Tryb powoływania, skład osobowy, organizacja i kadencja komisji podatkowych przy organach finansowych I instancji, jak również tryb i sposób postępowania przed tymi komisjami.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW
z dnia 19 grudnia 1956 r.
w sprawie trybu powoływania, składu osobowego, organizacji i kadencji komisji podatkowych przy organach finansowych I instancji, jak również w sprawie trybu i sposobu postępowania przed tymi komisjami.

Na podstawie art. 172 ust. 3 dekretu z dnia 16 maja 1946 r. o postępowaniu podatkowym (Dz. U. z 1950 r. Nr 56, poz. 506, z 1953 r. Nr 9, poz. 27 oraz z 1956 r. Nr 55, poz. 252} zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Ilekroć w niniejszym zarządzeniu jest mowa o radzie narodowej lub o prezydium rady narodowej, należy przez te określenia rozumieć odpowiednio powiatową radę narodową oraz radę narodową miasta stanowiącego powiat lub prezydia tych rad.
2.
Ilekroć w niniejszym zarządzeniu jest mowa o organie finansowym, należy przez to określenie rozumieć organ finansowy I instancji właściwy rzeczowo w postępowaniu wymiarowym w sprawach podatków obrotowego i dochodowego od jednostek gospodarki nie uspołecznionej.
§  2. 1
1.
Komisje podatkowe składają się z przewodniczącego, zastępcy przewodniczącego, dziesięciu członków i tyluż zastępców.
2.
Prezydia wojewódzkich rad narodowych (rad narodowych miast wyłączonych z województw) mogą na wniosek prezydiów rad narodowych miast stanowiących powiaty (prezydiów dzielnicowych rad narodowych w miastach wyłączonych z województw) zwiększyć liczbę zastępców przewodniczącego komisji podatkowej do trzech, liczbę członków komisji do dwudziestu i tyluż zastępców, jeżeli uzasadniają to warunki lokalne. Liczba członków komisji i ich zastępców powinna być zawsze parzysta,
§  3.
1.
Rada narodowa powołuje:
1)
przewodniczącego komisji podatkowej i jego zastępcę spośród radnych,
2)
pięciu członków komisji i tyluż zastępców spośród osób zatrudnionych w gospodarce uspołecznionej (przemysł terenowy, spółdzielnie pracy, handel uspołeczniony itp.); kandydatów przedstawia prezydium rady,
3)
pięciu członków komisji i tyluż zastępców z grona podatników podatków obrotowego i dochodowego, nie będących jednostkami gospodarki uspołecznionej. Kandydatów przedstawia prezydium rady na wniosek organizacji samorządu gospodarczego i zawodowego.
2.
Zgłaszając wniosek radzie narodowej prezydium rady narodowej przedstawi kandydatów na członków i zastępców członków komisji podatkowej co najmniej w ilości podwójnej w stosunku do tej, która ma być powołana.
3. 2
W razie powołania większej liczby członków komisji (§ 2 ust. 2) przepisy ust. 1 pkt 2 i 3 stosuje się do połowy ilości członków komisji i ich zastępców.
§  4.
Członkami (zastępcami członków) komisji podatkowej mogą być obywatele polscy, posiadający pełnię praw cywilnych i obywatelskich, nie karani, posiadający odpowiednie wiadomości fachowe w zakresie działalności gospodarczej jednostek gospodarki nie uspołecznionej, a ponadto dający rękojmię pełnienia obowiązków zgodnie z obowiązującymi przepisami podatkowymi i interesem społecznym.
§  5.
Członek (zastępca członka) komisji podatkowej nie może być równocześnie członkiem komisji odwoławczej.
§  6.
Prezydium rady narodowej zawiadamia zainteresowane osoby o powołaniu do komisji podatkowej.
§  7.
Z ważnych przyczyn rada narodowa może w każdym czasie odwołać członka (zastępcę członka) komisji podatkowej, a prezydium rady narodowej może zawiesić członka (zastępcę członka) w czynnościach kierując jednocześnie do rady narodowej wniosek o jego odwołanie. W razie odwołania członka (zastępcy członka) ze składu komisji podatkowej należy na pozostały okres kadencji komisji podatkowej powołać na miejsce odwołanego nowego członka (zastępcę członka) komisji.
§  8.
1.
