Zmiany w organizacji terenowej służby wodno-melioracyjnej.

UCHWAŁA NR 59
RADY MINISTRÓW
z dnia 28 stycznia 1956 r.
w sprawie zmian w organizacji terenowej służby wodno-melioracyjnej.

W celu powierzenia radom narodowym sprawy konserwacji, eksploatacji i planowania robót wodno-melioracyjnych oraz usprawnienia organizacji terenowej służby wodno-melioracyjnej Rada Ministrów uchwala, co następuje:
§  1.
1.
Służba wodno-melioracyjna, podległa Ministrowi Rolnictwa, wykonuje roboty wodno-melioracyjne (inwestycyjne, konserwacyjne i eksploatacyjne) w resorcie rolnictwa oraz inwestycyjne roboty wodno-melioracyjne w resorcie państwowych gospodarstw rolnych na zasadach ustalonych odrębnym zarządzeniem Ministra Rolnictwa i Ministra Państwowych Gospodarstw Rolnych za zgodą Przewodniczącego Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego.
2.
Przedsiębiorstwa robót wodno-melioracyjnych (§ 4) wykonują inwestycyjne roboty wodno-melioracyjne również dla innych resortów nie wymienionych w ust. 1 na zasadach ustalonych zarządzeniem Ministra Rolnictwa wydanym po porozumieniu z Przewodniczącym Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego.
§  2.
W powiatowych zarządach rolnictwa tworzy się z dniem 1 kwietnia 1956 r. stanowisko pracy "powiatowy inżynier do spraw melioracji i użytków zielonych", do którego należą sprawy konserwacji i eksploatacji urządzeń wodno-melioracyjnych oraz pielęgnowania łąk i pastwisk.
§  3.
1.
Dotychczasowe zarządy melioracji wodnych w wojewódzkich zarządach rolnictwa przekształca się z dniem 1 kwietnia 1956 r. w zarządy melioracji i użytków zielonych, wchodzące w skład wojewódzkich zarządów rolnictwa.
2.
Zarząd Wodnych Melioracji w Zarządzie Rolnictwa i Lasów Prezydium Rady Narodowej w m.st. Warszawie przekształca się z dniem 1 kwietnia 1956 r. w stanowisko pracy "starszego inżyniera do spraw melioracji i użytków zielonych".
3.
Komórki wymienione w ust. 1 i 2 pełnią funkcje wynikające z obowiązku inwestora naczelnego w zakresie inwestycyjnych robót wodno-melioracyjnych oraz nadzorują prace komórek powiatowego inżyniera do spraw melioracji i użytków zielonych.
§  4.
1.
Zobowiązuje się Ministra Rolnictwa do powołania przedsiębiorstw robót wodno-melioracyjnych w ilości niezbędnej do wykonania zadań planu inwestycyjnego. Przedsiębiorstwa robót wodno-melioracyjnych podlegają Ministrowi Rolnictwa i działają na zasadach pełnego rozrachunku gospodarczego oraz rozliczają się z budżetem Państwa poprzez budżet centralny.
2.
Do wykonywania robót konserwacyjnych i eksploatacyjnych oraz pielęgnowania łąk i pastwisk na dużych systemach wodno-melioracyjnych mogą być powołane przez prezydia wojewódzkich rad narodowych - w porozumieniu z Ministrem Rolnictwa - przedsiębiorstwa konserwacji i eksploatacji urządzeń wodno-melioracyjnych. Przedsiębiorstwa konserwacji i eksploatacji urządzeń wodno-melioracyjnych podlegają bezpośrednio prezydium wojewódzkiej rady narodowej (wojewódzkiemu zarządowi rolnictwa) i są przedsiębiorstwami objętymi budżetem terenowym właściwej wojewódzkiej rady narodowej.
