Zasady oraz normy kosztorysowania i rozliczania dodatkowych kosztów budownictwa w okresie jesienno-zimowym.

UCHWAŁA NR 651
PREZYDIUM RZĄDU
z dnia 16 października 1956 r.
w sprawie zasad oraz norm kosztorysowania i rozliczania dodatkowych kosztów budownictwa w okresie jesienno-zimowym.

W celu uwzględnienia dodatkowych kosztów budownictwa w okresie jesienno-zimowym, zarówno przy planowaniu przez inwestorów środków na pokrycie tych kosztów budownictwa, jak i przy rozliczeniach za wykonane w okresie jesienno-zimowym roboty budowlano-montażowe, Prezydium Rządu uchwala, co następuje:
§  1.
Kosztorysowanie i rozliczanie dodatkowych kosztów robót budowlano-montażowych wykonywanych w okresie jesienno-zimowym zarówno w ramach planu inwestycyjnego, jak i planu kapitalnych remontów, należy przeprowadzać zgodnie z instrukcją oraz normami stanowiącymi załączniki do niniejszej uchwały.
§  2.
1.
Upoważnia się Prezesa Rady Ministrów do dokonywania zmian narzutów procentowych ustalonych w załącznikach nr 2-4 do niniejszej uchwały na wniosek zainteresowanych ministrów. Zmiany powyższych narzutów mogą być przeprowadzone w terminie do dnia 30 czerwca każdego roku na rok następny.
2.
Do wniosków resortów o zmianę narzutów procentowych powinny być dołączone wyniki badań dodatkowych kosztów robót wykonywanych w okresie jesienno-zimowym. Metoda i zakres tych badań powinny być każdorazowo uzgodnione z Urzędem Rady Ministrów (Biuro Norm Budowlano-Montażowych).
3.
Na żądanie Urzędu Rady Ministrów (Biuro Norm Budowlano-Montażowych) resorty obowiązane są do przeprowadzenia badań dodatkowych kosztów budownictwa w okresie jesienno-zimowym,
§  3.
Traci moc uchwała nr 1088 Prezydium Rządu z dnia 28 listopada 1952 r. w sprawie budownictwa zimowego (Monitor Polski Nr A-103, poz. 1608) oraz przepisy wydane na podstawie tej uchwały.
§  4.
Uchwała wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  Nr 1.

INSTRUKCJA W SPRAWIE ZASAD KOSZTORYSOWANIA I ROZLICZANIA DODATKOWYCH KOSZTÓW ROBÓT BUDOWLANO-MONTAŻOWYCH, WYKONYWANYCH W OKRESIE JESIENNO-ZIMOWYM

1.
Ustalenia wstępne.

1. 1. Okres jesienno-zimowy obejmuje miesiące styczeń, luty, marzec oraz październik, listopad i grudzień każdego roku.

1. 2. Narzuty procentowe podane w załącznikach nr 2-4 uwzględniają oprócz kosztu robót przygotowawczych i pogotowia zimowego wszelkie dodatkowe koszty powstałe przy wykonywaniu robót w warunkach zimowych, a mianowicie:

a) koszty z tytułu obowiązujących dodatków do cen robocizny,

b) koszty związane z ogrzewaniem budynków, podgrzewaniem i nagrzewaniem zapraw, betonów, żelazobetonów, kruszywa, muru, gruntów itp.,

c) koszty oczyszczania dróg dojazdowych, terenu robót i miejsca pracy ze śniegu i lodu,

d) koszty dodatkowej robocizny przy wykonywaniu robót w warunkach zimowych,

e) koszty zwiększonego zużycia materiałów oraz koszty materiałów dodatkowych,

f) koszty dodatkowych placów składowych i związanego z tym transportu materiałów z tych placów na plac budowy,

g) koszty ubiorów ochronnych,

h) koszty urządzeń specjalnych oraz sprzętu specjalnego dla robót w warunkach zimowych wraz z ich amortyzacją,

i) koszty urządzeń placu budowy związanych z wykonywaniem robót w warunkach zimowych (odeskowanie, cieplaki itp.),

j) inne koszty.

1. 3. Narzuty procentowe podane w załącznikach nr 2-4 uwzględniają ceny materiałów obowiązujące w dniu 1 stycznia 1956 r.

1. 4. Narzuty procentowe podane w załącznikach nr 2-4 stosuje się do robót wykonywanych siłami własnymi przez każdego wykonawcę. W razie gdy z urządzeń generalnego wykonawcy korzysta podwykonawca, obowiązany jest on do zwrotu odpowiedniej części kosztów poniesionych przez generalnego wykonawcę. Rozliczenie między nimi następuje każdorazowo na podstawie odrębnego porozumienia.

