Podstawy ustalania wynagrodzenia pracowników zatrudnionych na etatach sprzątaczek.

UCHWAŁA NR 705
PREZYDIUM RZĄDU
z dnia 3 września 1955 r.
w sprawie podstaw ustalania wynagrodzenia pracowników zatrudnionych na etatach sprzątaczek. *

W celu uregulowania podstaw ustalania wynagrodzenia etatowych pracowników zatrudnionych przy sprzątaniu - Prezydium Rządu uchwala, co następuje:
§  1.
Podstawy ustalania wynagrodzenia pracowników zatrudnionych na etatach sprzątaczek w jednostkach administracji państwowej oraz w jednostkach gospodarki uspołecznionej (z wyłączeniem zatrudnionych w działach - oddziałach produkcji) określa się zgodnie z załącznikiem do niniejszej uchwały.
§  2.
Upoważnia się Prezesa Państwowej Komisji Etatów w porozumieniu z Ministrem Finansów do ustalenia zasad organizacji sprzątania w jednostkach, dla których nie są przewidziane etaty sprzątaczek, i sposobu opłacania czynności związanych z utrzymywaniem czystości w tych jednostkach, jak również do ustalenia zasad, na jakich sprzątanie może być poruczane woźnym zamiast zatrudniania etatowych sprzątaczek.
§  3.
Centralnemu Związkowi Spółdzielczemu zaleca się wprowadzenie w przedsiębiorstwach spółdzielczych analogicznych zasad ustalania wynagrodzenia dla pracowników zatrudnionych przy sprzątaniu.
§  4.
Uchwała wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK 

PODSTAWY USTALANIA WYNAGRODZENIA PRACOWNIKÓW ZATRUDNIONYCH PRZY SPRZĄTANIU

§ 1.
Pracownicy zatrudnieni przy sprzątaniu powinni w czasie 8-godzinnego dnia pracy wykonać ustaloną normę pracy. Normę pracy określa się wielkością pomieszczenia do sprzątania.
§  2.
1.
Norma określona w § 1 powinna się kształtować w granicach 320-480 m2 pomieszczeń do sprzątania w czasie 8-godzinnego dnia pracy.
2.
Norma pracy ustalona wielkością pomieszczeń obejmuje obowiązek sprzątania ruchomości i urządzeń znajdujących się w sprzątanych pomieszczeniach. Za sprzątanie tych ruchomości i urządzeń nie przysługuje odrębne wynagrodzenie.
§  3.
W zależności od rodzaju pomieszczeń sprzątanych przyjmuje się:
1)
1 m2 pomieszczenia biurowego (jedno i wieloosobowe pokoje, sale biurowe, hale maszyn, sale konferencyjne) za równoważnik 1 m2 normy pracy,
2)
1 m2 pomieszczenia reprezentacyjnego (gabinety ministrów, wiceministrów i osób zajmujących stanowiska równorzędne oraz inne pomieszczenia uznane za reprezentacyjne decyzją ministra lub kierownika centralnego urzędu) - za równoważnik 1,20 m2 normy pracy,
3)
1 m2 pomieszczenia komunikacyjnego i gospodarczego (halle, korytarze, poczekalnie, klatki schodowe, windy, przedsionki): a)

z dywanami i chodnikami - za równoważnik 0,65 m2 normy pracy,

b)
bez dywanów i chodników - za równoważnik 0,55 m2 normy pracy,
4)
1 m2 pomieszczenia sanitarnego (toalety, umywalnie, łazienki itp.) - za równoważnik 1,25 m2 normy pracy.
§  4.
Normę pracy określa właściwy minister (kierownik centralnego urzędu) dla podległych mu jednostek, z tym że dla jednostek, dla których normy zatrudnienia ustala Państwowa Komisja Etatów, określenie normy pracy następuje w porozumieniu z Prezesem Państwowej Komisji Etatów.
§  5.
1.
Wysokość wynagrodzenia pracowników zatrudnionych przy sprzątaniu w pełnym wymiarze ustawowego czasu pracy za wykonanie normy pracy określają układy zbiorowe lub inne przepisy.
2.
Za sprzątanie w ustawowym czasie pracy dodatkowej powierzchni ponad normę pracy przysługuje pracownikowi dodatkowe wynagrodzenie, które oblicza się procentowo w wysokości odpowiadającej stosunkowi faktycznie sprzątanej powierzchni do powierzchni ustalonej normą pracy.
§  6.
1.
Pracownicy zatrudnieni w niepełnym wymiarze ustawowego czasu pracy otrzymują taką część wynagrodzenia za pracę w pełnym wymiarze ustawowego czasu pracy, jaka odpowiada stosunkowi faktycznie sprzątanego pomieszczenia do obowiązującej normy pracy.
2.
Pracownikom zatrudnionym w niepełnym wymiarze ustawowego czasu pracy nie przysługują deputaty branżowe i zniżki kolejowe, natomiast przysługują im uprawnienia w zakresie ubezpieczeń społecznych z wyjątkiem zasiłków rodzinnych.
§  7.
Administracja zakładu pracy:
1)
określi obowiązek osób zatrudnionych przy sprzątaniu w sposób zabezpieczający czystość i porządek pomieszczeń,
2)
przydzieli każdemu pracownikowi zatrudnionemu przy sprzątaniu powierzchnię, za której czystość pracownik ten jest odpowiedzialny.
§  8.
W razie stwierdzenia przez administrację, że stan czystości z winy sprzątającego nie jest zadowalający, administracja ma prawo po uprzednim bezskutecznym upomnieniu zmniejszyć wynagrodzenie pracownika za dany miesiąc o 10%, ponadto może zmniejszyć wielkość sprzątanej powierzchni, tak jednak aby powierzchnia sprzątana przez pracownika zatrudnionego w pełnym wymiarze ustawowego czasu pracy nie była mniejsza od ustalonej normy pracy.
§  9.
Pracownik może wystąpić o zwiększenie powierzchni sprzątanej w przypadku nienagannego wykonywania czynności co najmniej przez dwa miesiące, z tym że przydzielona powierzchnia nie może przekraczać 700 m2.
§  10.
1.
Przepisy § 8 wchodzą w życie po wprowadzeniu odpowiednich postanowień do obowiązujących umów o pracę.
2.
Obowiązujące umowy o pracę powinny być odpowiednio zmienione w okresie czterech miesięcy od dnia wejścia w życie uchwały.
§  11.
W roku 1955 wyżej określone podstawy ustalania wynagrodzenia za sprzątanie nie mogą wpłynąć na przekroczenie przyznanych na ten cel kredytów.
* Z dniem 7 marca 1958 r. nin. uchwała przestaje obowiązywać w stosunku do pracowników, do ktrórych odnoszą się przepisy §§ 4, 5, 6 i 9 uchwały nr 50 Rady Ministrów z dnia 7 marca 1958 r. w sprawie płac w przedsiębiorstwach budowlano-montażowych (M.P.58.20.125), zgodnie z § 15 ust. 2 pkt 15 powołanej uchwały.

Zmiany w prawie

Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024