Podstawy ustalania wynagrodzenia pracowników zatrudnionych na etatach sprzątaczek.

UCHWAŁA NR 705
PREZYDIUM RZĄDU
z dnia 3 września 1955 r.
w sprawie podstaw ustalania wynagrodzenia pracowników zatrudnionych na etatach sprzątaczek. *

W celu uregulowania podstaw ustalania wynagrodzenia etatowych pracowników zatrudnionych przy sprzątaniu - Prezydium Rządu uchwala, co następuje:
§  1.
Podstawy ustalania wynagrodzenia pracowników zatrudnionych na etatach sprzątaczek w jednostkach administracji państwowej oraz w jednostkach gospodarki uspołecznionej (z wyłączeniem zatrudnionych w działach - oddziałach produkcji) określa się zgodnie z załącznikiem do niniejszej uchwały.
§  2.
Upoważnia się Prezesa Państwowej Komisji Etatów w porozumieniu z Ministrem Finansów do ustalenia zasad organizacji sprzątania w jednostkach, dla których nie są przewidziane etaty sprzątaczek, i sposobu opłacania czynności związanych z utrzymywaniem czystości w tych jednostkach, jak również do ustalenia zasad, na jakich sprzątanie może być poruczane woźnym zamiast zatrudniania etatowych sprzątaczek.
§  3.
Centralnemu Związkowi Spółdzielczemu zaleca się wprowadzenie w przedsiębiorstwach spółdzielczych analogicznych zasad ustalania wynagrodzenia dla pracowników zatrudnionych przy sprzątaniu.
§  4.
Uchwała wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK 

PODSTAWY USTALANIA WYNAGRODZENIA PRACOWNIKÓW ZATRUDNIONYCH PRZY SPRZĄTANIU

§ 1.
Pracownicy zatrudnieni przy sprzątaniu powinni w czasie 8-godzinnego dnia pracy wykonać ustaloną normę pracy. Normę pracy określa się wielkością pomieszczenia do sprzątania.
§  2.
1.
Norma określona w § 1 powinna się kształtować w granicach 320-480 m2 pomieszczeń do sprzątania w czasie 8-godzinnego dnia pracy.
2.
Norma pracy ustalona wielkością pomieszczeń obejmuje obowiązek sprzątania ruchomości i urządzeń znajdujących się w sprzątanych pomieszczeniach. Za sprzątanie tych ruchomości i urządzeń nie przysługuje odrębne wynagrodzenie.
§  3.
W zależności od rodzaju pomieszczeń sprzątanych przyjmuje się:
1)
1 m2 pomieszczenia biurowego (jedno i wieloosobowe pokoje, sale biurowe, hale maszyn, sale konferencyjne) za równoważnik 1 m2 normy pracy,
2)
1 m2 pomieszczenia reprezentacyjnego (gabinety ministrów, wiceministrów i osób zajmujących stanowiska równorzędne oraz inne pomieszczenia uznane za reprezentacyjne decyzją ministra lub kierownika centralnego urzędu) - za równoważnik 1,20 m2 normy pracy,
3)
1 m2 pomieszczenia komunikacyjnego i gospodarczego (halle, korytarze, poczekalnie, klatki schodowe, windy, przedsionki): a)

z dywanami i chodnikami - za równoważnik 0,65 m2 normy pracy,

b)
bez dywanów i chodników - za równoważnik 0,55 m2 normy pracy,
4)
1 m2 pomieszczenia sanitarnego (toalety, umywalnie, łazienki itp.) - za równoważnik 1,25 m2 normy pracy.
§  4.
Normę pracy określa właściwy minister (kierownik centralnego urzędu) dla podległych mu jednostek, z tym że dla jednostek, dla których normy zatrudnienia ustala Państwowa Komisja Etatów, określenie normy pracy następuje w porozumieniu z Prezesem Państwowej Komisji Etatów.
§  5.
1.
Wysokość wynagrodzenia pracowników zatrudnionych przy sprzątaniu w pełnym wymiarze ustawowego czasu pracy za wykonanie normy pracy określają układy zbiorowe lub inne przepisy.
2.
Za sprzątanie w ustawowym czasie pracy dodatkowej powierzchni ponad normę pracy przysługuje pracownikowi dodatkowe wynagrodzenie, które oblicza się procentowo w wysokości odpowiadającej stosunkowi faktycznie sprzątanej powierzchni do powierzchni ustalonej normą pracy.
§  6.
1.
Pracownicy zatrudnieni w niepełnym wymiarze ustawowego czasu pracy otrzymują taką część wynagrodzenia za pracę w pełnym wymiarze ustawowego czasu pracy, jaka odpowiada stosunkowi faktycznie sprzątanego pomieszczenia do obowiązującej normy pracy.
2.
Pracownikom zatrudnionym w niepełnym wymiarze ustawowego czasu pracy nie przysługują deputaty branżowe i zniżki kolejowe, natomiast przysługują im uprawnienia w zakresie ubezpieczeń społecznych z wyjątkiem zasiłków rodzinnych.
§  7.
Administracja zakładu pracy:
1)
określi obowiązek osób zatrudnionych przy sprzątaniu w sposób zabezpieczający czystość i porządek pomieszczeń,
2)
przydzieli każdemu pracownikowi zatrudnionemu przy sprzątaniu powierzchnię, za której czystość pracownik ten jest odpowiedzialny.
§  8.
W razie stwierdzenia przez administrację, że stan czystości z winy sprzątającego nie jest zadowalający, administracja ma prawo po uprzednim bezskutecznym upomnieniu zmniejszyć wynagrodzenie pracownika za dany miesiąc o 10%, ponadto może zmniejszyć wielkość sprzątanej powierzchni, tak jednak aby powierzchnia sprzątana przez pracownika zatrudnionego w pełnym wymiarze ustawowego czasu pracy nie była mniejsza od ustalonej normy pracy.
§  9.
Pracownik może wystąpić o zwiększenie powierzchni sprzątanej w przypadku nienagannego wykonywania czynności co najmniej przez dwa miesiące, z tym że przydzielona powierzchnia nie może przekraczać 700 m2.
§  10.
1.
Przepisy § 8 wchodzą w życie po wprowadzeniu odpowiednich postanowień do obowiązujących umów o pracę.
2.
Obowiązujące umowy o pracę powinny być odpowiednio zmienione w okresie czterech miesięcy od dnia wejścia w życie uchwały.
§  11.
W roku 1955 wyżej określone podstawy ustalania wynagrodzenia za sprzątanie nie mogą wpłynąć na przekroczenie przyznanych na ten cel kredytów.
* Z dniem 7 marca 1958 r. nin. uchwała przestaje obowiązywać w stosunku do pracowników, do ktrórych odnoszą się przepisy §§ 4, 5, 6 i 9 uchwały nr 50 Rady Ministrów z dnia 7 marca 1958 r. w sprawie płac w przedsiębiorstwach budowlano-montażowych (M.P.58.20.125), zgodnie z § 15 ust. 2 pkt 15 powołanej uchwały.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1955.84.997

Rodzaj: Uchwała
Tytuł: Podstawy ustalania wynagrodzenia pracowników zatrudnionych na etatach sprzątaczek.
Data aktu: 03/09/1955
Data ogłoszenia: 27/09/1955
Data wejścia w życie: 27/09/1955