Tryb dokonywania kasacji pojazdów samochodowych jednostek organizacyjnych administracji państwowej, gospodarki uspołecznionej i organizacji społecznych oraz ustalenie organów powołanych do kasacji.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA TRANSPORTU DROGOWEGO I LOTNICZEGO
z dnia 9 kwietnia 1956 r.
w sprawie trybu dokonywania kasacji pojazdów samochodowych jednostek organizacyjnych administracji państwowej, gospodarki uspołecznionej i organizacji społecznych oraz w sprawie ustalenia organów powołanych do kasacji.

Na podstawie art. 2 pkt 9 i art. 5 dekretu z dnia 8 stycznia 1946 r. o organizacji administracji i gospodarki motoryzacyjnej w Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej (Dz. U. Nr 7, poz. 58) i na podstawie art. 4 pkt 7 ustawy z dnia 26 lutego 1951 r. o organizacji władz w dziedzinie komunikacji (Dz. U. Nr 14, poz. 108 i Nr 41, poz. 310) oraz w związku z § 4 ust. 2 uchwały nr 85 Prezydium Rządu z dnia 20 lutego 1952 r. w sprawie sprzedaży pojazdów samochodowych z akcji przekazywania remanentów motoryzacyjnych (Monitor Polski Nr A-21, poz. 254) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Zarządzenie dotyczy pojazdów samochodowych, zwanych dalej w skróceniu "pojazdami", należących do jednostek organizacyjnych administracji państwowej, gospodarki uspołecznionej i organizacji społecznych, zwanych dalej w skróceniu "jednostkami organizacyjnymi".
2.
Pojazdami w rozumieniu niniejszego zarządzenia są: samochody osobowe, ciężarowe, specjalne, autobusy, ciągniki drogowe, przyczepy, naczepy i motocykle.
3.
Kasacją w rozumieniu niniejszego zarządzenia jest wykonanie całkowitej rozbiórki pojazdu z przeznaczeniem jego części do zastosowania w innych pojazdach lub przekazaniem ich na złom, przy równoczesnym skreśleniu pojazdu z inwentarza jednostki i z ewidencji pojazdów.
4.
Przepisy zarządzenia nie dotyczą pojazdów samochodowych należących do organów i jednostek Ministerstwa Obrony Narodowej, Komitetu do Spraw Bezpieczeństwa Publicznego oraz Ministerstwa Spraw Wewnętrznych.
§  2.
1.
Jednostka organizacyjna zgłasza pojazd do kasacji, jeżeli nie nadaje się on do dalszej eksploatacji, w szczególności ze względu na to, że:
1)
stałe wysokie nakłady konieczne do utrzymania pojazdu w stanie gotowości technicznej wskazują na nieopłacalność dalszej eksploatacji,
2)
stopień zużycia pojazdu, wielokrotność już dokonanych napraw, ilość przebytych kilometrów wskazują na nieopłacalność dalszej naprawy,
3)
pojazd uległ wypadkowi, w którego wyniku nie nadaje się do naprawy ani odbudowy.
2.
Pojazd zgłoszony do kasacji nie podlega zgłoszeniu jako zbędny lub nadmierny remanent motoryzacyjny do czasu uzyskania decyzji w sprawie kasacji (§8).
§  3.
Jednostka organizacyjna jest obowiązana do pełnego zabezpieczenia pojazdu zgłoszonego aż do czasu wykonania decyzji w sprawie kasacji (§8). Z pojazdu przeznaczonego do kasacji nie wolno wymontowywać żadnych części.
§  4.
1.
Jednostka organizacyjna zgłasza pojazd do kasacji do swojej jednostki nadrzędnej, która po rozpatrzeniu zgłoszenia i w przypadku akceptacji skierowuje je do wydziału komunikacji drogowej prezydium wojewódzkiej rady narodowej (Rady Narodowej w m. st. Warszawie lub m. Łodzi) właściwej ze względu na miejsce stałego postoju pojazdu.
2.
Zgłoszenie jednostka organizacyjna sporządza na formularzu według wzoru stanowiącego załącznik nr 1 do zarządzenia. Zgłoszenie powinno być podpisane przez kierownika i głównego księgowego jednostki zgłaszającej pojazd do kasacji.
§  5.
1.
Zakłady naprawy samochodów nie są uprawnione do zgłaszania do kasacji pojazdów przekazanych im do naprawy.
2.
W razie stwierdzenia nieopłacalności naprawy pojazdu przez zakłady naprawy samochodów jednostka organizacyjna na wniosek zakładu naprawczego obowiązana jest zgłosić pojazd do kasacji.
§  6.
1.