Członek (zastępca członka) komisji podatkowej powinien w czasie pełnienia swych czynności przestrzegać ścisłe przepisów podatkowych, postępować bezstronnie i zgodnie z interesem społecznym, według najlepszej wiedzy i sumienia oraz zachować w tajemnicy przebieg obrad, jak również wszelkie wiadomości, dotyczące stosunków podatnika i osób trzecich, uzyskane w związku z piastowaniem mandatu. Zachowanie tajemnicy obowiązuje również po ustaniu mandatu.
2.
Członkowie (zastępcy członków) komisji podatkowej, nie będący jednocześnie radnymi, obowiązani są przed objęciem swych czynności złożyć następujące przyrzeczenie:

"Świadom wagi mych słów przyrzekam uroczyście, że w czasie pełnienia czynności członka komisji podatkowej postępować będę w myśl przepisów prawa bezstronnie i według najlepszej wiedzy i sumienia, realizować będę zasady sprawiedliwości społecznej w myśl założeń Państwa Ludowego oraz że wszystko to, co dojdzie do mej wiadomości w związku z pełnieniem funkcji członka komisji, a w szczególności wiadomości o przebiegu obrad i o stosunkach podatników, zachowam w tajemnicy również po ustaniu mandatu".

3.
Przyrzeczenie odbiera przewodniczący prezydium rady narodowej lub członek tegoż prezydium. Ze złożenia przyrzeczenia spisuje się protokół.
§  9.
Członek (zastępca członka) komisji podatkowej nie może wchodzić w skład komisji w czasie rozpatrywania sprawy i powzięcia uchwały, gdy na posiedzeniu komisji rozpatrywana jest sprawa opodatkowania jego samego lub osoby, z którą pozostaje w stosunku małżeństwa, pokrewieństwa, bądź powinowactwa w linii prostej, w stosunku pokrewieństwa w linii bocznej do czwartego stopnia, a powinowactwa w linii bocznej do drugiego stopnia lub też w stosunku przysposobienia, opieki bądź kurateli, gdy rozpatrywana jest sprawa osoby, której jest przedstawicielem ustawowym lub pełnomocnikiem, a także jeżeli jest współwłaścicielem lub udziałowcem przedsiębiorstwa, w którego sprawie komisja orzeka lub opiniuje, wreszcie jeżeli jest rozpatrywana sprawa osoby, z którą pozostaje w takim stosunku osobistym, że stosunek ten mógłby wywołać uzasadnione wątpliwości co do jego bezstronności.
§  10.
1.
Przewodniczący bądź zastępca przewodniczącego komisji podatkowej ustalają terminy posiedzeń komisji, kierują jej czynnościami i czuwają nad prawidłowym tokiem jej działalności.
2.
O terminie posiedzenia zawiadamia się członków komisji w takim czasie, aby członkowie ci mieli możność przybycia na posiedzenie.
3.
W razie niemożności przybycia na posiedzenie członek komisji jest obowiązany bezzwłocznie powiadomić przewodniczącego (zastępcę przewodniczącego), który z kolei zawiadamia zastępcę członka komisji o terminie posiedzenia.
4. 3
W razie powołania większej liczby członków komisji podatkowej (§ 2 ust. 2) komisja orzeka w zespołach złożonych z przewodniczącego lub jego zastępcy i 8 członków. Przewodniczący komisji ustala ilość zespołów oraz właściwość każdego zespołu i przydział członków komisji do zespołu. W skład zespołu rozpatrującego sprawy określonej grupy podatników powinien wejść przedstawiciel tej grupy, jeżeli grupa ta ma swego przedstawiciela w składzie komisji podatkowej.
5. 4
Przepisy dotyczące komisji podatkowej stosuje się odpowiednio do zespołów.
§  11.
1. 5
Do prawomocności orzeczenia lub ważności opinii komisji podatkowej wymagana jest obecność przewodniczącego lub jego zastępcy oraz co najmniej sześciu członków komisji, w tym co najmniej trzech członków komisji (nie licząc przewodniczącego lub jego zastępcy) powołanych spośród osób zatrudnionych w gospodarce uspołecznionej (§ 3 ust. 1 pkt 2). Przy obecności większej liczby członków komisji niż sześciu, do prawomocności orzeczenia lub ważności opinii komisji podatkowej wymagane jest, aby co najmniej połowę liczby obecnych członków komisji (nie licząc przewodniczącego lub jego zastępcy) stanowili członkowie powołani spośród osób zatrudnionych w gospodarce uspołecznionej (§ 3 ust. 1 pkt 2).
2.
Orzeczenia komisji zapadają bezwzględną większością głosów; w razie równości głosów rozstrzyga głos przewodniczącego.
