Książki kontroli sanitarnej.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA ZDROWIA
z dnia 18 grudnia 1954 r.
w sprawie książek kontroli sanitarnej.

Na podstawie § 24 ust. 2 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 14 sierpnia 1954 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania oraz zasad i trybu postępowania państwowych inspektorów sanitarnych (Dz. U. Nr 37, poz. 161) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Każdy zakład pracy (urząd, przedsiębiorstwo), instytucja (szkoła, kino itp.) oraz statek (zwane dalej "zakładem") obowiązany jest posiadać książkę kontroli sanitarnej.
2.
W przypadku gdy poszczególne działy lub oddziały zakładu znajdują się poza siedzibą zakładu lub w różnych obiektach w tej samej miejscowości, każdy dział (oddział) powinien posiadać osobną książkę kontroli sanitarnej.
§  2.
1.
Książka kontroli sanitarnej służy do wpisywania przez organy Państwowej Inspekcji Sanitarnej uchybień i braków sanitarnych stwierdzonych w czasie wykonywania bieżącego nadzoru sanitarnego oraz zarządzeń wydanych w celu ich usunięcia.
2.
Książka kontroli sanitarnej powinna być założona w formie zeszytu liczącego nie mniej niż 20 stron. Strony książki kontroli sanitarnej powinny zawierać napisy i rubryki według wzoru stanowiącego załącznik do zarządzenia.
§  3.
Kierownik zakładu bądź wyznaczony przez niego pracownik odpowiedzialny za stan sanitarny zakładu jest obowiązany:
1)
przedstawić książką kontroli sanitarnej o ponumerowanych stronach do oparafowania i opieczętowania właściwemu (powiatowemu, miejskiemu, dzielnicowemu, portowemu) inspektorowi sanitarnemu;
2)
przechowywać książkę kontroli sanitarnej tak, aby można ją okazać na każde żądanie organów Państwowej Inspekcji Sanitarnej;
3)
stwierdzać w książce kontroli sanitarnej podpisem przyjęcie do wiadomości i wykonania poleceń organów Państwowej Inspekcji Sanitarnej bądź oświadczenia złożonego zgodnie z § 25 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 14 sierpnia 1954 r. (Dz. U. Nr 37, poz. 161).
§  4.
Zarządzenie wchodzi w życie w dwa miesiące po ogłoszeniu.

ZAŁĄCZNIK 

Strona pierwsza

KSIĄŻKA KONTROLI SANITARNEJ

.......................................................................................................................................................

(nazwa i adres zakładu pracy (statku)

.......................................................................................................................................................

(nazwa i adres organu sprawującego bezpośredni nadzór nad zakładem)

.......................................................................................................................................................

(nazwa i adres organu nadrzędnego)

Strony parzyste (2, 4, 6, 8 itd.)

Data i godzina kontroli Nazwisko i stanowisko służbowe osoby kontrolującej Stwierdzone uchybienia i braki sanitarne

Strony nieparzyste (3, 5, 7, 9 itd.)

Wydane polecenia oraz termin ich wykonania Podpisy Wyniki kontroli wykonania polecenia, data i podpis osoby kontrolującej
osoby kontrolującej kierownika zakładu

Zmiany w prawie

Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 21.02.2024
Standardy ochrony dzieci. Placówki medyczne mają pół roku

Lekarz czy pielęgniarka nie będą mogli się tłumaczyć, że nie wiedzieli komu zgłosić podejrzenie przemocy wobec dziecka. Placówki medyczne obowiązkowo muszą opracować standardy postępowania w takich sytuacjach. Przepisy, które je do tego obligują wchodzą właśnie w życie, choć dają jeszcze pół roku na przygotowania. Brak standardów będzie zagrożony grzywną. Kar nie przewidziano natomiast za ich nieprzestrzeganie.

Katarzyna Nocuń 14.02.2024