Zasady planowania, realizacja i finansowanie inwestycji polegających na powiększeniu stada podstawowego.

ZARZĄDZENIE
PRZEWODNICZĄCEGO PAŃSTWOWEJ KOMISJI PLANOWANIA GOSPODARCZEGO I MINISTRA FINANSÓW
z dnia 30 maja 1956 r.
w sprawie zasad planowania, realizacji i finansowania inwestycji polegających na powiększeniu stada podstawowego.

Na podstawie § 3 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 22 kwietnia 1949 r. w sprawie zakresu działania Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego (Dz. U. Nr 26, poz. 190) i § 1 ust. 1 pkt 4 i 8 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 1 kwietnia 1950 r. w sprawie zakresu działania Ministra Finansów i zmiany zakresu działania Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego (Dz. U. z 1950 r. Nr 22, poz. 188 i z 1951 r. Nr 25, poz. 185) zarządza się, co następuje:

I.

Zasady ogólne.

§  1.
Zarządzenie obowiązuje wszystkie państwowe gospodarstwa rolne działające według zasad rozrachunku gospodarczego, z wyjątkiem gospodarstw rolnych prowadzonych przez jednostki budżetowe jako gospodarstwa pomocnicze według zasad uproszczonych.
§  2.
Inwestycje polegające na powiększeniu stada podstawowego są realizowane i finansowane w trybie inwestycji pozalimitowych i zgodnie z przepisami niniejszego zarządzenia.
§  3.
1.
Do stada podstawowego zalicza się:
1)
inwentarz żywy pociągowy,
2)
inwentarz żywy hodowlano-użytkowy.
2.
Rodzaje inwentarza żywego oraz kryteria zaliczania zwierząt do stada podstawowego wymienione są w załączniku nr 1 do zarządzenia.
§  4.
1.
Inwestycje polegające na powiększeniu stada podstawowego dokonywane są w drodze:
1)
zakupu,
2)
przeklasyfikowania inwentarza żywego z własnej hodowli ze stada obrotowego do stada podstawowego.
2.
Przy powiększeniu wartości stada podstawowego w drodze zakupu wartość sztuki ustala się według ceny zakupu powiększonej o ewentualne koszty zakupu.
3.
Powiększenie stada podstawowego z własnej hodowli następuje na podstawie protokołu stwierdzającego przeklasyfikowanie inwentarza żywego ze stada obrotowego do stada podstawowego.
4.
Wartość przeklasyfikowanych sztuk określa się według obowiązujących cen zaliczeniowych.
5.
Rozliczenia refundacyjne z bankiem finansującym inwestycje dotyczące stada podstawowego następują na podstawie zestawień sporządzonych według wzoru stanowiącego załącznik nr 2 do zarządzenia oraz na podstawie protokołów przeklasyfikowania sztuk ze stada obrotowego do stada podstawowego.

II.

Źródła finansowania inwestycji dotyczących stada podstawowego.

§  5.
Środkami na sfinansowanie inwestycji dotyczących stada podstawowego są:
1)
wartość sztuk wybrakowanych ze stada podstawowego i przekazanych do stada obrotowego,
2)
odpisy amortyzacyjne stada pociągowego,
3)
różnica pomiędzy uzyskanymi wpływami a kosztami związanymi z likwidacją w przypadku przymusowego uboju lub padnięcia sztuki,
4)
odszkodowania otrzymane z Państwowego Zakładu Ubezpieczeń za sztuki padłe,
5)
inne środki przewidziane w przepisach o inwestycjach pozalimitowych z wyłączeniem środków zastrzeżonych na określone cele,
6)
nie wykorzystane w ubiegłym roku środki, o których mowa w pkt 1-5,
7)
kredyty budżetowe.
§  6.
1.
Wartość wybrakowanych sztuk ustala się:
1)
według ceny na sztuki chude, ustalonej obowiązującymi przepisami - jeżeli sztuka została wybrakowana zgodne z zasadami zakwalifikowania do wybrakowania,
2)
według wartości inwentarzowej pomniejszonej o ewentualne umorzenia - jeżeli sztuka została wybrakowana przed osiągnięciem cech kwalifikujących do wybrakowania.
2.
Zasady zakwalifikowania do wybrakowania inwentarza żywego i przeniesienia go ze stada podstawowego do stada obrotowego ustali Minister Rolnictwa w porozumieniu z Ministrem Państwowych Gospodarstw Rolnych.
3.
Odpisy amortyzacyjne stada pociągowego zaliczane są w całości na finansowanie inwestycji dotyczących stada podstawowego.
§  7.
Środki określone w § 5 podlegają przelaniu na rachunek środków na finansowanie inwestycji dotyczących stada podstawowego we właściwym dla danego inwestora bezpośredniego oddziale banku finansującego inwestycje.