1. 5. W razie korzystania przez wykonawcę z urządzeń inwestora (np. z czynnego centralnego ogrzewania) wskaźniki procentowe nie ulegają zmianie, a rozliczenie pomiędzy inwestorem a wykonawcą z tytułu wzajemnych świadczeń (np. ogrzewania budynku) przeprowadza się w drodze odrębnego porozumienia.

2.
Zasady i normy kosztorysowania dodatkowych kosztów wynikających z wykonywania robót w okresie jesienno-zimowym.

2. 1. W celu zaplanowania potrzebnych środków finansowych na pokrycie dodatkowych kosztów występujących przy wykonywaniu robót w okresie jesienno-zimowym należy przy kosztorysowaniu robót budowlano-montażowych stosować do całkowitych sum kosztorysowych narzuty procentowe podane w załączniku nr 2.

2. 2. Powyższe narzuty procentowe stosuje się do wartości robót budowlano-montażowych ujętych w kosztorysie lub zestawieniu kosztów danego obiektu.

2. 3. Kwoty wynikające z zastosowania narzutów procentowych wykazywać należy w odrębnym zestawieniu kosztów, którego suma wchodzi w skład odpowiedniego rozdziału zbiorczego zestawienia kosztów (inne roboty i nakłady).

2. 4. Narzuty procentowe podane w kolumnie 3 załącznika nr 2 stosuje się do całkowitego kosztu budynku (to jest łącznego kosztu robót budowlano-instalacyjnych) lub też całkowitego kosztu takich budowli, jak nawierzchnie drogowe, nawierzchnie kolejowe, sieci gazociągów, wodociągów, kanalizacji itp.

2. 5. Do rodzajów budownictwa podanych w dziale B załącznika nr 2 stosuje się narzuty procentowe zawarte w kolumnach 4, 5 i 6. W razie braku rozbicia kosztów budowy na poszczególne rodzaje robót (roboty budowlane, roboty instalacyjne, roboty elektryczne) stosuje się narzuty procentowe podane w kolumnie 3 załącznika. Narzuty procentowe podane w kolumnach 4, 5 i 6 stosuje się również w przypadku, gdy dany rodzaj robót występuje samodzielnie (np. roboty elektryczne przy elektryfikacji budynków istniejących).

2. 6. Narzuty procentowe podane w załączniku nr 2 stosuje się tylko do wartości nakładów na roboty budowlano-montażowe.

2. 7. Narzutów procentowych podanych w załączniku nr 2 nie stosuje się, jeżeli z projektu organizacji robót wynika, że roboty w danym obiekcie wykonane zostaną całkowicie poza okresem jesienno-zimowym lub też będą wykonywane wyłącznie wewnątrz pomieszczeń eksploatowanych i ogrzewanych.

3.
Zasady i normy rozliczania dodatkowych kosztów robót wykonywanych w okresie jesienno-zimowym.

3. 1. Dla celów rozliczeń (fakturowania) dodatkowych kosztów występujących przy wykonywaniu robót w okresie jesienno-zimowym należy stosować narzuty procentowe podane w załącznikach nr 3 i 4.

3. 2. Powyższe narzuty procentowe stosuje się tylko do wartości tych robót objętych fakturą, które były wykonywane w okresie jesienno-zimowym.

3. 3. W miesiącach październiku, listopadzie i grudniu 1956 r. stosuje się narzuty procentowe podane w załącznikach nr 3 i 4 z mnożnikiem 0,6.

3. 4. Za zgodą Urzędu Rady Ministrów (Biuro Norm Budowlano-Montażowych) poszczególne resorty mogą stosować scalone narzuty procentowe do rozliczeń (fakturowania), obliczone na podstawie narzutów podanych w załącznikach nr 3 i 4. Scalenie powyższe może dotyczyć elementów obiektów a w porozumieniu z inwestorem - również jednorodnych grup robót (np. roboty stanu surowego, roboty stanu wykończeniowego itp.).

ZAŁĄCZNIK  Nr 2.