Zgłoszenie do kasacji rozpatruje komisja kasacyjna działająca przy wydziale komunikacji drogowej prezydium wojewódzkiej rady narodowej (Rady Narodowej w m. st. Warszawie lub m. Łodzi) właściwej ze względu na miejsce stałego postoju pojazdu zgłoszonego do kasacji.
2.
Rozpatrzenie zgłoszenia przez komisję powinno nastąpić w ciągu sześciu tygodni, licząc od dnia zarejestrowania w wydziale komunikacji drogowej.
3.
Komisję kasacyjną powołuje prezydium wojewódzkiej rady narodowej (Rady Narodowej w m. st. Warszawie lub m. Łodzi) na wniosek wydziału komunikacji drogowej.
4.
W skład komisji kasacyjnej wchodzą:
1)
przedstawiciel wydziału komunikacji drogowej prezydium rady narodowej - jako przewodniczący,
2)
przedstawiciel jednostki organizacyjnej zgłaszającej pojazd do kasacji,
3)
przedstawiciel jednostki nadrzędnej nad jednostką, której zgłoszenie kasacyjne jest rozpatrywane,
4)
rzeczoznawca techniki motorowej spośród powołanych przez Ministra Transportu Drogowego i Lotniczego z zespołu, na którego terenie jest dokonywana kasacja.
§  7.
1.
Komisja kasacyjna po ustaleniu stanu technicznego pojazdu w miejscu jego postoju sporządza protokół i stawia wniosek o kasację lub stwierdza brak uzasadnienia do kasacji na formularzu według wzoru stanowiącego załącznik nr 2 do zarządzenia.
2.
Protokół stanu technicznego (ust. 1) i wnioski sporządzone w trzech jednobrzmiących egzemplarzach komisja kasacyjna przekazuje prezydium wojewódzkiej rady narodowej (Rady Narodowej w m. st. Warszawie lub m. Łodzi).
§  8.
1.
Decyzję w sprawie kasacji wydaje prezydium wojewódzkiej rady narodowej (Rady Narodowej w m. st. Warszawie lub m. Łodzi) posługując się wzorem zamieszczonym na ostatniej stronie załącznika nr 2 do zarządzenia.
2.
Decyzję w sprawie kasacji sporządza się w trzech jednobrzmiących egzemplarzach, z których dwa przeznaczone są dla zainteresowanej jednostki organizacyjnej, trzeci pozostaje w aktach wydziału komunikacji drogowej.
3.
Odmawiając kasacji prezydium rady narodowej (ust. 1) może zlecić jednostce organizacyjnej zgłoszenie pojazdu jako zbędnego remanentu motoryzacyjnego.
§  9.
1.
Decyzja o kasacji jest dokumentem, na którego podstawie następuje spisanie pojazdu z ewidencji i z inwentarza jednostki organizacyjnej.
2.
Decyzja o kasacji określa przeznaczenie pojazdu kasowanego bądź na rozbiórkę, bądź na złom zgodnie z trybem przewidzianym w przepisach o upłynnieniu remanentów motoryzacyjnych.
3.
W razie postanowienia utrzymania w ruchu pojazdu zgłoszonego do kasacji prezydium rady narodowej powinno w decyzji wskazać powody utrzymania pojazdu w ruchu.
4.
Decyzja prezydium wojewódzkiej rady narodowej (Rady Narodowej w m. st. Warszawie lub m. Łodzi) jest ostateczna.
§  10.
1.
Komisja kasacyjna działa bezpłatnie z wyjątkiem rzeczoznawcy techniki motorowej, który otrzymuje wynagrodzenie według ustalonych norm.
2.
Jednostka organizacyjna, której pojazd podlega kasacji, ponosi koszt wynagrodzenia rzeczoznawcy.
§  11.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  Nr 1

Zgłoszenie pojazdu samochodowego do kasacji.

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Niniejsza treść dostępna jest wyłącznie w wersji pierwotnej treści w formacie PDF.

..................................................

ZAŁĄCZNIK  Nr 2

PROTOKÓŁ STANU TECHNICZNEGO POJAZDU SAMOCHODOWEGO

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Niniejsza treść dostępna jest wyłącznie w wersji pierwotnej treści w formacie PDF.

..................................................

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1956.35.426

Rodzaj: Zarządzenie
Tytuł: Tryb dokonywania kasacji pojazdów samochodowych jednostek organizacyjnych administracji państwowej, gospodarki uspołecznionej i organizacji społecznych oraz ustalenie organów powołanych do kasacji.
Data aktu: 09/04/1956
Data ogłoszenia: 03/05/1956
Data wejścia w życie: 03/05/1956