III.

Planowanie inwestycji dotyczących stada podstawowego.

§  8.
1.
Inwestorzy bezpośredni opracowują plan rzeczowo-finansowy inwestycji dotyczących stada podstawowego według wzoru stanowiącego załącznik nr 3 zgodnie z zadaniami rzeczowymi oraz w ramach otrzymanych od jednostki nadrzędnej wskaźników. W planie należy ująć:
1)
zadania rzeczowe - w zakresie powiększenia poszczególnych rodzajów inwentarza żywego,
2)
planowane wybrakowania poszczególnych rodzajów inwentarza żywego,
3)
planowaną amortyzację stada pociągowego,
4)
planowane kredyty budżetowe.

2 Projekt planu rzeczowo-finansowego sporządzony zgodnie z ust. 1 stanowi podstawę do realizacji i finansowania inwestycji dotyczących stada podstawowego do czasu zatwierdzenia bilansu dochodów i wydatków. Projekt planu inwestor bezpośredni składa w 2 egzemplarzach właściwemu oddziałowi banku finansującego inwestycje.

3.
Po zatwierdzeniu bilansu dochodów i wydatków inwestor bezpośredni ustala ostateczne brzmienie planu rzeczowo-finansowego i składa go na miejsce projektu w oddziale banku finansującego inwestycje.
§  9.
Dysponenci kredytów budżetowych poszczególnych stopni obowiązani są przesłać do oddziału banku finansującego inwestycje dotyczące stada podstawowego wyciągi z bilansu dochodów i wydatków w części dotyczącej stada podstawowego.

IV.

Finansowanie inwestycji dotyczących stada podstawowego.

§  10.
Właściwy organ finansowy otwiera kredyty budżetowe na finansowanie inwestycji dotyczących stada podstawowego, a dysponenci kredytów budżetowych poszczególnych stopni przekazują je dysponentom niższego stopnia zgodnie z obowiązującymi przepisami w zakresie otwierania kredytów budżetowych na działalność eksploatacyjną.
§  11.
Właściwi dysponenci kredytów budżetowych w granicach otwartego (przekazanego) im kredytu budżetowego przelewają kwoty środków budżetowych przewidziane w planie rzeczowo-finansowym (§ 8) na rachunek środków na finansowanie inwestycji dotyczących stada podstawowego danego inwestora bezpośredniego we właściwym oddziale banku finansującego inwestycje.
§  12.
1.
Plan rzeczowo-finansowy może być zwiększony w przypadku:
1)
przydzielenia inwestorowi dodatkowych środków budżetowych przez właściwe organy nadrzędne,
2)
zakumulowania dodatkowych środków własnych nie objętych planem rzeczowo-finansowym.
2.
W przypadku zmiany planu rzeczowo-finansowego mają zastosowanie przepisy § 8.
§  13.
Zestawienia protokołów przeklasyfikowania powinny być składane we właściwym oddziale banku finansującego inwestycje najpóźniej do dnia 10 następnego miesiąca. Faktury za zakupione sztuki inwentarza żywego powinny być składane każdorazowo w miarę dokonywania zakupów.
§  14.
1.
Środki własne określone w § 5 nie odprowadzone przez inwestora bezpośredniego na rachunek środków na finansowanie inwestycji dotyczących stada podstawowego oraz należność za przeklasyfikowane ze stada obrotowego do stada podstawowego sztuki inwentarza żywego mogą być rozliczane w drodze miesięcznych rozliczeń kompensacyjnych. Podlegające kompensacie wartości bank zalicza odrębnie jako wpłatę na rachunek środków własnych inwestora i jako wypłatę z jego środków inwestycyjnych.
2.
W celu umożliwienia dokonania kompensaty inwestorzy bezpośredni składają w oddziale banku finansującego inwestycje miesięczne oświadczenia o wysokości wygospodarowanych a nie odprowadzonych środków własnych, przeznaczonych na finansowanie inwestycji dotyczących stada podstawowego - według wzoru stanowiącego załącznik nr 4. Oświadczenia te powinny być składane do banku najpóźniej do dnia 10 następnego miesiąca.
§  15.
1.
Na pokrycie dokonanych wypłat bank zalicza w pierwszej kolejności środki pochodzące z planowego wybrakowania stada podstawowego oraz odpisy amortyzacyjne stada pociągowego, a w końcu środki budżetowe. Po wyczerpaniu wyżej wymienionych źródeł bank zalicza na pokrycie wypłat dodatkowo zakumulowane, a nie objęte planem, środki własne na sfinansowanie inwestycji dotyczących stada podstawowego.
2.
Środki własne inwestora nie wykorzystane na finansowanie inwestycji dotyczących stada podstawowego przechodzą na rok następny jako środki dodatkowe.
3.
Nie wykorzystane do dnia 31 stycznia roku następnego środki budżetowe podlegają przekazaniu na dochód właściwego budżetu.
§  16.
Nakłady na powiększenie stada podstawowego dokonane do końca roku planowego powinny być ostatecznie rozliczone i sfinansowane do dnia 31 stycznia roku następnego.
§  17.
Ustala się stawkę odpisów amortyzacyjnych stada pociągowego państwowych gospodarstw rolnych w wysokości 12% rocznie od wartości inwentarzowej.

