Stosowanie i tryb dochodzenia kar za naruszenie dyscypliny rozliczeń.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW
z dnia 24 sierpnia 1955 r.
w sprawie stosowania i trybu dochodzenia kar za naruszenie dyscypliny rozliczeń.

Na podstawie § 35 uchwały nr 527 Prezydium Rządu z dnia 2 lipca 1955 r. w sprawie zasad rozliczeń za dostawy, usługi i roboty (Monitor Polski Nr 66, poz. 861) oraz § 20 ust. 5 uchwały nr 17 Prezydium Rządu z dnia 10 stycznia 1952 r. w sprawie zasad rozliczeń za roboty budowlano-montażowe i prace projektowe w zakresie inwestycji i kapitalnych remontów między jednostkami gospodarki uspołecznionej (Monitor Polski Nr A-6, poz. 59) zarządza się, co następuje:
§  1.
Ilekroć w zarządzeniu niniejszym powołuje się paragrafy z dodaniem słowa "uchwały", rozumieć należy odpowiednie paragrafy uchwały nr 527 Prezydium Rządu z dnia 2 lipca 1955 r. w sprawie zasad rozliczeń za dostawy, usługi i roboty (Monitor Polski Nr 66, poz. 861), a ilekroć powołuje się paragrafy bez bliższego określenia, należy rozumieć paragrafy niniejszego zarządzenia.
§  2.
Zasady odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny rozliczeń przewidziane w §§ 26-30 i 32-34 uchwały rozszerza się na rozliczenia dokonywane na podstawie uchwały nr 17 Prezydium Rządu z dnia 10 stycznia 1952 r. w sprawie zasad rozliczeń za roboty budowlano-montażowe i prace projektowe w zakresie inwestycji i kapitalnych remontów między jednostkami gospodarki uspołecznionej (Monitor Polski Nr A-6, poz. 59).
§  3.
1.
Posiadacz rachunku może dochodzić od banku kary przewidzianej w § 26 uchwały składając we właściwym dla siebie oddziale banku pisemne wezwanie do jej zapłaty.
2.
Jeżeli opóźnienie w uznaniu rachunku było wynikiem zwłoki w obciążeniu rachunku płatnika, oddział banku wskazany w ust. 1 przekazuje wezwanie do zapłaty bankowi płatnika.
§  4.
Oddział banku właściwy stosownie do § 3 obowiązany jest w terminie 7 dni od daty otrzymania wezwania zapłacić karę, jeśli uzna roszczenie posiadacza rachunku za uzasadnione, a w razie gdy nie uzna zasadności roszczenia - przesłać wezwanie wraz z aktami sprawy do swej jednostki nadrzędnej, uzasadniając odmowne stanowisko.
§  5.
Jednostka nadrzędna nad oddziałem banku obowiązana jest w terminie 7 dni od daty otrzymania wezwania wraz z aktami sprawy polecić zapłatę kary bądź odmówić jej zapłaty. Decyzja jednostki nadrzędnej powinna być uzasadniona.
§  6.
1.
Decyzje o nałożeniu na posiadacza rachunku kary przewidzianej w § 27 uchwały podejmuje oddział banku z własnej inicjatywy.
2. 1
Decyzje o nałożeniu na posiadacza rachunku kary przewidzianej w § 32 uchwały podejmuje oddział banku płatnika na podstawie pisemnego wniosku uprawnionego posiadacza rachunku. Do wniosku należy załączyć odpis pisma do płatnika z wezwaniem do dobrowolnego uregulowania kary.
3. 2
Bank nie podejmuje decyzji o nałożeniu kary przewidzianej w § 32 uchwały, jeżeli płatnik nie złożył w banku polecenia przelewu, jeżeli posiadacz rachunku dochodzi należności głównej przed komisją arbitrażową albo gdy zwrócił się do niej tylko o zasądzenie kary.
§  7.
1. 3
W wypadkach przewidzianych w § 6 ust. 1 i 2 oddział banku, który nałożył karę, przesyła posiadaczowi rachunku umotywowaną decyzję o nałożeniu kary z wezwaniem do zapłaty.
2.
Jeżeli w ciągu 7 dni od daty otrzymania decyzji o nałożeniu kary posiadacz rachunku nie złoży umotywowanego sprzeciwu, bank obciąży rachunek posiadacza rachunku sumą kary.
3.
W razie złożenia sprzeciwu przez posiadacza rachunku oddział banku przekaże w ciągu 7 dni sprawę swej jednostce nadrzędnej, która obowiązana jest rozpatrzyć ją w ciągu 7 dni od daty otrzymania akt.
§  8.
Kar przewidzianych w §§ 29-31 i w § 32a uchwały posiadacze rachunków powinni dochodzić bezpośrednio między sobą.
§  9.
1.
W razie gdy przechowywanie nie opłaconych materiałów i towarów na odpowiedzialność odbiorcy, przewidziane w § 11 ust. 1 uchwały, zarządzone zostało przez bank płatnika, decyzję o nałożeniu na rzecz dostawcy kary przewidzianej w § 31 uchwały podejmuje oddział banku z własnej inicjatywy z zachowaniem trybu postępowania określonego w § 7.
2.
W razie gdy bank płatnika stwierdzi, że płatnik (odbiorca) korzysta z nie opłaconego towaru znajdującego się u niego na przechowaniu zgodnie z § 11 ust. 1 lit. a) i b) uchwały, powiadamia o tym zainteresowanego dostawcę.
§  10.
Główni księgowi oddziałów banku oraz główni (starsi) księgowi posiadaczy rachunków bankowych obowiązani są czuwać nad dochodzeniem i ściąganiem kar, o których mowa w uchwale oraz w § 2 niniejszego zarządzenia.
§  11.
Roszczenie o zapłatę kary wygasa po upływie 3 miesięcy od dnia, w którym uprawniony do otrzymania kary dowiedział się o naruszeniu dyscypliny rozliczeń. W każdym razie roszczenie to wygasa z upływem roku od dnia naruszenia dyscypliny rozliczeń.
§  12.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem 1 września 1955 r.
1 § 6 ust. 2 zmieniony przez § 1 pkt 1 zarządzenia z dnia 9 lutego 1957 r. (M.P.57.13.97) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 19 lutego 1957 r.
2 § 6 ust. 3 dodany przez § 1 pkt 2 zarządzenia z dnia 9 lutego 1957 r. (M.P.57.13.97) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 19 lutego 1957 r.
3 § 7 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 3 zarządzenia z dnia 9 lutego 1957 r. (M.P.57.13.97) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 19 lutego 1957 r.

Zmiany w prawie

Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Środowisko psychologów i psychoterapeutów bez prawa do opiniowania projektu ustawy?

Przedstawiciele środowiska psychologów i psychoterapeutów wskazują na ograniczanie możliwości przedstawiania przez nich opinii do rządowego projektu ustawy o zawodzie psychologa oraz samorządzie zawodowym psychologów, nad którym pracuje sejmowa podkomisja nadzwyczajna. Może to wywoływać poczucie deficytu demokracji, zwłaszcza gdy procedowane regulacje dotyczą konkretnych zawodów i grup społecznych, a tym samym także praw i obowiązków osób do nich należących.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1955.77.938

Rodzaj: Zarządzenie
Tytuł: Stosowanie i tryb dochodzenia kar za naruszenie dyscypliny rozliczeń.
Data aktu: 24/08/1955
Data ogłoszenia: 31/08/1955
Data wejścia w życie: 01/09/1955