NARZUTY PROCENTOWE DLA CELÓW PLANOWANIA DODATKOWYCH KOSZTÓW BUDOWNICTWA W OKRESIE JESIENNO-ZIMOWYM

Lp. Rodzaj budownictwa Narzut procentowy dla całego obiektu lub rodzaju robót Narzut procentowy, liczony oddzielnie co do poszczególnego rodzaju robót w obiekcie: Uwagi
budowlanych wodociągowo-kanalizacyjnych, gazowych i centralnego ogrzewania elektro-instalacyjnych
1 2 3 4 5 6 7
A. Roboty przygotowawcze.
Rozbiórki, odgruzowania i urządzenia placu budowy 1,2
B. Budynki.
1 Hale i budynki szkieletowe żelbetowe monolityczne 2,3 2,8 0,3 0,3
2 Hale i budynki szkieletowe żelbetowe prefabrykowane lub z elementów wielkopłytowych 1,1 1,2 0,3 0,3
3 Budynki szkieletowe stalowe 1,2 1,4 0,3 0,3
4 Budynki murowane 1,5 1,7 0,3 0,3
5 Budynki drewniane 0,9 1,0 0,3 0,3
C. Roboty inżynieryjne i specjalne.
1 Roboty ziemne (wały, stadiony, strzelnice, przekopy, nasypy itd.) 1,2
2 Ciągi melioracyjne, kanały 1,3
3 Roboty kesonowe i studzienne 1,5
4 Pale:
a) wbijane 0,8
b) wpuszczane 2,2
5 Konstrukcje drewniane (mosty, wieże itp.) 0,8
6 Konstrukcje stalowe (wieże, maszty, mosty, dźwigi, wiadukty, zbiorniki, kolejki linowe itp.) 1,3
7 Konstrukcje żelbetowe i kamienne (mosty, zbiorniki, silosy, osadniki, budowle hydrotechniczne, tunele, wiadukty, przepusty itp.) 3,0
8 Piece przemysłowe i chłodnie kominowe 1,1
9 Głębienie szybów 0,3
10 Kominy fabryczne:
a) murowane i żelbetowe 3,5
b) stalowe 1,7
11 Nawierzchnie: bez robót ziemnych, które należy liczyć według działu C lp. 1.
a) betonowe i kamienne 2,5
b) bitumiczne 2,0
c) kolejowe i tramwajowe 1,0
12 Montaż maszyn i urządzeń przemysłowych niezależnie od obiektu 0,4
13 Sieć zewnętrzna:
rurociągi, gazociągi, sieć wodociągowo-kanalizacyjna 1,0
14 Sieci energetyczne, trakcyjne, telekomunikacyjne, roboty antenowe 0,9
15 Linie kablowe 0,8
16 Wiercenie 1,5
17 Ogrodzenia, parkany, mury oporowe 1,5
18 Roboty pomiarowe 0,5
19 Zabezpieczenie ruchu pociągów 0,9
Uwaga:
1.
Roboty ziemne występujące w obiektach wymienionych w dziale A i B oraz pod lp. 2-10 i 12-19 działu C zostały objęte właściwym narzutem procentowym i dla celów planowania dodatkowo nie należy ich doliczać.
2.
Montaż maszyn i urządzeń przemysłowych w obiektach nie jest ujęty w narzutach procentowych i powinien być wliczony oddzielnie według lp. 12 działu C.

ZAŁĄCZNIK  Nr 3.