V.

Przepisy przejściowe i końcowe.

§  18.
Państwowe gospodarstwa rolne podległe Ministrowi Państwowych Gospodarstw Rolnych przy sporządzaniu planów rzeczowo-finansowych inwestycji polegających na powiększeniu stada podstawowego w 1956 r. uwzględnią zobowiązania przechodzące z roku ubiegłego.
§  19.
1.
Do inwestycji polegających na powiększeniu stada podstawowego w państwowych gospodarstwach rolnych, z wyjątkiem podległych Ministrowi Państwowych Gospodarstw Rolnych, w 1956 r. mają zastosowanie przepisy dotyczące inwestycji limitowych, z tym że gospodarstwa te mogą wykonywać inwestycje polegające na powiększeniu stada podstawowego powyżej limitów ustalonych w tytułach inwestycyjnych, o ile zwiększony zakres rzeczowy znajduje pokrycie finansowe w dodatkowej akumulacji środków własnych inwestorów.
2.
W razie zakumulowania środków własnych na finansowanie inwestycji dotyczących stada podstawowego przez państwowe gospodarstwa rolne określone w ust. 1 nie posiadające tytułu inwestycyjnego na powiększenie stada podstawowego mogą być w 1956 r. realizowane inwestycje w zakresie stada podstawowego zgodnie z przepisami § 8, § 15 ust. 1 i 2 i § 16.
§  20.
W 1956 r. zakup inwentarza żywego zaliczanego do stada podstawowego, dokonywany przez państwowe gospodarstwa rolne podległe Ministrowi Państwowych Gospodarstw Rolnych, finansowany będzie w ramach inwestycji limitowych.
§  21.
Zarządzenie Przewodniczącego Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego i Ministra Finansów z dnia 1 października 1952 r. w sprawie zasad i trybu włączania do planu inwestycyjnego inwestycji polegających na powiększeniu stada podstawowego (Monitor Polski Nr A-89, poz. 1381) traci moc z dniem ogłoszenia niniejszego zarządzenia, z tym że §§ 4, 9 i 10 tego zarządzenia stosuje się w 1956 r. do państwowych gospodarstw rolnych określonych w § 19 niniejszego zarządzenia.
§  22.
Zarządzenie wchodzi w życie:
1)
w stosunku do państwowych gospodarstw rolnych podległych Ministrowi Państwowych Gospodarstw Rolnych - z dniem ogłoszenia,
2)
w stosunku do pozostałych państwowych gospodarstw rolnych - z dniem 1 stycznia 1957 r., z wyjątkiem §§ 3-5, § 13, § 14, § 15 ust. 1 i 2, które wchodzą w życie z dniem ogłoszenia.
ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  Nr 1.