3.
Przepis ust. 2 stosuje się odpowiednio do wydawania opinii.
§  12.
Z obrad i uchwał komisji spisuje się protokoły, które podpisują przewodniczący i przynajmniej dwóch członków komisji oraz pracownik organu finansowego prowadzący protokół.
§  13. 6
1.
Do referowania spraw w komisji podatkowej i do prowadzenia protokołu powołani są pracownicy organu finansowego.
2.
Biorący udział w obradach komisji kierownik organu finansowego bądź referujący sprawę pracownik tego organu ma prawo udzielać wyjaśnień, zadawać pytania podatnikowi oraz zgłaszać wnioski, nie bierze jednak udziału w głosowaniu.
3. 7
Biorący udział w obradach komisji przedstawiciel organizacji samorządu gospodarczego lub zawodowego ma prawo udzielać, z zakresu branży, do której należy działalność gospodarcza podatnika, fachowych wyjaśnień, które mogłyby się przyczynić do prawidłowego ustalenia rozmiarów działalności gospodarczej podatnika, oraz zadawać pytania podatnikowi, nie bierze jednak udziału w głosowaniu. Przedstawicielami organizacji samorządu gospodarczego lub zawodowego nie mogą być byli pracownicy organów finansowych I i II instancji oraz Ministerstwa Finansów przez okres 5 lat po zwolnieniu z pracy w tych organach.
4.
Wszyscy biorący udział w obradach komisji obowiązani są do zachowania w tajemnicy przebiegu obrad. Przed posiedzeniem przewodniczący komisji przypomina biorącym w nim udział o tym obowiązku.
5.
Czynności biurowe komisji podatkowej załatwia organ finansowy.
§  14.
Przewodniczący komisji podatkowej obowiązany jest składać na sesji rady narodowej lub na posiedzeniach komisji finansów, budżetu i planu okresowe sprawozdania z działalności komisji w terminach ustalonych przez radę bądź przez podaną wyżej komisję.
§  15.
1.
Rady narodowe powołują komisje podatkowe na okres swojej kadencji.
2.
Po upływie okresu kadencji rad narodowych komisje podatkowe działają jednak nadal do czasu powołania komisji podatkowych przez nowowybrane rady.
§  16.
Rady narodowe powołają po raz pierwszy komisje podatkowe w trybie niniejszego zarządzenia w terminie miesięcznym od dnia ogłoszenia zarządzenia.
§  17.
Traci moc zarządzenie Ministra Finansów z dnia 7 sierpnia 1951 r. w sprawie trybu powoływania, składu osobowego, organizacji i kadencji obywatelskich komisji podatkowych przy organach finansowych pierwszej instancji, jak również w sprawie trybu i sposobu postępowania przed tymi komisjami (Monitor Polski z 1951 r. Nr A-73, poz. 963).
§  18.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
1 § 2 zmieniony przez § 1 pkt 1 zarządzenia z dnia 18 kwietnia 1957 r. (M.P.57.36.236) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 9 maja 1957 r.
2 § 3 ust. 3 dodany przez § 1 pkt 2 zarządzenia z dnia 18 kwietnia 1957 r. (M.P.57.36.236) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 9 maja 1957 r.
3 § 10 ust. 4 dodany przez § 1 pkt 3 zarządzenia z dnia 18 kwietnia 1957 r. (M.P.57.36.236) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 9 maja 1957 r.
4 § 10 ust. 5 dodany przez § 1 pkt 3 zarządzenia z dnia 18 kwietnia 1957 r. (M.P.57.36.236) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 9 maja 1957 r.
5 § 11 ust. 1 zmieniony przez § 1 zarządzenia z dnia 15 października 1957 r. (M.P.57.85.508) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 2 listopada 1957 r.
6 § 13 zmieniony przez § 1 zarządzenia z dnia 21 października 1958 r. (M.P.58.83.474) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 6 listopada 1958 r.
7 § 13 ust. 3 zmieniony przez § 1 zarządzenia z dnia 27 listopada 1964 r. (M.P.64.86.412) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 16 grudnia 1964 r.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1956.106.1237

Rodzaj: Zarządzenie
Tytuł: Tryb powoływania, skład osobowy, organizacja i kadencja komisji podatkowych przy organach finansowych I instancji, jak również tryb i sposób postępowania przed tymi komisjami.
Data aktu: 19/12/1956
Data ogłoszenia: 31/12/1956
Data wejścia w życie: 31/12/1956