§  5.
Zobowiązuje się Ministra Rolnictwa w terminie dwutygodniowym do ustalenia w porozumieniu z Prezesem Państwowej Komisji Etatów zakresu zadań oraz organizacji zarządów melioracji i użytków zielonych, powiatowego inżyniera do spraw melioracji i użytków zielonych oraz przedsiębiorstw wymienionych w § 4.
§  6.
Środki finansowe na wykonanie robót wodno-melioracyjnych, konserwację i eksploatację urządzeń wodno-melioracyjnych oraz pielęgnowanie łąk i pastwisk znajdą pokrycie w budżetach terenowych rad narodowych i innych zleceniodawców.
§  7.
Upoważnia się Ministra Rolnictwa do dokonania w porozumieniu z Przewodniczącym Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego, Prezesem Państwowej Komisji Etatów i Ministrem Finansów odpowiednich zmian w planie zatrudnienia jednostek organizacyjnych służby wodno-melioracyjnej, wynikających z reorganizacji przeprowadzonej na podstawie niniejszej uchwały. Jednocześnie upoważnia się Ministra Finansów i Prezesa Państwowej Komisji Etatów - każdego w jego zakresie działania - do:
1)
przeniesienia odpowiedniej ilości etatów i funduszu płac z będących na rozrachunku gospodarczym rejonowych kierownictw robót wodno-melioracyjnych do budżetu terenowego (dział 1);
2)
przeniesienia odpowiedniej ilości etatów i funduszu płac z zarządów wodnych melioracji (dział 10) do przedsiębiorstw robót wodno-melioracyjnych.
§  8.
1.
Zatwierdza się tabele stanowisk i stawek wynagrodzenia pracowników zarządów melioracji i użytków zielonych, stanowiące załączniki nr 1, 2 i 3.
2.
Zatwierdza się wykaz stanowisk uprawniających pracowników zarządów melioracji i użytków zielonych w wojewódzkich zarządach rolnictwa oraz pracowników aparatu starszego inżyniera do spraw melioracji i użytków zielonych w Zarządzie Rolnictwa i Lasów m.st. Warszawy do pobierania dodatku za staż pracy (załącznik nr 4).
§  9.
Minister Rolnictwa ustali w porozumieniu z Prezesem Państwowej Komisji Płac zasady wynagradzania pracowników:
1)
przedsiębiorstw robót wodno-melioracyjnych,
2)
przedsiębiorstw konserwacji i eksploatacji urządzeń wodno-melioracyjnych,
3)
budów konserwacyjnych wodno-melioracyjnych oraz pracowników zatrudnionych przy eksploatacji urządzeń wodno-melioracyjnych według układu zbiorowego pracy dla robót drogowych, mostowych i wodnych oraz eksploatacji żwiru i kruszywa.
§  10.
Z dniem 1 kwietnia 1956 r. tracą moc:
1)
uchwała nr 768 Rady Ministrów z dnia 3 listopada 1951 r. w sprawie organizacji terenowej służby wodno-melioracyjnej;
2)
ust. 16 pkt 3 lit. b) uchwały nr 101 Rady Ministrów z dnia 3 marca 1954 r. w sprawie utworzenia powiatowych i wojewódzkich zarządów rolnictwa (Monitor Polski Nr A-48, poz. 661);
3)
ust. 7 pkt 3 i 4 oraz w części dotyczącej służby wodno-melioracyjnej ust. 10 uchwały nr 25 Rady Ministrów z dnia 15 stycznia 1955 r. w sprawie zmian organizacyjnych w zarządach rolnictwa (Monitor Polski Nr 11, poz. 123);
4)
inne przepisy sprzeczne z niniejszą uchwałą.
ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  Nr 1.