WYSZCZEGÓLNIENIE INWENTARZA ŻYWEGO ZALICZANEGO DO STADA PODSTAWOWEGO I KRYTERIA PRZEKLASYFIKOWANIA ZE STADA OBROTOWEGO

Rodzaje zwierząt zaliczanych do stada podstawowego Przeklasyfikowanie Kryteria przeklasyfikowania do stada podstawowego
ze stada obrotowego do stada podstawowego
1. Inwentarz żywy pociągowy: konia źrebięta do koni roboczych po oprzęgnięciu w wieku od 21/2 lat
woły wólce do wołów roboczych po oprzęgnięciu w 2 roku życia i starsza
muły źrebięta do mułów roboczych po oprzęgnięciu w wieku 21/2 lat
osły źrebięta do osłów roboczych po oprzęgnięciu w wieku 21/2 lat
2. Inwentarz żywy użytkowo-hodowlany: ogiery hodowlane źrebięta do ogierów hodowlanych po zakwalifikowaniu jako reproduktora
klacze hodowlane źrebięta do klaczy hodowlanych po pierwszym wyźrebieniu
krowy jałówki do krów po wycieleniu
buhaje buhajki do buhajów po zakwalifikowaniu jako reproduktora
owce owce-jarlakl do owiec-matek po osiągnięciu 11/2 roku życia lub po wykoceniu
tryki owce-jarlaki do tryków po ukończeniu 11/2 roku życia
skopy owce-jarlaki do skopów po ukończeniu 11/2 roku życia
knury knurki do knurów wiek 9 miesięcy i starsze
maciory mociory-pierwiastki do macior użytkowych 2 miesiące po oproszeniu, o ile kwalifikuje się. do dalszego chowu

ZAŁĄCZNIK  Nr 2.

Inwestor bezpośredni .......................................

Zestawienie nr ..........

sztuk inwentarza żywego przeklasyfikowanych ze stada obrotowego do stada podstawowego oraz wartość sztuk przeklasyfikowanych podlegająca refundacji

za miesiąc ....................

Data protokołu Nr protokołu Z kategorii Do kategorii Ilość sztuk Cena stada sztuki (cena zaliczeniowa) Razem wartość przeklasyfikowania
* i
Razem wartość ............ ...................

Główny księgowy Dyrektor przedsiębiorstwa

............................ ..................................................

(podpis) (podpis)

ZAŁĄCZNIK  Nr 3.

Inwestor:

centralny ............................................

naczelny .............................................

główny ...............................................

bezpośredni ........................................

Oddział Banku ..................................

PLAN RZECZOWO-FINANSOWY POWIĘKSZENIA STADA PODSTAWOWEGO W ROKU ..........

Budżet ................................... centralny/terenowy

część ..............., dział ............., rozdział ..............

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Niniejsza treść dostępna jest wyłącznie w wersji pierwotnej treści w formacie PDF.

..................................................

ZAŁĄCZNIK  Nr 4.

Inwestor bezpośredni

OŚWIADCZENIE O STANIE WYGOSPODAROWANYCH, A NIE ODPROWADZONYCH ŚRODKÓW PRZEZNACZONYCH NA FINANSOWANIE INWESTYCJI DOTYCZĄCYCH STADA PODSTAWOWEGO ZA MIESIĄC .................... 195... R.

1. Odpisy amortyzacyjne ..................................... zł ....................

2. Różne środki własne:

a) wartość wybrakowania zł ......................

b) wpływy netto z tytułu przymusowego uboju inwentarza zł ....................

c) wpływy netto z tytułu padnięć inwentarza zł ....................

d) odszkodowania przyznane przez Państwowy

Zakład Ubezpieczeń za sztuki padłe zł ....................

e) inne zł .................... zł ....................

Razem: zł ....................

Powyższe dane zgodne są z zapisami księgowymi.

Główny Księgowy Dyrektor

.......................................... ............................................

(podpis) (podpis)

..................................., dnia .................... 195... r.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024