odrębnym protokole podpisanym przez przedstawiciela cukrowni i kontrolującego.
§  30.
1.
W czasie przerobu buraków dzienne zapisy w księdze magazynowej cukru mają być zakończone każdego dnia po skończeniu ważenia i wywożenia cukru z pakowni.
2.
Pracownicy nadzoru podatkowego są obowiązani do czuwania nad ścisłym wykonywaniem przez cukrownię przepisu ust. 1 oraz do systematycznego badania, czy księga magazynowa wraz z dokumentami jest prowadzona prawidłowo oraz czy zapas cukru w magazynie jest zgodny z saldem zapasu cukru wynikającym z zapisów w tej księdze i innych księgach cukrowni.
§  31.
Cukrownia jest obowiązana do dołączenia do każdego sprawozdania (miesięcznego i rocznego) o podatku obrotowym dodatkowego załącznika, w którym należy podać pozostałość cukru na początku okresu sprawozdawczego, przychód cukru w tym okresie, ogólną sumę przychodu, rozchód cukru w okresie sprawozdawczym, stan zapasu wynikający z ksiąg (saldo) oraz stan rzeczywistego zapasu cukru w magazynie w ostatnim dniu okresu sprawozdawczego. W załączniku należy uwidocznić w oddzielnej pozycji podatek obrotowy od ubytków cukru (§ 28).
§  32.
1.
Po zakończeniu ruchu cukrowni (przerobu buraków, półproduktów i odpadków) oraz po przeprowadzeniu przez cukrownię kampanijnego obrachunku przerobu buraków i ustaleniu wysokości strat fabrykacyjnych cukru w burakach wziętych do przerobu, stały nadzór podatkowy wspólnie z kierownictwem cukrowni powinien dokonać szczegółowego obrachunku zapasów cukru w magazynie.
2.
Następnie należy zdjąć z drzwi i bram magazynu oraz innych pomieszczeń, w których cukier został zmagazynowany, wszelkie zabezpieczenia urzędowe nałożone przez komisję sprawdzenia (§ 11) oraz pracowników stałego nadzoru (§ 20 ust. 5).
3. 18
Po przeprowadzeniu obrachunku zapasów cukru niezależnie od obowiązku dokonania wpisu w księdze magazynowej pracownicy stałego nadzoru powinni sporządzić odpowiedni protokół, w którym należy podać przebieg wszystkich czynności przewidzianych w ust. 1 i 2 oraz wyraźnie zaznaczyć, że od chwili zdjęcia urzędowych zabezpieczeń z magazynu zapas cukru w magazynie (w innych pomieszczeniach, w których jest przechowywany) zostaje równocześnie oddany pod wyłączną odpowiedzialność i opiekę kierownictwa cukrowni. Jeden egzemplarz protokołu otrzymuje cukrownia, a drugi - wydział finansowy PPRN.
§  33.
Od dnia zakończenia czynności przewidzianych w § 2 ust. 1 pkt 2 pracownicy nadzoru podatkowego wykonują w cukrowniach czynności kontrolne przewidziane w § 2 ust. 1 pkt 1 oraz w § 3 pkt 2 lit. d) i e).

Przepisy przejściowe.

§  34.
1.
W kampanii 1957/1958 w uzasadnionych przypadkach mogą być udzielane ulgi od wymagań przepisów § 4 ust. 1 pkt 3 lit. b) i c), §§ 9-11, 20 i 22.
2.
Ulg udzielają:
1)
komisja sprawdzenia - w czasie wykonywania swych czynności,
2)
wydział finansowy PPRN - w okresie, w którym nie działają komisje sprawdzenia.
§  35.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia z mocą od dnia 1 października 1957 r.
1 § 2 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 1 lit. a) zarządzenia z dnia 25 października 1958 r. (M.P.58.86.487) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 13 listopada 1958 r.
2 § 2 ust. 1 pkt 1 zmieniony przez § 1 pkt 1 lit. b) zarządzenia z dnia 25 października 1958 r. (M.P.58.86.487) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 13 listopada 1958 r.
3 § 4 ust. 1 pkt 1 skreślony przez § 1 pkt 2 zarządzenia z dnia 25 października 1958 r. (M.P.58.86.487) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 13 listopada 1958 r.
4 § 4 ust. 1 pkt 3 lit. a) skreślona przez § 1 pkt 2 zarządzenia z dnia 25 października 1958 r. (M.P.58.86.487) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 13 listopada 1958 r.
5 § 4 ust. 1 pkt 3 lit. c) skreślona przez § 1 pkt 2 zarządzenia z dnia 25 października 1958 r. (M.P.58.86.487) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 13 listopada 1958 r.
6 § 4 ust. 3 skreślony przez § 1 pkt 3 zarządzenia z dnia 25 października 1958 r. (M.P.58.86.487) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 13 listopada 1958 r.
7 § 5-7 skreślone przez § 1 pkt 3 zarządzenia z dnia 25 października 1958 r. (M.P.58.86.487) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 13 listopada 1958 r.
8 § 8 ust. 2 zmieniony przez § 1 pkt 4 zarządzenia z dnia 25 października 1958 r. (M.P.58.86.487) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 13 listopada 1958 r.
9 § 9-10 skreślone przez § 1 pkt 5 zarządzenia z dnia 25 października 1958 r. (M.P.58.86.487) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 13 listopada 1958 r.
10 § 11 ust. 2 pkt 2 skreślony przez § 1 pkt 5 zarządzenia z dnia 25 października 1958 r. (M.P.58.86.487) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 13 listopada 1958 r.
11 § 11 ust. 2 skreślony przez § 1 pkt 5 zarządzenia z dnia 25 października 1958 r. (M.P.58.86.487) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 13 listopada 1958 r.
12 § 12-13 skreślone przez § 1 pkt 5 zarządzenia z dnia 25 października 1958 r. (M.P.58.86.487) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 13 listopada 1958 r.
13 § 19 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 6 zarządzenia z dnia 25 października 1958 r. (M.P.58.86.487) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 13 listopada 1958 r.
14 § 26 ust. 2 skreślony przez § 1 pkt 7 zarządzenia z dnia 25 października 1958 r. (M.P.58.86.487) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 13 listopada 1958 r.
15 § 27 skreślony przez § 1 pkt 7 zarządzenia z dnia 25 października 1958 r. (M.P.58.86.487) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 13 listopada 1958 r.
16 § 28 zmieniony przez § 1 pkt 8 zarządzenia z dnia 25 października 1958 r. (M.P.58.86.487) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 13 listopada 1958 r.
17 § 29 zmieniony przez § 1 pkt 8 zarządzenia z dnia 25 października 1958 r. (M.P.58.86.487) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 13 listopada 1958 r.
18 § 32 ust. 3 zmieniony przez § 1 pkt 8 zarządzenia z dnia 25 października 1958 r. (M.P.58.86.487) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 13 listopada 1958 r.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024