NARZUTY PROCENTOWE DLA CELÓW ROZLICZEŃ ZWIĘKSZONYCH KOSZTÓW BUDOWNICTWA W OKRESIE JESIENNO-ZIMOWYM

Numer asortymentu robót Wyszczególnienie robót Narzut procentowy Uwagi
1 2 3 4
1 Rozbiórki i odgruzowania 2,8
2 Roboty przygotowawcze dotyczące urządzenia placu budowy 2,5
3 Roboty transportowe i takelunkowe 2,2
4 Roboty wiertnicze, studzienne i kesonowe 3,4
5 Roboty ziemne:
a) ręczne 2,8*)
b) zmechanizowane 1,7*)
6 Roboty murowe zewnętrzne 7,0
7 Roboty murowe wewnętrzne 3,6 wykonywane pod dachem
8 Roboty balonowe i żelbetowe zewnętrzne (stemplowanie, deskowanie, zbrojenie, układanie betonu):
a) w masywach i fundamentach 5,3
b) w konstrukcjach 10,4
9 Roboty betonowe i żelbetowe wewnętrzne:
a) masywy i fundamenty 3,1 wykonywane pod dachem
b) konstrukcje 7,6
10 Roboty ciesielskie zewnętrzne (z wyjątkiem stemplowań i deskowań) 1,7
11 Roboty ciesielskie i stolarskie wewnętrzne 0,8
12 Roboty ślusarsko-kowalskie zewnętrzne 0,8
13 Roboty ślusarsko-kowalskie wewnętrzne 0,5
14 Roboty blacharskie zewnętrzne 1,4
15 Roboty dekarskie - krycie papą:
a) na gwóźdź 1,4
b) na lepik 4,5
16 Roboty dekarskie - krycie innymi materiałami 1,7
17 Roboty tynkarskie i oblicowanie ścian 3,4
18 Roboty szklarskie 0,4
19 Roboty zduńskie 1,1
20 Roboty posadzkarskie - układanie podłogi białej i klepki na gwóźdź 0,4
21 Roboty posadzkarskie - układanie klepki na lepik 1,1
22 Roboty posadzkarskie - inne rodzaje posadzek 1,1
23 Roboty malarskie:
a) olejne 0,8
b) klejowe 0,8
c) olejne zewnętrzne 3,4
24 Instalacje wewnętrzne: wodociągowo-kanalizacyjne, gazowe, centralnego ogrzewania i wentylacji 0,6
25 Instalacje zewnętrzne: wodociągowo-kanalizacyjne, gazowe i centralnego ogrzewania 2,6
26 Instalacje elektryczne i dźwigowe wewnętrzne 0,6
27 Instalacje elektryczne zewnętrzne 1,1
28 Roboty ciesielskie inżynieryjne zewnętrzne 1,7
29 Roboty palowe:
a) pale wbijane 1,7
b) pale wpuszczane 4,8
30 Roboty spawalnicze zewnętrzne 0,8
31 Wykonywanie konstrukcji stalowych 1,4
32 Montaż konstrukcji stalowych 2,5
33 Montaż żelazobetonowych hal prefabrykowanych i budynków z elementów wielkopłytowych, ogrodzeń z elementów prefabrykowanych żelbetowych itp. 1,6
34 Nawierzchnie:
a) torowe, kolejowe i tramwajowe 2,2 bez robót ziemnych
b) bitumiczne 4,8 bez robót ziemnych
c) kamienne i betonowe 5,6 bez robót ziemnych
35 Roboty regulacyjne na rzekach i potokach 2,2
36 Roboty czerpalne śródlądowe 3,6
37 Montaż sieci i stacji energetycznych 2,0
38 Głębienie szybów 0,6
39 Budowa pieców przemysłowych 1,7
40 Montaż, demontaż oraz remont maszyn i urządzeń przemysłowych 0,8
41 Roboty kablowe zewnętrzne 1,7 bez robót ziemnych
42 Roboty telekomunikacyjne dotyczące linii napowietrznych i roboty antenowe 1,7
43 Roboty pomiarowe 1,1
44 Zabezpieczenie ruchu pociągów 1,7
*) Uwaga: Narzuty procentowe do kosztów robót ziemnych wykonywanych w okresie jesienno-zimowym, podane w pozycji 5a i 5b, należy stosować tylko w przypadkach, gdy objętość zamarzniętego gruntu nie przekracza 10% ogólnej objętości wykopów wykonanych w danym miesiącu.

ZAŁĄCZNIK  Nr 4.

NARZUTY PROCENTOWE ZWIĘKSZONYCH KOSZTÓW ROBÓT ZIEMNYCH WYKONYWANYCH W OKRESIE JESIENNO-ZIMOWYM W PRZYPADKACH, GDY OBJĘTOŚĆ ZAMARZNIĘTEGO GRUNTU W STOSUNKU DO OGÓLNEJ OBJĘTOŚCI WYKOPÓW WYKONANYCH W DANYM MIESIĄCU PRZEKRACZA 10%

(jeżeli objętość zamarzniętego gruntu nie przekracza 10%, należy stosować narzut procentowy według załącznika nr 3, poz. 5a lub 5b)

A.

Roboty ziemne ręczne.

Narzuty procentowe do kosztu pełnej objętości wykopów.
Lp. Rodzaj robót Głębokość przemarzania
do 0,75 m powyżej 0,75 m
1 Rowy i wykopy wąskoprzestrzenne oraz jamiste na fundamenty bez rozparcia (bez transportu) 25 43
2 Wykopy wąskoprzestrzenne na przewody gazowe, wodociągowe, kanalizacyjne itp. z rozparciem (bez transportu) 16 24
3 Wykopy szerokoprzestrzenne (bez transportu) 26 37
4 Wykopy wszelkiego rodzaju wraz z transportem urobku 15 20

Uwaga: Głębokość przemarzania należy mierzyć czterokotnie w ciągu miesiąca i obliczać średnią wartość.

B.

Roboty ziemne zmechanizowane.

Lp. Rodzaj robót Bez względu na głębokość przemarzania
1 Wykop wraz z transportem urobku 5
2 Wykop bez transportu (na odkład) 11
Uwaga: Narzuty procentowe podane w tablicach A i B uwzględniają oprócz kosztów wymienionych w pkt 1. 2. instrukcji również następujące koszty:
a)
wynikającą z norm pracy różnicę odspajania, załadunku, transportu, wyładunku i zasypki gruntu zmarzniętego (zmiana struktury gruntu),
b)
roboty dodatkowe związane z osiadaniem na skutek zasypania gruntem zmarzniętym (zasypanie, przebrukowywanie itp.).

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1956.92.1034

Rodzaj: Uchwała
Tytuł: Zasady oraz normy kosztorysowania i rozliczania dodatkowych kosztów budownictwa w okresie jesienno-zimowym.
Data aktu: 16/10/1956
Data ogłoszenia: 13/11/1956
Data wejścia w życie: 13/11/1956