TABELA STANOWISK I STAWEK WYNAGRODZENIA PERSONELU FACHOWEGO ZARZĄDÓW MELIORACJI I UŻYTKÓW ZIELONYCH W WOJEWÓDZKICH ZARZĄDACH ROLNICTWA

Lp. Stanowisko Wynagrodzenie miesięczne złotych
od - do
1. Kierownik zarządu 1.450 - 1.770
2. Kierownik działu techniczno-produkcyjnego 1.100 - 1.330
3. Starszy ekonomista do spraw planowania, zatrudnienia i płac 1.000 - 1.200
4. Starszy inżynier 900 - 1.200
5. Radca do spraw wodno-prawnych 900 - 1.100
6. Starszy inspektor techniczny 900 - 1.100
7. Starszy referent zaopatrzenia 800 - 950
8. Inspektor techniczny 750 - 885
9. Starszy referent techniczny 700 - 885

ZAŁĄCZNIK  Nr 2.

TABELA STANOWISK I STAWEK WYNAGRODZENIA PERSONELU FACHOWEGO KOMÓRKI STARSZEGO INŻYNIERA DO SPRAW MELIORACJI I UŻYTKÓW ZIELONYCH W ZARZĄDZIE ROLNICTWA i LASÓW M.ST. WARSZAWY

Lp. Stanowisko Wynagrodzenie miesięczne złotych
od - do
1. Starszy inżynier 900 - 1.200
2. Starszy ekonomista do spraw planowania, zatrudnienia i płac 900 - 1.150
3. Radca do spraw wodno-prawnych 900 - 1.150

ZAŁĄCZNIK  Nr 3.

TABELA STANOWISK PRACOWNIKÓW ADMINISTRACYJNYCH ZARZĄDÓW MELIORACJI I UŻYTKÓW ZIELONYCH W WOJEWÓDZKICH ZARZĄDACH ROLNICTWA

Lp. Stanowisko służbowe Grupa uposażenia miesięcznego Dodatek funkcyjny lub służbowy
1. Starszy księgowy pełniący obowiązki głównego księgowego VI - IV 5 - 4
2. Starszy referent wodno-prawny z wyższym wykształceniem VI - V 5
3. Starszy referent wodno-prawny VII - V b - a
4. Starszy referent zatrudnienia i płac, starszy planista VII - V b - a
5. Księgowy VIII - VI c - b

ZAŁĄCZNIK  Nr 4.

WYKAZ STANOWISK UPRAWNIAJĄCYCH DO POBIERANIA DODATKÓW ZA STAŻ PRACY W ZARZĄDACH MELIORACJI I UŻYTKÓW ZIELONYCH W WOJEWÓDZKICH ZARZĄDACH ROLNICTWA I W KOMÓRCE STARSZEGO INŻYNIERA DO SPRAW MELIORACJI I UŻYTKÓW ZIELONYCH W ZARZĄDZIE ROLNICTWA I LASÓW M.ST. WARSZAWY

1. Kierownik zarządu

2. Kierownik działu techniczno-produkcyjnego

3. Starszy ekonomista do spraw planowania, zatrudnienia i płac

4. Starszy inżynier

5. Starszy inspektor techniczny

6. Inspektor techniczny

7. Starszy referent zaopatrzenia

8. Radca do spraw wodno-prawnych

9. Starszy referent techniczny.

Zmiany w prawie

Wolna Wigilia po raz pierwszy i nowe obowiązki dla firm, które wejdą… w Wigilię

W tym roku po raz pierwszy wszyscy pracownicy będą cieszyli się Wigilią jako dniem wolnym od pracy. Także w handlu. I choć z dnia wolnego skorzystają także pracodawcy, to akurat w ich przypadku Wigilia będzie dniem, kiedy zaczną obowiązywać przepisy zobowiązujące ich do stosowania w ogłoszeniach o pracę i np. w regulaminach pracy nazw stanowisk neutralnych pod względem płci.

Grażyna J. Leśniak 23.12.2025
Centralna e-Rejestracja: Start systemu od 1 stycznia 2026 r.

Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.

Inga Stawicka 22.12.2025
Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1956.19.256

Rodzaj: Uchwała
Tytuł: Zmiany w organizacji terenowej służby wodno-melioracyjnej.
Data aktu: 28/01/1956
Data ogłoszenia: 09/03/1956
Data wejścia w życie: 09/03/1956